hirdetés
otthon_0.jpg

A szocialista IKEA, ahonnan régen egész Budapestet berendezték – bejutottunk az elhagyatott Otthon Áruházba

A Rákóczi úti hatalmas üzlethelyiség tizenhat éve üresen áll, de odabent ma is könnyen fel lehet idézni a dicső múltat.
Láng Dávid; képek forrása: Hosszúlépés - szmo.hu
2019. január 07.


hirdetés

A mai tizen-huszonéves generációnak valószínűleg már semmit nem mond az Otthon Áruház név, de ha a szüleiket kérdeznénk, szinte biztos, hogy mindenkinek lenne róla valamilyen emléke a budapestiek közül. Most a Hosszúlépés jóvoltából járhattuk be az egykor szebb napokat látott épületet.

Több mint négy évtizeden át működött itt, a Keleti pályaudvar és a Blaha Lujza tér között félúton a főváros legelső – és sokáig legnagyobb – lakberendezési áruháza, ahonnan megszámlálhatatlanul sok lakást szereltek fel bútorokkal, szőnyegekkel, függönyökkel és más mindennapos használati tárgyakkal.

Maga a ház azonban ennél is régebbi múltra tekint vissza. Az I. világháborút követően itt nyílt meg a Magyar Divatcsarnok, amely egy helyi kereskedő, Rosenberg Márk Wesselényi utcai kis boltjából nőtte ki magát.

Később a fiai, Ruttkai Antal és Pál vitték tovább a vállalkozást, az ő irányításuk alatt indult be igazán az üzlet. A Trianon utáni közhangulatban remek ötletnek bizonyult, hogy tematikus magyar hetet hirdettek, amikor csak hazai árut lehetett kapni – ennek hamar híre ment, még több embert bevonzva.

1925-ben már az épület teljes szélességét elfoglalta az áruház a földszinten és a félemeleten. Három évvel később az egészet átalakították a korszak emblematikus építésze, Kozma Lajos irányításával. Az udvart üvegtetővel fedték le, így egy nagy árusító csarnokot alakítottak ki.

hirdetés

Az 1930-as években a ház szomszédos épületeit is bevonva terjeszkedtek tovább, a csúcson a Rákóczi út 70-76. lakóházai változó arányban, de mind a Divatcsarnok komplexumához tartoztak.

Az 1956-os harcokat mindegyik ház megszenvedte, a Rákóczi út 70-72. annyira, hogy teljesen le kellett bontani, helyén ma irodaház áll. A 74-es és 76-os szám alatti épületek valamivel szerencsésebbek voltak: Csapó József tervei szerint hozták rendbe őket, hogy aztán 1961-ben megnyithasson az Otthon Áruház.

A fénykorban

Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára

Ekkoriban már javában benne jártunk a szocializmusban, amit óriási lakáshiány jellemzett. Ennek megoldására épp elkészültek az első házgyárak és beindultak a panelépítések. Az újonnan felhúzott lakásokat pedig be is kellett rendezni, így a forgalom pár éven belül a többszörösére nőtt.

Mivel az állami áruházak mindegyikének más-más profilja volt – például az Otthon megnyitásával egy időben a közeli Corvinban megszüntették a bútorosztályt –, gyakorlatilag egész Budapestről ide jártak az emberek, ha lakberendezésről volt szó, a lakótelepekről legalábbis biztosan.

Az áruház fénykora a rendszerváltásig tartott, utána sorra tűntek fel a konkurensek, azonban még így is több mint egy évtizedig tartotta magát. Végül 2002-ben húzták le a rolót, bár egy ideig még levegőben lógott az újranyitás, de ez egyre csak tolódott, mígnem végleg letettek róla.

A séta végén még egy régi Gazdálkodj okosan társasjátékot is ki lehet próbálni

Az ingatlan ma egy magánbefektető tulajdonában van, a cég a következőket mondta arról, mit szeretne kezdeni vele: "az épület megvásárlására jelenleg is nagy az érdeklődés, ugyanis kedvező, belvárosi elhelyezkedése és tágas belső terei miatt számos új funkció (konferenciacentrum, szálloda, üzletközpont) megvalósítására is alkalmas."

Arra viszont, hogy lakberendezési áruházként nyisson újra, kevés az esély, már csak azért is, mert alapterületét a konkurencia már bőven meghaladta: annak idején a teljes 4000 négyzetméterből alig 2600-at tett ki a bemutatótér, miközben ma a soroksári IKEA esetében ugyanez az arány 16 ezerből 8 ezer négyzetméter.

Akármi is lesz a sorsa, az épület legtetejéig érő hatalmas – bár régóta nem világító – neonreklám egyelőre még élénken emlékeztet a régi szép időkre.

Ha kedvet kaptál, te is jelentkezhetsz A szocializmus Otthona nevű sétára – aktuális időpontokért és bővebb infóért KATT IDE!

(A cikk megírásához a Budapest100 honlapja szolgált segítségül.)


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
carllutz.jpg

Lezárják a pesti alsó rakpartot az autók elől a nyári hétvégéken

Karácsony Gergely programjában is szerepelt, most hivatalosan bejelentették.
MTI, SZM - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Karácsony Gergely egyik ígérete volt a megválasztása előtt, hogy a nyári hétvégéken lezárják az autók elől a pesti alsó rakpartot, és átadják a gyalogosoknak. A sajtótájékoztatóján elmondta: olyan terveket szeretnének megvalósítani, amelyek alkalmassá teszik a rakpartot arra, hogy legalább ideiglenesen elzárják az autóforgalom elől.

Olyan elképzelés azonban nincs, amely szerint ebben a ciklusban megszüntetnék a rakparton az autós közlekedést. Mint az a választási programjában is szerepelt, nyári hétvégenként szeretnék átadni a rakpartot a gyalogosoknak

Az új fővárosi főtájépítész, Bardóczi Sándor, akit a minap nevezett ki Karácsony, azt mondta az indexnek, hogy "nem a rakpartok fizikai átalakításával kell kezdeni, hanem az emberek mentális térképének átállításával".

A másik fő közlekedési téma a parkolás volt, Karácsony szerint a mobilitási tervnek is része volt, hogy rendszeresen megnézzék, hogy a belvárosban a közterületi parkolás milyen problémákat jelent. A főpolgármester azt mondta, hogy lehetőségeket akarnak kínálni az autósoknak, hogy kiválthassák a belvárosban parkolást. A parkolóhelyek a gyalogosok elől veszik el a területeket, és az utcákat sem lehet zöldíteni.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!