Bolyongás a műalkotások labirintusában – megnéztük az idei Art Marketet
A közép-európai régió legfontosabb művészeti vására az idén a „Visegrádi Négyekre” fókuszál – hangsúlyozta Ledényi Attila, az Art Market Budapest 2018 Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Vásár igazgatója. A négy ország kiemelt alkotói megosztoztak az egyes művészeti ágakon. Magyar részről Robitz Anikó a fotográfiát, a szlovák Erik Sikora a médiaművészetet, a lengyel Tomek a Baran a festészetet, míg a cseh Lukas Rittstein a szobrászatot képviseli.
Ez utóbbinak nagyméretű műve, a Megvilágosodás számos asszociációra ad lehetőséget: én egy olvadó koronát láttam benne, míg Márk kollégám szerint olyan, mint amikor valaminek a közepébe belezuhan valami és szétfröccsenti azt…
A kínálat az idén is már-már szédülésig bőséges, ha igazán be akarjuk fogadni, és feldolgozó az egészet, talán egy nap sem elegendő. A galériák számos mini-tárlata között akadtak azonban olyanok, amelyek rögtön odavonzották a szemünket.
Mintha az online oldalszerkesztők rémálmai, a „pixeles” fotók jelentek volna meg az izraeli Adva Kremer képein, csak szövetből, patchwork-technikával megkomponálva. „Az a gondolat indított el, hogy napjainkban a műtárgyak piaca úgy működik, mint az értéktőzsde. Számunkra a művészetnek nincsen kifejezhető értéke. Az itt látható képek valójában az internetről gyakran lehívott híres festményeik fotóinak nagy felbontású változatai. A Google-ban kerestem rá, hogy mely képeknek a legnagyobb a látogatottsága. Ezzel a sorozatommal arra is fel akartam hívni a figyelmet, hogy miként jelennek meg a nők a festészetben. A művészek, többnyire férfiak, legtöbbször meztelenül ábrázolják őket, míg a férfiak mindig felöltözöttek” – magyarázta a művésznő.
Oroszországból érkezett, de már Magyarországon is élt és dolgozott Olga Tobreluts, „sztereo-varia-lentikuláris paneljeivel” amelyek közül a Szív valóban a nézővel együtt dobban. A ljubljanai P74-Gallery anyaga pedig a 90-es évek alternatív kultúrájának kedvelőiben a Laibach együttes zenéjének nyomasztó hangulatát fedezheti fel. Elgondolkodtatók voltak azok a „műtárgyak” is, amelyekben szögek álltak ki egy gyorséttermi zacskóból, miként a „tenyerek fala is.
Láthattunk autóalkatrészből kreált repülőgépet (vagy pillangót? elvégre rokonok), és nagy méretű klasszikus absztraktokat Hetey Katalintól és Soós Tamástól a budapesti Art+Text „szobájában”. A Rugógyár Galéria azzal a programjával érkezett, amely megmutatja a művészgenerációk közti ihlet dinamikáját.
Szabó Ágnes Csatazaja pedig bennem Woody Allen Fogd a pénzt és fuss című alapfilmjét juttatta eszembe, amelyben szappanból faragott pisztollyal akar börtönéből szökni, de pechjére kint esik az eső…
Az Art Marketen először bemutatkozó brüsszeli Nardone galéria két különlegességgel is szolgált: Phil van Duynen lefényképezett rajzokból készít fotómontázsokat, míg Mathilde Nardone olyan csendéleteket készített, amelyek virágok beszkenneléséből születtek. Benne hagyott ezekben a felvételekben minden hibát, az üveggel nem érintkező virágok homályosságát is. „Ezek a virágok mind bányák meddőhányóin nyíltak, és mivel Mathilde ősei bányászok voltak, egy kicsit bennük van a család története is” – árulta el falrendezés közben a galéria-vezető Mario Nardone, nem mellesleg Mathilde férje.
Megjelennek a fekete-fehér fotográfia hazai mesterei is, köztük Féner Tamás, Stalter György alkotásai, a Fotóművek szekcióban pedig fotótechnikával készült festmények láthatók a magyar avantgárd olyan vezető alakjaitól, mint Erdély Miklós, Havas Tibor és efLugossy László.
Sokáig el lehet bolyongani e labirintusban, sokszor meg kell állni, irányt változtatni, ide-oda visszatérni. Így megmaradhat bennünk az a látvány, amire éppen most szükségünk van. Csak időnk legyen rá.
Az Art Market Budapest 2018 csütörtökön nyílik és vasárnapig tart nyitva.