hirdetés

Roncsokból születnek a környezetbarát élményjátékok

A kezes-lábas játszóház hazánk egyik legvagányabb upcycling projektje, roncsbringákból készítenek humánenergiás élményjátékokat, vagyis olyanokat, amiket az emberek hajtanak.
Bánhidi Dóra írása a PandArte blogon - szmo.hu
2020. május 23.

hirdetés

Mi is az a PandArte blog? Bánhidi Dóra több mint három éve a fejébe vette, hogy minden olyan dolgot megismertet a világgal, ami kreatív ötletből született. "Blogomon rengeteg hazai tervezőről, innovatív ötletről, helyről és designról írok, mert ezzel szeretném inspirálni az embereket arra, hogy megtalálják önmaguk 'ajándékát', vagyis azt, hogy ők miben a legkreatívabbak" - írja Dóra.

"Játszóházunk modellje pofon egyszerű, egyedileg fejlesztünk emberi energiával működő játékokat mindenféle lomból. Levetett, kiszuperált bicikliből indulunk ki, ehhez keresünk valami izgalmas dolgot roncstelepen, a neten, vagy egy zsibvásáron. Ha megvan a koncepció, már indul is a gyártás, gépműhelyben alakítjuk át az eszközöket" – meséli Biró Szabolcs, a kezes-lábas játszóház alapító tulajdonosa.

A receptjük nagyon egyszerű, ami egyben a sikerük titka is: végy pár találékony környezetvédőt, tégy melléjük egy kétkezi mérnököt és hagyd őket szárnyalni!

Játékos fizika tanulás, élményekkel

Itt van például az egyik népszerű berendezésünk. Egy leégett motorú lombfúvó inspirálta az ÖKO légvár megszületését, ez a kis helyen elférő kedvelt gyermekjátékunk már több ezer köbméternyi levegőt termelt. A szemléletformáló eszköz tapasztalati úton világít rá a hálózati elektromos áram adta kényelmes létünkre. A bicikli tekerésével mi magunk állítjuk elő a légnyomást az ugrálóvárhoz, a mechanikus áttételeket láberővel tudjuk leküzdeni.

Működésünk alapja az élménypedagógia, hatékony edukációnk kicsiket és nagyokat egyaránt megérint. Alapvető fizikai jelenségeket ültetünk át a gyakorlatba, így játékos formában ismerkednek meg a gyerekek és felnőttek az elektromosság, a mechanika, vagy az áramlástan alaptéziseivel.

hirdetés

Fejlesztettünk egy energiabiciklit is. Az eszközben két különböző fényforrást helyeztünk el fogyasztóként. Egy gyorsasági motorból kiszerelt generátort hajtunk a bringa segítségével, a megtermelt 12 V feszültséget klasszikus izzókra, vagy korszerű LED világításra kapcsolhatjuk. A combizmainkban csapódik le a különbség a két rendszer között, szinte ellenállás nélkül tekerhetünk a fényszalagnál, míg a hagyományos izzókhoz fel kell kötnünk a gatyánkat, hegymenet lesz.

Már 2005-ben is egyedülálló volt

Bár jogilag még csak négy éve létezünk, valójában már 15 évre nyúlik vissza a történetünk. 2005-ben készítettem először bicikli hajtású eszközt: keményfából esztergáltunk tekebábukat. Az együttműködés fontosságát játékos formába ültettük át csapatépítő tréningeken; volt, aki a bringát tekerte, más a szerszámot vezérelte, harmadik előtolásról gondoskodott. Ez a humánenergiás esztergagép világszinten is egyedülálló, az ötlet és a kivitelezés is saját. A kész profilt egy kontúrpálya biztosította, így garantáltan egyformák lettek a darabok.

A berendezés nagy sikert aratott a dolgozók körében, míg legyártottak kilenc tekebábut, jól elfáradtak. A közös gyártás összekötötte az embereket, mindenki hasznosnak érezte magát a folyamatban, és a lengőteke bábu készlet is jó helyre került: gyermekotthonba, szociális intézményekbe ajánlották fel a csapatok.

Később lett csak tudatos vállalkozás

2005-ben még nem volt tudatos ez a biciklivel hajtott dolog, egyszeri csodának tűnt, tán két évig használtuk. Aztán szép lassan jöttek az újabb ötletek, melyek megvalósítása viszont elhúzódott, építkeztünk, gyermekeink születtek, más volt a fontos. 2014-re érett meg a gondolat, hogy a sok kézzel-lábbal hajtott herkentyűvel kezdeni kéne valamit, de nem volt nevünk.

Kipattant a fejemből a kezes-lábas, másnapra készen volt a logónk, befoglaltam a domainnevet, elindult a brand felépítése. Teszteltünk egy évet, majd 2016-ban egyéni vállalkozóként megalakult a kezes-lábas játszóház.

Ma már több, mint 60 különféle bringa hajtású gépünk van, kitartó munkánk és szorgalmunk meghozta a gyümölcsét. Alig van olyan környezettudatos szemléletű rendezvény az országban, ahol nem vagyunk jelen. Az első gépünk amúgy a mai napig működik, kicsit átalakítottuk, már fakalapácsok nyeleit esztergálják családok.

A gyerekek és a felnőttek is imádják

Két üzletágunk két rendezvénytípust szolgál ki, a csapatépítő tréningekre felnőtteknek fejlesztünk játékokat, míg sport-, egészség-, és gyermeknapokra családi élményeket kínálunk. Esetenként van átfedés a két rendszer között, ezt az is mutatja, hogy valamennyi eszközünk önmagában is helytálló, generációs megkötés nélkül működik. Családi programokon két típusú aktivitást kínálunk, élményjátékokat és ’lábműves’ alkotást. A kreatív munka valódi win-win üzlet, nemes céllal égeted a kalóriádat, hiszen ha tekered a bringát, a megtermelt energiával másoknak élményt adsz.

14 különféle alkotó állomásunk az alapanyag szerinti tematikával válaszható; fa, fém, papír, agyag, fonal és viasz található a kínálatunkban. Igyekszünk nagy létszámot lekötni egy-egy lábműves standon, felnőttek és gyerekek a teljes gyártási folyamaton végigmennek a szakanimátoraink segítségével.

Környezetvédelem játékosan

Népszerűségünk egyik titka, hogy a környezetvédelemre játékos formában hívjuk fel a családok figyelmét. Kézzel, lábbal és szájjal működő eszközeink egytől egyig önálló ötletekből születtek, a bringás flottánk nemzetközi szinten is kuriózum, igazi hungarikum. Szimpla és dupla biciklis eszközeink, társas kerékpáros játékaink, valamint az energia bringáink nagyon kelendőek, sok esetben már fél évvel korábban le vannak kötve egy adott rendezvényre.

Kiss Tibi, a Quimby énekese is az ő verklijüket hajtja...

Mivel nincs állandó helyszínünk, ezért a nagyközönség a közösségi rendezvényeken találkozhat velük: városi- és falunapok, tematikus fesztiválok, szüreti mulatságok, majálisok, gyermek- és családi napok húzóneveivé váltunk. Közösségi oldalunkon hetekkel korábban megjelenítjük a nyilvános eseményeinket, így bárki láthatja, hogy melyik településen vagyunk jelen.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Címlapról ajánljuk
x

hirdetés

Másodszor is megnyerte a 4 millió dolláros fődíjat a kaparós sorsjegyen egy amerikai férfi

Három év alatt 2,4 milliárd forintnak megfelelő dollárt kapart össze Mark Clark.
Fotó: Michigan Lottery - szmo.hu
2020. június 27.

hirdetés

Ami a többségnek egy életen át nem sikerül, az Mark Clarknak már kétszer is összejött, írja a CNN. Az 50 éves michigani férfi 2017 után idén másodszor is megnyerte egy kaparós sorjegy 4 millió dolláros (1,2 milliárd forint) fődíját.

Sikerszériája három évvel ezelőtt egy benzinkúton kezdődött. Akkoriban az egyik hudsoni kúthoz szállított üzemanyagot. A munka végén vett egy 20 dolláros (6300 forint) sorsjegyet, lekaparta a vonalkódot, ahova azt írták, hogy adja át a kereskedőnek. Miközben beszélgettek, az eladó lekaparta a sorsjegy többi részét, majd meghökkenve a férfira nézett és azt mondta:

"Mark, éppen most nyertél 4 millió dollárt!"

KÖVESS MINKET:

Eddie Jordan: Baumgartner jó példát mutatott a Forma-1-ben!

Magyarországnak büszkének kell lennie Baumgartner Zsolt Forma-1-es pályafutására – jelentette ki a #FormulaHUPodcast legutóbbi epizódjában hallgató exkluzív interjúban Eddie Jordan, aki csapatfőnökként 2003-ban megnyitotta a királykategória kapuját honfitársunk számára.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 30.

hirdetés

Versenyző, bankár, csapatfőnök, pilótamenedzser, tévés szakértő, műsorvezető, rockdobos, mókamester és jövendőmondó: néhány jelző azok közül, amelyekkel Eddie Jordant, a motorsport világának legendáját illetni szokás, a #FormulaHUPodcast exkluzív interjújában pedig sorra bebizonyította, hogy minden egyes jelzőt jogosan aggattak rá az évtizedek során.

Szépemlékű istállója – amelynek aktuális reinkarnációja Racing Point név alatt fut – olyan legendáknak biztosított lehetőséget az F1-ben, mint például Michael Schumacher, de neki köszönhetően nyíltak meg a királykategória kapui Baumgartner Zsolt előtt is.

„Zsolttal kapcsolatban az volt az egészen csodálatos, hogy olyan volt, mintha friss levegő érkezett volna. Fiatal volt, alázatos és gyors. A csajok imádták, a csapat is kedvelte őt. Mindenki odáig volt érte. Szerintem nagyon jó példa volt az országotok számára. A magyaroknak büszkének kell lennie arra, ahogyan viselkedett, ahogyan beilleszkedett a csapatba és amilyen profin bonyolította például az interjúkat. Mindent korrekten csinált, annyira örültem neki, mintha a saját fiam lett volna. Biztos vagyok benne, hogy nagyon jó példát mutatott Magyarországnak a viselkedésével és azzal, amennyire professzionálisan vezetett”

- mondta hazánk első és mindeddig egyetlen F1-es versenyzőjével kapcsolatban Jordan, aki a #FormulaHUPodcast adásában soha nem hallott részletességgel idézte fel a 2003-as történéseket, s elárulta egyebek mellett azt is, hogyan szúrta ki magának már évekkel korábban Baumgartnert.

Nemcsak honfitársunkról és magyarországi élményeiről beszélt az ír fenegyerek, hanem egyebek mellett arról is, hogyan építette fel a semmiből a versenyistállóját, milyen fortélyokat kellett bevetnie annak érdekében, hogy olyan fenoménokat is meg tudjon zabolázni, mint például Ayrton Senna, Damon Hill vagy Jean Alesi, de érdeklődésünkre elárulta azt is: hogyan vált belőle minden titkok nagy tudorává, az évek során leleplezve például Michael Schumacher visszatérését is.

hirdetés

Mi több: a #FormulaHUPodcast stábjának azt is elárulta, hogy tevékeny részese volt annak a folyamatnak, amelynek eredményeként Lewis Hamilton a McLarentől a Mercedeshez tette át a székhelyét.

A sorozat 19. adásában a #FormulaHUPodcast szakújságírói törzsgárdája, a Bethlen Tamás, Mészáros Sándor és Gellérfi Gergő alkotta trió nosztalgiázik, reflektál a Jordantől hallottakra, ugyanakkor igyekeznek helyretenni a Baumgartner Zsolt F1-es szereplésével kapcsolatos, a magyar köztudatban élő tévhiteket is.

viddl-hozdl-koronavirus-startup-kijarasi-korlatozas-csomagkuldo-4-1.jpg

ViddL: a magyar startup, amelyik ki tudott törni és bővült a járvány alatt

Márciusban, az első fertőzöttek megjelenése után olyan helyzet állt elő, amire a fiatalok által alapított cég nem volt felkészülve. Mára jelentősen nőtt a forgalmuk. Hogyan csinálták? Erről beszélgettünk.
Szegedi Éva - szmo.hu
2020. június 19.

hirdetés

Míg voltak olyan cégek, amelyeket nehéz helyzetbe hozott vagy egyenesen padlóra küldött a kijárási korlátozás és az, hogy az emberek bezárkóztak a koronavírus-járvány kezdetekor, egy sor üzlet vagy vendéglátóhely bezárt, akadt, akinél éppen most lendült fel az üzlet.

A ViddL csomagküldő startup forgalma kétszer-háromszor akkora lett, és bővült a futárközösségük is.

Pedig márciusban az első hazai koronavírus-fertőzések megjelenése még számukra is ijesztő volt, hiszen olyan helyzet állt elő, amit senki sem látott előre.

„A folyamatban lévő tárgyalások megszakadtak, elérhetetlenné váltak a partnerek” - mondta Tüske Tamás, a ViddL ügyvezető igazgatója.

Az első eset bejelentése után nem akarták átvenni a csomagot a címzettek. Ott volt a futár, ott volt a címzett is, de utóbbi nem akarta megfogni a futár telefonját, hogy azon írja alá az applikációban a csomag átvételét.

hirdetés

"Szerencsére olyan csapattal dolgozom együtt, akik szeretik a kihívásokat, és rögtön azt kezdtük vizsgálni, erre a helyzetre hogyan lehetne reagálni, és a problémákat hogyan lehetne megoldani.”

A ViddL-t 2017-ben alapították olyan fiatalok, akik külföldről hazatérve úgy gondolták, változásra volna szükség a csomagszállításban, jobb technológiai háttérrel az iparágat meg lehetne újítani, különösen azért, mert ezen a területen kevés innováció történt az utóbbi években. Belevágtak és sok munkával, rengeteg próbálkozással és iterációval elérték, hogy mára több mint 100 ezer csomagot szállítottak ki Budapesten. Futárbázisukba eddig több mint 2000 fő regisztrált.

Naponta 40-45 futár dolgozik náluk, napi 800-900 csomagot visznek ki. Rugalmas munkabeosztást biztosítanak a futároknak, akik egy mobilapplikáció segítségével szállítanak a címekre, a címzetteket pedig egy több szintes rendszeren keresztül értesítik a kiszállításról. Mivel folyamatosan optimalizálni próbálják a csomagok útvonalát, képesek szinte órára pontosan megmondani, mikor érkezik a futár. A címzettnek sms-ben, e-mailen és Facebook Messengeren küldik ki az infót. Ha az ügyfél módosít a csomagján, és minden módosított információ megjelenik a futárnál az applikációban.

Az elmúlt években több elismerést is elnyertek, amelyek közül az Innovációs és Technológiai Minisztérium kitüntetésére a legbüszkébbek - ezt a csomagszállításban bevezetett innovációért kapták.

Márciusban a koronavírus-járványra reagálva a ViddL gyorsan váltott és kijött az aláírásmentes küldeményátadással, aminek az a lényege, hogy amikor kimegy e-mailen az értesítés a címzettnek, e-maiben tudja aláírni. Okostelefonon az ujjai segítségével, laptopon az egérpadon. Generálnak neki egy 6 számjegyű kódot, és csak ezt a kódot mondja a címzett a futárnak.

„A futár beírja, látja, hogy a kód helyes, a futár pedig lerakja a csomagot. Mivel a címzettek örülnek ennek a megoldásnak, ezt a koronavírus-járvány lecsengése után is megtartjuk” - mondja Tüske Tamás.

„A másik tapasztalatunk az volt, hogy hihetetlen mértékben megugrott a futárregisztrációk száma. Márciusban 220-an, áprilisban 280-an jelentkeztek csak Budapesten. Láttuk, hogy többféle területről jöttek, például az idegenforgalomból, a vendéglátásból, olyanok, akiknek egyik napról a másikra szűnt meg a munkájuk. Egyfelől nagy számban jelentkeztek a futárok, másfelől hatalmas lett az igény az ügyfelek részéről egy másik szolgáltatásra, így új szolgáltatást indítottunk, ez lett a HozdL.

Mivel nem lehetett elmenni bevásárolni, egyes nagy üzletláncoknál pedig több hetes várólista is volt a házhoz szállításra, jött a következő ötlet, hogy erre is megoldást kínáljunk. A HozdL lényege, hogy a ViddL futár nem csak csomagot visz ki, hanem egyes ügyfeleknek elmegy és bevásárol, akár több helyről is – 9 kilóig vagy 10 ezer forintos összeghatárig.”

Az egyik szempont az volt, hogy minél több futárnak adhassanak munkát, a másik az, hogy segítsenek azokban a körzetekben, ahol jelen vannak. Miután az alkalmazást lefejlesztették, a HozdL-t a partnereik segítségével nemcsak Budapesten, hanem Szombathelyen, Győrben és Debrecenben is el tudták indítani.

"Mi, a ViddL tulajdonosai szerettük volna a társadalmi felelősségvállalásból is kivenni a részünket, ezért a HozdL szolgáltatásban a nyugdíjasoknak ingyen szállítunk."

KÖVESS MINKET:

A vakság gyógyításán dolgozó Roska Botond kapja idén a Körber-díjat, Európa legrangosabb orvostudományi elismerését

A méltatásában a látás területének és a retina kutatásának egyik legnagyobb szaktekintélyének nevezik a világon.
MTI, fotó: MTI/Bruzák Noémi - szmo.hu
2020. június 24.

hirdetés

A Svájcban kutató magyar neurobiológus, Roska Botond kapja az idén a Körber Európai Tudományos Díjat, a hamburgi székhelyű Körber Alapítvány díját, amellyel

minden évben egyetlen európai tudóst ismernek el az összes tudományterületről.

Az elismeréssel egymillió euró jár - jelentette be kedden a szervezet.

Az indoklás szerint

a magyar orvos munkájával forradalmi változást hozott a szemészetben. A vakság gyógyításán dolgozó tudóst a méltatásban a látás területének és a retina kutatásának egyik legnagyobb szaktekintélyének nevezik a világon.

hirdetés

A Bázeli Molekuláris és Klinikai Szemészeti Intézet igazgatója, a Bázeli Egyetem Orvostudományi Karának professzora, a Friedrich Miescher Orvosi Kutatóintézet neurobiológiai kutatócsoportjának vezetője az MTI-nek nyilatkozva kedden elmondta: nagy megtiszteltetés számára, hogy Európa egyik legrangosabb tudományos díjával ismerték el munkásságát. A tudós felidézte, hogy 20 éve kezdett el dolgozni a látás mechanizmusának megértésén. Mint mondta: akkor még senki sem foglakozott ezzel a témával, ma már nagyon sok kutatás zajlik ezen a területen. Kutatócsoportjával elsőként térképezték fel, hogy a látórendszer különféle sejtjei hogyan nyerik ki a környezetből a vizuális információt.

"Az emberi retina olyan, mint egy számítógép, ennek egy része úgy működik, mint egy fényképezőgép, ami felveszi a képet és van egy része, amely feldolgozza azt. Ezekből a feldolgozott képekből jelek mennek az agyba a látóidegen keresztül. Ahhoz, hogy vissza tudjuk állítani a látást, a kezdetek kezdetén azt kellett megérteni, hogyan működik ez a gépezet, hogyan működik a retina" - idézte fel a tudós.

A tudós egyik fő kutatási területéről, a látásvisszaállítást célzó génterápiás kísérletekről elmondta, hogy

olyan látásérzékelőt fejlesztettek ki, amely a sérült szemideghártya, a retina megfelelő sejtjeinek működésébe való beavatkozással képes eljuttatni a vizuális információt a betegek központi idegrendszerébe.

Kitért arra is, hogy a kísérletek egy része eljutott a klinikai tesztelés fázisába: 15 látássérült ember megkapta az általuk kifejlesztett génterápiás oltást. A kísérletek Londonban, Párizsban és az Egyesült Államokban folynak. Az első öt kísérleti alany eredményeit jelenleg értékelik ki és az év végére lesz publikus, hogy milyen mértékben volt eredményes a terápia.

Roska Botond tudományos munkásságáért számos nemzetközi elismerésben részesült. Többek között 1997-ben Fulbright-ösztöndíjat, 2006-ban Marie Curie kiválósági díjat kapott. 2018-ban ő vehette át a Columbia Egyetem nagy presztízsű Alden Spencer orvosi díját a látás folyamatának megértéséért, majd a Bressler-díjat az általa kidolgozott látás-visszaállító terápiáért. 2019-ben első magyar tudósként nyerte el a Nobel-díj előszobájaként is emlegetett Louis Jeantet-díjat, amelyet a vizuális információ alapvető feldolgozási folyamatainak felfedezéséért és a látás-visszaállító génterápia kidolgozásáért ítéltek neki oda. Magyarországon 2019-ben elnyerte a Semmelweis Budapest Award díjat és a Magyar Szent István-rendet is.

A Körber Európai Tudományos Díj idei átadója szeptember 7-én lesz a hamburgi városházán.

Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!