Dorner Lajos a vasúti káoszról: Ez egy nagyon komoly figyelmeztetés a kormánynak, hogy a vasútból már nem lehet több pénzt kispórolni
A hétfő igazi rémálom volt a MÁV számára: a három nagy budapesti fejpályaudvar, a Keleti, a Nyugati és a Déli is „elesett”, azaz jókora késések és információs zűrzavar jellemezték a napot. A kisebb balesetek mellett a káosz fő oka az volt, hogy a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity kisiklott a Keleti pályaudvar előterében. Emiatt ott egyáltalán nem tudtak vonatokat fogadni. A pécsi és a győri, hegyeshalmi vonal belföldi és nemzetközi távolsági vonatai még kedd reggel is a kelenföldi állomásra érkeztek.
A területért felelős miniszter és a volt államtitkár, vagyis Lázár János és Vitézy Dávid egymásnak üzengetnek, de Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint a most történtek oka egy évtizedes probléma: a kormány folyamatosan kispórolja a pénzt a vasútból.
– Vitézy Dávid a bejegyzésében azt írja, hogy Lázár János állította le mind a budapesti vasúthálózat korszerűsítését, mind az új vasúti kocsik beszerzését. Ebből az következik, hogy akár váltóhiba okozta a balesetet, akár a kocsik rossz állapota, akkor is van személyes felelőssége. Ön is így látja?
– Ha valakinek le kellene mondania, az pont Vitézy Dávid lenne. Ugyanis ő volt Lázár János elődje ebben a pozícióban. Az ilyen állapotromlások pedig nem egyik pillanatról a másikra következnek be.
mert ha valaki felelős azért, hogy 40-50 milliárd forintot kidobott ez az ország az ablakon, például olyan tervekre, amelyek soha nem fognak megvalósulni, és ez a pénz most hiányzik például a vasúti karbantartás kasszájából, akkor talán inkább maradjon csendben. Egyébként pedig a miniszternek és az elődjének, tehát két politikusnak az üzengetésével nem kellene foglalkozni.
– Mivel kell foglalkozni akkor?
– Ez egy évtizedes ügy. A probléma a megrendelési oldalon van. Azaz azzal, amikor
Most, hogy ez egy siklás vagy egy síntörés, vagy bármilyen más, egyre sűrűbben előforduló baleset formájában végre felkelti a közvélemény érdeklődését, nem jelenti azt, hogy évtizedek óta nem ez megy.
– Az megállja a helyét, hogy voltak elnyert uniós források ezekre a fejlesztésekre, és ezt Lázár János visszatartotta?
– Itt mindenben a kormány dönt. Aki azt gondolja, hogy itt bármelyik miniszternek vagy államtitkárnak hatalmas mozgástere van, az nagyon téved. Amikor fogytán van a pénz, akkor általában mindig a Pénzügyminisztérium az, amelyik az utolsó szót kimondja, és ha azt mondják, hogy erre nincs pénzünk, akkor nincs pénzünk rá. Miközben persze látjuk azt, hogy mennyi mindenre van pénz. Ezek álságos dolgok.
– Egyre gyakoribbak az ilyen balesetek, ahogy ön is mondta. Féljek, ha vonatra szállok?
– Csak ebben az évben a cseh, az osztrák, a német vasútnál is voltak nagyon súlyos balesetek, sokkal súlyosabbak ennél. De emlékszünk arra is, hogy az elmúlt néhány évben hányszor fordult elő, hogy a nyílt pályán egymással szemben pár száz méterre álltak meg vonatok. Az is balesetnek számít, holott igazából láthatólag nem történt semmi. Ott lehetett volna aztán igazán nagy katasztrófa.
Kettőt egyszerre nem tud. Tehát mondjuk egy emberi hibát a biztosítóberendezés, ahol van, ki tud küszöbölni. Vagy egy műszaki hibát egy ember beavatkozásával szintén. Most ez történt, hogy a kicsit hátrább lévő vonat mozdonyvezetője észlelte, hogy mi történt, és azonnal megállt. Igen, ha ez nem lenne, és ezekbe a rendszerekbe nem lenne valamennyi pénz fektetve, akkor súlyos balesetek lennének, de most sem történt meg a katasztrófa.
Nézzük meg, hogy a közúton mennyi halálos baleset történik. A vasúton a halálos balesetek általában úgy történnek, hogy a vasúti átjáróban a figyelmetlen gyalogos vagy autós behajt a tilos jelzés ellenére. A legtöbb üzemzavar most is ebből adódik. Igen, vannak műszaki hibák, akár katasztrófa közeli helyzetek is. Szerencsére, lekopogom, nagyon rég nem volt komoly baleset, ami még mindig azt mutatja, hogy azért egy egész jól felkészült állomány van a vasúttársaságnál. Az viszont tény, hogy ennél sokkal több pénzt kellene beletenni. Ez egy alapinfrastruktúra. Mindig azt szoktam mondani, hogy a vasút is olyan, mint a víz, villany, gáz, amit természetesnek veszünk, hogy ott van, és hogy mindig működik. Ha megnyitjuk a csapot, jön belőle a víz. De hogy mi van emögött és mennyi pénz? Sokan nem tudják azt sem, hogy a víziközmű-hálózatok milyen rettenetes állapotban vannak, és mennyi ivóvíz folyik el. Van olyan hely, ahol a betáplált ivóvíz 70 százaléka pocsékba megy, mert olyan állapotban vannak a víziközmű-hálózatok. Csak abba nem hal bele senki, ha nem jön a csapból a víz. A vasút hasonlóan alapinfrastruktúra, amire költeni kellene.
Folyamatos karbantartásnak kellene lennie, hogy a műszaki hibák bekövetkezésének a valószínűségét csökkentsük. Nullára soha nem lehet csökkenteni, mindig lehet valamilyen hiba, de ezeket, ha lehet, minimalizálni kell. Egy bizonyos határig lehet is, amikor ezt már nem lehet, akkor pedig egy olyan felkészült hibaelhárító rendszerrel kell rendelkezni, ami minél gyorsabban felszabadítja a pályát, és minél gyorsabban megszünteti a forgalmi zavarokat. Én mást nem tudok mondani, mint azt, hogy a lehető legnagyobb elismerésem azoknak a vasutas kollégáknak, akik ilyenkor esőben, hóban, 50 fokban, éjjel-nappal dolgoznak azon, hogy minél hamarabb mindent megoldjanak. Nyilván egy idő után az ő erőforrásaik is el fognak fogyni, és
Ez fizika, matematika és pénz kérdése. Ha azt akarjuk, hogy árut szállítsanak, ha azt akarjuk, hogy az embereket elvigyék, akkor bizony ebbe pénzt kell tenni, sokkal többet, mint eddig. És nekem meggyőződésem, hogy ez megtérül az ország számára.
– Gondolom, ránézett a tegnapi fotókra. Ön szerint valószínűsíthetően mi történt tegnap este?
– Van egy közlekedésbiztonsági szervezet, amelynek az a dolga, hogy precízen feltárja, mi történt, és ajánlásokat tegyen. Most kiszállnak a szakemberek, és töviről hegyire átnéznek mindent, és rá fognak jönni, mi történt. Műszaki hiba történt a pályában, műszaki hiba történt valamelyik járműben, vagy emberi hiba történt. Ezek lehetnek. Hogy ezek közül melyik történt, hadd ne tippeljek, azt gondolom, hogy most az teljesen szakmaiatlan lenne.