hirdetés
gyogyszer_atveres5.jpg

11 módszer, amellyel átvernek a gyógykészítményekkel

Azonnali gyógyulást és mindenre jó gyógyszereket, gyógykészítményeket zúdítanak ránk a hirdetések minden nap. A Ködpiszkáló blog gyógyszrésze pontokba szedte, mire kell figyelni, hogy ne legyetek átverés áldozatai.
Dr. Csupor Dezső cikke a Ködpiszkáló blogon, Címkép: Pixabay - szmo.hu
2020. január 06.


hirdetés

A Ködpiszkáló blog gyógyszerész szerzői írásaikban eloszlatják a gyógynövényekkel, gyógyszerekkel, étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos tévhiteket, rémhíreket. A szakemberek "megpiszkálják a ködöt". A szerzők célja az elfogulatlan és szakszerű tájékoztatás, mert a helytelenül alkalmazott, rossz minőségű termékek használata többet árthat, mint a kezelés elmaradása.

"Jó lenne – ködszurkálóként – fényt hasítani, de legalább agresszív kérdőjeleket vésni ebbe a szélcsendes káoszba.”

Latinovits Zoltán.

Kedves gyógyszerésztörténész barátom emlékeztet mindig: a szemfényvesztés, a gyógyulni vágyó emberek becsapása nem újkeletű dolog. Száz évvel, sőt, sok száz évvel ezelőtt is voltak olyanok, akik mások nyomorúságából, reményéből gazdagodtak. Mai szemmel ártatlannak, bájosnak tűnhetnek a boldog békeidők csodaszereket reklámozó hirdetései, pedig valójában ugyanúgy megkárosították a beteg embert. A különbség mindössze annyi, hogy

ma sokkal gyorsabban, hatékonyabban, több emberhez lehet eljuttatni a (tév)információkat.

S az sem elhanyagolható, hogy míg a középkor csodagyógyászainak jó része hitte azt, amit mondott (mert sokkal kevesebbet tudtak a gyógyításról, az emberi testről, mint ma), addig a mai kuruzslók, sárkányfűárusok úgy csapják be áldozataikat, hogy a tettesek és az áldozatok is hozzáférhetnének azokhoz az ismeretekhez, amelyek birtokában a néha gyermeteg átverések könnyedén megelőzhetőek lennének.

hirdetés

Ma feltehetően kevesebb csodagyógyász, csodaszerárus hisz őszintén abban, amivel az áldozatait becsapja, mint régebben; s talán több köztük az olyan, aki bár tudja, hogy amit árul, mit sem ér, a haszon reményében szándékosan csapja be áldozatait.

Aki pedig erre szánja magát, annak a megtévesztés módszereinek egyre bővülő tárháza áll rendelkezésre.

Nem kell olyan messze visszaugrani az időben, amikor az átverés fő terepei a nyomtatott sajtó és a gyártók által terjesztett prospektusok, "szakkönyvek" voltak. Ezt követte (kiegészítette ki) a teleshopok időszaka, majd jött az internet korszaka, ami a korábbi módszereknél jóval hatékonyabb volt. Az információátadás sebessége rendkívüli módon felgyorsult: egy hirdetéssel ma emberek százezreit, millióit egyetlen nap alatt el lehet érni.

A reklámok elől ráadásul nehéz kitérni, mivel minden olyan felületen (Facebooktól a levelezőrendszerünkig) megjelennek, amit naponta több alkalommal használunk. A hab a tortán pedig az, hogy a hirdetések célzottak.

Ha valakinek tyúkszeme van, és erről vált levelet a komájával (vagy ebben a témában keresgél a neten), garantált, hogy még aznap elárasztják a tyúkszemirtós hirdetések.

A lakosság nagy része minderre nincs felkészülve. Arra pedig egyáltalán nem, hogy a "hirdetések" egyre rafináltabbak, s nagyon sokszor a cél egyértelmű: a fogyasztót bármi áron rá kell venni a vásárlásra. Bár a blogon már foglalkoztunk a megtévesztés módszertanával, valószínűleg nem árt felfrissíteni az akkor leírtakat az elmúlt évek fejleményeivel.

A következőkben arra adunk rövid útmutatót, hogyan kell kiszűrni azokat a reklámokat, amelyek jó eséllyel a megtévesztés szándékával születtek. Kezdjünk gyanakodni, ha

1. a termék olyan betegség gyógyítását ígéri, amelyre az orvostudomány jelenlegi állására nincs gyógymód

Az orvostudomány jelenlegi állásáról az orvostól, gyógyszerésztől tájékozódjunk, nem a szomszédtól vagy az internetről. Ennek megfelelően ne higgyük el, hogy az aktuálisan reklámozott termék meggyógyítja a cukorbetegséget, reumát stb. Nincs olyan betegség, amit csak "csodaszerekkel" lehet meggyógyítani, gyógyszerekkel pedig nem. És nincs olyan "csodaszer", amely az elérhető legmodernebb gyógyszereknél hatásosabb. Az elmúlt évtizedekben számos csodaszer tűnt fel és bukott alá, anélkül, hogy a korábban gyógyíthatatlannak tartott betegségeket legyőzték volna.

Az igazi áttörések nem a "csodaszerekhez", hanem a gyógyszerekhez köthetőek (lásd az utóbbi évek sikerei a génterápia és biológiai gyógyszerek területén). De a legnagyobb áttörés az lenne, ha sokkal többen táplálkoznának egészségesebben és folytatnának egészséges életmódot. A krónikus betegségek (pl. rák, cukorbetegség, szív-érrendszeri bajok) zöme ellen így lehetne hatásosan fellépni. Mindezt tanúsítja az is, hogy a magyar lakosságot jellemző halálozási és egészségi állapottal kapcsolatos mutatók más, hasonló fejlettségű országokkal összehasonlítva rosszak - jóllehet "csodaszerekből" igazán nincs hiány...

2. józan ésszel irreálisnak tűnő gyógyhatást ígérnek

Pl. 2 nap alatt elmúlik a körömgomba, 10 nap alatt a cukorbetegség, 1 hónap alatt 16 kilót fogyunk. Az emberi testnek vannak korlátai, ezt nem szabad elfelejteni.

3. a termék "feltalálóját" a gyógyszerlobbi, az állam stb. által elnyomott embernek mutatják be.

Pszichológiai szempontból érthető fogás (a fogyasztókban rokonszenvet kelt), azonban a valóság általában az, hogy az elnyomott, meg nem értett zseni ahelyett, hogy a terméke fejlesztésén, kutatásán dolgozna, ebbe fektetne időt és pénzt, másokra mutogatva szeretne minél nagyobb haszonhoz jutni, lehetőleg azonnal, lehetőleg kihagyva a gyógyszerré válás hosszú és rögös útját. Ez persze érthető, de legkevésbé sem szolgálja a betegek érdekét.

4. a hatásosságot nem támasztják alá embereken elvégzett vizsgálatok

Ennek nem könnyű utánanézni, de szakemberek segítségével könnyedén ellenőrizhető. Azok a termékek, amelyeknek hatásosságát bebizonyították és elismerik Magyarországon, megtalálhatóak az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet gyógyszer- vagy gyógytermék-adatbázisaiban. Ha ezekben nem található meg, hasonló ellenőrzés elvégezhető az EU és az USA hasonló adatbázisaiban. Ha ez sem vezet eredményre, érdemes tudományos adatbázisokban ellenőrizni, végeztek-e egyáltalán vizsgálatokat emberek bevonásával. Erre a legcélszerűbb a PubMed adatbázis használata, ahol a keresés lefuttatása után szűrni lehet a klinikai (embereken elvégzett) vizsgálatokra.

Ha kiderül, hogy a termék (valahol) gyógyszer, az jó hír. Az is valamennyire jó hír, ha vannak klinikai vizsgálatok, de az anyag nem gyógyszer. Ez azt is jelentheti, hogy a klinikai vizsgálatok eredményei még nem elégségesek a gyógyszerré váláshoz, de azt is, hogy az eredmények (pl. mellékhatások, mérgező hatás) ennek jövőbeni lehetőségét kizárják. Megfelelő szakértelem birtokában ez eldönthető. De ha egy szer nem is gyógyszer, ráadásul klinikailag sem vizsgálták, akkor feltétlenül fogjunk gyanút. Pusztán laboratóriumi, lombikokban végzett kísérletek alapján egyetlen termék gyógyhatása sem állapítható meg!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
robin-worrall-FPt10LXK0cg-unsplash.jpg

Az internetes trollkodásról szól a Tünet Együttes új előadása

Az előadás azt a témakört dolgozza fel, hogy a virtuális térben az emberek hogyan reagálnak, mennek át trollba a személyes, való világon kívül.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2020. január 27.


hirdetés

Az interneten bárkinek kiadhatod magad egy online karakter bőrébe bújva. Online nem kell az arcodat vállalnod, nem ismered a közösségi oldalakon, színes avatarok mögött rejtőző embereket, a hátterüket, érzéseiket. És míg ez az arctalanság sokszor felszabadít, sajnos teret ad az agresszivitásnak is, sokan élik ki dühüket online, másokon. Most a Tünet Együttes is erre a jelenségre, az internetes trollkodásra reflektál új, Trolletetés című darabjával, melyet február 14-15-én mutatnak be a MU Színházban.

A Tünet Együttes előadásaiban keveredik a tánc, a dráma és a humor, a való élet és a költészet, a dokumentarista megközelítés és az elvont. A Trolletetésben virtuális valóság és mellékterméke, az arctalan kommunikáció témája kerül terítékre.

Az offline tragikomikus szidalomjátékban, hasonlóan Avatar című filmhez, a szereplőkhöz tartozik egy másik lény, melyek a színpadon arctalan “bábként” elevenednek meg.

Egy adott jelenetben a közönség irányíthatja ezeket az alakokat és alázhatják akár meg kényük-kedvük szerint. Majd arra is fény derül mi történik, ha ezeknek az alakoknak hirtelen arca is lesz. Vajon ugyanúgy viszonyulunk majd hozzájuk? Vajon mi magunk is ugyanúgy viselkedünk?

A Tünet Együttesről

Egy 15 éves előadó-művészeti csapat, mely folyamatosan keresi, hogyan tud érvényes módon megszólalni, hatni, gondolkodtatni, átéreztetni, összetalálkoztatni. Szabadon járnak a műfajok között - a kifejezés eszköztárának végtelenségében, a humor gyógyító erejében és a személyességben hisznek. Abban, hogy ha elég mélyre ásnak, megtalálják a közös emberit. Minden előadásuk egy külön világ, másik nyelv. Alkotásaik egyszerre elgondolkodtatóak, drámaiak, gyermekien felszabadultak és felszabadítóak. A mára válaszolnak - csinálnak kis- és nagyszínpadi előadásokat, dokumentumfilmet, videoblogot, színházi kalandjátékokat, tánc-színházi beavatókat középiskolásoknak, tartanak reggeli napindító tornát és műhelymunkát.

hirdetés

Művészeti vezetőjük Szabó Réka rendező/koreográfus, előadó, aki mellesleg matematikát tanít a Műegyetemen. A társulat minden tagja alkotótárs.

Szereplők és alkotótársak: Czakó Máté, Dányi Viktória, Gőz István, Szabó Veronika, Szász Dániel, Valcz Péter

Rendező: Szabó Réka

Támogatók: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap

Az előadás forgalmazását a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

A Trolletetés egy interaktív, elgondolkoztató darab, mely egy nagyon is aktuális társadalmi problémával foglalkozik.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
20-fokban-alszanak-leginkabb-a-magyarok.jpg

A legtöbb magyar 20 fokos hálószobában alszik

Az ennél alacsonyabb hőmérsékletet már nagyon kevesen tartják kényelmesnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 23.


hirdetés

Húsz fokos hálószobában alszik legszívesebben a legtöbb magyar és az ennél alacsonyabb hőmérsékletet csak kevesen szeretik Magyarországon.

Ez is kiderült az E.ON megbízásából készült kutatásból, amely szerint

a magyarok 21 százaléka alszik 20 fokban, 19 fokban már csak 6, 18 fokban pedig mindössze 4 százaléka.

A nemzetközi felmérés adatai szerint 20 fokban alszanak legszívesebben a svédek és a csehek is, ők is ezt a hőmérsékletet állítják be leginkább éjszakára.

Meglepően sok magyar alszik viszont még melegebb szobában: a megkérdezettek 11 százaléka 25 fokos vagy még annál is magasabb hőmérsékletet kedveli alvás közben.

hirdetés

Nemzetközi összehasonlításban a legmelegebb hőmérsékletet a törökök választották, náluk 30 százalék szavazott erre a lehetőségre, illetve a románok 15 százaléka is szereti, ha meleg van éjszaka a szobában.

A franciák már szívesebben alszanak egy kicsit hűvösebb hálóban, a legtöbb francia a 19 Celsius fokot adta meg ideális hálószoba-hőmérsékletként. Az olaszok és a németek még hidegebben szeretnek aludni, náluk a 18 fok volt a legnépszerűbb válasz. Az angolokkal azonban senki nem tudja felvenni a versenyt, ami az hálószoba hidegét illeti: minden ötödik válaszadó azt mondta, a 15 fokot vagy a még hűvösebbet kedveli alvás közben.

Az eredmények az „Élet Európában” című tanulmány részét képezik. Az E.ON és a KantarEMNID a reprezentatív felmérés során összesen mintegy 10 000 embert kérdezett meg Dániában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Romániában, Svédországban, Csehországban, Törökországban és Magyarországon.


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés

Visszaveszi az IKEA a használt bútorait, vidéki átvevőpontok létesülnek

Magyarországon tavasszal indítják azt szolgáltatást, amelynek keretén belül a vásárlóktól visszavásárolják azokat az IKEA bútorokat, amelyekre már nincs szükségük. Ezeket a bútorokat a visszavásárlási áron értékesítik újra a leértékelt árú termékek részlegében.
MTI, Fotó: Pixabay - szmo.hu
2020. január 24.


hirdetés

Az IKEA Magyarország forgalma 20,5 százalékkal, 90,3 milliárd forintra nőtt a vállalat 2018. szeptember 1-től 2019. augusztus 31-ig tartó pénzügyi évében az előző évihez képest - ismertették a lakberendezési lánc regionális vezetői a cég sajtótájékoztatóján.

Az IKEA három magyarországi áruházába több mint 6,7 millió látogató érkezett ugyanebben az időszakban, közülük 3,5 millióan vásároltak is.

Jelentősen megnőtt az internetes értékesítés iránti igény, ezért kiemelt figyelmet fordítanak az online vásárlás megkönnyítésére. Január végén elindul az IKEA Magyarország új weboldala, megújult keresőfunkciókkal és tartalmakkal.

Federica Barberis, a vállalat regionális értékesítési vezetője közölte, hogy

ebben az évben külső cégek által üzemeltetett átvételi pontok nyílnak Debrecenben, Kecskeméten, Pécsen és Veszprémben. Így a vásárlók megválaszthatják, hol és mikor szeretnék átvenni a megrendeléseiket.

hirdetés

Tervezik az Örs vezér téri áruháznál önkiszolgáló csomagátvételi pont létrehozását az év végéig, a vásárlók akár nagyobb méretű termékeket is kérhetnek majd ide.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
fogyi.jpg

Tippek a sikeres fogyókúrához, hogy ne add fel már rögtön az elején

Egy szelet sütibe még senki nem halt bele. Nem a megvonás, hanem a tudatosság a lényeg.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 26.


hirdetés

Tom Kerridge angol séf nemrégiben 76 kilogramm túlsúlytól szabadult meg, de ahogyan sokan mások, ő is tapasztalta, hogy kéretlen fölösleg alattomosan visszamászik az emberre. Ennek megakadályozására 11 barátja segítségével egy étrendet igyekezett kidolgozni, ami az egészséget is javítja és a fogyáshoz is hozzásegíti a követőit – írja a BBC.

Ahelyett, hogy korlátozó étrendeket kéne követni, és irreális testmozgási követelményeket teljesíteni, inkább egy egészséges kapcsolatot kell kialakítani az ételek és a testmozgás terén, ami életünk végéig napi rutinná válhat.

Szóval, ha életmódváltás előtt állsz, de csak a motiváció hiányzik, akkor próbáld ki Tom és és Adam Peacock fogyási tanácsait.

Tom étrendtippjei:

Tervezd meg az étkezéseid!

Készíts menütervet már a hét elején. Sokkal könnyebb az élet, ha tudod, mit kell főznöd.

hirdetés
Ne menj éhesen bevásárolni!

Ne akkor vásárolj be, amikor korog a gyomrod. Csak azt vedd meg, ami szükséges, ne ess az éhség kísértésébe!

Ne éhezz!

Ha helyesen táplálkozol, napi háromszor, akkor ez nem történhet meg veled.

A cél legyen a szemed előtt!

Ne sürgesd saját magad, a végeredmény lassan, de eljön! „Ne felejtsd el, hogy miért próbálsz fogyni! Gondolj a fogyásra, mint egy hosszútávú tervre, amiből rövidtávon az egészséged profitál! Ez a folyamat apránként haladva sokkal könnyebben fenntartható.”

Fagyaszd le!

Ha valamiből egy nagyobb adagot csinálsz, azzal megkönnyíted a dolgod. Sokkal könnyebb a hét közepén csak előkapni a fagyasztóból az ebédet.

Legyenek kéznél a fűszerek!

A chilipaprika, a kömény, a koriander mind jótékony hatású, és ízletessé teszik az ételeinket is. A receptek szinte életre kelnek a fűszerektől, a nem annyira kívánatos ételek is zamatossá válhatnak tőlük.

Készíts zacskós rizst!

Már előre kiadagolják, így pontosan tudod hány kalóriát is viszel be. Egy kényelmes, gyors és egészséges megoldás.

Egyél túrót!

A túró kis kalóriatartalma a sajtos ízvilággal ideális lehet akár vacsorára is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!