hirdetés
niki-lauda-cimkep.jpg

43 éve már beintett a halálnak, majd összeégett fejjel és tüdővel még kétszer a világ legjobbja lett

Niki Lauda halálával a Forma-1 egyik legnagyobb legendáját veszítette el a világ. Ő nemcsak egy született autóversenyző és egy sikeres világbajnok volt, hanem egy olyan ikonikus figura, akiről a motorsport rajongóin kívül is minden ember példát vehet.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 21.


hirdetés

"A Forma-1-ben minden idénynek 25 pilóta vág neki. És minden évben ketten meghalnak közülünk. Milyen emberek vállalnak ilyen munkát? Nem hétköznapi fazonok, annyi szent. Lázadók, bolondok, álmodozók, olyanok, akik nyomot akarnak hagyni, maguk után - akár az életük árán is"

- mondja Niki Lauda (azaz az őt alakító színész) a Hajsza a győzelemért (Rush) című film elején, ami Lauda és legfőbb ellenfele, James Hunt parázs rivalizálását mutatja be. Olyan élethűen, hogy az ember beleremeg, amikor belegondol: minden, amit ebben lát, valóban megtörtént Niki Laudával.

A fent említett sorok pedig tökéletesen jellemezték őt. Niki Lauda valóban mindent megtett azért, hogy a világ most, a halála után hősként, egy igazi legendaként emlékezzen rá.

Gazdag osztrák családba született Nikolaus Lauda néven, apja pedig azt szerette volna, hogy ő legyen az utódja a vállalkozása élén. Ám Niki nem volt elkényeztetett gazdag ficsúr, egyetemre sem akart menni, csak az autóversenyzés izgatta. Ezek után apja kitagadta a vagyonából, így nem az ő pénzén indította be karrierjét, hanem hitelekkel. Életbiztosítást kötött, majd azt elzálogosította, hogy elegendő pénzt szerezzen ahhoz, hogy bevásárolhassa magát a Forma-1-be. Hazájában, az 1971-es Osztrák Nagydíjon állhatott először rajthoz, amelyen végül nem ért célba, sőt az egész első szezonja pocsékul sikerült, de Lauda nem arról volt ismert, hogy feladja. Pláne nem a versenyzést.

Elszántságát bizonyítja az is, hogy amikor újabb banki hitellel bevásárolta magát a BRM istállóhoz, hogy jobb eredményeket érhessen el, volt, hogy még csak fizetést sem kapott a munkájáért. Az 1973-as Belga Nagydíjon viszont ötödik lett, így megszerezte első pontjait a világbajnokságban, a csapatfőnök pedig ezután fizetést ajánlott neki.

A fiatal osztrák ezután szárnyalt: folyamatosan megverte rutinosabb csapattársát, Clay Regazzonit, ezzel felhívta magára Enzo Ferrari, a legendás F1-es istálló alapítójának figyelmét. A következő évben már az ikonikus vörös autót vezethette. Pechjére akkor a Ferrarinak nem ment jól a szekér, Lauda pedig hamar rájött erre, amikor először ült új versenygépébe a csapat tesztpályáján, Fioranóban.

"Borzalmas! Úgy mozog, mint egy disznó" - panaszkodott a Ferrari egyik szerelőjének, miután megállt.

"Nem mondhatsz ilyet!" - mondta döbbenten a szerelő.

"Miért?" - kérdezett vissza Lauda.

"Ez egy Ferrari!"

"Ez egy sz.rkupac! Rohadtul alulkormányzott és a súlyelosztás is katasztrófa. Elképesztő! Minden körülmény adott, mégis ilyen sz.rt csinálnak!" - válaszolta Lauda kíméletlen őszinteséggel. Zöldfülűként is volt annyi bátorsága, hogy mindezt kimondja.

A Ferrari végül be is látta, hogy igaza van. Hallgattak Niki technikai tanácsaira, aki nemcsak pokoli sebességével és versenyzői képességeivel tűnt ki társai közül, de lenyűgöző műszaki tudásával is.

A versenyhétvégéken gyakran a szerelőkkel együtt dolgozott az autón a garázsban, de volt olyan is, hogy egymaga bütykölte. A kocsi tervezésére és fejlesztésére is hasznos javaslatokat tett, sőt a versenytaktikáját is magának dolgozta ki. Profizmusa és munkamorálja nemcsak a közvetlen kollégáit, de versenytársait és a szakértőket is lenyűgözte.

A kemény munka végül meghozta a gyümölcsét: a következő szezonban ő volt az egyik leggyorsabb pilóta, sorra futotta a pole pozíciós időket és nyert két versenyt is, viszont az autó megbízhatatlansága és saját rutintalansága miatt még nem tudott harcba szállni a világbajnoki címért. A második ferraris szezonjában azonban már semmi sem állíthatta meg abban, hogy ő legyen a világ legjobbja ebben a sportágban.

Ezek után hatalmas tragédia lett volna, ha már alig 27 évesen, pályafutása csúcsán elveszítette volna őt a Forma-1. Pedig nagyon közel volt hozzá.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ajtokilincs-1000x668.jpeg

Két fiatal feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset

Csupán 3800 forintba kerül és szinte minden baktériumot megöl. A speciális fogantyút két hongkongi diák alkotta meg.
Fotó: James Dyson Award - szmo.hu
2019. október 18.



Akár néhány éven belül vége lehet a kézfejre húzott pulóverekkel vagy a csuklóval kinyitott mosdóajtók korszakának. Két hongkongi diák ugyanis néhány éve feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset, az ötlet pedig idén révbe is érhet: a hiánypótló találmány bekerült a James Dyson-díj húsz döntőse közé, olvasható a Good News Network cikkében.

Mint minden igazán jó ötlet, ez is fillérekbe kerül, hiszen az ajtónyitást remélhetően forradalmasító kilincshez használt anyagok mindössze 13 dollárba (kb. 3800 forint) kerülnek. A szinte baktérium-biztos kilincs működési elve is pofonegyszerű: a két diák titán-dioxid port és ultraibolya LED-lámpákat kombinált. A titán-dioxid fotokatalizátor, vagyis amikor az ultraibolya fény aktiválja a bevonatot, olyan hidroxilcsoportokat hoz létre, melyek lebontják a baktériumokat.

A laboratóriumi tesztek során a kilincs ezzel a módszerrel elpusztította a baktériumok 99,8 százalékát.

Ráadásul az ajtó nyitásából és becsukásából származó kinetikus energia elegendő villamos energiát ad a fogantyú megvilágításához és működéséhez. Így tulajdonképpen a kilincs egyben saját maga generátora is, ettől pedig Sum Ming Wong és Kin Pong Li találmánya teljesen önműködő.

A James Dyson-díj győztesét november 14-én hirdetik ki. A dicsőségen kívül 30 ezer dollárt is kap a legjobb ötlet tulajdonosa. A húsz döntőst - köztük az önmagát fertőtlenítő kilincset is - ebben a rövid videóban mutatják be:


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
62259790_457278301689957_552666388670447616_n.jpg

A magyar csodabugyi, amely évi több kilónyi szeméttől szabadít meg

Néhány évvel ezelőtt a menstruációs kelyhek törték meg a tamponok és betétek egyeduralmát, most azonban egy újabb szereplő jelentkezett be a piacra, amely nem mellesleg környezettudatosságra is ösztönöz.
Polák Zsóka - szmo.hu
2019. október 21.



Egy ideje a Redy-bugyiktól hangosak a közösségi platformok. Néhányan viszolygással, sokkal többen viszont őszinte érdeklődéssel fordultak a menstruációs bugyik felé. Működésük egyszerű: csak belebújunk, viselés után kimossuk, ezzel redukálni, sőt, akár teljesen mellőzni lehet az eldobható betéteket és tamponokat. Bár külföldön már akad néhány hasonló márka, a hazai piacon mindez egy magyar lány fejéből pattant ki pont bugyimosás közben.

A menstruációs bugyikkal kapcsolatban mindenkinek van véleménye, az adatgyűjtés során a legszélsőségesebb vélekedések jöttek szembe, amelyek valószínűleg minden nő fejében megfordultak, ráadásul az új találmányokat körbelengő szkepticizmussal is meg kell küzdenie a Redy-nek.

De gondoljunk csak arra, hogy voltak idők, amikor a betét és a tampon is hihetetlenül furcsa újdonságnak számított,

így könnyen lehet, hogy néhány évtizeden belül már ciki lesz eldobható eszközöket használni a menstruáció alatt. Most még bőven ott motoszkál sok nőben a kérdés, hogy mégis milyen őrült ötlet csak egy szál bugyiban menstruálni, így a legszkeptikusabb kérdésekre kerestük a választ, amellett, hogy megismertük a csodabugyi működését és a menstruáció kérdésén túlmutató küldetéseit a környezettudatosságtól kezdve a testpozitív szemléleten át a témával kapcsolatos diskurzusok elindításáig. És ki is segíthetett volna jobban az égető kérdéseknek a megválaszolásában, ha nem a This is Redy megálmodója, Molnár Dóra?

- Sem ruhatervezői, sem egyéb textiles szakmai háttered nincs, mégis hogyan jutottál el addig, hogy teljesen újfajta fehérneműt tervezz?

- A józan paraszti ész segített hozzá. Megjött, próbáltam kimosni a fehérneműt, amikor bevillant, hogy miért nincs olyan bugyi, ami megtartja a vért és nem ázik át? Miért nincs menstruációs bugyi?

A nagy tanulság számomra az, hogy nem kell mindig túlbonyolítani a dolgokat: a megoldás vagy egy jó ötlet néha nagyon közel van.

Ha pedig emellé egy kis kitartás is társul, akkor meg lehet valósítani anélkül is, hogy az ember textiles, tervező vagy varrónő lenne, ráadásul mások is szívesen csatlakoznak egy szép küldetéshez, így a megvalósítás technikai oldalát is könnyen meg lehet oldani.

- Hogyan álltál neki szakmai háttér nélkül? Milyen volt a tesztelés folyamata?

- Természetesen magam is teszteltem, de az ismerőseimet, barátaimat is bevontam, hiszen ahány nő, annyi vérzés. A tesztelés folyamata emiatt lassú volt, hiszen meg kellett várni, hogy megjöjjön. Szakmai háttér nélkül biztos, hogy lassabb volt a folyamat, de nagyon hittem ebben, szóval nem volt számomra kérdés, hogy meg fogom-e csinálni. Ha támad egy jó ötleted, két lehetőséged van: vagy évek múltán megbánod, hogy hiába hittél benne, nem csináltad meg, vagy megcsinálod, legfeljebb nem sikerül jól, viszont nyugtázhatod, hogy megpróbáltad – én így álltam hozzá.

A levelekből, amiket kapok az derül ki, hogy jól tettem, és ez végtelen erővel tölt fel. Ez megerősített abban, hogy menjünk tovább és csináljuk, új fazonok, típusok, még erősebb bugyik, színek - nagyon sok a terv, és már folyamatban is van a megvalósításuk.

- Külföldön már évek óta árulnak ilyen jellegű bugyikat, ez mennyiben segített a termék megtervezésében?

- Amikor kitaláltam a Redy-t a kontinensünkön még nem volt ilyen bugyi. Sőt, még Kínában sem, pedig azt mondják, ott aztán minden van. Ahogy telt az idő, egyre mélyebbre ástam a textilek világában, akkor derült ki, hogy létezik már egy-két olyan cég, akik menstruációs bugyikat gyártanak. Számomra ebben az információban az volt a legfontosabb, hogy megerősített és támaszt nyújtott: igen, meg lehet csinálni, nem lehetetlen!

Nem lemásolni akartam valaki más szellemi majd fizikai termékét, meg akartam csinálni a sajátomat. Azt akartam, hogy a magyar nőknek is legyen menstruációs bugyijuk.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
vagta.jpg

Idén is Nagy Arnold, Temerin lovasa nyerte a 12. Nemzeti Vágtát

Újra a Fantázia nevű lóval lett sikeres.
MTI, fotó: Mohai Balázs - szmo.hu
2019. október 20.



Nagy Arnold, Temerin lovasa Fantázia nevű lován nyerte a 12. Nemzeti Vágta döntőjét vasárnap este a budapesti Hősök terén.

Nagy Arnold Baja, Kaposvár, Kecskemét és Zirc lovasát győzte le a Millenniumi emlékmű körül kialakított különleges versenypályán.

A 2019 leggyorsabb lovasa címet elnyerő temerini versenyző a Nemzeti Vágta vándordíját, egy 1848-as huszárszablyát és ötmillió forintos jutalmat vehetett át az ünnepélyes díjátadón. Fantázia hátára győzelmi takarót terítettek.

A Nemzeti Vágtát 2018-ban is a Fantáziát lovagló Nagy Arnold nyerte.

A döntőben másodikként befutó Németh János, Baja lovasa egymillió forintos, a harmadik helyezett Somogyi József, Kaposvár versenyzője félmillió forintos jutalmat kapott, a további két döntős, Kecskemét és Zirc lovasa 300-300 ezer forintot vihetett haza.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ffi.jpg

„Ha így folytatja, hamarosan meghal!” – inkább 215 kilót fogyott, és most lefutott egy maratont

A most 43 éves sportember néhány éve még akkor 294 kilogrammot nyomott.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 21.



Amíg mások az utolsó 5 kilóval küzdenek, ez a férfi több mint 200 kilót adott le, ráadásul egy nem mindennapi sportteljesítményt is összehozott.

A Detroit Free Press azt írja: vasárnap rendezték az amerikai város újabb maratoniját, amelyen 6:31:14-es idővel ért célba Carlos Orosco.

A most 43 éves sportember néhány éve még akkor 294 kilogrammot nyomott, az orvosa pedig közölte vele, hogy ha így folytatja, hamarosan meghal. Orosco ezek után letette az alkoholt és egészséges életmódra váltott, mellette pedig átesett egy műtéten, amikor a gyomra nagy részét eltávolították. Ezek után elkezdett edzeni, 2015 óta így 215 kilogrammot fogyott végül.

Egy barátja ajánlott neki egy futóklubot, hozzájuk csatlakozott. Eleinte öt kilométeren versenyzett, aztán fokozatosan növelte a távokat. Azt mondta, a futás számára most már közösségi élmény, amely visszaadta az életét.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!