hirdetés
cm
Mit csinálnak a srácok ezekkel a fura biciklikkel?
Mik ezek a fura, hosszú biciklik, amik fel és alá rohangálnak Budapesten? A legtrendibb futárcéget mutatjuk be.
Interjú: Berei Dániel - szmo.hu
2015. május 21.


hirdetés

2011-ben indult el a Kantaa. A nevet egy finn eredetű ige adja, jelentése, hoz, visz, cipel. Ezt csinálják ők is, méghozzá Budapesten, fura kinézetű teherbringákon. Erős Levente társadalmi vállalkozásában a legfontosabb dolog a bizalom, a kapcsolatok és hogy olyan dolgokat szállítsanak, amivel ők is egyetértenek.

A Kantaának több partnere is van, együttműködnek például egy közösségi bicikliszervízzel, ahol némi adomány fejében egész évben magad szerelheted a bringád, ha baj lenne vele. Céljuk van: szebbé és zöldebbé tenni a várost, terjeszteni a trendi és divatos igét, miszerint a füstös kocsik nélkül is tök jól megvagyunk. Erős Leventével, a Kantaa ötletgazdájával beszélgettem.

- Hogyan indult el a Kantaa?

- Hat évig voltam biciklifutár, de amikor jött a válság, akkor volt ebben a szakmában egy komoly váltás. A Hajtás Pajtással kezdődő, hagyományos biciklifutár cégeknek mind nehezebbé vált a helyzetük, mert egyre kevesebb megrendelés volt, de egyre többen szerették volna kipróbálni a biciklis futárkodást - így egyre több cég alakult.

Én az egyetem mellett kezdtem el, akkor ez az egész a velejéig egy nagyon menő dolog volt. Egyébként az IT területén dolgozom és nem éreztem magam jól egész nap a számítógép előtt, kellett a mozgás. Ezért futárkodtam jó pár évig, de egy idő után az volt az érzésem, hogy „hagy csináljam már meg én ezt az egészet...!“. Nagyon sok cégnél megfordultam, és mindig azt gondoltam, hogy én ezt jobban tudnám csinálni.

Kitaláltam, hogy alapítok egy céget, mert én jobban szervezek fuvarokat, jobban szót értek a megrendelőkkel, satöbbi. A kisvállalkozóság minden nyűge a nyakamba szakadt, de így is csináltam pár évig. Egy-két év után ismét jött a felismerés:

"
bringás futárcég már van sok. Csinálni kellene valami különlegeset. Így jött a teherbiciklizés ötlete.

11058537_643753219086628_5614134727853367383_n

10644209_586830494778901_7538930331329085008_o

- Karácsonyfákat szállítottatok először.

- Így van. Külföldön nyitott szemmel jártam, olyat kerestem, ami innovatív dolog, de a bringázáshoz köthető, és láttam, hogy Portlandben így viszik a karácsonyfákat. Ezt adaptáltuk Budapestre. Azért többes számban beszélek, mert nem egyedül csináltam, egy baráti társaság jött össze erre a projektre.

Ez 2011-ben volt, következő évben pedig dolgozni kezdtem egy vállalkozásfejlesztő céggel, a Kreaterrel, ők csinálják az iGEn-programot (Innovatív Generáció). Nagyon szimpatikusak voltak nekem, meg talán én is nekik, ezért rengeteg segítséget kaptam tőlük, hogy létrejöjjön ez a társadalmi vállalkozás. 2012-ben már év közben is szállítottunk nehéz dolgokat A-ból B-be, így indult a Kantaa évközi működése, amúgy teljesen szervezetlenül.

- És a teherbiciklikhez honnan kaptál ötletet? Kik gyártják ezeket a bringákat?

- Rengeteget utaztam és mindig figyeltem a külföldi teherbringákat. Nijmegenben, Hollandiában például van egy éves teherbringa-találkozó, onnan rengeteg ötletet ellestem. Három-, négy-, két kerekű, elölhordós, magasított, alacsonyabb, hosszabb, rövidebb, gyerekszállítós, kajaszállítós, koporsószállítós, mindenféle bringa volt ott, iszonyat inspiráló volt az egész.

- Koporsószállítós?

- Igen, teljesen beteg dolog szerintem... (nevet) A hollandoknál és a dánoknál van ennek az egésznek a magja, utóbbiak például teherbiciklis futárversenyt is tartanak (2014-ben ezt a Leventéék is elkezdték, idén is lesz, a Városligetben - a szerk.) Innen igyekeztem mindig a legjobb dolgokat ellesni, és szigorúan magyar gyártókkal, például Cyclonomiával vagy a Hampival legyártatni.

sillekongstad

- Mikor lendült be a dolog?

- 2013-ban jött egy bloggerlány, hogy írna rólunk. Ezután találtak meg az országos lapok is és elindult egy tök spontán médiafelhajtás. Az embereket elkezdte érdekelni, hogy mit is csinálunk. Azt vettük észre, hogy őket is akkor érdekli jobban, ha nem szürke, lezárt dobozokat szállítunk, hanem valami látványosat. Plusz tudnak azzal a termékkel azonosulni. Így alakult ki egyébként a megrendelő körünk is,

"
velünk csak olyanok szállíttatnak, akiknek a termékei hordoznak valami zöld üzenetet.

Így került szóba például az organikus (azaz bio-) zöldség, amit most szállítunk, vagy a Házikó nevű hidegkonyha ételei, amelyek szigorúan egészséges alapanyagokból készülnek. Folyamatosan keressük azokat a dolgokat, amelyeknek az üzenetével egyetértünk - egy jó üveg bort például. Mi úgy próbálunk segíteni, hogy a cég vagy a termék arculatához hozzáteszünk azzal, hogy nem valami kedvetlen, szürke futár viszi ki a cuccát és vágja hozzá a megrendelőjéhez: „itt írd alá!“ Ha minket bíz meg valaki, egy vidám, értelmes, karakteres ember nem mindennapi módon fogja célba juttatni az áruját. Mindenkivel jó közösséget próbálunk építeni, a megrendelővel, a megrendelő megrendelőjével és itt, a csapaton belül is.

- Kikből áll a csapat?

- Eleinte a már meglévő barátaimból állt össze a csapat, most a nyolcfős csapat tagjai lettek a barátaim. Eljött az idő, amikor hirdetéseket kellett feladni, mert nem voltunk elegen. De sosem volt nagy az elvárás a futárokkal szemben, aki úgy érezte, kipróbálhatta magát. Máshol csak olyan lehet futár, aki vagány, aki vágja a várost, akinek óriási dumája van. Szerintem meg, ha kedved van, elszántságod és egy picit is akarod az egészet, akkor meg tudod tanulni.

1966773_445823832212902_2127996436_n

Levi hoz, visz, cipel

1404473_397210750407544_840986557_o

- Milyen biciklikkel mentek most? Ez a sárga elölszállítós van mindenkinek?

- Nem, többféle biciklink van, folyamatosan kísérletezünk azzal, hogy melyik a legjobb. Úgy néz ki, hogy most ez a rózsaszín a legjobb típus. Mi is a kicsiket támogatjuk, nem hozunk külföldről, mindent építtetünk külföldi minta alapján. Ezek a kapcsolatok nagyon fontosak nekünk.

- Hogy néz ki egy futár napja?

- Kétféle munka van nálunk. Az egyik a klasszikus futármunka, amikor a futárt ad hoc módon hívják, megy házhoz és hoz-visz. Ezt próbáljuk visszaszorítani a másikhoz képest, mert a másik munka könnyebben megszervezhető. Ekkor a partnerek termékeit visszük például viszonteladókhoz. A futár bejön, megtervezi, merre a legrövidebb, majd az átlagosan 20-30 (de van hogy 50-60) címet letekeri. Visszajön, leteszi a Cargót (Cargobike, a teherbringák elnevezése – a szerk.), kicsit adminisztrál és mehet pihenni.

- Miket hoztok, visztek, cipeltek?

- Eleinte, a karácsonyfa után szóróanyagokkal, fesztiválok szórólapjaival indultunk. Aztán ezt továbbgondoltuk, és elmozdultunk, mostanában leginkább a zöldség irányába, ezzel együtt viszünk egy csomó olyan kaját, ami az egészséges életmódhoz kell. Egy – most már mondhatom – barátom például Zsámbokon kertészkedik, ahogy húzza ki a zöldséget a földből, mi visszük. Ő azon van, hogy az embereknek egészséges kaját kell enni, mert akkor élnek sokáig. Nagyon egyetért a mi víziónkkal, ezért szállíttat velünk. Azt vettem észre, hogy akiknek az ilyesmi fontos, azoknak nagyon tetszik a teherbicikli.

10562506_645924452202838_4776525906833428146_o

Rómában is a zöldséget nyomják. Az ilyen cégek számos nagyvárosban tönkrementek egyébként, szerintem azért, mert nagyon random dolgokat, szürke dobozokat szállítottak. Azt gondolom – és az idő majd eldönti, igazam van-e –, hogy a víziónk miatt lehetünk fenntarthatóak. Ebben benne van a coolfaktor, a zöldfaktor és a „de érdekes"-faktor is...

- Mennyit biciklizel egy évben?

- Olyan 15 ezer kilométert.

- Van valamilyen víziótok egy szebb és jobb Budapestet illetően?

- Már így is sokkal szebb lett Budapest, mint 15 évvel ezelőtt volt. Egyébként még több teherbiciklit, még több lezárt utcát, még több sétálóutcát szeretnénk! Nem mondom, hogy ki kell tiltani az autókat a városból, mert én is az V. kerületben nőttem fel, és nekem is volt autóm. Tudom, mennyire nehéz ott parkolni és mennyire nem örültem volna, ha ki vagyok tiltva.

"
De van például olyan cég, amelyik egy kis levelet is autóval szállít ki. Ez hülyeség,

gazdaságilag, közlekedési szempontból és környezetvédelmi szempontból is. Ezt kellene megszervezni, meg kellene reformálni a belvárosi teherszállítást. Hozzáteszem, egyrészt már eddig is nagyon sokat fejlődött ebben a város, másrészt, amikor erről beszélgettünk a BKK-val, nagyon pozitívan álltak a változtatásokhoz, látszott, hogy szeretnének fejlődni.

Egyébként elég nehéz dolgunk van nekünk a Kantaánál, ha bele akarunk szólni a város szabályozásába. Nyugaton ott jöttek létre teherbiciklis cégek, ahol történelmi okokból le volt zárva a belváros. Lyon, Nijmegen, Brugge és Cambridge ilyen például. Ott szinte természetszerűen jelentek meg ezek a cégek. Nálunk fordítva van, mert ahogy elterjedt a biciklis kultúra, és Budapest egy trendi, biciklis várossá vált, úgy jelentünk meg mi is. Most pedig ehhez a megváltozott körülményhez kell alakítani a szabályozást.

- Van egy gyűjtésetek az Indiegogon. Mire gyűjtötök? Mi az a Cargonomia?

- A Cyclonomia tök jó partnerünk kezdetek óta. Ők gyártják és szervizelik a bicikliket évek óta. Mindketten társadalmi és zöld vállalkozás vagyunk és velük együtt megpályáztuk a KÉK (Kortárs Építészeti Központ) egyik támogatását, ami a belvárosi üres üzlethelyiségek újrahasznosítására szólt. Nagyon sok önkormányzati üzlethelyiség áll tök üresen a körúton, illetve máshol is. A pályázat célja, hogy olyan társadalmi kezdeményezések kapjanak helyiségeket, amelyek hosszútávon is fenntartják önmagukat.

A Cargonomia:

Beadtuk a Cargonomia projektet, amit elfogadtak, így költöztünk be ide, a Dembinszky utcába. Rengeteg aktivitásunk van ennek kapcsán, például elindítottuk az első közösségi teherbringa-rendszert, itt is javíthatja az ember a biciklijét, programokat, kitelepüléseket szervezünk azért, hogy ezt a szemléletet elterjesszük. A szemlélet terjesztésében persze az is benne van, hogy azt reméljük, akinek ez megtetszik, majd velünk szállíttat - ez nem titok. Ez viszont csak erősítené az egész projekt üzleti lábát, a Kantaát, ami eltartja a „közösségi lábakat“.

Erre a projektre gyűjtünk most az Indiegogón, természetesen bringákat vennénk és a telephelyet tartanánk fenn a befolyó összegből. A Zsámboki Biokert zöldségeit és a Pipacs Pékség biopékáruit szállítjuk vele Budapesten, hogy az emberek egészséges zöldségeket és kenyeret fogyasszanak.

Ha tetszik, amit a Kantaa csinál, nyomj egy lájkot!


KÖVESS MINKET:




hirdetés
43 éve már beintett a halálnak, majd összeégett fejjel és tüdővel még kétszer a világ legjobbja lett
Niki Lauda halálával a Forma-1 egyik legnagyobb legendáját veszítette el a világ. Ő nemcsak egy született autóversenyző és egy sikeres világbajnok volt, hanem egy olyan ikonikus figura, akiről a motorsport rajongóin kívül is minden ember példát vehet.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 21.



"A Forma-1-ben minden idénynek 25 pilóta vág neki. És minden évben ketten meghalnak közülünk. Milyen emberek vállalnak ilyen munkát? Nem hétköznapi fazonok, annyi szent. Lázadók, bolondok, álmodozók, olyanok, akik nyomot akarnak hagyni, maguk után - akár az életük árán is"

- mondja Niki Lauda (azaz az őt alakító színész) a Hajsza a győzelemért (Rush) című film elején, ami Lauda és legfőbb ellenfele, James Hunt parázs rivalizálását mutatja be. Olyan élethűen, hogy az ember beleremeg, amikor belegondol: minden, amit ebben lát, valóban megtörtént Niki Laudával.

A fent említett sorok pedig tökéletesen jellemezték őt. Niki Lauda valóban mindent megtett azért, hogy a világ most, a halála után hősként, egy igazi legendaként emlékezzen rá.

Gazdag osztrák családba született Nikolaus Lauda néven, apja pedig azt szerette volna, hogy ő legyen az utódja a vállalkozása élén. Ám Niki nem volt elkényeztetett gazdag ficsúr, egyetemre sem akart menni, csak az autóversenyzés izgatta. Ezek után apja kitagadta a vagyonából, így nem az ő pénzén indította be karrierjét, hanem hitelekkel. Életbiztosítást kötött, majd azt elzálogosította, hogy elegendő pénzt szerezzen ahhoz, hogy bevásárolhassa magát a Forma-1-be. Hazájában, az 1971-es Osztrák Nagydíjon állhatott először rajthoz, amelyen végül nem ért célba, sőt az egész első szezonja pocsékul sikerült, de Lauda nem arról volt ismert, hogy feladja. Pláne nem a versenyzést.

Elszántságát bizonyítja az is, hogy amikor újabb banki hitellel bevásárolta magát a BRM istállóhoz, hogy jobb eredményeket érhessen el, volt, hogy még csak fizetést sem kapott a munkájáért. Az 1973-as Belga Nagydíjon viszont ötödik lett, így megszerezte első pontjait a világbajnokságban, a csapatfőnök pedig ezután fizetést ajánlott neki.

A fiatal osztrák ezután szárnyalt: folyamatosan megverte rutinosabb csapattársát, Clay Regazzonit, ezzel felhívta magára Enzo Ferrari, a legendás F1-es istálló alapítójának figyelmét. A következő évben már az ikonikus vörös autót vezethette. Pechjére akkor a Ferrarinak nem ment jól a szekér, Lauda pedig hamar rájött erre, amikor először ült új versenygépébe a csapat tesztpályáján, Fioranóban.

"Borzalmas! Úgy mozog, mint egy disznó" - panaszkodott a Ferrari egyik szerelőjének, miután megállt.

"Nem mondhatsz ilyet!" - mondta döbbenten a szerelő.

"Miért?" - kérdezett vissza Lauda.

"Ez egy Ferrari!"

"Ez egy sz.rkupac! Rohadtul alulkormányzott és a súlyelosztás is katasztrófa. Elképesztő! Minden körülmény adott, mégis ilyen sz.rt csinálnak!" - válaszolta Lauda kíméletlen őszinteséggel. Zöldfülűként is volt annyi bátorsága, hogy mindezt kimondja.

A Ferrari végül be is látta, hogy igaza van. Hallgattak Niki technikai tanácsaira, aki nemcsak pokoli sebességével és versenyzői képességeivel tűnt ki társai közül, de lenyűgöző műszaki tudásával is.

A versenyhétvégéken gyakran a szerelőkkel együtt dolgozott az autón a garázsban, de volt olyan is, hogy egymaga bütykölte. A kocsi tervezésére és fejlesztésére is hasznos javaslatokat tett, sőt a versenytaktikáját is magának dolgozta ki. Profizmusa és munkamorálja nemcsak a közvetlen kollégáit, de versenytársait és a szakértőket is lenyűgözte.

A kemény munka végül meghozta a gyümölcsét: a következő szezonban ő volt az egyik leggyorsabb pilóta, sorra futotta a pole pozíciós időket és nyert két versenyt is, viszont az autó megbízhatatlansága és saját rutintalansága miatt még nem tudott harcba szállni a világbajnoki címért. A második ferraris szezonjában azonban már semmi sem állíthatta meg abban, hogy ő legyen a világ legjobbja ebben a sportágban.

Ezek után hatalmas tragédia lett volna, ha már alig 27 évesen, pályafutása csúcsán elveszítette volna őt a Forma-1. Pedig nagyon közel volt hozzá.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
37 éve napi 2 órán át gondozzák kertjüket, az övék lett a legszebb az országban
Munkájuk elismeréseként megkapták a Britannia Legszebb Kertje címet.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 20.



A Daily Mail mutatta be azt az idős párt, akik nagyon komolyan veszik a kertészkedést, és naponta több órát is eltöltenek a szabadban, hogy növényeik a lehető legtökéletesebb állapotban legyenek.

Tony és Marie azt mondják. már 37 éve dolgoznak varázslatos kertjükön Walsallban. Otthonuk hátsó kertjébe összesen 3000 fajta növényt telepítettek, amik közül csupán kettőt nem a saját kezükkel ültettek. Azóta pedig minden egyes nap két órát töltenek a növényeik gondozásával.

A 37 év alatt a házaspár tagjai elmondásuk szerint 15 ezer fontot költöttek kertjük tökéletesítésére, ami nagyjából 5,5 millió forintnak felel meg.

Munkájuk elismeréseként megkapták a Britannia Legszebb Kertje címet, így érthető, hogy a kertre évente több ezren kíváncsiak, ám ők nem erre a legbüszkébbek.

Lapozz a kertről készült videóért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Gül Baba türbéjének kertjével nyerte el az Év Tájépítésze Díjat a tervező
Mutatjuk a fotókat Andor Anikó munkájáról.
My Secret Budapest - szmo.hu
2019. május 21.



Évszázadok óta legendás hely Gül Baba síremléke, és a török szent ember is legendává vált. Számtalan történet fűződik a nevéhez, türbéje és annak környéke nem csak a muszlim zarándokok, a turisták és a romantikus randihelyet keresők számára.

Budapesten szinte mindenki várta már, hogy a felújított épületegyüttes és a hozzá kapcsolódó kert újra megnyisson. Az építményekkel és történetükkel, illetve azzal, hogy ez a magyarországi rózsakultusz központi helye, korábban már foglalkoztunk.

Most a kertet mutatjuk meg nektek, mivel Gül Baba Türbe komplex táj- és környezetrendezési munkáinak köszönhetően a tervező, Andor Anikó kapta idén az Év Tájépítésze Díjat.

„Budán a József- vagy Kálvária-hegyen a császárfürdő közelében szőlőtőkékkel környezve áll magánosan egy csekélykerek épület, mellynek sárszinü falai, kúpos fedele s az alatta elszórt többi épületektől egészen kiváló alakja első pillanatra mutatják, hogy nem a mostani kor művei közé tartozik.” – írta 1855-ben a Vasárnapi Ujság Gül Baba Türbéjéről.

Az épületet és a környékét többször is átalakították a törökök kiűzése óta; az egyik legnagyobb átalakítást Wagner János végezte, aki megszerezte a szomszédos telkeket a 19. század második felében, majd a villájával körbeépítette a síremléket.

Budapest ostromakor a villa megsérült, és türbe, valamint a környékének 1974-es átalakításakor a földszintig bontották, létrehozva a kerengő alapját. 1994–ben újabb rekonstrukció történt, de a 2010-es évekre újabb felújításra volt szükség.

A rekonstrukció magában foglalta a kert felújítását is. Ennek egyik legfontosabb elem az volt, hogy a türbe és környezete egyensúlyba kerüljön, hogy megőrizzenek karakterisztikus és izgalmas részleteket, valamint továbbra is szerepet kapjanak a rózsák – hiszen a Gül Baba név a legenda szerint azt jelenti, a rózsák atyja, sőt, a legendárium része az is, hogy a Rózsadomb a szent dervis virágairól kapta a nevét.

A teljes képet koronázza meg a kert. A felújított épületegyüttes látványát hangsúlyozza mind a függőkert, mind a síremléket magában foglaló udvar.

Tavalyi képeinka hivatalos átadás előtt:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Sírva fakadt Marozsán Dzsenifer, miután Budapesten megnyerte újabb BL-címét
A magyar származású focista köszönetet mondott a családjának és megmutatta a csukáján díszelgő magyar zászlót is.
Fotó: MTI/Czagány Balázs - szmo.hu
2019. május 19.



A francia Olympique Lyon hatodszor, magyar származású középpályása, Marozsán Dzsenifer negyedszer nyerte meg a női labdarúgó Bajnokok Ligáját, amelynek szombati, budapesti döntőjében 4-1-re legyőzték az FC Barcelonát.

Marozsán Dzsenifer Budapesten született, így számára nagyon különleges volt a BL-döntő helyszíne. "Ez egy álomdöntő lesz, amelyért keményen megdolgoztunk, és büszkék lehetünk rá, hogy idáig jutottunk" - nyilatkozta a mérkőzés előtt.

A 27 éves játékos végül álomszerűen is kezdte a meccset, már az 5. percben betalált a Barcelona kapujába, így az ő találatával szerezte meg a vezetést a Lyon. A magyar szurkolók "Ria, ria, Hungária!" rigmussal köszöntötték a lelátóról középpályást, aki nem is gondolta volna, hogy gólt szerezhet a döntőben, bár nem titkolta, hogy nagyon szeretett volna. A meccs után azt nyilatkozta, ez olyan számára, mint egy hollywoodi film.

"Nagyon örülök, hogy góllal tudtam segíteni a csapatom, a végén pedig nyertünk, így happy enddel zárult a film"

- mondta.

Különleges élményben volt része akkor is, amikor a csapatkapitány helyett ő emelhette fel a magasba a BL-trófeát, Wendie Renard ugyanis átengedte neki ezt a lehetőséget:

"Nagyon hálás vagyok ezért a gesztusért neki, mert szívből jött. Azt mondta nekem: Dzsenifer, te itthon vagy, és itt van a családod. Óriási meccset játszottál, azt akarom, hogy te vidd a csapathoz a trófeát, és emeld fel a levegőbe"

- mondta a közmédiának.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x