A maszkok megvédik az iskolásokat a koronavírustól az amerikai politikusok állításai ellenére
Július 30-án Ron DeSantis floridai kormányzó rendeletben tiltotta meg a diákok iskolai maszkviselését arra hivatkozva, hogy "nincs kellően megalapozott tudományos bizonyíték" a maszkok hatékonyságára vonatkozóan. Kevesebb, mint egy hónap múlva ugyan az államhoz tartozó Leon megyei bíróság felfüggesztette a kormányzó tilalmát, ám DeSantis irodája fenntartotta, nem áll rendelkezésre kellő bizonyíték arra, hogy a maszkok valóban megakadályozzák a fertőzés iskolai terjedését az iskolákban, ezért az ítélet „nem tudományon és tényeken alapul”.
DeSantis téved, ahogy Greg Abbott texasi kormányzó is, aki szintén betiltotta a maszkokat az állam iskoláiban, írja a Scientific Americanen megjelent véleménycikkében Marla Broadfoot.
A genetikából és molekuláris biológiából is PhD-t szerző tudós a folytatásban kifejti, hogy számos bizonyíték létezik a tudomány jónéhány területéről is - beleértve többek között a gyerekgyógyászatot és a járványtant -, ami éppen az amerikai politikusok véleményének szöges ellentét igazolja. Vagyis azt, hogy a maszkviselés igenis segít megvédeni a gyerekeket és tanáraikat is a koronavírus-fertőzéstől.
Broadfoot megemlíti a Wisconsini Egyetem kutatását, melynek során a gépészmérnökök egy osztályteremből szivattyúztak ki a vírus méretével megegyező részecskéket.
A kutatást végző tudós szerint még ha a gyakorlatban másik is a körülmények, akkor sem lehet összehasonlítani a maszkot viselő és nem viselő emberek megfertőződésének esélyét.
Hasonló eredményre jutott egy észak-karolinai kutatócsoport is. Ők 2020 augusztusától 2021 júliusáig vizsgálták a maszkok hatékonyságát. Esetükben az iskolákban töredékére csökkent a vírust elkapó diákok és tanárok száma ősszel, télen és a nyári időszakban, mivel mindenki maszkot viselt az oktatási intézményekben. Ellenben amikor szünet volt, és a gyerekek maszkviselés nélkül találkoztak, megugrott a fertőzöttek száma.