hirdetés
parkolo-app.jpg

Magyar fejlesztésű app lehet a parkolás jövője: oda is beállhatsz vele, ahová egyébként nem lehetne

A Parkl használatával nem kell többé aprópénzes automatákkal bajlódnod, de ennél sokkal többre is képes az alkalmazás.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. május 28.


hirdetés

Aki rendszeresen autóval közlekedik Budapest belvárosában, biztosan szembesült már vele, mennyire nehéz feladat időnként parkolóhelyet találni. Sokszor hosszú percekig kell körözni, és csak az eredeti célunktól több utcányira tudunk megállni.

Eközben viszont számos szabad hely van zárt térben, például szállodákban, újépítésű társasházakban napközben, vagy irodaházakban esténként és hétvégén.

Ezekbe a garázsokba nem lehet csak úgy beállni, pedig az esetek túlnyomó részében alig vannak kihasználva. Erre a koncepcióra épül a Somogyi Zsolt által megálmodott és startupként indult Parkl.

Zsolték kitalálták, hogy fejlesztenek egy olyan alkalmazást, ami egy előre elhelyezett eszköz segítségével képes kinyitni a rendszerbe bevont parkolóhelyek kapuját, hogy a mobilappot használó autós be tudjon hajtani. A fizetés is teljesen készpénzmentesen történik, a parkolás végén terhelik meg a felhasználó kártyáját.

Az ötlethez befektetőket is találtak, így három évvel ezelőtt hozzákezdtek a megvalósításhoz. 2017 közepén indult el a tesztüzem, Zsolt és üzlettársa ebben az időszakban egymás után keresték fel a potenciális partnereket.

hirdetés

Elmondták, hogy nekik azért lesz előnyös a részvétel, mert az üres órákban is állnak majd autók a parkolóhelyeiken, amivel plusz bevételhez jutnak, ráadásul ezért aktívan semmit nem kell tenniük.

Erre elég sokan ráharaptak, de a fejlesztés közben hamar kiderült, hogy az ötletben több is rejlik: nemcsak az amúgy nagyközönség elől elzárt helyek, de a nyilvános parkolóházak bevonására is alkalmas, így tulajdonképpen digitalizálni lehet vele a parkolást, mint szolgáltatást.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
újratervezés-1.jpg

5 dolog, amit érdemes megfogadnod a tapasztalt újratervezőktől

Ha épp azon gondolkodsz, hogy valami másba kezdenél, munkát váltanál, érdemes elolvasnod, mit tanácsolnak azok, akik már sikerrel vettek egy újratervezést.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2020. január 13.


hirdetés

Sokan álmodozunk sikerről, szeretnénk elégedett vásárlókat és/vagy ügyfeleket, netán hírnevet és csillogást, szeretnénk látni munkánk kézzel fogható eredményét. Újratervezés sorozatunkban olyan emberek portréját mutatjuk be, akik valami teljesen másba fogtak, új karriert indítottak és abban sikeresek lettek. Az ő tapasztalataikból szedtük össze a leghasznosabb tanácsokat.

Nézd meg a videónkat, mit tanácsolnak azok, akik már sikerrel vettek egy újratervezést:

1. Hobbiból is lehet hivatás, ha elég kitartó vagy

Adrienn évekig pénzügyesként dolgozott, projektmenedzseri feladatokat látott el. Mikor kisfia három éves volt, akkor azt tervezte, hogy egy saját készítésű különleges tortával lepi meg. A torta olyan jól sikerült, hogy meghozta Adrienn kísérletező kedvét, és nekilátott a Magyarországon akkor még ismeretlen „kajatorták” megalkotásának.

„Kilenc évig én ezzel csak hobbiszinten foglalkoztam. Ez nem volt könnyű, mert dolgoztam, két gyereket neveltem, közben elváltam, a tortákra többnyire éjszaka jutott időm”

hirdetés

– mondja Adrienn.

Sokszor csak munka után, ha már a gyerekek lefeküdtek, késő este jutott ideje a kísérletezésre, pedig egy-egy tortacsoda megalkotása aprólékos műveleteket is igényel. Mégis megérte a befektetett idő, energia és pénz: Adrienn mostanra feladta korábbi fix állását, hogy kizárólag a kajatortákkal foglalkozhasson, akkora igény mutatkozott irántuk.

„A mostani életem sokkal kiszámíthatatlanabb, mint a korábbi volt. De sokkal kreatívabb. Soha nem tudhatom, épp ki fog megkeresni valamilyen különleges kívánsággal.

"Azt remélem, hogy ha most is 100%-osan csak egy dologra koncentrálok, akkor ugyanolyan sikereket tudok elérni, mint korábban a kiszámíthatóbb területen.”

2. Megéri pénzt és energiát fektetni abba, hogy a legjobbtól tanulj

Tünde Szegeden él, három gyermek édesanyja és hosszú évekig fodrászként dolgozott. A harmadik gyermekének megszületése után érezte azt, hogy valami újra, másra van szüksége, mert már nem tud kiteljesedni a frizurák készítésében. Egy zalai kirándulás során vetődött el egy bútorfestő műhelybe, részt vett egy workshopon, és teljesen a bútorfestés szerelmese lett.

Gyűjtötte a felújítható bútorokat, képezte magát, utánajárt, mik a legjobb technikák. Sőt, elutazott Angliába, hogy Annie Sloantól, a krétafesték megálmodójától személyesen sajátíthassa el a praktikákat. Tudta, hogy hosszú távon mindenképpen megtérül majd számára a kurzusba fektetett pénz és energia és ez be is igazolódott.

„Életem egyik legjobb döntése volt, hogy megléptem ezt a váltást. Minden nap úgy jövök ide be dolgozni, mintha egy felnőtt játszótérre jönnék. Mindenkinek ajánlom, hogy vágjon bele, ha van valami a fejében.”

3. A család támogatása megkétszerezheti az erődet

Dávid értelmiségi családban nőtt fel, a fotográfus szakmát választotta hivatásul, évekig volt napilapok fotósa. Sokszor kellett olyan helyzeteket is lencsevégre kapnia, amikor beléhasított az érzés, hogy most inkább a kamera másik oldalán lenne és segítene a bajban lévőknek.

Több oka is volt, hogy elgondolkodott azon, nem akar főállású fotósként tovább dolgozni, más útra lépne. Mivel épp egy olyan hirdetés jött szembe vele, amiben a reptérre kerestek betegszállítókat, benne pedig égett a segíteni vágyás, jelentkezett. Megkedvelte a munkát, olyannyira, hogy most már az Országos Mentőszolgálatnál dolgozik. Iskolába is beiratkozott, hogy hivatásos szakápoló lehessen.

„Nagyon fontos számomra, hogy nem csak hogy emberekkel foglalkozhatok, de segíteni is tudok rajtuk” – vallja Dávid, majd hozzáteszi: művészeket és értelmiségieket felsorakoztató családjában nem volt könnyű elmagyaráznia, hogy miért hagyja el pályáját és áll be mentősnek, de végül mindenki elfogadta döntését.

„A feleségemnek a legnehezebb, neki kell azzal szembesülnie, hogy 12 órákat dolgozom, hogy néha nehéz az autóban hagyni a napi munka során tapasztaltakat és kerülni azokat a mondatokat, amik úgy kezdődnek, hogy ’vittünk egy...’”

Mi segítheti az újratervezést?

„Megtörténhet, hogy azt érezzük, a munkánk már nem nyújt elég motivációt ahhoz, hogy reggelente örömmel induljunk dolgozni. Ahogy a történetekből látjuk, mindenki más-más úton juthat el az újratervezésig, és másféle tanulságot von le belőle. Talán sokakat ezek a sikersztorik is arra inspirálhatnak, hogy érdemes lépni, valami újba kezdeni.

A váltás azonban nem egyszerű, főleg akkor, ha már a család egzisztenciája, tervei is függnek a döntéseinktől. Ezért is fontos, hogy először jól körüljárjuk a lehetőségeinket és ahhoz, hogy a döntésünk ne csak bátor, de megalapozott is legyen, érdemes pénzügyi tervet is készíteni. Ha az első nagy lépés megtétele anyagi befektetéssel is jár, hatékony segítséget jelenthet a személyi kölcsön*, amelyet ma már akár néhány órán belül az otthonunkból, online is igényelhetünk. A felmerülő kérdések megválaszolásában pedig az ügyintézőink készségesen segítenek” – mondja Györkei Krisztián, az OTP Bank fogyasztási hitelek termékfejlesztési vezetője.

*THM mértéke: 7,99% - 21,49 %

Az akciós időszak 2020. január 13-tól visszavonásig, de legkésőbb 2020. március 29-ig tart.

4. Át kell gondolni, mire vagyunk képesek és mire van szükség a piacon

Ádám szerette volna megtapasztalni, milyen lehet más területen érvényesülni, milyen egy 8 órás munkanap. Merészet lépett és IT szakemberré képezte át magát – 7 év Hittudományi Egyetem és 5 év papi szolgálat után.

Papként munkanapjai változatosak voltak, nem volt két egyforma, bár volt bizonyos rendszer benne. "Teljesen különbözően alakult, hogy épp milyen szertartás után milyen másik következett. Nehezemre esett, hogy akár öt perc alatt átálljak: igen, eddig szomorúak voltunk egy temetésen, mert volt miért szomorúnak lennünk, de aztán meg örülnünk kell, mert két fiatal épp összeköti az életét."

„Annak a felismerése döbbentett rá a váltásra, hogy nem feltétlen arrafelé tart a pályám, amerre szeretném, amerre másoknak és magamnak javamra válik.”

Az előkészületek nagy tervezést igényeltek, jó egy évbe telt, amíg megtalálta, hogy mihez vannak adottságai, mi az a munka, ami nemcsak hogy neki való, de amire évek múlva is szükség lesz. Rengeteget olvasott, ez segített neki abban, hogy reális képet kapjon a világról. Az egyik könyvben például arról talált okfejtéseket, hogy

milyen munkák szűnnek meg 20-30 év múlva a világban és mik lehetnek azok, amik ma még nem is léteznek.

A programozói végzettség nyerőnek tűnt, ezért is szánta rá magát, hogy ezen a területen fejleszti tovább magát.

5. Ne mások véleményére fókuszálj, merj önmagad lenni

Többszörös újratervezőnek mondja magát Kende-Hofherr Krisztina. Az első komolyabb váltása még sok évvel ezelőtt volt, amikor egy kereskedelmi rádiótól egy kereskedelmi tévéhez került át. De az igazán nagy lépés akkor következett, mikor az alkalmazotti létet, a kommunikációs vezetői pozíciót – és az ezzel járó rangot, fizetést, juttatásokat – hátrahagyva megpróbált a saját lábára állni.

Hogy ez nem volt rossz döntés, azt többek között az is igazolja, hogy mostanra a legmenőbb sztárokat menedzseli, Dobó Katától Ábel Anitáig. De nem állt meg itt: 2019-re új kihívást talált magának.

A sztárok után ugyanis most már a hétköznapi emberek is tanácsért fordulnak hozzá, miután a nevével fémjelzett évtervező naptáron keresztül megismerték személyiségét.

Egyre többen mintaként tekintenek Krisztára, tanácsokat kérnek tőle, kérdéseket küldenek neki, amiket ő készséggel igyekszik megválaszolni.

Mostanra komoly követőtábora alakult ki, akik ha tehetik, követik a hétfői bejelentkezéseit az Instagramon, tagjai a zárt Facebook csoportnak, és részt vesznek Kriszta worskhopjain, előadásain.

Az újratervezőknek mindig két dolgot szokott mondani, függően attól, milyen életszakaszban vannak. Az egyik fontos tanács, hogy az ember nem hétfőről keddre rúgja fel az életét, a változtatás alaposabb tervezést igényel minden téren, így gondolni kell a pénzügyi tervezésre is.

A másik tanács egy statisztikához kapcsolódik: az emberek 70%-a abbahagy valamit azelőtt, hogy kiderülne, jó benne. A leggyakoribb indok, hogy miért nem tartanak ki a próbálkozók az, hogy félnek, hogy mit mond más.

„Ez azt jelenti, hogy mások életét éljük, nem a sajátunkat. De az nem lehet, hogy azért ne csináljak valamit, mert mit szólnak majd mások.

"7,5 milliárd ember él a Földön, nem azokkal kell foglalkozni, akik visszahúznak. Azokra kell figyelni, akik fontosak nekünk, akik támogatnak minket, akik mellettünk állnak. Nagyon más nem számít.”

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
kende_hofherr_krisztina_JPG.jpg

Miatta hisz magában Liptai Claudia - ma már nem csak a sztárok követhetik tanácsait

Kende-Hofherr Krisztina nevét évekig leginkább a média világában ismerték jól, tudták, ő közel 40 hazai sztár menedzsere. 2019 óta több ezres civil követőtábora lett, akik mind tanulni akarnak tőle.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2020. január 08.


hirdetés

Többszörös újratervezőnek mondja magát Kende-Hofherr Krisztina. Az első komolyabb váltása még sok évvel ezelőtt volt, amikor egy kereskedelmi rádiótól egy kereskedelmi tévéhez került át. De az igazán nagy lépés akkor következett, mikor az alkalmazotti létet, a kommunikációs vezetői pozíciót – és az ezzel járó rangot, fizetést, juttatásokat – hátrahagyva megpróbált a saját lábára állni.

Hogy ez nem volt rossz döntés, azt többek között az is igazolja, hogy mostanra a legmenőbb sztárokat menedzseli, Dobó Katától Ábel Anitáig. De nem állt meg itt: 2019-re új kihívást talált magának.

VIDEÓ: Nézd meg Krisztával készült kisfilmünket!

Új szerepében csak így emlegették: „a sztárgyáros”

„Utolsó rendes munkahelyemen a TV2 kommunikációs és marketingigazgatója voltam. Ami egy nagy szervezet, sok adminisztrációval, kevés teret engedve a kreativitásnak, tenni akarásnak. Viszont magas pozíció, nagy fizetés, köztisztelet és egy sor járulékos dolog” – meséli Kriszta. – „Ezért is fordulhatott elő, hogy magánvállalkozóként az első hónapokban egyszerűen nem fizettem be a telefonszámlát, mert megszoktam, hogy azt valaki elintézte a tévénél.”

hirdetés

A saját maga által választott szakiránynak inkább a kommunikációs szakma emberközpontú oldalát tartja.

Ezért is vált a személyes márkaépítés specialistájává. Kezdetektől ismert emberekkel, sztárokkal dolgozott – Liptai Claudia, Hajós András, Gianni Annoni mind régi ügyfelei.

Mostanra az a jelentős változás, hogy a civil szféra felé is nyitott, sőt, ezreket – csupa olyan embereket, akiket személyesen nem is ismer – lát el tippekkel, jó tanácsokkal.

Pár éve még kínnak élte meg a nyilvános szereplést, most százak előtt tart workshopokat

Ennek egyik eleme, hogy workshopokat, előadásokat, motivációs beszédeket tart, pedig néhány évvel ezelőtt még maga sem gondolta volna, hogy képes százak előtt megszólalni egy színpadon.

„A nyilvános szereplés az olyan szintig kínt jelentett nekem, hogy egyszerűen fizikailag képtelen voltam rá, beálltak az izmok a szám körül. Kikerültem ezeket a helyzeteket, úgy voltam kommunikációs igazgató, hogy valahogy mindig kicsúsztam ebből a szerepkörből”

– árulja el Kriszta. 2018 nyarán találkozott egy hölggyel, aki felkérte, hogy szerepeljen egy konferenciáján és már kellemetlen lett volna sokadszorra nemet mondania. Ott beszélt először saját magáról nagy közönség előtt.

„Hetekig nem aludtam előtte rendesen, azon gondolkodtam, hogy ugyan kinek izgalmas az én életem. Aztán elmondtam első motivációs beszédemet, ami arról szólt, hogy a gimnazista lány elmegy pszichológia szakra, nem veszik fel – ez vagyok én, aki most itt áll a színpadon és elmeséli karrierje történetét. Ebben bőven van fent és lent, sírás és kacagás, de mára már ott tartunk, hogy az én tapasztalataim másoknak szolgálnak segítségül.”

Egyre többen vágynak rá, hogy kitűnjenek a tömegből

Kriszta úgy véli, hogy egyre inkább olyan világban élünk, amikor nincsenek hosszú távú állandók az életünkben munka szempontból. Míg a nagyszüleink egy emberöltőt eltöltöttek egy vállalatnál, ma ez nemhogy nem előny, hanem kifejezetten hátrány, mert ha 5-6 évente nem érezzük magunkban a motivációt, hogy váltsunk, akkor nem vagyunk elég motiváltak, nem vagyunk elég haladók.

Egyre többen választják azt, hogy szeretnék hallatni a hangjukat, szeretnének megmutatkozni, hogy mondjuk előrébb kerüljenek a vállalati ranglétrán. Vagy pedig saját útra lépnek, de ott teljesen elvesznek, mert hiába tudnak mindent a saját szakmájukról, de hogyan tudnák ezt megmutatni a nagyvilágnak. Hogyan lesz valaki az a pék, akihez majd betérnek kenyeret venni, mikor annyi más pékség van?

„A világ változásával fel kell vennünk egy sor tudást és képességet, ami nem biztos, hogy automatikusan jön. Én ebben vagyok jó, hogy van bennem egy olyan energia, ami másokra is hat, így könnyebben át tudom adni a tudásomat, tapasztalatomat.

Liptai Claudia szokta mondani, hogy azóta hisz magában, mióta én hiszek benne.”

Ha lépést akarunk tartani, mindig tanulnunk és fejlődnünk kell

„A mai világban nincs olyan, hogy én kész vagyok. Mert olyan gyorsan változik minden, hogy ha nem tanulok nap mint nap, akkor ami ma még elég, az holnap már kevés, holnapután pedig elégtelen. Ha az ember ennyire kilép a háttérből és kiáll mások elé, hol 20, hol 1000 ember elé, mint ahogy én tettem, akkor a saját területemen nem rendelkezhetem hiányos tudással."

"Én minden nap tanulok 1-1,5 órát, leginkább akkor, amikor az autóban ülök – hangoskönyvet hallgatok, online workshopokon veszek részt.”

Az elmúlt egy évben rengeteg minden megváltozott körülötte. 20 év alatt 5 interjú készült vele, de azok is mind gazdasági lapoknak – most sokkal többet szerepel, mert az emberek kíváncsiak rá. Mióta kilépett a fénybe, a szélesebb nyilvánosság elé, fontosnak tartja, hogy a saját márkáját is építse, hiszen hogyan hinnék el, hogy ehhez ért a legjobban, ha a saját imázsa nem lenne rendben.

Na de hogyan lesz sztárok háttéremberéből idegenek mentora?

2018-ban kapott egy felkérést, hogy legyen ő az arca egy határidőnaplónak – amerikai mintára kellett saját ízlésére formálnia a naptár kinézetét és tartalmát is. Bár először vonakodott, hogy ugyan ki venné meg azt a határidőnaplót, amit az ő neve fémjelez, mégis belevágott, mert izgatta a feladat.

„Legmerészebb álmainkban sem gondoltuk volna a kiadóval, hogy hat hét alatt elfogy az összes példány”

– újságolja Kriszta. Nem volt kérdés, hogy a következő évre jön a folytatás.

A siker magával hozta azt is, hogy egyre többen mintaként tekintettek Krisztára, tanácsokat kértek tőle, kérdéseket küldtek neki, amiket ő készséggel igyekezett megválaszolni. Míg nem már egész vasárnapokat elvitt az, hogy számára idegen embereknek fogalmazott meg válaszokat, és a családja jelezte, hogy bár rendkívül örülnek az eredményeinek, az tenné őket boldoggá, ha a hétvégéket együtt tölthetnék. Ekkor találta ki, hogy összegyűjti a hozzá befutott kérdéseket és egyszerre válaszolja meg őket, hétfőnként 9 órakor, egy úgy nevezett Hétindító Live-ban. Így nem csak annak segít, aki feltette a kérdést, hanem sok más emberhez is eljut, akik hasonló problémákkal küzdenek.

Mostanra komoly követőtábora alakult ki, akik ha tehetik, követik a hétfői bejelentkezéseket, tagjai a zárt Facebook csoportnak, és részt vesznek Kriszta worskhopjain, előadásain. „Nagyon inspiráló nekem, hogy látok ismerős arcokat, ez biztonságot ad, azt érzem, hogy azoknak, akik visszatérnek, tudok valamit adni, van értelme annak, amit csinálok.”

Mi segítheti az újratervezést?

„Megtörténhet, hogy azt érezzük, a munkánk már nem nyújt elég motivációt ahhoz, hogy reggelente örömmel induljunk dolgozni. Szerencsés esetben találunk egy jó példát, amit követhetünk, tanácsot kérhetünk egy tapasztaltabbtól - ahogy Krisztához is sokan fordulnak újratervezéssel kapcsolatos kérdésekkel.

A váltás azonban nem egyszerű, főleg akkor, ha már a család egzisztenciája, tervei is függnek a döntéseinktől. Ezért is fontos, hogy először jól körüljárjuk a lehetőségeinket és ahhoz, hogy a döntésünk ne csak bátor, de megalapozott is legyen, érdemes pénzügyi tervet is készíteni. Ha az első nagy lépés megtétele anyagi befektetéssel is jár, hatékony segítséget jelenthet a személyi kölcsön*, amelyet ma már akár néhány órán belül az otthonunkból, online is igényelhetünk. A felmerülő kérdések megválaszolásában pedig az ügyintézőink készségesen segítenek” – mondja Györkei Krisztián, az OTP Bank fogyasztási hitelek termékfejlesztési vezetője.

*THM mértéke: 7,99% - 21,49 %

Az akciós időszak 2020. január 13-tól visszavonásig, de legkésőbb 2020. március 29-ig tart.

Hasznos tanácsok újratervezőknek, váltásban gondolkodóknak

Sokan keresik meg Krisztát épp azzal a felvetéssel, hogy gondolkodnak azon, hogy valami másba fognának, váltanának, mit tanácsolna. Az újratervezőknek mindig két dolgot szokott mondani, függően attól, milyen életszakaszban vannak. Az egyik fontos tanács, hogy az ember nem hétfőről keddre rúgja fel az életét, a változtatás alaposabb tervezést igényel minden téren, így gondolni kell a pénzügyi tervezésre is. De nem szabad benne ragadni olyan helyzetekben, amikben nem érezzük jól magunkat, mert csak egy életünk van.

„Aki azt érzi, hogy váltania kell, kezdje el pici, apró lépésekben, és meg fogja érezni, mikor van az a pont, hogy lépnie kell.”

A másik tanács egy statisztikához kapcsolódik: az emberek 70%-a abbahagy valamit azelőtt, hogy kiderülne, jó benne. A leggyakoribb indok, hogy miért nem tartanak ki a próbálkozók az, hogy félnek, hogy mit mond más.

„Ez azt jelenti, hogy mások életét éljük, nem a sajátunkat. De az nem lehet, hogy azért ne csináljak valamit, mert mit szólnak majd mások.

„7,5 milliárd ember él a Földön, nem azokkal kell foglalkozni, akik visszahúznak. Azokra kell figyelni, akik fontosak nekünk, akik támogatnak minket, akik mellettünk állnak. Nagyon más nem számít.”

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés

Fiatal magyar lány startupja forradalmasítaná a ruhavásárlást

Tóth Sára „zöld”alkalmazásával bérelni lehetne a ruhákat, így nem termelődne annyi feleslegesen. A divatipar ugyanis az egyik leginkább környezetszennyező szektor.
Szegedi Éva, Fotó: PALANTA.CO és Unplash - szmo.hu
2020. január 10.


hirdetés

Tóth Sára Hollandiában él. A Corvinuson végzett gazdálkodás menedzsment szakon és most hatalmas fába vágta a fejszéjét.

Olyan új startupot indít, ami segít csökkenteni ökológiai lábnyomunkat a tudatos öltözködéssel – a divatipar ugyanis az egyik leginkább környezetszennyező iparág manapság.

A projekt lényege, hogy etikus módon előállított ruhadarabokat lehet majd bérbe venni annyi időre, amennyire csak szeretnénk, majd ha meguntuk azokat, újabb darabokat kikölcsönözni. Ehhez keres befektetőket és adományozókat; a PALANTA.CO számára közösségi finanszírozással teremtené elő az induláshoz szükséges összeget.

Honnan jött az ötlet? Mi is a PALANTA.CO lényege? Erről beszélgettünk.

- Mi adta a lendületet az ötlethez?

hirdetés

- Mindig is szerettem volna valamilyen saját projektet létrehozni, mivel a szüleim is vállalkozók, így volt előttem minta. Multis tapasztalatot is szereztem, jelenleg pedig egy startupnál dolgozom.

Tavaly karácsonyra kaptam újrahasználható sminklemosó korong szettet, s elkezdtem fenntartható témában Youtube-videókat nézni, megnéztem Netflixen True Cost című filmet is, mely felnyitotta a szemem.

Mikor Angliába költöztem pár hónapra, csak egy bőrönddel tudtam kimenni helyszűke miatt. Ekkor jöttem rá, hogy a Budapesten maradt gardróbszekrényre valójában nincs is szükségem. S tökéletesen elvagyok a bőröndnyi ruháimmal is.

Azon kezdtem gondolkodni, hogy ha valaki szeretne zöldebb útra térni, ugyanakkor szeretne változatosan öltözködni, azoknak mi lehet a megoldás. Így jutottam el addig, hogy mi lenne, ha a ruhákat bérelnék és nem megvásárolnák a felhasználók. Így akár havonta új gardróbjuk lehetne.

- Miért lett a neve PALANTA.CO?

- Eredetileg Avocado Wardrobe lett volna, ám éppen akkor zajlott egy nagy botrány az avokádók termesztésével kapcsolatban. Kiderült, hogy Dél-Amerikában a drogbárók szereznek hatalmas bevételt belőle, ráadásul a termesztése sem olyan fenntartható.

Gondolkodtam, milyen név lehet az, ami a természethez köthető, angolul is könnyen kiejthető, jól visszaadja azt a gondolatot, hogy kicsiből, kis cégből is naggyá nőhetünk.

Ezért lett Palánta, vagyis PALANTA.CO.

- Számodra miért fontos ez a téma, mi a személyes motivációd?

- Ahogy követni kezdtem a Youtube-csatornákat, azt volt az érzésem, hogy ha szeretnék zero-waste életmódot élni, bírálni, kritizálni fognak ha azt nem tökéletesen csinálom. Ha nem vagyok vegán, akkor inkább vega se legyek. Hatalmas volt megfelelési kényszer kezdetben.

Én azonban olyan dolgot szerettem volna kitalálni, ami nem mond ítéletet azok felett, akik szeretnének áttérni a környezettudatosabb életmódra, és akik bele akarnak vágni a hulladékcsökkentésbe. Inkább megoldást, alternatívát, segítséget szerettem volna nyújtani nekik arra, hogyan kezdjék el, hogyan vágjanak bele, mi pedig itt leszünk támaszként számukra.

A környezetvédelem mindig is a szívügyem volt, ám most észrevettem magamon a klímaszorongás tüneteit: nem szeretem azokat a szituációkat, amelyeket nem tudok kontrollálni, amelyek felett nincsen befolyásom. A környezetvédelem pontosan ilyen. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi termék érkezik Kínából, ahol nem megfelelő körülmények között állítják elő ezeket. Szerettem volna valamilyen nyomot hagyni magam után, hogy én is megpróbáltam tenni valamit ez ellen.

- Kiknek szánod a megoldást?

A PALANTA.CO weboldal lesz, ahol kismamaruhákat, babaruhákat és női ruhákat lehet majd bérelni. Úgy vélem, minden változás a nőkben indul el, és a ruhabérlés is logikus, ha őket célozza meg. Emlékszem, a kishúgomnak is milyen gyakran kellett ruhákat venni, amikor még kicsi volt. A nők teste is viszonylag gyorsan változik a terhesség alatt, különösen has- és deréktájon, ezért lett ez a fókuszcsoport, és számukra a ruhabérlés megoldás lehet a problémáikra.

- De hát itt ez a rengeteg használtruha-üzlet, ez miért nem elég?

- Szerintem nem megoldás. Sok használtruhát vásároltam én is, de nem abban látom a jövőt, hogy továbbiakat vegyek. Emellett az a célom, hogy ne támogassuk tovább a fast fashion márkákat még azzal is, hogy a termékeiket a turkálóban megvásároljuk.

Ha a ruháinkat béreljük, akkor többen is tudnak hordani egy ruhát, a Palanta.Co-val pedig kifejezetten az a célom, hogy csak etikus körülmények között előállított, helyi márkáktól származó öltözéket lehessen bérelni az oldalon.

Így a helyi ethical fashion designereket is támogatni tudjuk, és nem azoknak a nagyvállalatoknak a bevételeit növeljük, amelyek például a szemétbe dobják a felesleget. Éppen a vásárlás, a pazarlás csökkentése lenne a célom, az, hogy a kereskedelmi forgalomban lévő ruhadarabok mennyisége csökkenjen, és a circular economy, a circular fashion erősödjön és kerüljön előtérbe.

- Miért lesz jó annak, aki a PALANTA.CO-n keresztül kíván ruhát bérelni?

- Szeretek úgy gondolni a PALANTA.CO-ra, mint nem egy egyszerű webshopra. A célunk vele sokkal többrétű. Azt tervezzük, hogy workshopokat is szervezünk, eseményeket, amelyeken a ruhákat lehet csereberélni. A csapat egyik tagja etikus dizájnra szakosodott divattervező, aki upcycling workshopokat fog tartani – ez azt jelenti, hogy ha te behozod a ruhát, például a megunt pulcsidat, akkor megtanítunk arra, hogyan alakítsd át sapka-sál-kesztyű szetté a kisgyermeked számára.

A PALANTA.CO-val közösséget is akarunk építeni, ahol a zero waste életmóddal kapcsolatos problémáinkat is megoszthatjuk egymással, például azt, ha nehézségbe ütközik a szelektív hulladékgyűjtés, a vegán életmód vagy a tudatos ruhavásárlás. Olyan zöld közösséget szeretnénk létrehozni, amihez nem kell feltétlenül ruhát bérelni a palántáról ahhoz, hogy valaki a tagja legyen.

A bérléssel időt és pénzt takarítunk meg. Nem kell akkora hely, nem kell időrabló vásárlással foglalkozni, és mivel a fenntartható ruhák költségesebbek az előállításuk miatt, nem fogunk tucatjával vásárolni később feleslegessé váló ruhadarabokat.

- Kik a csapat tagjai?

- Három lány, jelenleg mindenki önkéntes alapon vesz részt a feladatokban, mivel mindhárman teljes munkaidőben dolgoznak máshol. Egyikük jógaoktató és marketinges, a másik tag blogot ír, a csapat harmadik tagja pedig a már említett divattervező, aki a kínálat összeállításán dolgozik. Velük vitatom meg az ötleteimet, ami számomra hatalmas segítség, mert sokáig egyedül voltam a tervezgetéssel és a szervezéssel.

- Mennyire erős a konkurencia?

- Végeztem egy kis kutatást ezen a területen, és bár vannak versenytársak, úgy gondolom, ez kifejezetten jó jel. Azt jelenti, hogy a megoldásomra nyitott a piac. A konkurencia egyik része csupán fenntartható ruhák eladásával foglalkozik, kisebb részük ad bérbe etikus ruhákat, de közülük is csak kevesen foglalkoznak helyi tervezőkkel.

Itt, Hollandiában is foglalkoznak ilyesmivel, de az egyikük Ausztráliából és Kanadából hozza a ruhát. Hiába származik fenntartható gazdaságból a termék, ha a tengerentúlról jön, és hosszú utat kell megtennie, ezzel az ökológiai lábnyoma lesz nagyobb.

A ruhabérléssel foglalkozó oldalak közül pedig van, akinek fizikai üzlete is van, ami szerintem nem olyan jó. Használni kell hozzá az áramot, a vizet, a vevők közlekednek, nem tudni, mekkora távolságot tesznek meg a boltig és milyen járművet használnak hozzá. Ezért ez már kevésbé zöld megoldás.

- Mi a legnehezebb a startupod elindításában, megvalósításában? És mi a legszebb?

Csak nyáron költöztem ki Hollandiába, és az első néhány hónap arról szólt, hogy megismerjem az itteni zöld közösségeket, és eljuttassam az üzenetet azokhoz, akik erre a változásra nyitottak, akik az életmódváltást igénylik.

Ugyanez a munka szépsége is, mivel itt használni tudom azt, amit az egyetemen tanultam. Szeretném, ha ez a megoldás nem csak Hollandiában, hanem Magyarországon, illetve a többi európai országban is sikeres lenne, és ha néhány éven belül franchise-rendszert lehetne építeni belőle.

A saját ötlet megvalósításában az a szép, hogy úgy érzi az ember, nem csak egy kis csavar a nagy szerkezetben, hanem felelőssége van, önálló lehet, és az elképzelései valósággá válnak.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
az-ev-sportoloja-2020.jpg

Hosszú Katinkát és Milák Kristófot választották meg az év sportolójának

Wichmann Tamás kilencszeres világbajnok, olimpiai ezüstérmes kenus pedig életműdíjat kapott.
MTI - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Milák Kristóf és Hosszú Katinka személyében a férfiaknál és a nőknél is úszót választott a 2019-es év sportolójának a Magyar Sportújságírók Szövetsége.

A 62. alkalommal rendezett szavazás győzteseit az M4 Sport-Az Év sportolója gálán, a Nemzeti Színházban hirdették ki.

Hosszú Katinka hetedszer érdemelte ki az elismerést, amivel beállította a szintén úszó Egerszegi Krisztina rekordját. Milák Kristóf először nyert.

Hosszú Katinkát nemrég az elmúlt év legjobb európai női sportolójává választották a kontinens sportújságíróinak szavazásán.

A magyar úszó a dél-koreai világbajnokságon sporttörténelmet írt azzal, hogy 200 és 400 méter vegyesen is aranyérmet szerzett: a hosszabbik távon aratott sikerével első női úszóként ötödször diadalmaskodott egy számban, a sportág történetében pedig elsőként csinálta meg azt, hogy a 200-400 vegyest sorozatban négyszer nyert a vb-ken.

hirdetés

Az év sportolója szavazáson hagyományos csapatsportokban az FTC férfi vízilabda-együttese lett a legjobb, az egyéni sportágak csapatversenyei kategóriában pedig a Babos Tímea és a francia Kristina Mladenovic által alkotott női teniszpáros.

Az edzők között a ferencvárosi pólósokat felkészítő Varga Zsolt kapta a legtöbb szavazatot.

Az év férfi labdarúgójának ismét Gulácsi Pétert, az RB Leipzig és a magyar válogatott kapusát választották.

A fogyatékos sportolók versengésében Kiss Péter Pál parakajakos és Ekler Luca paraatléta bizonyult a legjobbnak.

Wichmann Tamás kilencszeres világbajnok, olimpiai ezüstérmes kenus a Magyar Sportújságírók Szövetségének és a Magyar Olimpiai Bizottság Életműdíját kapta meg a gálán.

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!