hirdetés
F.BelaDSC_0294.jpg

„Nagyon boldogan játszom ezeket az epizódszerepeket” – beszélgetés Fesztbaum Bélával

Sosem volt még szerencsém egy színésszel úgy interjút készíteni, hogy egyenesen a színpadról jön le, és két jelenése között beszélgetünk az öltözőjében. Fesztbaum Béla elárulja, hogy nem én vagyok az első, akivel így találkozik.
szöveg:Göbölyös N. László - fotók: Gál Bereniké - szmo.hu
2020. február 22.


hirdetés

Éppen A Pál utcai fiúk délutáni előadása zajlik a Vígszínházban, és ebben benne van pályájának két meghatározó eleme: Molnár Ferenc és a zene.

– Milyen volt Önnek az első Pál utcai fiúk-élménye?

– Kötelező ifjúsági irodalomként találkoztam a regénnyel, nagyon emlékezetes, megrázó élmény volt, de aztán sokáig nem találkoztam vele semmilyen formában. Aztán, miután alaposabban megismertem a Molnár Ferenc-életművet, jól helyre tudtam tenni benne a Pál utcai fiúk-jelenséget. Arra azonban álmomban sem gondoltam, hogy ebből az anyagból egyszer ilyen kirobbanó sikerű zenés színházi előadás, talán még annál is több, kivételes ügy lesz itt a Vígszínházban és pont én képviselhetem a felnőttek világát Rácz tanár úr emblematikus figurájával. Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy így alakult, és büszkén adom át mindazt a nézőknek, ami a regényből egy szerepen keresztül átadható.

– A Pál utcai fiúk valóban ennek az évtizednek az egyik ikonikus előadása lett. Megkockáztatom, hogy napjainkban a hatása olyan, mint a 70-es években a Képzelt riport…

– Ezt pontosan el tudom képzelni, annál is inkább, mert a két előadást összeköti a rendező személye, Marton László, aki kivételes érzékkel és nagy tudással alakította a Vígszínház zenés arculatát is. És olyan meghatározó előadások gördültek ki a kezei közül, mint a Képzelt riport, A padlás, az operett műfajában a Fekete Péter, vagy az Össztánc, amely ugyancsak nagyon erőteljesen használta a zenét és a mozgást. És immár idetartozik A Pál utcai fiúk is. Lehet, hogy öt év múlva is ugyanígy tudnánk itt beszélgetni előadás közben…

hirdetés

– A mai tizenéveseknek mit ad ez a darab a maga tartalmában, esztétikai és morális élményben?

-Az alapmű megkerülhetetlen. A sikerben ott vannak Dés László dallamai, Horváth Csaba koreográfiája, Geszti Péter szellemes dalszövegei, Grecsó Krisztián átirata, a színészek nagyon odaadó, ambiciózus játéka.

De valahol mégis a regény sikere ez, amely különleges költőiséggel szól a hazaszeretetről, a barátságról, az árulásról, az otthonról, az egymásért való felelősség-vállalásról, a szembeforduló oldalak egymáshoz való viszonyáról, a megbékélésről, a gyerekként, kiskamaszként is átélhető tragédiáról, hogy mindennek ára van, amit meg kell fizetni, de tenni kell az ügyünkért.

Ezek mind olyan hívószavak, amelyek azok lehettek a regény megszületésekor, majd az azt követő évtizedekben is, hiszen A Pál utcai fiúk nemzedékek kedvenc olvasmányává, nemzetközileg is jegyzett ifjúsági regénnyé vált. Hogy a 2010-es évek második felében mindez újra ennyire fontos lett, és ilyen erősen szólal meg, azt is mutatja, hogy az előadás jókor, jó helyen jött létre, mert van nálunk most egy színésznemzedék, amely így meg tudja szólaltatni.

– És lehet, hogy ez is egy olyan színésznemzedék lesz, mint amelyik éppen a Képzelt riport körül kristályosodott ki, majd vált a Vígszínház derékhadává Kern Andrással, Kútvölgyi Erzsébettel, Lukács Sándorral, Tahi Tóth Lászlóval, Hegedűs D. Gézával..-

– Azt gondolom, hogy erre minden lehetőségük megvan. Ez most egy édeni állapot. Előbb-utóbb óhatatlanul lecserélődnek szerepek, de emlékezni fogunk arra, hogy volt egyszer 2016-tól egy remélem, minél hosszabb időszak, amikor ez az alapcsapat vitte A Pál utcai fiúkat. Már bőven túl vagyunk a 250. előadáson, és még mindig nagyon sokan várakoznak, hogy jegyet kapjanak rá.

– Maradjunk Molnár Ferencnél, de lépjünk tovább. Február 29-én lesz A doktor úr premierje. Mit kell tudni erről a nagyon népszerű, sok színrevitelt megért darabról?

– A doktor úr Molnár Ferenc első színdarabja, 1902-ben írta. Eredetileg nem a Vígszínháznak tervezte, hanem a Nemzetinek, Beöthy László igazgató rendelte meg tőle. Mire azonban elkészült vele, Beöthyt leváltották, az új igazgatónak meg nem akarta odaadni. Ezért a darab dramaturg- és újságírói kapcsolatai révén került a Vígszínházhoz, itt mutatták be nagy sikerrel a fiatal újságíró-publicista első bohózatát. Érdekesség, hogy miközben a Vígszínház számtalan Molnár-darab felújítását érte meg, A doktor úrhoz legelső premierje óta nem nyúltak hozzá. Most tehát mintegy „második ősbemutatóra” készülünk. Bohózat, és valóban a korszak legnépszerűbb, legsikeresebb francia vígjátékainak mintájára készült, én azonban azt gondolom, és talán színháztörténészek is osztják a véleményemet, hogy bár nem a legjelentősebb Molnár-mű, egy hallatlanul tehetséges fiatalember első jelentkezése: „Figyeljetek, mert itt valami különleges dolog készülődik, aki én vagyok”.

A színházat és az életet nagyon jól ismerő, a mondatokat, a magyar nyelvet, a humort, a szellemességet kiválóan értő szerzőről van szó.

Öt évvel később már megírja Az ördögöt, ami valódi remekmű és meg is hozza számára a nemzetközi hírnevet is. Többféle változat is létezik belőle, maga Molnár Ferenc egészítette ki zenés darabbá Zerkovitz Béla dalaival, mi most a prózai darabot adjuk elő Zsótér Sándor rendezésében.

– Mint minden Molnár Ferenc-darabban, az egyes figurák ebben is jutalomjátékot kínálnak a színészeknek.

– A darab egy ügyvéd és egy zseniális szélhámos-betörő összefonódó kapcsolatán alapul. Ez a tolvaj mutat görbe tükröt ennek a képmutató, hazug városnak, az ügyvédnek és családjának. Mindenkinek van valami takargatni valója és erre épp egy tolvaj, a maga szellemességével, egyéni moráljával és bölcsességével világít rá. Ez adja a darab alapvető értékét és üzenetét. De mivel mégis csak bohózatról van szó, remélem, hogy a közönség lelkes szórakozással fogadja.

– Tehát valamennyi szereplő megéri a pénzét, kezdve dr. Sárkánytól, akit Ön alakít.

– Dr. Sárkány egy fiatal, feltörekvő ügyvéd, a város bűne tartja el és emeli magasra. Az ő nagyravágyása és még többet akarása okozza a vesztét. Felesége a félrelépésen gondolkodik – a tolvaj ezt is leleplezi – az ügyvédi iroda fiataljai is egy nem igazán pártolt viszonyt kezdeményeznek, ők is hamar lebuknak. Ennek az erkölcstelen világnak szúr oda elegánsan Puzsér. Bár a címszereplő az ügyvéd, de a tolvaj az igazi központi figura. Puzsér egy kicsit Az ördögnek előképe. Egy kedves fiatal kollégám, Dino Benjámin játssza ezt a szerepet. Az ősbemutatón Hegedűs Gyula alakította. Reméljük, hogy Benjáminnak nagy bemutatkozás és egy szép karrier kezdete lesz.

– Az Ön pályafutását folyamatosan átszövi Molnár Ferenc: az ön szerepein, rendezésein, önálló estjein keresztül rádöbbenhetünk, hogy milyen kimeríthetetlen életművel állunk szembe: irodalmi munkássága mellett élete is kész regény, és akkor még nem szóltunk napjainkban kevéssé ismert publicisztikájáról.

– Amikor néhány évvel ezelőtt a Pesti Színházban lehetőséget kaptam rendezésre a színház nagy öregjeivel egy kifejezetten rájuk szabott válogatással, már akkor egyértelmű volt számomra, hogy nemcsak a drámaíró Molnárt lesz érdemes megmutatni, hanem a publicistát is. Mert míg ez a csodálatos szerző egyik kezében egy nagyon szórakoztató vígjátéki tollat tart, amellyel estéről estére elbűvöli a Vígszínház zsöllyéjének elegáns közönségét, addig a másik kezében ott van egy vitriolos, kemény, nagyon őszinte, szenvedélyes újságíró toll, amely nagyszerűen kiegészíti a másik Molnár Ferencet. Azt hiszem, egyik sincs a másik nélkül. Így tudtam megmutatni A MONOKLIBAN az író és az újságíró Molnárt együtt. Ennek az estnek volt a továbbgondolása a Szülőfalum, Pest már csak publicisztikán alapuló egyszemélyes színházi estem a Rózsavölgyi Szalonban – ennek utolsó előadása április 23-án lesz.

Amikor a Molnár-örökösök megnézték az előadást, megkérdezték tőlem: mit írtál bele? Egy sort sem – feleltem. Minden, ami elhangzik, százéves szöveg. Csak hát a száz évvel ezelőtti szituációk, politikai-közéleti állások, a száz évvel ezelőtti Pest gazdasági és közéleti anomáliái váratlanul borzasztóan ismerőssé váltak. Ezért is gondoltam, hogy nézzük meg Molnárnak ezt az arcát, hogyan látta egykoron városát, a benne szereplő alakokat, kisembereket, politikusokat, a kultúra képviselőit, hogyan látta benne saját magát, írói attitűdjeit.

És nem utolsósorban: hogyan fejlesztette azt a csodálatos magyar nyelvet, amit a mai napig beszélünk, és amelynek gazdagításához Molnár Ferencnek és kortársainak nagyon sok köze volt. Ugyanezt kerestem már a Vígszínház Házi Színpadán mai napig menő Kosztolányi-estemben, A léggömb elrepül-ben is.

Molnár azt is gyakran megcsinálta, hogy egy színpadon kipróbált mondatot beleírta egy újságcikkbe, Ha megtetszett neki egy cikkbeli fordulat, lehet, hogy valamelyik szereplője szájába adta.

Tehát a kávéházban ülő, újságcikket fogalmazó, éppen egy pesti problémát okosan tárgyaló alak nagyszerűen kiegészíti azt a szellemes, monoklis, rengeteg humorral és bon mot-val író Molnár Ferencet. Én éppen ezt a kettősséget szeretem benne, hogy egyszerre lehet vele szórakoztatni vagy mélyebb rétegek felé célozni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
kutya-alarcos-enekes.jpg

Álarcos énekes: a Kutya lepleződött le

Csobot Adél már régóta sejtette, hogy kit rejt a maszk. Végül csatlakozott a tippjéhez Sebestyén Balázs és Gáspár Laci is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. április 05.


hirdetés

Már csak négyen voltak versenyben vasárnap este az RTL Klub Álarcos énekes című műsorában. A döntőbejutás volt a cél, a Kutya viszont már biztosan nem lehet ott.

A Kutya ezúttal a Backstreet Boys „Everybody” című számával készült, ami nagy sikert aratott, viszont párbajellenfelét, a Krokodilt nem sikerült vele legyőznie.

A nyomozóknak végül a Kutya és a Robot között kellet eldönteniük, hogy ki vegye le a maszkot. A Robot pedig az utolsó pillanatban megmenekült, így bekerült az Álarcos énekes döntősei közé.

A döntőbe így tehát a Krokodil, a Nyuszi és a Robot került.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-2.jpg

Kétszer vált el a kétszeres Oscar-jelölt Fekete Özvegy - Scarlett Johansson-portré

Mindkét jelölése idei, egyik exférje pedig Ryan Reynolds, vele két évig bírták egymást.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. április 07.


hirdetés

Scarlett Johansson 1984-ben született New York Cityben. Édesanyja bronxi családból érkezett, apja pedig dán születésű mérnök. Johanssonnak három testvére van: egy szintén színész lánytesó, Vanessa Johansson, és egy ikertestvére, Adrian, na meg egy féltestvére, Christian. A nagyapja az író Ejner Johansson volt.

Johansson már kisgyerekként elkezdett színészkedni, miután édesanyja észrevette tehetségét, és elkezdte meghallgatásokra vinni. Nyolcévesen már egy off-Boradway-darabban állt színpadon Ethan Hawke oldalán. Ezután reklámokhoz kezdett castingokra járni,

de annyira nehezen dolgozta fel a visszautasítást, hogy édesanyja elkezdte visszavenni a filmes próbálkozásait.

1994-ben, 9 évesen debütált a vásznon a Világgá mentem című filmben, majd Sean Connery lányát játszotta az 1995-ös Egy igaz ügyben. 1996-ra már a kritikusok is kiemelték látványos tehetségét és izgalmas, egyben békés auráját.

Az igazi áttörés 1998-ban jött, amikor egy traumatizált tinédzser bőrébe bújt Robert Redford filmjében, A suttogóban. A Chicago Film Critics Association a legígéretesebb színésznő díjával jutalmazta. Ezután gőzerővel folytatta a munkát, voltak tinédzser-szerepei, majd 2001-ben játszott Az ember, aki ott se volt című Coen-testvérek-filmben.

hirdetés

Szerepelt az Amerikai rapszódia, részben Budapesten játszódó, Gárdos Éva-féle filmben. A Gárdos élettörténetéről szóló filmben Johansson a főhős kamaszkori énjét játszotta, kapott is érte egy díjat a Young Artist Awardson.

A 2003-as év óriási sikerrobbanást jelentett a számára, ugyanis kétszeresen is Golden Globe-ra jelölték, egyrészt a Leány gyöngy fülbevalóval című filmben, másrészt az Elveszett jelentésben nyújtott fantasztikusan természetes alakításáért. Tényleg felejthetetlen a film is, valamint a Johansson és filmbeli partnere, Bill Murray közti kémia. 

Játszott volna a Mission: Impossible III-ban, de egyeztetési problémák miatt kilépett, helyette A szigetet választotta, ami viszont nem sült el annyira jól. Viszont Woody Allen ezután választotta időszakos múzsájának: a Match Pointban (2005) és a Vicky Cristina Barcelonában (2008) is szuper volt. Ugyanebben az évben Natalie Portman oldalán láthattuk A másik Boleyn lányban.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
1-1.jpg

Hiányzik a mozi? Streamingelj otthon, ezek az áprilisi újdonságok

Most otthon is megnézheted Tarantino legújabb filmjét, Adam Sandler és Tom Hanks legfrissebb munkáit és az Oscar legnagyobb nyertesét is.
fotó: HBO - szmo.hu
2020. április 06.


hirdetés

Válogass az áprilisi streaming-újdonságok/ínyencségek közül, mi is megnéztük, mi az, ami kihagyhatatlan.

1. Volt egyszer egy Hollywood

Tarantino nyáron bemutatott mozija egyszerre főhajtás Hollywood aranykora előtt, összekacsintós vélemény az álomgyár árnyoldalairól és a külső csillogásról, óda a naivitásról és a reményről, egy meggyilkolt sztárocska (Sharon Tate), egy áttörni sosem tudó színész (DiCaprio karaktere) és haver-kaszkadőre (Brad Pitt) között. Aki ismeri a Mester munkáit és a stílusát, annak ez kifejezett élvezet lesz. Az HBO Go-n tekinthető meg.

2. A két pápa

A Netflix produkciója két nagyszerű színész (Anthony Hopkins és Jonathan Pryce) remek találkozása, ugyanakkor vallásfilozófiai elmélkedés, és egy korszak lezárulásának, illetve egy másik indulásának leghitelesebben elmesélni megkísérelt, fikciós története. Benedek pápa és Ferenc pápa két iskolát, kétféle gondolkodást képviselt, és így húsvét környékén még érdekesebb elgondolkodni azon, milyen értékek mentén próbálják ezek a férfiak irányítani a katolikus egyházat, s milyen erkölcsi és személyes dilemmákba ütköznek.

hirdetés

3. Elveszett lányok

Szintén a Netflixen látható ez a misztikus thriller, amit a műfaj kedvelői biztosan bírni fognak. A sztori szerint amikor Mari Gilbert, egy középkorú nő lánya eltűnik, a rendőrség passzivitása arra motiválja a nőt, hogy maga kezdjen el nyomozni, s rögtön bele is fusson több mint egy tucat meggyilkolt szexmunkás esetébe.  

4. Kill Chain - Kiberháború az amerikai választásokon

Ez az egész estés dokumentumfilm az HBO Go kínálatában látható, s alkotóit az érdekelte,  mennyire biztonságos a választásoknál alkalmazott informatikai technika, és bemutatják, mennyire védett a külső behatolásoktól a szavazási rendszer. Az máris biztos, hogy a 2016-os elnökválasztás alapján a 2020-as választás is veszélyben van. Hátborzongató tényekre derül fény, például hogy vannak veszélyes programok a rendszer egyes részeinek megbolygatására, egészen a szavazólapokig.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
megacsendis-cim.jpg

Premier: Müller Péter Sziámi, Polgár Péter és Takáts Eszter közös dala

A „Még a csend is” című számhoz karanténklipet is készítettek, amit mindenki a saját otthonában rögzített.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. április 09.


hirdetés

Müller Péter Sziámi és Polgár Péter 1992-től öt éven át játszottak együtt a Sziámi zenekarban. Sokak szerint ez volt a csapat "nagy korszaka", amihez olyan lemezek kötődnek, mint a Testből testbe, a Mr Pornowsky előkerül, az Olyan vagy!!!, vagy éppen a Tapasztalat című válogatásalbum.

Később is jó néhány közös dalt írtak, például Polgár Péter lánya, Odett számára, akinek zenekarában 10 évig ő maga gitározott, Müller pedig a szövegek többségét jegyzi. Ebbe a sorba illeszkedik az alább hallható szám, ami gyakorlatilag a járvány kitörése előtti utolsó nyugalmas napokban született.

Takáts Eszter és Müller Péter Sziámi kapcsolata sem új keletű, még közös zenekaruk is volt Catsandox néven. Bár ez végül csak rövid életűnek bizonyult, Péter ezután is figyelemmel kísérte Eszter munkásságát. Angyalduett címmel az AndFriends repertoárjában is szerepel egy szám, amit együtt énekelnek, „Angyalduó” néven pedig több koncertet is adtak kettesben.

Az újabb koprodukció azután merült fel, hogy Eszter Zala megyébe költözött egy kis faluba, Zalaegerszegtől nem messze, ahol Polgár Péter lakik. Ő januárban tartott egy szerzői estet, ahová Odett mellett mindkettőjüket meghívta.

Eszter vendégénekesként szállt be a „Még a csend is” című számba, és ez olyan jól sikerült, hogy rögzítették is hármójuk előadásában.

hirdetés

A dalhoz a jelenlegi lehetőségekhez alkalmazkodva "karanténklipet" is készítettek, mindenki a saját otthonában:

A „Még a csend is” mellesleg Müller Péter Sziámi januárban indult új projektjének része, melynek keretében elhatározta, hogy mindennap ír egy dalt, amiket sorra közzé is tesz YouTube-csatornáján. Ez a hetedik a sorban, de az első, amit a nagyközönség is hallhat.

Összesen már közel száznál jár, ezeket április második felében kezdi el megjelentetni.

A megírt dalok persze idővel még sokat változhatnak: pontos hangszerelésük nincs is, csak a szöveg, az énekdallam és a prozódia készül el, amit aztán attól függően lehet alakítani, milyen formáció repertoárjába kerül be.

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!