hirdetés
DSC_0047.jpg

Oszkár: ha valaki ma Magyarországon meghallja ezt a nevet, már nem a filmes díj ugrik be először

Néhány olyan sofőrrel és utassal kezdődött az Oszkár Telekocsi története, akik spórolni szerettek volna az útiköltségen, ma pedig már túl vannak majdnem 3 millió utazáson.
Szegedi Éva, Fotók: Oszkár Telekocsi - szmo.hu
2017. december 11.


hirdetés

Hobbinak indult, és vállalkozás lett belőle. Néhány olyan sofőrrel és utassal kezdődött az Oszkár Telekocsi története, akik spórolni szerettek volna az útiköltségen, ma pedig már túl vannak majdnem 3 millió utazáson és 10 izgalmas éven.

A hobbiból mára prosperáló vállalkozás havonta több mint 100 ezer utazást bonyolít le a rendszerén keresztül, amelyben egy egész csapat dolgozik a napi feladatokon.

Prácser Attilával, az Oszkár Telekocsi egyik alapítójával beszélgettünk az eltelt egy évtized tanulságairól.

- Miért pont ebbe a vállalkozásba vágtak bele?

- Saját problémára kerestünk megoldást. Gyűrűs Mátéval, a társalapítóval hallgatótársak voltunk a Budapesti Műszaki Egyetemen. Mindketten Szombathely környékéről származunk, gyakran látogattuk a rokonokat, otthon maradt barátokat.

hirdetés

Utazáshoz az egyetlen szóba jöhető lehetőségünk a tömegközlekedés volt. Ennek a diákkedvezményét éppen 2007-ben változtatták meg: 66 százalékról 50 százalékra csökkent a mértéke. Megnövekedett az utazás költsége, ez pedig diákként érzékenyen érintett bennünket. Másrészt voltak olyan ismerőseink – idősebb hallgatók, már dolgozó státuszban lévők – akik hétvégenként autóval jártak haza. Annyira azonban nem voltunk jóban, hogy minden héten körbetelefonáljuk őket, hogy kihez csatlakozhatnánk.

Arra gondoltunk Mátéval, hogy ha már rendelkezésre áll a világháló, amely összeköt mindannyiunkat, akkor használjuk erre a célra is az internetet. Tehát az autós, aki egy adott irányba utazik, meghirdethesse, hogy mikor megy, hová, és mennyi szabad helyre tud fogadni utast a kocsijában, hogy a költségeket csökkentse.

Kapóra jött, hogy pont ekkor tanultunk mindketten az egyetemen alap szintű programozást és adatbázis-építést. Úgy gondoltuk, az ott szerzett tudást felhasználjuk valamilyen értelmes dolog létrehozására, ami saját magunknak is hasznos, és szélesebb körben, mások számára is.DSC_0087

- Senki nem gondolta őrültségnek az ismeretségi körben, hogy elindították az Oszkárt?

- Akadtak szkeptikusok, de őrültségnek senki sem tartotta. A kritikusok számára az volt kérdés, hogy ez a rendszer vajon működőképessé válik-e vagy sem, és hogy mennyire lehet megbízni egymásban.

A bizalom a mai napig lényeges szempont az Oszkárnál. Nem titok, hogy éppen emiatt az elején sokkal lassabban is indult a terjedése.

Folyamatosan volt konkurenciánk, már a kezdetekben is, mert volt már az Oszkár előtt is telekocsi, mi azonban újdonságot szerettünk volna belevinni. Ezért alakítottuk ki az értékelési rendszert, illetve a helyfoglalás lehetőségét. Mindig volt versenytárs, mindig volt kitől tartanunk, ez bennünket arra motivált, hogy még jobbá és elterjedtebbé tegyük a rendszert.

- Kik voltak az első utasok tíz évvel ezelőtt?

- Az ismeretségi körünkből regisztráltak először, hozzájuk jutott el első körben a hír, hogy ez a lehetőség létezik, és az egyetemi körökben, kollégiumi levelezőlistán is terjedt. Az első 100 felhasználó nagyjából innen van.

Onnantól kezdve kiszabadult a szellem a palackból, az iWiWen, az akkori magyar közösségi oldalon is terjedni kezdett. De jellemzően szájhagyomány útján adták tovább egymásnak az emberek a hírt.

Mi magunk is sokat tettünk azért, hogy tudjanak rólunk. Mai fejjel azt mondanám, sajtóközleményeket írtunk, amikor naiv diákként megkerestük az online médiumokat. Elég sok megjelenés született, és népszerűvé is vált az Oszkár.

- Mi volt a legnehezebb az induláskor?

- Mivel nem támasztottunk nagy elvárásokat a rendszerrel szemben, így nagy nehézségekre nem tudok visszaemlékezni. Hobbi volt, ezért, ha összesen tízen regisztráltak volna az oldalra, akkor sem lettünk volna csalódottak.

De ha nehézséget kell említeni, akkor a bizalom felépítése mindenképpen az volt. Odáig működött is a dolog, hogy regisztráltak, ehhez nem is kellett különösebb erőfeszítéseket tennünk, viszont ahhoz, hogy ténylegesen meghirdessék az útjaikat, vagy valaki egy idegenhez csatlakozzon, ahhoz már erősen bízni kellett egymásban. Mi ezzel tisztában voltunk, és a rendszert úgy próbáltuk megtervezni, hogy ezt a bizalmat minél jobban felépítsük.

VIDEÓ: Aranyosi Peti sofőrként Oszkározik:IMG_20170523_141240_f

- A jelenlegi zaklatási botrányok miatt nem veszíthetik-e el esetleg a bizalmukat a telekocsizás iránt a sofőrök vagy az utasok? Mégis idegen ember száll be egy idegen ember autójába…

- Elég régen működik kockázatmentesen a rendszer ahhoz, hogy ezek a zaklatási botrányok ne legyenek hatással a telekocsira. Egészen más lett volna persze a helyzet akkor, ha 10 évvel ezelőtt, az indulással esik egybe. Akkor valószínűleg gátolta volna az elterjedését.

Az elmúlt 10 év, és a közel 3 millió megvalósult utazás szolgáltat bizonyítékot arra, hogy itt nem nagyon van mitől félni.

Van erre egyébként statisztikai adatunk is, hogy ha van egy kocsiban utas, jellemzően nem csak egy, hanem minimum kettő jelentkezik. Tehát viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy "idegennel" kettesben utazzon valaki. Az utazásokat értékelik is a rendszerben, erre az opcióra külön fel is hívjuk a figyelmet, elég intenzíven meg is követeljük azt, hogy értékelések szülessenek, így a negatív cselekmények nem maradnak rejtve. Súlyos incidens vagy erőszakos cselekmény, amelyből rendőrségi ügy lett volna, nem volt még. Csak egy-két kellemetlen eset jutott vissza hozzánk.

- Mi történik, ha goromba egy sofőr vagy inkorrekt módon jár el?

- Ha ilyen bejelentést kapunk, azonnal kivizsgáljuk az ügyet. Mivel a tapasztalataink azt mutatják, hogy az éremnek mindig két oldala van, felvesszük a kapcsolatot a bepanaszolt féllel és a semleges utastársakkal, és megpróbálunk objektíven hozzáállni.

Ha azonban valakire rendszeresen panasz érkezik, akkor az az értékelésén is látszik. Ezzel egyrészt a saját esélyeit rontja az illető, másrészt, ha ténylegesen és folytatólagosan előfordul ilyesmi, élünk a rendszerből való kizárás lehetőségével. A rendszerben nyilvántartjuk a panaszok számát.IMG_20170523_184538

- Mennyien használják most az Önök rendszerét?

- Folyamatosan nőtt a létszám, viszonylag lassú volt a felfutás. Azt sem mondanám, hogy elterjedt az Oszkár használata, mert biztosan vannak, akik még nem hallottak róla. 2012-2013 körül kezdődött a rohamosabb növekedés, mára pedig elértük a félmilliós regisztrált felhasználót.

- Mit tart a legnagyobb sikernek az Oszkár 10 éve alatt?

- Például azt, hogy

sok embernek, ha meghallja ezt a nevet, már nem a filmes díj ugrik be először, hanem a magyarországi alapítású telekocsizási rendszer.

A telekocsizás mára olyan utazási móddá vált, ami nem a hippi szubkultúrához köthető, hanem más utazási formákkal egyenértékű. És Persze arra is büszke vagyok, hogy bővítettük az utazási palettát.

- A telekocsizásban is lehet fejlődni, újítani, vagy itt adottak a keretek?

- Egészen biztosan. Szeretnénk, ha a hazai utakon kevesebb autó közlekedne utas nélkül. Ebben nagy lehetőség van még.

Folyamatosan változik azok köre is, akik számára ez releváns utazási forma. Van, akinek családja lesz, a hátsó üléseket a gyerekek foglalják el, mint nálam is, és egyre kevésbé tud élni a telekocsizás előnyeivel. Ezért mindig újabb és újabb generációkat kell megszólítanunk, akik elkerülnek a szülővárosukból és tovább tanulnak vagy dolgozni kezdenek, nyáron fesztiválokra járnak.

Állandó munkát igényel, hogy az aktív felhasználói létszámot ne csak szinten tartsuk, hanem lehetőség szerint növeljük is.

A legnagyobb kihívás tehát az újabb és újabb autósok bevonzása a rendszerbe, erre mindig új eszközzel keressük a megoldást. Érdekes, hogy egyébként a jelenlegi alacsonyabb benzinárak nem kedveznek a telekocsizásnak. Amikor néhány éve történelmi magasságba emelkedett a benzin ára, jóval többen kerestek alternatív lehetőséget az autósok közül, jóval többen figyelik, hol lehetne spórolni. Most egy kicsit elkényelmesedtek az emberek, pedig most is olcsóbbá tehetnék az utazást.

Nyugat-Európa felé már elég jól kialakult az útvonalkínálat, a régióban is jelen vagyunk, de egyrészt szeretnénk tovább nyitni, másrészt szeretnénk egész Európára útvonalakat kínálni. nemzetközivé válni.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
visszapassz-cim.jpg

Saját középiskolájukba visszajárva tanítják meg a gyerekeknek, hogyan legyenek sikeresek az életben

A Visszapassz mozgalom alapítói hetente tartanak rendhagyó órákat egykori gimnáziumukban, ahol elmesélik, mi kell az övékhez hasonló karrier eléréséhez.
Láng Dávid - szmo.hu
2020. február 19.


hirdetés

Szakonyi Gábor, Szóga Tamás és Tőrös Balázs középiskolás koruk óta ismerik egymást: mindhárman a budapesti Szinyei gimnáziumba jártak, itt kezdődött a barátságuk, ami már több mint 25 éve tart.

Gábor és Tamás osztálytársak voltak, Balázs pedig három évfolyammal alattuk, de vele is hamar jóban lettek. A kosárlabda volt a közös pont, ami összekötötte őket, nézőként és játékosként egyaránt kitöltötte a szabadidejüket.

Már az érettségi után, 1997-ben alapították meg saját csapatukat, az iskolától függetlenül működő Szinyei KC-t, amiben kisebb-nagyobb kihagyásokkal azóta is mindhárman játszanak. A péntek a szokásos meccsnap, erre még úgy is mindig igyekeznek szabaddá tenni magukat, hogy időközben mindannyian komoly karriert építettek.

Balázs online marketinggel foglalkozik, egy reklámügynökség kreatív igazgatója, Gábor több “kulimeló” után (például éjszakai kisboltban és karácsonyi vásárban is volt eladó) ma egy nagy fogászati vállalkozást vezet, Tamás pedig gyógyszer-kereskedelemmel foglalkozik és jelenleg egy gyógyszermulti kereskedelmi igazgatója, korábban 10 évet lehúzott Írországban és hármat Londonban is.

Szakonyi Gábor

hirdetés

Egymástól függetlenül mindhármuk életében megjelent néhány éve a tenni akarás, illetve az igény arra, hogy valami társadalmilag hasznosat is csináljanak. Maga a Visszapassz (aminek nevében persze nem véletlen a kosárlabdás hasonlat) eredetileg Gábor ötlete volt.

“Öt-hatezer embert interjúztattam, amióta a pályán vagyok, és az a tapasztalatom, hogy akik kijönnek egy egyetemről vagy főiskoláról, legtöbbször halvány fogalmuk sincs arról, hogyan kell mondjuk önéletrajzot írni, vagy viselkedni egy állásinterjún”

– idézi fel. Sokat gondolkozott rajta, hogyan lehetne ezt a tudást még idejében átadni a fiataloknak, és végül tavaly nyáron arra jutott, hogy a középiskolában kell megfogni őket. Az ötletet elmesélte Tamásnak, aki gondolkodás nélkül azt mondta, hogy csatlakozna hozzá.

Balázsnak szintén megtetszett a kezdeményezés, ráadásul ő a reklámügynökség mellett egy ideje elkezdett kosárlabda-kommentátorkodni és vlogolni is. Ebben a minőségében már korábban is tartott előadást gyerekeknek, tehát nem volt újdonság neki, hogy nagyobb közönség előtt beszéljen.

Mindhármuk számára egyértelmű volt, hogy saját egykori gimnáziumukba mennek vissza, hiszen így tudnak a leghitelesebbek lenni.

Tőrös Balázs

Gábor felvette a kapcsolatot egykori osztályfőnökével, aki pozitívan fogadta az ötletet. Szeptemberre kialakultak a hivatalos keretek: osztályfőnöki órákra járnak be a 11. évfolyam minden osztályába, hetente egyszer, “vetésforgóban”. Vagyis mindig három osztálynál vannak egy időben, mindegyikük máshol, zsinórban öt-hat alkalom után pedig cserélnek.

A Gábor által kitalált eredeti koncepciót – vagyis hogy az önéletrajzírásról, felvételizésről, céges életről mesél a gyerekeknek – még kerekebbé tette, hogy két barátja is csatlakozott.

“Balázstól azt tudhatják meg, hogyan találják meg önmagukat és a hivatásukat, tőlem azt, hogy ha ez sikerült, hogyan kerülhetnek be egy munkahelyre, maradhatnak ott tartósan és válhatnak vezetővé, Tamás pedig abban segít, hogy ha már van pénzük, hogyan fektessék be jól, kiemelt tekintettel az öngondoskodásra.”

Így a három részterületet összeadva egy egészen nagy képet kapnak a résztvevők, amitől rendszerben is tudnak majd gondolkodni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
farkasanna.jpg

Magyar grafikus nyerte meg a tipográfia Oscar-díját

Farkas Anna a Lipcsei Könyvvásár magyar pavilonjának arculatáért és az egy. magazinnak tervezett animált logóért kapta az elismerést.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 16.


hirdetés

Egy magyar grafikus nyerte a tipográfia Oscar-díjának tartott elismerést.

Farkas Anna Lipcsei Könyvvásár magyar pavilonjának arculatával és az egy. magazinnak tervezett animált logóval érdemelte ki az amerikai, Type Directors Club „Certificate of Typographic Excellence” címet.

Az elmúlt hetven évben eddig két másik magyar kapta meg ezt a kitüntetést.

A pályázaton 55 országból több mint 1800 pályázat érkezett, ezen vett részt Farkas Anna is, a pavilon arculatát férjével, Batisz Miklóssal közösen készítették, míg az egy. című logó az ő munkája.

„Mindig az a cél, hogy betűkkel tudjam megmutatni, az adott megrendelő mit gondol a világról, mit szeretne mondani. Ezt sűrítem egy képbe, egy logóba, egyetlen megjelenésbe”

hirdetés

– mondta el Farkas Anna.

Az animált (mozgó) logotípia idehaza még kevéssé használt, és külföldön is ritkaságnak számít. De egyre fontosabb a mozgásos, videós megjelenés, ahogy az egy. esetében is a karakter azonos, de a látvány változó.

Farkas Anna grafikus munkáit külföldön is ismerik és elismerik, több nemzetközi díjait is kapott, a TDC mellett két Red Dot-díjjal és egy Ferenczy Noémi-díjjal is büszkélkedhet.

A Type Directors Club a pályamunkákat egy könyvben is bemutatja, valamint egy kiállítást is készítenek, melyet a világ számos pontjára elvisznek - írta a egy.hu.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
szanto-eva-cukraszmuvesz-ezustermes-cimkep.jpeg

Ezüstérmet nyert Szántó Éva székesfehérvári cukrászművész a szakácsolimpián

Szántó Éva 70 centiméteres, hindu instenséget ábrázoló kompozíciójával lett ezüstérmes. A versenyen a cukrászművészeti kategóriában több magyar siker is született.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 21.


hirdetés

Több magyar siker is született a 25. IKA CulinaryOlympics konyhaművészeti olimpián (más néven szakácsolimpián). A székesfehévári Szántó Éva cukrászművészeti kategóriában, 70 centiméter magas, hindu istenséget ábrázoló kompozíciójával ezüstérmet nyert.

A február 14—19. között Stuttgartban megrendezett versenyen nemzeti és regionális csapatok, továbbás egyéni versenyzők álltak rajthoz, a világ minden tájáról. A vetélkedésen több, mint 2000 induló vett részt.

Szántó Éva egyéni indulóként vett részt a szakácsolimpián, cukrászművészeti kategóriában.

A kategóriába benevezett alkotásoknak ehető anyagokból kellett készülniük és a lehető legkevesebb merevítést tartalmazhatták. Éva puffasztott rizst, pillecukrot, csokoládét, cukormasszát, a szempillákhoz ehető ostyapapírt, az ékszerekhez isomalt nevű édesítőszert használt – végül pedig kézi festés tette teljessé a kompozíciót. A zsűri az alkotásokat innováció, ötlet, kompozíció-összkép, professzionális technikák, szaktudás, és a mű prezentálása szempontjából értékelte.

Szántó Éva ezüstérmes műve Ganésát, az elefántfejű, embertestű, négykezű hindu istent, a Kezdetek és az Akadályok Urát ábrázolta.

hirdetés

„Tavaly december közepén kezdtem el dolgozni a kompozíción munka mellett mindennap, sokszor éjszakába nyúlóan. Csak és kizárólag erre koncentráltam. Nagyon sok mindent újra kellett készítenem, mert össze- vagy letört, vagy csak egyszerűen nem tetszett. Ennyi újratervezésre talán egyik versenyfelkészülés alatt sem volt szükség. Az utolsó napokban leszakadt az ormány, ekkor a legjobb barátnőm olyan merevítést talált ki, ami aztán végig stabilan tartott. Ha nincs mellettem a párom, és nem hisz bennem, akkor még a versenyre sem jutok el. Nagyon sokszor kerültem mélypontra, volt olyan pillanat, amikor fel akartam adni, de végül szerencsére nem tettem” – nyilatkozta Szántó Éva.

A korábban a CulinaryOlympicson induló tehetséges cukrász ismerőse inspirálására nevezett be a négyévente megrendezett szakácsolimpiára, és a munkáját ezüstéremmel díjazták.

A versenyen a cukrászművészeti kategóriában több magyar siker (arany- ezüst- és bronzérem) is született.

„Nehéz szavakba önteni, mit éreztem az egész verseny alatt. Ahogy a magyar nemzeti válogatottal, a katonai válogatottal, az egyéni indulókkal, illetve a Magyar Gasztronómiai Szövetség képviselőivel bevonulhattam a megnyitó ünnepségen, az örökre bevésődött. Még most is kiráz a hideg, ha megnézem a videót. Óriási élmény volt, hogy ennyi tehetséges ember munkáját láthattam. Az ezüstérmet pedig még mindig nem hiszem el. Azt gondolom a legfontosabb, hogy kellő alázattal álljunk hozzá a feladathoz, és sose szégyelljünk tanulni és kísérletezni. Semmi sem hullik az ölünkbe magától, mindenért keményen meg kell dolgozni, ami nagyon sok lemondással jár – viszont sikereket is hozhat” – egészítette ki az ezüstérmes versenyző.

Szántó Éva 11 éve EU-s forrásokból megvalósuló projektek menedzsereként dolgozik. A cukrászattal nyolc évvel ezelőtt kezdett foglalkozni, ekkor párja születésnapjára készített egy nagyméretű, Balaton-formájú tortát. Ezután egyre több torta készült baráti körben, Évát pedig már a szakmai háttér is érdekelte, ezért 2017-ben elvégezte a cukrászképzést. Már nemcsak a formatorták készítésével foglalkozott, elmerült a desszertek világában, az új technikákban, és a cukrászati művészetben is.

Az első versenyén, 2017-ben egy bulldog fej formájú tortával indult, és ezüstérmes lett, ez lendületet adott az újabb versenyekhez, amelyek újabb érmeket hoztak. Az első nagyobb megmérettetése a CakeDesigner világbajnokság itthoni selejtezője volt, ahol egy 4 emeletes design tortával indult, ami az ismert magyar meséket mutatta be cukorfigurákkal.

2019-ben pedig elindult az országos gasztronómiai bajnokságon, a Tatai Farsang Kupán két kategóriában: cukrász, cukrászművészet. A cukrászművészetben ezüstérmet, míg a cukrász kategóriában bronzérmet szerezett. Szintén 2019-ben a minden évben Szolnokon megrendezésre kerülő gasztronómiai kiállításon és versenyen, a Pelikán Kupán aranyérmet kapott egy indián táncost ábrázoló szoborért.

2019 végén elindult az I. Royal Cake elnevezésű versenyen, amelyre barokk-rokokó stílusú alkotásokkal lehetett nevezni. A fiatal Mozartot ábrázoló munkájával bronzérmet szerzett.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
kep1.jpg

Új rekord: 3 és fél kilométeres kolbászt töltöttek meg Győrváron

3 tonna nyers húst használtak fel, 65 kiló sót és ugyanennyi fűszerkeveréket adagoltak hozzá.
Forrás: Vaskarika.hu, fotók: Büki László - szmo.hu
2020. február 10.


hirdetés

Sikerült a rekordkísérlet, közel 3.5 km (3490m) hosszú kolbászt töltött meg több mint 20 fő február 8-án a VII. Vas Megyei Gasztronómiai Fesztiválon – írja a Vaskarika.hu.

A helyi húsüzemben az előírt Európai Uniós higiéniai körülmények között készítették elő azt a húspépet, amit a helyszínre kitelepített kolbásztöltő gép és a töltésben résztvevő több mint 20 fő segítségével töltöttek bele a kolbászba.

"Túl lett szárnyalva a 3200 méteres cél, amihez 3000 kiló nyers húst használtak fel, 65 kiló sót és ugyanennyi fűszerkeveréket adagoltak hozzá.

A 3.1 tonnát meghaladó alapanyag-mennyiségből a húsipari szakemberek előzetes véleménye szerint is 3500 méternyi kolbász állítható elő, ami végül be is igazolódott, hiszen 3490 méter lett Magyarország Leghosszabb Kolbásza. A szervezők jótékony célokra ajánlják fel a kilométeres húsárut" – mondta el a portálnak Sebestyén István, a Magyar Rekord Egyesület elnökétől.

További képeket IDE KATTINTVA nézhetsz meg a rekorddöntésről.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!