„A gyermekem fél év alatt többet fejlődött itt, mint azelőtt két év alatt összesen” – szülők Iványi Gáborék bezárásra ítélt iskoláiról
Hidegzuhanyként érrte a szülőket, hogy a Fővárosi Kormányhivatal kedd este törölte az Iványi Gáborék által fenntartott MÁV telepi és a Wesley Kincsei Általános Iskola és Gimnáziumot nyilvántartásból. Emiatt néhány nappal a tanévkezdés előtt 300 sajátos nevelési igényű (SNI-s) vagy hátrányos helyzetű gyerek szüleinek kell új iskolát találniuk, amit a kormányhivatal mindössze egy listával segít. Ezen Iványi Gáborék szerint olyan iskolák vannak, amelyekben csak egy-két szabad hely van, vagy amelyek 2-3 órás útra vannak a gyerekek lakhelyétől. Iványi Gábor sajtótájékoztatóján úgy jellemezte tegnap a kiakalult helyzetet, hogy
Ráadásul ezek után bizonytalan az is, mi lesz a szegedi és az orosházi Wesley-iskolával. Azokba további 300 gyerek jár. A Fővárosi Kormányhivatal az iskolákat fenntartó Magyar Evangélumi Testvérkozösség (MET) köztartozásaira és közüzemi tartozásaira hivatkozik, ami ugyanúgy fennáll azoknak az iskoláknak az esetében is, bár arról egyelőre nem érkezett hír, hogy az ottani kormányhivatalok is vizsgálatot indítottak volna. Ifj. Iványi Gábor, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség Dél-Alföldi régiójának vezetője a Telexnek azt mondta, a vidéki iskolák esetében "ismereteik szerint" semmi sem akadályozza az iskolakezdést, de a budapesti döntés is derült égből villámcsapásként érte a tamárokat és a szülőket.
A fővárosban tegnap az iskola előtt tüntettek elkeseredett szülők, amiről mi is beszámoltunk. Beszéltünk olyan szülőkkel is, akik nem tudtak kimenni az iskola előtti tüntetésre. Például azért, mert dolgozniuk kellett, vagy azért, mert épp iskolát kerestek utcára került gyermeküknek.
Vannak iskolák, amelyek eleve kizárják, hogy SNI-s gyermekeket fogadjanak, míg mások csak egy-két gyermeket vesznek fel osztályonként, és az sem mindegy, hogy milyen típusú SNI-ről van szó. Van, ahol az autistákat nem látják szívesen, máshol az ADHD-s gyermekek előtt zárulnak be a kapuk. Még olyan egyszerűbb esetek is, mint a diszkalkulia, sokszor elutasításhoz vezetnek.
Az Iványi Gábor egyháza által fenntartott intézmények sok család számára az utolsó menedéket jelentették. A megszólaltatott szülők történeteiben közös vonás, hogy gyermekeik több iskola kipróbálása után kerültek a MET intézményeibe, ahol végre megnyugodtak, és a korábbi nehézségek után fejlődésnek indultak.
Bartos Enikő, az egyik érintett gyermek édesanyja elmondta, hogy az ő 18 éves lánya azóta csak sír, néha megpróbál vidámabb lenni, de újra és újra összeomlik.
Enikő megrémült, hogy mi történik. Ezután a törvényes képviselője után érdeklődtek, mire Enikő azt mondta, hogy ő az, majd egy borítékot nyomtak a kezébe. Elmondták neki, hogy „a mai estén Sára Botond főispán úr bezáratta a gyerekem iskoláját, és megszűnt a jogviszonya”.
Enikő így tudta meg, hogy diszkalkuliás lánya iskolája már nem létezik. Ráadásul, mivel a lánya elmúlt 16 éves, a levél szerint az államnak már nem áll fenn elhelyezési kötelezettsége, tehát ha nem találnak számára megfelelő iskolát, úgy jártak.
Azonban szerinte a kormányhivatal tévedett, mert tekintettel arra, hogy a leány SNI-s, az ő esetében a tankötelezettség, tehát az elhelyezési kötelezettségi is 23 éves korig tart. Ez persze nem nagy vigasz akkor, amikor a főispán aláírásával kiküldött levélben olyan iskolákat soroltak fel, ahol próbálkozhatnak, de ezek az iskolák nem fogadnak SNI-s gyerekeket. Ráadásul
A lány már eddig is minden nap hajnali 4-kor kelt, hogy a megfelelő iskolába járhasson, így ennél messzebb képtelenség lenne eljutnia, még akkor is, ha az intézmény egyáltalán megfelelne az igényeinek. Pedig a kislány nem magatartászavaros, csupán a számolási készségei gyengébbek.
Most mindenekelőtt be kell menniük az iskolába, hogy megkapják a gyermek bizonyítványát, amely szükséges az iskolakereséshez.
Arra is gondoltak, hogy a kislány és egy barátnője közösen keresnének új iskolát, hogy legalább ők ne váljanak el egymástól. Azonban rendkívül kicsi az esélye annak, hogy találnak olyat, ahol két SNI-s státuszú gyereket is fogadnának. Felmerült az is, hogy ha sikerül elintézniük a magántanulói státuszt, akkor Enikő szívesen tanítaná őket magyarra és történelemre online, mivel ő maga is pedagógus.
Egy másik édesanya, Hajnalka, akinek a kisfia negyedikes lesz, elmondta, hogy az elmúlt három év alatt már a harmadik intézményként találtak rá a Wesleyre. A gyerek
Az édesanya szerint ebben az iskolában meglévő légkörnek is szerepe volt. Az igazgató minden gyereket név szerint ismert, és támogató, befogadó légkörben nevelkedtek a gyerekek. Hajnalka elmondta, amikor megtapasztalták, hogy milyen iskolába került a gyermekük, megfogadták, hogy bárhová követik az iskolát, mert végre biztonságban érezték magukat.
Nyáron az új iskolaépületbe jártak be festeni, takarítani, hogy így is segítsék a tanévkezdést.
Ők Budapesten, a XVII. kerületben laknak, és Sára Botond hivatala nekik Ibrányban, Szigetszentmiklóson, illetve Kecskeméten ajánlott iskolákat. Hajnalka szerint ez a lista „nevetséges”, de hozzátette, hogy muszáj lesz találni valamilyen iskolát a gyereknek, mert ha nem találnak, őket fogják megbüntetni, amiért a gyerek nem jár iskolába.
A kétségbeesett szülők szerint ugyan vannak olyan állami iskolák, amelyek elvileg nagyobb létszámban fogadnak SNI-s gyerekeket, azonban ezek közül szerintük sok olyan „gyűjtőiskola”, ahová a diákokat csak azért veszik fel, hogy 16 éves korukig valahol legyenek, mert kötelező. De ezekben az iskolákban sokszor nincs esély arra, hogy a gyerekek szakmát tanuljanak.
„Én ilyen iskolába nem fogom betenni a gyerekemet” – mondja Enikő.
Ő egyébként már túl is van az első kísérleten, ismerőse révén talált egy iskolát, ahol talán fogadják gyermekét. Pénteken derül ki, hogy sikerül vagy nem. „Ha nem, akkor nem tudom, akkor meg vagyunk lőve. Ez egyébként fizetős iskola, amire még azt mondom, hogy kinyögjük.”
Nem sok választásuk van, a fiának ugyanis csak egy éve van érettségiig. Számukra csak a jelenléti oktatás lehet megoldás, a magántanulói státus nem.
Abban is reménykedik, hogy sikerül jogvédelmet kérni az iskolára, vagyis talán folytatódhat az oktatás, mert ahogy mondja, jelenleg ennek az iskolának nincs jó alternatívája. Ebben az iskolában szerették, elfogadták őket, tudták az ilyen gyerekeket kezeli – mondja az édesanya.