hirdetés
belvarosi-plebaniatemplom-mysecretbudapest-23.jpg

Pest legrégebbi épülete kis híján odaveszett a nagy városrendezési munkák miatt

A római kori erőd maradványaira épült középkori templomot le akarták bontani az Erzsébet híd építése miatt.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. január 04.


hirdetés

Népszerű hely a Belvárosi Plébániatemplom, egyszer sem tudtam ide betérni úgy, hogy senki se legyen ott rajtam kívül. Folyamatosan érkeznek a turisták.

Ez nem csoda, hiszen a pesti oldal legrégebbi, ma is álló épületének a története az ókorig nyúlik vissza. Maga az épület is sokrétegű hely, izgalmas részletekkel.

A Belvárosi Plébániatemplomot többször is a teljes pusztulás fenyegette, és egyszer arrébb akarták tenni, úgy, mint a budai Szent Flórián kápolnát.

Szerencsére sem a lebontásra, sem a áthelyezésre nem került sor.

 

hirdetés
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

MySecretBudapest (@mysecretbudapest) által megosztott bejegyzés,

A mai templom elődjét részben római kori építményre húzták fel. Ugyanis az ókorban a pesti oldalon, nagyjából a mai Március 15-e téren helyezkedett el a római tábor, Contra Aquincum négyszögletes alaprajzú, tornyos erődje. Az 5. században, Valeria provincia kiürítése után a hunok használhatták.

A honfoglaláskor az erőd falai még állhattak. A kereszténység felvétele után a volt római erőd egyik sarkán, az egykori parancsnoki épület helyén épült fel az a háromhajós, keleti oldalán három félköríves apszissal (szentéllyel) zárt kéttornyú templom, amelyet részleteiben ma is láthatunk.

Itt tartották 1211-ben a későbbi Árpádházi Erzsébet eljegyzését - ma a fiatalon meghalt, később szentté avatott királylány ereklyéjét őrzik a templomban.

A 13. században a római erőd déli falát lebontották, hogy a román stílusú templomot bővíthessék. A tatárjárás előtt a vészhelyzetre készülve pedig megpróbálták átalakítani, és biztonságosabbá tenni az egykori erődöt, ám a tatárok felgyújtották. Később a pesti oldal építkezéseihez széthordták a köveit, a törökök érkezésekor a templom már szabadon állt, az erődnek a felszínen nemigen volt látható nyoma.

A XIV. században lebontották az épület keleti három apszisát, és felépítették a máig álló nagy szentélyt. Valószínűleg ekkor készülhetett a déli zarándokkapu eredeti formájában és a déli torony is a megtartott román kori déli homlokzat elé.

A XV. század utolsó évtizedeiben, Mátyás és II. Ulászló idején gótikus stílusban építették át. Erre emlékeztet a királyi oratórium a szentélykörüljáró déli kápolnája fölött, lépcsőjének bejárata, a külső homlokzatok pálcatagos kapukeretei, az ekkor épült kápolnák ablakmaradványai, és a mai sekrestye eredetileg emeletes épülete. A szentély ülőfülkéibe freskók kerültek.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

MySecretBudapest (@mysecretbudapest) által megosztott bejegyzés,

A templomban az üvegpadló alatt látható az altemplom a római és középkori maradványokat feltáró ásatás során keletkezett régészeti leletekkel

A templom falba süllyesztett, kővel keretezett szentségfülkéi, vagyis pasztofóriumai reneszánsz stílusban készültek, a XVI. század elején. Az alábbi képen a Szent Erzsébet ereklye látható az egyik pasztofóriumban. . (A másik Szent László ereklyéjét őrzi.)

A törökök a város elfoglalása után rövid ideig mecsetként használták az épület szentélyét, és ott egy mihrábot alakítottak ki - ez ma is látható. Mi a mihráb és miért készült?

"Közismert, hogy az imádság alatt a muszlimok az iszlám szent városában, Mekkában talál-ható Kába kő irányába fordulnak. A dzsámikban és a náluk kisebb méretű és egyben kisebb szereppel bíró mecsetekben (imaházakban) a hívek akkor néznek Mekka, illetve a szent kő felé, ha az ún. kiblafallal szemben állnak. Az imahelyről a Mekkába mutató irányra merőlegesen épített kiblafal azonosítását a hívek számára úgy könnyítik meg, hogy rendszerint a közepébe egy gazdagon díszített kis helyiséget mélyítenek. Ez a mihráb, amely a belső tér egyetlen sokszög alakú vagy lekerekített oldalú fülkéje" - írja Gercsák Gábor 2010-es tanulmányában.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
Budapest_Ankert_Vegan_Sunday_Market_2-1000x664.jpg

Bezár Budapest egyik kedvelt szórakozóhelye

Az Anker't nyolc év után húzza le a rolót.
Kép:Wikipédia - szmo.hu
2020. január 07.


hirdetés

Egy Facebook-bejegyzésben tudatta vendégeivel a népszerű, hatodik kerületi szórakozóhely,

hogy az Anker't február elsejétől nem üzemel tovább.

A szórakozóhely a Paulay Ede utca 33 alatt várta vendégeit nyolc éven át, most ebben a formában felfüggesztik működésüket, bár enyhe reménysugárként beleírták búcsúbejegyzésükbe, hogy van esély a folytatásra, csak másol, másképp. A búcsúnak megadják a módját: kéthetes bulisorozattal várják a szórakozni vágyókat, amelynek programját hamarosan ugyancsak Facebook-oldalukon teszik közzé.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!