SZEMPONT
A Rovatból

Tompos Márton: Tudjuk, hogy a Fidesz minden javaslatunkat lesöpri, de így is van értelme a parlamenti munkának

Interjú a Momentum szóvivőjével és Korrupcióvadász munkacsoportjának vezetőjével, aki országgyűlési képviselőként folytatja. Elmondta, mi értelme beülni a Parlamentbe, miért leplez le rendszeresen álhíreket, és lát-e esélyt arra, hogy pártja az ellenzék vezető erejévé váljon.

Link másolása

Az előválasztáson ugyan kikapott DK-s ellenfelétől, listáról azonban bekerült a Parlamentbe Tompos Márton, a Momentum 33 éves politikusa, aki az utóbbi időben főként álhírek leleplezésével és korrupciós ügyek felderítésével építette saját imázsát. Megkérdeztük, be fog-e járni az ülésekre, mit gondol pártja szerepéről az ellenzéken belül, de azt is elmondta, lehet-e szerinte Gyurcsánnyal összefogva bármikor a jövőben választást nyerni.

– Két hete vette fel a mandátumát. Mik az eddigi benyomásai a parlamenti munkáról?

– Már akkor tudtuk, amikor csak készültünk oda, hogy nem a Parlamentben fognak eldőlni a fontos kérdések, hiszen a Fidesz teljesen kiüresítette az ottani munkát. Másoktól hallani és olvasni is kiábrándító, hogy valóban fontos kezdeményezések csak azért pattannak le a törvényalkotási bizottság faláról, mert ellenzéki képviselő adta be őket, de átélni még inkább az.

Nem voltak illúzióink, mégis elképesztő szembesülni vele, hogy tényleg nem érkezik érdemi válasz semmilyen felvetésedre, nincsen vitakultúra, csak a propaganda hazugságait vágják a szemedbe.

– A Momentum elég nagy kanyart tett meg az alakuló ülésen való részvétel vagy bojkott tárgyában. Ön mit gondol a Hadházy Ákossal folytatott vitáról, és miért tette le az esküt?

– A dilemmánk végig az volt, van-e értelme úgy beülni, hogy nincs valódi döntési helyzete az ellenzéknek, hiszen mindenben a Fidesz mondja ki az utolsó szót. A másik oldalon viszont az építkezés áll: a frakciónak köszönhetően annyi erőforráshoz jutunk, ami elképesztő ugrás ahhoz képest, hogy eddig évi néhány tízmillió forintból működtünk. A pénzt pedig arra használhatjuk, hogy országszerte még több helyre jussunk el, még több emberrel tudjunk beszélgetni, még több helyi közösséget tudjunk támogatni. Ehhez viszont le kellett tennünk az esküt.

– Hadházy azzal érvelt, hogy ezt hozzá hasonlóan később is meg lehetett volna tenni, akkor nem kellett volna végighallgatni, amint elmondják, hogy a választás szabad és tiszta volt.

– Ezt a részt mi is kihagytuk, hiszen az eskütétel után közvetlenül kivonultunk a teremből. Ha az esküt se tesszük le, az azzal a kockázattal járt volna, hogy legközelebb talán csak szeptemberben vagy októberben kapunk lehetőséget rá. Ákos a saját szempontjából nézi ezt a kérdést, ami teljesen legitim, nekünk viszont a párt érdekeit is szem előtt kellett tartanunk. De mi is különbséget teszünk aközött, mely pozícióknak van értelme és mik azok, amik tényleg csak díszpozíciók. Jegyzői, bizottsági elnöki és alelnöki posztokat nem vállalunk, tagságot viszont igen: úgy gondoljuk, hogy ha beülhetnénk mondjuk a külügyi, a honvédelmi, vagy a nemzetbiztonsági bizottságba, ott azért lehetne érdemi munkát végezni.

Nem azért, mert beleszólhatunk a döntésekbe, de legalább információhoz jutunk és megmutathatjuk az embereknek, hogy foglalkozunk ezekkel a témakörökkel. Kövér László ugyanakkor épp az említett három bizottságban nem biztosított nekünk helyet, így ebben is megakadályozott bennünket.

– Tehát akkor hiába csak „futottak még” kategóriájú bizottságokban kaptak helyet, ettől függetlenül azokba is beülnek. Miért?

– Abban azért hiszek, hogy például a fenntartható fejlődés bizottságában Orosz Anna már azzal fontos munkát végez majd, hogy beviszi egy civil szervezet vezetőjét, vagy napirendre veteti az általa képviselt témákat. Az is sokat számít, ha egyáltalán bekerülnek a köztudatba ezek a dolgok.

– Ön a nemzetbiztonsági bizottságot célozta meg, végül azonban a mentelmibe került, ami tényleg nem sokkal több szimpla kifizetőhelynél.

– Ez egy jogos dilemma, és a frakcióval abban maradtunk, hogy a képviselői alapbéren felüli fizetést is az építkezésre, az emberek képviseletére fogjuk fordítani. Még nem dőlt el, hogy egy nagy közös alapot hozunk létre, a párt rendelkezésére bocsátjuk, hogy ők rendelkezzenek vele, vagy valami más sorsa lesz, ezt valószínűleg a következő elnökség határozza majd meg a tisztújítás után.

– Mi a helyzet a további parlamenti ülésekkel? Be fognak járni annak ellenére is, hogy az imént elismerte, nincs sok értelme?

– Hadd válaszoljak egy párhuzammal. Az utóbbi időben sokat foglalkozom álhírek leleplezésével, az erről szóló posztjaim alatt pedig rendszeresen megjelennek olyan kommentelők, akik vagy trollkodnak, vagy más a véleményük az adott témáról és ezt keresetlen stílusban a tudtomra is adják. Gyakran kérdezik tőlem, miért reagálok az ilyen hozzászólásokra, amikor messziről látszik, hogy egyáltalán nem konstruktívak. Valójában én se hiszem, hogy meg tudom őket győzni, ugyanakkor fontos, hogy a passzív olvasónak megmutassam, nem lehet szétverni ezeket a posztokat azzal, hogy megjelenik egy sarkos ellenvélemény.

A parlamenti munka lényegét is ebben látom: Menczer Tamás nyilván nem fog érdemben válaszolni arra a felvetésemre, miért nem pucolják ki a médiájukból az orosz propagandát. Mások viszont láthatják, hogy be lehet vinni ilyen témákat a Parlamentbe, vannak még olyanok, akik hisznek a racionalitásban és ennek egy felszólalás keretében is hangot adnak.

Szerintem már ezért megéri csinálni.

– Kérdés, kikhez jutnak el ezek a felszólalások. Jakab Péter harsány videói tarolnak, de visszafogott, érvekre épülő stílussal aligha lehet sok embert elérni.

– A Jakab-féle irányba nem mennék el, hiszen ő saját bevallása szerint is egy miskolci melós stílusát képviseli. Persze tudom, hogy ezzel a módszerrel jóval nagyobb az esély arra, hogy egy üzenet célba érjen, de nekem olyan a személyiségem, amilyen, és nem szeretném megjátszani magam a nagyobb népszerűség kedvéért.

– A Momentum képviselői tehát rendszeresen részt vesznek és fel is szólalnak majd az üléseken?

– A rendszerest nem jelenteném ki, de az biztos, hogy használni fogjuk ezeket az eszközöket, a nyilvánosságot és a frakcióval járó erőforrásokat is.

Én személy szerint 20 százalék parlamenti és 80 százalék terepmunkát tartanék ideálisnak. Utóbbi alatt országjárást értek, folyamatosan menni kell, építeni a helyi szervezeteket, fórumokat tartani, újságírókkal találkozni. Ennek jóval több értelme van, mint végighallgatni a meddő vitákat. Fontosnak tartott témákban fel lehet szólalni, de ez legyen mondjuk délelőtt, a délután pedig érjen már Szegeden, Jászkiséren, vagy akár az Őrségben.

Minden képviselőnk felé ez az elvárás, nekem a következő két hétre legalább három ilyen vidéki program van leszervezve.

– Ön miért lett képviselő, mit tett azért, hogy befutó helyet kapjon a listán?

– Nagyon sok mindent csináltam a Momentumban már a NOlimpia kampány óta. Az elején a XYZ nevű videoblogot vittem, majd megalapítottam a VII. kerületi szervezetet és a Korrupcióvadász munkacsoportot, tavaly pedig szóvivő is lettem. Nálunk a küldöttek szavaznak a sorrendről, és a munkám és gondolataim elismertsége lehetett a döntő: láttak a tévében, hallottak a rádióban, többeknek tetszett, amit mondtam, illetve elismerték a fent említett, korábbi munkáimat.

– A Momentum életében mekkora mérföldkő, hogy bekerültek egy ilyen összetételű parlamentbe? Mi fog változni a sokkal több anyagi forráson túl?

– Nyilván komolyabban vesznek bennünket, az MTI lehozza majd a közleményeinket, és vannak egyéb adminisztrációs, erőforrásbeli dolgok is, ami nemcsak pénz. De az, hogy eddig volt nagyjából 40 millió forintunk évente, mostantól pedig közel 1 milliárd, tényleg nagyságrendbeli különbséget jelent. Aminek a jelentős részét persze szintén a vidéki építkezésre kell fordítani.

– Hogyan tudják garantálni, hogy ez a közpénz tényleg jó célokra megy majd, nem mondjuk indokolatlanul magas fizetésekre költik, vagy valaki simán elteszi?

– Ez talán meglepő lehet, de a Momentum legnagyobb kritikusa maga a Momentum.

Még azokról az akcióinkról is éles viták szoktak zajlani, amelyek kívülről sikeresnek tűnnek, jóformán a keresztvizet is leszedjük egymásról.

Olyan szintű belső immunrendszere van a pártnak, hogy ha valaki ügyeskedni próbálna, nagyon gyorsan a párton kívül találná magát, és valószínűleg eljárás is indulna ellene – nemcsak etikai, rendőrségi is. Hatalmas kontroll van a szervezeten belül, a küldöttgyűlésünk, a szervezetünk a legapróbb hibákra is odafigyel, ez az ellenőrzési mechanizmus szerintem elég garancia a tiszta működésre.

– Mit kell tudni a Korrupcióvadász munkacsoportról? Hogyan alakult, milyen eredményeket ért el eddig?

– Tóth Endre képviselőtársam javasolta 2020 nyarán, miután a kispesti korrupciós ügyek feltárásában is segítettem helyi képviselőnknek, Paróczai Anikónak, hogy szervezettebbé is tehetnénk ezt a tényfeltáró munkát. Engem tettek meg vezetőnek, a feladatunk az volt, hogy ha kaptunk egy bejelentést valamelyik emberünktől egy gyanús sztoriról, utána mentünk. Foglalkoztunk TAO-ügyekkel, a kormány külföldi ingatlanvásárlásaival, de legjobban a maláj lélegeztetőgépek ügyével sikerült átütnünk az országos média ingerküszöbét. A képviselővé választásom után lemondtam a munkacsoport vezetéséről, mert már nem férne bele az időmbe, de nagyon remélem, hogy nélkülem is hasonló intenzitással folytatják.

– Az álhírek leleplezésébe miért állt bele?

– Ez szorosan összefügg a korrupció elleni küzdelemmel, mivel bevett stratégia, hogy a különféle gyanús ügyeket álhírekkel, dezinformációval, zavarkeltéssel fedik el. Emellett közelebbről is megismerkedtem az OSINT (Open-Source Intelligence, vagyis nyílt forrású adatgyűjtés) módszerrel, és azt láttam, hogy a magyar közösségi médiában olyan sztorik terjednek, amelyeket tényleg néhány kattintással cáfolni lehet.

A legjobb példa erre, amikor az Azovsztal acélgyár alatti bunkerrendszert egy soha ki nem adott társasjáték látványtervével próbálták illusztrálni, egy Kickstarterről lelopott fotó segítségével.

Rettentően primitív dolgok terjednek szélsebesen, ami emberileg is nagyon zavart, ezért tartom fontosnak, hogy a magam eszközeivel fellépjek ellene. Egyedül kezdtem, de most már vannak visszatérő olvasóim, akik rendszeresen küldenek újabb tippeket. Ezt nagyon köszönöm nekik, és örülök, hogy tudok segíteni ezekkel a cáfolatokkal.

– Márki-Zay Péter április 3-a óta rendszeresen hangoztatja, hogy a Fideszt a jelenlegi választási rendszerben nem lehet legyőzni. Egyetért ezzel az állítással?

– Egy ilyen katasztrofális vereség után nehéz optimistának maradni, ennek ellenére nem értek egyet. Szerintem lehetséges, csak nem így, ahogy csináltuk. A megmondóemberek mindig két dolgot említenek: médiát kell csinálni és le kell menni vidékre. Az utóbbi helyett én azt mondanám, hogy nem le kell menni vidékre, hanem ott kell lenni az év 365 napján. Ha csak néhány órát töltünk ott, majd eljövünk, az nem tudja felvenni a versenyt a helyi fideszes erős emberek által folyamatosan szórt propagandával.

Sajnos az ellenzéki lét paradoxona, hogy ha kistelepüléseken kezdesz el nyíltan kormányellenes programokat szervezni és csapatot építeni, azonnal ellehetetlenítenek.

Olyan emberekre van szükség, akiket nem lehet ilyesmivel zsarolni, mert például külföldi multitól kapják a fizetésüket, de közülük is nagyon kevesen vállalják be a dolgot. Itt jön be a képbe a párt anyagi kerete, az új elnökség feladata lesz eldönteni, tudunk-e egzisztenciát biztosítani vidéki aktivistáknak, és ha igen, mekkora számban.

– Az a kérdés is állandóan felmerül, lehet-e Gyurcsány részvételével kormányt váltani. Ön mit gondol erről?

– A DK-val szövetségben irányítunk több települést, tehát nem tudjuk és nem is akarjuk elvágni a kapcsolatokat. Ugyanakkor teljesen igaz, hogy a Fidesznek elég volt rátennie Gyurcsány arcát Márki-Zay mellé a plakátokra, és ha nem történik változás, valószínűleg négy év múlva is elég lesz ez a taktika. Ezt figyelembe kell majd venni a jövőbeni stratégia kialakításakor. A dilemma lényege, hogy a DK egy támogatott ellenzéki erő, a vezetője viszont nagyon sokak szemében maga a mumus, aki rengeteg embert elidegenít. Nehéz ügy, az egyetlen megoldásnak azt látom, ha a Momentumnak sikerülne akkorára nőni, hogy mi diktáljuk a feltételeket.

– Van esély erre?

– Bőven, de ehhez választ kéne adni arra a kérdésre, kik vagyunk valójában. Szerintem mi vagyunk azok, akiknek megadatott a szerencsés helyzet, hogy eljutottunk külföldre tanulni, az ott megszerzett tudást viszont itthon akarjuk hasznosítani. Ezáltal találtuk meg egymást, ez kovácsol bennünket közösséggé, és mindenkit szeretettel várunk, aki hasonlóan gondolkodik.

– Ez azért egy elég szűk, értelmiségi célcsoport. Hogy lesz belőle tömegbázis?

– Szavazót konvertálni önmagában nem lehet ebből, de ha azt mondjuk, hogy itt van például egy oktatási javaslat, amivel kapcsolatban külföldön ezt és ezt a mintát láttuk, akkor érthetően elmagyarázva mellé lehet állítani embereket. Mi ezt a nemzetközi tudást és tapasztalatot tudjuk letenni az asztalra.

Tény, hogy a túl bonyolult üzenetek nem mennek át, de szerintem az emberek nagy része igen is megérti, amit mondunk, csak éppen a mindennapi megélhetési gondjai miatt sokadlagos kérdésnek tartja. Ugyanakkor a szociális problémákra is lehet olyan válaszokat adni, amelyek nemzetközi példákon alapulnak.

Le kell tisztítani a mondanivalót, de ezek vagyunk mi, ezt az üzenetet szeretnénk képviselni a továbbiakban is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Csernus: Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk
Ügyesek voltunk, mert megmaradtunk, magyarul beszélhetünk. De az ügyességből egy ponton megalkuvás lett.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Csernus Imre az Index Konkrétan Rónai Egonnal című műsorának legutóbbi adásában lesújtó képet festett társadalmunk lelkiállapotáról. „Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk” – mondta a pszichiáter, akinek az elkövetkező hetekben jelenik meg legújabb könyve A magyar címmel.

A szakember úgy látja, hogy egy gyönyörű országban élünk, minden lehetőségünk meglenne arra, hogy jól érezzünk magunkat, de erre azért nem vagyunk képesek, mert érzelmileg nem vállalunk felelősséget, nem viselkedünk felnőttként. Ebből az önbecsapásból és gyávaságból fakad szerinte rengeteg egészségügyi problémája az embereknek.

Ebből a szempontból egy beteg nemzet vagyunk.

– mondta.

Közéleti állapotaink kapcsán elmondta, hogy azért vagyunk képtelenek a politikusainkon számonkérni az ígéreteiket, mert akkor egyúttal azzal is szembe kellene néznünk, hogy a saját ígéreteinek sem tartjuk be valójában.

Önmagunkkal viszont nem akarunk konfrontálódni.

A felelősségvállalás hiánya, a nem felnőtt viselkedés kialakít egy „öntudatlan populációt”, akikkel szemben viszont működik az „oszd meg és uralkodj” technikája.

Csernus arról is beszélt, hogy bár számtalan sportágban sikerült a történelem során a döntőig küzdeni magát a magyar csapatoknak, ám gyakran, váratlanul elbuktunk. Szerinte mindennek az az oka, hogy előre félünk a vereségtől, ez a félelem pedig megbénít minket.

A pszichiáter úgy látja, hogy akkor lehet belőlünk sikeres nemzet, ha bátrak leszünk, elkezdünk hinni magunkban, ha az érzelmeinkért is felelősséget vállalunk, de merünk beszélni a gyengeségeinkről, hiányosságainkról is. Mindez szerinte az ország jövője szempontjából kulcsfontosságú, mert ezeket a rossz mintákat adjuk tovább gyermekeinknek.

A teljes beszélgetést ITT tudod megnézni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Szíjjártó László: Nem lehet titkos tervek alapján, parancsuralmi módszerekkel rendbetenni az egészségügyet
A kelleténél tovább vagy csak papíron bent tartott betegek, és az egyidőben több helyen dolgozó orvosok miatt a minisztérium ellenőröket küld a kórházakba, de az Orvosi Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnöke szerint ez semmit sem fog megoldani.

Link másolása

A Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkárának bejelentése szerint legalább kétfős mobil ellenőri csoportok jelenhetnek meg a magyar kórházakban, hogy ellenőrizzék, az orvosok és a szakdolgozók munkaidőben valóban jelen vannak-e az egészségügyi intézményekben. Az ellenőrzés a betegeket is érinti, az ő esetükben azt vizsgálják, valóban bent fekszenek-e a kórházban.

A minisztérium szerint vannak orvosok, akik több munkát is vállalnak egy időben, és meglehetősen rugalmasan kezelik a munkaidőt. Továbbá az is bevett gyakorlatnak számít, hogy többletfinanszírozásért több napnyi bentfekvést jelentenek a kórházak, mint amennyi időt ténylegesen bent töltött a beteg. Dr. Szíjjártó László gyermekgyógyásszal, pulmonológussal, a Magyar Orvosi Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnökével beszélgettünk az intézkedés okairól és várható következményeiről.

– Valóban előfordulhat az, amire a minisztérium hivatkozik?

– A probléma valóban fennállhat és fenn is áll valószínűleg. Ám megint arról van szó, hogy egy létező probléma úgy interpretálódik a hírekben vagy a felügyelő szervek részéről, az államtitkárság részéről, mintha általános lenne. Ez egyrészt irritáló, sőt sértő a nagy többségben tisztességes kollégákra nézve, másrészt pedig nem a megfelelő megoldások felé vezet. Ennek a problémának a megoldása nem egy szigorú ellenőrzés lenne, hanem az okok, a problémák őszinte feltárása, nyílt megbeszélése, és utána egy átfogó rendezési terv kidolgozása, amiben aztán mindenki, aki abban illetékes, részt vehet, és utána motivált is abban, hogy ezek a problémák megoldódjanak.

Az ellenőrzések, szankcionálások, büntetések, pellengérre állítások biztosan nem ebbe az irányba vezetnek.

Az orvos kollégák egy jelentős része, a kamarában tisztséget vállaló kollégák egy jelentős része egyáltalán nem ért egyet ezzel a fajta problémamegoldással, és teljesen más, korszerű, jól működő egészségügyi rendszerben megszokott megoldásokat szeretnénk látni. Szeretnénk, ha azokban részt vehetnénk mi is, de nem ezt tapasztaljuk. Természetesen vannak olyan orvos kollégák, akik sajnos nem igazán korrektül intézik a munkájukat. A morális hozzáállásuk, szemléletük nem megfelelő.

Hosszú évtizedeken keresztül az orvosok egy kis részénél megszokott, eltűrt dolog volt, hogy a munkaidőt nagyon rugalmasan kezelték, nem tartották be, vagy akár több munkahelyen, egyidőben dolgoztak, ezt nyilvánvalóan rendbe kellene tenni.

Tehát van rendetlenség az egészségügyben, amelynek része ez is, de nem ez az általános. Az orvos kollégák, ápoló kollégák döntő többsége nemhogy betartja a munkaidőt, de általában sokat túlórázik, és ennek a túlórának egy részét nem is fizetik ki.

– Ha azt mondja, hogy ez nem általános jelenség, mégis mennyi lehet ennek a valódi előfordulási aránya?

– Ezt nem találgatni kellene, hanem korrekt felméréseket végezni, amik kapcsán valós, releváns adatok keletkeznek, melyekre aztán lehet megoldási javaslatokat, reformokat kidolgozni. Becslésem szerint kevesebb mint 10%, és ebben vezető pozícióban lévők jócskán érintettek. A jelenség fő oka a nagyfokú szakemberhiány kompenzálása.

– Hogyan lehetne ezt korrekt módon felmérni?

– Ha én ezt a feladatot kapnám, hogy oldjam meg ezt a problémát, akkor én azt mondanám annak, aki ezt a feladatot adta nekem, hogy nagyon szép, hogy ezt a problémát meg akarjuk oldani, de ennek az egyetlen problémának a megoldása nem vezet igazán sikerre, mert az egész rendszer gondjait együtt kell megoldani.

– Nevezetesen?

– Nevezetesen egy átfogó egészségügyi átalakító reformot kellene kidolgozni, ami az egészségügyben uralkodó elavult szemléletet, a finanszírozást, a képzést, továbbképzést, az összes területet érinti. A fő oka ennek az egész problémának a nagyfokú orvos- és ápolóhiány. Abban a pillanatban, hogy nincsen ilyen mértékű szakemberhiány, a kollégák nem fognak több munkahelyen egy időben dolgozni.

– Az orvosok esetében ezt részben mintha rendezték volna, ott volt egy nagy béremelés. Ez vezetett-e valamilyen létszámemelkedéshez?

– Valóban volt egy nagyfokú béremelés, de az egyáltalán nem oldotta meg a probléma lényegét, azt, hogy növekedjen a szakemberek száma. Egy tűzoltó intézkedés volt, hogy ne csökkenjen drasztikusan a létszám, és pont jókor jött a pandémia előtt, amikor még nagyobb szakemberhiány alakulhatott volna ki. Több évtizede nagyon alacsony bérek voltak az orvosoknál, ahogy az ápolóknál is, és emiatt rengeteg orvos elvándorolt. Elhagyta az országot több ezer orvos, illetve egyre inkább átment a magánszférába.

Ha visszatekintünk az elmúlt 30-40 évre, akkor azt lehet látni, hogy a kis magánrendelőkből mára hatalmas, egyes esetekben multinacionális cégek által is finanszírozott magánegészségügyi ellátó szektorok alakultak ki, amelyek szívják folyamatosan a munkaerőt az állami egészségügyi ellátórendszerből.

Azon kellett volna elgondolkozni, hogy ennek mi van a hátterében, miért alakult ez így ki? És hogy mi lesz ennek a következménye? Szükségünk van-e erre hosszabb távon? Az orvosok bérrendezését sem úgy kell elképzelni, hogy akkor az összes orvos bérét rendezték. Az orvosok egy részénél ez valóban segített, hogy megtartsa őket a pályán és ne menjenek el, főleg nyugdíjas kollégák maradtak emiatt tovább a rendszerben.

Ugyanakkor rengeteg kollégának, százalékban 10-15 százalékot merek önnek így saccra mondani, ez a bérrendezés inkább egy rémálom volt, a hálapénz megszüntetése miatt. Ők addig a hálapénzes kompenzációval messze magasabb jövedelemre tudtak szert tenni félig-meddig legálisan.

A hálapénzt viszont betiltottuk, nagyon helyesen, ugyanakkor számos egyéb problémát nem oldottunk meg. Az orvosok egy része kapott béremelést, ami arra volt elég, hogy ne hagyják el a pályát, de ahhoz, hogy több orvost a pályára csábítsanak vagy megtartsanak, ez kevés volt. Továbbá egy elég aktív, főleg operatív szakmában dolgozó rétegnek ez inkább érvágás volt, mint jövedelemrendezés, ami további torzulással kompenzálódott, ami sokakat tovább lökött a magánellátás felé.

– Ezek szerint a béremelés nem volt elégséges, és a magánszektor továbbra is szívja el az orvosokat.

– Így van, ráadásul a béremelés nem volt minden szektor számára teljes, tehát az alapellátásban nem volt ezzel egy időben bérrendezés. Ott később volt valamennyi, de az még mindig nem érte el azt a szintet, ami ahhoz kellene, hogy a háziorvosi ellátásban a kollégáknak ez megfelelő legyen. Korábban inkább a kórházi ellátásból kerültek szakorvos kollégák az alapellátásba egy magasabb jövedelem reményében. Ma meg ez megfordult, mivel az alapellátás finanszírozása nem elégséges. Egyáltalán nem vonzó a háziorvoslás, egyre nő a betöltetlen praxisok száma.

– Visszatérve még az ellenőrzésekre. Hogyan lehet ezt másképp csinálni?

– Mi a célja ennek? Ez itt a kérdés. Az, hogy feltárjanak szabálytalanságokat, hibákat, és utána szankcionáljanak, vagy pedig az, hogy valós adatokhoz jussanak, amiből aztán tudnak tervezni? A nevéből kiindulva, azaz „ellenőrző”, én arra asszociálok, hogy hibákat, hiányosságokat, szabálytalanságokat akarnak feltárni, amit aztán majd szankcionálnak, vagy helyre tesznek. Miközben ennek az egész jelenségnek az oka az alulfinanszírozottság, a rossz financiális struktúra, amit meg kellene reformálni, ami nem történik meg nagyon régóta. Mindig csak egy kicsit toldozzák, foldozzák.

Mindenki tudja, mindenki elismeri, hogy létezik az a jelenség, hogy bizony papíron tovább tartanak bent betegeket a kórházban. Például 3-4 napos befektetés van adminisztrálva, miközben a beteg már rég hazament.

És ez még a jobbik eset. Az is gyakran előfordul, hogy bent is tartják a beteget, feleslegesen, szakmai szempontok szerint indokolatlanul. Ráadásul ez főleg gyerekeknél fordul elő, de felnőtteknél is megtörténik. Ez ártalmas, főleg a gyerekeknek, hospitalizációs ártalom, csak azért, hogy a finanszírozást le tudják hívni. A rövidebb befektetéssel ugyanis kevesebb pénzt kap a kórház.

Ez egy általánosan elfogadott durva etikátlan gyakorlat, melyre szinte mindig a kórházak vezetése presszionálja vagy utasitja az orvosokat .

– De ha benn is van a beteg, mennyivel kap több pénzt a kórház? Hiszen ugyanúgy el kell látni azokra a napokra.

– De a költség nem változik. Maximum ennivalót kap többet. Esetleg valamilyen költség keletkezik azzal, hogy bent gyógyszert kap. A költségek nagy része az orvosok, ápolók bére. Az meg nem változik. Azt mindenki látja, hogy az év végére a kórházak jelentős többségének, szinte mindegyiknek hatalmas adóssága halmozódik fel, amit aztán minden év végén szanálnak. Ez már nagyon régóta így van. Hogy lehet ez?

Miért nem teszik rendbe normálisan a finanszírozást? Nem akarnak rá annyi pénzt költeni, amennyi szükséges lenne. GDP-arányosan messze el vagyunk maradva attól, amire szükség lenne.

Nem beszélve arról, hogy nálunk azért komoly hiányosságok vannak, nem egy jól működő rendszert kell finanszírozni, hanem egy nagyon-nagyon sántikáló, lerobbant, elavult rendszert, mert az infrastruktúrája, a személyi állománya mind-mind nagyon komoly hiányosságokkal küzd.

– Azt szokták mondani, hogy az ilyen elavult és rosszul működő rendszerek egyszerre mérhetetlenül szegények és pazarlóak.

– Ezt szokták mondani, és ez valóban így van. Egy komplex, átfogó, nagyon átgondolt, nagyon jó felmérésekkel megalapozott reform segíthetne, ami várat magára. Bár van egy felmérés megoldási ajánlásokkal, egyetlen cég által elkészítve, ez a BCG, a Boston Council Group, de azt is titkosították.

Milyen dolog az, hogy titkosítanak egy ilyen anyagot? Ez eleve nagyon rossz fényt vet az egészre. Nem lehet tudni, milyen adatok, milyen felmérés alapján, milyen megoldást próbál az államtitkárság kidolgozni.

Egy válságágazatnak nincs saját minisztériuma, évek óta a Belügyminisztériumhoz rendelik az egészségügyet. Ez eleve nonszensz, és ezért nagyon nehezen hihető, hogy egy ilyen fajta struktúrában jó megoldások fognak születni. És hát nem csak nehéz elhinni, de ez is a tapasztalat. A különböző megoldási kísérletek, amelyek a propagandában sikernek vannak beállítva, évek óta csupán részmegoldásokat hoznak, nagyon gyakran inkább rontanak a helyzeten. Azaz még több szakember távozik a rendszerből az intézkedések kapcsán. Ilyen volt a szolgálati jogviszony bevezetése, a szakdolgozói bérrendezések elmaradása, a különböző szankciók a bevezetése, ami részben megalázó, mert vegzálják az egyébként becsülettel, normálisan dolgozó kollégákat. Szó volt korábban arról, hogy nyilván van valahány százaléka az orvostársadalomnak, akik nem becsületesek, nem tisztességesek, manipulálnak, rossz szemléletben nőttek fel, arra szocializálódtak, hogy nekik jár a hálapénz, hiszen alacsony a jövedelmük.

Ők általában nem közkatonák, hanem nagyon magas pozícióban lévő vezető kollégák, orvosok, akik közül egy-kettő még akár polgármester is lehetett, sőt még a törvényt is módosították, hogy polgármesterként dolgozhasson a kórházban. Például nagyon kíváncsi lennék, hogy a kolléga polgármesterként a szerződése szerint megszabott időből hány órát tölt el a kórházban munkával, és mennyit a másik funkciójának a gyakorlásával? Tehát a fejétől bűzlik a hal.

Ez a fajta ellenőrzés és szankcionálásos dolog, nem fog működni, nem fog megoldást hozni. A kórházak, amikor jön az ellenőr, átmenetileg úgy csinálják majd, hogy ne bukjanak le. De ha mégis lebuknak, akkor mi lesz? Leváltják a vezetőt? És akkor mi változik? Vagy pénzbüntetést kapnak, amit miből fizetnek ki? Az adósságukból? Én nem nagyon értem, hogy aki ezeket az intézkedéseket megtervezi a Belügyminisztériumban, mire gondol. Az egészségügy nem rendőrség, hogy majd a korrupt rendőrt eltávolítom, vagy nem tudom, hogy képzelik, hogy mi lesz a következménye egy ilyenfajta ellenőrzési rendszernek. Az biztos, hogy nem fogja megoldani a szakemberhiányt, a minőség garantálatlanságát, és rendet sem fog teremteni.

És persze ez is egy csapda, hogy ha én bírálom az ilyen intézkedéseket, akkor úgy tűnik, mintha védeném a tisztességtelen egészségügyi dolgozókat, akik valóban visszaélnek a helyzettel, és nem korrektül végzik a munkájukat, pedig nem erről van szó. Én nem ezeket a kollégákat védem. Azt gondolom, hogy ezekkel a kollégákkal is kellene foglalkozni, de alapvetően nem ők a fő probléma, hanem az egész rendszer. És valós megoldás csak az egész rendszer professzionális átalakításától, fejlesztésétől várható. Azt pedig nem lehet titkos tervek alapján, parancsuralmi módszerekkel végezni.

Link másolása
KÖVESS MINKET: