hirdetés
DSC_0047.jpg

Oszkár: ha valaki ma Magyarországon meghallja ezt a nevet, már nem a filmes díj ugrik be először

Néhány olyan sofőrrel és utassal kezdődött az Oszkár Telekocsi története, akik spórolni szerettek volna az útiköltségen, ma pedig már túl vannak majdnem 3 millió utazáson.
Szegedi Éva, Fotók: Oszkár Telekocsi - szmo.hu
2017. december 11.


hirdetés

Hobbinak indult, és vállalkozás lett belőle. Néhány olyan sofőrrel és utassal kezdődött az Oszkár Telekocsi története, akik spórolni szerettek volna az útiköltségen, ma pedig már túl vannak majdnem 3 millió utazáson és 10 izgalmas éven.

A hobbiból mára prosperáló vállalkozás havonta több mint 100 ezer utazást bonyolít le a rendszerén keresztül, amelyben egy egész csapat dolgozik a napi feladatokon.

Prácser Attilával, az Oszkár Telekocsi egyik alapítójával beszélgettünk az eltelt egy évtized tanulságairól.

- Miért pont ebbe a vállalkozásba vágtak bele?

- Saját problémára kerestünk megoldást. Gyűrűs Mátéval, a társalapítóval hallgatótársak voltunk a Budapesti Műszaki Egyetemen. Mindketten Szombathely környékéről származunk, gyakran látogattuk a rokonokat, otthon maradt barátokat.

hirdetés

Utazáshoz az egyetlen szóba jöhető lehetőségünk a tömegközlekedés volt. Ennek a diákkedvezményét éppen 2007-ben változtatták meg: 66 százalékról 50 százalékra csökkent a mértéke. Megnövekedett az utazás költsége, ez pedig diákként érzékenyen érintett bennünket. Másrészt voltak olyan ismerőseink – idősebb hallgatók, már dolgozó státuszban lévők – akik hétvégenként autóval jártak haza. Annyira azonban nem voltunk jóban, hogy minden héten körbetelefonáljuk őket, hogy kihez csatlakozhatnánk.

Arra gondoltunk Mátéval, hogy ha már rendelkezésre áll a világháló, amely összeköt mindannyiunkat, akkor használjuk erre a célra is az internetet. Tehát az autós, aki egy adott irányba utazik, meghirdethesse, hogy mikor megy, hová, és mennyi szabad helyre tud fogadni utast a kocsijában, hogy a költségeket csökkentse.

Kapóra jött, hogy pont ekkor tanultunk mindketten az egyetemen alap szintű programozást és adatbázis-építést. Úgy gondoltuk, az ott szerzett tudást felhasználjuk valamilyen értelmes dolog létrehozására, ami saját magunknak is hasznos, és szélesebb körben, mások számára is.DSC_0087

- Senki nem gondolta őrültségnek az ismeretségi körben, hogy elindították az Oszkárt?

- Akadtak szkeptikusok, de őrültségnek senki sem tartotta. A kritikusok számára az volt kérdés, hogy ez a rendszer vajon működőképessé válik-e vagy sem, és hogy mennyire lehet megbízni egymásban.

A bizalom a mai napig lényeges szempont az Oszkárnál. Nem titok, hogy éppen emiatt az elején sokkal lassabban is indult a terjedése.

Folyamatosan volt konkurenciánk, már a kezdetekben is, mert volt már az Oszkár előtt is telekocsi, mi azonban újdonságot szerettünk volna belevinni. Ezért alakítottuk ki az értékelési rendszert, illetve a helyfoglalás lehetőségét. Mindig volt versenytárs, mindig volt kitől tartanunk, ez bennünket arra motivált, hogy még jobbá és elterjedtebbé tegyük a rendszert.

- Kik voltak az első utasok tíz évvel ezelőtt?

- Az ismeretségi körünkből regisztráltak először, hozzájuk jutott el első körben a hír, hogy ez a lehetőség létezik, és az egyetemi körökben, kollégiumi levelezőlistán is terjedt. Az első 100 felhasználó nagyjából innen van.

Onnantól kezdve kiszabadult a szellem a palackból, az iWiWen, az akkori magyar közösségi oldalon is terjedni kezdett. De jellemzően szájhagyomány útján adták tovább egymásnak az emberek a hírt.

Mi magunk is sokat tettünk azért, hogy tudjanak rólunk. Mai fejjel azt mondanám, sajtóközleményeket írtunk, amikor naiv diákként megkerestük az online médiumokat. Elég sok megjelenés született, és népszerűvé is vált az Oszkár.

- Mi volt a legnehezebb az induláskor?

- Mivel nem támasztottunk nagy elvárásokat a rendszerrel szemben, így nagy nehézségekre nem tudok visszaemlékezni. Hobbi volt, ezért, ha összesen tízen regisztráltak volna az oldalra, akkor sem lettünk volna csalódottak.

De ha nehézséget kell említeni, akkor a bizalom felépítése mindenképpen az volt. Odáig működött is a dolog, hogy regisztráltak, ehhez nem is kellett különösebb erőfeszítéseket tennünk, viszont ahhoz, hogy ténylegesen meghirdessék az útjaikat, vagy valaki egy idegenhez csatlakozzon, ahhoz már erősen bízni kellett egymásban. Mi ezzel tisztában voltunk, és a rendszert úgy próbáltuk megtervezni, hogy ezt a bizalmat minél jobban felépítsük.

VIDEÓ: Aranyosi Peti sofőrként Oszkározik:IMG_20170523_141240_f

- A jelenlegi zaklatási botrányok miatt nem veszíthetik-e el esetleg a bizalmukat a telekocsizás iránt a sofőrök vagy az utasok? Mégis idegen ember száll be egy idegen ember autójába…

- Elég régen működik kockázatmentesen a rendszer ahhoz, hogy ezek a zaklatási botrányok ne legyenek hatással a telekocsira. Egészen más lett volna persze a helyzet akkor, ha 10 évvel ezelőtt, az indulással esik egybe. Akkor valószínűleg gátolta volna az elterjedését.

Az elmúlt 10 év, és a közel 3 millió megvalósult utazás szolgáltat bizonyítékot arra, hogy itt nem nagyon van mitől félni.

Van erre egyébként statisztikai adatunk is, hogy ha van egy kocsiban utas, jellemzően nem csak egy, hanem minimum kettő jelentkezik. Tehát viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy "idegennel" kettesben utazzon valaki. Az utazásokat értékelik is a rendszerben, erre az opcióra külön fel is hívjuk a figyelmet, elég intenzíven meg is követeljük azt, hogy értékelések szülessenek, így a negatív cselekmények nem maradnak rejtve. Súlyos incidens vagy erőszakos cselekmény, amelyből rendőrségi ügy lett volna, nem volt még. Csak egy-két kellemetlen eset jutott vissza hozzánk.

- Mi történik, ha goromba egy sofőr vagy inkorrekt módon jár el?

- Ha ilyen bejelentést kapunk, azonnal kivizsgáljuk az ügyet. Mivel a tapasztalataink azt mutatják, hogy az éremnek mindig két oldala van, felvesszük a kapcsolatot a bepanaszolt féllel és a semleges utastársakkal, és megpróbálunk objektíven hozzáállni.

Ha azonban valakire rendszeresen panasz érkezik, akkor az az értékelésén is látszik. Ezzel egyrészt a saját esélyeit rontja az illető, másrészt, ha ténylegesen és folytatólagosan előfordul ilyesmi, élünk a rendszerből való kizárás lehetőségével. A rendszerben nyilvántartjuk a panaszok számát.IMG_20170523_184538

- Mennyien használják most az Önök rendszerét?

- Folyamatosan nőtt a létszám, viszonylag lassú volt a felfutás. Azt sem mondanám, hogy elterjedt az Oszkár használata, mert biztosan vannak, akik még nem hallottak róla. 2012-2013 körül kezdődött a rohamosabb növekedés, mára pedig elértük a félmilliós regisztrált felhasználót.

- Mit tart a legnagyobb sikernek az Oszkár 10 éve alatt?

- Például azt, hogy

sok embernek, ha meghallja ezt a nevet, már nem a filmes díj ugrik be először, hanem a magyarországi alapítású telekocsizási rendszer.

A telekocsizás mára olyan utazási móddá vált, ami nem a hippi szubkultúrához köthető, hanem más utazási formákkal egyenértékű. És Persze arra is büszke vagyok, hogy bővítettük az utazási palettát.

- A telekocsizásban is lehet fejlődni, újítani, vagy itt adottak a keretek?

- Egészen biztosan. Szeretnénk, ha a hazai utakon kevesebb autó közlekedne utas nélkül. Ebben nagy lehetőség van még.

Folyamatosan változik azok köre is, akik számára ez releváns utazási forma. Van, akinek családja lesz, a hátsó üléseket a gyerekek foglalják el, mint nálam is, és egyre kevésbé tud élni a telekocsizás előnyeivel. Ezért mindig újabb és újabb generációkat kell megszólítanunk, akik elkerülnek a szülővárosukból és tovább tanulnak vagy dolgozni kezdenek, nyáron fesztiválokra járnak.

Állandó munkát igényel, hogy az aktív felhasználói létszámot ne csak szinten tartsuk, hanem lehetőség szerint növeljük is.

A legnagyobb kihívás tehát az újabb és újabb autósok bevonzása a rendszerbe, erre mindig új eszközzel keressük a megoldást. Érdekes, hogy egyébként a jelenlegi alacsonyabb benzinárak nem kedveznek a telekocsizásnak. Amikor néhány éve történelmi magasságba emelkedett a benzin ára, jóval többen kerestek alternatív lehetőséget az autósok közül, jóval többen figyelik, hol lehetne spórolni. Most egy kicsit elkényelmesedtek az emberek, pedig most is olcsóbbá tehetnék az utazást.

Nyugat-Európa felé már elég jól kialakult az útvonalkínálat, a régióban is jelen vagyunk, de egyrészt szeretnénk tovább nyitni, másrészt szeretnénk egész Európára útvonalakat kínálni. nemzetközivé válni.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
eroemelo-lany.jpg

22 éves magyar lány Európa legerősebb nője

Sőt bizonyos kategóriákban világcsúcsot is tart.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 06.


hirdetés

A százhatvanegy centi magas nő kétszáznegyven kilót képes mozgatni és abszolút elégedett nyolcvannégy kilós testsúlyával - mesélte el az erős nő az RTL Klub Fókusz című műsorában.

Szandi először díjugrató volt, majd átnyergelt a testépítés világába, hogy aztán meg se álljon az erőemelő címig.

Erőemelésben egy felhúzási világrekorddal kezdte nemzetközi sikersztoriját, majd 2019-ben a tiszakécskei Európa-bajokságon már két fogásnemben is a rekordot állított fel.

Ezzel korosztályában és abszolút női kategóriában is bajnoki címet nyert. Most közel 240 kilogrammot képes megmozgatni, és tervei szerint Amerikában, a US Open versenyen ismét megdönti saját legjobbját.

A Fókusz beszámolója a magyar erőemelő lányról:

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
mti-domokos-scaled.jpg

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését: a Föld kockákból épül fel!

Domokos Gábor, aki társával megalkotta korábban a Gömböcöt, most kutatócsoportjával újabb korszakalkotó felfedezést tett az alakfejlődési folyamatok terén.
MTI, Fotó: MTI/Mohai Balázs - szmo.hu
2020. július 19.


hirdetés

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését, miszerint a Föld kockákból épül fel - közölte az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat szombaton az MTI-vel.

A közlemény szerint Platón, az egyik legnagyobb ókori görög filozófus kései munkáiban úgy vélte, a világmindenséget alkotó négy elem - a föld, a víz, a tűz és a levegő - mindegyike szabályos testekből épül fel, ezek közül a föld hexaéderekből, vagyis kockákból.

A három magyar és egy amerikai tudósból álló kutatócsoport igazolta, hogy

ha véletlenszerűen választott síkokkal kellően sokszor vágunk ketté egy testet, akkor a folyamat eredményeként keletkező testek (poliéderek) lapjainak, csúcsainak és éleinek átlaga rendre 6-hoz, 8-hoz és 12-höz tart, vagyis az "átlagos alakzat" egy kocka lesz.

hirdetés

A csoport nagy léptékű számítógépes kísérletekkel megvizsgálta a kőzetekben a természetes aprózódást előidéző feszültségmezőket, és igazolta, hogy a természetben előforduló, töredezést okozó leggyakoribb feszültségmezők a testeket kettérepesztik, és ezáltal átlagos értelemben kockákat hoznak létre.

Így tehát a Földön (és más égitesteken) fellelhető töredezett sziklák és kövek geometriai átlaga maga a kocka - tették hozzá.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
sara-cave-northfoto.jpg

Internet és áram nélkül, szinte a természetben nőtt fel egy nő, mégis szoftvermérnök lett belőle

Sara kisgyermekkorában még vízcsapot sem látott.
Címkép: Northfoto/Sara Cave/SWNS.COM - szmo.hu
2020. július 22.


hirdetés

Bizonyára sokan ismerik azt a mondást, amely szerint, ha Hemingway az őserdőben születik, aligha lett volna belőle világhírű író. A születési determináltság e negatív szemléletére cáfolt rá egy, a Salamon-szigeteken világra jött nő.

A 24 éves Sara Cave gyermekkorát a Csendes-óceáni szigetek egyik, mindössze 400 lelkes falujában töltötte, ahol semmilyen kapcsolat nem volt a modern világgal. Nemhogy internetjük nem volt, de a legközelebbi telefon is csak a tőlük távoli szigeten, a fővárosban, Honiarában volt. Házukban nem volt sem elektromos áram, sem vízvezeték.

Ezzel együtt úgy emlékszik első éveire, hogy azok nagyon egyszerűek és szépek voltak, és az emberek a természettel együtt éltek. Ha délután 5 órakor ment le a nap, 6 órakor már aludtak. Sara nagyanyjának volt egy részletes anatómiai könyve, amelyből segítette a falu szülő asszonyait – írta a Yahoo

Szülei azonban, bármennyire is szerettek itt élni, Ausztráliába, Brisbane-be költöztek, elsősorban a Salamon-szigeteki iskolarendszer miatt, amely vizsgarendszere miatt nagyon keveseknek tette lehetővé a továbbtanulást.

A kis Sara számára valóságos kulturális sokk volt a hipertechnicizált világ, kezdve a mosógéptől, hiszen ő még ahhoz szokott, hogy a folyóra járt a ruháját mosni. Középiskolásként azonban már informatikusként dolgozó apját segítette web-oldalak tervezésében.

hirdetés

Innen indult el szoftverfejlesztés felé. Jelenleg a Gaia Resource környezetvédelmi tanácsadó cégnél dolgozik mérnökként Perthben.

„Sok olyan gyerekkel jártam együtt iskolába, akiknek nem voltak meg ezek a lehetőségeik. Nekem megvoltak, és mindent, amit csinálok, értük teszem és azért, hogy visszaadjak valamit a hazámnak” – mondta Sara.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
rasovszky_kristof.jpg

Rasovszky Kristóf óriási új csúccsal nyerte a Balaton-átúszást

A válogatott úszónak 57 perc elég volt az 5200 méteres távhoz.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 01.


hirdetés

Rasovszky Kristóf új csúccsal nyerte a 38. Lidl Balaton-átúszást, írja az MTI.

A Révfülöp és Balatonboglár közötti klasszikus 5200 méteres távot a 23 éves világbajnok kereken 57 perc alatt teljesítette, ezzel Papp Márk 2016-os, 58:33 perces rekordját adta át a múltnak.

A nőknél Olasz Anna volt a leggyorsabb, ő 1:01.37 órás eredménnyel ért célba.

Gellért Gábor, a nyílt vízi úszóválogatott szövetségi kapitánya elmondta, a junior- és a felnőttcsapat szinte minden tagja részt vett az eseményen, kiegészülve a medencés versenyző Késely Ajnával.

Révfülöpről reggel 8 óra óta vágnak neki az úszók a távnak, startolni 12 óráig lehet azoknak, akik előzetesen regisztráltak.

hirdetés

Rasovszky Kristóf már a felkészülés során arról beszélt, hogy kedvező feltételek esetén képes lehet megdönteni a 2016-os rekordidőt:

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!