hirdetés
szegedimarci1.jpg

„Rémisztő volt felismerni, hogy olyan egyedül vagyok, mint még soha az életemben”

A New Yorkban élő Szegedi Marci új albuma, „az értelmetlen lemez” először nálunk hallható.
Fotók: Kunfalvi Lili - szmo.hu
2020. augusztus 01.


hirdetés

„Szeretem a zizzenéseket, az indokolatlan hangokat, sercenéseket, és a nem várt, de szép hibákat” – mondja szegedi marci (nevét azért írja kisbetűvel, hogy így különböztesse meg zenész énjét a civiltől).

Az értelmetlen lemez című, magyar nyelvű dalokat tartalmazó album hosszú előkészületeket követően a napokban válik elérhetővé a streaming-szolgáltatóknál.

„Ha pisztolyt tartanának a fejemhez, azt mondanám, 'énekes-zajszerző' vagyok. Mondjuk elég sok évbe telt, mire erre rájöttem” – teszi hozzá a New Yorkban dolgozó előadó.

Zenék a fióknak

„Ahhoz képest, hogy nem igazán hagytam nyomot magam után dalszerzőként, viszonylag régóta zenélek. Persze, mindannyian elkezdjük valahol. Én a barátaimmal egy csavargyár hátsó pincéjében alapítottam meg az első zenekaromat. Azóta sok projektet kezdtem el és hagytam abba, egy ideje pedig már szólóban írok zenét.”

hirdetés

Marci zenei pályafutása saját bevallása szerint sem volt eddig átütő erejű, mivel nagyon sokáig kereste saját zenei hangját, korábban még a hozzá közelállók szerint sem volt közönségképes a zenéje. Az idő múlásával azzal is szembesülnie kellett, hogy egyre kevésbé tud fejlődésével kapcsolatban a hazai zenei közösségtől segítséget kapni. 2015-től szinte egyáltalán nem foglalkozott zenéléssel, úgy érezte, van elég „fiókzenész” a világon.

Garázstól a stúdióig

„New Yorkba költözésem után ütött meg először az az éteri magány, amiről addig csak olvastam. 2018 nyarán egy komoly magánéleti válság miatt olyan depresszív időszak következett az életemben, hogy azon kívül, hogy a munkámat elvégeztem, semmiben sem találtam értelmet. Nem segített az idegenség sem. New York egy labirintus, amiben, ha ügyesen navigálsz, jól értelmezed az impulzusokat, megtalálhatod a magad Szent Grálját, de nagyon durván el is lehet tévedni benne. Én először teljesen elvesztem ebben az erdőben.

Rémisztő volt felismerni, hogy olyan egyedül vagyok, mint még soha az életemben. Azt hiszem, ennek tudható be, hogy megtaláltam a saját zenei hangomat. Többé nem érdekelt a rossz kritika, érdektelenné vált, ki mit mond, csak annak lett értelme, hogy a hangokkal jóban legyek.

Egészen véletlenül találkoztam Adnan Sabirral egy brooklyni kocsmában. Ő folkzenészként dolgozik, nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot. Gondolom tetszett neki a belőlem áradó kelet-európai spleen, hamar jó barátok lettünk. Vállalta, hogy a zenei rendezője, producere lesz az új számoknak, aminek kifejezetten örültem, mert ő rajta tartja az ujját a New York-i zenék ütőerén, kiválóan ismeri a viszonyokat.”

az értelmetlen lemez

„Első körben három dalt küldtem el Adnannak. Meglepődtem a lelkesedésén, soha nem kaptam korábban ilyen pozitív fogadtatást.

Úgy éreztem, hogy a zenei ötleteim – még ha magyarul is vannak a számok – talán mégis működhetnek egy nem magyar kulturális közegben. Elkezdtünk dolgozni, az első közös projektünk a napokban megjelenő álló ötszámos minialbum.

Adnan végig segített. Az ő ministúdiójában vettük fel az éneksávokat, fogta a kezem számírás és stúdiózás közben. Egy idő után újra lett önbizalmam, legalábbis úgy érzem, ezzel az indie-elektronikus anyaggal sikerült „hazaérkezni”. Találtam egy nyelvet, ami, ha nem is tökéletes, de egészen jól működik. Ki tudom rajta fejezni magamat. Ezekben a számokban minden benne van, amit mondani tudok.”

A lemez hamarosan elérhető lesz a legfontosabb streaming-szolgáltatóknál is, a Bandcampen és a YouTube-on már meghallgatható.

A dalokról pár mondatban

napfekvő

„Mész haza a nap végén, az egész verkli másnap kezdődik elölről. Ilyenkor az embernek elég sok lapos gondolat szokott eszébe jutni, amik különben – kívülről – elég nevetségesen hangzanak.”

újlipótváros

„Életemből a legtöbbet (New York előtt) Újlipótvárosban töltöttem. Nagyon sokan szeretik, én is kötődöm ehhez a városrészhez, de arra kellett rájönnöm, hogy nekem sok lett ott egy időre a saját dolgaimból.”

kedves nora

„Egy különleges kapcsolat élménye miatt írtam a számot. A szövegéhez a kulcs az egyik kedvenc sci-fim, a Dűne.”

fekete tej

„Éppen Budapesten voltam látogatóban, és leültem a gitárommal. Ez lett belőle. Egy korábbi álmom jelenik meg benne, amit amíg élek, nem fogok elfelejteni.”

mások álma

„Kicsit olyan, mint maga az egész lemez és lehet, hogy az élet is: értelmetlen, mégis működik és valahogy, a maga módján, szép.”

Szegedi Marci szerzői Instagram-oldala itt, Facebookja pedig itt érhető el:



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
fesztival-zenekarok-raktarkoncert.jpg

Megvan, melyik 100 fesztiválfellépő zenekar kap pénzt az államtól

Lobenwein Norbert a Facebook-oldalán számolt be arról, hogy a 100-as listába mindenki belefért, akit kettőnél több fesztiválon láthattunk volna idén.
Címkép: PxHere - szmo.hu
2020. augusztus 11.


hirdetés

Lobenwein Norbert, aki többek között a VOLT Fesztivál alapító-főszervezője a Facebook-oldalán osztott meg újabb információkat a kormány által bejelentett raktárkoncertekről.

Posztjában leírja, hogy egy héttel ezelőtt kapott a felkérést, hogy a Kormány által kezdeményezett „Raktárkoncert” sorozathoz szervezzen 40-50 olyan zenekart, előadót, amelyek és akik jellemzően résztvevők a hazai zenei fesztiválokon.

"Többször igyekszem majd kihangsúlyozni, hogy engem a FESZTIVÁLOK kapcsán ért a felkérés, más hazai szervezők-szakemberek-producerek más területen kaptak hasonló feladatot. A hírekben 150 „raktárkoncert” szerepelt, ebből eredetileg 40-50 a „fesztiválos” bandák köre. Némi gondolkodás után a kollégáim bevonásával előálltunk egy javaslattal, amelynek lényege, hogy a döntés ne a mi kezünkben legyen. Annak ugyanis a látszatát is szerettem volna elkerülni, hogy akár én, akár a barátaim-kollégáim a saját ízlésük szerint választanak ki számukra kedves produkciókat.

Az alábbi javaslatot a döntéshozók elfogadták, ennek szellemében dolgozunk azóta" - írta bejegyzésében Lobenwein Norbert, aki azt is hozzátette, hogy

"a meghívható produkciók létszámát a kérésünkre az említett 40-50-ről 100-ra sikerült emelni. Emellett pedig felvettük a kapcsolatot 13, meghatározó hazai fesztivál szervezőjével. Arra kértük őket, hogy a Raktárkoncert projektben résztvevő 100 előadó listáját közösen állítsuk össze, a 13 fesztivál között 100%-os transzparenciával".

hirdetés

Minden fesztivál elküldte nekik azt a line-upot, amellyel 2020-ra készült. Ők pedig összegezték, hogy mely zenekarok, hány fesztiválon vettek volna részt idén.

"A lista tetejére került az, akit tíz fesztivál hívott volna meg (egy volt ilyen), az aljára pedig az, akiket csak egy fesztivál. A 100-as listába mindenki belefért, akit 2-nél több fesztiválon láthattunk volna idén"

- hangsúlyozta.

A végeredmény alapján elkezdtek egyeztetni azzal a 100 produkcióval, akiket a felsorolt fesztiválok szervezői delegálnak.

"A listát természetesen akkor tudjuk közölni, amikor mindenkivel sikerül egyeztetnünk"

- írja Lobenwein.

Posztjában arra is kitér, hogy mi a raktárkoncertek célja.

"A cél véleményem szerint kettős: születik egy olyan könnyűzenei keresztmetszet (képi és hangfelvételekkel), amely a 2020-as év több fontos szeletét mutatja meg (fesztiválok, élő legendák, népzene, ...) Ennél még fontosabbnak érzem azt a szándékot, hogy a felkért művészek sok hónapnyi nehéz időszak után / közepén e koncertek által jutnak egy olyan forráshoz, amellyel a háttérzenészeket, technikusokat, személyzetet is tudják valamelyest segíteni és maguk is bevételhez jutnak" - fogalmaz a posztba Lobenwein Norbert.

A bejegyzésben pedig azt is megemlíti, hogy szervezőként látja, hogy ez a projekt sokaknak segít, de sokan ki is maradnak belőle.

"Arra sajnos nincs lehetőségem, hogy további kereteket nyissak, ahová további produkciókat hívhatna meg bárki, a rendelkezésünkre állót így is duplán kimaxoltuk. A magam részéről azt azonban megígérem, hogy hangot adok annak érdekében, hogy további műfajok, területek jeles képviselői is meghívást kaphassanak erre, vagy hasonló projektekre"

- zárja posztját.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
majka-kadarkai-endre-zeneszek-tamogatas-segely.jpg

Majka a zenészsegélyről: Menjen a francba, aki felveszi úgy, hogy közben 9 milliós autóban ül

Rádiós műsorban beszélt arról, hogy pár olyan emberről biztosan tud, aki felvette a támogatást, pedig azt is tudja, hogy nincs szükségük a nettó 136 ezer forintra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 14.


hirdetés

Kadarkai Endre vendége volt nemrég a stúdióban Majka és Tamás Gáspár Miklós. A teljes beszélgetés szombaton lesz hallható a Klubrádió Világtalálkozó című műsorában.

A beszélgetésből egy részletet megosztott a Facebook-oldalán Kadarkai Endre.

Ebben Majkához fordulva azzal indít Kadarkai Endre, hogy kritizálta azokat a zenészeket, illetve az olyanokat, akiknek bár nem lett volna rá szükségük rá, támogatást vettek fel.

"Itt jön a lényege a mondandómnak" - válaszolt Majka. "Kimondtad azt, amit más nem mondott ki, és amiből balhét csináltak. Az olyanokon van a lényeg.

Arról volt szó, hogy mindenki felvette, aki megigényelte ezt a dolgot, és

hirdetés

ezek közé beférkőztek olyan emberek, akik nem az, hogy nem érdemlik meg, hanem akiknek nincs rá szükségük.

Ezt kiforgatva jelentek meg újságcikkek, hogy én azt mondtam, hogy akik felvették ezt a jogdíjat, nem emelték ki, hogy én valójában nem azok ellen szólalok fel, akik tényleg megérdemlik."

Amikor erre rákérdezett a műsorvezető, Majka azt mondta:

"Azt tudom, hogy nekem van pár olyan ismerősöm a szakmából, akinek tudom, hogy nem volt rá szüksége".

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
sulyi-kobor.jpg

Sülyi Péter: Elkezdett idomulni a történelem a 40 évvel ezelőtti szövegeimhez

70 éves az Omega talán legjelentősebb dalszövegírója, aki hosszú ideje az Őrségben él. Az ottani mindennapokról és az általa megálmodott Hétrétországról is mesélt.
Láng Dávid; címkép: Omega Facebook - szmo.hu
2020. augusztus 13.


hirdetés

Sülyi Péter a 70-es évek elején kezdett együtt dolgozni az Omega zenekarral, olyan slágerek fűződnek a nevéhez, mint a Fekete pillangó, a Nem tudom a neved, a 200 évvel az utolsó háború után, vagy a Mozgó világ. Emellett Kovács Kati több dalszövegét is ő jegyzi.

Az Őrségbe majdnem 30 éve vetődött először, és első látásra beleszeretett. Egyre több időt töltött ott, mígnem hivatalosan is odaköltözött.

Ő álmodta meg a Hétrétország nevű fesztivált, amit néhány éve „köztivál”-nak hívnak, és ami a tavalyi szezon egyik legpozitívabb élménye volt számomra.

Kicsit máshogy, látogatói létszámkorláttal, de szerencsére idén is meg tudják rendezni. Erről is beszélgettünk az ötletgazdával, aki a napokban ünnepelte hetvenedik születésnapját.

hirdetés

– Hogyan éli meg, hogy 70 éves lett, foglalkoztatja a kora?

– Kicsit már érzem a koromat, de érteni nem értem. Egyszer csak azt mondják az embernek: hetvenes lettél! Ez azzal jár, hogy nem fúj csábdalokat a jövő, a múlt meg a mulasztásokkal hozakodik elő. Új fejezet. Végül is az ember legyen hálás, mindennek lehet örülni.

– Mennyire érzi érvényesnek a 70-es, 80-as években született szövegeit 2020-ban?

– Nem állítom, hogy szántszándékkal, de valahogy úgy jött ki a lépés, hogy eléggé korfüggetlen szövegeket írtam. Manapság, ha az Omega közönségével találkozom, az a benyomásom, hogy sokkal fogékonyabbá váltak a szövegek iránt. Mintha kellett volna pár évtized ahhoz, hogy beérjenek a sorok, és a színpadi látvány, a zenészek személyisége, illetve a zene ereje mellett a szövegekre is elkezdjenek figyelni. A visszajelzések azt mutatják, hogy nem vesztette érvényét az, amit annak idején leírtam.

Sokan kérdezik a szövegeim kapcsán, honnan tudtam 40 évvel ezelőtt, hogy ez vagy az fog történni. Erre csak azt tudom mondani, fogalmam se volt: nem kispekuláltam, hanem megéreztem. Nem következtetés volt, hanem egyfajta intuíció.

Egyik-másikhoz, nagyon úgy tűnik, elkezdett idomulni a történelem. Ez persze nem az én érdemem, és nem is feltétlenül töltenek el örömmel a történések, amelyek ide vezettek. Ha a személyes utamat keresem előrefelé, egyre inkább belevész abba a homályba, amit általánosságban érzékelek.

– Kifejtené ezt kicsit bővebben?

– A mixer című szám szövegében írtam 1981-ben, hogy „Valaki összekever mindent, a rosszat és a jót / Bele se fogsz, hogy szétválaszd, már megkapod az altatót”. Ez például eléggé bejött. Ember legyen a talpán, aki a mai világban ki tudja bogozni, mi igaz és mi nem. Gyakorlatilag nevezhetjük ezt korszellemnek, ami minden történésre rányomja a bélyegét. Alig látni valamit tisztán, csak a rendszerszintű káosz, ami biztos.

Nem látok keresztül ezen a függönyön, így fogalmam sincs, meddig tart majd, kitisztul-e valaha a kép? (Hát persze, hogy kitisztul – próbálok bizakodni –, csak nem feltétlen nekünk, „hetveneseknek”.)

– Tartja a kapcsolatot az Omega tagjaival?

– Természetesen. Talán Meckyvel (Kóbor János – a szerk.) beszélek a leggyakrabban, a születésnapomon is felhívott. Időnként találkozunk a „dalszerzési kötelezettségeken” túl, például együtt szoktak meghívni bennünket Szlovákiába a zenekar ottani rajongói minden év szeptemberében.

Egyébként elég furcsa, hogy ősidők óta ismerjük egymást, de mintha csak az utóbbi tíz évben kezdtünk volna barátkozni. Én annak idején úgy kerültem képbe, hogy a gitárossal, Molnár Gyurival osztálytársak és jó cimborák voltunk. A többiekkel már csak a korkülönbség miatt sem alakult ki rögtön a pajtási viszony, aztán igaz, összeöregedtünk – de ki-ki a maga módján.

Fotó: Simon Attila

– Mi a helyzet a régóta tervezett új lemezzel?

– Mecky épp a „szülinapi” telefonbeszélgetésben említette, hogy úgy néz ki, végre sikerült formába önteni. Ez leginkább rajta múlt, tulajdonképpen ő volt a dalok lelke, neki köszönhetően lett olyan az anyag, amilyen. Nevezhetjük konceptlemeznek is, a címe Testamentum.

Összefoglalásnak szántuk, az új dalok mellett a pályaív egy-egy régi darabja is bekerült, új köntösben. Nagyrészt én írtam a szövegét, őszre remélem, hallható lesz.

– Miben volt más megírni ezeket a szövegeket, mint a hőskorszak-belieket?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
newcastle-1000x691.png

Angliában megmutatták, milyen egy távolságtartós koncert

Newcastle-ben úgy döntöttek, nem marad el a koncertszezon, csak hozzáigazítják a járványhoz.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 13.


hirdetés

Bár a koronavírus-járvány miatt gyakorlatilag mindenütt elmarad az idei fesztiválszezon, az angliai Newcastle-ben valósítottak meg egy koncertet úgy, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon - írja a BBC.

A britek egyik tehetséges feltörekvő zenésze, Sam Fender tartott koncertet a Gosforth Parkban, amely annak ellenére, hogy 2500 fő volt a kapacitása, járványügyi szempontból tökéletesen megfelelt az előírásoknak.

Newcastleban ugyanis bemutatták a social distancing-koncertek prototípusát:

a színpad előtt ötszáz kis platformot állítottak fel egymástól megfelelő távolságban, amelyeken maximum 5 fő - szigorúan egy háztartásból - tartózkodhatott.

A kis szigetek között kötelező volt az arcmaszk használata, ételt-italt pedig előre kellett rendelniük a résztvevőknek, hogy ne alakuljanak ki sorok.

hirdetés

A formabontó eseménynek sikere volt, mind a 2500 jegy szinte percek alatt elfogyott.


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!