SZEMPONT
A Rovatból

„Ez botrányos! Nem gyerekek vagyunk, hogy szívassanak minket!” – A Napenergia Plusz pályázat beadásának első napján megint minden összeomlott

Nemcsak az előregisztráció lehetetlenült el, az egész ügyfélkapu padlóra került. Az általunk megkérdezett szakértő abban bízik, hogy a sorrendiség majd csak a pályázat beadásánál számít, az előregisztrációnál nem.


Tavaly ősszel hirdették meg a kormány által a Napenergia Plusz névre keresztelt, összességében 75 milliárd forintos keretösszegű pályázatot, mely 66 százalékos vissza nem térítendő támogatással juttatna maximum 5 kW-os napelemrendszerhez és 10 kWh-s akkumulátorhoz pályázókat.

Délelőtt tíz órától lehetett (volna) beadni a pályázati előregisztrációt, azonban

az egész állami informatikai rendszer összeomlott.

Mindez nemcsak a napelemre pályázókat érintette. Az ügyfélkapun keresztül intézik munkájukat a könyvelők, akik hétfőn, az áfa-bevallási időszak hajrájában nem tudtak dolgozni. De a munkáltatók sem tudtak például új alkalmazottat bejelenteni, ahogy egy erkölcsi bizonyítványt sem lehetett lekérni, és vállalkozást indítani, szüneteltetni sem lehetett, vagy e-papírt beadni. A sor hosszú.

A Facebook csoportokban jól lecsapódott, a kialakult helyzet mennyire frusztrálta a pályázókat:

„Kivettem egy nap szabadságot, 1 hete szkennelek, letöltök, nyomtatok, kitöltök, aláíratok, beszerzek. Több órát töltöttem el kivitelezők érvelésének meghallgatásával, videók tanulmányozásával a pályázatról és az előregisztrációról, hiszen az előző 50%-os pályázatnál is olyan dolgokat kértek, ami nekem feladta a leckét, és inkább postai úton küldtem be. Pl.több oldalas szkennelt dokumentumok összefűzése - ma már megy ? Mindezt miért? Hogy egy kellemes délelőttöt eltöltsek a nővéremmel a KAÜ észhez térésére várva. Ő dolgozatot javít, én pedig szakdolgozatot írok. Mindenkinek kellemes napot kívánok ??"

„A véleményem, hogy nem normális, hogy egy pályázat miatt lehal egész Magyarország elektronikus ügyintézési rendszere. Se NAV, se EESZT, semmi ügyfélkapu."

„Ez botrányos! Nem gyerekek vagyunk hogy szivassanak minket. Mire kell még 13.47-kor is várni? Hol vannak az "ügyeskezű" IT-s szakemberek, akik megoldják a problémát fél óra alatt? Elovadtak az optikai kábelek, amiket most kell összevarrni???? Netán pont most kapta ki egy markoló egy csőtörés közben??? Sztem ez a rendszer egy percet se működött, reggel 9-től készenlétben állok ahogy az anyagaim is, 09.57-kor a várószobában voltam, eltelt szépen 4 óra és még annyit sem irnak ki hogy mikorra várható az "újraindítás"... botrányos az egész."

„A várakozás becsült ideje jelenleg 5382 perc. Az oldal automatikusan frissül, kérjük, ne hagyja el ezt a lapot, és ne zárja be böngészőjét.”

„10 óra előtt a gép előtt ültem, szükséges anyagok előre beszkennelve. 10 órakor nem tudtam belépni... gyanús... na még egyszer 10.10kor... sikerült!... várakozási idő 85 perc, aztán egy óra várakozás után bejutottam.. Juhé!... àtvisz a KAÜ-re, jelszó, miegymàs bepötyög, belépés sikertelen.... még új jelszót is csináltam, hátha én vagyok a hülye, elfogadta, de azzal sem engedett be, a férjem sem tudott bejelentkezni ,azóta 404 error, kérjük türelmüket, rendszerhiba változatos hibakódok... Elb@s@rintottam az egész napomat!”

FRISSÍTÉS:

"A rendszerhibát elhárították, a belépés a pályázati felületre helyreállt. Már négyezer felett jár a benyújtott előregisztrációs kérelmek száma."

Dr. Mokry Tamás, a Tiszta Energiák ügyvezetője évek óta képben van a napelemes piaccal, a pályázatokkal is, nem mondhatnánk, hogy meglepődött, amikor kiderült, mi történt.

– Mi a helyzet most?

– Van a napelemes kivitelezőknek egy szakmai csoportja, ahol gyakorlatilag ott a szakma. Eddig még senki nem tudott pályázatot beadni, mert lefagyott az egész rendszer.

– És ilyenkor mi a teendő? Mert mindenki amiatt állt nagyon startra készen, hogy itt a sorrendiség is számít.

– Igen, de ez nem az előregisztrációra vonatkozik. Meglesz az előregisztráció, azt tudom elképzelni, hogy amikor elérjük a 20 ezres számot, akkor azt mondják, hogy felfüggesztjük. De aki itt előregisztrál, azok közül egyrészt ki fog hullani valamennyi, másrészt lesznek olyanok is, akik meggondolják magukat. Közel sem biztos, hogy ennyi beadott pályázat lesz. Én azt gondolom, a pályázatok sorrendje fog számítani, a mostani előregisztráció sorrendje nem.

– Lehet. De most az van, hogy a leendő pályázó ott ül, és szánt erre délelőtt valamennyi időt, és még mindig ott ül, talán szabadságot volt kénytelen kivenni, vagy az is lehet, hogy emiatt borul az egész napja, mert a maximum fél órára tervezett délelőtti teendőjét nem tudja elintézni, és azért ez egy ilyen téttel bíró pályázatnál komoly stressz lehet.

– Ugyanez volt a villanyautó pályázatnál. A feleségemnek vettünk egy villanyautót, pontosan ugyanígy történt. Másnap sikerült beadni.

– És ilyenkor mi van? Az ember egyfolytában ott ül, három napi hideg élelemmel a gép előtt?

– Körülbelül. Vagy utána elmegy dolgozni, és akkor esetleg jó esetben benne van valamilyen csoportban, ahol megkapja a fülest, hogy hoppá, működik az oldal. Akkor eldob mindent, és odaül a géphez. Ugyanez volt, ahogy mondtam, a múltkor is.

Ott ültem délelőtt, nem működött, és másnap egy tárgyalásra vártam, amikor kinyílt az ablak. Szépen felálltam, elmondtam, hogy ne haragudjanak, beküldtem egy kollégámat magam helyett, és mentem benyújtani a pályázatot.

– Ilyenkor, mint kivitelező cég, kapcsolatban állnak a pályáztatóval? Adnak valami információt?

– Csak annyi az információ, hogy lefagyott a rendszer. Az összes pályázatnál ez történik. Ez nem egy egyedi dolog, mondtam előre, hogy ez lesz.

– Mi kellene ahhoz, hogy ne fagyjon le végre a rendszer?

– Informatikailag fel kéne készülni. Nagyobb szerverkapacitás, egyebek.

– Vannak olyan ügyfelek, akik önökre bízták az előregisztrációt?

– Van, aki így csinálja, de mi ezzel nem értünk egyet. Én senki más ügyfélkapujába nem akarok belépni. Bármit lehet ott huncutkodni. Ehelyett mi csináltunk egy nagyon részletes útmutatót. De ezt nem is bonyolult beadni, összesen öt dokumentumot kell feltölteni. Villanyszámla, személyi igazolvány, lakcímkártya, adókártya, tulajdoni lap, ennyi. Ezt követően meg úgyis a kivitelezőnek kell majd feltölteni a vállalkozói szerződést, de arra már a valódi beadásnál kerül sor.

– Mivel az előregisztráció csak ügyfélkapuval megy, akinek eddig nem volt ügyfélkapuja, annak most kellett csináltatnia emiatt. Anélkül ez nem volt megoldható?

– Igen.

– A korábbi tapasztalatok alapján körülbelül mi a prognózis, hogy fog ez rendeződni?

– Majd pár nap múlva egyszer csak megnyílik a rendszer.

– Tehát, összegezve: most a sorrendiség csak annyira számít, hogy többé-kevésbé azért időben kell beadni, de ha valaki elmegy dolgozni, és csak hirtelen kap egy fülest, és mondjuk egy-két óra késéssel adja be, azért jó eséllyel abba a 15-20 ezerbe még benne lesz, ami egyáltalán bemegy.

– Igen, de nem is számít a sorrend. Majd az lesz az izgalmas, hogy kinek mikor jön ki a jóváhagyása, hogy az előregisztráción átment. Ugyanis a jóváhagyás után adhatja be a pályázatot.

– Utána ugyanígy online kell majd beadni?

– Igen, de azt már a kivitelezők nyújtják be a saját ügyfélkapujukon.

Ez az első olyan pályázat, amely mindenképpen már bruttó elszámolással üzemeltethető rendszereket támogat (az előző, folyamatban levő RRF 6.2.1-es pályázatnál is előzetesen feltétel volt a bruttó elszámolás, de ott a kormány szándékai szerint ezt még szaldósra változtatnák, bár ez is kérdéses egyelőre). A jelenleg érvényes 5 forintos kilowattonkénti átvételi ár mellett a jelenleg csak pályázattal éri meg lakossági napelemrendszert telepíteni, mert

egy önerős finanszírozás esetén a megtérülés húsz és harminc év között lenne.

Sokat változtatna ezen, ha az áram átvételi ára nem az irreális öt forint lenne, hanem piaci alapú vételárat lehetne megállapítani, ehhez azonban a rezsicsökkentést kellene radikálisan átalakítani.

– Az megtörténhet, hogy van mondjuk több száz pályázat, egy nagy kupac a kivitelező ügyintézőjének az asztalán, ott van a kolléga, aki beadja. És lesz olyan pályázat, amelyik a tetején van, de lesz, amelyik az alján? Az éles beadásnál ezen esetleg múlhat valami?

– Múlhat, igen. Plusz van még egy másik félelmem, hogy a rendszeren keresztül kell három ajánlatot bekérni. Ilyet még soha nem láttam. Tehát nem az van, hogy feltölt három ajánlatot, hanem a rendszeren keresztül kell három regisztrált partnertől kérni azokat.

Az a félelmem, hogy egy ilyen felületet hogyan programoznak le, és egyáltalán, mikorra lesz az készen.

Ez nem fog működni, szerintem nem lesznek beadható anyagok.

– Ráadásul ezzel párhuzamosan a még jóval bőven két évvel korábban elindított másik pályázat is éppencsak döcög.

– Nincs kifizetés. Konkrétan az van, hogy például mi, mint kivitelezők, több mint 100-at már megcsináltunk, számláztuk, befizettük az áfát, viszont azóta sincs meg a kifizetés. Ez egy óriási gond.

– Pályázaton kívüli megrendelések? Amióta bejött a bruttó elszámolás, elapadtak?

– Így van.

– A lakossági megrendelések?

– Semmi, nulla. Az a helyzet, hogy kiszámoltam,

amennyiben a 70 forintos áramárból 100 százalékos önfogyasztást tudsz elérni egy 6 milliós rendszerrel, akkor gyakorlatilag 12 év a megtérülés.

– De százszázalékos önfogyasztás az nincsen.

– Akár lehet. Ha nagy fogyasztás van egy ingatlanban, akkor az akkumulátorral együtt 100 százalék lehet az önfogyasztás. Ha például nyáron sok klíma megy, medence, vagy jakuzzi megy, vagy autót töltenek. Ha vannak tényleg nagyon komoly elektromos fogyasztók, akkor meg lehet csinálni simán egy 5 kilowattos rendszerrel, 10 kilowattóra aksival 100 százalék körüli fogyasztást.

– Ha egy átlagos pályázó átlagos igényeiről van szó, akkor ő nem fog csak azért még bekötni 15 nagy fogyasztót, hogy papíron meglegyen a 100 százalékos fogyasztása, miközben ezekre nem is volt szüksége eredetileg.

– Azért, ahogy melegszenek a nyarak, eddig nem kellett klíma, most már kell, azért ilyenek előfordulhatnak.

– Az előző pályázattal kapcsolatban elmondta, hogy megcsináltak több mint száz rendszert, amit még nem fizettek ki. Gondolom, a többivel most leálltak, és ennél a pályázatnál sem indulnak el a kivitelezések, amíg nem derül ki, fizetnek-e egyáltalán?

– Én abban biztos voltam, hogy tavaly nem lesz kifizetés, mert brutális költségvetési hiány volt.

Viszont azt gondoltam, hogy idén már elindul, mert új év van. Ez a költségvetési gyakorlat. Év elején van pénz, év végén meg nincs.

– Ezek szerint nem álltak le a telepítésekkel?

– Mi megcsináljuk a 100 százalékosainkat, igen.

– Nyilván egy kisvállalkozás nem tudja megcsinálni.

– Ehhez azért kell valami tőkeerő, persze. Én azért azt gondolom, hogy egy hónapon belül el kell indulnia a kifizetéseknek.

– Ha lemegy ez a két nagy pályázat, mi lesz utána? Ha nem változnak ezek a feltételek, az áramátvételi árak, akkor itt lakossági telepítések nem lesznek, azaz maximum csak közepes és nagy erőműveket lehet telepíteni.

– Vagy addigra már szétrúgják a rezsicsökkentést, ami nem egy életképes konstrukció. Ha magasabb lesz az áram ára, máris újra piaci alapon megtérül egy lakossági kiserőmű is.

– Erre van esély?

– Igen. Ezermilliárdokba kerül éves szinten a rezsicsökkentés.

– Van valami füles hivatalos helyről, hogy előbb-utóbb ennek vége lesz?

– Nincs ilyen. Egyelőre mindenki azt mondja, akárhányszor is beszélünk erről hivatalosságokkal, hogy

ez egy szent tehén, ehhez nem lehet hozzányúlni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tölgyessy: Ha Orbán emeli a tétet, a halálos párbaj felé viszi
A politikai elemző nem tudja elképzelni azt a forgatókönyvet, hogy a Fidesz-veresége esetén Orbán egy „fehérorosz fordulattal” kivezetné az országot az unióból. „A Fidesz lefelé menő ágban van, ahonnan nincs visszaút” - mondta.
F. O. - szmo.hu
2025. július 13.



Átadja-e Orbán Viktor a hatalmat egy elvesztett választás esetén? Ez a téma is terítékre került a ZaccPerKávé Extra című műsorban, ahol Tölgyessy Péter volt a vendég. A politikai elemző nem tudja elképzelni azt a forgatókönyvet, hogy a Fidesz-veresége esetén Orbán egy „fehérorosz fordulattal” kivezetné az országot az unióból.

„Magyarországon ezt nem lehet megcsinálni, és ezt a Fidesz vezetői is pontosan tudják.

Lehet persze halálos párbajt is csinálni ebből a dologból, de ez a játék arról is szól, hogy lesz-e létezése a jövőben a Fidesz vezetőinek Magyarországon.

A Fidesz most úgy viselkedik, mint egy sárkány, tüzet okád, minden nap eltipor valamit. Borzalmas, elviselhetetlen, de bárhogy is van, jövőre választás lesz Magyarországon.

Minden családban dönteni kell arról, akarják-e, hogy Orbán folytassa” – fogalmazott Tölgyessy a műsorban, majd arról beszélt, hogy most először a Fidesz valóban veszíthet.

„A Fidesz lefelé menő ágban van, ahonnan nincs visszaút.

Ugyanakkor jöhet bármikor egy olyan nemzetközi konfliktus, ami felforgathat mindent. Áldomást viszont csak akkor szabad inni, ha a hombárban van az előző évi termés. A történelem olyan, mint a vasút: van, hogy száguld a pályán a vonat, és sokáig nem történik semmi. Ez történt a Fidesz-időszak középső részében is. Most váltó közeleg, és ha elszúrjuk, sokára lesz újra váltó” – összegezte napjaink politikai helyzetét Tölgyessy.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Magyar Péter azt üzente, hogy az ő kétharmadát nem Felcsúton jelölik ki, hanem maguk a választók
A Tisza képviselőjelöltjeinek hétvégén bejelentett kiválasztási módja igazi politikai innováció az elemző szerint, az előválasztás lefoglalja majd az őszi politikai napirend komoly részét. Egyben reakció a tiszás kétharmaddal kapcsolatos félelmekre is.


Szombaton tartotta második kongresszusát a Tisza párt Nagykanizsán. A látványos külsőségek között megtartott rendezvényen Magyar Péter az uniós pénzek hazahozatalát, bérlakásprogramot, vasútfejlesztést ígért, és bejelentette, hogy felállítják a Nemzeti Vagyonvisszaszerzési- és Védelmi Hivatalt. Arról is beszélt, „ami államadósság a mai naptól keletkezik, azért nem fogunk mi magyarok mindannyian helytállni, kizárólag azok, akik meggazdagodtak ebből a rendszerből.” Emellett kiderült, hogy milyen előválasztási rendszerben zajlik majd a párt képviselőjelöltjeinek kiválasztása.

Jó-e ez a modell, milyen következményekkel jár, ha a Tisza így választja ki a képviselőjelöltjeit? És mit jelenthetnek az új üzenetek? Erről beszélgettünk Somogyi Zoltán szociológussal.

– A nagykanizsai Tisza-kongresszuson bejelentették, hogyan választják majd ki a párt országgyűlési képviselőjelöltjeit.

– Szerintem ez egy nagyon ügyes kiválasztási rendszer. A dolog az én értelmezésemben arról szól, hogy először kijelölnek három embert, és a Tiszán belül preferenciális szavazással döntenek róluk. Végül kettőt mutatnak be a választóknak, akik között előválasztást tartanak. Ez igazi politikai innováció, méghozzá nem is rossz, mert először a Tiszán belüli közösséget mozgatja meg: ők dönthetnek, szavazhatnak arról, kiket vigyenek a választók elé, majd a választókat szólítja meg, hogy szavazzanak arról, ki legyen az ő jelöltjük. Ráadásul az előválasztással a Tisza le fogja foglalni az őszi politikai napirend egy komoly részét.

– Az előválasztás hagyományosan is párton belüli választást jelent, nem? Ugyanakkor Magyarországon a 2022-es gyakorlat pártok közötti előválasztás volt.

– Valójában a választási rendszer határozza meg, milyen keretek között érdemes előválasztást tartani. Magyarországon alapvetően kétpárti politikai rendszer működik, amit a Fidesz az újraszabott választási rendszerrel alakított ki. Ez az egyfordulós rendszerből, az egyéni választókerületek túlsúlyából és a győztes kompenzáció elemeiből adódik ki így. Az történt, hogy a választók nem vártak az előválasztással, kijelöltek egy pártot, amelyik szembeszállhat a Fidesszel a választáson, ez pedig a Tisza. Az elmúlt hetekben már komoly vita volt a nyilvánosságban arról, hogy helyes-e, ha az egyik kétharmadból egy másik kétharmadba esik az ország. Egyesek szerint máshogy nem lehet legyőzni a Fideszt, ebben talán igazuk van. Mások szerint már önmagában a kétharmados többség is veszélyes lehet, ebben meg nekik van igazuk.

Magyar Péter erre azzal reagált, hogy az ő kétharmadát nem Felcsúton jelölik ki, hanem maguk a választók. Ez sokkal erőteljesebb egyéni politikusi pozíciókat teremt, mint az orbáni, felülről kijelölős, vezérfüggő modell.

Lehetőséget ad a Tisza előválasztási modellje arra, hogy felnőjenek erős személyiségek, kialakulhassanak a párton belül platformok, amire a Fideszen belül nem volt példa. Magyar Péter azt üzeni, hogy nem kívánja kijelölni a saját politikusait, bízik abban, hogy ezt a választók megteszik helyette. Tehát egy sokszínű frakciót képzel el, és talán még kétharmad esetén is vissza kell majd hoznia a politikát a kompromisszumok területére, ami valójában a demokratikus politika lényege.

– Az előválasztást nem hekkelheti meg a Fidesz?

– Az Egyesült Államokban több államban például republikánusok is részt vehetnek a demokraták előválasztásán. Azt gondolják ugyanis, hogy azt a jelöltet kell előre megtalálni, akiben a legszélesebb körben megbíznak, és ezt a jelöltet érdemes már a választások előtt megtalálni. Éppen ezért ennek a veszélyét, mármint hogy a Fidesz is szervezkedik, nem tekintem nagyon súlyosnak.

– A kongresszus után Hadházy Ákos is bejelentkezett, hogy indulna a tiszás előválasztáson, de Magyar Péter visszautasította. Majd Tordai Bence arról írt, a Fidesz lehet a nevető harmadik, ha a Tisza teljesen kizárja a többi ellenzékit.

– A preferenciális rendszer első lépcsője, amely során a Tisza tagjai eldönthetik, hogy ki ne indulhasson el, talán kezelni tudná ezt a helyzetet. Ha úgy döntenek, hogy nem kérnek egy olyan politikusból, akitől elvi alapon vagy pártlogikai okból tartanak, azt egyszerűen nem engedik tovább az előválasztásra. De ez csak egy ötlet, nyilván megoldják valahogy ezt a problémát.

– Amerikában gyakran még a saját pártbéli képviselőivel is keményen kellett alkudoznia az elnök embereinek egy-egy törvényért. Lehet-e nálunk esély egy ilyen típusú parlamentáris demokráciára?

– Volt már ilyen szakasz a rendszerváltás után: az MDF vezetése például rengeteg kompromisszumot volt kénytelen megkötni. Ott volt például a Csurka-féle platform, amit végül kizártak, mert tarthatatlanná vált a jelenléte, de előtte többször próbáltak velük kompromisszumot kötni. Ugyanez történt a nemzeti liberálisokkal is: Debreceni Józseffel, Elek Istvánnal, végül őket is kizárták, taktikai okokból egyébként.

Az ideológiai és érdekalapú frakción belüli lobbizás akkor jelen volt, meg kellett szerveznie a miniszterelnöknek a parlamenti többséget a saját frakcióján belül is. Ez egy tanulható tudás.

Egyébként ma is látjuk ezt működni például a fővárosi közgyűlésben.

– A Fidesz részéről már megjelent a kritika, hogy a Tisza még mindig nem mutatta be a képviselőjelöltjeit.

– A Tisza több dologban is kihívást intézett a Fideszhez. Van programja, amely konkrét, alternatív szakpolitikai állításokat tartalmaz. Vannak szakpolitikusai, bemutatták például a szakpolitikai kerekasztalok tagjait. Megjelentek ismert személyiségek a kongresszuson, ami erőt demonstrált. A kormányzati oldal ezt nyilván nem fogja elismerni. A Tisza kongresszusa valóban nem nevezett meg politikusokat, mert az előválasztáson fogják kiválasztani őket. Nincs 106 jelöltjük, csak egy - állítja a kormánypárt. 318 lesz – állítja a Tisza, amelyből 212 jelöltet a választóknak bemutatnak ősszel, közülük lesz meg a 106 induló képviselőjelölt. Ősszel meglátjuk, kinek volt ebben igaza.

– Magyar Péter a kongresszuson arról is beszélt, hogy létrehozzák a Vagyonvisszaszerzési Hivatalt, ami szuperjogköröket kapna, adatokat kérhetne például az ügyészségtől, nyomozhatna. Ez esetleg arra szolgálna, hogy kétharmad híján, ez hivatal átnyúljon a fideszes káderekkel feltöltött intézményeken?

– Sokan követelnek elszámoltatást és vagyonvisszaszerzést, ezért ennek a hivatalnak erős politikai üzenete van a kampányban. Egy ilyen hivatal meghirdetése azt jelzi, a Tisza érzi a választói igényeket.

– A párt elnöke arról is beszélt, hogy az ország további eladósításáért a NER-elit, például Mészáros Lőrinc, Tibocz Istvám a saját vagyonával felel. Ez hogyan lenne kivitelezhető?

– Ez inkább a hitelezők felé tett üzenet volt. Arra vonatkozott, hogy Magyar Péter nem szeretné, ha az Orbán-kormány komoly hitelekkel vásárolná meg a választók szimpátiáját a kampányban, mert ennek megint infláció és pénzromlás lehet a vége.

Tehát kétszer is gondolja meg egy hitelező, hogyan és mire ad hitelt ilyen környezetben.

– A hitelezők figyeltek Nagykanizsára?

– Szerintem a gazdasági és közéleti szereplők egyre inkább figyelnek a Tisza pártra. Félszemmel a Tiszára, félszemmel a Fideszre.

– Egy másik ígéret szerint 2027 végéig maximum 6 hónapra csökkentik a kórházi várólistákat. Ez óriási vállalás, egyben komoly kockázat is, hiszen ha nem sikerül, az azonnal számonkérhető.

– A kampányban sok mindent lehet ígérni, miközben nem tartom kizártnak, hogy a várólisták rövidítésében valóban lehet valamit tenni. A lényeg inkább az, hogy Magyar Péter ezzel is azt mutatja, hogy olyan problémákkal foglalkozik, amelyek a választók számára fontosak.

– Itt van Ruszin-Szendi Romulusz ügye. Elolvastam a KEHI-jelentést, és úgy tűnik, tényleg nincs minden rendben. A Tisza kommunikációja viszont erősen emlékeztet a Fidesz módszereire: „nincs itt semmi látnivaló”. Ez a hozzáállás hosszú távon árthat a pártnak? Nem kellene inkább transzparensnek lenni?

– Nyilván kellemetlen nekik ez az egész, de a Fidesz számára sem kényelmes, hiszen Ruszin-Szendi bármit is kapott szolgálati időben, annak a hátterében mindig volt kormányzati döntés, valaki aláírta azokat a papírokat. A kormány saját magát jelentené fel, ha komolyan kivizsgálna ilyen ügyeket.

– A Tisza-kongresszussal csaknem egy időben Tölgyessy Péter egy előadáson azt mondta, hogy Orbán Viktor sokáig élezheti a helyzetet, de a végén át fogja adni a hatalmat, ha veszít. Ön is hasonlóan látja?

– Mitől kellene különösebben félni? Az a kormányzat, amelyik nem meri benyújtani az ellehetetlenítési törvényt a parlamentnek, miután majdnem az összes képviselő aláírta, az már gyengeséget mutat. Az a kormányzat, amelyik Ruszin-Szendi Romulusz esetében hagyja, hogy egy nyugdíjas alezredes megfenyegesse az államot, mondván, hogy kiszabadítják a volt vezérkari főnököt, ha elvinnék, az az állam nem erős, hanem gyenge. És az a kormány, amelyik bejelenti, hogy nem lesz Pride, törvényt is hoz róla, a rendőrség is közli, hogy az egy illegális vonulás, majd több százezer ember mégis elmegy, már nem kelt félelmet.

A Tisza Párt, azzal, hogy létezik és nagyjából 2,5 millió ember támogatását élvezi, azt is megmutatja, hogy a társadalom számos pontján többségben van. Olyan területeken is igaz lehet ez, mint például a rendvédelmi szervek, vagy az államapparátus.

Miért gondolnánk azt, hogy bárkit is rá lehetne venni, hogy ne tartsanak választásokat? A valódi probléma inkább az informális hatalom esetleges ellenzékből történő megtartásával van, nem a formális hatalomátvétellel akkor, ha esetleg nyer a Tisza.

– Harmincöt éve volt egy rendszerváltásunk, különböző közép-európai modellekkel. A jelenlegi magyar helyzet inkább az NDK, Lengyelország, Csehszlovákia vagy Románia útját követheti?

– Azt mondanám erre, hogy klasszikus kelet-európai úton járunk. Lehetne viccesen azt is mondani, hogy amikor a „legvidámabb barakk” voltunk, ez attól volt, mert mi, magyarok a kommunizmust is „lustán” csináltuk. Most, amikor a szabadságot és a demokráciát lehetne élvezni, ebben is lustábbak, lassabbak vagyunk, mint mások. De ha ezt a viccet félretesszük: az ország nem tudott gyorsan leválni az 1970-es, 1980-as évek gondolkodásmódjáról. Orbán Viktor is viszonylag hamar felismerte, hogy a korábbi, radikális, rendszerváltó politikájával nem lehet előrébb jutni, mert akkor még a parlamentből is kiesik. Nem akart később már szembemenni azzal az attitűddel, amely a magyar társadalom egy nagy részét jellemzi. Az emberek ugyanis nem szabadságra, hanem biztonságra, gondoskodásra vágytak. Orbán Viktor is inkább belekényelmesedett ebbe a gondolkodásba, átvette annak logikáját. Nem segítette a magyarokat abban, hogy valóban elinduljanak a szabadabb, demokratikusabb, polgári működés felé.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina a Tisza és a Fidesz közti különbségről: Az a dilemma, hogy Kasza Tibivel randiznál vagy a Kaszással
A humorista ezen a héten többek között a Tisza Párt hétvégi kongresszusáról, Orbán Viktor fapados repüléséről, Nagy Márton gazdasági sikertelenségéről és Orbán Ráhel Amerikába költözéséről készítette videóját.


Új videóval jelentkezett Pottyondy Edina, aki ezúttal is elemében volt, és ízekre szedte az elmúlt hét politikai-közéleti történéseit.

A humorista videójában többek között arról beszélt, hogy míg a miniszterelnök és a kormány a digitális harcosok toborzásával volt elfoglalva, Magyar Péter pártja kongresszusán lényegében programot és szakpolitikát hirdetett. Ahogy fogalmazott:

„Ez nem pusztán az a minőségi különbség a két párt között, mint Schobert Norbi és Schwab Richárd vagy Kubatov Gábor és Florentino Pérez között feszül. Hanem az a dilemma, hogy Kasza Tibivel randiznál vagy a Kaszással.”

Pottyondy a gazdaságpolitika Lázár Jánosának nevezte Nagy Mártont, akinek szerinte soha semmilyen számai nem stimmeltek még. Ezúttal azt az állítását szedte szét, ami szerint a Fidesz megduplázta a magyar állami vagyont. A volt momentumos politikus ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy az inflációt figyelembe véve valójában ez a pénz kevesebb, mint a fele a 2010-es adatoknak.

„Márton, még a saját számaitok alapján is elloptátok az ország vagyonának nagyobbik felét”

– üzente a miniszternek.

A humorista bírálta Orbán Viktor fapados útját is, illetve annak kitalálóit is. Szerinte hiteltelen ez a miniszterelnöktől, ahogy fogalmazott: „Mára az a rogáni boszorkánykonyha innovációja, hogy azt a kapzsi pénz-Gombóc Artúrt egy fénykép erejéig erasmusos diáknak hazudják, aki 200 euróval a zsebében megy a brüsszeli hostelba a csajával”.

Hosszabb időt szentelt Pottyondy az Amerikába készülő Orbán Ráhelnek is, megemlítve, hogy az előző választások előtt szintén elköltöztek férjével, Tiborcz Istvánnal. A házaspárról szólva úgy fogalmazott:

„Magyarország addig érdekli őket, épp addig kötődnek az itt élőkhöz, amíg Drakula gróf az aktuális áldozatához”.

Pottyondy Edina teljes videója

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Otthon Start: A hitel minden házaspárnak elérhető lesz, ha csak egy ingatlanjuk van - ez következik Gulyás Gergely szavaiból
Hiába van valakinek 50%-a mostani ingatlanjukban, első lakásvásárlónak számít majd. De Fülöp Norbert pénzügyi szakértő szerint sok múlik a részletszabályokon, például azon, előírják-e, hogy kötelező az új ingatlanban lakni, vagy sem.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. július 17.



Gulyás Gergely a csütörtöki kormányinfón tisztázta, ha valaki 50%-ban jelenleg is tulajdonos egy ingatlanban, akkor is első lakásvásárlónak számít majd. Csak akkor esik ki, ha ennél nagyobb a tulajdonrésze, vagy több ingatlan van a nevén. Ez azt jelenti, hogy minden egyetlen ingatlannal rendelkező házaspár valamelyik tagja jogosulttá válik a rendkívül kedvezményes, 3%-os kamatozású hitelre. Hiszen vagy fele-fele arányban tulajdonsok jelenlegi ingatlanjukban, vagy az egyiküknek ennél kisebb a részesedése, és ebben az esetben ő jogosult az Otthon Startra.

De mit jelent mindez a gyakorlatban? Lehet majd belőle a kisebb gyerekeknek lakást venni? Vagy befektetési céllal új ingatlanhoz jutni, amit a család kiad albérletbe? Esetleg nagyobb házba költözni, a jelenlegi eladása után? Erről beszélgettünk

Fülöp Norberttel, a BiztosDöntés.hu vezető elemzőjével.

– Gulyás Gergely egyértelművé tette, ha valaki 50%-ban tulajdonos egy ingatlanban, akkor is jogosult az Otthon Start hitelre. Miért írtak eddig mást az elemzések?

– Nem volt egyértelmű a kommunikáció. Miközben a kormány azt mondta, nem lehet valakinek 50%-nál nagyobb tulajdoni hányada, a korábbi illetékre vonatkozó jogszabályban az szerepelt, hogy az 50%-ot el nem érő tulajdoni hányad a megengedett. Ezért azt feltételeztük, hogy ez a verzió kerül majd bele az új szabályozásba.

Most viszont megerősítést nyert, hogy valójában 50%-ot meghaladó tulajdoni hányada nem lehet az igénylőnek, azaz 50% még éppen lehetséges.

Ha tehát egy párnak van egy közös ingatlana, amelyben fele-fele arányban tulajdonosok, akkor elvileg felvehetik az Otthon Start hitelt, de úgy tűnik, csak akkor, ha nincs más hasonló ingatlanjuk.

– Ez tehát azt jelenti, hogy minden házaspár valamelyik tagja igénybe veheti a hitelt, ha csak egy lakásuk vagy házuk van. Tudnak ezek után a meglévő mellé még egy ingatlant vásárolni például befektetési céllal vagy a gyermekük számára?

– Itt egy nagyon izgalmas kérdés merül fel: vajon elvárják-e, hogy az új lakásban kelljen élniük.

Ha ugyanis első otthonszerzés jogcímén adják a támogatást, akkor valószínű, hogy elvárják a bentlakást is.

Ha ez így lesz, akkor a meglévő ingatlant el kell adni, és az újba kell költözniük, ahol életvitelszerűen kell lakniuk. Ez most csak egy hipotézis, mivel részletszabályok még nincsenek, de logikusnak tűnik.

– De ha a korábbi ingatlanjukat adják ki albérletnek?

– Az is lehetséges. Ha előírják, hogy az új lakásban kell lakni, akkor a régit kiadhatják. Ha pedig azt írják elő, hogy a meglévő ingatlant el kell adni, az abból származó bevételt be kell forgatni az új lakásba, és oda költözni, az ugyan bonyolultabb, de szintén lehetséges. Így támogatással tudnak nagyobb, értékesebb ingatlanba költözni.

De az is elképzelhető, hogy szűkíteni fogják a lehetőségeket, és nem engedik meg, hogy valaki a gyermeke számára vagy befektetési céllal vásároljon ingatlant.

Egyelőre különböző forgatókönyvek léteznek. Jövő héten indul a társadalmi egyeztetés, és számos javaslat, kérdés fog beérkezni a kormányhoz, ezek alapján fogják majd véglegesíteni a feltételrendszert.

– Korábban arról beszéltünk, hogy ha egy házaspár egyik tagja vásárol, vagyonjogi szerződést kell kötni, hogy kizárólag övé lesz az új ingatlan. Mert ha a mostani ingatlanjukban neki mondjuk 30%-a van, a házastársának 70%-a. Viszont 50-50%-nál erre sincs szükség, nem?

.

– Igen, de erre is azt tudom mondani, hogy amíg nem ismerjük a részletszabályokat, addig mindezek csak spekulációk.

– Azt viszont tudhatjuk, hogy a megvásárolható ingatlan értékhatárát 100 millióról 150 millióra emelték.

– Családi házak esetén, igen. A lakásoknál maradt a 100 milliós határ. Ez az értékhatár nem az adható támogatás összegét jelenti. Egyrészt a budapesti agglomerációban valóban nagyon megdrágultak a családi házak, a 100 millió forint feletti ár egyáltalán nem kirívó. Másrészt ezzel az új építésű ingatlanokat is előnyös helyzetbe hozzák, mivel új építésű családi házat már szinte lehetetlen találni 100 millió forint alatt.

– Mi a helyzet a 10% önerővel?

– Ez a feltétel eddig is létezett, de eddig csak az első új lakást vásárló fiatalokra vonatkozott, akik még nem töltötték be a 41. életévüket. Most azonban pontosították, hogy a 10%-os önerő nem csak a fiatalokra érvényes, hanem bárkire. Tehát ha például egy 50 éves pár új ingatlant kíván vásárolni az Otthon Start keretében, akkor ők is megtehetik ezt 10%-os önerővel.

– Néhány napja a kormány egyik államtitkára azt mondta, a hitel csak bizonyos ideig lesz elérhető. Csütörtökön viszont Gulyás Gergely egyértelműen úgy fogalmazott, nem lesz időkorlát. Ennek mi a jelentősége?

– Ez azért nagyon fontos, mert nem lesz az a helyzet, hogy mindenki egyszerre rohan igényelni a hitelt, így talán az árak sem fognak hirtelen megugrani.

Másrészt azoknak is lehetőséget biztosít, akik még nem tudják az összes feltételt teljesíteni.

Például ha valakinek még csak másfél év TB-jogviszonya van, akkor várnia kell, míg teljesíti a két évet. Ha szeptemberben kezd új munkahelyen, akkor is legalább 3-6 hónapig ott kell dolgoznia, és nem lehet próbaidőn, hogy hitelt kapjon. Ez az egyik legfontosabb üzenet: nem kell rohanni, mert nincs határidő. A másik, hogy Gulyás Gergely azt is elmondta, nem lesz meghatározva semmilyen keretösszeg sem. Korábban felmerült, hogy ha keretösszeget határoznának meg, akkor roham indulna meg, és sokan hoppon maradnának, mert a bank már nem tudná befogadni a kérelmeket, ha a kerete kimerül. De ez nem fog megtörténni, szerencsére.

– Mennyibe kerülhet ez a program az állami költségvetésnek?

– Ezt sajnos nem tudom megmondani, de még elképzelni sem tudom. Lehet találgatni, hogy mennyi ember fogja igényelni, de felelősséggel nem lehet nyilatkozni róla, mert még nem tudjuk, mekkora lesz a pontenciálisan érintettek köre. Gondoljunk csak bele: korábban azt feltételeztük, hogy 50%-os tulajdoni hányad alatt lesz a határ. Most pedig úgy tűnik, hogy azzal még pont fel lehet venni a hitelt. Ez máris jelentősen kitágította az érintettek körét. Egyelőre bármi megtörténhet. Ami még nagyon fontos: az állam számára ez a program nem most fog pénzbe kerülni, hanem 25 év alatt elnyújtva, hiszen a bankoknak kamattámogatást kell fizetnie. Ez a támogatás egy valószínűleg ötéves kamatperiódusú hitel esetén ötévente újraszámolásra kerül. Ha a piaci kamatok csökkennek, kevesebb támogatást kell nyújtani a 3%-os kamat biztosításához, ha emelkednek, akkor többet. Vagyis

a költségvetés terhelése hosszú idő alatt oszlik meg.

Ugyanakkor, ha illetéket kell fizetni az ingatlanvásárlások után, az jelentős egyszeri bevételt hozhat az államnak, hiszen az ingatlan forgalmi értékének 4%-a az illeték mértéke.

– Tehát legalább az első évben ez az illetékbevétel segítheti az államot a kamattámogatások finanszírozásában?

– Elvileg. De az még az is kérdéses, hogy kell-e illetéket fizetni vagy sem, illetve hogy lesz-e különbség az egyes esetek között. Még, ahogy mondtam, minden bizonytalan.

– Most július van, és szeptembertől indul a program. Augusztusban már nagyjából látnunk kell, hogyan fog működni.

– Igen, augusztusban már tisztább képet kapunk. Valószínűleg szeptember előtt nem sokkal jelenik meg a jogszabály, amely minden részletet tisztázni fog. És ahogy lenni szokott, a gyakorlat során még lehetnek módosítások, esetleg ajánlások is a bankok felé. A gyakorlat mutatja majd meg, hogy mi hogyan működik pontosan.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk