hirdetés
cm29.jpg

Mit csinálnak a srácok ezekkel a fura biciklikkel?

Mik ezek a fura, hosszú biciklik, amik fel és alá rohangálnak Budapesten? A legtrendibb futárcéget mutatjuk be.
Interjú: Berei Dániel - szmo.hu
2015. május 21.


hirdetés

2011-ben indult el a Kantaa. A nevet egy finn eredetű ige adja, jelentése, hoz, visz, cipel. Ezt csinálják ők is, méghozzá Budapesten, fura kinézetű teherbringákon. Erős Levente társadalmi vállalkozásában a legfontosabb dolog a bizalom, a kapcsolatok és hogy olyan dolgokat szállítsanak, amivel ők is egyetértenek.

A Kantaának több partnere is van, együttműködnek például egy közösségi bicikliszervízzel, ahol némi adomány fejében egész évben magad szerelheted a bringád, ha baj lenne vele. Céljuk van: szebbé és zöldebbé tenni a várost, terjeszteni a trendi és divatos igét, miszerint a füstös kocsik nélkül is tök jól megvagyunk. Erős Leventével, a Kantaa ötletgazdájával beszélgettem.

- Hogyan indult el a Kantaa?

- Hat évig voltam biciklifutár, de amikor jött a válság, akkor volt ebben a szakmában egy komoly váltás. A Hajtás Pajtással kezdődő, hagyományos biciklifutár cégeknek mind nehezebbé vált a helyzetük, mert egyre kevesebb megrendelés volt, de egyre többen szerették volna kipróbálni a biciklis futárkodást - így egyre több cég alakult.

hirdetés

Én az egyetem mellett kezdtem el, akkor ez az egész a velejéig egy nagyon menő dolog volt. Egyébként az IT területén dolgozom és nem éreztem magam jól egész nap a számítógép előtt, kellett a mozgás. Ezért futárkodtam jó pár évig, de egy idő után az volt az érzésem, hogy „hagy csináljam már meg én ezt az egészet...!“. Nagyon sok cégnél megfordultam, és mindig azt gondoltam, hogy én ezt jobban tudnám csinálni.

Kitaláltam, hogy alapítok egy céget, mert én jobban szervezek fuvarokat, jobban szót értek a megrendelőkkel, satöbbi. A kisvállalkozóság minden nyűge a nyakamba szakadt, de így is csináltam pár évig. Egy-két év után ismét jött a felismerés:

"
bringás futárcég már van sok. Csinálni kellene valami különlegeset. Így jött a teherbiciklizés ötlete.

11058537_643753219086628_5614134727853367383_n

10644209_586830494778901_7538930331329085008_o

- Karácsonyfákat szállítottatok először.

- Így van. Külföldön nyitott szemmel jártam, olyat kerestem, ami innovatív dolog, de a bringázáshoz köthető, és láttam, hogy Portlandben így viszik a karácsonyfákat. Ezt adaptáltuk Budapestre. Azért többes számban beszélek, mert nem egyedül csináltam, egy baráti társaság jött össze erre a projektre.

Ez 2011-ben volt, következő évben pedig dolgozni kezdtem egy vállalkozásfejlesztő céggel, a Kreaterrel, ők csinálják az iGEn-programot (Innovatív Generáció). Nagyon szimpatikusak voltak nekem, meg talán én is nekik, ezért rengeteg segítséget kaptam tőlük, hogy létrejöjjön ez a társadalmi vállalkozás. 2012-ben már év közben is szállítottunk nehéz dolgokat A-ból B-be, így indult a Kantaa évközi működése, amúgy teljesen szervezetlenül.

- És a teherbiciklikhez honnan kaptál ötletet? Kik gyártják ezeket a bringákat?

- Rengeteget utaztam és mindig figyeltem a külföldi teherbringákat. Nijmegenben, Hollandiában például van egy éves teherbringa-találkozó, onnan rengeteg ötletet ellestem. Három-, négy-, két kerekű, elölhordós, magasított, alacsonyabb, hosszabb, rövidebb, gyerekszállítós, kajaszállítós, koporsószállítós, mindenféle bringa volt ott, iszonyat inspiráló volt az egész.

- Koporsószállítós?

- Igen, teljesen beteg dolog szerintem... (nevet) A hollandoknál és a dánoknál van ennek az egésznek a magja, utóbbiak például teherbiciklis futárversenyt is tartanak (2014-ben ezt a Leventéék is elkezdték, idén is lesz, a Városligetben - a szerk.) Innen igyekeztem mindig a legjobb dolgokat ellesni, és szigorúan magyar gyártókkal, például Cyclonomiával vagy a Hampival legyártatni.

sillekongstad

- Mikor lendült be a dolog?

- 2013-ban jött egy bloggerlány, hogy írna rólunk. Ezután találtak meg az országos lapok is és elindult egy tök spontán médiafelhajtás. Az embereket elkezdte érdekelni, hogy mit is csinálunk. Azt vettük észre, hogy őket is akkor érdekli jobban, ha nem szürke, lezárt dobozokat szállítunk, hanem valami látványosat. Plusz tudnak azzal a termékkel azonosulni. Így alakult ki egyébként a megrendelő körünk is,

"
velünk csak olyanok szállíttatnak, akiknek a termékei hordoznak valami zöld üzenetet.

Így került szóba például az organikus (azaz bio-) zöldség, amit most szállítunk, vagy a Házikó nevű hidegkonyha ételei, amelyek szigorúan egészséges alapanyagokból készülnek. Folyamatosan keressük azokat a dolgokat, amelyeknek az üzenetével egyetértünk - egy jó üveg bort például. Mi úgy próbálunk segíteni, hogy a cég vagy a termék arculatához hozzáteszünk azzal, hogy nem valami kedvetlen, szürke futár viszi ki a cuccát és vágja hozzá a megrendelőjéhez: „itt írd alá!“ Ha minket bíz meg valaki, egy vidám, értelmes, karakteres ember nem mindennapi módon fogja célba juttatni az áruját. Mindenkivel jó közösséget próbálunk építeni, a megrendelővel, a megrendelő megrendelőjével és itt, a csapaton belül is.

- Kikből áll a csapat?

- Eleinte a már meglévő barátaimból állt össze a csapat, most a nyolcfős csapat tagjai lettek a barátaim. Eljött az idő, amikor hirdetéseket kellett feladni, mert nem voltunk elegen. De sosem volt nagy az elvárás a futárokkal szemben, aki úgy érezte, kipróbálhatta magát. Máshol csak olyan lehet futár, aki vagány, aki vágja a várost, akinek óriási dumája van. Szerintem meg, ha kedved van, elszántságod és egy picit is akarod az egészet, akkor meg tudod tanulni.

1966773_445823832212902_2127996436_n

Levi hoz, visz, cipel

1404473_397210750407544_840986557_o

- Milyen biciklikkel mentek most? Ez a sárga elölszállítós van mindenkinek?

- Nem, többféle biciklink van, folyamatosan kísérletezünk azzal, hogy melyik a legjobb. Úgy néz ki, hogy most ez a rózsaszín a legjobb típus. Mi is a kicsiket támogatjuk, nem hozunk külföldről, mindent építtetünk külföldi minta alapján. Ezek a kapcsolatok nagyon fontosak nekünk.

- Hogy néz ki egy futár napja?

- Kétféle munka van nálunk. Az egyik a klasszikus futármunka, amikor a futárt ad hoc módon hívják, megy házhoz és hoz-visz. Ezt próbáljuk visszaszorítani a másikhoz képest, mert a másik munka könnyebben megszervezhető. Ekkor a partnerek termékeit visszük például viszonteladókhoz. A futár bejön, megtervezi, merre a legrövidebb, majd az átlagosan 20-30 (de van hogy 50-60) címet letekeri. Visszajön, leteszi a Cargót (Cargobike, a teherbringák elnevezése – a szerk.), kicsit adminisztrál és mehet pihenni.

- Miket hoztok, visztek, cipeltek?

- Eleinte, a karácsonyfa után szóróanyagokkal, fesztiválok szórólapjaival indultunk. Aztán ezt továbbgondoltuk, és elmozdultunk, mostanában leginkább a zöldség irányába, ezzel együtt viszünk egy csomó olyan kaját, ami az egészséges életmódhoz kell. Egy – most már mondhatom – barátom például Zsámbokon kertészkedik, ahogy húzza ki a zöldséget a földből, mi visszük. Ő azon van, hogy az embereknek egészséges kaját kell enni, mert akkor élnek sokáig. Nagyon egyetért a mi víziónkkal, ezért szállíttat velünk. Azt vettem észre, hogy akiknek az ilyesmi fontos, azoknak nagyon tetszik a teherbicikli.

10562506_645924452202838_4776525906833428146_o

Rómában is a zöldséget nyomják. Az ilyen cégek számos nagyvárosban tönkrementek egyébként, szerintem azért, mert nagyon random dolgokat, szürke dobozokat szállítottak. Azt gondolom – és az idő majd eldönti, igazam van-e –, hogy a víziónk miatt lehetünk fenntarthatóak. Ebben benne van a coolfaktor, a zöldfaktor és a „de érdekes"-faktor is...

- Mennyit biciklizel egy évben?

- Olyan 15 ezer kilométert.

- Van valamilyen víziótok egy szebb és jobb Budapestet illetően?

- Már így is sokkal szebb lett Budapest, mint 15 évvel ezelőtt volt. Egyébként még több teherbiciklit, még több lezárt utcát, még több sétálóutcát szeretnénk! Nem mondom, hogy ki kell tiltani az autókat a városból, mert én is az V. kerületben nőttem fel, és nekem is volt autóm. Tudom, mennyire nehéz ott parkolni és mennyire nem örültem volna, ha ki vagyok tiltva.

"
De van például olyan cég, amelyik egy kis levelet is autóval szállít ki. Ez hülyeség,

gazdaságilag, közlekedési szempontból és környezetvédelmi szempontból is. Ezt kellene megszervezni, meg kellene reformálni a belvárosi teherszállítást. Hozzáteszem, egyrészt már eddig is nagyon sokat fejlődött ebben a város, másrészt, amikor erről beszélgettünk a BKK-val, nagyon pozitívan álltak a változtatásokhoz, látszott, hogy szeretnének fejlődni.

Egyébként elég nehéz dolgunk van nekünk a Kantaánál, ha bele akarunk szólni a város szabályozásába. Nyugaton ott jöttek létre teherbiciklis cégek, ahol történelmi okokból le volt zárva a belváros. Lyon, Nijmegen, Brugge és Cambridge ilyen például. Ott szinte természetszerűen jelentek meg ezek a cégek. Nálunk fordítva van, mert ahogy elterjedt a biciklis kultúra, és Budapest egy trendi, biciklis várossá vált, úgy jelentünk meg mi is. Most pedig ehhez a megváltozott körülményhez kell alakítani a szabályozást.

- Van egy gyűjtésetek az Indiegogon. Mire gyűjtötök? Mi az a Cargonomia?

- A Cyclonomia tök jó partnerünk kezdetek óta. Ők gyártják és szervizelik a bicikliket évek óta. Mindketten társadalmi és zöld vállalkozás vagyunk és velük együtt megpályáztuk a KÉK (Kortárs Építészeti Központ) egyik támogatását, ami a belvárosi üres üzlethelyiségek újrahasznosítására szólt. Nagyon sok önkormányzati üzlethelyiség áll tök üresen a körúton, illetve máshol is. A pályázat célja, hogy olyan társadalmi kezdeményezések kapjanak helyiségeket, amelyek hosszútávon is fenntartják önmagukat.

A Cargonomia:

Beadtuk a Cargonomia projektet, amit elfogadtak, így költöztünk be ide, a Dembinszky utcába. Rengeteg aktivitásunk van ennek kapcsán, például elindítottuk az első közösségi teherbringa-rendszert, itt is javíthatja az ember a biciklijét, programokat, kitelepüléseket szervezünk azért, hogy ezt a szemléletet elterjesszük. A szemlélet terjesztésében persze az is benne van, hogy azt reméljük, akinek ez megtetszik, majd velünk szállíttat - ez nem titok. Ez viszont csak erősítené az egész projekt üzleti lábát, a Kantaát, ami eltartja a „közösségi lábakat“.

Erre a projektre gyűjtünk most az Indiegogón, természetesen bringákat vennénk és a telephelyet tartanánk fenn a befolyó összegből. A Zsámboki Biokert zöldségeit és a Pipacs Pékség biopékáruit szállítjuk vele Budapesten, hogy az emberek egészséges zöldségeket és kenyeret fogyasszanak.

Ha tetszik, amit a Kantaa csinál, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
magyar-kezivvalogatott.jpg

Legyőzte a magyar férfi kézilabda-válogatott Szlovéniát az EB-n

A magyar válogatott 29-28-ra nyert az olimpiai kvalifikációs Európa-bajnokság középdöntőjének második fordulójában Malmőben.
MTI - szmo.hu
2020. január 19.


hirdetés

A magyar férfi kézilabda-válogatott 29-28-ra legyőzte Szlovéniát vasárnap az olimpiai kvalifikációs Európa-bajnokság középdöntőjének második fordulójában Malmőben.

Az első félidőben támadásban sokat hibáztak a magyarok, a védekezés sem volt megfelelő, így a szünetben háromgólos hátrányban voltak. A második felvonásban nagyszerűen kezdett a csapat, és egy 8-2-es sorozattal fordított. A rendkívül szoros, izgalmas hajrában a magyarok egy gólt megőriztek előnyükből, így életben tartották esélyüket az elődöntőbe jutásra.

A mezőny legeredményesebb játékosa Bánhidi Bence lett kilenc góllal.

A magyarok kedden Svédországgal, szerdán pedig Portugáliával találkoznak a középdöntőben. A csoport első két helyezettje az elődöntőbe jut, a harmadik pedig az ötödik helyért játszhat.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
pamkutya.jpg

PamKutya beelőzte Dancsó Pétert a YouTube-on

Már a paródiavideókkal népszerűvé vált párosé a legtöbb feliratkozóval rendelkező magyar nyelvű YouTube-oldal.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 23.


hirdetés

Alig egy éve számoltunk be róla, hogy a PamKutya élő videóban lépte át az egymilliós követői álomhatárt.

Ezzel azonban még csak a másodikak lettek a magyar nyelvű csatornák között a feliratkozók számát tekintve, abban ugyanis egészen idáig Dancsó Péter vezetett.

Most azonban a páros elérte az 1,14 milliós követőtábort, míg Dancsó jelenleg "csak" 1,12 millió feliratkozóval büszkélkedhet.

A statisztikákat nézve ha napra pontosan nem is lehet megmondani az előzés idejét, az valamikor tavaly novemberben történhetett meg

hirdetés

- szúrta ki a 24.hu.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
kezilabda-meccs.jpg

Olimpiai selejtezőt és elődöntőt érhet még egy győzelem a férfi kéziseinknek az Eb-n

A magyar együttes kedden 20.30-tól a pont nélkül álló Svédországgal, másnap 16 órától pedig Portugáliával találkozik. Elég egy csapatot megverni közülük.
MTI - szmo.hu
2020. január 20.


hirdetés

Amennyiben a várakozásokon felül szereplő magyar férfi kézilabda-válogatott még egy mérkőzést nyer az Európa-bajnokság középdöntőjében, jó esélye van kijutni az áprilisi olimpiai selejtezőtornára.

A kontinenstorna rendkívül fontos állomása az olimpiai kvalifikációnak. Az Európa-bajnok kijut a nyári, tokiói ötkarikás játékokra, a további két legjobban szereplő csapat pedig - a korábban olimpiai kvótát, vagy selejtezős részvételt nem szerzett együttesek közül - ott lehet a selejtezőtornán.

A középdöntőben szereplő 12 együttes között öt olyan van, amelynek már biztos a helye a selejtezőtornák egyikén: Norvégia, Németország, Svédország, Horvátország és Spanyolország, vagyis magyar szempontból nagy ellenfélnek Szlovénia, Portugália, Izland, Ausztria, Csehország és Fehéroroszország számít.

Ebből a hat válogatottból kellene ötöt megelőznie Gulyás István szövetségi kapitány csapatának, és a középdöntő második fordulója után úgy tűnik, ehhez már csak egy győzelemre van szüksége.

A bécsi I. csoportban Horvátország már biztosította helyét az elődöntőben, és erre a címvédő Spanyolországnak is minden esélye megvan. Magyar szempontból az is fontos, hogy a németek hétfő (ma) este ne kapjanak ki a társházigazda osztrákoktól, és szerezzék meg csoportjuk harmadik helyét, így a végső összevetésben Ausztria, Fehéroroszország és Csehország is a magyarok mögé kerülhetne.

hirdetés

Matematikailag még nem dőlt el, hogy a malmői II. csoport listavezetője, Norvégia ott lesz a legjobb négy között, de a legutóbbi két világbajnokság ezüstérmese egyelőre megállíthatatlannak tűnik.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
hide-the-pain.jpg

A magyar Hide the Pain Haroldot választották az évtized mémjének

Arató András még Grumpy Cat-et is meggyőző fölénnyel előzte meg a szavazáson.
Fotó: Facebook - szmo.hu
2020. január 18.


hirdetés

Az elmúlt évtizedben lett óriási felfutása az internetes mémeknek, nem csoda, hogy az Imgur megszavaztatta felhasználóit: szerintük melyik az évtized mémje?

Több mint 2000 alkotást jelöltek a netezők, amit az oldal egy 10-es listára szűkített.

Ezen a listán nyert meggyőző fölénnyel a magyar Hide the Pain Harold.

A korábban villamosmérnökként dolgozó Arató András stockfotójából lett mém 10 935 voksot kapott az összesen 54 768-ból, ezzel több mint 4500 szavazatot vert a népszerű morcos fejű macskára, a tavaly elpusztult Grumpy Catre, és az összes szavazat 20 százalékát söpörte be.

Arató egyébként világhíres lett azzal, hogy a nyilvánosság előtt felfedte magát, és több helyen (például a The Guardianben) mesélt mémmé válásának történetéről. A 75 éves villamosmérnök (aki 2019-ben a Coca Cola magyarországi reklámarca is lett) nemrég TED-előadást is tartott.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!