„Ezt innentől ne hívja senki bértámogatásnak” - egy pesti étterem üzemeltetője mesél kálváriájáról
Az alapesetben Budapest IV. kerületében működő Megyeri Csárda üzemeltetője, Lepsis Dániel néhány nappal ezelőtt egy bejegyzést tett közzé Facebookon, amelyben a kormány által megígért, vendéglátósoknak szánt bértámogatás igénylésének "Canossa-járásáról" számolt be. Bejegyzése alapján láthatjuk, hogy a támogatás finoman szólva nem működik olajozottan. Ha egyáltalán megérkezik a pénz, az sem biztos, hogy oda és úgy, ahova és ahogyan kellene.
Lepsis Dániel posztját engedélyével változtatás nélkül, saját kiemeléseinkkel közöljük.
„A Megyeri Csárda bevételi forrása hosszú évek óta a turizmusból származott, hiszen külföldi csoportoknak kínáltunk folklór műsorral egybekötött zenés, magyaros vacsorát. 2020 márciusában természetesen ez a bevételi forrás megszűnt. Azonnal átálltunk a házhozszállításra, leszerződtem a Netpincérrel is, mert biztos voltam benne, hogy ez az egy lehetőség marad.
El is kezdtem az igénylést. Benyújtottam egy kérelmet, amit ki kellett tölteni, megadni benne a dolgozókról minden adatot, fizetési adatokat. Csatolni kellett hozzá egy „NYILATKOZAT személyes adatok felvételéhez az Ágazati bértámogatási programot finanszírozó GINOP-5.3.10-VEKOP-17 munkaerőpiaci programba való belépés kapcsán” című dokumentumot, minden munkavállalóval aláíratva. Szintén csatolni kellett hozzá az összes munkaszerződést. Ezeket összeszedtem és benyújtottam. Egy hét múlva egy igen kedves és segítőkész hölgy hívott hiánypótlás miatt, amit el is küldött a cégkapumra. Ebben szerepelt, hogy nyújtsak be egy nav nullás igazolást, mert csak így tudom igényelni a bértámogatást. Azt hiszem minden vendéglátással foglalkozó nevében mondhatom, hogy a pandémia alatt 10 000 Ft-ot is be kell osztanunk, és természetesen van fontossági sorrend a fizetendőket illetően.
Nálam ez így néz ki:
1. Talán a legfontosabb az alapanyagvásárlás, hiszen anélkül nem tudunk működni
2. A rezsiszámlák fizetése sajnos a második helyre került, hiszen az Elmű nem kegyelmez...
3. A megmaradt munkavállalóknak kifizetett bér szintén nagyon fontos, hiszen nélkülük nem működne az étterem. És aki vállalja, hogy velem marad a nehéz időkben is, annak én örökre hálás maradok...
4. Ezek után jönnek az államnak fizetendő összegek...
Mivel ezeket mind képtelenség fizetni ezért sajnos megcsúszik az ember. Így képtelen voltam nav 0-ás igazolást kérni, tehát le is tettem a bértámogatásról. Kb. egy hét múlva ismét hívott a hölgy, hogy jó híre van... :) Nincs szükség a 0-ás igazolásra mostantól. Így folytattuk az igénylést. Meg is kaptam a határozatot, hogy megállapítják a bértámogatást.
No comment... Miután sikerült mindent benyújtanom (január elejét írunk), egy hét várakozás után megkérdeztem az ügyintéző hölgyet, hogy mi a helyzet az utalással. Ő elküldte nekem a dokumentumot, miszerint 01.19-én kiutalták az összeget, és innentől a Magyar Államkincstáron múlik, hogy mikor kapom meg. Miután még egy hét eltelt elkezdtem érdeklődni mindenkinél, míg végül az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál kötöttem ki, akik a mai napig nem vették fel a telefont. Sajnos nincs is szükség rá, mert 01.25-én megkaptam az értesítéseket külön minden munkavállalóra.