hirdetés
lany.jpg

"Az emberi szervezet nem erre van kitalálva!" – mondja a "Slow life" mozgalom – avagy hogyan lassítsd le a rohanó életed

Egy nap alatt annyi inger ér minket, mint egy középkori embert egész életében, vagy a szüleinket egy hónap alatt érte fiatalkorukban.
Kovács Barbara írása - szmo.hu
2018. szeptember 28.


hirdetés

Felébredsz reggel, gyorsan megiszod a reggeli kávéd majd rohansz a metróra, miközben bekapsz gyorsan valami péksütit. A munkahelyeden szép lassan rááll az agyad a munkára, de annyira, hogy az ebédidődet is végigdolgozod, mert ma hamarabb akarsz végezni. Persze nem végzel. Majd hazaérsz és az utolsó dolog, amire energiád van, hogy benyomj valami filmet, ami segít kiverni a napodat a fejedből. De a holnapi nap nem csúszik így ki a kezedből, azt majd jobban megszervezed - mondod magadnak már két éve.

Úgy tűnhet, hogy ez egy kiragadott, szélsőséges példa, de valójában ez nemcsak egy ember napi rutinja. Nálad például mikor volt az utolsó alkalom, hogy tudatosan vettél egy mély levegőt és kifújva rácsodálkoztál a világra? Na ugye.

Persze könnyű azt mondani, hogy lassuljunk le, miközben az élet egyre jobban felgyorsul körülöttünk.

Pedig akármilyen lehetetlennek tűnik elsőre, számos példa van rá, hogy meg lehet csinálni, a hatásai pedig egész életet megváltoztatók.

Slow Budapest

Krajcsó Nelli 2012 előtt nemzetközi kommunikációs vonalon dolgozott, hektikus munkával, gyors munkatempóval. Mivel alapból könnyen stresszelős típus volt, mindez együtt ahhoz vezetett, hogy húszas évei dacára a stressz nyomot hagyott az egészségén, a hangulatán. Majd egy ponton megkérdezte magától: hogyan lehetne boldog? Hogyan kerülhetné el, hogy 35 éves korára tiszta idegroncs legyen, vagy krónikus betegséggel éljen?

Ezután kezdődtek nála változások, kis lépésenként. Például beült valahova reggelizni, nem rohanás/telefonálás közben evett, adott magának szabad órákat a kikapcsolásra.

"Rájöttem, hogy nem kell mindig azt hinni, hogy nélkülözhetetlenek vagyunk, mint például azok az emberek, akiknek folyton ott lóg a headset a fülükön, mert nekik aztán mindig elérhetőnek kell lenniük." - mondja.

Lassúság: lehetőség a teljességre | Nelli Krajcsó | TEDxYouth@Budapest

BKV helyett is inkább biciklire pattant és elkezdte felfedezni a várost. Ennek mentén indította el a Slow Budapest mozgalmat is, mert szerette volna megosztani minél több emberrel az üzenetet, hogy lassítani kell, vissza lehet szerezni a kontrollt, illetve, hogy fontos a tudatosság és hogy megismerjük a világot magunk körül.

Szépen hangzik, de mindezt végigolvasva lehet, hogy már most felmerült sokakban: bár ilyen egyszerű lenne.

Luxus a lelassulás?

Barabás egy londoni pub menedzsereként dolgozik és neki a lelassulás luxusnak tűnik. Ahogy ő mondja, "London az egyik legmozgalmasabb város, itt mindenki rohan. Ha a vonat 2 percet késik, már kompenzáció után kapkodnak. Ez a folyamatos rohanás teremtette meg a gyorskajáldák igényét. Nem egyszer ha 20 percet kell várni a frissen főtt kajára, akkor már elmennek inkább a Mekibe, mert a másik túl hosszú idő"

Itt nagyon kevesen ülnek be valahova meginni egy kávét, vagy reggelizni. Ha heti egyszer például időt szakítok, hogy egy jót reggelizzek, a pincér máris jön, hogy oh, csak nem szabadnapos vagy?

A Slow Life-ról az a véleménye, hogy meg lehet ugyan csinálni, de nagyon tudatosnak kell hozzá lenni. "Ha mondjuk egy olyan helyen dolgozol, ahol állandóan stresszelnek és nyaggatnak, nagyon ki kell magadért állnod, hogy én igenis kiveszek 1 óra ebédszünetet, igenis összerakom magamnak a dolgaimat, és most senki ne szóljon hozzám."

"De a városokban az emberek mindent tegnapra akarnak, és

"
ha nem alkalmazkodsz, akkor megbélyegeznek, hogy lusta vagy, meg nem érdekel a munkád.

Ez nem luxus, ez alapszükséglet

Nellinek Barabás felvetésére is van válasza: "Megértem, ha első ránézésre úgy tűnik, hogy a lassítás luxus, de az ember nem képes a folyamatos pörgésre anélkül, hogy annak ne fizesse meg az árát. Ha valaki úgy él, hogy ez luxus, akkor szeretnék vele találkozni 10 év múlva, és megkérdezni tőle, hogy érzi magát. Mert ez nem luxus, ez alapszükséglet. Azt a példát szoktam erre hozni, hogy a telefonodat is mindennap felteszed tölteni, mert nem várod el tőle, hogy optimálisan működjön, ha le van merülve. Közben meg magunkat elfelejtjük felrakni töltőre."

A Slow Budapest mozgalom vezetője szerint a lényeg, hogy megéld, ami történik veled, hiszen egy nap alatt annyi inger ér minket, mint egy középkori embert egész életében, vagy a szüleinket egy hónap alatt érte fiatalkorukban, és ezeket egyszerűen nem tudjuk feldolgozni. Ez is okozza azt az érzést, hogy rohan velünk a világ és nincs kontroll az életünk felett. Csak próbáljuk a fejünket a víz felett tartani, ami hosszútávon nem fenntartható. Állandó stresszben vagyunk.

Azaz, ha soha nem hagyunk magunknak megnyugvást, egyrészt hozzászokunk ehhez az ingereltséghez, és így nehéz leülni akár 5 percig semmit se csinálni, másrészt a testünk fogja azt mondani, hogy elég, és jönnek a betegségek.

"Lehet látni az embereken, hogy a túlhajszoltság miatt agresszívek, kimerültek, kétségbeesettek. Ezért mondom, hogy ez nem luxus, az emberi szervezet ugyanis nem erre van kitalálva" - mondja Nelli.

A gyerek azért pörög, mert a szülei pörögnek

Nemcsak a felnőtteket érinti a túlterheltség és az állandó készenlét érzése: ha a család felnőtt tagjai rakétaüzemmódban vannak, az a gyerekek életére is rányomja a bélyegét.

Rádó Zsófiánál akkor jött el a fordulópont pörgős életükben, amikor a nagyobbik lánya elkezdte az iskolát.

Oda pontosan kellett érkezni és eljönni is onnan, majd rohanni a különórákra, közben a kisebbik lányt el kellett hozni az oviból, és persze munkában is teljesíteni kellett mindeközben.

"Hirtelen azt vettem észre, hogy átesek egyik napból a másikba, folyamatosan rohanok vagy ülök az autómban, megyek a munkahelyre, megyek a gyerekért, viszem ide, hozom onnan. Egész konkrétan emlékszem, amikor mondtam a páromnak, hogy ezt nem tudom tovább csinálni, mert bele fogok őrülni.

Akkor átnéztük a lehetőségeinket, így jutottunk el együtt egy mindfulness tanfolyamra, ami nagyobb fordulatot hozott az életünkbe. Átértékeltük a dolgokat, mentalitásbeli változásokat eredményezett. Azaz tulajdonképpen a feladatok most is adottak, nem lett kevesebb, csak más módon állunk hozzá. A gyerekeknél pedig a különórákat leépítettük, amit egyébként megkönnyebbüléssel fogadtak. Most már a munkát és a szülői feladatokat is könnyedebben éljük."

Zsófi régen úgy indult neki egy napnak, mint a legtöbben. Ébredés után emailek és hírek átnézése, kávé, gyerekek ébresztése, iskola, majd munka. A lelassított életvitele mellett azonban minden megváltozott.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Image-1.jpg

5+1 tipp mire figyelj klímavásárlás előtt

Végre itt a nyár, ami egyet jelent a kánikulával. Ilyenkor rengetegen vásárolnak légkondicionálót, hogy hűsítsék magukat. Most adunk pár tippet, mire figyelj, ha te is beruháznál egyre!
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2019. június 24.



Hét ágra süt a nap, a hőmérő higanyszála az egekben, miközben a tengerpartról álmodozva próbálsz koncentrálni a munkahelyeden, majd saját izzadságodban fürdőzve forgolódsz éjszaka az ágyadban. A nyár és főként a hőségriadó beköszöntével sokan elgondolkoznak a klímavásárláson.

Nem csoda, hogy a légkondicionáló vásárlási döntések mintegy fele köthető a kánikulához

– derül ki a Columbus Klíma több száz fővel végzett nem reprezentatív felméréséből is. Azonban jó tudni, hogy a légkondicionáló nem olyan, mint egy kenyérpirító, hogy hirtelen felindulásból elmész, megveszed, bedugod a konnektorba és már működik is. Ha biztosra akarsz menni a berendezés beszerzését és szerelését mindenféleképpen profi szakemberre bízd, különben könnyen lehet, hogy a hűsítő segítség helyett csak bosszúság marad. De akkor mire érdemes figyelni? Milyen készüléket válassz? Mennyire hűtsd a lakást? A Fisher klíma szakértőit kérdeztük a témában.

1. Találd meg a legjobb szakembert!

Ha eldöntötted, hogy légkondicionálóval szeretnéd komfortosabbá tenni az otthonodat, nulladik lépésként keress egy jó szakembert, aki segít neked megtalálni az igazit. A jó szakemberek általában a gyártóval vannak közvetlen összeköttetésben, ami több szempontból is jó: egyrészt jobb áron tudják beszerezni a készülékeket, másrészt ha helyesen használod a berendezést, akkor szavatolva van, hogy probléma esetén valós segítséget kapj, ahelyett, hogy a szerelő, a gyártó és a karbantartó mutogatna egymásra.

Vásárláskor egyébként nyilatkoznod is kell, hogy megfelelő képesítéssel bíró szakember fogja telepíteni a készüléket. Ez nem csak a beüzemelés szakszerűsége miatt érdekes, hanem a klímaberendezések szigorú nyilvántartása miatt is. A berendezések olyan hűtőgázokat tartalmaznak, melyekről európai uniós szintű nyilvántartást vezetnek és a készülékek útját egészen a telepítés helyéig követik. A szereléskor az adminisztrációt, az engedéllyel rendelkező szakember tudja elvégezni.

2. Mérd fel mire van szükséged!

Nemcsak a beszerelés, de már a kiválasztás is szakértelmet kíván. Ugye szeretnéd, hogy kellemes légmozgás járja be a szobád és ne jeges fuvallat vagy meleg szellő? És ugye jó lenne, ha mindeközben nem betegednél meg?

Ha előre felméritek a terepet, akkor nem fordulhat elő, hogy a nem megfelelő szerkezet kiválasztása miatt úgy érezd, sehogy sem működik jól a klímád.

Ilyenkor a vásárlás előtt érdemes szakértővel megnézetni mekkora helyiséget kell hűteni, milyen a ház hővezetése, mennyire melegszik fel nappal a szoba és azt is, hogy azon belül hol lehet ideális az elhelyezése. Így biztosan a megfelelő teljesítményű szerkezetet tudod megvásárolni, amely jól illeszkedik az igényeidhez. És ha már az igényeknél tartunk: azt is érdemes kiválasztani, hogy milyen kivitelezésű legyen, hiszen hosszú évekig lesz a szobád része és érdemes megnézni vásárlás előtt azt is, mekkora hangja van a kiválasztott készüléknek.

3. Extrák jöhetnek?

Bizony, egy légkondicionáló is tudhat extrákat! Így teljes mértékig a te igényeidnek megfelelő lehet. A Follow Me funkció például a távirányítóban lévő hőérzékelő segítségével a te helyzetedhez igazítja a hőfokot. Tehát ha beállítod a számodra ideális hőmérsékletet és a közeledbe helyezed a távirányítót, akkor a berendezés ott érzékeli a hőmérséklet változását és az általad beállítotthoz korrigál. Így nem a készüléknél lesz mondjuk 25°C, hanem ott, ahol te vagy épp. Az időzítő is megkönnyítheti a napjaidat, hiszen így előre beállíthatod, hogy milyen hőmérséklet fogadjon mikor hazatérsz a munkából, míg a plazmaszűrő eltávolítja a levegőből a parányi porrészecskéket, a cigarettafüstöt, kellemetlen szagokat, baktériumokat és polleneket is. Allergiásoknak is nagy segítség.

4. Hogyan bánj vele?

Ha szeretnéd, hogy a klíma ára valóban megtérüljön, megőrizze az egészségedet és sok éven át biztosítsa a kényelmes hőmérsékletet, akkor nem szabad megfeledkezned a rendszeres karbantartásáról sem. Évente minimum egyszer, de esetenként többször is szükség lehet rá. A karbantartás egyik eleme a fertőtlenítés a bel- és kültéri egységben egyaránt, a hűtőgáz ellenőrzése és a szűrők tisztítása. Ezt semmilyen fertőtlenítő spray vagy házi módszer nem spórolhatja meg neked.

Az éves karbantartásoknál a szakember meg tudja vizsgálni, van-e esetleg gáz-szivárgás és tud segíteni az utántöltésben és a szivárgás okának megszüntetésében is. Itt egy picit vissza is utalunk az első pontra: a megfelelő szakember olyan klímát fog ajánlani számodra, amelynek biztos szervizháttere van és probléma esetén – akár 10 év múlva is – a szervizes kollégákkal együttesen tudja kiküszöbölni a problémát.

Akár 6 év garancia

A karbantartás jelentősen megnövelheti a készülékek élettartamát, ezért a Fisher akár 6 év garanciát is vállal a klímaberendezéseire, ha teljesíted a feltételeket. Hiszen egy klímát nem 2-3 évre vesz az ember, hanem hosszútávra tervez vele, ezért ők olyan minőségű berendezéseket kínálnak, melyek hosszú évekig szolgálhatják kényelmedet. A márka erejét mutatja az is, hogy már második alkalommal nyerte el a Business Superbrands díjat.

5. Hogyan éri meg?

Gyakori tévhit, hogy a klíma üzemeltetése költséges, de igazából, amit megérez a családi kassza az maga a készülék és a telepítés. A fogyasztás már egyáltalán nem sok, akár egy napi kávé árából is működtethető a készülék átlagos használata mellett. Hogyan számold ki? Szorozd be az otthonodban elérhető elektromos áram tarifáját, a gyártó által megadott éves energia fogyasztással. Energiahatékonysági szempontból egyébként kedvezőbb az állandó hőmérséklet megtartása egy reggeli szellőztetés után, mint hirtelen lehűteni a lakást a nagy kánikulában, de sok klíma lehetővé teszi a kedvezményes H vagy Geo tarifa igénylését is, ezzel még kedvezőbb működési költséget elérve.

+ 1. Akkor hogyan is hűtsd le a szobát?

Erre nincs egyértelmű ökölszabály, hiszen teljesen egyéni, ki milyen hőmérsékleten érzi jól magad, de ha el szeretnéd kerülni a megfázást, érdemes betartani a javaslatot, hogy 5°C-nál nagyobb különbség ne legyen a kinti és benti hőmérséklet között nyáron. A tapasztalatok szerint azért otthon általában a 25-27 °C a legkellemesebb, így akkor sem fog fázni a lábad a leszálló hideg levegő miatt, ha éppen mezítláb mászkálsz egész nap. Emellett természetesen az sem mindegy, hogy a szobában hol helyezkedik el, milyen kivitelű (oldalfali, mennyezeti, padlóra állítható, stb.) a klíma, hiszen teljesen más érzés, ha két méter magasról vagy a lábad magasságából érkezik a hideg levegő.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
borderline.png

Borderline – honnan ismered fel az egyik legrejtélyesebb személyiségzavart?

Amely több tízmillió embert érinthet világszerte. Alattomos betegség, sokszor hosszú ideig nem is veszik észre. Figyelj a jelekre.
The Power of Silence - szmo.hu
2019. június 22.



Depresszió, pánikbetegség, szorongás. Szociopátia, pszichopátia, nárcizmus. Ezek közül van, amelyik mentális betegség, és van, amelyik személyiségzavar. Mégis úgy dobálózunk ezekkel a kifejezésekkel, annyira egy kalap alá vesszük ezeket, mintha tulajdonképpen mindegy is lenne. Orvosi eset, és kész.

Pedig ez nagyon nem így van. Mindegyik fent említett pszichés probléma szakértő segítséget igényel – azt a pszichiáter dönti el, hogy milyen típusút –, de egy biztos: ha kezeletlen, sőt észrevétlen marad, az pokollá teszi a beteg és a környezete életét.

A személyiségzavarok egyik legtitokzatosabbika az úgynevezett “borderline” személyiségzavar. Magyarul “határeset”-et jelent, amely egyrészt abból fakad, hogy több más személyiségzavarral (pl. szociopátia, nárcizmus) mutat közös jegyeket, valamit abból, hogy ez már egy annyira veszélyes személyiségtorzulás, hogy az elmebetegség “határát” súrolja.

Nagyon veszélyes állapot, önmagukra nézve is, a pszichiáterek szerint a borderline-osok lesznek a legnagyobb számban öngyilkosok az összes mentális beteg közül.

Mégis, sokáig észrevétlen maradhat, kívülről ugyanis “csak” annyi látszik, hogy a beteg lobbanékony, sértődékeny, szélsőséges hangulatingadozásai vannak. Emberi kapcsolatai, munkahelyei nem stabilak, gyorsan váltogatja őket.

Egyébként pedig rendkívül kalandvágyó, sőt, kifejezetten veszélykereső, kedveli az extrém sportokat, a szerhasználatot, a “nem átlagos” szexet és az élet bármely területén megnyilvánuló, szélsőséges dolgokat.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
penztarca-teszt-becsuletes-felmeres-1000x666.jpg

40 országban tesztelték, hányan adják vissza a talált pénztárcát

Fontos még a becsület? A választ annak is ajánljuk, aki már nem hisz az emberekben, és annak is, aki igen.
The Guardian. Fotó: Pixabay - szmo.hu
2019. június 22.



"Globális becsület-teszt." Akár ezt a nevet is adhatnánk a negyven országot érintő kísérletnek, amelyet több egyetem - többek között az amerikai University of Michigan, a svájci University of Zurich és a holland University of Amsterdam kutatói végeztek, nemzetközi összefogásban.

A kísérlet lényege az volt, hogy minden országban szétszórtak pénztárcákat - összesen 17 ezret, forgalmas bevásárlóközpontok, benzinkutak közelében, a nyílt utcán. A pénztárcák egy részében nem volt pénz, egy másik részében volt egy kevés, a harmadik részében pedig viszonylag sok. Az összegeket mindenütt az adott kísérleti ország életszínvonalához igazították.

A tárcák viszont minden esetben tartalmaztak egy bevásárlólistát, néhány hitelkártyát, és valamilyen iratot, amelyen a tulajdonos neve, címe és e-mail címe fel volt tüntetve.

Az eredményt a Science című szaklapban publikálták, és kifejezetten reményt keltő lett.

Az eredményért kattints.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
remalom-cimkep-1000x666.jpg

15 ijesztő pszichológiai tény a rémálmokról, amiről talán fogalmad sem volt eddig

Mi a legerősebb kiváltója? Az emberek hány százaléka szenved tőle? Mit jelez? Van-e köze a mentális betegségekhez?
Psychology Today. Fotó: Pixabay - szmo.hu
2019. június 22.



Az álmok jelentőségét már a pszichoanalízis atyja, Sigmund Freud is nagyon komolyan vette. 1900-ban megjelent könyvében, az Álomfejtésben azt állítja, hogy az álom nem más, mint "az isteni út a tudatalattihoz."

A pszichológusok és a pszichiáterek azóta számtalan módszerrel igyekeztek közelebb férkőzni pácienseik belső világához az álmokon keresztül. Az elmúlt több, mint egy évszázadban végzett kísérletek és kutatási tapasztalataik alapján a Psychology Today szaklap összeállított egy 15 pontos listát, amelyben a legdöbbenetesebb tényeket vonultatják fel az álmok legijesztőbb típusáról: a rémálmokról. Íme:

1. Minden huszadik ember a világon legalább hetente egyszer megtapasztal egy rémálmot.

A mentális betegeknél ez a szám jóval magasabb, a poszttraumás stressz-szindrómában szenvedőknek például a háromnegyede, a borderline személyiségzavarosoknak a fele számol be rendszeres rémálmokról.

2. Kutatások szerint a rendszeres rémálmok gyakran jelentik egy mentális betegség kezdetét.

3. Egy traumatikus életesemény minden emberben "felpörgeti" a rémálmokat.

Egy idő után azonban ezeknek enyhülni, múlni kell, különben orvosi segítségre van szükség.

4. Megemelkedett stressz-szintnél, hallucinációktól szenvedőknél és érdekes módon az átlagnál többet alvó embereknél jelentősen megnövekszik a rémálmok gyakorisága.

5. A szorongás az egyik legerősebb rémálom-okozó.

Minél aggodalmaskodóbb, szorongóbb egy ember, annál több - és ijesztőbb - rémálma van.

6. Aki hosszabb ideig alszik, azért van több rémálma, mert többször kerül az alvás úgynevezett REM-fázisába (ez a felszínesebb alvásciklus, ebben álmodunk).

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x