Tengeri átfejtés, kikapcsolt jeladó, zászlócsere – az orosz tankhajók trükközve juttatják el az olajat Európába
Augusztus 24-én lefotózták, ahogy olajat szivattyúznak át egy óriási tankhajóról egy másikra Görögország déli részén. A Nikkei Asia szerint az egyik tankhajó a görög lajstromozású Sea Falcon volt, amely augusztus 4-én hagyta el az egyik oroszországi olajszállító terminált. A másik az indiai lobogó alatt közlekedő Jag Lok volt, amely egy törökországi kikötőből indult. A tankereket kis csónakok vették körül, így segítve a műveletet.
Annak, hogy a tengeren rakodnak át valamilyen rakományt, számos oka lehet. Előfordulhat például, hogy a kisebb hajókról egyetlen nagy hajóra kerül át minden, így javítva a hatékonyságot a hosszabb útvonalakon. Az is lehet, hogy az olaj menet közben gazdát cserél. Azonban egy dolog biztos, ezután
Julien Mathonniere, az Energy Intelligence Group olajpiaci közgazdásza szerint gyakorlatilag lehetetlenné teszi a szállítmányok eredetének nyomon követését, ha az orosz olajat a hajókon máshonnan származó olajjal keverik össze.
Ennek azonban komoly környezetvédelmi kockázatai is vannak. Fennáll a balesetek veszélye, vagyis olajszennyezés kerülhet a tengerbe.
A Görögországhoz közeli vizek mára az Oroszország és Európa közötti olajszállítások fő csomópontjává váltak. Az augusztus 22-ig tartó hat hónap alatt a Nikkei szerint 175 átrakodást hajtottak végre a görög partok közelében oroszországi tankerek. Az előző év azonos időszakában mindössze 9 ilyen alkalom volt.
A hajók ezután belgiumi és más európai kikötőkbe indultak, de olyan is előfordult, hogy Nagy-Britannia volt a célpont, amely az Oroszország elleni gazdasági szankciók egyik leghangosabb szószólója.
Mindez egyelőre nem törvénytelen, de nemsokára az lesz, az Egyesült Királyság ugyanis decemberben teljes embargót vet ki az orosz olajra. 2023 februárjától pedig az egész unióba tilos lesz a tengeren olajat behozni.
Egyelőre azonban az egyre drágább orosz olaj hatalmas mennyiségben áramlik Európába, elősegítve ezzel az ukrajnai háború finanszírozását. Júliusban a Nemzetközi Energiaügynökség szerint napi 2,8 millió hordónyi érkezett meg így, ami mindössze 26%-os csökkenést jelent a háború előtti időkhöz képest. Mindezt úgy, hogy számos nagy nyugati olajcég, köztük a British Petrol, a Shell, az Exxon és az Equinor már korábban bejelentette, hogy felfüggeszti az orosz nyersolaj-vásárlásait.
Most Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter arra próbálja rávenni a G7-országokat, amelyek együtt a globális gazdaság 30%-át képviselik, hogy vezessenek be ársapkát az orosz olajjal szemben, mert szerinte ezzel egyfelől meg lehet szorongatni Oroszországot, másfelől pedig kordában lehet tartani a a világpiaci energiárakat.
Annak, hogy az oroszok készülnek az olajembargó kijátszására, a tengeri átrakodások mellett más jelei is vannak.
A Windward Ltd. tengerészeti tanácsadó cég szerint csak a múlt hónapban 18 hajó, köztük 11 teherszállító váltott nem orosz lobogóra, ami háromszoros növekedést jelent a korábbi adatokhoz képest.
Ennek szintén lehet legális oka, például a tankerek ténylegesen is tulajdonost válthattak. De sokkal valószínűbb, hogy megpróbálják eltitkolni Moszkvához fűződő kapcsolatukat, így kerülve el az ukrajnai invázió miatti szankciókat.
A Nemzetközi Pénzügyi Intézet külön adatbázist hozott létre, hogy nyomon kövesség az orosz kikötőkből induló olajszállító tankhajók útvonalát. Jelentésükbül Defense One szerint kiderült, hogy mára az orosz tankerkapacitás legalább 55%-a papíron görög tulajdonba került.
Ezt már sikeresen alkalmazták is, hogy nyomon kövessék, miképp próbálják kicsempészni az oroszok az ukrán gabonát a háborús övezetből.
Műholdjukat olyan radarral szerelték fel, amely hatalmas területeket átfésülve képes megtalálni azokat a hajókat, amelyek kikapcsolták automata azonosító rendszerüket. A Maxar mesterséges intelligenciája ezután meghatátozza a célpontok várható sebességét és mozgását, megkönnyítve a későbbi nyomonkövetést.
Bryan Smith, a Maxar tengeri programjának igazgatója elmondta, hogy az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a hírszerzési megrendeléseik száma az orosz olaj nyomon követésére. Azt tervezik, hogy még az idén fellőnek két WorldView Legion műholdat, amiket nemsokára négy másik követ. Ezekkel a cég egyes gyanús hajókat akár naponta 15 alkalommal is képes lesz ellenőrizni, és azt is látják majd, hogy mekkora a tankerek merülése, így kiderülhet, ha az oroszok az olaj tengeri átfejtésével próbálkoznak majd.