BUDAPEST

Ha nem akarsz tömegben nyomorogni a Normafánál, állj meg félúton a Kis-Sváb-hegyen

Ugyanúgy kikapcsol, csak kisebb. Távolról még hallod Buda hangjait és egy tanösvényen is végigmehetsz. Mindez pár megállónyira a Széll Kálmán tértől, vagy egy nagyobb sétára Városmajortól.

Link másolása

Egészen biztosan kevesebben ismerik a XII. kerület egyik ékkövének számító Kis-Sváb-hegyet, mint akár "nagytestvérét", a jelző nélkülit vagy épp az örök kedvenc Normafát. Még úgy is igaz lehet ez, ha az idősebb generáció kedvéért hozzáteszem, hogy amiről beszélünk, azonos a régen Martinovics-hegynek hívott természeti területtel.

Mielőtt azonban röviden bemutatnám, egy egészen kurta nyelvi kitérőt kell tennünk. Nem véletlenül írtam kötőjelekkel a bemutatandó sétálóhelyet. Beszélhetnék a Kissvábhegyről is, így, egyben: akkor azonban Budapest 12. kerületének egyik városrészét járnánk be, a hozzátartozó utcákkal, házakkal együtt. Én azonban a Budai-hegység egyik magaslatáról szeretnék beszélni, aminek beépítetlen része természetvédelmi terület.

A Kis-Sváb-hegy olyan, mintha a természet épp csak egy picit emelkedne ki a városból, hogy megmutassa, itt van, és nem is akármilyen értékeket rejt. Meglepően közel vagyunk a Buda egyik központjának számító Széll Kálmán térhez vagy épp a szintén közkedvelt Városmajorhoz.

Ha ez utóbbi helyről vagy épp a Szent János Kórháztól feltekintünk, láthatjuk is a 258 méter magasra emelkedő kis hegyet. De jómagam találkoztam olyan emberrel is, aki a Hármashatár-hegyről átnézve szúrta ki az egyedi területet.

A Kis-Sváb-hegy ugyan szabadon látogatható, de 1991 óta fővárosi védettség alatt álló természetvédelmi terület.

Megközelíteni legegyszerűbben a 21-es vagy a 212-es busz Pethényi úti megállójától vagy a 39-es Goldmark Károly utcai végállomásától lehet, pár perces sétával. De 30-40 perces kaptatás után a Városmajorból is elérhető, ugyanakkor parkolni sem lehetetlen a közvetlen környezetében. A Budai-hegység legkeletebbi szárnyának számít: északi oldaláról remek kilátás nyílik a budai II. és III. kerület és Pest nagy részére. Nem csoda, hogy Buda török elleni visszavételekor innen is lőttek ágyúval a vár felé.

Sőt, egyes információk szerint eredetileg ezt a területet hívták Svábhegynek (az itt állomásozó sváb származású katonák után), ami aztán a tovább terjedt a szomszédos területekre – főhősünk ekkor kapta meg a „kis” előtagot. Az 1950 és 1991 közötti időszak kivételével azóta is így hívták. A szocializmus bő negyven évében a magyar jakobinus mozgalom vezetője után Martinovics-hegyre keresztelték, mára azonban erre egyre kevesebbeknek áll a szája.

A Kis-Sváb-hegy tényleg minden igényét kielégíti a kirándulóknak, akik könnyed kikapcsolódásra vágynak, nem akarnak túlzsúfolt, „tömegtúrahelyre” menni, ugyanakkor egyedülálló természeti értékeket nézegetnének – esetleg egy kicsit piknikeznének is egy fákkal körülölelt nagy réten a város felett.

A Kis-Sváb-hegy legrégebbi emléke (egy kőkoporsó) a római korból származik, és még a XVII.-XVIII. században is használták szőlőpréskádként. Jelenleg az Aquincumi Múzeumban őrzik. A terület mindig kiemelt természeti jelentőséggel bírt, oldalában pedig (a Budai-hegység nagy részéhez hasonlóan) egészen az 1880-as években pusztító filoxérajárványig szőlőt termesztettek.

Hadászati feladatokra nem a török elleni harc idejében használták utoljára: a városrésznek jelentős szerep jutott Buda 1849. május 16-a és 20-a közötti visszafoglalási kísérletében is.

Itt állították fel azt a hat darab 12 fontos löveget, amellyel az Esztergomi-rondellát és a szomszédos nyugati várfalat lőtték – írja kutatásában Balázs Attila, a Hegyvidék helytörténésze. Majd 1936-ban a légvédelmi tüzérség alakított ki lőállást, aminek bunkerszerű építménye ma is látható a nyugati oldalon.

A hatvanas és hetvenes években komoly indián élet zajlott az erre tökéletesen alkalmasnak bizonyuló Kis-Sváb-hegyen: Harmat István 'Villanószem' (1930-1982) fotóriporter vezetésével megalakult a Napkirály törzs, ami Harmat korai haláláig aktívan működött, a környék fiataljainak nagy örömére.

A Kis-Sváb-hegy ma is aktív közösséget tudhat magáénak: a kissvábhegyi kutyások és más lakosok összetartó baráti társasága az év minden szakában birtokba veszi a hegyet, így

a kirándulóhely elsősorban azok számára ajánlott, akiket nem zavar a szabadon játszó, ugyanakkor fegyelmezett ebek társasága. Vagy éppen azoknak, akik négylábú kedvencüket szabadon futtatnák a „kis-” és „nagykörön”, vagy épp a fentebb már említett „fennsíkon”.

A környéken élők alapították meg 1990-ben a Kissvábhegyi Egyesületet is.

Ha azonban a természet érintetlen csodái miatt terveznénk kis-sváb-hegyi túrát, a hegyen körbefutó tanösvényt érdemes megcsodálnunk, ami egyike a 41 budapesti tanösvénynek.

A 6,7 hektáros területen elsősorban Kalmár László természetbarát 1973-as kezdeményezésének köszönhetően építési tilalmat rendeltek el, így a helyszínen csak olyan kisebb építményeket helyeztek el, mint az északi oldal tűzrakóhelye, különböző (azóta többször cserélt) padok, vagy legújabban a gyerekek számára készült, a helyi élővilágot bemutató kis meseszobrok.

Fotó: Hegyvidék TV/YouTube

Az északi rész felé indulva megtalálhatjuk az egykori kőfejtő területét, amit aktív időszaka óta erősen visszafoglalt a természet, illetve kisebb betonplacc és egy rövid lépcsős szakasz után a fentebb említett lőréses betonbunker-szerű építményt is. A hegyet körülölelő alsó és felső utat több helyen régi építésű lépcsők kötik össze, de akkor is jól járunk, ha két út között letérünk a járt ösvényekről, és néhány rejtett utat keresünk. A csekély szintkülönbség miatt a gyakorlatlanabb túrázóknak sem megterhelő az itteni kirándulás.

Fotó: Wikipédia



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: