hirdetés
underseabikini.jpg

Óceáni hulladékból készít bikiniket két magyar lány

A fürdőruhák alapanyagait egy speciális eljárással állítják elő az óceánok mélyén található szemétből, majd egy kis szolnoki varrodában elkészítik a végső fazonokat.
Bánhidi Dóra írása a PandArte blogon, Címkép: Undersea Bikini - szmo.hu
2019. június 17.


hirdetés

Mi is az a PandArte blog? Bánhidi Dóra több mint három éve a fejébe vette, hogy minden olyan dolgot megismertet a világgal, ami kreatív ötletből született. "Blogomon rengeteg hazai tervezőről, innovatív ötletről, helyről és designról írok, mert ezzel szeretném inspirálni az embereket arra, hogy megtalálják önmaguk 'ajándékát', vagyis azt, hogy ők miben a legkreatívabbak" - írja Dóra.

Tóth Móni (27) és Szomolányi Szandra (29) – az Undersea Bikini megálmodói és alapítói. Ők ketten viszik a vállalkozást, a fürdőruhák tervezésétől, fotózásától elkezdve a honlap készítésig, mindent ők csinálnak. Szerves része még a csapatuknak egy vezető varrónő, aki a fürdőruhák gyártását bonyolítja le. Kapcsolatuk több egy üzleti partnerségnél, gyerekkorunk óta barátok és mindketten a természet szerelmesei. Ez a közös szenvedély hívta életre az Undersea Bikinit is.

Mikor született meg ez az ötlet és hogyan?

Környezettudatos beállítottságú emberként imádunk a természetben túrázni, utazni. Azonban egyre többször kerültünk olyan szituációba, mikor azzal szembesültünk, hogy még a rejtett paradicsomok is műanyag szeméttel vannak elárasztva, a tengerek pedig napról napra egyre több hulladékot mosnak a partokra. Mivel búvárkodni is nagyon szeretünk, sok elszomorító dolgot tapasztalunk a víz alatt is. Ezek a pillanatok mindig nagyon szívbemarkolóak, viszont épp ezeknek az élményeknek hála, egyre többet jártunk utána a témának. Elsavasadó vizek, elfehéredő korallzátonyok, óceáni zajszennyezés, túlhorgászás, elhasznált halászhálók kártékony hatásai, és még sorolhatnám. Minél többet tudtunk meg, annál jobban éreztük, hogy nekünk is tennünk kell valamit.

2-3 éve született meg az ötlet. Az Undersea Bikini egy tökéletes platformot ad nekünk erre, hiszen nem csupán óceáni hulladékból újrahasznosított fürdőruhákat készítünk, hanem folyamatosan felhívjuk követőink figyelmét az aktuális problémákra, tájékoztatjuk, ösztönözzük őket és a bevételünkből több non-profit szervezetet is támogatunk.

Milyen technikával hasznosítják újra a hulladékokat?

Fürdőruháink speciális Econyl fonalból készülnek, ami egy 100%-os újrahasznosított nejlonfonal. A különböző, hasznos élettartalmuk végét elérő hulladékokból állítják elő egy nagyon komplex technológia segítségével. Ez a folyamat hatalmas gépparkot igényel és Olaszországban történik, innen rendeljük az alapanyagot, amiből fürdőruhákat készítünk. Fontos tudni, hogy maga az újrahasznosítási technológia is teljes egészében környezetbarát.

VIDEÓ a folyamatról

* Az életciklusuk végén lévő hulladékok összegyűjtése - Önkéntes búvárcsapatok felszínre hozzák az óceánok fenekén található műanyag hulladékokat.

* Hulladék előkészítése, szétválogatása, tisztítása

* A nejlonhulladék elemeire való bontása, feldolgozása és textilszálakká történő átalakítása a lehető legkevesebb energia és víz felhasználásával

* Minőségi, tartós és fenntartható anyag készítése

Ilyen hulladék lehet akármilyen műanyag hulladék, köztük az óceánok fenekén található elhasznált halászhalók tömkelege. Sokan kérdezik, hogy más-e ez az anyag, mint egy átlagos anyag, különbözik-e az élettartalma vagy a minősége egy sima anyagétól. Ránézésre, tapintásra semmi különbséget nem lehet észlelni, és azaz igazság, hogy minőségben sem. Sőt, ez az anyag prémium minőségnek számít a jelenlegi piacon és a tesztek alapján kétszer jobban ellenáll a klórnak, naptejnek, olajoknak és a sós víznek.

Kik szedik össze a hulladékokat folyamatosan, és hol?

A Healthy Seas önkéntes búvárcsapatai dolgoznak folyamatosan azon, hogy felhozzák a felszínre az óceánban lévő műanyag hulladékokat, főként Európával határos tengereinkből (Belgium, Hollandia, Egyesült Királyság, Görögország, Olaszország). Mi is rendszeresen rendezünk saját szemétgyűjtéseket egyébként Fuerteventúrán a követőink segítségével.

Amikor kezdtétek, milyen volt a fogadtatása ezeknek a ruháknak?

A vásárlói visszajelzések csodálatosak voltak az elejétől fogva, és ahogy egyre jobban megismernek minket, ez annál jobban fokozódik. Őszintén nem számítottunk ilyen fogadtatásra. Ez arra enged következtetni, hogy az emberek igenis nyitottak a változtatásra és tenni akarnak a Föld egészségéért.

Milyen fazonokkal készültetek idén nyárra?

Az idei kollekciónkat elsősorban az esőerdők hangulata inspirálta, melyben találhatóak zöldes/szürkés és az esőerdők állatvilágát megidéző élénk - narancs és citrom – színek. A tavalyi kollekciónkat kibővítettük a sokak által kért „hagyományos“ bugyi fazonnal, és kötözős alsókat is lehet kapni ettől a hónaptól kezdve. Készültünk féloldalas felsőkkel, mindenki által kedvelt egyszerű háromszög fazonokkal, akár négyféleképpen hordható, kifordítható felsővel, csőtopokkal és egy nagyon különleges egyrészes fürdőruhával is.

Külföldi siker is a márkátok?

Sokan ismernek minket már külföldön is. Jelen pillanatban vásárlóink körülbelül fele magyar, a másik fele pedig különböző nemzetiségű emberből tevődik össze, ezen belül főként osztrák, német, angol, amerikai és ausztrál vásárlóink vannak.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ajtokilincs-1000x668.jpeg

Két fiatal feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset

Csupán 3800 forintba kerül és szinte minden baktériumot megöl. A speciális fogantyút két hongkongi diák alkotta meg.
Fotó: James Dyson Award - szmo.hu
2019. október 18.



Akár néhány éven belül vége lehet a kézfejre húzott pulóverekkel vagy a csuklóval kinyitott mosdóajtók korszakának. Két hongkongi diák ugyanis néhány éve feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset, az ötlet pedig idén révbe is érhet: a hiánypótló találmány bekerült a James Dyson-díj húsz döntőse közé, olvasható a Good News Network cikkében.

Mint minden igazán jó ötlet, ez is fillérekbe kerül, hiszen az ajtónyitást remélhetően forradalmasító kilincshez használt anyagok mindössze 13 dollárba (kb. 3800 forint) kerülnek. A szinte baktérium-biztos kilincs működési elve is pofonegyszerű: a két diák titán-dioxid port és ultraibolya LED-lámpákat kombinált. A titán-dioxid fotokatalizátor, vagyis amikor az ultraibolya fény aktiválja a bevonatot, olyan hidroxilcsoportokat hoz létre, melyek lebontják a baktériumokat.

A laboratóriumi tesztek során a kilincs ezzel a módszerrel elpusztította a baktériumok 99,8 százalékát.

Ráadásul az ajtó nyitásából és becsukásából származó kinetikus energia elegendő villamos energiát ad a fogantyú megvilágításához és működéséhez. Így tulajdonképpen a kilincs egyben saját maga generátora is, ettől pedig Sum Ming Wong és Kin Pong Li találmánya teljesen önműködő.

A James Dyson-díj győztesét november 14-én hirdetik ki. A dicsőségen kívül 30 ezer dollárt is kap a legjobb ötlet tulajdonosa. A húsz döntőst - köztük az önmagát fertőtlenítő kilincset is - ebben a rövid videóban mutatják be:


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
62259790_457278301689957_552666388670447616_n.jpg

A magyar csodabugyi, amely évi több kilónyi szeméttől szabadít meg

Néhány évvel ezelőtt a menstruációs kelyhek törték meg a tamponok és betétek egyeduralmát, most azonban egy újabb szereplő jelentkezett be a piacra, amely nem mellesleg környezettudatosságra is ösztönöz.
Polák Zsóka - szmo.hu
2019. október 21.



Egy ideje a Redy-bugyiktól hangosak a közösségi platformok. Néhányan viszolygással, sokkal többen viszont őszinte érdeklődéssel fordultak a menstruációs bugyik felé. Működésük egyszerű: csak belebújunk, viselés után kimossuk, ezzel redukálni, sőt, akár teljesen mellőzni lehet az eldobható betéteket és tamponokat. Bár külföldön már akad néhány hasonló márka, a hazai piacon mindez egy magyar lány fejéből pattant ki pont bugyimosás közben.

A menstruációs bugyikkal kapcsolatban mindenkinek van véleménye, az adatgyűjtés során a legszélsőségesebb vélekedések jöttek szembe, amelyek valószínűleg minden nő fejében megfordultak, ráadásul az új találmányokat körbelengő szkepticizmussal is meg kell küzdenie a Redy-nek.

De gondoljunk csak arra, hogy voltak idők, amikor a betét és a tampon is hihetetlenül furcsa újdonságnak számított,

így könnyen lehet, hogy néhány évtizeden belül már ciki lesz eldobható eszközöket használni a menstruáció alatt. Most még bőven ott motoszkál sok nőben a kérdés, hogy mégis milyen őrült ötlet csak egy szál bugyiban menstruálni, így a legszkeptikusabb kérdésekre kerestük a választ, amellett, hogy megismertük a csodabugyi működését és a menstruáció kérdésén túlmutató küldetéseit a környezettudatosságtól kezdve a testpozitív szemléleten át a témával kapcsolatos diskurzusok elindításáig. És ki is segíthetett volna jobban az égető kérdéseknek a megválaszolásában, ha nem a This is Redy megálmodója, Molnár Dóra?

- Sem ruhatervezői, sem egyéb textiles szakmai háttered nincs, mégis hogyan jutottál el addig, hogy teljesen újfajta fehérneműt tervezz?

- A józan paraszti ész segített hozzá. Megjött, próbáltam kimosni a fehérneműt, amikor bevillant, hogy miért nincs olyan bugyi, ami megtartja a vért és nem ázik át? Miért nincs menstruációs bugyi?

A nagy tanulság számomra az, hogy nem kell mindig túlbonyolítani a dolgokat: a megoldás vagy egy jó ötlet néha nagyon közel van.

Ha pedig emellé egy kis kitartás is társul, akkor meg lehet valósítani anélkül is, hogy az ember textiles, tervező vagy varrónő lenne, ráadásul mások is szívesen csatlakoznak egy szép küldetéshez, így a megvalósítás technikai oldalát is könnyen meg lehet oldani.

- Hogyan álltál neki szakmai háttér nélkül? Milyen volt a tesztelés folyamata?

- Természetesen magam is teszteltem, de az ismerőseimet, barátaimat is bevontam, hiszen ahány nő, annyi vérzés. A tesztelés folyamata emiatt lassú volt, hiszen meg kellett várni, hogy megjöjjön. Szakmai háttér nélkül biztos, hogy lassabb volt a folyamat, de nagyon hittem ebben, szóval nem volt számomra kérdés, hogy meg fogom-e csinálni. Ha támad egy jó ötleted, két lehetőséged van: vagy évek múltán megbánod, hogy hiába hittél benne, nem csináltad meg, vagy megcsinálod, legfeljebb nem sikerül jól, viszont nyugtázhatod, hogy megpróbáltad – én így álltam hozzá.

A levelekből, amiket kapok az derül ki, hogy jól tettem, és ez végtelen erővel tölt fel. Ez megerősített abban, hogy menjünk tovább és csináljuk, új fazonok, típusok, még erősebb bugyik, színek - nagyon sok a terv, és már folyamatban is van a megvalósításuk.

- Külföldön már évek óta árulnak ilyen jellegű bugyikat, ez mennyiben segített a termék megtervezésében?

- Amikor kitaláltam a Redy-t a kontinensünkön még nem volt ilyen bugyi. Sőt, még Kínában sem, pedig azt mondják, ott aztán minden van. Ahogy telt az idő, egyre mélyebbre ástam a textilek világában, akkor derült ki, hogy létezik már egy-két olyan cég, akik menstruációs bugyikat gyártanak. Számomra ebben az információban az volt a legfontosabb, hogy megerősített és támaszt nyújtott: igen, meg lehet csinálni, nem lehetetlen!

Nem lemásolni akartam valaki más szellemi majd fizikai termékét, meg akartam csinálni a sajátomat. Azt akartam, hogy a magyar nőknek is legyen menstruációs bugyijuk.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
46705842745_ec7f55216a_b.jpg

Greta Thunberg bekerült a legbefolyásosabb nők 100-as listájába, Meghan és Katalin hercegnék nem

A klímaharcos svéd iskoláslány egyike azoknak a nőknek, akik a BBC szerint 2019-ben a legnagyobb befolyásra tettek szerint a világban és a legtöbbeknek adtak ihletet.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 17.



A brit közszolgálati médium listája összeállításakor a következő kérdésre összpontosított: milyen lenne a jövő, ha nők irányítanák? Így érthető, hogy a globális felmelegedésre szenvedélyes fellépésével, kíméletlenül őszinte szavaival figyelmeztető Gretának ott a helye a 100-as listán. Ezen belül is nagy figyelmet kapott, hogy hajóval kelt át az Atlanti-óceánon, hogy felszólaljon az ENSZ klímacsúcsértekezletén.

Bekerült az exkluzív klubban Dina Asher-Smith, aki Dohában az első brit női világbajnoki címet szerezte a 200 méteres síkfutásban, és a 100 méteren elért 2. helyével minden idők leggyorsabb brit nője lett.

Ugyancsak a legbefolyásosabbak közé emelkedett Alexandria Ocasio-Cortez, aki 30 évesen a valaha legfiatalabb amerikai kongresszusi képviselőnő lett és aki többször is címoldalra került az év folyamán Donald Trump elnökkel vívott heves összecsapásaival.

A válogatás az élet szinte valamennyi területéről zajlott. Ott van a listán például Katie Bouman amerikai asztrofizikus-számítástechnikus, Nisha Ayub malajziai transznemű aktivista, Isikava Jumi, aki elindította a tűsarok elleni mozgalmat Japánban, de meghívták Hollie személyében szexrabszolga-túlélőt, Ljubov Szobol orosz korrupció-ellenes aktivistát, vagy Amy Webb amerikai jövőkutatót is.

Némi meglepetés a Daily Mail szerint, hogy az egymással folyamatosan rivalizáló két hercegnő, Meghan Markle és Kate Middleton szinte mindennapos médiaszereplésük ellenére sem tudták beverekedni magukat. Úgy látszik, ehhez kevés volt, hogy Meghan jótékonysági célú szakácskönyvet jelentetett meg és hogy gyújtó hangú beszédet mondott saját színesbőrűségéről Fokvárosban. Ugyancsak kevéssé értékelték Kate erőfeszítéseit a családok visszatérítésére a természetbe, és kampányait a gyermekek mentális egészségéért.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
72644798_498242707691592_2688382702452736000_n-1000x563.jpg

Megvan a világ legértékesebb márkája: 234 milliárd dollárt ér

Nagy meglepetések nincsenek az Interbrand nevű amerikai tanácsadó vállalat globális rangsorában.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 17.



A 100 vállalatot rangsoroló "Best Global Brands" globális márkarangsorban az első helyen az Apple áll, a márka értéke több, mint 234 milliárd dollár, 9 százalékkal több a tavalyinál. A második helyezett Google márkaértéke 8 százalékkal, 167,7 milliárd dollárra emelkedett. Tavalyhoz hasonlóan az idén is harmadik helyezett az Amazon, amelynek értéke 24 százalékkal, 125,2 milliárd dollárra nőtt.

Nincs változás a következő öt helyen sem:

4. a Microsoft (108,8 milliárd dollár, tavalyhoz képest plusz 17 százalék),

5. a Coca-Cola (63,4 milliárd dollár, mínusz 4 százalék),

6. a Samsung (61,1 milliárd dollár, plusz 2 százalék),

7. a Toyota (56,2 milliárd dollár, plusz 5 százalék, a

8. pedig a Mercedes-Benz (50,8 milliárd dollár, plusz 5 százalék).

A tavalyi 10. helyről a 9. helyre lépett előre a McDonald's, amelynek márkaértéke 4 százalékkal, 45,4 milliárd dollárra emelkedett. Négy helyet javított, a 14. helyről a 10. helyre ugrott a Disney, a márka értéke egy év alatt 11 százalékkal, 44,4 milliárd dollár nőtt. Eközben a tavalyi 9. helyről a 14. helyre csúszott vissza a Facebook, amelynek márkaértéke 12 százalékkal, 39,9 milliárd dollárra csökkent.

A legnagyobb mértékben a Mastercard márka értéke nőtt, 25 százalékkal, 9,43 milliárd dollárra, és ezzel a tavalyi 70. helyről a 62. helyre lépett előre.

A listára először került fel az Uber (87. lett 5,7 milliárd dollár márkaértékkel) és a Linkedln (98. hellyel, 4,9 milliárd dollárral).

Hat év után a százas listára ismét visszakerült a Dell, rögtön a 63. helyezést érte el, 9 milliárd dollár márkaértékkel. A százas rangsorban szereplő cégek együttes értéke 2130 milliárd dollár, ami 5,7 százalékkal több tavalyhoz képest.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!