Minden eddiginél rövidebb menetidőt ígér a Budapest-Varsó vasútvonal
Bécsbe és Pozsonyba 2, Prágába 3 és fél, Varsóba 5 és fél óra alatt tenné meg az utat a Budapest-Varsó gyorsvasút, amelyet a 2030-as évek elején kezdhetnek építeni - derül ki az első magyarországi nagysebességű vasúthálózat megvalósíthatási tanulmányának most közzétett részleteiből.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta:
Az új vonal emellett tehermentesítené az 1. számú vasútvonalat (Budapest-Hegyeshalom-Rajka), amelyen napi 70 teher- és 400 személyvonat halad át, illetve a naponta 70 ezer egységjármű, felerészben teherautók, kamionok által használt M1 autópályát is. Szintén célkitűzés, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást:
Az új vonal Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről kerülve Székesfehérvár felé, majd Győrön át Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A nemzetközi utasforgalom mellett az új pályát a belföldi InterCityk is használhatnák, többek közt Sopron, Veszprém és a Balaton felé is bővülnének így a közlekedési lehetőségek.
A járművek két vagy több kocsiosztállyal rendelkeznének, mindegyiken lenne büfé- és étkezőszakasz is. A munkálatok megkezdése a 2030-as évek elejére várható, de Kelenföldtől Törökbálintig akár már korábban megindulhatna a meglévő vágányok átépítése.
Az előzetes kalkuláció szerint a fejlesztés költségei ezermilliárd forintos nagyságrendűek, amelyek azonban a kedvező forgalmi, környezeti és egyéb hatásokban, a gazdaság és turizmus élénkülésében megtérülnének. Úgy kalkulálnak, hogy évente több mint húszmillió nemzetközi és belföldi utas használná az új vonalat.
Az új vonal terve összehangolható a Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 azonos nyomvonalsávban tervezett, Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakaszának kiépítésével is.