hirdetés
otpacsirta_epiteszpince.jpg

Őrülten romantikus helyet mutatunk a nyolcadik kerületben - Építészpince

Ide muszáj egyszer eljönnöd, és gyönyörködnöd benne.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2017. szeptember 16.


hirdetés

Sétálgass minél többet a Palotanegyedben. Csak úgy. Ráérősen. Séta közben szemlélődj.

Néha állj meg, pillants fel, és a tekinteteddel pásztázd végig a házakat. Hagyd, hogy a szemed megakadjon egy-egy apró részleten. Kukkants be nyitott ajtókon, kapukon. És ha tetszik, amit látsz, lépj be, nézz körül. Így fedezhetsz fel olyan kis eldugott szegleteket, mint amilyen az Építészpince az Ötpacsirta utcában.epiteszpince21epiteszpince20

Pontosan a fent leírt ráérős séta során fedeztük fel az Építészpincét, amelyről korábban az ismerősöktől már hallottunk ugyan, de valahogy mindig úgy alakult, hogy nem tudtunk elmenni. Majd egy ízben a Magyar Rádió környékén volt dolgunk, és az Ötpacsirta utcán haladva feltűnt a nyitott kapu, a repkény és a díszburkolatos udvar. Muszáj volt bemenni.

Az Építészpince szerelem első látásra. Pontosan az a hely, ami egy pillant alatt megfogott. Kapásból fél órát el lehet tölteni csak azzal, hogy az ember szemügyre veszi az épületet, megcsodálja a kecses lépcsőt a korláttal és az üvegtetővel, majd közelebbről is megnézi a szobrokat, domborműveket.epiteszpince6epiteszpince19epiteszpince9epiteszpince11epiteszpince4epiteszpince7epiteszpince8epiteszpince10

A környék története

Ez a történelmi, pesti városfalon kívül eső rész a 18. században is még csak ritkásan beépített terület volt.

hirdetés

Az 1770-es években már megvolt a mai Ötpacsirta utca elődje, és 18. század végén már házak álltak itt. Érdemes böngészni a Mapire.hu régi, online térképeit, hogy láthassátok, miként is nézett ki egykor a mai Palotanegyed.

A környék akkor kezdett igazán népszerűvé válni, amikor már megépült a Nemzeti Múzeum, a Bródy Sándor utcai régi képviselőház - amelyben ma az Olasz Kultúrintézetet találjátok, valamint a Nemzeti Lovarda. A kiegyezést megelőző években kezdték felfedezni maguknak a telkeket a tehetős arisztokraták, és egymás után húzták fel palotáikat, villáikat.

A kiegyezés után az utcában pont akadt egy üres saroktelek. Ennek beépítésére kérte fel Gottgeb Antalt, az akkoriban sokat foglalkoztatott építészt gróf Almássy Kálmán háza megtervezésére. Gottgeb nem túlságosan hivalkodó, ám mégis mutatós kis palotát tervezett, amelyben a lépcsővel megközelíthető magasföldszinten volt a lakórész, a kiszolgáló helyiségek pedig a belső udvarról nyíltak.

"Maga a lakóterület kicsi, a beépített területnek körülbelül egynegyede. Előszobából, öt utcai szobából, egy felülvilágítós ebédlőből, egy légudvarra néző – feltehetőleg – öltözőszobából és egy fürdőszobából állott" - írja az Egykor.hu.

Az 1877-ben épült ház belső berendezése az eltelt 140 éve alatt sajnos szétszóródott, elveszett, megsemmisült.epiteszpince12epiteszpince13epiteszpince14epiteszpince15epiteszpince17epiteszpince16epiteszpince3

A II. világháború után, a kommunista fordulatot követően, az államosítás idejént az Építéstudományi Központ kapta meg a palotát, később a központ jogutódjai.

Az épület 1954-ban lett a Magyar Építőművészek Szövetségének székháza. Most négy szervezet osztozik az itt kialakított irodákon: a Magyar Építőművészek Szövetsége, a Budapesti Építész Kamara, a Magyar Építész Kamara és az Építész Mester Egylet, a Mesteriskola.

A pincehelyiséget, amit szinte mindenki csak Építészpincének ismer, a 2000-es évek közepén újították fel. Ott most egy éttermet-kávézó működik, megfizethető, tartalmas napi ebédmenüvel, nem véletlenül szeretik annyira az egyetemisták és a környéken dolgozók. Szóval jó ide beugrani szinte bármikor, a pompás környezet miatt akár csak egy kávéra is.

Az ideérkezők által az Intagramra felrakott képek tanúsága szerint az Építészpince esküvői, szülinapi helyszínnek is tökéletes választás. És akkor sem lősz mellé, ha ide hozod randira a párodat. ;)



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
carllutz.jpg

Lezárják a pesti alsó rakpartot az autók elől a nyári hétvégéken

Karácsony Gergely programjában is szerepelt, most hivatalosan bejelentették.
MTI, SZM - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Karácsony Gergely egyik ígérete volt a megválasztása előtt, hogy a nyári hétvégéken lezárják az autók elől a pesti alsó rakpartot, és átadják a gyalogosoknak. A sajtótájékoztatóján elmondta: olyan terveket szeretnének megvalósítani, amelyek alkalmassá teszik a rakpartot arra, hogy legalább ideiglenesen elzárják az autóforgalom elől.

Olyan elképzelés azonban nincs, amely szerint ebben a ciklusban megszüntetnék a rakparton az autós közlekedést. Mint az a választási programjában is szerepelt, nyári hétvégenként szeretnék átadni a rakpartot a gyalogosoknak

Az új fővárosi főtájépítész, Bardóczi Sándor, akit a minap nevezett ki Karácsony, azt mondta az indexnek, hogy "nem a rakpartok fizikai átalakításával kell kezdeni, hanem az emberek mentális térképének átállításával".

A másik fő közlekedési téma a parkolás volt, Karácsony szerint a mobilitási tervnek is része volt, hogy rendszeresen megnézzék, hogy a belvárosban a közterületi parkolás milyen problémákat jelent. A főpolgármester azt mondta, hogy lehetőségeket akarnak kínálni az autósoknak, hogy kiválthassák a belvárosban parkolást. A parkolóhelyek a gyalogosok elől veszik el a területeket, és az utcákat sem lehet zöldíteni.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!