hirdetés
szocske.jpg

Rendszeresen fogyaszt rovarokat legalább kétmilliárd ember, van köztük pár „superfood” is

A többieknek még egy kis biztatásra van szüksége, magyarázta egy professzor. A szöcskék és a selyemhernyók olyan gazdagok antioxidánsban, mint a friss narancslé.
MTI, címkép: Wikipedia - szmo.hu
2019. július 19.


hirdetés

Először mérte meg az ehető rovarok antioxidánsszintjét egy tanulmány, és mint kiderült,

a szöcskék és selyemhernyók annyi antioxidánst tartalmaznak, mint a friss narancslé

- olvasható a Phys.org tudományos hírportálon.

"Legalább kétmilliárd ember - a Föld lakosságának negyede - rendszeresen fogyaszt rovarokat. A többieknek még egy kis biztatásra van szüksége"

- fogalmazott Mauro Serafini, az olaszországi Teramói Egyetem professzora, a Frontiers in Nutrion című folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője. A tudós szerint fontos, hogy olyan szempontokra hívják fel az emberek figyelmét, amelyek megkönnyítik számukra a választást. A táplálék íze és látványa nagyon fontos, de például sokak számára az is ösztönző, ha egy étel egészséges.

"Az ehető rovarok kitűnő fehérjeforrások, gazdagok többszörösen telítetlen zsírsavakban, ásványi anyagokban, vitaminokban és rostokban. De mindeddig senki sem hasonlította össze őket olyan klasszikus funkcionális ételekkel, mint az olívaolaj vagy a narancslé az antioxidáns-tartalom szempontjából"

- magyarázta a professzor.

Serafini emlékeztetett rá, hogy számos olyan "superfood" van, amelyeknek antioxidáns-kapacitásuk miatt nagy a szabadgyök-megkötő képessége. A kutatás azt igazolta, hogy az ehető rovarok között is vannak olyanok, amelyek ide sorolhatók.

A kutatók egy sor ehető rovart és gerinctelent vizsgáltak meg antioxidáns-kapacitásuk szempontjából. A rovarok ehetetlen részeit, a szárnyakat és a csápokat eltávolították, majd minden egyedből két minta kivonatát tesztelték a zsírtartalom szempontjából és abból a szempontból, hogy oldódik-e vízben. Aztán minden minta antioxidáns-tartalmát és kapacitását is mérték.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
woman-407168_960_720.jpg

Szélsebesen terjed egy esküvői fotós nyílt levele: ezért ne fotózz SOHA a mobiloddal a nagy napon

A nő a Facebookon osztotta meg felháborodását, ami azóta több mint 120 ezer like-ot kapott.
Kép: Pixabay - szmo.hu
2019. július 16.



Az ifjú pár szívta meg végül egy lelkes vendég mobilos fényképezését, amin az esküvőre felkért, profi fotós is kiakadt. Annyi történt mindössze, hogy egy fontos pillanatot szeretett volna elkapni, amikor egy lelkes amatőr a násznépből eléugrott, így nem lett meg a felvétel.

A nő a Facebookon osztotta meg felháborodását, ami azóta több mint 120 ezer like-ot kapott.

Ez történt ugyanis:

"Az iPhone-os lánynak… Nem csak a képemet rontottad el, hanem elloptad ezt a pillanatot a vőlegénytől, a menyasszonytól és annak apjától. Most mik a terveid ezzel a fotóval? De őszintén!

Ki fogod nyomtatni? Elmented magadnak? Minden nap megnézed? Nem. Nem ez fog történni. De a menyasszony előhívatta volna ezt a képet, gyakran rápillantott volna, és emlékezett volna a pillanatra, amikor az apja az oltárhoz vezette őt. Ehelyett előkaptad a mobilodat, kitakarva előlem a látványt, csak azért, hogy készíts egy olyan fényképet, amit soha nem fogsz használni..." - sopánkodott a fotós, majd mindenkit arra kért, hogy hasonló helyzetben hagyják a profikat dolgozni, és élvezzék inkább a bulit.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
energiaital.jpg

Veszélyes lehet: sokan úgy isszák, mint az üdítőt – 171 millió doboz energiaital fogy Magyarországon évente

Egy év alatt közel 32 milliárd forintot költöttek rá a magyarok, pedig az előnyei mellett komoly kockázatai is vannak.
Illusztráció: Pixabay - szmo.hu
2019. július 17.



Júliusban és augusztusban, a fesztiválszezon alatt tetőzik az energia- és sportitalok fogyasztása. 2018. június és 2019. május között közel 32 milliárd forintért vásároltunk a kategóriából, ami 15 százalékos értékbeli növekedést jelent az előző évi azonos időszakhoz képest.

A magyarok mintegy nyolc százalékkal több serkentő italt fogyasztottak, közel ötvenmillió liternyit – ez 171 millió darab terméket takar. És ha már energiaital, inkább cukros, különleges ízektől mentes és leginkább 250 ml-es kiszerelésű, derült ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.

Szereti pörgetni magát a magyar: a kiskereskedelmi szcéna értékbeli növekedésének közel kétszeresét hozta 2018. június és 2019. május között: 15 százalékkal bővült a forgalma. Az energiaitalok uralják a terepet: 90 százalék fölött hasítanak ki a kategóriából.

A kategória növekedése évek óta töretlen, és jellemzően májusban már kezd felpörögni az eladás, ami aztán július-augusztusban jár csúcsra: ekkor realizálódik az értékbeli és a mennyiségi forgalom közel egyötöde.

A Nielsen kiskereskedelmi indexéből az is kiderül, hogy az értékesített energia- és sportitalok esetében inkább a dobozost választjuk (90+%), és 100-ból 90 darab termék 200-250 ml-es kiszerelésű.

Az ötvenmillió liter több mint 60 százaléka extra ízesítés nélküli. Emellett csak az alma ízesítésű serkentő hatású italok rúgnak labdába. Az egyéb különleges ízek, mint például szőlő-tutti frutti, mangó-narancs-tutti frutti; stb. értékbeli piaci részesedése elenyésző.

Területileg leginkább a budapesti régió fogyasztói nyúlnak az energiaitalos doboz után: a teljes értékbeli forgalom közel harmada itt realizálódik; az északkeleti és északnyugati régió viszi a kategória forgalmának egynegyed-egynegyedét.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Veszélyes is lehet

A Magyar Kardiológusok Társasága viszont arra figyelmeztet, komoly baj is lehet abból, hogy a magyar fiatalok túlnyomó többsége folyamatos fogyasztó, sokan úgy isszák, mint az üdítőt, ráadásul mind gyakrabban alkohol kíséretében. Utóbbi akár életveszélyes is lehet.

Egy friss nemzetközi kutatás szerint sok esetben ezek az energiaitalok állnak az egészséges fiatal felnőttek hirtelen szívhalálának a hátterében, ugyanis súlyosbíthatják a rejtett szívbetegségeket.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
farmer-szegecs-klimavedelem-1000x659.jpg

„Újratervezheti” a farmereinket a klímaváltozás - az egyik legmérgezőbb ruhadarabról van ugyanis szó

A 'Jeans Redesign' nevű, klímavédelmi kezdeményezés hatására a farmer, ahogy ma ismerjük, örökre megváltozhat.
CNN. Fotó: Pexels - szmo.hu
2019. július 19.



Jeans Redesign Guidelines. Vagyis szabad fordításban Farmer-újratervezési Kódex. A CNN beszámolója szerint ez a neve annak a világméretű kampánynak, amelyet egy brit klímavédő szervezet, az Ellen MacArthur Alapítvány indított el.

Kevesen tudják, hogy a milliárdos divatipar a környezetünkre - és ránk nézve - az egyik legmérgezőbb üzletág. Különösen igaz ez a világ talán legnépszerűbb ruhadarabjára, a farmernadrágra, amely 150 éve gyakorlatilag a földgolyó minden pontján alapdarabnak számít.

A ma farmernadrág néven ismert ruhadarabot eredeti formájában egy favágó megrendelésére Jacob Davis szabómester készítette 1870-ben, aki az ehhez szükséges, erős pamutszövetet Levi Strauss San Franciscó-i méteráru-kereskedőtől vásárolta meg.

Annak érdekében, hogy a rávarrott zsebek minél erősebben tartsanak, Davis a sarkaikat szegecsekkel erősítette meg. Az eredeti farmernadrág egy bizonyos fajta sávolykötésű pamutszövetből, a „denim”- ből készül, jellemzően kék színű.

A klímavédő szervezetek régóta figyelmeztetnek arra, hogy a tradicionális farmer előállítása - ma már főként divatcélokra - indokolatlanul nagy megterhelést jelent a környezetünknek.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Kezdjük rögtön a fémszegecsekkel, amelyek funkciója régen valóban a nadrág megerősítése volt azokon a részeken, ahol az a nehéz fizikai munkában elszakadhatott. Ma viszont már a szegecseknek a dekoráción kívül az égvilágon semmi hasznos funkciójuk nincs.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
taborozas6.jpeg

„Nyugi, ha 10 napra megyek, két pólót is viszek majd” – így indulnak táborozni a gyerekek

A legönállóbbak egy szem pólóval indulnak útnak, vannak akik lista alapján pakolnak. Néhány gyereknek az anyukája pakol, és akad olyan is, aki még az indulást is elfelejti.
R. Fonyó Barbara írása a Mom With Five blogon, Fotók: Pixabay - szmo.hu
2019. július 19.



A Mom With Five blog sokkal több egy ötgyerekes édesanya egyszerű naplójánál, egy valóságos családi magazin. R. Fonyó Barbara végzettségét tekintve történész-egyiptológus, de az egyetem elvégzése után – némi kitérőtől eltekintve – külpolitikai újságíróként dolgozott a Magyar Távirati Irodánál. 2002 óta háztartásbeliként, főállású anyaként éli a mindennapjait öt gyerek (4 fiú és egy lány) édesanyjaként.

Barbara posztjai középpontjában a család áll, a gyerekei, a velük átélt élmények, a gyereknevelés során szerzett tapasztalatok, kudarcok. Írásaiban azt szeretné megmutatni, hogy gyerekekkel élni nem mindig rózsaszín, habos-babos tündérmese, néha kifejezetten nehéz, de ennek ellenére minden pillanatáért megéri csinálni, küzdeni, erőn felül teljesíteni.

Táborba. Megy. A gyerek. És a csiga? A csiga hova megy?! Micsoda bugyuta kérdés ez? Mi köze van a csigának a témához? Mindjárt meglátod. Vagyis elolvashatod.

Na, szóval.

Hova megy a csiga? Hát hova menne? Az idegeimre. Csak úgy, mint a táborba készülő gyerek(ek).

De persze megint ne szaladjunk ennyire előre! Csak szépen, csak lassan, ahogy a gyerek készülődik a táborba. Mert arról még szó sincs, hogy menne. Csak készülődik. Mint a csiga. Ami az idegeimre megy. Mit megy?! Táncol rajtuk.

Na de miért is megy a gyerek táborba? Mert táborba menni, táborban lenni jó. Hej-hó! Komolyan. Mondom! Táborozni jó.

Honnan tudom? Hogyhogy honnan tudom? Mert én is voltam táborban. Bizony. Egyszer. Nevetsz?! De most miért? Na akkor figyelj!

Oké, lehet, hogy táborozni csak egyszer táboroztam, de sátorban meg kétszer is aludtam. Az egyik alkalommal ráadásul három kemény héten keresztül Dél-Franciaországban. Egy rémálom volt! Tücskök, bogarak, skorpiók és a jó öreg Misztrál. Úsztam a boldogságban meg a sátram előtt, amikor reggelre kiöntött egy hirtelen jött vihar, hogy aztán soha többet ne lássam a sátramat. Szóval, ha jobban belegondolok, akkor három sátorban is aludtam. Mert az utolsó másfél hetet a konyhasátor sarkában vészeltem át. De legalább soha nem voltam éhes. Csak a többiek. Olykor. Hah.

Na ekkor fogadtam meg, hogy soha többet. Még napsátor félsátorban sem. Inkább a napszúrás. Arra lehet legalább pálinkát inni gyógyszernek. (Jó, egy szalmakalap belefér. Csak, hogy ne mondd: propagálom itt a napszúrást, mert az amúgy igenis veszélyes.) De mondd, a sátorozást mivel lehet kiheverni?!

Aztán Férj unszolására még egyszer megpróbáltam. Utoljára. Tényleg. Legeslegutoljára. Kétszemélyes sátorban ketten. Plusz a csomagok, nehogy reggelre lábuk keljen. Úgy, hogy én klausztrofóbiás vagyok, tehát egy hatszemélyes sátorban sem érzem elégnek a teret, annál inkább szűknek. Szerencsére csak egy éjszaka volt. Csak egy. Mert másnap inkább a szabad ég alatt a gyíkokkal nem aludtam. A többi zug alvótársra meg nem gondoltam. Ha gondoltam volna, még most se aludnék.

Amúgy meg milyen érdekes az élet: mostanában gyakran öntenek el nosztalgikus érzések eme legeslegutolsó sátorozásommal kapcsolatosan, például, amikor mind a heten beszállunk a hétszemélyes autónkba és még némi csomagot is betömködünk a szabadnak tűnő helyekre. Hm. Nem is olyan rossz a szabad ég alatt. Jó-jó, az alvás talán túlzás, de a gyaloglás?!

De álljunk csak meg! Ha jobban belegondolok, nem is igaz, nem is teljesen igaz, amit eddig leírtam. Mert ha már egyszer sikerült párhuzamot vonni a sátrazás és az autózás között, akkor én tulajdonképpen hetente sátorozok legalább egyszer. Jó, sátor nélkül…, de az érzés. És ha eltekintünk a sátor hiányától és csak az érzetre koncentrálunk, akkor mit is csinálok tulajdonképpen? Igen. Pontosan. Táborozok. Na!

Tehát joggal mondhatom, hogy van tapasztalatom a tábor(oztat)ásban. Ezért nem volt kérdés számomra soha sem, hogy ha egyszer a gyerekeim elérik az ivarérett táborérett kort, akkor biztosan elküldöm majd őket… sátorba. Táborba. Ki a lakásból. Ki a városból. Be a természetbe.

Csak mennének már! De még csak készülődnek. Mint a csigák.

Lapozás után, nézd meg, milyenek a gyerekek, amikor táborba készülődnek.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x