A szigetszentmiklósi rendelőben idén már nem lehet időpontot kapni anyajegyszűrésre
Reggel 7 óra. A Szigetszentmiklósi Rendelő előtt hosszú sor áll az utcán, mindenki sorszámra vár, hogy időpontfoglalás nélkül bejusson valamelyik rendelésre. Ezen a napon minden sorbanállónak jut szám, de ez nincs mindig így, mert a rendelési idő mindössze 30 százalékát tartják fenn a foglalás nélkül érkező betegeknek. Ha betelnek a helyek, akkor elfogynak a sorszámok is. Előtte telefonon beszéltem a rendelővel, hogyha sorszámhoz jutok, milyen hosszú várakozásra számítsak. Azt a választ kaptam,
még az is lehet, hogy csak a rendelési idő végén kerülök sorra. Ez a legtöbb embernek egy nap szabadságot jelent.
Vannak, akiket előre vesz a rendszer, de az is órákat jelenthet.
"A fülészeten múltkor 2 óra 20 percet vártam a 17 hónapos kisfiammal, majd mikor behívtak, azt mondták, hogy előrevettek, a korára való tekintettel" - írja egy anyuka Google értékelő oldalán, ahol egyébként tucatjával sorakoznak a panaszok.
"Azért adtam 1 csillagot, mert kevesebbet nem lehet. A fülorrgégészetre szerettem volna bejutni, mert bedugult a bal fülem. Reggel 7-re odamentem, de ez már késő volt, mert sorszámot nem kaptam. Katasztrofálisnak tartom. Vagy menjek el a magánorvoshoz 25-30 ezer forintért egy fülmosásért!? Időpontfoglalás 1-1,5 hónap.Több mint 40 év tb fizetés után. Mi a megoldás!!?" - teszi fel a költői kérdést egy hozzászóló.
Egy több mint 30 éve az egészségügyben dolgozó ápoló szégyennek nevezi a helyzetet.
"17 éve lakom Szigetszentmiklóson. Ezen idő alatt szerzett tapasztalatom a szakrendelőről, hogy itt sürgősségi ellátás gyakorlatilag nincs. Amikor szemgyulladással mentem, közölte a szemész, hogy nem férek be a rendelésbe, és a kötőhártya gyulladás egyébként magától is meggyógyul, úgyhogy menjek haza, vagy ahová akarok. Amikor a fiam talpán tályog keletkezett 2 órás várakozás után a sebész továbbküldte a Bethesda kórházba, mert ő ezzel nem tud mit kezdeni, ez nem gyereksebészet (12 éves volt). Amikor a 3-kor kezdődő fülészeti szakrendelésre próbálok bejelentkezni, 15:40-kor közlik, hogy már nem fogadnak időpont nélküli beteget, mert nem férünk be. Számomra elérhetetlen ez a rendelő. Ha bezárnának, fel sem tűnne, hiszen eddig sem számíthattam tőlük semmilyen segítségre. Köszönöm szépen ezt a sok keserves tapasztalatot, ezt nagy semmit" - írja.
"Kismamáknak vérvétel csütörtökönként van, egy ablaknál kell sorba állni az összes kismamának. Több mint két órát álltam sorba úgy, hogy veszélyeztett terhes vagyok. Nincs lehetőség leülni, mert különben újraállhatom a sort, ha el merem hagyni a helyem. Kritikán aluli. Aki teheti, menjen magánba, és be se tegye ide a lábát!" - panaszkodik egy másik érintett.
A rendelő egy éve, tavaly augusztusban azzal került be a hírekbe, hogy már hat szakrendelésre nem lehetett időpontot foglalni arra az évre. Idén sincs ez másképp.
Íme egy erről szóló értesítő:
De a beszámolók szerint komolyabb betegségekkel is rengeteget kell időpontra várni.
"Kardiológiai szakrendelésre egyszerűen nem lehet időpontot kérni. Először 2023. december 4-én kértem, majd jött a válasz, hogy sajnálattal közlik, de kérjek beutalót, és akkor adnak időpontot. Majd beutalóval csak 2024. január 10-re tudok új időpontot kérni. Január 10-én elküldöm újra az emailt, és most azt írják, hogy sajnos nem tudnak időpontot adni, kérjek 2024. március 6-án. Hát mi folyik itt? Szívbeteg emberről beszélünk..." - olvasható a Google véleményoldalán.
A panaszkodók egy része pedig azt nem érti, hogyan lehetséges, hogy ennyi várakoztatás ellenére gyakran mégis úgy tűnik, üres a rendelő.
"11 hónap múlva kaptam időpontot pulmonológiai vizsgálatra, mert idézem: “szegény doktornő annyira leterhelt”. És “igaz!” Annyira leterhelt volt, hogy ameddig kb 30 percet várakoztam időpont-egyeztetésre, addig senki nem volt nála vizsgálaton. Amikor az aszisztensétől megkaptam az időpontot, akkor éppen az asztalánál ücsörgött a doktornő, és még az asztma-sprayt is képtelen volt felírni."
"Üres folyosón várakozol 1 óra 45 perce, és nem kerülsz sorra. Pedig nincs bent senki."
Ezeknek a tapasztalatoknak egy sajátos oka is lehet. A rendelőintézetben a kiadott időpontok 30 százalékán ugyanis nem jelenik meg beteg. Ők valószínűleg nem várták ki a heteket-hónapokat, amíg sorra kerülnek, és elmentek magánellátásba. Aki azonban így kilép a rendszerből, a legritkább esetben mondja le a szakrendelőben kapott időpontját. Ami viszont azt jelenti, hogy az elvben kapacitáshiánnyal küzdő rendelő valójában a nap egyharmadában üresen áll. Tehát, ha ez az egyharmadnyi időpont ki lenne használva, maguk a várólisták is rövidebbek lennének. Ha rövidebbek lennének, nyilván kevesebben éreznék azt, hogy feladják az időpontjukat és inkább fizetős orvoshoz mennek a panaszaikkal, így eleve kevesebb lenne az üresen maradó hely.
A kialakult helyzetről szerettük volna megkérdezni a rendelő vezetőjét, aki készségesen válaszolt is a kérdéseinkre. Azonban a mai napig nem kapott engedélyt arra, hogy a válaszait közölhessük.
A Szigetszentmiklósi polgármester, Nagy János azt mondja, a panaszokról ők is tudnak, csak épp semmit sem tehetnek. Az intézmény állami kézben van, még az első, 2013-as államosításkor került oda. Az országban a szakrendelőknek csak 20-25 százaléka maradt önkormányzati tulajdonban.
- mondja Nagy János.
Hozzáteszi, megpróbáltak segíteni, az év elején felajánlották, hogy az önkormányzat plusz anyagi támogatást adna ahhoz, hogy a meglévők mellé még felvegyenek orvosokat, csökkentve az orvoshiányt és a várakozási időt. Azonban kiderült, hogy ez nem ilyen egyszerű. A mai napig nem sikerült rá megoldást találni, hogy a rendelő elfogadhassa az ajánlatukat.