hirdetés
girl-4181395_1280-1.jpg

Minden második hazai vásárló a helyi termékeket keresi

Az online és az offline üzletekben egyaránt növekvő tudatossággal jár-kel a magyar - derült ki a Cetelem kutatásából.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 14.


hirdetés

A saját érdekein túl társadalmi, gazdasági és környezeti szempontokat is mérlegelve, minden második hazai vásárló például kifejezetten a helyit keresi – derül ki a Cetelem Körkép 2019 című, 17 európai uniós országot érintő kutatásból. De egyáltalán mi a helyi termék, és merre keressük azt?

A helyi termék fogalmára hiába keresünk egységes definíciót. A kutatásban megkérdezetteket is megosztotta a felvetés: a legtöbben a hazai szinonimájaként használva úgy gondolják, hogy az a helyi, ami Magyarországon készült. Vannak azonban, akik szűkebben értelmezik a szó jelentését, és ennek megfelelően csak a lakóhelyük közeléből származó termékeket tekintik helyi portékának. De vajon magyar-e az itthon tervezett és varrt ruha, ha nem helyben terem hozzá a gyapot, magyar-e a kézműves szappan, ha ghánai benne a shea vaj, és a „mi autónk”-e az a verda, amit magyar munkások szerelnek össze a magyar gyárban, nem magyar alkatrészekből? Na ugye, hogy nem is olyan egyszerű!

A Cetelem Körkép 2019 tanulsága szerint a legtöbben a jelöléseket, a címkéket használják kapaszkodónak.

A védjegyes termékek közül a magyar termék hazai alapanyagokból készül itthoni előállítással, a hazai terméket itthon állítják elő, de 50%-nál kisebb arányban idegen eredetű anyagot is tartalmazhat, a hazai feldolgozású terméknek pedig akár 100%-a lehet külföldi alapanyagból, ha magyar eljárás vagy receptúra alapján, magyar kéz által, itthon készült.

hirdetés

Nem nyúlhatunk mellé a regionális helyi termék védjegyekkel sem, de akár azzal is beérhetjük, ha magyar gyártó illetve származási hely van feltüntetve a csomagoláson. A piacon pedig marad a kérdezősködés…

Egyre árnyaltabb a tudatos vásárlói habitus: a pénzünkkel arra az árura szavazunk, amelynek megvásárlása nemcsak nekünk jó, de jó a környezetünkben élőknek és jó a bolygónknak is. Az egész persze ott kezdődik, hogy csak azt vesszük meg, amire valóban szükségünk is van – erre felelős hitelezőként a Cetelem Bank is mindig felhívja ügyfelei figyelmét. A felsorolt szempontok közül a helyi termék választásának hátterében leginkább a patriotizmus áll: hazafias cselekedetnek tartjuk a magyar termékek vásárlását a kutatás szerint, kiemelkedve ezzel az európai mezőnyből.

A lokális fogyasztás erősíti a társadalmi kötést, a közösségi szellemet, aktív részesévé válunk általa a helyi történéseknek. Vegyél termelői lekvárt a piacon, amely nem csak a magas gyümölcstartalomtól ízlik majd jobban, vagy vadássz le a vasárnapi vásáron egy tetszetős kézműves fülbevalót, amelyet nem csupán az egyedisége miatt viselsz majd szívesebben. A termékhez hozzákapcsolódik a vásárlás élménye, a készítő személye, aki tanácsokat ad, elmeséli a titkos receptet, és aki a következő alkalommal is megismer majd, ha találkoztok.

Leginkább az élelmiszerek esetén ragaszkodunk a magyar származáshoz, ez ugyanis bizalmi termék, a helyi származás pedig egyfajta márkaként záloga a megbízhatóságnak.

A Cetelem Körkép fontos tanulsága, hogy minden második honfitársunk kész akár többet is fizetni ezért a garanciáért, ha az árkülönbség nem több mint 5-10%. Ez annak fényében, hogy saját bevallásunk szerint háromszor jobban megbízunk az adott termékben, ha echte magyar és nem mondjuk kínai, egész szerény felárnak tűnik. A helyi élelmiszer kapcsán sokaknak elsőre a piac ugrik be, pedig van ennek egy egyre karakteresebb Y-generációs arca is.

Virágkorukat élik a városi közösségi kertek, ahol a szomszédokkal együtt termelhetünk saját dinnyét, van webshop, ahol virtuálisan, alkatrészről-alkatrészre építhetjük meg az új bringánkat, hogy aztán a helyi műhelyben ténylegesen el is készülhessen, de akár tyúkot is fogadhatunk örökbe, aki vidáman kapirgál tovább a helyi gazdánál, miközben nekünk tojja a friss tojást. A húzós kocsikkal piacozó nénik mellett pedig fonott kosaras biciklivel suhannak el a vasárnapi termelői piacra vagy a design vásárra tartó fiatalok.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
78849339_582672232483677_608735344178757632_n.jpg

Kis híján halálra éheztette magát a húszéves lány, miután erőszak áldozata lett

33 kiló volt, kihullott a haja és elvesztette a fogait is – nem anorexia, hanem súlyos depresszió miatt.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 01.


hirdetés

A skóciai Dundee-ban élő Natasha Ross ma 35 évesen bevallja, hogy még mindig elborzad azokon a képeken, amelyek akkoriban készültek róla. Pedig azokat a fotókat direkt az ő kérésére készítették, mert úgy érezte: jobban szembesítik önmagával, mintha a tükörbe nézne.

Nemcsak hogy alig 33 kiló volt, hanem a haja kihullott és elvesztette a fogait is. Annyira legyengült, hogy a végén már járni is alig tudott – írta a Mirror.

A bajok négy éves korában kezdődtek, amikor az egyik családtag fizikai erőszakot követett el rajta, de erről a család többi tagja nem tudott. Tizenhat éves volt, amikor Ibizán újra szörnyű erőszak áldozata lett és erről csak nemrégiben beszélt szeretteinek. Most visszatekintve már tudja, hogy ez a két rettenetes élmény vezetett a súlyával való keserves küzdelméhez, amelyet mentális problémák előztek meg.

Sokan azt hitték róla, hogy anorexiás, holott valójában súlyos depresszióban szenvedett. Három hét alatt 12 kilót fogyott, mert egyszerűen képtelen volt enni. Családja könyörgött neki, hogy egyen, de a lány agya leblokkolt.

hirdetés

Amikor mégis tudott enni, akkor sem vett többet magához két üveg bébiételnél. Natasha ma már belátja, hogy ha mindent elmondott volna a családnak, talán megértették volna viselkedését, és segítettek volna túljutni a traumákon.

„Bőrömön piros foltok ütköztek ki, izmaim és inaim elszakadtak. Mindenem fájt, még egy egyszerű lehajolásra is képtelen voltam. Párnákra ültem, felfújható gyűrűt tettem a fürdőkádba, de semmi sem használt” – emlékszik vissza Natasha. De ez már a múlté.

Normális életet él, kisegítő munkásként dolgozik egy helyi közösségben, súlya 54 kg.

Reméli, hogy történetének megosztása másokat is ösztönöz arra, hogy kibeszéljék magukból fájdalmukat. Történetét az idén nyáron osztotta meg először a Facebookon, és azóta többen meg is keresték őt privátban, hogy adjon nekik tanácsot.


KÖVESS MINKET:





hirdetés

Nem tesz műanyagfedelet több termékére a Spar, ezzel 5,5 tonna műanyagot spórol meg

A kibontott termékek minőségét többször használható, tisztítható szilikon zárófedelekkel lehet megőrizni a műanyagfedél helyett.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 02.


hirdetés

Újabb 5,5 tonnával csökkenti műanyag-felhasználását a Spar azzal, hogy több saját márkás termékére decembertől nem tesz műanyagfedelet - közölte a cég az MTI-vel hétfőn.

A saját márkás tejtermékek közül a 450 grammos, 20 százalékos Spar tejföl és a négyféle ízesítésű Spar vajkrém esetében a kiskereskedelmi vállalat - tesztjelleggel - mellőzi a műanyagfedelet. A kibontott tejtermékek minőségét a vásárlók az Interspar áruházakban megvehető, többször használható, tisztítható szilikon zárófedelekkel őrizhetik meg.

hirdetés

Az áruházlánc szeptemberben jelentette be, hogy teljes hálózatában elérhetővé teszi a többször használatos zöldség-gyümölcs tároló tasakokat, illetve nyár végén vezette be annak lehetőségét, hogy a vevők otthonról vitt, saját csomagolóeszközeikbe is tehetik a nem előrecsomagolt zöldség- és gyümölcstermékeket a Spar üzletekben.

A Spar korábbi közlése szerint

a magyar fogyasztók évről évre környezettudatosabbak, tavaly az üzletlánc vásárlóinak 40 százaléka már a többször használatos zacskókat és bevásárlótáskákat részesítette előnyben.

A Spar csoporthoz 570 üzlet tartozik, ezen belül a franchise hálózatnak 188 tagja van. A vállalat mintegy 13 ezer dolgozót foglalkoztat.

A Spar Magyarország árbevétele tavaly 617,6 milliárd forint volt, 9,8 százalékkal több az előző évinél, a forgalom 25 százalékát a saját márkás termékek kereskedelme adta.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

KÖVESS MINKET:






hirdetés
ALL_csoport_768x432.jpg

Schell Judit hét férfival egy szobában

A Legszebb férfikor című bohózatot Magyarországon elsőként a Thália Színház mutatja be december 14-én.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2019. december 02.


hirdetés

Ismét új bemutatóval várja közönségét a Thália Színház. A Legszebb férfikor ráadásul garantáltan megmozgatja a rekeszizmokat és olyan neves színészeket vonultat fel, mint Schell Judit, Szabó Győző, Pindroch Csaba vagy Csőre Gábor.

A történet a nyolcvanas évek legelejére repít vissza, amikor még nem volt sem internet, sem mobiltelefon. A volt oxfordi kollégisták húszéves osztálytalálkozójukra térnek vissza egykori iskolájukba, abba a zárt, kollégiumi világba, ahol ennyi év elteltével sem változott szinte semmi. Az egykori diákokból érett, befutott, sármos, negyvenes férfiak lettek. Egzisztenciával, karrierrel, családdal a hátuk mögött, azonban

amikor megjelenik a házigazda, Lady Rosemary, újra fellobbannak az egyetemistaként iránta táplált érzések.

Feltámad a remény most, a legszebb férfikorban...

hirdetés

VIDEÓ: Így készültek a Legszebb férfikor plakátjai

A régi rosszfiúk közül Rosemary egyvalakinek szeretne még egyszer a szemébe nézni. Ehhez a titkos randi színhelyén a megszokott mozdulattal teszi a táskájába a szemüvegét. Csakhogy a sors iróniája közbeszól és az urak éppen ide zúdulnak be afterpartyra, hogy felelevenítsék diákéveiket – és persze már egyikük sem szomjas. Hamar a hajdani bulikat megszégyenítő forgatag támad, amikor megjelenik közöttük Rosemary legújabb lovagja, aki most érett meg arra, hogy fiatal legyen.

Hét férfi és egy nő – mindenki egyért, egy mindenki ellen.

A könnyekig mulatságos bohózattá gyorsuló előadás szereplői számára ritka, örök emlék marad. Mint a legendás időkből azok..., amiket jobb volna elfelejteni.

A darabot – Donkeys’ Years – 1976-ban mutatták be Londonban, majd 1980-ban ugyanezzel a címmel film is követte. A fergeteges vígjátékot pedig végre a hazai közönség is megismerheti.

A Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatója december 14-én lesz a Thália Színházban.

A vígjáték rendezője Valló Péter, aki most rendez először bohózatot, de a szerző, Michael Frayn darabjaival már többször volt dolga – legutóbb a Koppenhága című színdarabot rendezte.

Az előadás szereplői Schell Judit, Csőre Gábor, Zayzon Zsolt, Nagy Viktor, Vida Péter, Szabó Győző, Pindroch Csaba, Mózes András és Tamási Zoltán.

Ha nem szeretnél lemaradni a darabról, a jegyekért KATTINTS IDE.


KÖVESS MINKET:






hirdetés

Bitay Andi: A minimalizmus nem a lemondásról szól

Bitay Andi minimalista blogger elmondta, milyen az élet kávé mentesen, anyaként milyen nehézségekbe ütközik, és mi a legfontosabb, ha valaki szeretne változtatni az életmódján.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. december 02.


hirdetés

Bitay Andi életmód blogger, aki a minimalizmus jegyében alakította át az életét, és tapasztalatait, tanácsait rendszeresen megosztja a követőivel. Többek között arról beszélgettünk, mikor ébredt rá, hogy változtatnia kell a fogyasztói szemléletén, mennyire képes megóvni a gyermekét a fogyasztói társadalom káros hatásairól, és hogy telik neki advent és karácsony, amikor szinte minden a vásárlásról szól.

- A közelmúltban engem is elkezdett foglalkoztatni a zero waste és a minimalista megközelítés, de a blogodra tévedve nagyon megijedtem. Nyugtass meg, hogy azért a kávéról nem kötelező lemondani.

- Nem, ez egyáltalán nem függ össze vele. Sőt, a kávé nagyon jó alapvetően, én sem akarom egy életre teljesen elhagyni, csak egészséges viszonyt ápolni vele.

hirdetés

- Hogy haladsz?

- Nagyon jól. Egy hete élek teljes kávé-megvonásban, és azt hiszem, hogy az első egy-két nap volt csak nehéz. Onnantól viszont teljesen felfelé ível az érzet. Sokkal energikusabbnak, kiegyensúlyozottabbnak érzem magamat. Nincsenek olyan mélyrepüléseim, mint amikor kávéztam, és egy idő után „befárad” az ember.

- Tulajdonképpen téged nem lehet besorolni egy mozgalomba, a blogodon találkozhatunk a zero waste-tel, a slow life-fal, de még a dán hyggét is említed. Hogyan csöppentél bele, és te minek neveznéd azt, amiben most vagy?

- Én úgy fogalmaznám meg, hogy ez egy tudatos életmódhoz vezető út, aminek valóban nagyon sok minden a része. Ahogy te is mondod, a zero waste, a tudatos fogyasztás, a minimalizmus, a környezet tudatos anyagok megismerése. Én is éppen ezért egy kicsit bajban vagyok, amikor megkérdezik, hogyan csöppentem bele, merthogy nem egyik pillanatról a másikra csöppentem bele, hanem ez egy hosszú évek óta tartó folyamat, aminek során egyre tágítom a saját kis komfortzónám tereit. Próbálok minél több olyan dolgot beépíteni a hétköznapi rutinba vagy a gondolkodásmódomba, ami közelebb visz a tudatosabb életmódhoz. De ha mégis meg kéne jelölnöm a folyamat elejét, akkor én azt a kisfiam születése utáni időszakhoz tudom kötni.

Előtte én is ugyanúgy éltem, mint bárki más. Dolgoztam, a pénzemből ruhákat vettem, méghozzá elég gyakran, kisebb lakberendezési tárgyakat vásároltam, dekorációs eszközöket. Egyáltalán nem néztem azt, hogy a környezetre milyen hatással lehet az a tisztítószer, amit használok, milyen összetevői lehetnek egy szépségápolási terméknek, mibe van csomagolva egy adott élelmiszer. A kényelem, a trendek álltak az első helyen.

A fiam születése után eszméltem rá, hogy azért ezt lehetne máshogy csinálni.

Elgondolkoztam, hogyan élünk, és milyen értékrendet adok át neki. Sokat sétáltunk, de a végén valahogy mindig a plázában kötöttem ki vele… Ennél valamivel tartalmasabbal, értelmesebbel is el lehet tölteni az időt.

Először a tárgyakhoz és a fogyasztáshoz való viszonyom kezdett megváltozni. Aztán egyre jobban kezdtem odafigyelni arra, hogy mindez milyen hatással van a környezetre, ezen miként lehetne változtatni. Például mi az, amit én magam is el tudok készíteni, és teljesen felesleges megvásárolnom a boltban.

- A saját életemben tapasztalom, hogy nagyon sok szokás szinte ösztönössé vált, és ezért nagyon nehéz leszokni róluk, mert ha nem koncentrálunk, automatikusan visszazökkenünk a megszokott kerékvágásba. Te hogy tudtad leépíteni ezeket a beidegződött, reflexszerű dolgokat? Vagy nálad nem volt ilyen probléma?

- Dehogynem. Nap mint nap rá kell döbbennem olyan dolgokra, amik reflexszerűen belém épültek. Sokszor meg sem tudom mondani az okát, hogy miért azt a döntést hozom. Például régen sosem jutott eszembe, hogy házilag állítsak elő tisztítószert, amihez pedig csak két dolgot kell összeönteni, és tökéletesen működik. Sosem kérdőjeleztem meg azt, hogy ehhez be kell menni egy drogériába, leemelni a tükörtisztító feliratú flakont és hazavinni.

Pedig az ecet és a víz párosa tökéletes tükörtisztítóként funkcionál.

Rengeteg olyan dolog van az ember életében, amiről hogyha megkérdezi magától, miért csinálja ezt vagy azt, erre mi szüksége van, rájön, hogy semmi. Elfelejtettük nagymamáink praktikáit, amik nagyon jól működtek, és több energiába sem kerül alkalmazni őket. Mégis, az ember hajlamos felülni erre a „kényelmi lóra”, ami viszi-viszi. Újabb és újabb hirdetésekkel találkozik, amelyek azt ígérik, hogy szebb és jobb lesz az élete, de általában ez mind kidobott pénz.

- Amikor az emberben efféle jelentős változás megy végbe, az akarva-akaratlan kihat a családra, barátokra. Van olyan, aki követte a példádat, vagy nem is célod, hogy meggyőzz másokat?

- Meggyőzni nem szeretnék másokat, én inkább abban hiszek, hogy ha nekem valami beválik és attól jól érzem magamat, azt mások is észreveszik és megpróbálkoznak vele. Nem vagyunk egyformák.

hirdetés

- Említetted, hogy a kisfiad születése után kezdtél másképp tekinteni a fogyasztói társadalomra. Vele kapcsolatban mennyire tudod ezt a minimalizmust képviselni? Arra gondolok, hogy a gyerekeket, ha már oviba, iskolába járnak, őrület, hogy mi veszi őket körbe. Valóságos verseny, hogy kinek van meg a legújabb játék, telefon, tablet… Tudod ezt valamennyire kezelni?

- Borzalmasan nehéz, mert valóban úgy van, hogy amióta óvodába jár, és mindenfélét lát más gyerekeknél, önállóan mozog egy játékboltban, találkozik reklámokkal, teljesen megváltozott a helyzet. Én még egy más világban nőttem fel, és gondolom, hogy te is. Nekem kevés holmim volt gyerekkoromban. Amikor a szüleim azt mondták, hogy erre nincs pénzünk, akkor tudtam, hogy tényleg nincs pénzünk.

Most már tényleg más világ van, mert amikor az ezer forintos műanyag vacakra azt mondja a gyerek, hogy azt szeretné, akkor arra viszonylag nehéz hitelesen azt mondani, hogy erre nincs pénzünk. Arra próbálom nevelni, hogy nézzen ezekre a dolgokra kritikus szemmel. Sokszor meg is érti, megtanult különbséget tenni a gagyi és az értékesebb dolgok között. Illetve próbálom azt is megtanítani neki, hogy amit itthon lát, az a világnak csak egy kis szelete. Az ország más részein élnek gyerekek más körülmények között.

Tanulja meg értékelni azt, amije van, ne sírjon nap mint nap valami új játék után.

- Azok kedvéért, akik esetleg most találkoznak először a te személyeddel, vagy az általad képviselt fogalmakkal, irányzatokkal, mondjuk el, hogy a minimalizmus vagy a zero waste nem jelent sem önsanyargatást, sem igénytelenséget.

- Egyáltalán nem a lemondásról szól a minimalizmus. Inkább a fókusz megtalálásáról. Nem muszáj ilyen szigorú elnevezéseket adnunk a dolgoknak, mint zero waste vagy minimalista, de azt gondolom, hogy egy idő után az ember igényli, hogy tudatosabban élje az életét és jobban megismerje önmagát. Ez pedig már nem fér meg a túlfogyasztás vagy a pazarlás mellett.

- Úgy láttam, hogy a posztjaidban szoktál reklámozni bizonyos termékeket. Szigorúan megszűröd, hogy mit vállalsz fel? Volt olyan, hogy valamit elutasítottál?

- Természetesen, bár hozzá kell tennem, hogy szerencsém van, mert általában olyanok keresnek meg, akik előzetesen tudják, mire számíthatnak, ki vagyok. Nem próbálnak oda nem illő dolgokkal megkeresni. De előfordul, hogy azt kell mondanom, akár csak a mennyiség alapján, hogy ez nem fér bele, mert volt már három ilyen mostanában, és nem szeretnék egy negyediket is kitenni. Vásárolni azért kell, vannak olyan termékek, amikre szükségünk van. A saját blogomon keresztül abban próbálok segíteni az embereknek, hogy olyan dolgokat mutatok nekik, amiket – feltéve, hogy szükségük van rá –, megéri beszerezni.

Nyilván nem szeretném eljátszani a bizalmukat, hogy fűt-fát mutogassak, bármiféle értékrend nélkül.

Mert nagyon sok visszajelzést kapok arról, hogy adnak a szavamra, és ez nagyon fontos nekem.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!