hirdetés
snapshot-2.jpg

Óriási dugót imitált 99 okostelefonnal – meghackelte a Google Maps-et egy német művész

Egyetlen kis piros kézikocsival térdre kényszerítette a globális óriás forgalomelőrejelző rendszerét.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 10.


hirdetés

Mi tagadás, egy 30 esztendős berlini művész, bizonyos Simon Weckert, a bolondját járatta a Google Maps-szel, amelynek a német fővárost mutató egyik térképén az utcák sötét vörös színbe borultak, jelezve az autósoknak, hogy iszonyatos dugó vár rájuk. Holott a körzetben szinte senki nem közlekedett, kivéve egyetlen embert, aki

egy kis piros kézikocsit húzott maga után, benne 99 okostelefonnal.

VIDEÓ: a nagy Google-hack

Az olyan applikációk, mint a Google Maps, a valós időben közölt forgalmi jelentéseit az úgynevezett „crowdsourcingra” (közösségi forrásokra) alapozzák: az okostelefonok helyváltoztatását és annak sebességét mérik egy úton, abból kiindulva, hogy a telefonok az autósoknál vannak. Éppen ezért a rendszer, ha egy csomó lassan mozgó telefont érzékel, akkor abból közlekedési dugóra következtet.

Weckert éppen ezt a hiányosságot használta ki, amikor kitalálta a Google Maps Hacks című performanszát. Ezzel akarta felhívni a figyelmet arra, hogy milyen mértékben hatja át életünket a modern technológia.

hirdetés

„Az emberek ennek hatására elkezdenek gondolkodni, beszélni arról, hogy mit jelent a szolgáltatások használata, miként alakítják mindennapi életünket és társadalmunkat” – magyarázta Weckert a Washington Post-nak.

A Google Maps, az Apple Maps és a Waze alaposan átalakították a világot. Azzal a céllal hozták létre őket, hogy meggyorsítsák az autós közlekedést, de a kritikusok szerint nem számoltak az összes hatással. Például azzal, hogy

mi történik, ha addig csendes lakóövezetekbe is hatalmas forgalmat terelnek, vagy mi lesz azokon az útszakaszokon, amelyeknek kicsi az áteresztőkapacitása.

Már korábban is voltak, akik ellentámadásba lendültek. 2016-ban a Maryland állambeli Takoma Park egyik lakója például kocsironcsokról és sebesség-ellenőrzésekről szóló álhírekkel kezdte el bombázni a Waze-t. Magánháborúja azonban nem tartott sokáig, mert beazonosították, és kitiltották az alkalmazás használói közül.

Weckert ötlete egy május 1-i berlini felvonuláson született meg, amikor észrevette, hogy a Google Maps közlekedési dugónak nézte az embertömeget. Az akcióhoz 99 okostelefont kölcsönzött barátoktól és on-line szolgáltatóktól. A 99-es számot a rapper Jay-Z 99 Problems című dala miatt választotta.

Egy asszisztense indult el a telefonokkal megrakott kocsival Berlin utcáin, és ahogy haladt, a Google Maps-en az utcák zöldről előbb narancssárgára, majd vörösre változtak. Miközben szinte teremtett lélek sem járt arra.

„Micsoda kontraszt! Egy kézikocsis fickó 99 telefonnal megpróbálja megzavarni egy technikai óriás rendszerét”

– örvendezett Weckert.

A Google szóvivője az ügyhöz annyit fűzött hozzá, hogy a közlekedési adataik „folyamatosan frissülnek számos forrásból”, köztük olyan telefonokból, amelyeknek be van kapcsolva a helymeghatározó szolgáltatásuk. Emlékeztetett arra, hogy egyes, kaotikus forgalmú országokban, mint India, Indonézia és Egyiptom, már képesek megkülönböztetni a kocsikat a motoroktól, de ilyen kézikocsis trükkel még nem találkoztak.

"Nagyra értékeljük a Google Maps kreatív felhasználásának ezt a módját, mivel segít abban, hogy a térképeink idővel jobban működjenek." - mondta a szóvivő.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
Screenshot-2020-02-17-at-15.03.18.png

Egyszerre két Teslára dőlt egy hatalmas fa Angliában, a robotpilóta mindenkit megmentett

A Tesla robotpilótája 8 életet mentett meg.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 17.


hirdetés

Laurence Sanderson feleségével, Annával, és három gyermekével Dorsetbe tartott egy családi vakációra szombat este, amikor egy 400 éves hatalmas tölgyfa borult az útra a Dennis vihar következtében – írja a Mirror.

De szerencsére a közel 35 millió forint értékű autó robotpilótája, ami a baleset pillanatában is be volt kapcsolva, aktiválta a vészfékeket, és megakadályozta, hogy a fa az utasokra zuhanjon.

Laurence csodának nevezte, hogy mindannyian túlélték a balesetet, és azt mondta, nagyjából egy másodpercen múlt az életük. Arról is meg van győződve, hogy az autó nélkül biztosan meghaltak voltak, mivel magától nem tudott volna ilyen rövid idő alatt reagálni.

A házaspárral 12, 9 és 3 éves gyerekeik utaztak az autóban, akik egyáltalán nem sérültek meg. A felesége apróbb zúzódásokat szenvedett, beütötte a fejét, és felhorzsolta a mellkasát, de ezen kívül senkinek nem esett komoly baja.

„Minden nagyon hirtelen történt, az autó füstölni kezdett, és az emberek azt kiabálták, hogy szálljunk ki a kocsiból. Többen azonnal a segítségünkre siettek, és kivették a gyerekeket, nagyszerűek voltak”

hirdetés

– nyilatkozta Laurence.

A Tesla robotpilótáját kifejezetten arra a célra fejlesztették ki, hogy növelje a vezetés biztonságát a volán mögött. 8 külső kamera, radar, 12 ultrahangos szenzor és egy nagy teljesítményű fedélzeti számítógép segíti a vezetőt, és biztosítja az utazás biztonságát.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
6540253405_db57befe4e_b.jpg

Összeomolhat a svájci semlegesség mítosza az évszázad kémbotránya miatt

Egy svájci cég a világ 120 kormányának adott el évtizedeken át rejtjelező berendezéseket. Csak arról hallgattak, hogy a cég tulajdonosa a CIA.
Fotó: Flickr - szmo.hu
2020. február 16.


hirdetés

Nehéz eltúlozni, mennyire rázta meg Svájcot a Crypto AG-botrány, írja a BBC majdnem néhány nappal azután, hogy lelepleződött minden idők egyik legnagyobb titkos akciója, a Rubicon.

A Washington Post és ZDF német közszolgálati csatorna sztorija bombaként robbant a világsajtóban. Kiderült, hogy az Egyesült Államok és Németország évtizedeken át fel tudta törni a világ legbiztonságosabbnak tartott titkosító rendszerét, sőt, egy bonyolult céghálón keresztül ők maguk birtokolták azt a svájci céget, amelyik a rejtjelező berendezést a Közel-Kelettől Dél-Amerikáig rengeteg kormánynak eladta.

Így akadálytalanul hozzáférhettek ellenségeik és szövetségeseik legtitkosabb üzeneteihez.

Amikor 1986-ban Ronald Reagan elrendelte Tripoli bombázását, megtorlásul a nyugat-berlini La Bell diszkó elleni terrortámadásért, amelyben két amerikai katona meghalt, az amerikai elnök közölte, hogy „pontos, közvetlen és cáfolhatatlan bizonyítékai vannak” a líbiai titkos szolgálat felelősségről. Reagan szerint Líbia kelet-berlini nagykövetsége egy héttel korábban kapott parancsot az akcióra, a pokolgépes merénylet másnapján pedig a külképviselet tájékoztatta Tripolit a küldetés sikeréről.

Annak idején mindenki azt gondolta, hogy a Fehér Ház ura blöffölt. Most kiderült, valójában elszólta magát: az Egyesült Államok elfogta és dekódolta a Kadhafi-kormány és nagykövetsége üzenetváltásait.

hirdetés

Reagan ezzel komoly veszélybe sodorta a CIA által valaha végrehajtott legnagyobb kémkedési akcióját.

A Rubicon fedőnevű művelet kalandos történetének kezdetei még a II. világháborúra nyúlnak vissza. 1940-ben az Egyesült Államokba menekült a nácik elől egy feltaláló, az orosz származású Boris Hagelin. Nem érkezett üres kézzel. Magával hozott egy hordozható rejtjelző gépet, az M-209-et. A viszonylag kisméretű eszköz lehetővé tette, hogy a mozgásban lévő amerikai csapatok titkos üzeneteket váltsanak egymással. A rendszert néhány óra alatt fel lehetett törni, de mire ez sikerülhetett volna a németeknek, az információk már rég elavultak.

A kis céget Crypto AG-nak hívták.

Hagelin a háború után már dollármilliomosként Svájcban, Zug városában telepedett le. Itt létrehozott egy sokkal, de sokkal modernebb gépet, a CX-52-őt, ami egy ideig feltörhetetlennek tűnt. Ez természetesen felkeltette a CIA figyelmét is, akik merész tervet eszeltek ki. Az 50-es években részben pénzzel, részben zsarolással rávették Hagelint, hogy a gépéből két fajtát készítsen. Az egyik az eredeti, garantáltan biztonságos típus volt, a másik egy kevésbé biztonságos, és a kockázatos országoknak csak ezeket adták el.

A 60-as években mégtovább mentek az amerikaiak. Az NSA egyik kriptológusa, Peter Jenks olyan kódolórendszert talált ki, ami látszólag véletlenszerűen generált karakterekké alakította a szöveget, valójában azonban a kódszekvenciák ismétlődtek, és ezt az NSA a nagy teljesítményű számítógépeivel képes volt feltörni. Ezt a rendszert építették be a Crypto AG 1967-ben kiadott új rejtjelező gépébe, a H-460-ba, amit azután rengeteg kormánynak eladtak.

A Crypto évtizedeken át uralta a titkosító eszközök piacát meghekkelt gépeivel.

Folyamatosan lépést tartva a technológiai fejlődéssel eljutottak a mechanikus kezelésű gépektől a szoftveres változatokig. Több mint 120 országnak szállítottak rejtjelzőket, demokráciáknak és diktatúráknak, köztük Iránnak, a sahnak ugyanúgy, mint a különböző latin-amerikai katonai juntáknak, Indiának és Pakisztánnak, de az ügyfelek között voltak az NATO tagállamai, Olaszország, Görögország, Törökország, sőt még a Vatikán is.

A Szovjetunió és Kína csak a hidegháborús gyanakvás miatt maradt ki az „üzletből”, de a kommunista nagyhatalmakkal szemben sem maradt hoppon az amerikai hírszerzés, hiszen más országok Moszkvával és Pekinggel folytatott üzeneteit képesek voltak dekódolni.

Kizárólag Amerika legfontosabb szövetségesei kaptak igazán biztonságos gépeket, mindenki más csak a feltörhető verziót. Ebből került Magyarországra is.

1970-re elérkezett a művelet küvetkező szakasza. Hagelin ekkor már a visszavonulását tervezte, és a cégét fiára, Bo-ra akarta bízni. De a CIA-nak más tervei voltak. A nyugat-német hírszerző ügynökséggel, a BND-vel közösen a legnagyobb titokban kivásárolták Hagelint. Az adásvételi szerződést egy lichtensteini iroda intézte, amely fedőcégek bonyolult hálóján keresztül elrejtette a valódi tulajdonosokat. Közben Bo Hagelint halálos autóbaleset érte Washington körgyűrűjén.

Ettől az évtől az amerikai nemzetbiztonsági hivatal, az NSA és a németek vették át a Crypto minden tevékenységét, az alkalmazottak felvételétől a technológiák kiválasztásáig, és a célzott vevőknek szánt promóciós kampányokig. Az üzlet virágzott.

1970 és 1975 között a Crypto éves forgalma 15 millióról svájci frankról 50 millióra ugrott.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
bionicarm.jpg

Bionikus kezet kapott egy Afganisztánban megsérült angol katona

Ő az első háborús veterán, aki megkaphatta a 3D nyomtatással készült kart.
Címkép: Northfoto/Open Bionics/SWNS - szmo.hu
2020. február 17.


hirdetés

Darren ’Daz’ Fuller egy odaadó angol családapa, aki háborús veteránként először kaphatott 3D nyomtatással készített bionikus művégtagot a világon. Darren tíz évvel ezelőtt vesztette el a jobb karját, amikor a saját egységének aknavetője megmagyarázhatatlan módon elsült, és eltalálta őt.

A 43 éves apa bevallotta, a baleset utáni felépülése elmondhatatlanul nehéz feladat volt mind testileg, mind lelkileg, de az új művégtag egy csodálatos, rég nem tapasztalt szabadságot adott vissza az életébe.

A végtagot a bristoli Open Bionics készítette a legkorszerűbb 3D nyomtatási technológia segítségével, amely olyan kézügyességet biztosít az amputált betegeknek, amit korábban még sosem tapasztaltak művégtag esetében.

Amióta megkapta a bionikus kart, Daz végre megfoghatja kislánya kezét a jobb karjával is, és képes kést és villát használni, amire azelőtt egyáltalán nem volt képes.

Azt is elmondta: „Rengeteg olyan apróságot tudok csinálni, amit az átlagemberek teljesen természetesnek vesznek. Annyira boldog vagyok. Megölelhetem a kislányomat, és végre úgy tudunk együtt játszani, ahogy még soha, egyszerűen fantasztikus érzés. Rengeteg dolgot csinálok ismét két kézzel, és sok mindent még csak most kezdek felfedezni. Nagyon izgalmas ez az egész.”

hirdetés

Daz még 1994-ben csatlakozott az ejtőernyős alakulathoz, és 20 évet szolgált a hadseregnél. Járt Észak-Írországban, Macedóniában és Irakban, mielőtt a majdnem-végzetes utolsó bevetésén vett volna részt Afganisztánban.

A férfi a baleset pillanatában szinte biztos volt benne, hogy meg fog halni, később pedig sokáig tagadásba merült a történtekkel kapcsolatban.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés

A Delta Airlines lehet a világ első karbonsemleges légitársasága

A következő 10 évben 1 milliárd dollárt költenek az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére és a légkörből kivonásra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 15.


hirdetés

A Delta Airlines elkötelezte magát a teljes karbonsemlegesség mellett, írja a The Verge. A világ egyik legnagyobb légitársasága a jövő hónaptól arra törekszik, hogy fokozatosan megszüntesse a repülés és a földi üzemeltetés során keletkező szén-dioxid-kibocsátást. A lap kiemeli, hogy ez az egyik legambiciózusabb klímaügyi kötelezettségvállalás, melyet a légitársaságok valaha kitűztek.

A Delta a következő 10 évben 1 milliárd dollárt költ az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére, ezzel párhuzamosan pedig befektet olyan vállalkozásokba, melyek célja a szén-dioxid légkörből történő eltávolítása. A Delta döntése azokra a más légitársaságokkal közös korábbi erőfeszítésekre épül, melyek célja az volt, hogy minél jobban megfeleljenek a fogyasztók egyre növekvő aggodalmának.

„Soha nem akarjuk az ügyfeleinket olyan helyzetbe hozni, hogy dönteniük kelljen a nagyszerű utazási élmény és a bolygónkra gyakorolt hatása között”

- mondta a vállalat vezérigazgatója, Ed Bastian.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!