hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
A szocialista IKEA, ahonnan régen egész Budapestet berendezték – bejutottunk az elhagyatott Otthon Áruházba
A Rákóczi úti hatalmas üzlethelyiség tizenhat éve üresen áll, de odabent ma is könnyen fel lehet idézni a dicső múltat.
Láng Dávid; képek forrása: Hosszúlépés - szmo.hu
2019. január 07.


hirdetés

A mai tizen-huszonéves generációnak valószínűleg már semmit nem mond az Otthon Áruház név, de ha a szüleiket kérdeznénk, szinte biztos, hogy mindenkinek lenne róla valamilyen emléke a budapestiek közül. Most a Hosszúlépés jóvoltából járhattuk be az egykor szebb napokat látott épületet.

Több mint négy évtizeden át működött itt, a Keleti pályaudvar és a Blaha Lujza tér között félúton a főváros legelső – és sokáig legnagyobb – lakberendezési áruháza, ahonnan megszámlálhatatlanul sok lakást szereltek fel bútorokkal, szőnyegekkel, függönyökkel és más mindennapos használati tárgyakkal.

Maga a ház azonban ennél is régebbi múltra tekint vissza. Az I. világháborút követően itt nyílt meg a Magyar Divatcsarnok, amely egy helyi kereskedő, Rosenberg Márk Wesselényi utcai kis boltjából nőtte ki magát.

Később a fiai, Ruttkai Antal és Pál vitték tovább a vállalkozást, az ő irányításuk alatt indult be igazán az üzlet. A Trianon utáni közhangulatban remek ötletnek bizonyult, hogy tematikus magyar hetet hirdettek, amikor csak hazai árut lehetett kapni – ennek hamar híre ment, még több embert bevonzva.

1925-ben már az épület teljes szélességét elfoglalta az áruház a földszinten és a félemeleten. Három évvel később az egészet átalakították a korszak emblematikus építésze, Kozma Lajos irányításával. Az udvart üvegtetővel fedték le, így egy nagy árusító csarnokot alakítottak ki.

Az 1930-as években a ház szomszédos épületeit is bevonva terjeszkedtek tovább, a csúcson a Rákóczi út 70-76. lakóházai változó arányban, de mind a Divatcsarnok komplexumához tartoztak.

Az 1956-os harcokat mindegyik ház megszenvedte, a Rákóczi út 70-72. annyira, hogy teljesen le kellett bontani, helyén ma irodaház áll. A 74-es és 76-os szám alatti épületek valamivel szerencsésebbek voltak: Csapó József tervei szerint hozták rendbe őket, hogy aztán 1961-ben megnyithasson az Otthon Áruház.

A fénykorban

Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára

Ekkoriban már javában benne jártunk a szocializmusban, amit óriási lakáshiány jellemzett. Ennek megoldására épp elkészültek az első házgyárak és beindultak a panelépítések. Az újonnan felhúzott lakásokat pedig be is kellett rendezni, így a forgalom pár éven belül a többszörösére nőtt.

Mivel az állami áruházak mindegyikének más-más profilja volt – például az Otthon megnyitásával egy időben a közeli Corvinban megszüntették a bútorosztályt –, gyakorlatilag egész Budapestről ide jártak az emberek, ha lakberendezésről volt szó, a lakótelepekről legalábbis biztosan.

Az áruház fénykora a rendszerváltásig tartott, utána sorra tűntek fel a konkurensek, azonban még így is több mint egy évtizedig tartotta magát. Végül 2002-ben húzták le a rolót, bár egy ideig még levegőben lógott az újranyitás, de ez egyre csak tolódott, mígnem végleg letettek róla.

A séta végén még egy régi Gazdálkodj okosan társasjátékot is ki lehet próbálni

Az ingatlan ma egy magánbefektető tulajdonában van, a cég a következőket mondta arról, mit szeretne kezdeni vele: "az épület megvásárlására jelenleg is nagy az érdeklődés, ugyanis kedvező, belvárosi elhelyezkedése és tágas belső terei miatt számos új funkció (konferenciacentrum, szálloda, üzletközpont) megvalósítására is alkalmas."

Arra viszont, hogy lakberendezési áruházként nyisson újra, kevés az esély, már csak azért is, mert alapterületét a konkurencia már bőven meghaladta: annak idején a teljes 4000 négyzetméterből alig 2600-at tett ki a bemutatótér, miközben ma a soroksári IKEA esetében ugyanez az arány 16 ezerből 8 ezer négyzetméter.

Akármi is lesz a sorsa, az épület legtetejéig érő hatalmas – bár régóta nem világító – neonreklám egyelőre még élénken emlékeztet a régi szép időkre.

Ha kedvet kaptál, te is jelentkezhetsz A szocializmus Otthona nevű sétára – aktuális időpontokért és bővebb infóért KATT IDE!

(A cikk megírásához a Budapest100 honlapja szolgált segítségül.)


KÖVESS MINKET:




1,8 millió forintos rekordbüntetést fizetett ki a BKK-nak egy bliccelő
205 jegyellenőr és 58 HÉV-jegyellenőr kéri a jegyeket és bérleteket.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Többeknek nagyon mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk tavaly a lógások miatt tudta meg a 24.hu a Budapesti Közlekedési Központtól. Az öt legnagyobb egyösszegű befizetés így alakult:

• 1 848 648 Ft

• 1 792 069 Ft

• 1 745 977 Ft

• 1 462 081 Ft

• 1 332 905 Ft

Mellettük több százan fizettek be a BKK-nak több mint 100 ezer forintot. A közlekedési vállalat tájékoztatása szerint tavaly mintegy 220 ezer esetben büntettek meg – hivatalosan: pótdíjaztak – utasokat. 2017-ben a megbüntetett utasok száma még 250 ezer volt. A BKK szerint az utasok többsége ugyan csak egy-egy alkalommal mulasztja el a jegy- vagy bérletvásárlást, de vannak olyanok is, akik havonta 10-20 pótdíjat begyűjtenek, és ezzel több százezer vagy akár több millió forintos tartozást halmoznak fel.

A 24.hu információi szerint 2018 év végére 205 jegyellenőr és 58 HÉV-jegyellenőr kérte a jegyeket és bérleteket.


KÖVESS MINKET:



Leszámol a MÁV a színvonaltalan bódékkal a Keletiben és a Nyugatiban
Azt ígérik, összesen ötven állomást tesznek csinosabbá.
Fotó: MÁV Zrt. - szmo.hu
2019. február 16.


hirdetés

"A MÁV kiemelt figyelmet kíván fordítani az állomásokon az utasforgalom korábbiaknál magasabb színvonalú kiszolgálására" - írja a Magyar Államvasutak hozzánk eljuttatott közleményében. "Ennek érdekében

elkezdődik a Nyugati és a Keleti pályaudvaron a kereskedelmi szolgáltatások fejlesztése, a koncepcióba nem illő pavilonok elbontása."

Mint arról korábban beszámoltunk, első lépésként a Nyugati pályaudvari aluljáró bérleti szerződéseit mondták fel, és elkezdték a MÁV üzemeltetésében álló keresztfolyosó rendbehozatalát. A nem működő felvonót már korábban befalazták.

A MÁV következő lépése az, hogy a Keleti pályaudvaron tapasztalható állapotok megszüntetésére

az állomás látképét romboló vagy nem megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújtó tizenkét bérlő bérleti szerződését felmondták.

Azt írták a közleményben, hogy a pályaudvaron azért továbbra is maradnak olyan üzlethelyiségek, ahol ételt, italt, újságot tudtok venni vagy pénzt tudtok váltani. A későbbiekben utascentrum kialakítását tervezik a Keletiben, megújulnak a tervek szerint az utasforgalmi területek. Az épületben már tavaly nyár óta modern, akadálymentes kormányablak működik.

Elindult a kiemelt, legnagyobb utasforgalmat lebonyolító és más felújítással nem érintett állomások megújulása is, ez 50 állomást érint, és ehhez kapcsolódva vizsgálják meg az állomási funkciókat és a szolgáltatásokat.

A fejlesztési terv első ütemében 2019-ben részben megújul a Bicske alsó; Alsógöd; Felsőgöd; Nagymaros-Visegrád; Szob; Sződ-Sződliget és Albertirsa megállóhely. Rákospalota-Újpest állomáson tavasszal lebontják a raktárépületet és nyáron a vágányhálózatot is karbantartják. Dunakeszi-Gyártelep állomáson P+R parkoló épül az önkormányzattal közösen.

"A beavatkozások alapvető célja az adott helyszínek utasforgalom számára meghatározó arculatának javítása, lehetőség szerint közösségi közlekedési csomópont feltételeinek megteremtése és javítása. A helyszínek mindegyikén vizsgálják az állomás, illetve megállóhely területén elhelyezkedő épületek és építmények állapotát és kihasználtságát. A rossz állagú, nem hasznosítható, az arculatot rontó épületek, illetve építményeket a lehetőségeknek megfelelően elbontják. Azokon a helyszíneken, ahol az épületek és építmények kihasználtsága megfelelő, indokolt esetben karbantartás, illetve felújítás várható."


KÖVESS MINKET:




Felújítják a 4-es és a 6-os villamos két szakaszát idén nyáron
Leállhat a közlekedés a körúti villamosvonal másik végén is, erről jelenleg is zajlik a közbeszerzési eljárás.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

A 4-es és a 6-os villamos vonalának két végén is felújítás lesz idén nyáron – írja az Infostart.

A portál információi szerint a nyári szünetben a Széll Kálmán tér és a Mechwart liget, illetve a Margit utca között felújítják a 4-es és a 6-os villamos pályáját. Leállhat a közlekedés a körúti villamosvonal másik végén is: az Üllői út és a dél-budai végállomások közötti szakasz vágányfelújításáról jelenleg is zajlik a közbeszerzési eljárás.

Az M3-as metróvonal északi szakaszának korszerűsítése hamarosan befejeződik, ezt követően kezdődik a rekonstrukció a déli szakaszon, a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között folytatódik. Az 1-es villamos meghosszabbítása Kelenföld vasútállomásig várhatóan 2019 nyarán fejeződik be.


KÖVESS MINKET:





Mit keres az amerikai a Szabadság-szobor a New York-palota tetején?
És miért szúrtuk ki ilyen nehezen? Mutatjuk, és közben elmeséljük a történetét!
Szöveg és fotó: My Secret Budapest - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

Ti is jártatok már úgy, hogy láttatok valamit, kiszúrtatok egy részletet valahol, olvastatok egy cikket, megnéztetek egy fotót, és csak évekkel később esett le a tantusz, hogy mit is láttatok valójában? Mert én nemrég így jártam a New York-palota egyik ikonikus szobrával. Láttam, gyönyörködtem az egyik róla készült fotóban, amit Bódis Krisztián készített a Szeretlek Magyarországnak. Megcsodáltam a New York-palotát kívül és belül a megnyitása után, majd a róla készült képeket.

És csak akkor jöttem rá, mit láttam, amikor Instagramon megláttam Vincze Miklós posztját.

A New York-palota homlokzatát ugyanis a New York-i Szabadság-szobor egyik változata díszíti: a nőalak jobbjában ott a magasba emelt fáklya, a fején pedig a hétágú korona.

És még valami.

A Szabadság-szobor nem csak az épület homlokzatát díszíti: a kávéház egyik freskóján is látható a New York-i Szabadság-szobor,

ráadásul erről az a legenda terjedt el, hogy előbb került a falfestményre, minthogy az amerikai szobrot felállították volna.

Menjünk végig sorra, és mire a végére jutunk, nem csak az derül ki, mit keres a Szabadság-szobor a Nagykörúton, hanem az is, miért nem szúrhatta ki senki a homlokzaton már évtizedekkel ezelőtt.

Bódis Krisztián 2012-es fotója, amit a New York-palota tetején készített

És így néz ki most, 2019-ben a "Szabadság-szobor" a New York-palotán

Hogyan kezdődött a New York-palota története? Arányi Miksa az 1870-es években Párizsba utazott, és ott ismerkedett meg a New York biztosítótársaság igazgatójával, aki egy magyarországi hálózat kiépítésével bízta meg.

A kor ünnepelt építészét, Hauszmann Alajost kérték fel, hogy tervezzen számukra egy reprezentatív székházat Budapesten. Az olasz reneszánszból kiinduló, ám összességében eklektikus stílusú épületet 1894-ban adták át, kávéháza is ekkor nyitott ki.

A New York Kávéház a XX. századra lett az irodalmi, kulturális és társasági élet egyik központja, amikor a Harsányi-fivérek odavonzották az írókat, 1908-tól pedig itt működött a Nyugat szerkesztősége. A kávéházban alapították meg az impresszionista festők is a csoportjukat, Szinyei-Merse Pál vezetésével.

A New York Kávéház, mint arról Saly Noémi beszélt nekünk korábban egy interjúban, a háború után is kivételes hely volt: „majdnem az összes újság szerkesztőségét és rengeteg kiadót beraktak az épület felső szintjeire. Sajtópalotának is hívták. A teljes interjút erre a linkre kattintva olvashatjátok el.

Sokan a Szabadság-szobor hasonmásának nevezik a New York-palota díszét, ám valójában nem egy az egyben másolja. A neve pedig: a Szabadság géniusza. „Az épület leghangsúlyosabb eleme a körúti főhomlokzat. A bejáratok tengelyében kiemelt, erőteljes kiugrású rizalitok vertikálisan tagolják a főhomlokzatot, minden részletük hangsúlyos, díszítésük gazdagon megformált.

A középtengelyeket díszítő allegorikus szobrok a New York Biztosítótársaságra utalnak

(az emberi élet teljességét szimbolizáló négy különböző életkorú atlant, a gazdagság és takarékosság, Amerika és Magyarország szimbolikus figurái, a sarokrizalit csúcsán a szabadság géniusza, a tornyok csúcsán a kiterjesztett szárnyú szimbolikus sas). A köztes visszahúzott felületek nyugodt hátteret adnak, bár a díszítés innen sem hiányzik. Az épületszobrok Senyei Károly, az ornamensek Köllő Miklós és Szabó Antal munkái” - írják az épület helyreállításáról szóló dokumentumban.

Senyei Károly 1854-ben született Budapesten, és tanulmányai után gyakorlatilag "teleszobrozta" a várost. Az ő munkái voltak a budavári királyi palota főhomlokzati timpanonjának a szobrai - ezek sajnos az ostrom alatt megsemmisültek. Ő készítette többek közt az Oroszlános udvarban, a Történeti Múzeum bejáratánál látható Béke és Háború szobrokat, a halászó gyerekek kútját a Nemzeti Galéria épületénél, a Vigadó előtt látható szökőkút szobrait az ürgét öntő srácokkal, és Szent István szobrát a Hősök terén álló emlékműhöz. De az ő munkája a Kossuth téren álló volt Kúria, illetve volt Néprajzi Múzeum oromzatán is a triga, a háromlovas diadalszekér a géniusz figurájával.

Engem egyébként a trigán álló géniuszra és a Budai Vigadó oromzatán látható nőalakra emlékeztet a „Szabadság szobor budapesti mása”.

Nézzétek csak meg az alábbi képeket: ez a géniusz is (szintén Senyei alkotása, 1896, az 1990-es években Madarassy István szobrászművész állította helyre) fáklyát emel a magasba, a Budai Vigadó dísze pedig (eredetileg Árkay Aladár alkotása) bár a bal kezében tartja a fáklyát, hasonló pózban ül a sason, mint a New York palota géniusza.

Olyanok, mintha a New York-palota szobrának a testvérei lennének. Mint ahogyan a Rezső téri katolikus templom is az esztergomi bazilika kistestvérének tűnik.

A Szabadság géniuszának a sorsa egyébként viszontagságos volt. A BudapestCity.org hívta fel rá a figyelmet, hogy 1903. február 4-én tűz ütött ki a padlástérben, és megsemmisítette a tetőzetet. A sors fintora, hogy pont egy biztosítótársaság épületében… Mire a tűzőrök megérkeztek, a tető lángokban állt, és a palota párkányzatának részei, a vasrácsos erkélyek darabjai és a homlokzat díszítőelemei egymás után estek le. A Szabadság géniuszának a sasmadara is megsérült, és egyik szárnya a járdára zuhant.

Budapest ostroma és az 1956-os utcai harcok alatt is súlyos károkat szenvedett el az épület. Az 56-os események után készült fotókon még látszik a szobor a homlokzaton,

de később lekerült róla, a Fortepanon találtam is ezt igazoló fotókat. Azért nem szúrhatták ki a járókelők a szobrot hosszú, hosszú évekig, mert már nem volt palota oromzatán.

A palota a rendszerváltás után üresen állt, és akkor esett át teljes körű felújításon, amikor a 2000-es évek elején megvásárolta a Boscolo-csoport, hogy szállodává alakítsa át. Mint azt a Köztérképen Dénes Ildikó írja,

a New York Palota homlokzatán Senyei Károly szobrainak rekonstrukciós pótlását Szűcs László Szűcs László kőszobrász, restaurátor végezte el.

A New York-palota 1956-ban - A "Szabadság-szobor" még a helyén

A New York-palota 1957-ben- a szobor még mindig az épületen

A New York-palota a Dohány utca felől, 1960-ban - a Szabadság géniusza már nem látható a homlokzaton. Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11

Na, és mi a helyzet a freskón látható Szabadság-szoborral és a legendával? A Szabadság-szobor kicsinyített modellje 1870-ben készült, a szobrot Amerikában 1886-ban állították fel, míg a New York Café csak 1894-ben nyitott, tehát nem a szobor felállítását megelőzve készült a freskó.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x