hirdetés
DSC_0047.jpg

Oszkár: ha valaki ma Magyarországon meghallja ezt a nevet, már nem a filmes díj ugrik be először

Néhány olyan sofőrrel és utassal kezdődött az Oszkár Telekocsi története, akik spórolni szerettek volna az útiköltségen, ma pedig már túl vannak majdnem 3 millió utazáson.
Szegedi Éva, Fotók: Oszkár Telekocsi - szmo.hu
2017. december 11.


hirdetés

Hobbinak indult, és vállalkozás lett belőle. Néhány olyan sofőrrel és utassal kezdődött az Oszkár Telekocsi története, akik spórolni szerettek volna az útiköltségen, ma pedig már túl vannak majdnem 3 millió utazáson és 10 izgalmas éven.

A hobbiból mára prosperáló vállalkozás havonta több mint 100 ezer utazást bonyolít le a rendszerén keresztül, amelyben egy egész csapat dolgozik a napi feladatokon.

Prácser Attilával, az Oszkár Telekocsi egyik alapítójával beszélgettünk az eltelt egy évtized tanulságairól.

- Miért pont ebbe a vállalkozásba vágtak bele?

- Saját problémára kerestünk megoldást. Gyűrűs Mátéval, a társalapítóval hallgatótársak voltunk a Budapesti Műszaki Egyetemen. Mindketten Szombathely környékéről származunk, gyakran látogattuk a rokonokat, otthon maradt barátokat.

Utazáshoz az egyetlen szóba jöhető lehetőségünk a tömegközlekedés volt. Ennek a diákkedvezményét éppen 2007-ben változtatták meg: 66 százalékról 50 százalékra csökkent a mértéke. Megnövekedett az utazás költsége, ez pedig diákként érzékenyen érintett bennünket. Másrészt voltak olyan ismerőseink – idősebb hallgatók, már dolgozó státuszban lévők – akik hétvégenként autóval jártak haza. Annyira azonban nem voltunk jóban, hogy minden héten körbetelefonáljuk őket, hogy kihez csatlakozhatnánk.

Arra gondoltunk Mátéval, hogy ha már rendelkezésre áll a világháló, amely összeköt mindannyiunkat, akkor használjuk erre a célra is az internetet. Tehát az autós, aki egy adott irányba utazik, meghirdethesse, hogy mikor megy, hová, és mennyi szabad helyre tud fogadni utast a kocsijában, hogy a költségeket csökkentse.

Kapóra jött, hogy pont ekkor tanultunk mindketten az egyetemen alap szintű programozást és adatbázis-építést. Úgy gondoltuk, az ott szerzett tudást felhasználjuk valamilyen értelmes dolog létrehozására, ami saját magunknak is hasznos, és szélesebb körben, mások számára is.

DSC_0087

- Senki nem gondolta őrültségnek az ismeretségi körben, hogy elindították az Oszkárt?

- Akadtak szkeptikusok, de őrültségnek senki sem tartotta. A kritikusok számára az volt kérdés, hogy ez a rendszer vajon működőképessé válik-e vagy sem, és hogy mennyire lehet megbízni egymásban.

A bizalom a mai napig lényeges szempont az Oszkárnál. Nem titok, hogy éppen emiatt az elején sokkal lassabban is indult a terjedése.

Folyamatosan volt konkurenciánk, már a kezdetekben is, mert volt már az Oszkár előtt is telekocsi, mi azonban újdonságot szerettünk volna belevinni. Ezért alakítottuk ki az értékelési rendszert, illetve a helyfoglalás lehetőségét. Mindig volt versenytárs, mindig volt kitől tartanunk, ez bennünket arra motivált, hogy még jobbá és elterjedtebbé tegyük a rendszert.

- Kik voltak az első utasok tíz évvel ezelőtt?

- Az ismeretségi körünkből regisztráltak először, hozzájuk jutott el első körben a hír, hogy ez a lehetőség létezik, és az egyetemi körökben, kollégiumi levelezőlistán is terjedt. Az első 100 felhasználó nagyjából innen van.

Onnantól kezdve kiszabadult a szellem a palackból, az iWiWen, az akkori magyar közösségi oldalon is terjedni kezdett. De jellemzően szájhagyomány útján adták tovább egymásnak az emberek a hírt.

Mi magunk is sokat tettünk azért, hogy tudjanak rólunk. Mai fejjel azt mondanám, sajtóközleményeket írtunk, amikor naiv diákként megkerestük az online médiumokat. Elég sok megjelenés született, és népszerűvé is vált az Oszkár.

- Mi volt a legnehezebb az induláskor?

- Mivel nem támasztottunk nagy elvárásokat a rendszerrel szemben, így nagy nehézségekre nem tudok visszaemlékezni. Hobbi volt, ezért, ha összesen tízen regisztráltak volna az oldalra, akkor sem lettünk volna csalódottak.

De ha nehézséget kell említeni, akkor a bizalom felépítése mindenképpen az volt. Odáig működött is a dolog, hogy regisztráltak, ehhez nem is kellett különösebb erőfeszítéseket tennünk, viszont ahhoz, hogy ténylegesen meghirdessék az útjaikat, vagy valaki egy idegenhez csatlakozzon, ahhoz már erősen bízni kellett egymásban. Mi ezzel tisztában voltunk, és a rendszert úgy próbáltuk megtervezni, hogy ezt a bizalmat minél jobban felépítsük.

VIDEÓ: Aranyosi Peti sofőrként Oszkározik:

IMG_20170523_141240_f

- A jelenlegi zaklatási botrányok miatt nem veszíthetik-e el esetleg a bizalmukat a telekocsizás iránt a sofőrök vagy az utasok? Mégis idegen ember száll be egy idegen ember autójába…

- Elég régen működik kockázatmentesen a rendszer ahhoz, hogy ezek a zaklatási botrányok ne legyenek hatással a telekocsira. Egészen más lett volna persze a helyzet akkor, ha 10 évvel ezelőtt, az indulással esik egybe. Akkor valószínűleg gátolta volna az elterjedését.

Az elmúlt 10 év, és a közel 3 millió megvalósult utazás szolgáltat bizonyítékot arra, hogy itt nem nagyon van mitől félni.

Van erre egyébként statisztikai adatunk is, hogy ha van egy kocsiban utas, jellemzően nem csak egy, hanem minimum kettő jelentkezik. Tehát viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy "idegennel" kettesben utazzon valaki. Az utazásokat értékelik is a rendszerben, erre az opcióra külön fel is hívjuk a figyelmet, elég intenzíven meg is követeljük azt, hogy értékelések szülessenek, így a negatív cselekmények nem maradnak rejtve. Súlyos incidens vagy erőszakos cselekmény, amelyből rendőrségi ügy lett volna, nem volt még. Csak egy-két kellemetlen eset jutott vissza hozzánk.

- Mi történik, ha goromba egy sofőr vagy inkorrekt módon jár el?

- Ha ilyen bejelentést kapunk, azonnal kivizsgáljuk az ügyet. Mivel a tapasztalataink azt mutatják, hogy az éremnek mindig két oldala van, felvesszük a kapcsolatot a bepanaszolt féllel és a semleges utastársakkal, és megpróbálunk objektíven hozzáállni.

Ha azonban valakire rendszeresen panasz érkezik, akkor az az értékelésén is látszik. Ezzel egyrészt a saját esélyeit rontja az illető, másrészt, ha ténylegesen és folytatólagosan előfordul ilyesmi, élünk a rendszerből való kizárás lehetőségével. A rendszerben nyilvántartjuk a panaszok számát.

IMG_20170523_184538

- Mennyien használják most az Önök rendszerét?

- Folyamatosan nőtt a létszám, viszonylag lassú volt a felfutás. Azt sem mondanám, hogy elterjedt az Oszkár használata, mert biztosan vannak, akik még nem hallottak róla. 2012-2013 körül kezdődött a rohamosabb növekedés, mára pedig elértük a félmilliós regisztrált felhasználót.

- Mit tart a legnagyobb sikernek az Oszkár 10 éve alatt?

- Például azt, hogy

sok embernek, ha meghallja ezt a nevet, már nem a filmes díj ugrik be először, hanem a magyarországi alapítású telekocsizási rendszer.

A telekocsizás mára olyan utazási móddá vált, ami nem a hippi szubkultúrához köthető, hanem más utazási formákkal egyenértékű. És Persze arra is büszke vagyok, hogy bővítettük az utazási palettát.

- A telekocsizásban is lehet fejlődni, újítani, vagy itt adottak a keretek?

- Egészen biztosan. Szeretnénk, ha a hazai utakon kevesebb autó közlekedne utas nélkül. Ebben nagy lehetőség van még.

Folyamatosan változik azok köre is, akik számára ez releváns utazási forma. Van, akinek családja lesz, a hátsó üléseket a gyerekek foglalják el, mint nálam is, és egyre kevésbé tud élni a telekocsizás előnyeivel. Ezért mindig újabb és újabb generációkat kell megszólítanunk, akik elkerülnek a szülővárosukból és tovább tanulnak vagy dolgozni kezdenek, nyáron fesztiválokra járnak.

Állandó munkát igényel, hogy az aktív felhasználói létszámot ne csak szinten tartsuk, hanem lehetőség szerint növeljük is.

A legnagyobb kihívás tehát az újabb és újabb autósok bevonzása a rendszerbe, erre mindig új eszközzel keressük a megoldást. Érdekes, hogy egyébként a jelenlegi alacsonyabb benzinárak nem kedveznek a telekocsizásnak. Amikor néhány éve történelmi magasságba emelkedett a benzin ára, jóval többen kerestek alternatív lehetőséget az autósok közül, jóval többen figyelik, hol lehetne spórolni. Most egy kicsit elkényelmesedtek az emberek, pedig most is olcsóbbá tehetnék az utazást.

Nyugat-Európa felé már elég jól kialakult az útvonalkínálat, a régióban is jelen vagyunk, de egyrészt szeretnénk tovább nyitni, másrészt szeretnénk egész Európára útvonalakat kínálni. nemzetközivé válni.


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
hosszu-katinka2.jpg

Rommá verte Hosszú Katinka Shane Tusup új tanítványát, meg az egész mezőnyt

Hosszú 400 méter vegyesen oktatott. Több magyar győzelem is született az úszók világkupa-sorozatának budapesti állomásán.
MTI - szmo.hu
2019. október 05.



Hosszú Katinka 400 méter vegyesen fölényes győzelmet aratott az úszók világkupa-sorozatának budapesti állomásán, a szombati versenynapon.

A háromszoros olimpiai bajnok a Duna Arénában 4:34.37 perces idővel nyert, s több mint hét másodperccel előzte meg a második Jakabos Zsuzsannát (4:41.73). A kilencszeres világbajnok Hosszú a nagymedencés eseményen 100 méter háton gyűjtött be még egy bronzot (1:00.69).

Jakabos 200 méter gyorson is másodikként csapott célba (1:59.82).

A második hazai győzelem a "legmagyarabb" számban, 200 méter pillangón született, ahol ugyan nem indult el a világbajnok és világcsúcstartó Milák Kristóf, valamint az olimpiai bronzérmes Kenderesi Tamás sem, távollétükben Biczó Bence nyert 1:58.67 perces idővel.

A szombati program egyik magyar meglepetésével Szentes Bence rukkolt ki, aki 50 méter háton egyéni legjobbjától mindössze négy századdal elmaradva, 25.09 másodperccel második lett az összetett világkupa-versenyben vezető orosz Vlagyimir Morozov mögött.

Lapozz a továbbiakért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
urrepulo2.png

Egy szigorúan őrzött katonai űrbázisra lógott be két magyar srác Kazahsztánban

Ozsváth Gergely 'Mentha' és Ákos a Buran nevű szovjet űrrepülőgépet akarták megkeresni. Sikerült.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 09.



Az orosz űrprogram központjának számító Bajkonur állomáshoz egy több mint 40 kilométeres sivatagi út után lehet eljutni és ez a két fiatalember volt az első két magyar, akiknek ez sikerült, egy urbex-túra keretében.

"Urbex körökben ez a helyszín nagyon felkapott, világszinten a top 3-ban benne van, ha nem a top 1-ben"

- magyarázza a veszélyes út egyik résztvevője, Mentha, akit a Hősök zenei formációjából ismerhetünk, de azt kevesebben tudják, hogy hobbiként imád elhagyatott, különleges építményeket felfedezni szerte a világban.

Az urbex jelentése ugyanis urban exploration, ami a turizmus ezen rendhagyó formájára utal. Szerelmesei homokos tengerpartok helyett az izgalmas, nehezen megközelíthető és hétköznapi emberek számára általában nem látogatható létesítményekbe vagy városokba szeretnének eljutni.

A Buran nevű szovjet űrrepülőgépet akarták megkeresni, ami 1988 november közepén járt az űrben, kétszer kerülte meg a Földet. Az űrrepülő 1992 óta elhagyatottan áll egy bajkonuri hangárban, amit katonák őriznek.

50 kilós hátizsákkal, több napi élelemmel indultak útnak az éjszaka közepén. Az őrség többször is észrevette őket, de végül sikerült elbújniuk, és egy kis ablakon bejutottak. Testközelből is láthatták a két Buran űrrepülőt. Szerettek volna bejutni a gépekbe is, de addigra jöttek az őrök. Kihallgatták őket a katonai bázison, végül 8 órával később engedték el őket.

VIDEÓ: a Fókusz riportja


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
nyitoo.jpg

Gyerekként verték és száraz kenyéren élt, ma kick-box-bajnok és címlaplány

Anyja a kórházban hagyta, állami gondozottként nevelkedett, ma pedig már kick-box-bajnok Zsiga Melinda.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 09.



Zsiga Melinda 52 kilóban indul majd az október végi kick-box világbajnokságon. A 33 éves kick-box-bajnok korábban kézilabdázott, fitneszmodellkedett, ökölvívásban magyar bajnoki címig jutott, és elvégzett egy főiskolát. De történhetett volna másképp is, például, ha annak idején nem hagyja magára az édesanyja a siófoki kórházban.

„A siófoki kórházban születtem, ott voltam három hónapos koromig, és találtam egy iratot, ami szerint egy időre az egyik somogyi gyermekotthonban helyeztek el. Szerintem innen kerülhettem el az első nevelőszülőkhöz, Marcaliba, de róluk semmilyen iratom és emlékem sincs”

– árulja el az ELLE legfrissebb számában Zsiga Melinda, aki egyben a novemberi magazin címlaplánya is.

Második nevelőszüleire már jól emlékszik, de ezek az élmények még a sportban képviselt attitűdjét is meghatározzák. „Amikor kiborítottam a virágföldet, nekivágtak az ajtónak. De a legkellemetlenebb az volt, amikor az osztálytársam előtt vertek meg, mert elkéstem” – folytatja tovább a történetet Melinda, és hozzáteszi, erről az egészről nem tudtak az iskolában, még a gyámja sem.

„Én mindig csak csendben tűrtem, és próbáltam megfelelni az anyukámnak. Mert ugye őket a szüleimnek hittem, és fogalmam sem volt arról, hogy állami gondozott vagyok. Amúgy ez a kick-boxban is előjön: a meccseken nagyon keveset támadok.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
innabraverman.jpg

Csernobil előtt két héttel született, majdnem meghalt a sugárzástól – a megújuló energiára tette fel az életét

Inna Bravermant nemrég a világ 100 legnagyobb hatású személyisége közé választották, Mark Zuckerberg és Elon Musk mellé. Még csak 33 éves, de cégével a bolygó lakosságának több mint felén segíthet.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. október 11.



Létezik egy technológia, amivel önmagában kétszer annyi energia állítható elő, mint amit a világon jelenleg termelnek, ráadásul teljesen tisztán, káros melléktermékek nélkül. Valószínűtlennek hangzik? Pedig ez az igazság.

A hullámenergiáról van szó, melynek kinyerése pár évvel ezelőttig megfizethetetlenül drága és bonyolult volt, egy fiatal vállalkozónőnek köszönhetően azonban fordult a kocka. A Föld lakosságának több mint fele tengerpartok közelében él, számukra ez óriási lehetőség arra, hogy szakítsanak a környezetszennyező, fosszilis energiahordozók használatával.

Az ukrán származású, Izraelben élő Inna Braverman az E.ON Energy Globe díjátadó gála díszvendégeként látogatott Budapestre, ennek során beszélgettünk.

– Ha pár szóban kellene összefoglalnia, miért igazán fontos a megújuló energia az emberiség számára?

– A legfontosabb ok, hogy belátható időn belül kifogyunk a fosszilis energiahordozókból: egy friss kutatás szerint maximum 100, de inkább 50 évre elegendőek a kőolaj- és földgáztartalékok. De még ha végtelen mennyiség is állna rendelkezésre belőlük, tegyük fel a kérdést, tényleg ezeket akarjuk használni? Hiszen rendkívül szennyezőek, komoly károkat okoznak a természetnek, az állatvilágnak és a gyerekeinknek. Az ENSZ szerint a környezetszennyezés fő okozója az energiatermelés – ennek fényében nem nehéz belátni, hogy a megújuló energia kulcsfontosságú.

Inna szülővárosa alig 300 kilométerre található a csernobili atomkatasztrófa helyszínétől. Az erőmű felrobbanása idején mindössze két hetes volt. Amikor édesanyja ezután nem sokkal a bölcsőjéhez lépett, azt vette észre, hogy a kislány arca hamuszürke, és nem lélegzik.

Mivel ápolónőként dolgozott, hatalmas szerencséjére értett a szájon át lélegeztetéshez. Így sikerült őt újraélesztenie és megmenteni az életét, azonban a légzőszervei maradandóan károsodtak.

A térképen azok a helyek vannak bejelölve, amelyeket valamilyen természeti katasztrófa sújtott

– Abban, hogy ezt vallja, mekkora szerepet játszott a Csernobil közelében töltött gyerekkora?

– Nyilván nagyot, hiszen alapvető benyomásom, hogy az emberek többsége azokat a dolgokat tartja igazán fontosnak, amelyek hatását a saját bőrén tapasztalja. Ami közvetlenül nem befolyásolja őket – vagy legalábbis nincsenek ennek tudatában –, arra sokkal kevésbé figyelnek oda.

Hogy csak egy példát mondjak: a világon több ember hal meg légszennyezés következtében, mint autóbalesetek miatt. Mégis, utóbbival kapcsolatos hírből, megelőző kampányból és hasonlókból sokkal több jön szembe napi szinten.

Ennek pedig az az oka, hogy míg egy autóbaleset hatásai azonnal láthatóak, a légszennyezés sokkal kevésbé észrevehető. A nukleáris energia is csak akkor kerül be a hírekbe, ha valamilyen rendellenesség történik, aminek legszélsőségesebb példája a csernobili katasztrófa volt.

– Nyilván azért, mert ha egy atomerőmű rendeltetésszerűen működik, nincs igazán káros hatása. Ön minden körülmények között, teljesen ellenzi?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!