hirdetés
41537.jpg

Nem akart egyéb lenni, mint tanúságtevő - így élt Pilinszky

A tanúságtétel keresztjével azonban nagy terhet vett magára.
Szöveg: Dömötör Niki - szmo.hu
2012. november 27.


hirdetés

"Én nem akarok egyéb lenni, mint tanúságtevő." – Így mondta, ilyen keresetlen egyszerűséggel valamikor egy régi interjúban. A tanúságtétel keresztjével azonban nagy terhet vett magára Pilinszky János.

Nem tartozott azok közé a költők közé, akik csak úgy ontották magukból a verseket. Volt, hogy több mint egy évtized alatt csupán tizenhat költemény gyűlt össze, némelyik egyetlen sorból vagy mondatból áll. Mióta és egyáltalán miért készült épp költőnek az a csöndes, törékeny gyerek, akiből a háború árnyékában lett felnőtt férfi?

Ezt írta egyszer: "Ady ébresztett rá a költészet értelmére tizennégy éves koromban". Diákfejjel, az önképzőkörben hallott Ady-szavalat hatására döntötte el: költő lesz belőle. Megkapta a Baumgarten-díjat, a József Attila-díjat, a Kossuth-díjat is, noha volt olyan idő, amikor nem az elismerés, csak a hallgatás volt a jussa; 1949-től mintegy tíz éven keresztül egyáltalán nem publikálhatott.

Gyermekkora nem volt az idilli ártatlanság kora. Gyönge kisfiú volt egy fegyelemhez, parancsoláshoz szokott katonaapával és egy betegeskedő, de szerető édesanyával. "Születtem 1921. november 27-én, a Nyilas jegyében. Bal tenyeremről azt mondják, hogy kusza, erőtlen vonalaival egy tehetségtelen elmebeteg és egy alvajáró bűnöző tenyere lehetne. A jobb tenyerem vonalai viszont rendezettek, és a tehetség ábráit mutatják."

hirdetés
PilinszkyCsalad

Apja, a kemény katonatiszt a fiával szemben is kérlelhetetlen elveket, sőt elvárásokat támasztott. Csalódás volt számára az, hogy a fiú írni akar, számára ez nem volt elfogadható. Férfiatlannak, hiábavalóságnak tartotta, s ez mindent egybevéve megbélyegezte a kapcsolatukat.

Anyja komoly epebetegséggel küszködött, talán részben ezért hagyta fia nevelését nővéreire. Egyikük, Borbála – akit a családban Bébinek becéztek – egy szerencsétlen gyerekkori baleset miatt felnőttkorára alig tudott érthetően beszélni, írni-olvasni sem tanították meg.

"Gyermekkorom és életem másik nagy és perdöntő emberi élménye anyám szegény nővére (Bébi) volt... Én az ő nyelvét beszélem, valójában az ő félig artikulált dadogása az én anyanyelvem, költészetem forrása." Másik két nagynénje, Erzsébet és Mária szervita nővérek voltak, erkölcs dolgában mérhetetlenül sarkalatosak, vasszigorral fogták a kisfiú kezét.

Nővérével, Veronikával – akit Erikának szólítottak – ugyan gyökeresen más természet volt, mint Pilinszky, mégis hihetetlenül kötődött hozzá. Épp ezért viselte meg annyira az ő 1975-ös öngyilkossága. A holttestet a költő találta meg, ez megemészthetetlen űrt hagyott a lelkében. Ezután kezdett el rendszeresen inni. Egyébként pedig 18 éves kora óta keményen nikotinfüggő volt, napi 30 szál cigarettát szívott el.PilinszkyErettsegikep

Piarista gimnáziumban érettségizett, itt szerette meg József Attila, Verlaine, Baudelaire költészetét és Dosztojevszkij regényeit. Egyetemistaként először jogi tanulmányokba kezdett, később átjelentkezett a bölcsészkarra, magyar-olasz-művészettörténet szakra, amit 1944-ben el is végzett, a diplomamunkája azonban a tűz martalékává lett a háború során.

Ugyanabban az évben, novemberben behívták katonának, februárban már német földön volt. Itt szembesült a háború okozta pusztulással, éhező-rettegő életben maradtakkal és a lágerek soha fel nem ébredő halottjaival. E borzalmas képektől élete végéig nem szabadulhatott, költészetében újra meg újra felbukkant a marcangoló önváddal, bűntudattal együtt, hiszen ítélete szerint aki nem volt ott, a felelősségben ugyanúgy osztozik. "Bűnhődünk, de bűnhődésünk / mégse büntetés, / nem válthat ki poklainkból / semmi szenvedés."Pilinszky_János_1965

Több kapcsolata, szerelme is volt, mégis papírra vetette: "Az ágy közös. A párna nem." 1955-ben megnősült, első felesége Márkus Anna volt. Ez a házasság csupán pár hónapig tartott, ugyanakkor mindvégig barátok maradtak. A festőnő 1956-ban Párizsba emigrált, de a kapcsolatot továbbra is tartották.

Törőcsik Mari, akivel az ’50-es évek vége felé kerültek barátságba, így emlékezett rá:

Jutta Scherrerrel majd’ húsz évvel később, a ’70-es évek végén ismerkedett meg. Pilinszky nagyon meg akarta tartani őt, dacára annak, hogy a világot mindketten gyökeresen máshogy látták. "Mindent meg kell tennem, hogy békés és boldog legyen... A Jutta iránti szerelemből csak az abszolút önzetlen részt vállalni. Mindent a másikért, őérte..." Jutta Párizsban tanított vallástörténetet, férjes asszony volt és soha nem volt hajlandó Magyarországra költözni. Pilinszky nem egyszer fontolgatta a disszidálás lehetőségét is, végül szakítottak 1976-ban. A költő idegösszeomlást kapott, kórházba került.

Második feleségével, Ingrid Fischeux-vel élete alkonyán találkozott, két évvel a Juttával való szakítás után, szintén Párizsban. A lány huszonéves volt, és kész volt arra, amire Jutta sosem: hazajött Pilinszkyvel. 1980 júniusában házasodtak össze, egyetlen évig éltek együtt. Második szívrohama vitte a sírba, alig hatvanévesen.

Pilinszky gondolatai hitről és halálról: "Ha megkérdezik és egy szóban kell válaszolni arra, hogy hiszek-e, azt mondom: hiszek. Pontosabban azt, hogy igyekszem hinni. De ez egy olyan igen, amin a sírig el lehet vitatkozni, önmagammal is. (...) A legvégén azt mondanám, hogy bízok abban, hogy meg fogok halni, mert idáig mindenkinek sikerült. Nem tudom elképzelni, de bízom abban, hogy nekem is fog sikerülni."

Nyomj egy lájkot, ha szereted Pilinszky János verseit!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
majka-kadarkai-endre-zeneszek-tamogatas-segely.jpg

Majka a zenészsegélyről: Menjen a francba, aki felveszi úgy, hogy közben 9 milliós autóban ül

Rádiós műsorban beszélt arról, hogy pár olyan emberről biztosan tud, aki felvette a támogatást, pedig azt is tudja, hogy nincs szükségük a nettó 136 ezer forintra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 14.


hirdetés

Kadarkai Endre vendége volt nemrég a stúdióban Majka és Tamás Gáspár Miklós. A teljes beszélgetés szombaton lesz hallható a Klubrádió Világtalálkozó című műsorában.

A beszélgetésből egy részletet megosztott a Facebook-oldalán Kadarkai Endre.

Ebben Majkához fordulva azzal indít Kadarkai Endre, hogy kritizálta azokat a zenészeket, illetve az olyanokat, akiknek bár nem lett volna rá szükségük rá, támogatást vettek fel.

"Itt jön a lényege a mondandómnak" - válaszolt Majka. "Kimondtad azt, amit más nem mondott ki, és amiből balhét csináltak. Az olyanokon van a lényeg.

Arról volt szó, hogy mindenki felvette, aki megigényelte ezt a dolgot, és

hirdetés

ezek közé beférkőztek olyan emberek, akik nem az, hogy nem érdemlik meg, hanem akiknek nincs rá szükségük.

Ezt kiforgatva jelentek meg újságcikkek, hogy én azt mondtam, hogy akik felvették ezt a jogdíjat, nem emelték ki, hogy én valójában nem azok ellen szólalok fel, akik tényleg megérdemlik."

Amikor erre rákérdezett a műsorvezető, Majka azt mondta:

"Azt tudom, hogy nekem van pár olyan ismerősöm a szakmából, akinek tudom, hogy nem volt rá szüksége".

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
jennifer-lawrence-northfoto.jpg

Az Oscar-díjas csaj, aki divatba hozta a cikiséget – Jennifer Lawrence 30 éves

Tangát villantott Coppolának és hanyatt vágódott az Oscar lépcsőn. Összegyűjtöttük a színésznő legviccesebb és legszerethetőbb pillanatait.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Northfoto/ZUMA Press, Inc. - szmo.hu
2020. augusztus 14.


hirdetés

Már 2010-ben, A hallgatás törvénye kapcsán sokat hallhattunk a színésznőről, aki őszinte interjúkat ad, nem zavarja, ha zavarba jön - és nem utolsósorban elképesztően tehetséges. Aztán jött az X-Men és pályája eddigi csúcsa, a Napos oldal, melyben nyújtott alakításáért Oscar-díjjal jutalmazták. Megkerestük, mikor nevettünk vele és rajta a legjobban - imád röhögni magán - és mikor szerettük a legjobban színészként. Augusztus 15-én van a szülinapja.

Ebben a videóban több vicces pillanat is van, például kiderül, hogy imád alkoholizálni, rühelli a fogadásokat, viszont a nagy sztároktól kikészül, így például valakit egyszer Elizabeth Taylornak hitt, amikor a díva már halott volt. A legjobb rész, amikor elmagyarázza, miként sétált oda mezítláb egy étteremben Francis Ford Coppolához, hogy rajongását fejezze ki, majd amikor elsétált az asztalától, rájött, hogy az egész cipzárja lecsúszott hátul, és kilógott a tangája.

A Vanity Fair szuper YouTube-os sorozatában hazugságvizsgáló gépet köt a sztárokra, Lawrence is vállalt egy ilyet. Egészen intim kérdésekre válaszolt, például, hogy hisz-e a halál utáni életben - nem -, vagy hogy akar-e valaha férjhez menni - igen - , illetve hogy randizna-e nem-celebbel - igen. Az interjú három éve készült, azóta titokban férjhez ment egy civilhez: egy műtárgykereskedőhöz.

Jimmy Kimmel vendégházigazdájaként Lawrence illusztrálta azt, amit már a fél világ tudott róla addigra: hogy imád káromkodni, és a kedvenc szava a f#ck. Itt épp azt játssza el, hogy rá kell jönnie, ebben a műsorban nem használhatja a szót.

Ebben a nagyon szórakoztató videóban Lawrence fellép a netre, és regisztrálja magát különböző közösségi oldalakon, például a Redditen, kérdésekre válaszol a saját nevében. Például arra a kérdésre, hogy olyan kaméleon-szerű színésznő lesz-e, mint Meryl Streep, azt feleli, hogy nem, és arra is nemmel válaszol, hogy randizik-e Brad Pittel - ez 2018-as videó -, de hozzáteszi, hogy ezt nem örömmel mondja. Azt is elárulja, hogy nyugodtan hívják el randizni, mert már jó ideje nem érintette meg egy pasi sem. Aztán átszerkeszti a Wikipédia-oldalát, és kiszedi belőle a kamukat. Felfedezhető a videóban Tenki Réka is, akiről egy felhasználó azt kérdezi, ez a magyar Lawrence-e? Ő is megállapítja, hogy Tenki tényleg hasonlít rá.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
fesztival-zenekarok-raktarkoncert.jpg

Megvan, melyik 100 fesztiválfellépő zenekar kap pénzt az államtól

Lobenwein Norbert a Facebook-oldalán számolt be arról, hogy a 100-as listába mindenki belefért, akit kettőnél több fesztiválon láthattunk volna idén.
Címkép: PxHere - szmo.hu
2020. augusztus 11.


hirdetés

Lobenwein Norbert, aki többek között a VOLT Fesztivál alapító-főszervezője a Facebook-oldalán osztott meg újabb információkat a kormány által bejelentett raktárkoncertekről.

Posztjában leírja, hogy egy héttel ezelőtt kapott a felkérést, hogy a Kormány által kezdeményezett „Raktárkoncert” sorozathoz szervezzen 40-50 olyan zenekart, előadót, amelyek és akik jellemzően résztvevők a hazai zenei fesztiválokon.

"Többször igyekszem majd kihangsúlyozni, hogy engem a FESZTIVÁLOK kapcsán ért a felkérés, más hazai szervezők-szakemberek-producerek más területen kaptak hasonló feladatot. A hírekben 150 „raktárkoncert” szerepelt, ebből eredetileg 40-50 a „fesztiválos” bandák köre. Némi gondolkodás után a kollégáim bevonásával előálltunk egy javaslattal, amelynek lényege, hogy a döntés ne a mi kezünkben legyen. Annak ugyanis a látszatát is szerettem volna elkerülni, hogy akár én, akár a barátaim-kollégáim a saját ízlésük szerint választanak ki számukra kedves produkciókat.

Az alábbi javaslatot a döntéshozók elfogadták, ennek szellemében dolgozunk azóta" - írta bejegyzésében Lobenwein Norbert, aki azt is hozzátette, hogy

"a meghívható produkciók létszámát a kérésünkre az említett 40-50-ről 100-ra sikerült emelni. Emellett pedig felvettük a kapcsolatot 13, meghatározó hazai fesztivál szervezőjével. Arra kértük őket, hogy a Raktárkoncert projektben résztvevő 100 előadó listáját közösen állítsuk össze, a 13 fesztivál között 100%-os transzparenciával".

hirdetés

Minden fesztivál elküldte nekik azt a line-upot, amellyel 2020-ra készült. Ők pedig összegezték, hogy mely zenekarok, hány fesztiválon vettek volna részt idén.

"A lista tetejére került az, akit tíz fesztivál hívott volna meg (egy volt ilyen), az aljára pedig az, akiket csak egy fesztivál. A 100-as listába mindenki belefért, akit 2-nél több fesztiválon láthattunk volna idén"

- hangsúlyozta.

A végeredmény alapján elkezdtek egyeztetni azzal a 100 produkcióval, akiket a felsorolt fesztiválok szervezői delegálnak.

"A listát természetesen akkor tudjuk közölni, amikor mindenkivel sikerül egyeztetnünk"

- írja Lobenwein.

Posztjában arra is kitér, hogy mi a raktárkoncertek célja.

"A cél véleményem szerint kettős: születik egy olyan könnyűzenei keresztmetszet (képi és hangfelvételekkel), amely a 2020-as év több fontos szeletét mutatja meg (fesztiválok, élő legendák, népzene, ...) Ennél még fontosabbnak érzem azt a szándékot, hogy a felkért művészek sok hónapnyi nehéz időszak után / közepén e koncertek által jutnak egy olyan forráshoz, amellyel a háttérzenészeket, technikusokat, személyzetet is tudják valamelyest segíteni és maguk is bevételhez jutnak" - fogalmaz a posztba Lobenwein Norbert.

A bejegyzésben pedig azt is megemlíti, hogy szervezőként látja, hogy ez a projekt sokaknak segít, de sokan ki is maradnak belőle.

"Arra sajnos nincs lehetőségem, hogy további kereteket nyissak, ahová további produkciókat hívhatna meg bárki, a rendelkezésünkre állót így is duplán kimaxoltuk. A magam részéről azt azonban megígérem, hogy hangot adok annak érdekében, hogy további műfajok, területek jeles képviselői is meghívást kaphassanak erre, vagy hasonló projektekre"

- zárja posztját.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
sulyi-kobor.jpg

Sülyi Péter: Elkezdett idomulni a történelem a 40 évvel ezelőtti szövegeimhez

70 éves az Omega talán legjelentősebb dalszövegírója, aki hosszú ideje az Őrségben él. Az ottani mindennapokról és az általa megálmodott Hétrétországról is mesélt.
Láng Dávid; címkép: Omega Facebook - szmo.hu
2020. augusztus 13.


hirdetés

Sülyi Péter a 70-es évek elején kezdett együtt dolgozni az Omega zenekarral, olyan slágerek fűződnek a nevéhez, mint a Fekete pillangó, a Nem tudom a neved, a 200 évvel az utolsó háború után, vagy a Mozgó világ. Emellett Kovács Kati több dalszövegét is ő jegyzi.

Az Őrségbe majdnem 30 éve vetődött először, és első látásra beleszeretett. Egyre több időt töltött ott, mígnem hivatalosan is odaköltözött.

Ő álmodta meg a Hétrétország nevű fesztivált, amit néhány éve „köztivál”-nak hívnak, és ami a tavalyi szezon egyik legpozitívabb élménye volt számomra.

Kicsit máshogy, látogatói létszámkorláttal, de szerencsére idén is meg tudják rendezni. Erről is beszélgettünk az ötletgazdával, aki a napokban ünnepelte hetvenedik születésnapját.

hirdetés

– Hogyan éli meg, hogy 70 éves lett, foglalkoztatja a kora?

– Kicsit már érzem a koromat, de érteni nem értem. Egyszer csak azt mondják az embernek: hetvenes lettél! Ez azzal jár, hogy nem fúj csábdalokat a jövő, a múlt meg a mulasztásokkal hozakodik elő. Új fejezet. Végül is az ember legyen hálás, mindennek lehet örülni.

– Mennyire érzi érvényesnek a 70-es, 80-as években született szövegeit 2020-ban?

– Nem állítom, hogy szántszándékkal, de valahogy úgy jött ki a lépés, hogy eléggé korfüggetlen szövegeket írtam. Manapság, ha az Omega közönségével találkozom, az a benyomásom, hogy sokkal fogékonyabbá váltak a szövegek iránt. Mintha kellett volna pár évtized ahhoz, hogy beérjenek a sorok, és a színpadi látvány, a zenészek személyisége, illetve a zene ereje mellett a szövegekre is elkezdjenek figyelni. A visszajelzések azt mutatják, hogy nem vesztette érvényét az, amit annak idején leírtam.

Sokan kérdezik a szövegeim kapcsán, honnan tudtam 40 évvel ezelőtt, hogy ez vagy az fog történni. Erre csak azt tudom mondani, fogalmam se volt: nem kispekuláltam, hanem megéreztem. Nem következtetés volt, hanem egyfajta intuíció.

Egyik-másikhoz, nagyon úgy tűnik, elkezdett idomulni a történelem. Ez persze nem az én érdemem, és nem is feltétlenül töltenek el örömmel a történések, amelyek ide vezettek. Ha a személyes utamat keresem előrefelé, egyre inkább belevész abba a homályba, amit általánosságban érzékelek.

– Kifejtené ezt kicsit bővebben?

– A mixer című szám szövegében írtam 1981-ben, hogy „Valaki összekever mindent, a rosszat és a jót / Bele se fogsz, hogy szétválaszd, már megkapod az altatót”. Ez például eléggé bejött. Ember legyen a talpán, aki a mai világban ki tudja bogozni, mi igaz és mi nem. Gyakorlatilag nevezhetjük ezt korszellemnek, ami minden történésre rányomja a bélyegét. Alig látni valamit tisztán, csak a rendszerszintű káosz, ami biztos.

Nem látok keresztül ezen a függönyön, így fogalmam sincs, meddig tart majd, kitisztul-e valaha a kép? (Hát persze, hogy kitisztul – próbálok bizakodni –, csak nem feltétlen nekünk, „hetveneseknek”.)

– Tartja a kapcsolatot az Omega tagjaival?

– Természetesen. Talán Meckyvel (Kóbor János – a szerk.) beszélek a leggyakrabban, a születésnapomon is felhívott. Időnként találkozunk a „dalszerzési kötelezettségeken” túl, például együtt szoktak meghívni bennünket Szlovákiába a zenekar ottani rajongói minden év szeptemberében.

Egyébként elég furcsa, hogy ősidők óta ismerjük egymást, de mintha csak az utóbbi tíz évben kezdtünk volna barátkozni. Én annak idején úgy kerültem képbe, hogy a gitárossal, Molnár Gyurival osztálytársak és jó cimborák voltunk. A többiekkel már csak a korkülönbség miatt sem alakult ki rögtön a pajtási viszony, aztán igaz, összeöregedtünk – de ki-ki a maga módján.

Fotó: Simon Attila

– Mi a helyzet a régóta tervezett új lemezzel?

– Mecky épp a „szülinapi” telefonbeszélgetésben említette, hogy úgy néz ki, végre sikerült formába önteni. Ez leginkább rajta múlt, tulajdonképpen ő volt a dalok lelke, neki köszönhetően lett olyan az anyag, amilyen. Nevezhetjük konceptlemeznek is, a címe Testamentum.

Összefoglalásnak szántuk, az új dalok mellett a pályaív egy-egy régi darabja is bekerült, új köntösben. Nagyrészt én írtam a szövegét, őszre remélem, hallható lesz.

– Miben volt más megírni ezeket a szövegeket, mint a hőskorszak-belieket?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!