hirdetés
gyogyszer_atveres5.jpg

11 módszer, amellyel átvernek a gyógykészítményekkel

Azonnali gyógyulást és mindenre jó gyógyszereket, gyógykészítményeket zúdítanak ránk a hirdetések minden nap. A Ködpiszkáló blog gyógyszrésze pontokba szedte, mire kell figyelni, hogy ne legyetek átverés áldozatai.
Dr. Csupor Dezső cikke a Ködpiszkáló blogon, Címkép: Pixabay - szmo.hu
2020. január 06.


hirdetés

A Ködpiszkáló blog gyógyszerész szerzői írásaikban eloszlatják a gyógynövényekkel, gyógyszerekkel, étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos tévhiteket, rémhíreket. A szakemberek "megpiszkálják a ködöt". A szerzők célja az elfogulatlan és szakszerű tájékoztatás, mert a helytelenül alkalmazott, rossz minőségű termékek használata többet árthat, mint a kezelés elmaradása.

"Jó lenne – ködszurkálóként – fényt hasítani, de legalább agresszív kérdőjeleket vésni ebbe a szélcsendes káoszba.”

Latinovits Zoltán.

Kedves gyógyszerésztörténész barátom emlékeztet mindig: a szemfényvesztés, a gyógyulni vágyó emberek becsapása nem újkeletű dolog. Száz évvel, sőt, sok száz évvel ezelőtt is voltak olyanok, akik mások nyomorúságából, reményéből gazdagodtak. Mai szemmel ártatlannak, bájosnak tűnhetnek a boldog békeidők csodaszereket reklámozó hirdetései, pedig valójában ugyanúgy megkárosították a beteg embert. A különbség mindössze annyi, hogy

ma sokkal gyorsabban, hatékonyabban, több emberhez lehet eljuttatni a (tév)információkat.

S az sem elhanyagolható, hogy míg a középkor csodagyógyászainak jó része hitte azt, amit mondott (mert sokkal kevesebbet tudtak a gyógyításról, az emberi testről, mint ma), addig a mai kuruzslók, sárkányfűárusok úgy csapják be áldozataikat, hogy a tettesek és az áldozatok is hozzáférhetnének azokhoz az ismeretekhez, amelyek birtokában a néha gyermeteg átverések könnyedén megelőzhetőek lennének.

hirdetés

Ma feltehetően kevesebb csodagyógyász, csodaszerárus hisz őszintén abban, amivel az áldozatait becsapja, mint régebben; s talán több köztük az olyan, aki bár tudja, hogy amit árul, mit sem ér, a haszon reményében szándékosan csapja be áldozatait.

Aki pedig erre szánja magát, annak a megtévesztés módszereinek egyre bővülő tárháza áll rendelkezésre.

Nem kell olyan messze visszaugrani az időben, amikor az átverés fő terepei a nyomtatott sajtó és a gyártók által terjesztett prospektusok, "szakkönyvek" voltak. Ezt követte (kiegészítette ki) a teleshopok időszaka, majd jött az internet korszaka, ami a korábbi módszereknél jóval hatékonyabb volt. Az információátadás sebessége rendkívüli módon felgyorsult: egy hirdetéssel ma emberek százezreit, millióit egyetlen nap alatt el lehet érni.

A reklámok elől ráadásul nehéz kitérni, mivel minden olyan felületen (Facebooktól a levelezőrendszerünkig) megjelennek, amit naponta több alkalommal használunk. A hab a tortán pedig az, hogy a hirdetések célzottak.

Ha valakinek tyúkszeme van, és erről vált levelet a komájával (vagy ebben a témában keresgél a neten), garantált, hogy még aznap elárasztják a tyúkszemirtós hirdetések.

A lakosság nagy része minderre nincs felkészülve. Arra pedig egyáltalán nem, hogy a "hirdetések" egyre rafináltabbak, s nagyon sokszor a cél egyértelmű: a fogyasztót bármi áron rá kell venni a vásárlásra. Bár a blogon már foglalkoztunk a megtévesztés módszertanával, valószínűleg nem árt felfrissíteni az akkor leírtakat az elmúlt évek fejleményeivel.

A következőkben arra adunk rövid útmutatót, hogyan kell kiszűrni azokat a reklámokat, amelyek jó eséllyel a megtévesztés szándékával születtek. Kezdjünk gyanakodni, ha

1. a termék olyan betegség gyógyítását ígéri, amelyre az orvostudomány jelenlegi állására nincs gyógymód

Az orvostudomány jelenlegi állásáról az orvostól, gyógyszerésztől tájékozódjunk, nem a szomszédtól vagy az internetről. Ennek megfelelően ne higgyük el, hogy az aktuálisan reklámozott termék meggyógyítja a cukorbetegséget, reumát stb. Nincs olyan betegség, amit csak "csodaszerekkel" lehet meggyógyítani, gyógyszerekkel pedig nem. És nincs olyan "csodaszer", amely az elérhető legmodernebb gyógyszereknél hatásosabb. Az elmúlt évtizedekben számos csodaszer tűnt fel és bukott alá, anélkül, hogy a korábban gyógyíthatatlannak tartott betegségeket legyőzték volna.

Az igazi áttörések nem a "csodaszerekhez", hanem a gyógyszerekhez köthetőek (lásd az utóbbi évek sikerei a génterápia és biológiai gyógyszerek területén). De a legnagyobb áttörés az lenne, ha sokkal többen táplálkoznának egészségesebben és folytatnának egészséges életmódot. A krónikus betegségek (pl. rák, cukorbetegség, szív-érrendszeri bajok) zöme ellen így lehetne hatásosan fellépni. Mindezt tanúsítja az is, hogy a magyar lakosságot jellemző halálozási és egészségi állapottal kapcsolatos mutatók más, hasonló fejlettségű országokkal összehasonlítva rosszak - jóllehet "csodaszerekből" igazán nincs hiány...

2. józan ésszel irreálisnak tűnő gyógyhatást ígérnek

Pl. 2 nap alatt elmúlik a körömgomba, 10 nap alatt a cukorbetegség, 1 hónap alatt 16 kilót fogyunk. Az emberi testnek vannak korlátai, ezt nem szabad elfelejteni.

3. a termék "feltalálóját" a gyógyszerlobbi, az állam stb. által elnyomott embernek mutatják be.

Pszichológiai szempontból érthető fogás (a fogyasztókban rokonszenvet kelt), azonban a valóság általában az, hogy az elnyomott, meg nem értett zseni ahelyett, hogy a terméke fejlesztésén, kutatásán dolgozna, ebbe fektetne időt és pénzt, másokra mutogatva szeretne minél nagyobb haszonhoz jutni, lehetőleg azonnal, lehetőleg kihagyva a gyógyszerré válás hosszú és rögös útját. Ez persze érthető, de legkevésbé sem szolgálja a betegek érdekét.

4. a hatásosságot nem támasztják alá embereken elvégzett vizsgálatok

Ennek nem könnyű utánanézni, de szakemberek segítségével könnyedén ellenőrizhető. Azok a termékek, amelyeknek hatásosságát bebizonyították és elismerik Magyarországon, megtalálhatóak az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet gyógyszer- vagy gyógytermék-adatbázisaiban. Ha ezekben nem található meg, hasonló ellenőrzés elvégezhető az EU és az USA hasonló adatbázisaiban. Ha ez sem vezet eredményre, érdemes tudományos adatbázisokban ellenőrizni, végeztek-e egyáltalán vizsgálatokat emberek bevonásával. Erre a legcélszerűbb a PubMed adatbázis használata, ahol a keresés lefuttatása után szűrni lehet a klinikai (embereken elvégzett) vizsgálatokra.

Ha kiderül, hogy a termék (valahol) gyógyszer, az jó hír. Az is valamennyire jó hír, ha vannak klinikai vizsgálatok, de az anyag nem gyógyszer. Ez azt is jelentheti, hogy a klinikai vizsgálatok eredményei még nem elégségesek a gyógyszerré váláshoz, de azt is, hogy az eredmények (pl. mellékhatások, mérgező hatás) ennek jövőbeni lehetőségét kizárják. Megfelelő szakértelem birtokában ez eldönthető. De ha egy szer nem is gyógyszer, ráadásul klinikailag sem vizsgálták, akkor feltétlenül fogjunk gyanút. Pusztán laboratóriumi, lombikokban végzett kísérletek alapján egyetlen termék gyógyhatása sem állapítható meg!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
haztartasi-szerzodest-koto-anya-northfoto.jpg

Szerződést kötött egy anya trehány gyerekeivel: fizetniük kell, ha nem tartanak rendet

Pénzbüntetés és telefonmegvonás jár a szabályok megsértéséért. Eddig úgy tűnik, hatásosak a szankciók...
Fotó: Northfoto - © Tony Kershaw / SWNS - szmo.hu
2020. február 19.


hirdetés

Elege lett egy angol nőnek abból, hogy állandóan tinédzser gyerekei után kell takarítania és rendet csinálnia.

Katrina Neathey radikális lépésre szánta el magát két fiával, Haydennel (19), Joshuával (18) és Oliviával (13) szemben, akik rendszeresen ruhás szekrényük mögé rejtették el piszkos ruháikat, tányéraikat, sőt, egy alkalommal még egy használt húsvágó deszkát is talált.

Az anyánál ott szakadt el végleg a cérna, amikor sarat talált új, 2000 fontos (kb. 800 ezer forintot érő) szőnyegükön. Akkor az ebédlőasztalhoz hívta a bandát, és átadott nekik egy tízpontos szerződést. Ebben egyebek között arról rendelkezett, hogy be kell ágyazniuk, a piszkos mosnivalót a szennyes kosárba teszik, és tilos enni vagy szénsavas üdítőt inni a hálószobában. Olivia nem tarthat ágya mellett sminkkészletet.

Szabálysértések esetén a két ipari tanuló fiúnak alkalmanként 5 fontot (2000 forint) kell fizetnie, húguktól pedig egy napra megvonja a telefonját – írta a Sun.

A West Sussexben élő Katrina, aki egy tisztító cég társtulajdonosa, úgy véli, hogy ez a „szigorú, de igazságos” terv működik, és annak egy hónappal ezelőtti bevezetése óta mindössze 20 fontot (8000 forint) zsebelt be a büntetésekből, pedig szigorúan ellenőrizte, hogy a felek betartják-e a szerződést.

hirdetés

A fiúkat érzékenyen érintette, hogy fizetniük kell, és azóta kétszer is meggondolják, hogy érdemes-e rendetlennek lenni. Anyjuknak pedig sokkal könnyebb lett az élete, még korholni sem kell csemetéit.

Nem Katrina az első édesanya, aki remek ötletet talált ki arra, hogy rávegye gyerekeit a házimunkára.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés

Ne kövesd az új netes vécétisztítási ötletet! – figyelmeztet egy szakember

A Facebookon elterjedt módszer a környezetet is károsítja.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 12.


hirdetés

Szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy ne kövessük a neten elterjedt vécé-tisztítós tanácsot, mert környezetszennyező és nem is hatásos.

A Facebookon egy édesanya írta meg korábban, hogy mosogatószert szokott a vécétartályba nyomni, így lehúzáskor az tiszta lesz és illatos.

A bejegyzése népszerű lett, és sokan követni kezdték a módszert. Most azonban kiderült, hogy nagyobb lehet a kár, mint a haszon.

A The Scottish Sun írásában beszámol arról, hogy a közösségi oldal csoportjában többen is figyelmeztettek arra, hogy a mosogatószer károsítja a berendezést, árt a benne lévő műanyagnak, guminak.

A mosogatószer helyett többen az ecetet ajánlották, mert az környezetbarátabb megoldás.

hirdetés

A brit vízvezetékszerelők szövetségének elnöke szerint

a mosogatószert nem fürdőszobai használatra fejlesztették, így nem biztos, hogy valóban hatásos szer a fertőtlenítésre. Ugyanakkor a csatornarendszerbe jutva a környezetre káros a vegyszer.

Peter Daly azt tanácsolja, hogy a legbiztonságosabb a kifejezetten a vécékhez készült tisztítószerek használata, de azokat is kellő körültekintéssel kell kiválasztani, és figyelembe kell venni a környezetet is.

Fotó: illusztráció, forrása: Pixabay

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
zacher_gabor-1.jpg

Mennyi alkoholt isznak a középiskolások? Zacher Gábor segítségével elemezzük egy felmérés adatait

A "Szétcsúszva" program felmérése szerint a középiskolások harmada heti rendszerességgel fogyaszt alkoholt. Zacher Gábor úgy véli, azt lenne fontos megtanulniuk, hogy ne legyen harmadik pohár.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 13.


hirdetés

Meglepődjünk-e azon, hogy 100-ból 7 középiskolás hetente több alkalommal is fogyaszt alkoholt? Vagy hogy 80%-uk 15 évesen vagy még fiatalabban ivott először alkoholt? Pláne azon, hogy

minden ötödik fiatal úgy érzi, nehezére esik nemet mondania, ha alkohollal kínálják.

Az adatok egy friss felmérésből valók, amelyben 500 14 és 18 év közötti fiatal válaszolt online, anonim módon az alkoholfogyasztási szokásaival kapcsolatos kérdésekre.

„Eléggé szomorú helyzet” – mondta nekünk dr. Zacher Gábor toxikológus az eredményeket látva. –

„Ebben a korosztályban valamit nagyon gyorsan megtanulunk: hogy az alkoholnál jobb feszültségoldó szer nincs.

hirdetés

A tinédzserekben meglévő természetes gátlásokat két feles tökéletesen felszabadíthatja, ami után ha pozitív visszajelzések érkeznek, máris megerősítést nyert az alkoholfogyasztás.”

Többek között az alkohol feszültségoldó szerepét is boncolgatja az a fiataloknak készített, mindössze 30 perces színdarab, amit a Momentán Társulat ad elő – a „Szétcsúszva” program részeként már számos középiskolában jártak vele, vagy láttak vendégül saját játszóhelyükön fiatalokat. Stábunk is megörökített egy ilyen előadást, megkérdezett 14-15 éveseket mindarról, amit láttak, de felkereste a szakembert, dr. Zacher Gábort is.

Hogy hogyan állnak a fiatalok az alkoholfogyasztással és mit tanácsol nekik a szakértő, kiderül kisfilmünkből:

Mi is az a Szétcsúszva program?

Egy középiskolásoknak szóló edukációs program, amelyet a Diageo a program indulása, 2005 óta nemzetközi szinten támogat. A kezdeményezés célja, hogy megismertessék az iskolásokkal a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit és a felelős magatartás fontosságát, felhívva ezzel a figyelmet arra, hogy a döntés az ő kezükben van. A Szétcsúszva program a Momentán Társulat képzett színészek által előadott műsorból és egy azt követő interaktív workshopból, értékelésből áll. A program a részvevő iskoláknak fiatalkori alkoholfogyasztással kapcsolatos oktatási anyagot is biztosít.

A Diageo világszerte elkötelezett a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. Magyarországon a vállalat idén novemberben indította el a kezdeményezést, az előadásokkal 3000 középiskolást kíván elérni 2020 tavaszáig.


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
bartomeu-barca.jpg

Felbérelhetett egy céget a Barcelona elnöke, hogy kamuprofilokkal támadják az ellenfeleit

Támadtak olyan volt játékosokat is, mint Xavi és Puyol, de kapott a lejáratásból a szerződéshosszabbításán vacilláló Messi és felesége, valamint Gerard Piqué is.
Fotó: Northfoto - szmo.hu
2020. február 17.


hirdetés

Egymillió eurót fizethetett a Barcelona egy I3 Ventures nevű PR-cégnek, hogy kamuprofilokkal fényezzék a közösségi médiában Josep Maria Bartomeu elnököt, klubvezető ellenfeleit pedig lejárassák - hangzott el a katalán Cadena SER rádió műsorában.

A Forbes az üggyel kapcsolatban arról ír, hogy a szerződés alapján nemcsak a potenciális rivális elnökjelölteket próbálják lejáratni, hanem több játékost is. Így támadtak be olyan volt játékosokat is, mint Xavi és Puyol, de kapott a lejáratásból a szerződéshosszabbításán vacilláló Messi és felesége is, valamint Gerard Piqué is.

Az I3 Ventures nevű PR-cégre azután figyeltek fel, miután Eric Abidal sportigazgató egy interjúban a játékosok hozzáállását bírálta, és erre szokatlan módon Messi a közösségi médiában válaszolt. Ekkor a kamuprofilok mind magasztalni kezdték Bartomeu elnököt, hogy mennyire higgadtan és nyugodtan kezelte a helyzetet.

A spanyol sajtóban megjelent információk szerint a Barcelona 2017-ben szerződött a I3 Venturesszel. Azt, hogy valóban kapcsolatban állnak a céggel, a klub délutáni közleményében meg is erősítették, ugyanakkor állításuk szerint a cég nincs kapcsolatban a hírekben szereplő kamuoldalakkal. Amennyiben mégis kiderülne ennek az ellenkezője, úgy azonnal szerződést bontanának velük.

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!