SZEMPONT
A Rovatból

Jobban érdekelte a határőrt, hogy van-e nálunk petárda, mint a PCR-teszt a szlovák határon

Először olyan bonyolultnak tűnt karácsonyra hazautazni a Felvidékre, mintha a Holdra akarnánk menni. Aztán minden másképp alakult, mint ahogy számítottunk rá.

Link másolása

Az idei karácsony sok szempontból volt teljesen más, mint az eddigiek: a határon túliak számára az ünnepi készülődés kisebbrészt az ajándékvásárlásokban, nagyobbrészt a PCR-tesztekben, hivatalos tájékoztatók böngészésében és az utazási stratégia kidolgozásában merült ki.

Ugyan pontos adatok nincsenek arról, hány felvidéki magyar él jelenleg életvitelszerűen Magyarországon, elég sokan vagyunk. A koronavírus-járvány sokakat szakított el a családjuktól, ám azt a sok felvidékit, akinek a rokonai a határon túl élnek, elég drasztikusan: itt még az olyan vészmegoldások sem működnek, mint a szigorúan mamabiztos erkélyes beszélgetések, vagy a szabadtéren, biztonságos távolságból megejtett találkozók. Utoljára augusztusban volt nyitva a határ, tehát négy hónapja nem lehetett csak úgy átruccanni Szlovákiába, amely a karácsony közeledtével egyre fájóbb ténynek bizonyult.

Lezárt határok ide vagy oda, fertőzés ide vagy oda, a karácsonyt az ember a családjával akarja tölteni még akkor is, ha ez 2020-ban közel lehetetlen küldetéssel volt határos – legalábbis első blikkre annak tűnt.

Persze akadtak sokan, akik idős rokon vagy a félelem miatt inkább nem kockáztatták meg a hazautat, ám jellemzően azért igyekeztek megoldani az emberek, hogy ne Zoomon keresztül kelljen enni a rántott halat.

A korlátozásokat és a szabályokat böngészve előbb elszörnyedtem, majd a hasonló cipőben járó ismerősök határátlépős sztorijait hallva megzavarodtam:

most akkor melyik működik? A soktesztes szigor vagy a kreatív, ám veszélyes és valljuk be, felelőtlen trükközés?

Úgy döntöttem, hogy megnézem magam, miközben megpróbálok a testvéremmel hazajutni karácsonyra a lehető legtörvényesebb módon - hogy aztán azzal szembesüljek, nehéz ebben a káoszban betartani a szabályokat, főleg, ha senki sem tudja igazán, melyek azok.

A Nagy Határátlépő Hadművelet

Annak a felvidékinek, aki Magyarországról szeretne hazaruccanni, majd vissza, annak két bürokráciai útvesztőbe is be kell zavarnia magát: a magyarba és a szlovákba.

Az sem könnyíti meg a szerencsétlen hazalátogató dolgát, hogy a szabályok nagyon gyorsan változnak, és a helyzetet látva úgy fest, hogy ember nincs a világon, aki minden kérdésre választ tudna adni.

Ezt támasztotta alá az előzetes kérdezősködésem ismerős körökben: jóformán senki sem tudta biztosan, mit kell csinálni. Amolyan vak vezet világtalant stílusban lefolytatott diskurzusok után megtettem, amit el akartam kerülni: elmerültem az interneten található hivatalos tájékoztatókban.

Nem mintha ettől aztán okosabb lettem volna.

Nem egyszerű kibogozni a gyorsan változó szabályok közül, hogy mikor melyik kire vonatkozik, így hát oda mentem, ahol úgy gondoltam, biztosan a hivatalos információval szembesülök: a szlovák állam koronavírusbibliájára, a koronavirus.gov.sk-ra.

Nem mintha ettől is sokkal okosabb lettem volna. A honlapon a beutazás menüpont alatt az első fontos lépés a regisztráció volt. Az Ehranica, azaz ehatár aloldalon belül ugyanis kiderült, hogy amennyiben az illető rizikósnak minősített országból érkezik - Magyarország is ilyen -, akkor regisztrálnia kell magát egy online adatlapon keresztül. A regisztráció gyors és fájdalommentes, a személyes adatok mellett olyan kérdésekre kell válaszolni, hol tölti az illető a karantént. Ez eddig nem is olyan bonyolult, gondoltam naivan, majd küldtem a bátyámnak az infót a regisztrációról, hogy aztán egy gyanútlanul visszaküldött linkkel minden addigi bizonyosság felboruljon, és újra kiderüljön, hogy még a hivatalos honlap sem ért egyet saját magával.

A szlovák oldalon az utazáskor, decemberben – ahogy most is – 11 olyan ország volt feltüntetve, ahonnan érkezve nem kell regisztráció. A honlapnak azonban van egy magyar változata is, ahol már teljesen másokat írnak: ott sokkal több ország van felsorolva a regisztrációra nem köteles államoknál – köztük Magyarország is.

Ugyannanak a hivatalos oldalnak a szlovák és magyar változata tehát lényeges kérdésben ad eltérő információt.

Így döntse tehát el az ember, hogy most akkor kell-e regisztrálni avagy mégsem, mondjuk az felkeltheti az ember gyanúját a magyar oldalon, hogy még az Egyesült Királyság is szerepel a listán, ahonnan meg ugye mostanság egy szem tökmag sem igazán juthat ki, nemhogy regisztráció nélküli ember. Arról nem is beszélve, hogy a regisztráció megléte a hatóságok által nem ellenőrizhető, az általam megkérdezettek körében pedig nemhogy senki nem regisztrált, de azt sem tudták, hogy létezik ilyen oldal.

Ha pedig átküzdöttük magunkat az elvi és nyelvi ellentmondásokon, eldöntöttük, melyiknek hiszünk, akkor a regisztráció után aztán jön is az email: a szlovák állam köszöni, hogy felelősen viselkedem. És aztán, kis idővel később jön még egy, ami szintén egy teljesen új, eddig sehol sem látott információt közöl: öt nappal később szeretettel várnak egy Covid-tesztre. A meglepő tényt szintén végigfuttatom a határátlépésben jártas ismerősök közt, de ők sem igazán tudják mire vélni. Végül némi keresgélés után találom meg, mi is ez:

a szlovák állam a belépéstől számított ötödik naptól kezdve tesztelésre küldi a belépőket.

És bár az emailben megvan a pontos időpont, helyszín, sőt az ún. Covid-19-passom száma is, nem derült ki például, hogy ez antigén vagy PCR-teszt-e, ahogy az sem, hogy ingyenes vagy fizetnem kell-e érte. Az utóbbira aztán a kormányhonlapon találtam választ: a rizikós országokból érkezőknek az állam ingyenesen biztosítja a tesztet. Arra, hogy milyen jellegű tesztről van szó már nem adott választ az internet, kőkorszaki módon értesültem róla: a helyszínen a PCR-feliratokat látva derült ki a teszt jellege.

Belépés Szlovákiába (hivatalos tájékoztatás)

Az országba belépést követően 10 napos karanténba kell vonulnia az illetőnek, amennyiben rizikósnak ítélt országból jön. Rizikós jóformán az egész Föld bolygó néhány kivétellel (Ausztrália, Kína, Finnország, Írország, Izland, Japán, Dél-Korea, Norvégia, Új-Zéland, Szingapúr). A karantén akkor jár le, ha az illető negatív PCR-tesztet produkál, vagy ha 10 nap után tünetmentes. Természetesen vannak felmentő körülmények: a biztonságos országokból nem kell sem teszt, sem karantén, de rizikós országból érkezve is meg lehet úszni 72 óránál nem régebbi PCR teszttel, vagy 72 óránál nem régebbi olyan antigén teszttel, amit Ausztriában vagy Csehországban készítettek.

Ekkor már közel biztos voltam benne, hogy az olyan egyszerű folyamat, mint a határátlépéssel fűszerezett családlátogatás nagyjából olyannyira lesz macerás, mintha legalább a Holdra készülnék.

A bátyámmal mindketten teszteltettük magunkat a hazaút előtt, ennek elsősorban nem a szabálykövetés volt az oka, hanem az az egyszerű tény, hogy nem akartunk a karácsonyi ajándékok mellé egy kis Covidot is hazavinni meglepetésként a fa alá. A rengetegféle információ már a tesztelésnél is kiütközött: míg december közepén a Szlovákiába való belépéshez elég volt az antigénteszt – egy budapesti tesztelőhely például ezzel promózta az antigéntesztjeiket -, sőt ismerősök elbeszélései alapján is kiváltható volt a karantén, addig karácsonyra már csak a cseh és osztrák teszteket fogadták el.

És bár az eredmény negatív lett, tehát a család miatt megnyugodhattam, nehéz volt minden szorongás nélkül végigülni a határig tartó utat. Átengednek? Nem engednek? Kirángatnak a kocsiból és az antigéntesztesek börtönébe zavarnak?

A teszteredményt idegesen gyűrögetve érkeztünk aztán a vámosszabadi határátkelőhöz, ami maximálisan a békeidőket idézte: egyetlen lélek nem volt a határ semelyik oldalán. Ebben közrejátszhatott, hogy már este fél 8 volt, mindenesetre a lincselésre felkészült paranoid lelkem perverz módon kicsit csalódott volt, hogy bármiféle ellenőrzés nélkül jutottunk át.

Az otthonlét alatt semmilyen formában nem ellenőrizték a karantént, de nem is voltak illúziók ezzel kapcsolatban.

Szlovákiában nem kapsz vörös plecsnit az ajtódra, és a tavasszal bejelentett okoskarantén ötlete sem igazán valósult meg – úgy tűnt, hogy a karantén inkább pszichológiai tiltás, minthogy maradéktalanul ellenőrzött és szankcionált dolog.

A tesztelés maga viszont meglepően gördülékeny és korrekt volt, pedig a szlovák médiát is elárasztották azok a képek, amelyeken az utcákon kígyóztak a sorok. Néhány perces fegyelmezett sorban állás után mindkét orrlyukból és a torokból vettek mintát, majd azt ígérték, SMS-ben érkezik az eredmény 96 órán belül.

Ingyenes PCR-tesztállomás a dunaszerdahelyi városi kórház előtt:

A magyar egészségügyön edződött időérzékem azt mondatta velem, hogy akkor ez egy hét lesz, ám meglepő módon másfél nap múlva jött is az üzenet emailben és SMS-ben: továbbra sem vagyok covidos.

Remek, akkor már csak vissza kell jutni Budapestre, ami manapság szintén nem olyan egyszerű feladat, főleg, ha elképzelem, hogy egy szlovák nyelvű SMS-t lóbálva próbálom bizonygatni a magyar határőrnek, hogy nem vagyok fertőzött.

Mondanám, hogy ugyanolyan feszült tervezgetéssel vetettem bele magam a visszaút kifundálásába, ám nem így volt: a fontosabb küldetés már egyébként is teljesült, 4 hónap múlva újra együtt volt a család, ráadásul a teljesen üres határátkelő is elaltatta bennem az ezzel kapcsolatos kételyeket. Azért persze utánanéztem a dolgoknak, bár itt sem volt olyan egyszerű dolgom. A szabályok alapján Magyarországra nem léphet be külföldi állampolgár – azaz a magamhoz hasonlóan nagyrészt szlovák állampolgárral rendelkező felvidéki sorstársaim fájdalmasan szisszenhetnének fel, ám szerencsére egy sor enyhítő körülmény van, amely alapján még állampolgárság nélkül is ugyanazok vonatkoznak az illetőre, mint a magyar állampolgárokra.

Belépés Magyarországra (hivatalos tájékoztatás)

A Magyar Közlönyben megjelent rendeletek alapján Magyarországra nem léphet be külföldi állampolgár, ám akad néhány kivétel: lakcímkártya, tartózkodási engedély vagy sportengedély birtokában ugyanaz vonatkozik rá, mint a magyar állampolgárokra. Akinek nincs egyik sem ezek közül, az még mindig jöhet egy sor kivétel miatt, ám akkor már kérelmet kell benyújtania a belépés helye szerint illetékes helyi rendőri szervhez.

Az országba érkezés után kötelező 10 napos karantén következik, ám ez alól itt is lehet mentesülni: 2 darab 5 napon belül és 48 óra különbséggel elvégzett negatív PCR teszteredmény szükséges.

Tavasszal és a második hullám alatt még októberben is hatályban volt az operatív törzs által bejelentett könnyítés a V4-országok számára, amely szerint Csehország, Lengyelország és Szlovákia esetében a kettő helyett elegendő az egy darab negatív PCR-teszt. Parasztlogikával tehát azt gondolhattuk, hogy V4-országból is jövünk és teszteredményünk is van, mi baj lehet. Az, hogy valóban mi baj lehetett volna ebből, szerencsére nem a határon derült ki. Rendkívül csalódott lettem volna, ha visszafelé sem áll senki a határon, de már az ismerősök beszámolói alapján is sejthető volt, hogy Magyarország jobban ellenőrzi határait. Így is lett, visszafelé Vámosszabadin már nem csúsztunk át úgy. Az ismerősök beszámolói kiterjedtek több kétes eredetű tanácsra: többek közt olyanokra, hogy néha-néha az úti céllal kapcsolatos bizonyos füllentéssel átenged a rendőr. A bennem élő paranoid kalandor kipróbálta volna ezeket, ám szerencsére testvéremben győzött végül az igazságérzet – meg a beismerés, miszerint nagyon rosszul hazudik -, így kerek-perec megmondta a határőrnek: Budapesten dolgozunk mindketten, oda megyünk.

Ezt nyomatékosítandó még az összehajtott munkaszerződést is nyújtotta a határőrnek, aki köszönte szépen, elég volt a személyi, egyébként is sokkal jobban érdekelte, hogy van-e nálunk tűzijáték vagy petárda – mindez még szilveszter előtt történt -, mert az ugye tilos.

Nem volt, tehát jó utat kívánt. Tesztet nem kért, hiába volt friss negatív PCR-eredményünk, de valószínűleg nehéz is lett volna egy szlovák nyelven írt nyúlfarknyi SMS-sel bizonyítani mindezt. És ha még sikerült is volna, utólag kiderült, hogy a szabályok értelmében ez sem lett volna elég. Az egész internetet feltúrva sem találtam arra vonatkozó konkrét leírást, hogy a V4-eket érintő szabállyal mi a helyzet, a válaszért utolsó mentőövként végül a Nemzeti Népegészségügyi Központ ingyenesen hívható zöld száma után nyúltam, ahol az ügyintéző elmondta: jelenleg nincs ilyen kivétel, tehát a Szlovákiából érkezőknek is két PCR-teszt kell.

Összegezve tehát: papíron, a szabályokat szigorúan betartva időigényes, költséges és bonyolult egy többnapos családlátogatás a Magyarországon élő felvidékiek számára, hisz hivatalosan 3 negatív PCR-teszt, egy regisztráció és néhány napnyi (a teszteredmények megérkezésétől függően) karantén. A saját tapasztalat azonban azt mutatta, hogy a rendkívüli helyzethez még távolról nem alkalmazkodott egyik ország sem annyira, hogy rutin és valódi ellenőrzés alakuljon ki. Elég csak rápillantani arra az óriási káoszra, amely van nemcsak az emberek fejében, de a hivatalos csatornákon is van azzal kapcsolatban mi, merre, hány méter.

Nagyon komoly utánajárás szükségeltetik ahhoz, ha minden szabállyal tisztába akarunk kerülni a határátlépéskor, hogy aztán azt tapasztaljuk: olykor mégsem működnek olyan olajozottan a dolgok, és egyelőre több a kiskapu, mint a kerítés.

Ennek ellenére persze inkább az a legbölcsebb és leginkább felelős döntés, ha a második hullám hajrájában mindenki otthon marad a fenekén, és sem tesztekkel, sem azok nélkül trükközve nem utazik, ha nem muszáj.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Csernus: Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk
Ügyesek voltunk, mert megmaradtunk, magyarul beszélhetünk. De az ügyességből egy ponton megalkuvás lett.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Csernus Imre az Index Konkrétan Rónai Egonnal című műsorának legutóbbi adásában lesújtó képet festett társadalmunk lelkiállapotáról. „Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk” – mondta a pszichiáter, akinek az elkövetkező hetekben jelenik meg legújabb könyve A magyar címmel.

A szakember úgy látja, hogy egy gyönyörű országban élünk, minden lehetőségünk meglenne arra, hogy jól érezzünk magunkat, de erre azért nem vagyunk képesek, mert érzelmileg nem vállalunk felelősséget, nem viselkedünk felnőttként. Ebből az önbecsapásból és gyávaságból fakad szerinte rengeteg egészségügyi problémája az embereknek.

Ebből a szempontból egy beteg nemzet vagyunk.

– mondta.

Közéleti állapotaink kapcsán elmondta, hogy azért vagyunk képtelenek a politikusainkon számonkérni az ígéreteiket, mert akkor egyúttal azzal is szembe kellene néznünk, hogy a saját ígéreteinek sem tartjuk be valójában.

Önmagunkkal viszont nem akarunk konfrontálódni.

A felelősségvállalás hiánya, a nem felnőtt viselkedés kialakít egy „öntudatlan populációt”, akikkel szemben viszont működik az „oszd meg és uralkodj” technikája.

Csernus arról is beszélt, hogy bár számtalan sportágban sikerült a történelem során a döntőig küzdeni magát a magyar csapatoknak, ám gyakran, váratlanul elbuktunk. Szerinte mindennek az az oka, hogy előre félünk a vereségtől, ez a félelem pedig megbénít minket.

A pszichiáter úgy látja, hogy akkor lehet belőlünk sikeres nemzet, ha bátrak leszünk, elkezdünk hinni magunkban, ha az érzelmeinkért is felelősséget vállalunk, de merünk beszélni a gyengeségeinkről, hiányosságainkról is. Mindez szerinte az ország jövője szempontjából kulcsfontosságú, mert ezeket a rossz mintákat adjuk tovább gyermekeinknek.

A teljes beszélgetést ITT tudod megnézni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Szíjjártó László: Nem lehet titkos tervek alapján, parancsuralmi módszerekkel rendbetenni az egészségügyet
A kelleténél tovább vagy csak papíron bent tartott betegek, és az egyidőben több helyen dolgozó orvosok miatt a minisztérium ellenőröket küld a kórházakba, de az Orvosi Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnöke szerint ez semmit sem fog megoldani.

Link másolása

A Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkárának bejelentése szerint legalább kétfős mobil ellenőri csoportok jelenhetnek meg a magyar kórházakban, hogy ellenőrizzék, az orvosok és a szakdolgozók munkaidőben valóban jelen vannak-e az egészségügyi intézményekben. Az ellenőrzés a betegeket is érinti, az ő esetükben azt vizsgálják, valóban bent fekszenek-e a kórházban.

A minisztérium szerint vannak orvosok, akik több munkát is vállalnak egy időben, és meglehetősen rugalmasan kezelik a munkaidőt. Továbbá az is bevett gyakorlatnak számít, hogy többletfinanszírozásért több napnyi bentfekvést jelentenek a kórházak, mint amennyi időt ténylegesen bent töltött a beteg. Dr. Szíjjártó László gyermekgyógyásszal, pulmonológussal, a Magyar Orvosi Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnökével beszélgettünk az intézkedés okairól és várható következményeiről.

– Valóban előfordulhat az, amire a minisztérium hivatkozik?

– A probléma valóban fennállhat és fenn is áll valószínűleg. Ám megint arról van szó, hogy egy létező probléma úgy interpretálódik a hírekben vagy a felügyelő szervek részéről, az államtitkárság részéről, mintha általános lenne. Ez egyrészt irritáló, sőt sértő a nagy többségben tisztességes kollégákra nézve, másrészt pedig nem a megfelelő megoldások felé vezet. Ennek a problémának a megoldása nem egy szigorú ellenőrzés lenne, hanem az okok, a problémák őszinte feltárása, nyílt megbeszélése, és utána egy átfogó rendezési terv kidolgozása, amiben aztán mindenki, aki abban illetékes, részt vehet, és utána motivált is abban, hogy ezek a problémák megoldódjanak.

Az ellenőrzések, szankcionálások, büntetések, pellengérre állítások biztosan nem ebbe az irányba vezetnek.

Az orvos kollégák egy jelentős része, a kamarában tisztséget vállaló kollégák egy jelentős része egyáltalán nem ért egyet ezzel a fajta problémamegoldással, és teljesen más, korszerű, jól működő egészségügyi rendszerben megszokott megoldásokat szeretnénk látni. Szeretnénk, ha azokban részt vehetnénk mi is, de nem ezt tapasztaljuk. Természetesen vannak olyan orvos kollégák, akik sajnos nem igazán korrektül intézik a munkájukat. A morális hozzáállásuk, szemléletük nem megfelelő.

Hosszú évtizedeken keresztül az orvosok egy kis részénél megszokott, eltűrt dolog volt, hogy a munkaidőt nagyon rugalmasan kezelték, nem tartották be, vagy akár több munkahelyen, egyidőben dolgoztak, ezt nyilvánvalóan rendbe kellene tenni.

Tehát van rendetlenség az egészségügyben, amelynek része ez is, de nem ez az általános. Az orvos kollégák, ápoló kollégák döntő többsége nemhogy betartja a munkaidőt, de általában sokat túlórázik, és ennek a túlórának egy részét nem is fizetik ki.

– Ha azt mondja, hogy ez nem általános jelenség, mégis mennyi lehet ennek a valódi előfordulási aránya?

– Ezt nem találgatni kellene, hanem korrekt felméréseket végezni, amik kapcsán valós, releváns adatok keletkeznek, melyekre aztán lehet megoldási javaslatokat, reformokat kidolgozni. Becslésem szerint kevesebb mint 10%, és ebben vezető pozícióban lévők jócskán érintettek. A jelenség fő oka a nagyfokú szakemberhiány kompenzálása.

– Hogyan lehetne ezt korrekt módon felmérni?

– Ha én ezt a feladatot kapnám, hogy oldjam meg ezt a problémát, akkor én azt mondanám annak, aki ezt a feladatot adta nekem, hogy nagyon szép, hogy ezt a problémát meg akarjuk oldani, de ennek az egyetlen problémának a megoldása nem vezet igazán sikerre, mert az egész rendszer gondjait együtt kell megoldani.

– Nevezetesen?

– Nevezetesen egy átfogó egészségügyi átalakító reformot kellene kidolgozni, ami az egészségügyben uralkodó elavult szemléletet, a finanszírozást, a képzést, továbbképzést, az összes területet érinti. A fő oka ennek az egész problémának a nagyfokú orvos- és ápolóhiány. Abban a pillanatban, hogy nincsen ilyen mértékű szakemberhiány, a kollégák nem fognak több munkahelyen egy időben dolgozni.

– Az orvosok esetében ezt részben mintha rendezték volna, ott volt egy nagy béremelés. Ez vezetett-e valamilyen létszámemelkedéshez?

– Valóban volt egy nagyfokú béremelés, de az egyáltalán nem oldotta meg a probléma lényegét, azt, hogy növekedjen a szakemberek száma. Egy tűzoltó intézkedés volt, hogy ne csökkenjen drasztikusan a létszám, és pont jókor jött a pandémia előtt, amikor még nagyobb szakemberhiány alakulhatott volna ki. Több évtizede nagyon alacsony bérek voltak az orvosoknál, ahogy az ápolóknál is, és emiatt rengeteg orvos elvándorolt. Elhagyta az országot több ezer orvos, illetve egyre inkább átment a magánszférába.

Ha visszatekintünk az elmúlt 30-40 évre, akkor azt lehet látni, hogy a kis magánrendelőkből mára hatalmas, egyes esetekben multinacionális cégek által is finanszírozott magánegészségügyi ellátó szektorok alakultak ki, amelyek szívják folyamatosan a munkaerőt az állami egészségügyi ellátórendszerből.

Azon kellett volna elgondolkozni, hogy ennek mi van a hátterében, miért alakult ez így ki? És hogy mi lesz ennek a következménye? Szükségünk van-e erre hosszabb távon? Az orvosok bérrendezését sem úgy kell elképzelni, hogy akkor az összes orvos bérét rendezték. Az orvosok egy részénél ez valóban segített, hogy megtartsa őket a pályán és ne menjenek el, főleg nyugdíjas kollégák maradtak emiatt tovább a rendszerben.

Ugyanakkor rengeteg kollégának, százalékban 10-15 százalékot merek önnek így saccra mondani, ez a bérrendezés inkább egy rémálom volt, a hálapénz megszüntetése miatt. Ők addig a hálapénzes kompenzációval messze magasabb jövedelemre tudtak szert tenni félig-meddig legálisan.

A hálapénzt viszont betiltottuk, nagyon helyesen, ugyanakkor számos egyéb problémát nem oldottunk meg. Az orvosok egy része kapott béremelést, ami arra volt elég, hogy ne hagyják el a pályát, de ahhoz, hogy több orvost a pályára csábítsanak vagy megtartsanak, ez kevés volt. Továbbá egy elég aktív, főleg operatív szakmában dolgozó rétegnek ez inkább érvágás volt, mint jövedelemrendezés, ami további torzulással kompenzálódott, ami sokakat tovább lökött a magánellátás felé.

– Ezek szerint a béremelés nem volt elégséges, és a magánszektor továbbra is szívja el az orvosokat.

– Így van, ráadásul a béremelés nem volt minden szektor számára teljes, tehát az alapellátásban nem volt ezzel egy időben bérrendezés. Ott később volt valamennyi, de az még mindig nem érte el azt a szintet, ami ahhoz kellene, hogy a háziorvosi ellátásban a kollégáknak ez megfelelő legyen. Korábban inkább a kórházi ellátásból kerültek szakorvos kollégák az alapellátásba egy magasabb jövedelem reményében. Ma meg ez megfordult, mivel az alapellátás finanszírozása nem elégséges. Egyáltalán nem vonzó a háziorvoslás, egyre nő a betöltetlen praxisok száma.

– Visszatérve még az ellenőrzésekre. Hogyan lehet ezt másképp csinálni?

– Mi a célja ennek? Ez itt a kérdés. Az, hogy feltárjanak szabálytalanságokat, hibákat, és utána szankcionáljanak, vagy pedig az, hogy valós adatokhoz jussanak, amiből aztán tudnak tervezni? A nevéből kiindulva, azaz „ellenőrző”, én arra asszociálok, hogy hibákat, hiányosságokat, szabálytalanságokat akarnak feltárni, amit aztán majd szankcionálnak, vagy helyre tesznek. Miközben ennek az egész jelenségnek az oka az alulfinanszírozottság, a rossz financiális struktúra, amit meg kellene reformálni, ami nem történik meg nagyon régóta. Mindig csak egy kicsit toldozzák, foldozzák.

Mindenki tudja, mindenki elismeri, hogy létezik az a jelenség, hogy bizony papíron tovább tartanak bent betegeket a kórházban. Például 3-4 napos befektetés van adminisztrálva, miközben a beteg már rég hazament.

És ez még a jobbik eset. Az is gyakran előfordul, hogy bent is tartják a beteget, feleslegesen, szakmai szempontok szerint indokolatlanul. Ráadásul ez főleg gyerekeknél fordul elő, de felnőtteknél is megtörténik. Ez ártalmas, főleg a gyerekeknek, hospitalizációs ártalom, csak azért, hogy a finanszírozást le tudják hívni. A rövidebb befektetéssel ugyanis kevesebb pénzt kap a kórház.

Ez egy általánosan elfogadott durva etikátlan gyakorlat, melyre szinte mindig a kórházak vezetése presszionálja vagy utasitja az orvosokat .

– De ha benn is van a beteg, mennyivel kap több pénzt a kórház? Hiszen ugyanúgy el kell látni azokra a napokra.

– De a költség nem változik. Maximum ennivalót kap többet. Esetleg valamilyen költség keletkezik azzal, hogy bent gyógyszert kap. A költségek nagy része az orvosok, ápolók bére. Az meg nem változik. Azt mindenki látja, hogy az év végére a kórházak jelentős többségének, szinte mindegyiknek hatalmas adóssága halmozódik fel, amit aztán minden év végén szanálnak. Ez már nagyon régóta így van. Hogy lehet ez?

Miért nem teszik rendbe normálisan a finanszírozást? Nem akarnak rá annyi pénzt költeni, amennyi szükséges lenne. GDP-arányosan messze el vagyunk maradva attól, amire szükség lenne.

Nem beszélve arról, hogy nálunk azért komoly hiányosságok vannak, nem egy jól működő rendszert kell finanszírozni, hanem egy nagyon-nagyon sántikáló, lerobbant, elavult rendszert, mert az infrastruktúrája, a személyi állománya mind-mind nagyon komoly hiányosságokkal küzd.

– Azt szokták mondani, hogy az ilyen elavult és rosszul működő rendszerek egyszerre mérhetetlenül szegények és pazarlóak.

– Ezt szokták mondani, és ez valóban így van. Egy komplex, átfogó, nagyon átgondolt, nagyon jó felmérésekkel megalapozott reform segíthetne, ami várat magára. Bár van egy felmérés megoldási ajánlásokkal, egyetlen cég által elkészítve, ez a BCG, a Boston Council Group, de azt is titkosították.

Milyen dolog az, hogy titkosítanak egy ilyen anyagot? Ez eleve nagyon rossz fényt vet az egészre. Nem lehet tudni, milyen adatok, milyen felmérés alapján, milyen megoldást próbál az államtitkárság kidolgozni.

Egy válságágazatnak nincs saját minisztériuma, évek óta a Belügyminisztériumhoz rendelik az egészségügyet. Ez eleve nonszensz, és ezért nagyon nehezen hihető, hogy egy ilyen fajta struktúrában jó megoldások fognak születni. És hát nem csak nehéz elhinni, de ez is a tapasztalat. A különböző megoldási kísérletek, amelyek a propagandában sikernek vannak beállítva, évek óta csupán részmegoldásokat hoznak, nagyon gyakran inkább rontanak a helyzeten. Azaz még több szakember távozik a rendszerből az intézkedések kapcsán. Ilyen volt a szolgálati jogviszony bevezetése, a szakdolgozói bérrendezések elmaradása, a különböző szankciók a bevezetése, ami részben megalázó, mert vegzálják az egyébként becsülettel, normálisan dolgozó kollégákat. Szó volt korábban arról, hogy nyilván van valahány százaléka az orvostársadalomnak, akik nem becsületesek, nem tisztességesek, manipulálnak, rossz szemléletben nőttek fel, arra szocializálódtak, hogy nekik jár a hálapénz, hiszen alacsony a jövedelmük.

Ők általában nem közkatonák, hanem nagyon magas pozícióban lévő vezető kollégák, orvosok, akik közül egy-kettő még akár polgármester is lehetett, sőt még a törvényt is módosították, hogy polgármesterként dolgozhasson a kórházban. Például nagyon kíváncsi lennék, hogy a kolléga polgármesterként a szerződése szerint megszabott időből hány órát tölt el a kórházban munkával, és mennyit a másik funkciójának a gyakorlásával? Tehát a fejétől bűzlik a hal.

Ez a fajta ellenőrzés és szankcionálásos dolog, nem fog működni, nem fog megoldást hozni. A kórházak, amikor jön az ellenőr, átmenetileg úgy csinálják majd, hogy ne bukjanak le. De ha mégis lebuknak, akkor mi lesz? Leváltják a vezetőt? És akkor mi változik? Vagy pénzbüntetést kapnak, amit miből fizetnek ki? Az adósságukból? Én nem nagyon értem, hogy aki ezeket az intézkedéseket megtervezi a Belügyminisztériumban, mire gondol. Az egészségügy nem rendőrség, hogy majd a korrupt rendőrt eltávolítom, vagy nem tudom, hogy képzelik, hogy mi lesz a következménye egy ilyenfajta ellenőrzési rendszernek. Az biztos, hogy nem fogja megoldani a szakemberhiányt, a minőség garantálatlanságát, és rendet sem fog teremteni.

És persze ez is egy csapda, hogy ha én bírálom az ilyen intézkedéseket, akkor úgy tűnik, mintha védeném a tisztességtelen egészségügyi dolgozókat, akik valóban visszaélnek a helyzettel, és nem korrektül végzik a munkájukat, pedig nem erről van szó. Én nem ezeket a kollégákat védem. Azt gondolom, hogy ezekkel a kollégákkal is kellene foglalkozni, de alapvetően nem ők a fő probléma, hanem az egész rendszer. És valós megoldás csak az egész rendszer professzionális átalakításától, fejlesztésétől várható. Azt pedig nem lehet titkos tervek alapján, parancsuralmi módszerekkel végezni.

Link másolása
KÖVESS MINKET: