hirdetés
nyugati-palyaudvar-budapest-kiralyi-varo-mysecretbudapest-sis-ferenc-jozsef.jpg

Titokzatos ajtó rejti a Nyugatiban Sisi és Ferenc József egykori különszobáit

A Királyi váróteremnek sokan a létezéséről sem tudnak – mi viszont bejutottunk.
My Secret Budapest - szmo.hu
2019. november 23.


hirdetés

„Te jártál már a Nyugatiban a Királyi váróban?” – kérdeztem nemrég az egyik ismerősömet. „Hol?” - kérdezett vissza. „A Nyugatiban van Királyi váró? Mióta?”

Mint kiderült, sokan nem tudnak ennek a különleges helynek a létezéséről.

Akad, aki nap mint nap elmegy a Nyugati pályaudvaron egy titokzatos türkiz ajtó mellett úgy, hogy rá sem pillant.

Pedig érdemes egy percre megállnotok a rohanásban, szemügyre vennetek, és megkeresni fölötte a feliratot: Viribus Unitis. Ez a bejárata annak a váróteremnek, ahol Erzsébet királyné és Ferenc József töltötte az időt a vonat indulásáig.

Most megmutatjuk nektek a titkos szobákat, amelyeket csak bizonyos alkalmakkor tartanak nyitva.

hirdetés

A pályaudvar felőli bejáratnál olvasható latin nyelvű felirat, a „Viribus Unitis” Ferenc József egyik uralkodói jelmondata volt, magyarul azt jelent: „Egyesült erőkkel”.

Ez a mottó volt olvasható egyes, Ferenc József uralkodása alatt kiadott latin nyelvű (osztrák kiadású) pénzérmék peremén, és ezt a nevet – SMS Viribus Unitis – viselte az Osztrák-Magyar haditengerészet 1911-ben épült Tegetthoff-osztályú csatahajója, valamint egy első világháborús osztrák–magyar kitüntetés.

A Nyugati pályaudvart az 1870-es években építették, azelőtt egy indóház működött a jelenlegi épülettől nem messze. Innen indult az első magyarországi vasútvonal, ami Pest és Vác között épült ki. Később a terület rendezése, a körút kialakításának tervei és a pályaudvar építése miatt lebontották.

Az új pályaudvar terveit az osztrák August W. De Serres építész és a francia Eiffel-iroda tervezte, a pályaudvar csarnokáthidaló vasszerkezete az Eiffel-iroda munkatársának, Seyrig Theofilnak a munkája, a társtervező Bernárdt Viktor volt. A többféle stílus (román, gótikus, reneszánsz) elemeit ötvöző, kecses és légies összhatást nyújtó épületegyüttes 1877-ben készült el.

A pályaudvar központi épületének részeként alakították ki Ferenc József osztrák császár és magyar király, valamint felesége, Erzsébet királyné, a magyarok imádott Sisije számára a Királyi várótermet.

„A vasúttársaságok az uralkodók, állam- és kormányfők és kíséretük számára a speciális vasúti kocsik, vonatok mellett egyedi várótermeket is építettek” – írja Vörös Tibor a Sínek világa blogban. „Ezeket általában a felvételi épület olyan, kevésbé forgalmas részén helyezték el, ahol a biztonsági követelményeknek megfelelő közvetlen peron- és közúti kapcsolat is kialakítható volt. A helyiségcsoport belsőépítészeti kialakítása az uralkodói pompa követelményeinek megfelelő, gazdagon díszített belső miliőt teremtett, nemes anyagok felhasználásával készített fal- meg padlóburkolatokkal, gipszstukkókkal és díszítő falfestésekkel, óraszekrényekkel, kandallókkal, falfülkékben elhelyezett szobrokkal, valamint nagy tükörfelületekkel.”

Annak idején a Keleti pályaudvaron is volt királyi váró, ez jelenleg teljesen átalakítva, a Railjet várójaként, illetve üzleti váróteremként üzemel. Egy másik érdekesség, hogy a Kőbánya-Teherpályaudvar és Kőbánya felső közötti összekötő vágányt Királyvágánynak is hívták, mert ezen jártak az udvari vonatok Pest és Gödöllő között. Gödöllőn a Királyi váró külön épületben kapott helyet.

A Nyugati pályaudvaron az uralkodói váró három főhelyiségből áll: a fogadóterem (ez a legnagyobb), az Erzsébet-terem, valamint a Királyi tárgyaló. Ezeket egészítik ki a mellékhelyiségek és a nyárikert.

A türkiz ajtón belépve a fogadóteremben ez a látvány tárul elénk - jobbra Sisi szobája

A bejárat mellett Széchenyi István és Baross Gábor mellszobrát láthatjuk

A bejárat fölött a magyar címer látható

Sisi szobájának mennyezete

A Királyi váróterem a nyári kertből

A fogadóterem falait azoknak a vármegyéknek a címerei díszítik, amelyekbe a pályaudvarról 1877-ben vonatok indultak: Arad, Máramaros, Heves, Bihar, Fehér, Pozsony, Szolnok, Trencsén. Középen Budapest Székesfőváros címere látható.

A második világháború alatt a szőnyegbombázások és Budapest ostroma miatt az épület megsérült, de fennmaradt. Teljes körű felújítása 1984-ben történt.

Bár a kandallók a várószobákban nem üzemelnek, eredeti állapotukban maradtak fenn.

A bejárat jobb- és baloldalán látható Ferenc József- és Erzsébet-mellszobor helyett ma Széchenyi István és Baross Gábor mellszobra látható.

Az Erzsébet terem falát díszítő freskók görög mitológiai jeleneteket ábrázolnak. Jelenleg a terem felújításra szorul, de mostani állapotában is nagyon szép.

Ma a Királyi váróba nem lehet csak úgy belépni. Olyan alkalmakkor nyit ki, mint amilyen idén a Múzeumok Éjszakája volt. Itt várhatják az indulást a MÁV Nosztalgia egyes élményvonatainak vendégei és itt várakozhattak tavaly ősszel a Velence-Simplon Orient Expressz utasai.

Köszönjük a cikk megírásához nyújtott segítséget a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
margitkert-2019-google-streetview-mysecretbudapest-3.jpg

Ledózerolták Budapest egyik legendás éttermét, a Margitkertet

Itt már a XVIII. században ház állt, amelyben később vendéglő nyílt – ez a második ikonikus hely, ami eltűnt a Margit utcáról.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. augusztus 09.


hirdetés

Elkeserítő látvány fogadja azokat, akik a Margit utcán sétálnak. Sokak nosztalgikus kedvence, a Margitkert Étterem helyén most palánkkal körülvett üres telek ásítozik, rajta munkagéppel.

Én egy Facebook-bejegyzésből tudtam meg, hogy ledúrták az egykori vendéglőt. Pár évvel azután, hogy megszűnt a kedvelt slow hely, Margitutcakilenc, és társasházat húztak fel a helyére, újabb ikonikus hely tűnt el a patinás budai utcáról.

Sajnos sorra bontanak le jobb sorsra érdemes, helytörténeti szempontból érdekes épületeket a fővárosban, így járt a Vajdahunyad utcai titokzatos, romantikus ház is, amelynek kotta volt a homlokzatán…

Idén májusban a Margitkert Facebook-oldalán csak annyi jelent meg, hogy végleg bezárt, augusztus elején pedig már az épületnek is csak a hűlt helyét találtuk.

hirdetés

A legendás hely története a XVIII. századra nyúlik vissza. Ebben az időben a budai oldalon a Land-strasse – Országút nevű városrész telkein jórészt szőlőművelés folyt, nem volt lakott terület. Ekkoriban alakult ki egyébként a későbbi Gül Baba utca is.

Az egyik forrás azt írja, hogy Országút egyik szőlőskertjében Teufel József 1780-ban 100 négyszögölnyi telket hasított ki, és házat épített rá. 1834-ben Palmann Györgyhöz került a ház és a szőlős. 1850-ben árverés útján jutott hozzá Herold Antal fertálybíró és felesége, Rohman Borbála, és a Herold család női ágán jutott a Pejerli (Peyerl, Peyerli) család birtokába, és az épületben vendéglő létesült. Más forrás szerint viszont az 1780-as évek óta működött itt először borkimérés, majd vendéglő.

Már a XIX. század folyamán népszerűvé vált a forrásokban Peyerli és Pejerli néven is emlegetett hely. „Feszty Árpád, Újvári, Németh, Szathmáry, Kataliczky és Krúdy Gyula. Köztudomású volt ugyanis, hogy Pejerli bácsinál hazulról hozott sonkára, kolbászra vagy csirkedarabra jóféle rizlinget vagy kadarkát fogyaszthatnak” - olvasható az Utazzitthon oldalon.

A Margit Étterem a Google Street View 2019-es felvételén:

Ez maradt a Margit utca 15. szám alatt az egykori Margitkert Étteremből:

Most sokan gyászolják a közösségi oldalakon a Margitkertet. Sajnáljuk, hogy így ért véget a története.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
bkng.jpg

Bezárja a Burger King a Nyugatinál lévő egységét

Az üzemeltető cég szerint a koronavírus után a kétéves metrófelújítás miatti várható csökkenés az ok.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 07.


hirdetés

A Burger King megszünteti a Nyugati téri aluljáróban lévő egységét. A koronavírus-járvány kezdetén bezárt már, de akkor a Fusion Befektetési Zrt. Group még nem erősítette meg a Napi.hu-nak, hogy a bezárás végleges lenne.

Dara Zsolt vezérigazgató-helyettes most viszont már ezt válaszolta a lapnak:

"A Nyugati téri metróállomás felújítása a jövő hónapban megkezdődik. A metró előreláthatólag több mint két évre leáll. Mivel az étterem a Nyugati aluljáróban helyezkedik el, így az üzlet nyitva tartása nem racionális üzleti szempontból ezen időszak alatt.

Figyelembe véve a következő években lejáró bérleti szerződésünket, megállapodtunk a bérbeadóval, hogy a bérleti szerződésünket valamivel idő előtt megszüntetjük."

A cég helyzete Magyarországon ezzel együtt stabilnak mondható, az előző években fokozatosan nőtt a bevétel és a nettó profit is.

hirdetés

A mostani bezárással párhuzamosan a Burger King vidéken terjeszkedik. Idén három autós éttermet is indítanak: a múlt héten megnyílt a veszprémi, a jövő hónapban a kaposvári, és októberre tervezik a miskolci étterem nyitását - írja a lap.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
illatos-ut.jpg

Még mindig teli van méreggel a talaj az Illatos úton, 10 milliárdba is kerülhet a kármentesítés

A Budapesti Vegyiművek Illatos úti telepén csaknem 12 ezer hordónyi veszélyes vegyi anyagot tároltak szabálytalanul, amelynek egy része a talajba szivárgott. A hordókat elvitték, az épületeket lebontották, de a terület kármentesítése azóta sem történt meg.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 11.


hirdetés

A kormánytól vár segítséget Ferencváros polgármestere a Budapesti Vegyiművek Illatos úti telepének kármentesítéséhez. Baranyi Krisztina szerint ez akár 10 milliárd forintba is kerülhet - hangzott el az RTL Híradójában. 2015-ben derült ki, hogy az Illatos úti telepen csaknem 12 ezer hordónyi veszélyes vegyi anyagot tároltak szabálytalanul, amelynek egy része a talajba szivárgott. A hordókat elvitték, az épületeket lebontották, de a terület kármentesítése azóta sem történt meg.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
mti-erzsebetvaros.jpg

Elindul a forgalomcsillapítási mintaprojekt Budapesten: Belső-Erzsébetváros nagy része Tempo 30-as övezetté alakul

A három hónapos tesztidőszak alatt több helyen parkolási korlátozásokkal, a forgalom irányának megváltoztatásával, valamint a közterek gyalogosoknak, illetve kerékpárosoknak történő visszaadásával találkozhatnak a közlekedők.
MTI, fotó: >MTVA/Bizományosi: Róka László - szmo.hu
2020. augusztus 09.


hirdetés

Forgalomcsillapítási mintaprojekt részeként ideiglenes forgalmi rendet vezet be a Fővárosi Önkormányzat Belső-Erzsébetvárosban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), valamint a VI. és a VII. kerületi önkormányzat közreműködésével augusztusban - közölte a BKK.

Azt írták: a három hónapos tesztidőszak alatt több helyen parkolási korlátozásokkal, a forgalom irányának megváltoztatásával, valamint a közterek gyalogosoknak, illetve kerékpárosoknak történő visszaadásával találkozhatnak a közlekedők.

A tizenöt budapesti helyszínen induló forgalomcsillapítási mintaprojekt célja a nyugodtabb, tisztább és élhetőbb városrészek kialakítása. Belső-Erzsébetvárosban az Andrássy út - Nagykörút - Rákóczi út - Károly körút közötti területen csökkentik a gépjárművel való átjárhatóságot.

Hozzátették: a tervezésnél fontos szerepet játszott, hogy a forgalomtól elzárt területek, utcák kivételével minden utca és ingatlan elérhető legyen járművel, és egyszerű legyen elhagyni a területet, de több helyen tilos lesz parkolni. Az intézkedésektől azt várják, hogy csökken a zaj-, illetve a levegőszennyezés mértéke, illetve a biciklivel közlekedők számára egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a terület átjárhatósága.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!