hirdetés
35434243_1040615369435917_1104700223147474944_o.jpg

Szabó Simon: Nem álmodoztam soha arról, hogy mondjuk Rómeó vagy Hamlet leszek

Zavarja-e, hogy mindig ugyanazt a figurát kell eljátszania? Milyen volt a közös munka Dobó Katával? Interjú.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. február 15.


hirdetés

Szabó Simon vállaltan autodidakta színész és rendező, mégis sorra kapja a lehetőségeket. Voltak fenntartásai a Kölcsönlakás előtt, de Dobó Kata hamar eloszlatta minden kételyét. Az új film apropóján beszélgettünk.

- Árad belőled valami hihetetlen lazaság, ami úgy tűnik, az egész életedet áthatja. Például sokak álma, hogy színészek legyenek, keményen tanulnak, hajtanak, hogy elérjék, és még így sem biztos, hogy sikerül. Rólad viszont azt olvastam, hogy egyáltalán nem akartál színész lenni, szinte csak úgy mellékesen megtörtént...

- Tulajdonképpen igen. Bár hozzá kell tenni, hogy gyakorlatilag kora tinédzser korom óta foglalkoztam színészettel. De tény és való, hogy nem színi stúdiókon keresztül, nem a tanulás felől közelítettem meg a pályát, hanem inkább csak az érdekelt, milyen jópofa dolog ez, milyen jó lenne szerepelni. Az akkori barátaim jártak válogatásokra, és nem akartam én sem kimaradni. Onnantól kezdve pedig mindig megtalált valamit. Persze jártam én is válogatásokra, és volt, ami nem sikerült, de ez sosem okozott traumát. Úgy voltam vele, hogyha jön, akkor jön, ha nem, akkor nem. Ennyiből tényleg laza volt.

- A pályád során nem volt ebből konfliktusod, nem néztek ki a kollégák?

- Biztos, hogy sokan kívülállóként néznek rám, hiszen a színészet és a rendezés is autodidakta módon jött az életembe. Nem tudom, hogy ez nagyképűség vagy sem, de azért értem el sikereket mindkét területen. Nyilván nem mindenkinek tetszik, hogy valaki évekig tanul, azután nem sikerül, más meg bejön az utcáról és sorba kapja a lehetőségeket.

hirdetés

De soha nem mondta senki a szemembe, hogy nem vagyok színész vagy rendező, és nem is éreztették velem.

- Gondolom, a sikerek mögött azért rengeteg munka van.

- Persze, ez nem úgy megy, hogy kiállok a színpadra, mert éppen úgy tarja kedvem. Ott szöveget kell tanulni, ott próbálni kell, és ugyanez igaz a filmekre is.

- Az első igazán emlékezetes alakításod talán a Moszkva térben Rojál volt. Utána sorra kaptad a hasonló szerepeket. Nem bosszantott, hogy bár sikeres vagy, bekerültél egy skatulyába?

- Megmondom őszintén, én nagyon szeretem ezt a figurát. Örülök, ha jön egy ilyen, és tudok benne lubickolni.

Nem álmodoztam soha arról, hogy mondjuk Rómeó leszek, vagy Hamlet.

Bár szívesen vállalnám, ha arról van szó, de a lényeg, hogy nem voltak szerepálmaim. Persze talán könnyebb is egy ilyen karakterszerepet megformálni, de az is az igazsághoz tartozik, hogy ez a karakter nem rohangál minden utcában. Van rá kereslet, és örülök neki.

- Dobó Katának úgy tűnik koncepciója volt, hogy a színészeket ne a megszokott szerepkörökben mutassa. Ganxsta Zoleeból például egy kedves csapos lett, és te is kiléphettél a nagyszájú vagány szerepkörből.

- Mindazok ellenére, amiket az imént mondtam, Kata filmjében pont az volt a vonzó, hogy ezúttal egy piperkőc lakberendezőt kellett megszemélyesíteni, más vizekre evezhettem, és jól is éreztem magam benne.

- Valahol azt nyilatkoztad korábban, hogy amikor megtudtad, Dobó Kata fogja rendezni a Kölcsönlakást, voltak fenntartásaid. Mit érzel most, a bemutató után?

- Olyan fenntartásaim voltak, hogy egy olyan rendezőnő, aki még soha nem rendezett filmet, mit tud majd mondani, hozzátenni a dolgokhoz. De hála Istennek már a válogatáson kiderült, hogy Kata pontosan tudta, mit szeretne. Úgyhogy ezeket a fenntartásaimat már akkor eloszlatta.

- Dobó Katával ellentétben te rutinos, sőt díjnyertes rendezőnek számítasz. Sosem éreztél késztetést, hogy beleszólj?

- Globális szinten nem szeretek ilyenkor beleszólni, mert az egy bizonyos idő után zavaró is lehet. De a saját dolgaimba és apróságokba természetesen beleszóltam.

Közösen alakítottuk a történéseket, és Kata ebben abszolút partner volt.

Úgy érzem, megtartottam azt a távolságot, hogy ne érezze úgy, mintha nagyon bele akarnék szólni. Kata szerencsére olyan rendező, aki a színészek gondolatait is figyelembe veszi.

- Neked tetszik a végeredmény?

- Szerintem egy nagyon jó vígjáték készült. Ami a legfontosabb, hogy szórakoztató. Mindig azt mondom, hogy aki látta a darabot, az azért nézze meg, aki viszont nem látta, az azért jöjjön el, és utána megnézheti a színházban is. Annak ellenére, hogy ugyanarról a történetről beszélünk, nagyon eltérő lett a két változat. Elsősorban azoknak ajánlom, akik egy könnyed, szórakoztató mozira szeretnének beülni, akik kissé elfelejtenék a hétköznapi gondokat.

- Élet a Kölcsönlakás után?

- Most elég sűrű az életem. Éppen készülök egy reklámfilm rendezésre. De ami ennél sokkal fontosabb és nagyobb kihívás az a Red Bull Pilvaker, amit én rendezek. Tavaly kimaradt, idén lesz újra, ezúttal a Papp László Sportarénában, ami hatalmas ugrás számunkra. 12500 ember fogja megnézni egy előadás alkalmával.

Nyáron forgattunk egy kisjátékfilmet, amelyet most kezdünk fesztiváloztatni. Ennek Ember a tűzből a címe, szintén én rendeztem. Illetve ha most letesszük a telefont, akkor van még egy órám, és indulok egy új nagyjátékfilm első olvasópróbájára. Az egyik főszerepet fogom játszani benne. Egyelőre az a munkacíme, hogy Pesti balhé, és Lóth Balázs rendezi.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
1-9.jpg

„Azonnal rám vetette magát” – borzalmas képet fest Diana történetéről a netflixes dokumentumfilm

Keresztre feszítették az áldozati bárányt, mondta magáról a hercegnő a Diana – saját szavaimmal című filmben.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Netflix - szmo.hu
2020. november 24.


hirdetés

Csakis én érthetem meg a saját állapotomat, mondta Az órák című filmben a később öngyilkosságot elkövető Virginia Wolf írónő, ez jutott eszembe Dianáról is, amint ebben a Netflixen nagy népszerűségnek örvendő dokumentumfilmben magáról beszél. 1991-ben készültek a titkos hangfelvételek, melyek a későbbi, épp a napokban gyanússá vált, a vádak szerint zsarolással kicsikart BBC-s interjúhoz képest még nyomatékosabban őszintének tűnnek, hiszen ezt baráti kérésre készítette a hercegnő, egy róla készülő könyvhöz. És még volt pár éve hátra, de mintha már itt is a végre készülne.

Diana szenvtelen, néha szomorú, de belenyugvó hangja már évekkel a halála előtt jelezte: olyan traumákon van túl, melyek tökéletesen reménytelenné tették a jövőjével kapcsolatban. Fontos a dokumentumfilm címe, mivel a történet, ahogy a filmeleji felirat is jelzi, vállaltan csakis Diana saját szemszögéből meséli el a történetét, kapcsolatát Károllyal és a királyi családdal.

Nem vállal többet: ennyit mond, mi pedig eldönthetjük, mennyire hiszünk neki, bár én nem kételkedtem benne, ennyire nem volt jó színésznő, csak egy cserbenhagyott anya és feleség, nagy és naiv fiatalkori álmokkal.

Dianáról persze mindenféle elméletek vannak, hogy így meg úgy manipulálta a sajtót, és hogy valójában egy számító nő volt, de azért az mindenképpen tényszerű, hogy a halála magáért beszél és szimbolikus. Akit Károly körüli első megjelenése óta fotósok hada követett mindenhová, és gyakorlatilag úgy kellett eltuszkolnia magát az autójáig tizenkilenc évesen három méteren át, majd paparazzik által üldözve autóbalesetben leli halálát, annak nyilvános életét ez a narratíva keretezi be. Kiválasztatott, szűz volt, nemesi származású - jó lesz, döntött a korona.

hirdetés

Ez a Diana kezdetben alázatos és diszkrét volt, szégyenlős és mosolygós, miközben saját bevallása szerint egy olyan terv része volt, egy olyan terv eszköze, amire ha az elején rádöbbenünk, undorral az arcunkon nézzük végig ezt a dokumentumfilmet.

Én legalábbis borzalmasan undorodtam az egész sztoritól és mindentől, amit ez a nő nyomás alatt magára vállalt és megszenvedett. Károly a hercegné beszámolója szerint első intim beszélgetésükkor például rávetette magát a lányra, akinek korábban még nem volt férfi az életében. Azt hitte, így működik.

És valóban: minden felhasznált felvétel alátámasztja Diana verzióját: a bulimiáját és testképzavarát - elbeszélése szerint eljegyzésük alatt Károly egyszer megjegyezte, hogy hízott deréktájt, onnantól hányt -, a hánytatásait, a rosszulléteit, az önmagától való teljes elidegenedését és az arra való rádöbbenését, mire vállalkozott. Látunk zokogó felvételeket róla, és halljuk, amint elmeséli, hogy az a bizonyos harmadik, Kamilla hogyan próbálta manipulálni már az esküvő előtt "Ugye nem jársz majd vadászni?".

Diana hibái, önszeretetével kapcsolatos problémája azonban szépen kibomlik a dokumentumfilmből, hogy nem kizárólag Károly egyetlen megjegyzésén alapult. A pszichológia iránt vonzódók biztosan felfedezik benne azt a mintázatot, amit édesanyjától vehetett át: a férjétől szenvedő, síró, elvált nőét, aki magányos a házasságában, és valójában magára vállalja a mártír szerepét.

Diana is önként, de ösztönből menetelt bele egy majdnem kényszerházasságba, melyben, ahogy mondja, már az elejétől hárman voltak.

És nagyon sokat elárul a magával és férjével való viszonyáról, valamint hatalmas szeretetvágyáról az a helyzet, mikor csúszik egyre jobban bele ebbe az egészen komoly betegségbe, a bulimiába. "Az esküvőm előtti éjszakán mindent felzabáltam, majd elképesztően rosszul voltam egész éjjel", vagy:

"a nászútunk egy rémálom volt, volt, hogy naponta négyszer volt bulimiás rohamom". Diana folyamatosan "kihányta" magából ezt a házasságot, de hiába tette, hiába adott le észrevétlenül jeleket, akinek kellett volna, az nem vette az adást.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
omega.jpg

Két tagjuk halála után alig pár nappal megjelent az Omega új nagylemeze

A dátumot rég kitűzték, akkor még fogalmuk se volt, hogy Benkő Lászlót és Mihály Tamást is szinte egyszerre veszítik el. „Ezt nagyon meredeken intézte az élet” – fogalmazott Kóbor János.
MTI - szmo.hu
2020. november 25.


hirdetés

Tizennyolc dal került az Omega Testamentum című új lemezére, amelynek életútösszegző mondanivalójának szomorú aktualitást ad Benkő László és Mihály Tamás múlt heti halála.

"Ezt nagyon meredeken intézte az élet. A lemez megjelenésének időpontját már jó ideje kitűztük, de Laci és Misi halála mindannyiunkat sokkol és megfontolásra késztet. A koronavírus szörnyű dolog, de most időt ad nekünk gondolkodni, mi legyen az Omegával" - mondta Kóbor János énekes, zeneszerző az MTI-nek.

A Testamentum az 1962 óta létező legendás együttes tizenhetedik stúdiólemeze, amelynek munkálatai csaknem négy éven át zajlottak. Benkő László billentyűs, zeneszerző halálával Kóbor János maradt egyedül az alapító tagok közül, a szintén az elmúlt napokban elhunyt Mihály Tamás basszusgitáros, aki csaknem öt évtizeden át volt meghatározó tag, 2014-ben játszott utoljára a zenekarral.

Az új lemez zenéje a frontember szerint a "totális rock" elnevezéssel írható le; az Omega klasszikussá vált szimfonikus progresszív és space rock elemei keverednek modern hangzásban.

"A templomokban előadott, de még a régi dolgokból válogatott 2014-es Omega Oratórium anyag koncertjei nagyobb sikert hoztak, mint azt vártuk. Ezért úgy döntöttünk, hogy az új album számait eleve templomi megszólalásra tervezzük, orgonával, kórussal. A zenék és a szövegek a munkafolyamat során több változáson mentek keresztül, átalakult a stílusvilág is. A lemez 2020 elejére elkészült, de közbeszólt a koronavírus, így tolódott a megjelenés most novemberre" - idézte fel Kóbor János.

hirdetés

Mint megjegyezte, a legutóbbi Omega-sorlemez a 2006-os Égi jel volt. Kitért arra, hogy a 2017-ben megjelent Volt egyszer egy Vadkelet című Omega-kiadvány egyfajta "időhúzás" volt a részükről, mert bár több új dal szerepelt rajta, még javában dolgoztak a Testamentumon, így a zenekar 55. születésnapjához kapcsolódva egykori kelet-európai sorstársaikat (Puhdys, SBB, Olimpic), valamint a testvérzenekar Scorpionst és dalait helyezték akkor előtérbe.

A GrundRecords gondozásában most megjelenő Testamentumra tizennyolc dal került. A többségben lévő új szerzemények (köztük a Mennyben az angyal, az Álom XXI. század, A démon vagy a Légy hű magadhoz!) mellett korábbi Omega-sikerek (A Föld árnyékos oldalán; Varázslatos, fehér kő; Huszadik századi városlakó; A holló; A látogató) újragondolt változatai is hallhatók. Az új szövegeket az Omega történetének két meghatározó szövegírója, a misztikusabb világú Sülyi Péter és a konkrétabb Trunkos András írta.

"Szerintem jót tett a CD-nek, hogy az új dalok közé néhány régebbi Omega-számot illesztettünk. Visszanyúltunk a hetvenes, a nyolcvanas és a kilencvenes évek korszakaihoz is, egy dal esetében az eredeti, eddig nem publikált dalszöveget használtuk. Ez a 200 évvel az utolsó háború után, ami eredetileg Hangyanép volt, de Sülyi Péter szövegét 1971-ben nem engedte át a cenzúra, így írt egy másikat, ami szintén elég jó lett" - tette hozzá az énekes.

Kóbor János hangsúlyozta: a rockzenét kevésbé művészeti vagy zenei műfajnak, sokkal inkább hitnek tartják.

A lemez csütörtökön jelenik meg 15 ezer példányban és országszerte a Mol-benzinkutaknál lehet megvásárolni. "Szándékaim szerint nem ez lesz Omega utolsó stúdióalbuma. Már csináljuk a következőt".

A Testamentumot Kóbor János mellett producerként jegyző Trunkos András, aki az Omega menedzsere is, az MTI-nek elmondta: a lemez német kiadója az Egyesült Államoktól Japánig számos országban fogja terjeszteni az anyagot angol, illetve német változatban. A tervek között szerepel egy Testamentum-film is.

"Ahogy lehetséges, remélhetőleg jövő tavaszra szervezek egy templomturnét az Omega számára, amelyen a Testamentum mellett néhány régebbi dalt adnánk elő. A koncertsorozatot az Omega elhunyt tagjai, Benkő László és Mihály Tamás mellett Somló Tamás és Laux József emlékének szenteljük"

- szögezte le Trunkos András.

Az Omega minden idők egyik legsikeresebb magyar rockzenekara, világszerte több mint 50 millió albumot adott el. Olyan slágerek fűződnek hozzá, mint a Petróleumlámpa, a Gyöngyhajú lány vagy a Fekete pillangó.

A zenekar klasszikus felállása 1971-ben alakult ki, abból Kóbor János mellett Molnár György gitáros és Debreczeni Ferenc dobos ma is a csapat tagja, de az Omegában hosszú évek óta szerepel például Szekeres Tamás gitáros és Szöllősy Kati basszusgitáros. 1963 és 1971 között, a beatkorszakban az együttes tagja volt Laux József, Somló Tamás és Presser Gábor is.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
torocsikmari.jpg

Videó: Így köszöntötte születésnapján Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, amely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 23.


hirdetés

Törőcsik Mari színésznőt velemi otthonában köszöntötte fel a Nemzeti Színház társulata 85. születésnapja alkalmából.

A művészek a koronavírus-járvány ellenére is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát. Akkor azt kérte csak, hogy idén is menjen el hozzá az ő drága Nemzetije.

A vírushelyzet miatt csak tízen vehettek részt a rövid ünnepi köszöntésen, de a művésznő így is boldogan, az ablak mögül nézte a társulata tagjait.

A végén könnyes szemmel búcsúzott tőlük, és azt üzente, nagyon hiányzik neki a szeretett társulata - írja a Fidelio

VIDEÓ: Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

hirdetés

A Nemzeti Színház társulata egy videóval is felköszöntötte a születésnapos színésznőt.

VIDEÓ: Törőcsik Mari 85

Töröcsik Mari a Nemzet Színésze és a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, háromszoros Kossuth-, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színművésznő, érdemes és kiváló művész. A Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. Törőcsik Mari a magyar kulturális élet legtöbbet díjazott művésze. Azon kevesek egyike, akik díjat nyertek a cannes-i fesztiválon is. 2017-ben a Forbes őt választotta a 4. legbefolyásosabb magyar nőnek a kultúrában.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
legjobb-noi-alakitasok-cimkep.png

Jodie Fostert hatszor megerőszakolták, Brie Larsont pincébe zárták - legjobb női alakítások vol 2.

Brutális mélységekbe mentek le lelkileg ennek a listának a szereplői is.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. november 26.


hirdetés

Az első listánk után kiderült, hogy a teljesség igénye nélkül lehet csak hatalmas filmes alakításokról beszélni, ezért készítünk egy második részt is, tekintettel a filmtörténet nagy klasszikus alakjaira is. Íme:

Patricia Arquette: Sráckor

Patricia Arquette minden mozirajongó szerencséjére az utóbbi években reneszánszát éli, és mivel szépen öregszik, vállalja idővel változó külsejét, nem nem mellesleg mindig megtalálja az adott karakter igazságát, így Arquette-et is rendre megtalálják a hozzá illő szerepek. Ilyen volt a Sráckor, ami egy óriási projekt volt, egy hatalmas, katartikus végeredményű mozi: Richard Linklater rendező egy család életét követte színészekkel a főszerepben, voltaképp félig dokumentarista megközelítéssel, 12 éven át. Az eredmény: maga az élet, filozofikus munka az idő múlásáról és a gyermekkor végéről.

Brie Larson: A szoba

Larson, akárcsak Arquette, Oscar-díjat érdemelt ezért a 2015-ös filmért, amely egy csodás regényadaptáció. A sztori középpontjában egy anya és fia áll (a film másik nagy felfedezése Jacob Tramblay volt), akik fogságban, egy ház pincéjében töltik a gyötrődő napjaikat, majd egy napon az anya úgy dönt, lehetőségük adódik a szökésre, és meg is kell próbálniuk. Érzékeny, könnyfakasztó az alakítása Larsonnak, akárcsak a történet, ami fogva tart az utolsó pillanatig.

hirdetés

Jodie Foster: Vádlottak

Hosszasan gondolkodhatnánk, hogy Foster vajon a Vádlottakban (1988), vagy A bárányok hallgatnakban alakított nagyobbat, de egyrészt összehasonlíthatatlan a feladat, másrészt a filmek maguk is azok. A Vádlottak véresen komoly dráma, egy olyan hatszoros nemi erőszak jelenettel, amit csak a legerősebb idegzetű nézőknek ajánlunk. Viszont az utána következő tárgyalótermi drámában fejlődik hatalmasat Foster figurája, és a megsebzett, megalázott, egyszerű nőt hibátlanul, megindítóan alakítja.

Giulietta Masina - Országúton

Fellini klasszikusa igazi kortalan remekmű, amilyen időtlen benne a két színész, Masina és Anthony Quinn játéka. A vándorcirkuszos, akinek látszólag kőből van a szíve, és a szeretetvágytól fűtött bohóclány történetén nincs, aki ma sem könnyezné el magát. Masina játéka sokdimenziós: az érzelmi intelligencia és a félbolondság, az örök, állhatatos szeretet keveréke és szimbóluma.

Ingrid Bergman - Casablanca

A legnagyobb női alakítások egyik legkiemelkedőbbike egy visszafogott, szerelmes nő. Humphrey Bogarttal az oldalán Bergman egy jövő nélküli, de csodás múlttal bíró, örök szerelem történetét meséli el. A filmvégi csillogó szempárt, akárcsak elgyengült pillanatait, nem felejti, aki látta.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!