hirdetés
Most nézd meg a Szabadság-tér gyönyörű épületeit, mert nem takarják őket lombok
Érdemes egy órát szánnod Budapest egyik legszebb terére.
Szöveg és fotó: My Secret Budapest - szmo.hu
2019. január 15.


hirdetés

<

„Télen nézd végig a Szabadság tér épületeit, amikor a fák lombja nem takarja el a homlokzatokat” ajánlotta nekem valaki, és én megfogadtam a tanácsot. Budapest egyik legszebb tere, gyönyörűen tervezett házakkal és középületekkel. És szinte mindnek megvan a maga izgalmas története, szinte mindről külön cikket lehetne írni.

Most csak arra vállalkozom, hogy általánosságban bemutassam nektek a Szabadság teret, és elmondjam, miért néz ki így, mikor nyerte el jelenlegi formáját, és mit láthatsz itt, ha körbesétálod.

Kizárólag a tér összképét meghatározó épületekre összepontosítok, a szobrokat és emlékműveket külön mutatom be.

Egykor itt állt az Újépület. Ugyanolyan gyűlölt intézmény volt a magyarok szemében, mint az 1848-48-es forradalom és szabadságharc után emelt Citadella a Gellért hegyen. Az Újépületet ugyanis a szabadságharc után börtönként használták, és 1849. október 6-án az udvarán végezték ki gróf Batthyány Lajost.

Pesten a XVIII. század végén rendelte el egy katonai létesítmény felépítését II. József az akkor még homokkal borított területen. 1786-ban kezdték el építeni, de csak az 1810-es években fejezték be. Az erődítményt a pestiek Újépületként, Neugebäudeként emlegették. A XIX. század elején az ötödik tüzérezred laktanyája lett.

Az Újépületet a kiegyezés után polgári célokra kívánták használni. Végül 1898-ban lebontották, és részben a helyén alakították ki a Szabadság teret. A területe ekkor már sokkal többet ért, mint az Újépület építésekor, mivel egyrészt már állt az Országház jelenlegi épülete, másrészt a század végén a millenniumi ünnepségeknek, a Nagykörút kialakításának és pesti népesség növekedésének, valamint a növekvő turizmusnak köszönhetően gyors ütemben folytak az építkezések Budapesten. Ide kattintva láthatod, milyen volt az Újépület.

A Szabadság teret részben az Újépület, részben az annak déli oldala mentén elterülő Széchenyi Sétatér helyén alakították ki Palóczy Antal tervei szerint.

"Ahogy az Andrássy út és a Nagykörút építésénél is a városkompozíció építtetői számára 30 éves ingatlanadó-mentességet adtak, ezt a Szabadság tér kompozíció építtetői számára az 1894. évi XX. tv. adta meg azzal a kikötéssel, hogy az újonnan épülő házaknak 1905. augusztus 1-jén lakhatási engedéllyel rendelkezve késznek kell lenniük, ha nem, elesnek az adómentességtől. Ez utóbbit senki sem kockáztatta meg. A térre néző kilenc különböző méretű és stílusválasztású épületen kívül további húsz telek húzódik meg a keretező és a térbe betorkolló utcákban, az egykori "Új Épület" területén" - írja a szecessziós magazin.

A Duna-parthoz közelebb eső oldalán áll az egykori Tőzsdepalota, a Magyar Televízió későbbi székháza. A historizáló, késő eklektikus stílusú épületet Alpár Ignác tervei alapján emelték 1902 és 1905 között. Egy régi Budapest útikönyv az Kapitalizmus korának jellegzetes építményeként, a pénz templomaként említi, és ebben, tényleg van valami: oszlopaival, díszeivel, monumentalitásával, szépségével valóban egyfajta templomra emlékeztet.

Vele szemben a pénz egy másik, kisebb temploma látható, a Magyar Nemzeti Bank székháza, ami a Tőzsdepalotával egy időben épült, szintén Alpár Ignác tervei alapján.

Gyönyörű és sokak kedvence az a szecessziós épületegyüttes, amely ma az Egyesült Államok Nagykövetségéhez tartozik. A Szabadság tér 10. és 11. szám alatti épületeket Kármán Géza Aladár és Ullmann Gyula tervezte, és teljes egységet alkot a tervezők harmadik, a 12-es szám alatt álló palotájával. Az építészek a bécsi szecessziót követték, ezért nem láthatunk a homlokzaton organikus, harsogó, szenvedélyes, szinte túlburjánzó növényi díszeket (mint például a csodaszép, szegedi Reök-palotán), hanem egyfajta finom eleganciát képviselnek.

A tér az Országház felé eső oldalon íves záródású, és négy palota adja aki a félkörívet – ez még szembetűnőbb volna, ha a figyelmet nem vonná el a szovjet hősi emlékmű, bár így is látszanak a szépen tervezett, egymáshoz és a térhez is illeszkedő, mégis, egymásról eltérő küllemű épületek.

Ezek egyike a ma üresen álló Adria Palota, a Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. egykori székháza. A palota Meining Artúr tervei alapján épült 1900-ban. H esetleg elfelejtenénk, hogy tengerhajózáshoz kapcsolódik, akkor eszünkbe juttatják a homlokzaton a hajóorrok, a hajókötelek, a gyűrűk és a szobrok – bár utóbbiak közül többnek is egyre lehangolóbb az állapota, van, amelyiknek már a feje is hiányzik… Azért érdemes szemlélődni, figyelmi a homlokzatot, és keresni rajta az érdekességeket.

Mellette áll egy kifejezetten a nemzeti érzelmekre ható épület. A neoreneszánsz stílusú palota Schannen Ernő tervei alapján készült, és érdekessége a timpanon. Középen Kossuth Lajos áll, egyik oldalán Petőfi Sándort, a másik oldalán Eötvös Józsefet láthatjátok. A tudás és gyarapodás jelképei (család, méhkas, fogaskerék, dolgozó emberek, kovács üllővel stb.) mellett a hazafiságot Gábor Áron ágyúja erősíti. Ha van időtök, minden egyes figurát próbáljatok meg szemügyre venni.

„Meinig Artúr tervezte a két középső íves palota közül a jobb oldalit is neorokokó stílusban. Az 1899 és 1900 között épült középkupolás palota építtetője Dungyerszky Lázár volt. A kőburkolatos épület ép architektúrájából csak a középoszloppárok tetejéről egy-egy szoborpár tűnt el az idők folyamán” - írja a szecessziós magazin.

Nagyon szeretem a Sváb-házat a csipkés oromdíszekkel. A telket Sváb Imre nagybirtokos vette meg, Gyalus László építész pedig neoromán-eklektikus stílusú lakó- és üzletpalotát tervezett számára. 1900 és 1901 között épült fel. Az alsó szinten évtizedekig kávéház működött.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Eldőlt: elbontják a Nyugati téri felüljárót
A döntést viszont még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 17.



A Főváros Közfejlesztések Tanácsa 2019. május 14-i ülésén döntött arról, hogy hamarosan elbontják a Nyugati téri felüljárót - írja a pestbuda.hu. A felüljáró bontása már évek óta tervben volt, de úgy tűnik, hamarosan tényleg eltűnik. Tarlós István főpolgármester a szerda reggeli Kossuth Rádiónak adott interjújában azt mondta,

a bontásra azért van szükség, mert a felüljáró városképi szempontból rendkívül csúnya.

A Nyugati téri, kétszer egysávos, 420 méter hosszú felüljárót 1981. november 10-én adtak át, építése az észak-déli metró beruházásához kapcsolódik, ugyanis akkor úgy gondolták, hogy az autós felszíni közlekedésnek kell előnyt adni. A felüljáró bontása viszont az elmúlt években többször is felmerült a portál szerint, de eddig a szakemberek azt mondták, csak akkor lehet elbontani a felüljárót, ha épül helyette egy közúti aluljáró. Ez pedig a portál szerint azért lett volna költséges, mert a "Nagykörút tele van nagy átmérőjű alapközművekkel, így azok alá kellett volna vinni az alagutat".

A főpolgármester viszont azt mondta, hogy a tervezést végző FŐMTERV szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés. A közfejlesztési tanács pedig ezt a javaslatot elfogadta. Ugyan utaltak rá, hogy a megoldás nem lesz egyszerű, hiszen azt is biztosítani kell, hogy az ott közlekedő a 4-es és a 6-os villamosok a jelenlegi gyakorisággal közlekedhessenek.

Tarlós István ugyanakkor azt is elmondta, hogy a felüljáró lebontását még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia, de a portál szerint azt is megemlítette, hogy eddig mindkét testület minden esetben jóváhagyta a közfejlesztési tanácsi döntéseket, így most is erre számít.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
Agyonszerkesztett fotóval hirdeti Budapestet egy thaiföldi utazási iroda
Hát, így még biztos soha nem láthattuk a magyar fővárost... De talán nem is baj. :D
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 15.



Érdekes hirdetésre bukkant egy thaiföldi utazási iroda oldalán a Bangkok Charlie Facebook-oldal. A plakáton ugyanis eredetileg egy európai körutazását hirdetnek, viszont az egész tulajdonképpen egy Photoshop-katasztrófának tűnik.

Ha ránézünk a fotóra, akkor először a magyar főváros, Budapest ugrik be, igen ám, de közben egy képen igazából minden szerepel, amit egy turista a Magyarország-Csehország-Ausztria körúton láthat.

A másik poén, hogy az utazás igazából 7 nap és 4 éjszaka, tehát körülbelül mondjuk pont ennyi fog megmaradni egy turista fejében a körútról. A Facebook-oldal, ami rátalált a különleges ajánlatra tulajdonképpen csak "szelfikörútnak" nevezi ezeket az ajánlatokat.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Látványos videó: így néz ki madártávlatból a megújuló Városliget
A magasból is megnézhetjük, hol tartanak a Liget Budapest Projekt fejlesztései.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 11.



A Városligetbe látogatók idén is több elkészült projektelemet vehetnek majd birtokba.

Még ebben az évben átadják Magyarország egyik legkomplexebb játszóterét. Befejeződik az egyik legszebb épület, az Olof Palme Ház rekonstrukciója is, az épületet Millennium Háza néven ősszel nyílik meg a századfordulós Budapestet megidéző interaktív tárlattal. A Millennium Háza előtt egy kialakítanak egy új, gyönyörű rózsakertet is.

Hamarosan elkészül az Európa legnagyobb és legmodernebb múzeumi háttérintézménye, az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK) is.

A végéhez közelít a Szépművészeti Múzeum szoborgyűjteményének a jövőben otthont adó Komáromi Csillagerőd. A Magyar Zene Háza kivitelezési munkálatai a tervek szerint haladnak, a kivitelezés magasépítési szakaszba lépett, az új ismeretterjesztő központ várhatóan 2021 végén nyitja meg kapuit. Idén elkezdődik az egykori Petőfi Csarnok területén felépülő Új Nemzeti Galéria, valamint a Magyar Innováció Házaként megnyíló Közlekedési Múzeum épületének kivitelezése.

A jövő évben újabb sportpályákat és egy két kilométeres futókört is átadnak.

Az ifjúsági sportpályákat rengeteg iskolás és hobbi futó használja, de oda járnak edzeni a Rippel fivérek és a Rippel Brothers Akadémia artista növendékei is.

A nemzetközi hírű magyar artisták, többszörös Guinness-rekorderek Rippel Ferenc és Rippel Viktor gyakran tart növendékeinek órát a modern pályákon.

2020-ban az autóval érkező már használhatják a Dózsa György úti 800 férőhelyes mélygarázst.

A Néprajzi Múzeum ikonikus épületének kivitelezése már javában zajlik az 56-osok terén, a világ legjobb középületének választott múzeum 2021-re készülhet el.

Jövőre a Városligeti Gyermek és Ifjúsági Színház építése is elindul, 2022-ig pedig megvalósul a Városliget 100 hektáros parkjának teljes kert- és tájépítészeti megújítása.

A megújuló Városliget parkrészei igazán népszerűek. A Kutyás élményparkban negyedmillióan jártak az elmúlt évben. Gyakori vendégek itt a sztárok is, köztük Kulcsár Edina, aki kiskutyájával Fifikével elsőként tesztelte a parkot.

Látogatott a látássérültek pihenését szolgáló Vakok Kertje, amit Agárdi Szilvi énekesnő is kipróbált sorstársaival.

A Liget Budapest Projekt keretében tavaly befejeződött a Szépművészeti Múzeum történetének legátfogóbb rekonstrukciója és modernizációja is, így újra régi pompájában látható a több mint 70 évig lezárt Román Csarnok.

Ha érdekel a látványos videó is, lapozz

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Bezár a Keleti 2 hétre, teljesen megváltozik a vonatok menetrendje
Május 13-tól és május 26-ig a Keleti pályaudvarról induló és oda érkező vonatokat más budapesti pályaudvarra irányítják. Ne indulj útnak rutinból!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 09.



Jövő hétfőtől bezár a Keleti pályaudvar, szinte az összes budapesti vonalon változások lesznek. A hírről az MTI is megjelentetett egy közleményt, de a Máv a honlapján is megírta, mi minden módosul.

Mint azt korábban már megírtuk, május 13-tól 26-ig, két hétre zárják le Keletit karbantartás miatt.

Ebben az időszakban az érintett vonatok mindegyike módosított menetrend alapján közlekedik.

A felújításra azért van szükség, hogy a Keleti pályaudvaron csökkenjen az üzemzavarok, a meghibásodások száma, megelőzzék a sebességkorlátozások bevezetését, pontosabban közlekedjenek a vonatok. A munkák azzal kezdődtek egyébként, hogy megtervezték egy sor bódé elbontását a pályaudvar épületében.

A legfontosabb változás a menetrendben: a győri vonalról az IC-k és a railjetek a Délibe érkeznek, a pécsi IC-k Kelenföldön fordulnak. A Budapest-Újszász-Szolnok vonalról a személyvonatok és zónázók egy része Kelenföldre érkezik, másik fele Kőbánya-felsőn fordul. A Pécelig közlekedő személyvonatokat és a piliscsabaiakat összekötik. A Békéscsabára induló és onnan érkező vonatok a Nyugati pályaudvarról indulnak és oda érkeznek, a záhonyi sebesek Szolnokon fordulnak vissza.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x