hirdetés
F.BelaDSC_0294.jpg

„Nagyon boldogan játszom ezeket az epizódszerepeket” – beszélgetés Fesztbaum Bélával

Sosem volt még szerencsém egy színésszel úgy interjút készíteni, hogy egyenesen a színpadról jön le, és két jelenése között beszélgetünk az öltözőjében. Fesztbaum Béla elárulja, hogy nem én vagyok az első, akivel így találkozik.
szöveg:Göbölyös N. László - fotók: Gál Bereniké - szmo.hu
2020. február 22.


hirdetés

Éppen A Pál utcai fiúk délutáni előadása zajlik a Vígszínházban, és ebben benne van pályájának két meghatározó eleme: Molnár Ferenc és a zene.

– Milyen volt Önnek az első Pál utcai fiúk-élménye?

– Kötelező ifjúsági irodalomként találkoztam a regénnyel, nagyon emlékezetes, megrázó élmény volt, de aztán sokáig nem találkoztam vele semmilyen formában. Aztán, miután alaposabban megismertem a Molnár Ferenc-életművet, jól helyre tudtam tenni benne a Pál utcai fiúk-jelenséget. Arra azonban álmomban sem gondoltam, hogy ebből az anyagból egyszer ilyen kirobbanó sikerű zenés színházi előadás, talán még annál is több, kivételes ügy lesz itt a Vígszínházban és pont én képviselhetem a felnőttek világát Rácz tanár úr emblematikus figurájával. Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy így alakult, és büszkén adom át mindazt a nézőknek, ami a regényből egy szerepen keresztül átadható.

– A Pál utcai fiúk valóban ennek az évtizednek az egyik ikonikus előadása lett. Megkockáztatom, hogy napjainkban a hatása olyan, mint a 70-es években a Képzelt riport…

– Ezt pontosan el tudom képzelni, annál is inkább, mert a két előadást összeköti a rendező személye, Marton László, aki kivételes érzékkel és nagy tudással alakította a Vígszínház zenés arculatát is. És olyan meghatározó előadások gördültek ki a kezei közül, mint a Képzelt riport, A padlás, az operett műfajában a Fekete Péter, vagy az Össztánc, amely ugyancsak nagyon erőteljesen használta a zenét és a mozgást. És immár idetartozik A Pál utcai fiúk is. Lehet, hogy öt év múlva is ugyanígy tudnánk itt beszélgetni előadás közben…

hirdetés

– A mai tizenéveseknek mit ad ez a darab a maga tartalmában, esztétikai és morális élményben?

-Az alapmű megkerülhetetlen. A sikerben ott vannak Dés László dallamai, Horváth Csaba koreográfiája, Geszti Péter szellemes dalszövegei, Grecsó Krisztián átirata, a színészek nagyon odaadó, ambiciózus játéka.

De valahol mégis a regény sikere ez, amely különleges költőiséggel szól a hazaszeretetről, a barátságról, az árulásról, az otthonról, az egymásért való felelősség-vállalásról, a szembeforduló oldalak egymáshoz való viszonyáról, a megbékélésről, a gyerekként, kiskamaszként is átélhető tragédiáról, hogy mindennek ára van, amit meg kell fizetni, de tenni kell az ügyünkért.

Ezek mind olyan hívószavak, amelyek azok lehettek a regény megszületésekor, majd az azt követő évtizedekben is, hiszen A Pál utcai fiúk nemzedékek kedvenc olvasmányává, nemzetközileg is jegyzett ifjúsági regénnyé vált. Hogy a 2010-es évek második felében mindez újra ennyire fontos lett, és ilyen erősen szólal meg, azt is mutatja, hogy az előadás jókor, jó helyen jött létre, mert van nálunk most egy színésznemzedék, amely így meg tudja szólaltatni.

– És lehet, hogy ez is egy olyan színésznemzedék lesz, mint amelyik éppen a Képzelt riport körül kristályosodott ki, majd vált a Vígszínház derékhadává Kern Andrással, Kútvölgyi Erzsébettel, Lukács Sándorral, Tahi Tóth Lászlóval, Hegedűs D. Gézával..-

– Azt gondolom, hogy erre minden lehetőségük megvan. Ez most egy édeni állapot. Előbb-utóbb óhatatlanul lecserélődnek szerepek, de emlékezni fogunk arra, hogy volt egyszer 2016-tól egy remélem, minél hosszabb időszak, amikor ez az alapcsapat vitte A Pál utcai fiúkat. Már bőven túl vagyunk a 250. előadáson, és még mindig nagyon sokan várakoznak, hogy jegyet kapjanak rá.

– Maradjunk Molnár Ferencnél, de lépjünk tovább. Február 29-én lesz A doktor úr premierje. Mit kell tudni erről a nagyon népszerű, sok színrevitelt megért darabról?

– A doktor úr Molnár Ferenc első színdarabja, 1902-ben írta. Eredetileg nem a Vígszínháznak tervezte, hanem a Nemzetinek, Beöthy László igazgató rendelte meg tőle. Mire azonban elkészült vele, Beöthyt leváltották, az új igazgatónak meg nem akarta odaadni. Ezért a darab dramaturg- és újságírói kapcsolatai révén került a Vígszínházhoz, itt mutatták be nagy sikerrel a fiatal újságíró-publicista első bohózatát. Érdekesség, hogy miközben a Vígszínház számtalan Molnár-darab felújítását érte meg, A doktor úrhoz legelső premierje óta nem nyúltak hozzá. Most tehát mintegy „második ősbemutatóra” készülünk. Bohózat, és valóban a korszak legnépszerűbb, legsikeresebb francia vígjátékainak mintájára készült, én azonban azt gondolom, és talán színháztörténészek is osztják a véleményemet, hogy bár nem a legjelentősebb Molnár-mű, egy hallatlanul tehetséges fiatalember első jelentkezése: „Figyeljetek, mert itt valami különleges dolog készülődik, aki én vagyok”.

A színházat és az életet nagyon jól ismerő, a mondatokat, a magyar nyelvet, a humort, a szellemességet kiválóan értő szerzőről van szó.

Öt évvel később már megírja Az ördögöt, ami valódi remekmű és meg is hozza számára a nemzetközi hírnevet is. Többféle változat is létezik belőle, maga Molnár Ferenc egészítette ki zenés darabbá Zerkovitz Béla dalaival, mi most a prózai darabot adjuk elő Zsótér Sándor rendezésében.

– Mint minden Molnár Ferenc-darabban, az egyes figurák ebben is jutalomjátékot kínálnak a színészeknek.

– A darab egy ügyvéd és egy zseniális szélhámos-betörő összefonódó kapcsolatán alapul. Ez a tolvaj mutat görbe tükröt ennek a képmutató, hazug városnak, az ügyvédnek és családjának. Mindenkinek van valami takargatni valója és erre épp egy tolvaj, a maga szellemességével, egyéni moráljával és bölcsességével világít rá. Ez adja a darab alapvető értékét és üzenetét. De mivel mégis csak bohózatról van szó, remélem, hogy a közönség lelkes szórakozással fogadja.

– Tehát valamennyi szereplő megéri a pénzét, kezdve dr. Sárkánytól, akit Ön alakít.

– Dr. Sárkány egy fiatal, feltörekvő ügyvéd, a város bűne tartja el és emeli magasra. Az ő nagyravágyása és még többet akarása okozza a vesztét. Felesége a félrelépésen gondolkodik – a tolvaj ezt is leleplezi – az ügyvédi iroda fiataljai is egy nem igazán pártolt viszonyt kezdeményeznek, ők is hamar lebuknak. Ennek az erkölcstelen világnak szúr oda elegánsan Puzsér. Bár a címszereplő az ügyvéd, de a tolvaj az igazi központi figura. Puzsér egy kicsit Az ördögnek előképe. Egy kedves fiatal kollégám, Dino Benjámin játssza ezt a szerepet. Az ősbemutatón Hegedűs Gyula alakította. Reméljük, hogy Benjáminnak nagy bemutatkozás és egy szép karrier kezdete lesz.

– Az Ön pályafutását folyamatosan átszövi Molnár Ferenc: az ön szerepein, rendezésein, önálló estjein keresztül rádöbbenhetünk, hogy milyen kimeríthetetlen életművel állunk szembe: irodalmi munkássága mellett élete is kész regény, és akkor még nem szóltunk napjainkban kevéssé ismert publicisztikájáról.

– Amikor néhány évvel ezelőtt a Pesti Színházban lehetőséget kaptam rendezésre a színház nagy öregjeivel egy kifejezetten rájuk szabott válogatással, már akkor egyértelmű volt számomra, hogy nemcsak a drámaíró Molnárt lesz érdemes megmutatni, hanem a publicistát is. Mert míg ez a csodálatos szerző egyik kezében egy nagyon szórakoztató vígjátéki tollat tart, amellyel estéről estére elbűvöli a Vígszínház zsöllyéjének elegáns közönségét, addig a másik kezében ott van egy vitriolos, kemény, nagyon őszinte, szenvedélyes újságíró toll, amely nagyszerűen kiegészíti a másik Molnár Ferencet. Azt hiszem, egyik sincs a másik nélkül. Így tudtam megmutatni A MONOKLIBAN az író és az újságíró Molnárt együtt. Ennek az estnek volt a továbbgondolása a Szülőfalum, Pest már csak publicisztikán alapuló egyszemélyes színházi estem a Rózsavölgyi Szalonban – ennek utolsó előadása április 23-án lesz.

Amikor a Molnár-örökösök megnézték az előadást, megkérdezték tőlem: mit írtál bele? Egy sort sem – feleltem. Minden, ami elhangzik, százéves szöveg. Csak hát a száz évvel ezelőtti szituációk, politikai-közéleti állások, a száz évvel ezelőtti Pest gazdasági és közéleti anomáliái váratlanul borzasztóan ismerőssé váltak. Ezért is gondoltam, hogy nézzük meg Molnárnak ezt az arcát, hogyan látta egykoron városát, a benne szereplő alakokat, kisembereket, politikusokat, a kultúra képviselőit, hogyan látta benne saját magát, írói attitűdjeit.

És nem utolsósorban: hogyan fejlesztette azt a csodálatos magyar nyelvet, amit a mai napig beszélünk, és amelynek gazdagításához Molnár Ferencnek és kortársainak nagyon sok köze volt. Ugyanezt kerestem már a Vígszínház Házi Színpadán mai napig menő Kosztolányi-estemben, A léggömb elrepül-ben is.

Molnár azt is gyakran megcsinálta, hogy egy színpadon kipróbált mondatot beleírta egy újságcikkbe, Ha megtetszett neki egy cikkbeli fordulat, lehet, hogy valamelyik szereplője szájába adta.

Tehát a kávéházban ülő, újságcikket fogalmazó, éppen egy pesti problémát okosan tárgyaló alak nagyszerűen kiegészíti azt a szellemes, monoklis, rengeteg humorral és bon mot-val író Molnár Ferencet. Én éppen ezt a kettősséget szeretem benne, hogy egyszerre lehet vele szórakoztatni vagy mélyebb rétegek felé célozni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
alarcos-enekes-fagyi.jpg

Álarcos énekes: a Fagyi lepleződött le, már csak négyen vannak versenyben

A négy nyomozó közül hárman eltalálták, kit rejtett a jelmez.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 29.


hirdetés

Újabb szereplő lepleződött le az RTL Klubon futó Álarcos énekes című showműsorban. A vasárnapi adásban már csak öten voltak versenyben: a Kutya, a Robot, a Fagyi, a Nyuszi és a Krokodil.

Először a Fagyi, a Krokodil és a Robot párbajoztak, majd a Kutya és a Nyuszi. Előbbi három közül a Krokodil jutott tovább egyenes ágon, hozzá pedig a Kutya csatlakozhatott.

Végül a nyomozók úgy döntöttek, hogy a megmaradt három versenyző közül a Fagyinak kell levenni a maszkját, így lehullt róla a lepel.

Kiderült, hogy Schobert Lara volt a jelmez alatt.

A nyomozók közül többen tippeltek Schobert Norbi lányára a műsor kezdete óta. Csobot Adél, Gáspár Laci és Sebestyén Balázs is őt mondták a leleplezés előtt, és igazuk is lett. Dancsó Péter már több adás óta úgy gondolta, hogy Nemazalány, azaz Halastyák Fanni a Fagyi, de végül nem jött be a tippje.

hirdetés

A műsorban már csak négy versenyző küzd a győzelemért. Jövő héten a Kutya, a Nyuszi, a Robot és a Krokodil énekel majd az elődöntőben.

A Fagyi, azaz Schobert Lara utolsó szereplése az Álarcos énekesben:

Ez pedig a leleplezés:


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-14.jpg

Amikor már hozzászoktál, hogy a családod életét kockáztatod - megérkezett az Ozark 3. évadja

Jason Bateman sorozata most nagyon betalál a mi életünkbe is.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. március 29.


hirdetés

Van egy pont, amiben nagyon tudunk azonosulni a remek Ozark sorozat főhőseivel, méghozzá a folyamatos kockázatvállalással. Nagyban mindig ezt tesszük az életünkkel, ha valami nagyobbat lépünk, kicsiben pedig most, ebben a pillanatban tesszük ezt minden olyan döntésünkkel, ami valamilyen módon érinti a koronavírus témáját. Nagyon röhögtem egy mémen, amit egyik nap egy ismerősöm osztott meg a Facebookon és gyorsan rájöttem, hogy milyen igaza van: mindig azt nézi mostanában a filmeken, miért áll mindenki olyan közel egymáshoz.

És tényleg: valahogy furcsa volt azt nézni, hogy ebben a világban, amit még az Ozark ábrázol - pedig frissen készült el a harmadik évad - mindenki szabadon jár-kel, ami persze nem igaz, mert egyből egy olyan big bang jelenettel indul az évad, hogy kiráz tőle minket a hideg -, de legalábbis bárki lazán végiggurul a bevásárlókocsijával egy szupermarketben.

Mi már egy másik világból nézzük ezeket a tartalmakat, és reméljük, hogy visszatérhetünk ugyanoda, ugyanabba a felhőtlenségbe, amiről akkor nem is tudtuk, mennyire felhőtlen.

Félelem nélkül belépni egy üzletbe? Ma már sokunknak régmúltnak tűnik egy hasonló, egykor a normalitáshoz tartozó érzés.

Belekezdtem a harmadik évadba, és végig az járt a fejemben, vajon mennyi különbség van aközött, hogy valaki pénzt ad most azért a drogmaffiának, hogy életben maradjon, vagy ha valahol a vidéki Magyarországon csicska. Persze sok, a körülmények mások, de a kiszolgáltatottság, a folyamatos veszélyérzet ugyanaz. Azért is tudtunk egyből azonosulni Marty Bryde (Jason Bateman) és Wendy Bryde (Laura Linney) és családjuk történetével 2017-ben - már aki azóta nézi, ha nem, érdemes elkezdeni, mert berántós -, mert a kisember rossz erőknek való kitettségével a legtöbben együtt tudunk érezni. Persze azért a sztori ennél sokkal bonyolultabb, és a karakterek sem ilyen fekete-fehérek.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
1-16.jpg

A legnagyobb mélypont után Judy Garlandként tért vissza a csúcsra – Renée Zellweger-portré

Két Oscar-díj, többszörös nyilvános megaláztatás, drámai magánéleti mélypontok - és optimizmus, így írható le Renée Zellweger eddigi élete.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. március 31.


hirdetés

A színésznő a Judy Garlandról szóló életrajzi filmmel tért nemrég vissza, és ettől a comebacktől leesett az állunk. Alakítása legalább Marion Cotillard Piafbeli totális átváltozásához mérhető. Talán nem véletlen, hogy életének nagy drámai hullámvölgyei után, épp egy ilyen alakítással nyerte el második Oscar-díját. Lássuk közelebbről, hogyan is jutott el idáig.

Renée Zellweger 1969. április 25-én született a texasi Katy-ben. Már gimisként közel került a színjátszáshoz, amikor egy drámaklubban kezdett el foglalkozni a hivatással, pedig eredetileg írónak készült. Egyetemi tanulmányait ismét az írás felé fordította, angol irodalom szakra járt. Csakhogy megint nem hagyta nyugodni másik irányú tehetsége, így felvette a színjátszó szemináriumot, ami végleg erre a pályára terelte. Elkezdett meghallgatásokra járni, s játszott pár felejthető filmben, például a Texasi láncfűrészes gyilkosság egyik részében. Ő azonban imádta ezt a világot, és lelkesen vetette bele magát minden szerepbe.

Nem kellett sokat várnia, hogy megérkezzen a nagy kiugrás: ő volt az a lány, aki meghódította Tom Cruise szívét a Jerry Maguire-ben, és aztán gyorsan a közönségét is. Zellweger szerint a film és az azzal járó siker igazi tündérmeseként jelentkezett az életében. Egy interjúban azt mondta, úgy gondolja, ő maga az amerikai álom. Mégis, máig megtartja a távolságot a nyilvánosság és a magánélet között. Ma már, amikor Jennifer Anistonnak is van Instagram-oldala, Zellweger még inkább bezárkózik.

2001-ben a Bridget Jones naplójában az egész világ - legalábbis a jó humorérzékű része - beleszeretett. Zellweger simán szedte fel a kilókat az ügyetlen, őszinte és szeretetreméltó angol lány figurájához, sőt, a folytatásokkal sem volt baja, holott jó kerekded figurát vártak el tőle. Ennek a filmnek köszönheti egyébként első Oscar-jelölését, sőt, annyira hálás az ikonikus szerepnek, hogy noha nem tudni, lesz-e folytatás, ő abszolút nyitott rá, hogy ismét Bridget bőrébe bújjon.

A szingliség amúgy tőle sem áll távol: több hírességgel is járt - még George Clooney-val is összeboronálták -, de Kenny Chesney country-énekeshez hozzá is ment 2005-ben - csakhogy négy hónap után elvált tőle, úgy érezte, becsapták.

hirdetés

A siker a továbbiakban sem kerülte el Zellwegert, aki híres arról, hogy elkötelezetten és keményen dolgozik. A Hideghegyben nyújtott alakításáért Oscar-díjjal jutalmazták, a legendás musicalben, a Chicagóban pedig Roxy Hartként kapott Oscar-jelölést.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
muveszet-Copy.jpg

Rengeteg szuper mű készült már az új karantén-művészeti kihívásra

Alkosd újra a híres festményeket, szobrokat - házi körülmények között, erről szól a #‎tussenkunstenquarantaine‬.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 30.


hirdetés

Újabb kihívás indult a koronavírus-járvány miatt lakásokba szorult vállalkozókedvűek részére.

A #‎tussenkunstenquarantaine hastag-gel közreadott "alkotások" lényege, hogy híres műveket kell otthoni körülmények között újraalkotni.

Rengeteg ötletes mű készült, látszik, hogy sokan igen kreatívan álltak a feladathoz. Íme egy válogatás az Instagramról.

Als je thuis zit en je hebt even niets te doen; kies een kunstwerk en maak deze na! Voor 'Het meisje met de parel' stond mijn jongste meisje model. Te leuk om te doen! @tussenkunstenquarantaine #meisjemetdeparel #girlwiththepearlearring #johannesvermeer #lookalike #art #makeart #tussenkunstenquarantaine

null

hirdetés

"La Quarantiniere" or "I have an awful lot of plastic flower leis in my apartment" #lagardiniere #simonsaint-jean #tussenkunstenquarantaine #dailyart #needsomeyoganow #louvremuseum

307 Likes, 10 Comments - Kat Dietl (@katflick) on Instagram: ""La Quarantiniere" or "I have an awful lot of plastic flower leis in my apartment" #lagardiniere..."

Portrait of a (wo)man in a turban - I have to work on my turban wrapping skills next #janvaneyck #tussenkunstenquarantaine #national-gallery #dailyart #artproject

403 Likes, 11 Comments - Kat Dietl (@katflick) on Instagram: "Portrait of a (wo)man in a turban - I have to work on my turban wrapping skills next #janvaneyck..."

Ook wij kunnen het niet laten, natuurlijk doen wij mee met @tussenkunstenquarantaine met kunstwerken uit onze collectie! Zie hier: The Tourist van Margriet van Breevoort (1990) ?? Wil jij ook meedoen? Kies een werk uit onze collectie via www.museumarnhem.nl/collectie en stuur hem in via een privébericht, dan reposten wij hem. Link in bio! #tussenkunstenquarantaine #challenge #quarantaine #kunst #magrietvanbreevoort #thetourist #museumarnhem

274 Likes, 3 Comments - Museum Arnhem (@museum.arnhem) on Instagram: "Ook wij kunnen het niet laten, natuurlijk doen wij mee met @tussenkunstenquarantaine met..."

Lapozz a további képekért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!