SZEMPONT
A Rovatból

Bod Péter Ákos Orbánról és Trumpról: Politikai gesztusokat, meghívást a Fehér Házba lehet kapni, minden más illúzió

A magyar gazdaság mérete olyan csekély, hogy kizárt, bármilyen kétoldalú vagy speciális kapcsolat kialakulása - mondja a jegybank volt elnöke, aki szerint ha Trump gazdasági ígéretei megvalósulnak, az fájni fog Magyarországnak.


Donald Trump radikálisan más világot képzel el a gazdaságpolitika területén is, mint elődje. Ígéretei között szerepel, hogy csökkenti a gazdagabbak adóját, és növeli a vámokat. Nemcsak a Kínából, hanem az Európából beáramló termékeket is vámokkal sújthatja.

Közben Orbán Viktor az EU-csúcson azt mondta, vodkával ünnepelte Kirgizisztánban Trump fantasztikus győzelmét, és óriási esélynek tartja, hogy olyan közeli szövetségben vannak, mint korábban soha. Hogyan hathat ránk mindaz, amit a következő amerikai elnök a gazdaságban tervez? És változtathat-e a következményeken az a személyes jó viszony, amit Orbán Viktor alakított ki Donald Trumppal az elmúlt években? Erről beszélgettünk Bod Péter Ákos egyetemi tanárral, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökével.

– Milyen világra számíthatunk, ha Trump végrehajtja a kampány során tett gazdasági ígéreteit?

– Hogy ő lesz-e négy évig, nem tudhatjuk, mert a négy év nagyon hosszú idő. Ami ma tudható, hogy mit tett elnökként korábban, és hogy a kampányban milyen programot hirdetett meg. Az utóbbihoz érdemes hozzátenni, hogy az amerikai elnök, bár kétségkívül nagyon erős hatalmú pozíciót tölt be, de gazdasági ügyekben a hatásköre vegyes. Így a személyes ígéretek egy részét érdemes csak komolyan venni és beárazni. De azért nézzük azokat az ígéreteket, amelyek nagyon eltérnek ellenfele álláspontjától, és ami az amerikaiakat leginkább érdekli. Ez az adópolitika. Ez minket is érint. Áttételesen a következményei mindenképpen ránk is tartoznak. Lényegében a 2017-ben már elindított adócsökkentést rögzítené és terjesztené ki Trump. Ahhoz kell a törvényhozók támogatása, amely most könnyebbnek néz ki a szenátusi helyeket érintő választási eredmények fényében. Azonban lényeges kimondani, hogy adóügyekben és kiadási tételeknél nincs olyan típusú improvizálási és döntési képessége, mint mondjuk biztonsági kérdésekben, vagy akár a külkereskedelemben.

Ezt az adócsökkentés, amit a gazdagok élveznének, elméletileg vámok kivetésével ellensúlyoznák. És itt kezdődnek a mi bajaink. Trump sokszor elmondta, hogy a legszebb szó a szótárában a „tariff”, azaz vám.

A korábbi elnöki ciklusában ezt érvényesítette Kínával szemben, azóta még eltökéltebb, tovább akarja emelni a vámtételeket. Ám megemlítette Európát is, miszerint drágán meg fogunk fizetni azért, „hogy ekkora külkereskedelmi többletünk van Amerikával szemben”.

Itt két gond van. Az egyik: a remélt vámbevételből nem lehet azt az adócsökkentést ellensúlyozni, amit tervez. A vám olyan állami bevételi forma, amelyet ha erősen érvényesítik, azaz megnehezítik, akár meggátolják a vám alá tartozó javak beáramlását, akkor nem lesz hatalmas vámbevétel, mivel hiába a nagyobb vámtétel, az importforgalom mérséklődése miatt nem keletkezik nagy bevétel. Lesz viszont költségvetési hiány. Az államháztartási deficitet valahogy finanszírozni kell, ez pedig azt jelenti, hogy az amerikai állam az állampapírokon keresztül elszív olyan forrásokat a világgazdaságból, amelyek máshol fognak hiányozni. Így aztán magasabbra kerül a kamatszint a világban egy ilyen amerikai politika nyomán, mint lenne kisebb deficit mellett.

Minket pedig mind a vám keményen sújtana, mind a kamatszintek alakulása. Magyarország erősen eladósodott ország.

A magyar államadósság a nemzeti össztermék 70-80 százaléka között van legalább, és ennek a finanszírozása már most is irdatlan drága. Az idén elképzelhető, hogy a nemzeti össztermék 4 vagy 5 százaléka rámegy csak a kamatfizetésre. Tehát a magas kamatszint esélye igen rossz hír, mert ez a költségvetésünket terheli. Továbbá azt is jelenti, hogy a lakásépítkezést fontolgatók, a beruházásra készülő kis és nagyvállalatok, főleg a kicsik számára megdrágul a hitel, ahhoz képest, mintha nem lenne ez a trumpi fordulat. Azért ezekből a bejelentésekből nem lehet pontosan megjósolni, hogy a kormányzati felelősség birtokában Trump meglépi-e mindezt, amit ígért, valamint a törvényhozói többség is egyetértenek egy ilyen intézkedéssorozattal. Nyilván januárig a számítások elkészülnek, és azokból kiderülhet, hogy

egy brutális vámemelés megdrágítaná az életet Amerikában. Pontosan a rá szavazók éreznék meg mindezt a legjobban.

Nekik ugyanis az import drágulásán keresztül kevesebb termékre futná, amikor elmennek a Walmartba, hiszen egy sor termék többe kerül az import megdrágulása miatt. Ráadásul a törzsszavazói között sok a nem túl nagykeresetű.

– Ami szintén a gazdaságra erőteljesen kihat, hogy Trump hátraarcot csinálna a klímavédelemben. A győzelmi beszédében is elmondta, hogy több olajuk van, mint Szaúd-Arábiának vagy Oroszországnak. Azaz nem teheti meg, hogy a fosszilis ipart ne támogassa. Sem az ott dolgozó a munkavállalókat, se a nagyiparosokat sem hagyhatja cserben.

– Azért megemlítem, hogy a Biden-kormányzat is elég pragmatikusan viselkedett ezen a téren, nem ideologikusan. Az viszont igaz, hogy Trump láthatóan az egész klímaügyben nem hisz, „klímahisztit” emleget.

Az olajiparnak egyenesen megüzente, hogy „drill, baby drill”, fúrjatok, kedveskéim, fúrjatok.

Ennek az olajcégek nyilván örülnek, mert sokkal kevesebb lesz az állami beavatkozás. Valószínű, hogy a republikánus kormányzat más területen is deregulációt hajt végre, tehát könnyíti a szabályozókat, és van olyan terület, ahol meg is van ennek a létjogosultsága, és elképzelhető, hogy a deregulálásnak gazdaságélénkítő hatása lehetne. De mindez azt is jelenti, hogy semmi erőfeszítést nem tesz a zöldítésért, a glóbusz megőrzéséért, ha az ütközne az energetikai szektor szempontjaival. Nem csoda, hogy a szektor nagy cégei igen lelkesen támogatták a kampányát. Láttuk, hogy az olajcégek részvényárfolyama rögtön megugrott győzelme hírére.

Mondhatnánk azt, hogy a magyar gazdaságnak, amelynek roppant nagy az energiaigénye, és nagy az energiaimport hányada, rövid távon ez még akár kedvező is lehet. Csakhogy ez a jövő felélésével jár együtt.

Azért azt nem tartom lefutottnak, hogy teljesen odadobják a gyeplőt az energiaszektornak. Mindenesetre ebben a vonatkozásban jól látszik a két oldal közötti óriási különbség az amerikai politikán belül, csak úgy, mint a migráció kezelésében. Ez is olyan terület, ami minket megint közvetlenül nem érint, de áttételesen hatással van a világra. Trump erőszakosan visszatelepítene embereket, amivel (félretéve az emberi jogi, humanitárius és erkölcsi részét, csak a gazdaságot nézve) munkaerőhiány idézne elő az amerikai gazdaságban, ami a munkaerő drágulását, és ezen keresztül amerikai árversenyképesség romlását hozná. Itt megint azt gondolom, hogy nem eszik olyan forrón a kását.

– Annál is inkább, mert a mostani Trump-programpontok nagy része már 2016-ban is ott volt, és akkor sem valósult meg jó néhány.

– Pedig abban még szerencséje volt, mert nagyon erős húzású időszakban volt elnök, egészen a Covidig. A jó konjunktúrát aztán a Covid megtörte, látszott is, hogy azt milyen rosszul kezelte. Most megint más a helyzet. Éppen erősen húz az amerikai gazdaság, meglepően jól teljesít, amiből az észlelési problémák, a gondolkodás lassúsága miatt a demokraták nem tudtak profitálni, noha teljes foglalkoztatás van, erős a gazdasági növekedés, az inflációs ütem leszállt. Ettől még a következő időszakban komoly teendői lesznek az új kormányzatnak, különösen akkor, ha az adócsökkentést komolyan veszi, mert ezzel egy újabb eladósodási és inflációs spirált indít meg.

– Orbán Viktor abszolút Trumpra tett fel mindent, miközben Magyarország Európa közepén van, az európai gazdasági közösség része. Viszont, ahogy elmondta, mindazok az intézkedések, melyeket Trump megcsinálna, ránk ugyanúgy hatni fog. Orbán viszont azt sejtette, hogy ő képes lesz Trumppal különmegállapodásokat kötni. Ez egyáltalán lehetséges, vagy ez csak retorika? Például uniós tagként nincs nemzeti vámpolitikánk.

– Teljesen világos, hogy Magyarországnak nincsen vámpolitikája, nincsen külkereskedelmi politikája, ugyanis nem lehet, mert egy közös piacnak vagyunk a részese, és ennek a közös piacnak vannak közös szabályai. Tehát, amit most a politikai körökből lehet hallani, hogy majd különmegállapodások lesznek, ezek gazdasági vonatkozásban illúziók. Ráadásul a magyar gazdaság mérete olyan csekély, hogy

kizárt, bármilyen kétoldalú vagy speciális kapcsolat kialakulása. Nagy-Britanniával sincsenek régóta olyan erős speciális kapcsolatai Amerikának, mint voltak 60-80 évvel ezelőtt, pedig sokkalta nagyobb gazdaságról beszélhetünk.

Itt kizárólag Orbán saját körének az érdekeiről van szó. Az eddig megbeszéltből kiviláglott, hogy ha és amennyiben az a fajta gazdaságpolitika bekövetkezne, amire azért részben vagy egészben van esély, az Európát és benne a magyar gazdaságot alapvetően hátrányosan érinti. Mi erősen be vagyunk ékelve az európai értékláncokba. Hál' Istennek. Rossz volna belegondolni, mi történne akkor, ha az Európai Unió GDP-jének 1,1 százalékát kitevő gazdasági teljesítményünkkel kellene helytállni a világgazdaságban akkor, amikor vámügyek vannak, tömbösödés zajlik, a technológiai és biztonsági kockázatok nőnek. Ráadásul a republikánusok még határozottabban állítják a biztonsági kockázatokat a prioritásaik élére, mint a nemzetközi tárgyalásokban, fórumokban egy-két árnyalattal jobban bízó demokraták.

Azt gondolom, hogy egy ilyen kockázatokkal teli időszakban önálló magyar gazdasági utat választani az Európai Unió tagságának a keretein belül nem lehet. Ez tehát illúzió.

Politikai gesztusokat, meghívást a Fehér Házba lehet kapni, és talán kevesebb kioktatásban részesül majd az a kormánypolitika, amelyik az amerikai érdekeket és értékeket sokszor sértette. De közgazdászként, gazdasági elemzőként csak azt tudja az ember mondani, hogy minden más illúzió. Sőt, éppen a törékenységünk miatt a várható trumpi kockázatok már január 6. előtt is keményen sújtanak bennünket. Nem véletlen, hogy mi történt a forinttal a választás éjszakáján, mert a politikus mondhat a levegőbe sok mindent, aki azonban pénzen ül, végiggondolja, hogy milyen szelek fognak majd fújni. Bólintott, és azt gondolta, amit gondolt, de a forinttól az érdeklődés jelentősen elfordult.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: „múlt héten beárazódott Orbán Viktor kifogástalan életvitel vizsgálata”
A humorista kiakadt az újabb, fiatalokat érintő javítóintézeti botrányon. „Péter bácsi meg várja, hogy kihozzák a haverok a börtönből” - írta posztjában.


Pottyondy Edina a közösségi oldalán reagált az újabb gyerekeket érintő botrányra.

A humorista szerint "a kegyelmi ügy kirobbanása után sem a rendőrség, sem más hatóság nem vizsgálta, hogy kik és miért vettek részt abban az összeesküvésben, ami kihozta a p3d0filsegítő Endre bácsit a börtönből".

Nem vizsgálták, "hogy volt-e szándékosság vagy bűnös hanyagság, esetleg politikai nyomás amögött, hogy a bicskei gyermekotthon igazgatója elleni feljelentéseket, bejelentéseket a rendőrség és a gyermekvédelem érdemben nem vizsgálta, és másfél évtizeden keresztül minden gyanús ügyet elsimítottak".

Majd emlékeztet rá, hogy "sem politikus, sem hatóság, sem Orbán Viktor nem kért bocsánatot az áldozatoktól, és nem tettek érdemi lépéseket a gyermekvédelmi rendszer korszerűsítésére, megerősítésére".

Szerinte "Orbán Viktor a felelősséget két női beosztottjára kente, és azt ígérte, hogy a jövőben ilyen nem fordulhat elő, mert átvilágítják a gyermekvédelmi dolgozókat. A kritikusok akkor is jelezték, hogy önmagában az átvilágítás kevés, jelen formájában értelmetlen és megalázó, ehelyett több pénzre, szakemberre és figyelemre lenne szükség, és kevesebb álságos képmutatásra és sikerpropagandára".

Ezt követően derült ki, hogy egy javítóintézet vezetője és társa két lányt is prostituáltként futtatott. Pottyondy szerint:

"A múlt héten beárazódott Orbán Viktor „kifogástalan életvitel vizsgálata”. A rendőrség letartóztatta az EMMI Budapesti Javítóintézetének igazgatóját, Péter bácsit és élettársát, az intézmény rendészeti vezetőhelyettesét. A neres szerelmespárt emberkereskedelemmel, kényszermunkával és közfeladati helyzettel visszaélés bűntettével gyanúsítják"

-írja posztjában.

"A kifogástalan életvitel vizsgálaton annak ellenére átmentek, hogy:

- Péter bácsira számos jelzés érkezett az elmúlt két évtizedben, hogy visszaél a helyzetével. Pintér úr, Orbán úr! Van valami protokoll, hogy az első tíz bejelentést nem veszik komolyan? Vagy mindenkinek van évi egy dobása? Hogy történhet meg, hogy valaki gyereket ront meg és pr0s1i1úciós hálózatot épít fel az orruk előtt? Egy közintézményben? Egy gyermekvédő kormányzat alatt?

- Péter bácsi aktuálisan egy egykori állami gondozott élettársa. Ez sem volt gyanús? Különösen az eddigi vádak és jelzések tükrében?

- Péter bácsi egy 30 milliós Lexussal, élettársa egy szintén 30 milliós Ford Ranger Raptorral járt a munkahelyére. Az átvilágítást végzőknek hogy nem tűnt fel a két nagy értékű autó? Vajon mennyire lehet gyakori a gyermekvédelmi intézmények vezetői között az ilyen árkategóriájú gépjármű?

- A helyszíni szemle során azt sem szimatolták ki, hogy a nerpár 120 millió forint értékben tartott otthon ingóságokat. Tehát az átvilágítás alkalmával sem a pr0s1i1uáltként dolgozó lányok nem kerültek a látókörükbe, sem a luxus élet nem tűnt fel, és ezek szerint a normalitásukat vizsgáló teszten is jó rubrikára böktek. Tényleg az volt a mesterterv, hogy úgy szűrik ki a p3d0filokat, a bünőzöket, hogy majd a teszten bevallják? Vagy eredetileg is az volt a terv, hogy így kell elszabotálni az érdemi reformokat?

- És még az sem volt gyanús, hogy Péter bácsi előszeretettel dörgölőzött fideszes politikusokhoz, akik megbecsüléssel, kitüntetésekkel halmozták el a szerintük példamutató és kiváló gyermekvédelmi szakembert. Végülis… Miért is lett volna gyanús?

A humorista felveti azt is, hogy mindezekről nem lehetett olvasni a kormánypárti médiában:

"Az eset neres érintettségét mi sem mutatja jobban, hogy a teljes kormánypárti médiában hírzárlat van Péter bácsi ügyében. Még az olyan nertársak sem emelik fel a hangjukat, mint pl. Bayer Zsolt, akik Lakatos Márk esetében tüntetésre mozgósítottak, majd persze szó nélkül hagyják, hogy abban az ügyben sincsenek megnyugtató hatósági válaszok. Ahogy a p3d0fil papok vagy a biatorbágyi öngyi1kosság esetében sem.

A gyerekeket, különösen az állami gondozott gyerekeket a hatalom és a hatalom kiszolgálói gátlástalanul kihasználják. Hol így, hol úgy. Igazságot, méltányos eljárást, európai körülményeket és biztonságot nem kapnak. Péter bácsi meg várja, hogy kihozzák a haverok a börtönből" - írja Pottyondy Edina.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor szerint Magyar Péter egyetlen posztja megmutatja, mi változott a politikában
A politikai elemző állítása szerint érdemes megfigyelni, milyen gyorsan alakul át egy-egy politikai üzenet. Szerinte ma már elég húsz perc, és jön az „átkeretezés”.
Karkó Ádám - szmo.hu
2025. május 30.



Török Gábor politikai elemző pénteken reggel Facebook-oldalán tett közzé egy rövid bejegyzést, amelyben összehasonlította Orbán Viktor és Magyar Péter egy-egy posztját, amihez kommentként annyit írt:

„Amikor arról beszélünk, hogy mi változott meg a nyilvánosságban, akkor érdemes megnézni ezt a két posztot. Húsz perces reakcióidővel érkezik az »átkeretezés«. A hagyományos mosópor a politikában (ha van potens ellenfél) visszalő, ahogy egy kollégám mondogatta ezt régebben.”

A magyar miniszterelnök az alábbi posztot tette közzé péntek délelőtt közösségi média oldalán: „Böhöm nagy autók, nem túl bizalomgerjesztő alakok. Ha Ukrajna az EU tagja lenne, az ukrán bűnbandák akadálytalanul beszivárognának Magyarországra. Ezt meg kell akadályozni! Aki még nem tette, töltse ki a VOKS2025-öt.”

Nem sokkal később pedig Magyar Péter ekképpen reagált:

„Hallom, Orbán Viktor ma azt mesélte a reggeli szeánszon, hogy böhöm nagy, drága autós ukrán csalók becsapják a magyar embereket és kifosztják a bankjainkat. Lehet, hogy Matolcsy György is ukrán kém? Mekkora csalódás lehet ez Orbán Viktornak, hogy kiderül az egyik legjobb barátjáról, hogy ukrán kém és 650 milliárdot pakolt ki a többi haverjával a Nemzeti Bankból!

A böhöm nagy, drága autóknál vajon Tiborcz, Mészáros, Balásy Gyula, vagy a saját kocsijára gondolt? Ezek az ukránok már mindenhol ott vannak... Csak nehogy kitúrják a ruszkikat a hatvanpusztai spájzból.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A kormány gyámság alá vonhatja Budapestet - törvénymódosítások sora készítette elő a fordulatot
Költségvetési biztost és csődbiztost is kinevezhetnek. A 27 ezer fővárosi dolgozó egészségügyi ellátása viszont az adószakértő szerint nem kerül veszélybe attól, hogy az önkormányzat nem fizeti utánuk a járulékokat, ahogy azt Karácsony Gergely kilátásba helyezte.


Vészforgatókönveket készít a főváros, jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján, miután a Magyar Államkincstár szerinte „törvénytelenül emelt le Budapest folyószámlájáról több mint 10 milliárd forintot”.

Ez része annak a 89 milliárd forintnak, aminek a befizetését idén Budapest számára szociális hozzájárulásként előírták.

Csakhogy a főváros vitatja ennek az összegnek a jogosságát, és a nagy részét emiatt nem is tervezték be az idei költségvetésbe. Egészen pontosan csak 39 milliárddal számoltak, mert ekkora támogatást kap különböző jogcímeken a főváros. Így tudták nullszaldósra kihozni a költségvetést, amit szabályként korábban szintén a kormány írt elő.

Karácsonyék szerint semmi bizonyíték nincs rá, hogy a szolidaritási hozzájárulás címszóval beszedett pénzt valóban a rászoruló önkormányzatok kapják, miközben az iparűzési adóhoz viszonyított mértéke folymatosan növekszik, és mára már eléri Budapest iparűzési adóbevételének 30 százalékát. Pedig Tarlós István idején még csak 5 milliárd befozetését írták elő.

Az idei 89 milliárdból 25 milliárdot már húsvét előtt levont az Államkincstár, a levonás újabb részlete ellen azonban a főváros azonnali jogvédelmet kértek a hét elején a bíróságtól. A kincstár ennek ellenére lépett, amit egyébként már 2023-ban is ugyanígy megtett. Nagy Márton gazdasági miniszter később azt írta egy posztban, hogy inkasszó esetén nem lehet azonnali jogvédelmet kérni. A Fidesz szerint pedig Karácsony Gergely, a Tisza Párt, a DK és Vitézy koalíciójának „közös felelőssége Budapest csődje.”

A főpolgármester rendkívüli sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az inkasszó miatt szeptemberig felfüggesztik a beruházási számlák kifizetését, ami miatt csúszhatnak a beruházások, és nem teljesítik három nagy fővárosi cég 9 milliárdos kifizetési igényét, így a BKK, a Budapesti Közművek és a közvilágításért felelős BDK egyelőre nem jut pénzhez.

Veszélybe kerülhet a tömegközlekedés is, ezért a BKK-t válsághelyzeti terv elkészítére utasították.

Karácsony Gergely szerint ebben a helyzetben az a legfontosabb, hogy a 27 ezer fővárosi dolgozó megkapja a fizetését. A következő hetekben az lesz a cél, hogy az ő nettó bérüket mindenképpen ki tudják fizetni, és ha megnyerik a pereket, ki fogják fizetni a fizetések utáni járulékokat is.

Vadász Iván adószakértő azt mondta a Szeretlek Magyarországnak, hogy a járulékok befizetésének elmaradása nem jelenti azt, hogy a 27 ezer dolgozó egészségügyi ellátása veszélybe kerülne.

„Ha a munkáltató az úgynevezett 08-as nyomtatványon folyamatosan bejelenti, csak nem fizeti a járulékot, attól a dolgozó biztosított marad, és nem fog jelezni a TAJ-kártyája a rendelőben.”

Vadász Iván szerint ugyanis nem attól él valaki biztosítotti jogviszonya, hogy fizetnek utána, hanem attól, hogy bejelentett munkaviszonyban áll, „még akkor is, ha a befizetés nem történik meg.”

Kiss Ambrus főigazgató a Telexnek már szerdán arról beszélt, hogyha az inkasszót érvényesitik, Budapest számláin nem marad pénz, miközben az iparűzési adóbevételek csak ősszel érkeznek. „A cégeink nem tudnak közüzemi számlákat és járulékokat fizetni, majd a végén nyilván a bérfizetésekre sem marad” – mondta a főigazgató.

Így viszont könnyen előállhat az a helyzet, hogy a kormány gyakorlatilag gyámság alá vonja Budapestet.

Egy május 12-én kihirdetett jogszabálymódosítás alapján ugyanis júliustól a Magyar Államkincstár elnöke költségvetési biztost nevezhet ki bármelyik önkormányzathoz, amennyiben „súlyos, romló pénzügyi, gazdasági helyzetet” tapasztal. Az önkormányzat „köteles tűrni” a költségvetési biztos intézkedéseit. Hogy pontosan mire lesz jogköre, azt a kormány rendeletben határozhatja meg. Ami biztos, hogy kormányhivatali és számvevőszéki eljárást kezdeményezhet, szakértőket bízhat meg, és kezdeményezheti csődbiztos kijelölését is az adott településre.

Ugyancsak önkormányzati csődbiztos kinevezéséhez vezethet, ha úgynevezett adósságrendezési eljárás indul, mert a település 60 napon túl sem tudja kifizetni a jogos követeléseket.

A szintén nemrég újraírt szabályozás alapján az önkormányzati csődbiztosnak óriási hatalma van.

A 2023-ban elfogadott módosítás szerint önkormányzat vagyonával kapcsolatos valamennyi iratba betekinthet, tanácskozási joggal részt vehet a képviselőtestület és a bizottságok nyilvános és zárt ülésein, bevonhatja az adósságrendezésbe - vagyis odaadhatja a hitelezőknek - a feladatok ellátásához nem szükséges önkormányzati vagyonelemeket, és valamennyi kifizetést csak az ő ellenjegyzésével teljesíthetik.

Ugyanakkor a főpolgármester és a közgyűlés felügyeletének komoly kockázatai is vannak. A főváros fizetésképtelensége esetén a bankok felmondhatják a korábbi hiteleiket, így veszélybe kerülhet Budapest folyószámlahitele, a 3-as metró felújítására felvett hitel és az Európai Beruházási Banktól felvett hitel is, ami még nagyobb pénzügyi prolémákhoz vezethet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Ukrajna hétvégi vakmerő dróntámadása, a Pókháló-hadművelet megváltoztathatja a 21. századi hadviselést
Fillléres eszközökkel okoztak hatalmas károkat az orosz stratégiai bombázókban, több ezer kilométerre a fronttól. Az ehhez használt, Oroszországba csempészett drónok ellen tehetetlen volt a légvédelem. Ez pedig messzeható következményekkel jár.


Egyre több részletre derül fény az ukránok hétvégi vakmerő dróntámadásáról, amivel a szakértők szerint Ukrajna ismét bebizonyította, hogy képes teljesen új alapokra helyezni a modern hadviselést. A célpontok több ezer kilométer mélyen Oroszország területén belül fekvő repülőterek és stragégiai gépek voltak, amik közül akár 20 is megsemmisülhetett vagy súlyosan megrongálódhatott. Az ukránok által „Pókháló hadműveletnek” elnevezett akcióban néhány százezer forintos drónokkal tízmilliárdokat érő bombázókban okoztak komoly károkat. Rácz András Oroszország-szakértő azt írta a Facebookon, hogy

„ez a háború talán legkomplexebb, legösszetettebb ukrán művelete volt, nagyon jelentős siker, messzeható következményekkel.”

A támadást közvetlenül az isztambuli fegyverszüneti tárgyalások elé időzítették, de az előkészítése másfél évig tartott. Zelenszkij szerint összesen 117 drónt használtak, amiket becsempésztek Oroszországba, majd mobilházakat szállító teherautókon rejtettek el. Ezekkel a lehető legközelebb jutottak a kiszemelt célpontokhoz, majd a drónokat rejtő, fából készült szállítódobozok teteje távirányítással felnyílt, és a támadó eszközök megtették a maradék távolságot. Ezután a konténerek megsemmisítették önmagukat.

Videón a támadás pillanatai

A Meduza nevű, külföldön működő orosz híroldal azt írja, az orosz hatóságok körözést adtak ki a 37 éves, donyecki születésű Artem Tyimofejev ellen, akit azzal gyanúsítanak, hogy részt vett az egyik irkutszki támaszpont elleni támadásban.

A férfi négy olyan teherautó tulajdonosa, amelyekről drónokat indítottak az ottani orosz katonai reptér ellen. A teherautók vezetői szerint főnökük egy murmanszki vállalkozótól kapott megbízást arra, hogy szállítson négy mobil faházat a célpont közelébe, és telefonon azt is megmondták nekik, pontosan mikor és hol álljnak meg. Az utolsó megálló egy Rosznyefty benzinkút volt, nem messze a katonai repülőtértől. Onnan indították el a drónokat. A sofőrök azt állítják, nekik fogalmuk sem volt, mit szállítanak.

A támadásban a jelentések szerint legalább hat Tu–95-ös és négy Tu–22M típusú bombázó vált harcképtelenné, emellett A–50-es felderítőgépeket is eltaláltak – ezek a gépek képesek időben kiszúrni a légvédelmi rendszereket és az ellenséges rakétákat.

Az akciót az ukránok teljes titokban szervezték, a szövetségeseiket sem értesítették róla, mert tudták, hogy az atomtámadásra is képes stratégiai bombázók elleni bevetést kapásból elutasítanák.

A New York Times-nak nyilatkozó amerikai védelmi források szerint az ukránok lépése hasonlított ahhoz, ahogy tavaly az izraeli haderő támadást indított a Hezbollah tagjainak személyhívói ellen Libanonban.

Zelenszkij hétfőn arról beszélt, hogy a dróntámadások „komolyan meggyengítették” Oroszország haderejét. Azt állította, hogy a hadrendben tartott orosz nehézbombázók 34%-át pusztították el. „A ‘Pókháló’ megmutatta, milyen a modern hadviselés, és miért kulcsfontosságú, hogy technológiai előnyben maradjunk” – írta a közösségi médiában.

Rácz András ugyanakkor úgy látja, az orosz veszteségekről egyelőre nem lehet végső számot mondani. Ami tény, hogy az elveszített hadászati bombázók többsége pótolhatatlan.

„Oroszország három típust tart rendszerben: a Tupoljev Tu-95-öst, Tupoljev Tu-22M3-ast, Tupoljev Tu-160-ast. Az első kettőnek évtizedekkel ezelőtt leállt a gyártása, mostanra a gyártósorok sincsenek már meg. Tu-160-asokat tudnak ugyan gyártani, de évente csak egy-három darabot. Ergo, akkor is kb. fél évtized a már vizuálisan igazolt veszteség pótlása, ha tényleg "csak" tizenegy" bombázó lesz a végleges mérleg (valószínűleg jóval több lesz)” - írja a szakértő.

A hadászati bombázók elvesztése szerinte gyengíti az orosz nukleáris elrettentési képességet, de nem döntő mértékben.

A bombázóknál ugyanis fontosabbak az atomfegyvert hordozó tengeralattjárók, illetve a szárazföldi indítású atomfegyverek, és ezek érintetlenek maradtak. Ráadásul az oroszoknak vannak a stratégiai bombázóknál kisebb repülőgépekről indítható, atomfegyvert hordozni képes fegyverei is, ilyen pl. a MiG-31-ről indítható Kinzsal.

Moszkva hagyományos fegyverekkel végrehajtott, mélységi, precíziós csapásmérő képessége viszont Rácz András szerint nagyon jelentősen meggyengült, és ennek közvetlen, harcászati hatása lesz a háborúra. „Ezek a bombázók egyenként (konfigurációtól függően) 6-8-12 robotrepülőgépet tudtak indítani ukrán célok ellen - és nem voltak ritkák az olyan éjszakák, hogy egyszerre tíznél több gép is levegőben volt. A légi indítású robotrepülőgépek bevetésének képességét az ukrán csapás tartósan és jelentősen csökkentette” - írja.

Hozzáteszi, Oroszország mélységi, precíziós csapásmérési képesség nem szűnt meg teljesen, hiszen továbbra is megvannak a hajóról és tengeralattjáróról indítható Kalibr és más robotrepülőgépek, az Iszkander rakéták különféle verziói, az észak-koreai KN-23-asok, emellett egyre fejlettebbek a Gerany-drónok is.

A mostani támadás más szempontból viszont szintlépés volt. „Azt mutatja meg, hogy drónok összehangolt bevetésével már stratégiai hatásokat lehet elérni” - nyilatkozta a New York Times-nak Evelyn Farkas, a McCain Intézet vezetője.

Az európai NATO-tagállamoknak is újra kell gondolniuk, hogy mennyire sebezhetők egy hasonló csapással szemben. A katonai bázisok légvédelme ugyanis jellemzően nincs felkészülve arra, hogy ennyire kis távolságról indítanak a kifutón álló gépek ellen támadást.

Rácz András szerint az ukránok által bevetett drónok kicsi, gyors, mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök voltak, amik ellen hatástalan a csöves légvédelmi tüzérség és az elektronikai zavarás is.

James Patton Rogers, a Cornell Egyetem drónhadviselés-szakértője szerint a nyugati országok számos külföldi támaszpontja – főleg a Közel-Keleten és Afrikában – különösen sérülékeny lehet egy ilyen támadással szemben, mert ott nem lehet egységes védelmet kialakítani a szélsőséges csoportok miatt.

A történtek befolyásolhatják Donald Trump rakétavédelmi terveit, az úgynevezett „aranykupolát” is. Ugyanis ez a rendszer nem védene az ukránok által használt olcsó drónokkal szemben.

Rácz András arra számít, hogy Oroszország napokon belül „vissza fog ütni.” Szerinte a frontközeli ukrán nagyvárosok (Harkiv, Zaporizsja, Dnyipro, Odesza) és Kijev ellen lesznek tömeges, minden korábbinál nagyobb, koncentrált támadások. A New York Times titkosszolgálati forrásokra hivatkozva szintén azt írja, hogy Moszkva újabb civil célpontokat támadhat meg, de az energiahálózatot is célba veheti, vagy újabb ballisztikus rakétákat vethet be.


Link másolása
KÖVESS MINKET: