Kínában egyszerűen kitörölték az ország egyik legismertebb színésznőjét az internetről
Ismerős szellemeket láthatnak a 20.század kínai történelmének ismerői. Mintha az 55 évvel ezelőtt kezdődött „nagy proletár kulturális forradalom” kísértete jelent volna meg ismét Pekingben, amely ezúttal a kínai szórakoztatóipart és a hozzá kötődő közösségi oldalakat választotta célpontul.
A támadássorozat nem minden előzmény nélküli. Hszi Csin-ping pártelnök korábban már pellengérre állította a politikai másképp gondolkodást, a társadalmi aktivizmust, a liberális ideológiát és a magánvállalkozásokat. Most a televízió és a mozi sztárjai kerültek sorra.
Az első bűnbak az ország egyik legismertebb színésznője, Csao Vej lett(címképünkön). Néhány nap alatt gyakorlatilag eltüntették őt az internetről. Bezárták a Weibo közösségi portálon lévő rajongói oldalát, filmjeit és tv-műsorait, amelyek között akad 20 évvel ezelőtt készült is, levették a streaming platformokról, nevét törölték a stáblistákról.
Hasonlóan bántak el egy másik népszerű színésznő, Cseng Suang életművével, akit nemrégiben 46 millió dolláros pénzbüntetésre ítéltek adócsalásra hivatkozva. Az ügy előzménye, hogy Cseng az év elején belekeveredett egy béranyasági botrányba, miután volt párja azzal vádolta, hogy a színésznő az Egyesült Államokban hagyta két közös gyermeküket – írta a CNN.
Csao és Cseng neve egyaránt szerepelt a celebek „fekete listáján”. Ugyancsak a cenzúra áldozatává vált Kris Wu kínai-kanadai popsztár, akit erőszak gyanújával tartóztattak le augusztusban. Az mindeddig nem derült ki, hogy Csao miért vált hirtelen kegyvesztetté.
A hatóságoknak nemcsak konkrét célpontjaik vannak, általában is próbálják megakadályozni a fiatalok sztárok iránti rajongását. A minap tíz olyan intézkedést jelentettek be, amelyekkel „rendet teremtenek" a hírességek rajongóklubjai körül uralkodó „káoszban”. Betiltották például a népszerűségi listákat, valamint megszigorították a tehetségkutató ügynökségek és a rajongóklubok oldalainak működési szabályait. Ezt megelőzően a népszerű iCsiji videó-oldal törölte tehetségkutató-műsorait, melyeket „egészségtelennek” nyilvánítottak.
A Kínai Kommunista Párt, amely számára a populáris kultúra mindig is ideológiai csatatérnek számított, régóta igyekszik rövid pórázon tartani a szórakoztatóipart. Ugyanakkor támogatta annak fejlődését, különösen a filmiparét, hogy meggyőzze a kínai közönséget: a hazai filmek jobbak, mint a hollywoodiak vagy más külföldi produkciók.
Hszi Csing–pin hatalomra jutása óta azonban a párt egyre inkább megszállottjává vált az ideológiai és kulturális ellenőrzésnek.
Mindennek némi pikantériát ad az a tény, hogy Hszi tizenévesként élte át annak idején a „kulturális forradalom” átnevelő táborait, és hogy felesége maga is népszerű énekesnő, mint ahogyan Csiang Csing is színésznő volt, mielőtt a "Nagy Kormányos" párja lett.
Kína nagy mértékű gazdasági növekedése évtizedeken át a párt legitimitásának egyik legfőbb pillére volt. Ez a növekedés azonban lassulni látszik, ezért Hszi most „a közös prosperitást”, a „javak újraelosztását” szorgalmazza. Ez pedig azt jelenti, hogy a milliókat kereső sztárok és a milliárdosok ellenséggé váltak, mert ők emlékeztetnek a legjobban az ország egyre szélesebb jóléti szakadékára.
Cseng állítólag 24 millió dollárt kapott egy romantikus dráma két és fél hónapon át tartó forgatásáért, vagyis átlagosan napi 300 ezer dollárt keresett. Ezzel szemben, mint ahogy azt Li Ko-csiang kormányfő tavaly elárulta, több mint 600 millió kínai, azaz ország lakosságának 40%-a alig 140 dollárból él havonta.
A közösségi médiában színészek, énekesek, influencerek gyakran állnak ki a pekingi kormány mellett. Ez történt például a 2019-es hongkongi demokrácia-tüntetések idején, amikor a helyi rendőrség fellépését méltatták. Hasonlóan viselkedtek az idén, amikor az élére álltak az olyan nyugati márkák elleni bojkottnak, amelyek elítélték az újgurok területen felállított kényszermunka-táborokat.
Mindez azonban Pekingnek kevés. Egyes celebek extravagáns életvitelét az erkölcsi hanyatlás jelének tekintik, ezenkívül sok népszerű férfibálványról azt tartják, hogy túlságosan „femininek”.
De a vezetés számára különösen riasztó, hogy a rajongók milyen ügyesen tudják mozgósítani erőiket bálványaik támogatására. Vu letartóztatása után, néhány híve „mentőakciót” hirdetett meg, hogy az énekest kiszabadítsák a rendőri őrizetből. Bár nem valószínű, hogy egy ilyen akciót komolyan kell venni, azért figyelmeztető lehet az uralmon lévőknek, hogy vannak az országban olyan fiatalok, akik készek szembeszállni a hatóságokkal.