SPORT
A Rovatból

Akármi történik a vasárnapi futamon, történelmet ír a Forma-1 az idei lélegzetelállító párharccal

Generációk, személyiségek és legendás csapatok párharca is Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája, aminek utolsó fordulójára pontegyenlőséggel érkeznek a főszereplők.


369.5 – ennyi pontot szerzett idáig a 2021-es Forma-1-es szezon 21 futama során Max Verstappen és Lewis Hamilton. Mármint nem együtt, hanem fejenként! Ezzel minden idők egyik legkiegyenlítettebb világbajnoki harcát hozták össze.

Az autósport csúcskategóriájában 25 pont jár a győzelemért, 18 a második, 15 a harmadik helyért, a pontszámok pedig eképp csökkennek egészen a 10. helyezettig, és a versenyben a leggyorsabb kört megfutó pilóta is gazdagabb lesz egy egységgel. Az olvasókra bízom annak kiszámítását, ilyen feltételek mellett mennyi az esély arra, hogy két pilóta az utolsó futam előtt pontegyenlőséggel álljon. Annyit elárulok, hogy nem sok, erre bizonyítékul pedig egy adat: legutóbb 1974-ben fordult elő, hogy két versenyző egyforma pontszámmal várja a szezonzárót. Clay Regazzoni és Emerson Fittipaldi idejében azonban még sokkal kevesebb futamon jóval kevesebb pontot osztottak.

A 2021-es év úgy kellett a Forma-1-nek, mint egy falat kenyér. A 2014 óta tartó ún. turbókorszakban eddig minden világbajnoki címet toronymagasan a Mercedes csapata húzott be: egyik évben sem találtak legyőzőre a konstruktőrök között, míg pilótáik is az összes esztendőben az első helyen végeztek – ráadásul Hamilton csak egyszer maradt alul, 2016-ban csapattársával, Nico Rosberggel szemben.

Hamilton fölénye nem véletlenül nyomasztja és egyben kedvteleníti el a sportág semleges, nem elkötelezetten szurkoló rajongóit. Az utóbbi 7 évben annyira kiszámíthatóak lettek a versenyek, hogy az köröket ver a 2000-es évek, szintén nem túl szoros, a Ferrari és Michael Schumacher fémjelezte korszakára is. A csillagos márka a hibrid meghajtású autók korszakában olyan tökéletesen találta meg a sportágban oly kényes egyensúlyt a motor-aerodinamika-gumihasználat hármasban, és más, elengedhetetlenül szükséges aspektusban is, hogy lényegében csak az volt a kérdés, hány rekordot döntenek meg.

Nos, Lewis Hamiltonnak szinte az összeset sikerült: elképesztő, 100 feletti első rajthellyel és győzelemmel rendelkezik, ritkábbnak számítanak azok a versenyek, amikor nem áll dobogón, és idáig 7 világbajnoki cím büszke tulajdonosa.

Éppen annyié, mint a nagy előd, Michael Schumacher – nem véletlen, hogy vasárnap mindent meg fog tenni azért, hogy e tekintetben is egyeduralkodó legyen!

Mindeközben az elmúlt években alapvetően megváltozott a brit bajnok megítélése, amiért ő maga is sokat tett: a versenypályákon nem talált elég kihívást, így az extrém divat és a politikai-társadalmi kérdések világa felé fordult – ezzel számos kritikát zúdítva magára. Meghökkentő és kihívó öltözködésével, valamint a faji, szexuális és környezetvédelmi kérdésekben megfogalmazott radikális véleményével valamelyest rombolt azon nimbuszából, ami egyébként a hozzá hasonló zseniknek kijárna.

Lewis Hamilton / Fotó: MTI/EPA/Shawn Thew

Miközben ellenfele, Max Verstappen sem a legkönnyebben szerethető figura. A '90-es évek sereghajtó pilótája, Jos Verstappen fia mindössze 17 évesen, de alázat és szerénység nélkül érkezett a Forma-1 világába. 2016-ban a Red Bull csapat évközben döntött úgy, hogy beveti "nagy" csapatában, ő pedig a lehető legjobb módon hálálta ezt meg:

élete első Red Bull-os versenyét megnyerte!

(Ehhez persze kellet a világverő Mercedesek egymással ütközése is.)

Max stílusa aztán évről évre fokozatosan finomodott, de ez még csak véletlenül sem jeleni azt, hogy ne tartozna a pályán kőkemény figurák közé: ha valaki komoly versenyszituációban összeakad vele, szinte esélytelen a forrófejű hollanddal szemben, aki a mai napig nem riad vissza a "test-test elleni" csatákról sem – ami bizony a formaautók világában sokszor kieséshez, de mindenképp autótöréshez vezet. Ezen túl a pályán kívül sem a finomkodó stílusáról ismert: szinte gyűlöli, ha a hibáival kapcsolatos kérdésekkel zavarják, nem szereti a sporton túli felhajtást, és rendkívül őszinte, már-már túlzottan szókimondó figurának ismerhettük meg.

2021-re értünk el oda, hogy a Honda motorral hajtott Red Bull autók "csomagja" annyira összeért, hogy teljes mértékben fel tudják venni a versenyt a Mercedes autóival. Azt a szezon előtt is lehetett sejteni, hogy a két gárda izgalmas összecsapása várható, és a világbajnokság első fele is ezt mutatta. Erről már korábban is született egy cikk a Szeretlek Magyarország oldalán:

Ebben a cikkünkben is említettük az év két, eddigi legkomolyabb összecsapását a két pilóta között: a Brit Nagydíjon a hazai pályán versenyző Lewis Hamilton terelte ki a pályáról Verstappent (aki könnyebben meg is sérült az ütközésben), majd megnyerte a futamot. Olaszországban egyikük sem járt jól a találkozójukkal: az első kanyarba érve talán Verstappen volt egy hajszálnyival makacsabb, de ezúttal mindketten pórul jártak és kiestek a versenyből.

A két pilóta csatája néhány centivel túlment a határon Monzában

Fotó:MTI/EPA/ANSA/Matteo Bazzi

Az évközi világbajnoki harcban mindkét pilóta legalább egyszer elhúzott már vetélytársától, és mindketten mutattak már be félelmetes visszazárkózásokat. Három futammal ezelőtt például Max Verstappen – egy remek sorozat után – már közel húsz ponttal vezetett a bajnokságban, de Hamilton három remek futammal (és három győzelemmel) úgy tudott visszajönni, hogy megtörtént a fentebb említett "csoda", azaz pontegyenlőséggel várják a szezonzárót.

Honnan az a bizonyos fél pont?

A Forma-1 jelenlegi szabályai szerint 25-18-25-12-10-8-6-4-2-1 pontot osztanak ki az első 10 helyezett versenyző között. Ehhez járul még egy pont annak a pilótának, aki a futam leggyorsabb körét hozza össze – feltéve, ha az első 10-ben végez. (Ha a mezőny második feléből éri el a leggyorsabb versenykört, az ezért járó pontot nem osztják ki.)

Felezik azonban a pontszámokat, ha valamilyen okból (pl. extrém időjárási körülmények, súlyos baleset) a mezőny nem teljesíti az eredetileg tervezett versenytáv legalább 75 százalékát. Ez utóbbi eset történt meg az idei Belga Nagydíjon, ahol az özönvízszerű esőzés miatt a versenyt kis híján teljesen lefújták. E helyett azonban az autók két kört megtettek a biztonsági autó mögött, majd a rajthelyüknek megfelelő helyen rangsorolták őket. Ez természetesen jóval kevesebb volt, mint a futam 75 százaléka, emiatt van ott egy plusz fél pont mind Verstappen, mind Hamilton neve mellett.

Ez viszont nem jelent mást, mint hogy a legutolsó futamra maradt a világbajnoki cím eldöntése – erre az utóbbi 10 évben is mindössze háromszor volt példa! Ráadásul olyan csata várható vasárnap, amiben nem kell számolgatni, hogy "ha így futnának be, ki lenne a bajnok". Egy egész kis egyszerűsítéssel kimondható:

aki előrébb végez, az húzza be a 2021-es világbajnokságot.

(A rend kedvéért meg kell jegyezni, hogy ha maradna a pontegyenlőség, azaz például mindkét pilóta kiesne a futamon, az eggyel több győzelmet szerző Verstappen lenne a bajnok – pályafutása során először.)

Max Verstappen / Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Életkortól függően hasonlíthatjuk ezt a párharcot Niki Laudáéhoz és James Huntéhoz, Ayrton Sennáéhoz és Alain Prostéhoz vagy épp Michael Schumacheréhez és Mika Häkkinenéhez. A párhuzam minden esetben megáll, hisz két profi, mentalitásában azonban különböző pilóta végsőkig kiélezett csatájáról van szó, amelyben mindkét térfélen pattogott már a labda, de – maradva a hasonlatnál – most a tizenegyespárbaj következik. Idegek harca, amiben egy már sokat bizonyított, de még mindig éhes, közel 37 éves brit (Hamilton), és forróból egyre hidegfejűbb, 24 éves holland (Verstappen) akarja megmutatni, hogy a sportág aktuálisan legnagyobb királya. A szombati időmérő edzés után az előny egyelőre Verstappen kezében (ő szerezte meg az első rajtkockát), de sok minden történhet még Abu Dhabi kanyarjaiban, ami Hamiltonnak is kedvezhet.

Két nyertese már biztosan van a futamnak és az idei szezonnak: a sportág és a nézők. Hisz oly sok év unalomba fulladó Mercedes-győzelme után ismét azt láthatják, amiért ez a sportág szerethető:

a győzelemért mindent kockára tevő modern gladiátorokat, akik vasárnap egy utolsó harcba indulnak 2021 koronájáért.

(A két pilóta idei párharcáról szóló videót IDE KATTINTVA, a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján lehet megnézni.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Diogo Jota hatalmas vagyont hagyhatott a családjára, a sport mellett kiváló üzleti érzéke is volt
A fiatalon elhunyt sztár nemcsak a játékával keresett vagyonokat, hanem jó üzleti lépései is voltak, amikből további jelentős összegekre tett szert.


A nemrégiben autóbalesetben 28 éves korában elhunyt világhírű Diogo Jota özvegye és három kisgyermeke jelentős vagyont örökölhet. A Liverpool portugál sztárjának felesége, Rute és gyermekeik – a négyéves Dinis, a kétéves Duarte és a nyolc hónapos Mafalda – 35 millió fontot (16,2 milliárd Ft) is örökölhetnek - írja a Blikk.

A labdarúgó 2018-ban került az angol Wolverhampton Wanderershez. Itt heti 38 ezer fontot (17,6 millió Ft) kapott, ami 3,952 millió font (1,8 milliárd Ft) lehetett két év alatt. Ezt követően szerződött 2020-ban a Liverpoolhoz. Itt az első két évben összesen 8,632 millió font (4 milliárd Ft) volt a fizetése.

Majd a csapat meghosszabbította a szerződését, és a megemelet fizetésével pedig a haláláig 21,84 millió fontot (10,1 milliárd Ft) keresett. Kapott még különféle plusz juttatásokat is. hiszen Jota 182 mérkőzésen 65 gólt szerzett az angol bajnokcsapatnál. Évi 3,3 millió fontot (1,5 milliárd Ft) kapott szponzori szerződésekkel, és volt egy saját e-sport csapata, a Luna Galaxy, ahonnan szintén bevétele volt.

Egy 2023 februárjában megalapított cégében a 2024-es adatok szerint 186 ezer font (86,4 millió Ft) bevétele volt az 50 ezer fontos (23,2 millió Ft) kötelezettséggel szemben.

A sztár egy luxusvillában élt családjával Liverpool előkelő Blundellsands negyedében. Az ingatlant 2022-ben vásárolta 2,1 millió fontért (976,2 millió Ft). Ezen kívül luxusautó-gyűjteménye is volt, amely további több mint 1 millió fontot (464,8 millió Ft) ér.

Halála után a The Richest magazin kiemelte, hogy

a focista kiváló üzletember is volt.

„Olyan pénzügyi örökséget hagyott maga után, amit kevés sportoló ér el ilyen fiatalon. Üzleti éleslátása egyenértékű volt a pályán mutatott tehetségével. Példaképként szolgálhat más sportolók számára, hogyan építhetnek vagyont és örökséget a pályán túl is.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Megható gesztus: A Liverpool kifizeti Diogo Jota szerződésének a hátralevő részét a családjának
Ezzel is támogatni szeretni anyagilag a családot. A futballista június végén vette feleségül három gyermeke édesanyját.


A portugál Record értesülése szerint a Liverpool FC vezetése úgy döntött, hogy Diogo Jota halála után is teljesíti a játékos szerződésében vállalt kötelezettségeket - adta hírül a Nemzeti Sport. A klub továbbra is utalja a portugál labdarúgó fizetését, ezzel támogatva az özvegyét és három gyermekét.

Jota 2027 nyaráig szóló szerződéssel rendelkezett az angol bajnokcsapatnál. Június 22-én vette feleségül három kisgyermeke édesanyját, Rute Cardosót.

A Liverpool szurkolói azt kérik a klubtól, hogy vonultassa vissza a 20-as mezszámot, és többé ne viselhesse azt senki. A klub közleményében már utalt arra, hogy a mezszám halhatatlanná vált.

„A 20-as mez és gazdája joggal válik halhatatlanná a klub 20. bajnoki címének megszerzésében játszott szerepével, a győzelemért tett erőfeszítésével, védjegyévé váló cseleivel és a Kop előtt élete utolsó, megrendítő erejű lövésével, amivel biztossá tette a győzelmet az áprilisi Mersey-parti derbin”

– írták.

Diogo Jota és öccse, André Silva csütörtök hajnalban vesztették életüket egy autóbalesetben. A temetésüket szombaton tartják a Porto melletti Gondomarban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Balhé a döntő után! A Chelsea szétzúzta a PSG-t, majd elszabadult a pokol
A lefújás után a Chelsea harmadik gólját szerző Joao Pedro a földre került, miután meglökte Luis Enrique-t, a PSG vezetőedzőjét. Enrique viszonozta a lökést, majd a torkánál fogva, Gianluigi Donnarummával együtt feldöntötte a játékost.


Az Egyesült Államok adott otthont a megújult, immár harminckét csapatos FIFA Klubvilágbajnokságnak. A torna döntőjében a Chelsea és a Paris Saint-Germain csapott össze, a találkozóra pedig az amerikai elnök, Donald Trump is kilátogatott. A papírforma szerint a remek formában lévő PSG számított esélyesnek, de a Chelsea már az első félidőben eldöntötte a mérkőzést.

Cole Palmer kétszer is betalált, majd Joao Pedro is eredményes volt, így a Konferencia-liga-győztes angol csapat háromgólos előnnyel vonulhatott szünetre a Bajnokok Ligája-győztes ellen. A második játékrészben nem változott az eredmény, a párizsiak nem tudtak reagálni. Ráadásul a 85. percben a PSG portugál középpályása, J. Neves piros lapot kapott.

A lefújás után feszültté vált a hangulat. A játékosok egy kisebb csoportja dulakodásba keveredett. A Chelsea harmadik gólját szerző Joao Pedro a földre került, miután meglökte Luis Enrique-t, a PSG vezetőedzőjét. Enrique viszonozta a lökést, majd a torkánál fogva, Gianluigi Donnarummával együtt feldöntötte a játékost. A Chelsea trénere, Enzo Maresca is a pályára sietett, hogy csillapítsa a kedélyeket.

A mérkőzést követő sajtótájékoztatón Luis Enrique elmondta: „sajnálja, amit tett”, és azt is hozzátette, hogy „csak szét akarta választani a játékosokat”, ám valaki meglökte, és emiatt reagált úgy, ahogy.

A döntő legjobb játékosának Cole Palmert választották, aki két gólja és egy gólpassza mellett így értékelt: „mindenki lebecsülte” őket, ezért számára „csodálatos érzés”, hogy győztek. Szerinte edzőjük „fantasztikus taktikát” eszelt ki, és „csodás munkát végez” a csapat élén. A Chelsea ezzel magabiztosan, három-nullás győzelemmel hódította el a trófeát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Kerkez Milos bemutatkozott a Liverpoolban, Szoboszlai Dominik gólpasszt adott
A magyar válogatott csapatkapitánya az első félidőben játszott a felkészülési meccsen. A frissen igazolt balhátvédet a második félidőre cserélték be.


Szoboszlai Dominik gólpasszt adott, Kerkez Milos pedig bemutatkozott a Liverpool labdarúgócsapatában a másodosztályú Preston North End vendégeként 3-1-re megnyert felkészülési mérkőzésen, írja az MTI.

Ez volt az angol bajnok idénybeli első felkészülési találkozója, amelyet tíz nappal azután rendeztek, hogy az együttes portugál válogatott futballistája, Diogo Jota közlekedési balesetben - az öccsével együtt - életét vesztette. A vasárnapi találkozó előtt egyperces gyászszünettel emlékeztek meg a 28 évesen elhunyt támadóról és testvéréről.

A magyar válogatott csapatkapitánya, Szoboszlai Dominik a Liverpool kezdőcsapatában kapott helyet, míg a két friss igazolás, Kerkez Milos és Pécsi Ármin a kispadról nézte a mérkőzés elejét az angol futballélvonal első két idényében, az 1888/89-es és az 1889/90-es kiírásban bajnok házigazdák ellen.

Szoboszlai a 33. percben gólpasszt adott, az öt és felesnél passzolta a labdát Conor Bradleynek.

A Liverpool még felkészülési találkozókon is ritkán látható módon tizenegy játékost cserélt a szünetben: Szoboszlait a második félidőre le-, míg a Bournemouth csapatától érkezett hátvédet, Kerkezt becserélték.

A folytatásban a Liverpool kétszer, a vendéglátó egyszer talált be, a Felcsútról érkezett kapus, Pécsi végül nem kapott lehetőséget. A Liverpool legnagyobb nyári szerzeménye, a Bayer Leverkusentől érkezett Florian Wirtz nem volt a Vörösök keretében, így az ő bemutatkozására még várni kell.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk