hirdetés
szentflorian_amegemelttemplom
Miért emeltek meg 140 centivel egy budapesti templomot?
És kik tették ezt? És mikor? Elmondjuk.
SzE - szmo.hu
2017. december 27.


hirdetés

Kedves, hangulatos kis barokk templom áll a budai retró Bambi presszótól nem messze, a Király fürdő szomszédságában. A Szent Flórián görögkatolikus plébániatemplom. Korábban már láthattátok nálunk egy fotósorozaton, itt tartotta ugyanis az egyik jótékonysági esküvőn az ifjú pár az egyházi szertartást.

Sokan nem tudják, hogy ez a templom egyrészt hosszas elemzésre is alkalmas izgalmas helyszín, másrészt fontos dolog történt vele 80 évvel ezelőtt.

A Szent Flóriánt ugyanis 1937-ben magyar szabadalmi elven működő hidraulikus emelővel, 117 munkással emelték meg, hogy 140 centivel magasabb legyen. Mi volt az oka? Elmondjuk.

florian196178836

Az épület elődjét 1754-ben adták át, akkor még torony nélkül. Egy bajor származású budai polgár, Christ Antal adományából húzták fel. A kápolna a közeli katonai kórházhoz tartozott – az oda vezető kapu még ma is látható, bár befalazva.

Mivel a XVIII. században gyakran ütött ki tűz, és akkor még nem épült ki korszerű tűzoltóság, nem volt mai értelemben vett korszerű tűzoltás sem, az emberek szentekhez fordultak oltalomért. A tűzvész és árvíz ellen védő szent Flórián volt (egy, a III., században élt és 304-ben kivégzett keresztény vértanú.)

Így a budai vízivárosban épülő templomot is Flóriánnak szentelték. Mivel a templomot gyorsan kinőtték a hívek, és és eredetileg is szerepelt a tervek közt a bővítése, újabb építkezés következett 1759 és 1760 között. Ekkor nyerte el jelenlegi formáját. Az építőmester Nepauer Máté (más források szerint Nöpauer Máté vagy Nepauer Mátyás) volt, az a szakember, akinek az Országúti Ferences Plébánia (a Margit-körúti katolikus templom) és a Batthyány téri Szent Anna Plébániatemplom is köszönhető.

florian5florian8florian9

Bár 1760. november 15-én elkészült a Szent Flórián, a belső terének kialakítása még jó ideig folyt, a főoltárkép 1770-ben készült el. A XIX. század közepén pedig új toronysisakot kapott az épület.

Az 1800-s évek második felében a kórházból laktanya lett, majd a kápolna gazdátlanná vált. Az első világháború alatt leszedték a torony sisak réz borítását – hadi célokra öntötték be.

Az 1920-as években a modernizáció jegyében a templom barokk berendezésének nagy részét eltávolították, a belsőt átalakították – a kidobott tárgyak nagy része ma a budapesti Történeti Múzeum Kiscelli Múzeumában látható. Ugyancsak az 1920-as években restaurálták a templomot, és 90 éve új harangot is kapott.

florian4
florian1florian2florian3

Az 1930-as években pedig rendkívüli és valóban szenzációs dolog történt a templommal. Ekkor emelték fel csaknem másfél méterrel? Miért volt erre szükség?

Azért, mert Budán a Fő utcát folyamatosan feltöltötték. Az út és a környező házak közti szintkülönbség egyre nagyobb volt. Ezt jól láthatjátok akár a Király Fürdőnél, akár a Batthyány téren a Casanova-háznál. A feltöltés és a szintkülönbség azzal járt, hogy

a templomot elöntötte és veszélyeztette a talajvíz, áztak a falak. Megoldást kellett találni.

Mint azt a Budai Polgár írja: "A templom állagának megóvására és eredeti szépségének visszaállítására Fridrich Lajos székesfővárosi műszaki tanácsos terveit fogadták el. A nem hétköznapi beavatkozás alapos előkészületet igényelt. A speciális eljárásról és a templom felemeléséről maga a mérnök is írt a Technika című lap 1937. márciusi számában. A műszaki ismertetésben megemlítette, hogy épületet már korábban is meg tudtak emelni, de a fal mellé állított bakokra helyezett, emelőgépes megoldásban az egyenlőtlen talajsüllyedés miatt nem bízott, és költséges is lett volna.

Fridrich Lajos megoldása nyolcvan évvel ezelőtt ezzel szemben világújdonság volt: az egész templomot vízszintesen elvágták az alapok felett, majd vasgerenda-koszorút építettek be kívül és belül egyaránt.

A falban számos ponton fülkéket vágtak az emelőgépek számára, így az épület saját, erős alapfalairól indulhatott az emelés olcsóbb és biztonságosabb kivitelezéssel.

A mintegy 1700 tonnás templom felemelését 92 darab különböző teherbírású, amerikai csigás, illetve víznyomásos – 10, 20, 100, 180 és 200 tonnás – szerkezetekre bízták.”

A gondos tervezésnek és előkészületnek köszönhetően 1937. február 8-tól csupán tizenegy munkanap alatt, állandó napi aláfalazással sikerült az épületet 140 cm-rel felemelni. Ezután újra felújították a templomot.

Mivel a II. világháború idején Budapest ostroma alatt maga az épület hála Istennek nem szenvedett nagy károkat, csak kisebb sérüléseket, megmaradt. (Ez, ha belegondolunk, valóságos csoda, ahhoz képest, milyen borzalmas pusztítással járt az ostrom. Hiszen a közelben egy egész háztömb semmisült meg – annak a helyén épült a Fő utcai toronyház.) Sajnos a templom berendezését, felszerelését sem a német, sem az orosz katonák nem kímélték...

Újabb felújítás az 1980-as évek végén következett, az 1990-es években pedig a belső festést és a faliképeket is restaurálták.

A templomkert két érdekességet is tartogat. Az egyik a szomorú sorsú ukrán költő, Tarasz Sevcsenko szobra, a másik az 1978-ban készült feszület a zománcozott corpussal.

florian10florian11
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Eldőlt: elbontják a Nyugati téri felüljárót
A döntést viszont még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 17.



A Főváros Közfejlesztések Tanácsa 2019. május 14-i ülésén döntött arról, hogy hamarosan elbontják a Nyugati téri felüljárót - írja a pestbuda.hu. A felüljáró bontása már évek óta tervben volt, de úgy tűnik, hamarosan tényleg eltűnik. Tarlós István főpolgármester a szerda reggeli Kossuth Rádiónak adott interjújában azt mondta,

a bontásra azért van szükség, mert a felüljáró városképi szempontból rendkívül csúnya.

A Nyugati téri, kétszer egysávos, 420 méter hosszú felüljárót 1981. november 10-én adtak át, építése az észak-déli metró beruházásához kapcsolódik, ugyanis akkor úgy gondolták, hogy az autós felszíni közlekedésnek kell előnyt adni. A felüljáró bontása viszont az elmúlt években többször is felmerült a portál szerint, de eddig a szakemberek azt mondták, csak akkor lehet elbontani a felüljárót, ha épül helyette egy közúti aluljáró. Ez pedig a portál szerint azért lett volna költséges, mert a "Nagykörút tele van nagy átmérőjű alapközművekkel, így azok alá kellett volna vinni az alagutat".

A főpolgármester viszont azt mondta, hogy a tervezést végző FŐMTERV szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés. A közfejlesztési tanács pedig ezt a javaslatot elfogadta. Ugyan utaltak rá, hogy a megoldás nem lesz egyszerű, hiszen azt is biztosítani kell, hogy az ott közlekedő a 4-es és a 6-os villamosok a jelenlegi gyakorisággal közlekedhessenek.

Tarlós István ugyanakkor azt is elmondta, hogy a felüljáró lebontását még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia, de a portál szerint azt is megemlítette, hogy eddig mindkét testület minden esetben jóváhagyta a közfejlesztési tanácsi döntéseket, így most is erre számít.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
Agyonszerkesztett fotóval hirdeti Budapestet egy thaiföldi utazási iroda
Hát, így még biztos soha nem láthattuk a magyar fővárost... De talán nem is baj. :D
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 15.



Érdekes hirdetésre bukkant egy thaiföldi utazási iroda oldalán a Bangkok Charlie Facebook-oldal. A plakáton ugyanis eredetileg egy európai körutazását hirdetnek, viszont az egész tulajdonképpen egy Photoshop-katasztrófának tűnik.

Ha ránézünk a fotóra, akkor először a magyar főváros, Budapest ugrik be, igen ám, de közben egy képen igazából minden szerepel, amit egy turista a Magyarország-Csehország-Ausztria körúton láthat.

A másik poén, hogy az utazás igazából 7 nap és 4 éjszaka, tehát körülbelül mondjuk pont ennyi fog megmaradni egy turista fejében a körútról. A Facebook-oldal, ami rátalált a különleges ajánlatra tulajdonképpen csak "szelfikörútnak" nevezi ezeket az ajánlatokat.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Látványos videó: így néz ki madártávlatból a megújuló Városliget
A magasból is megnézhetjük, hol tartanak a Liget Budapest Projekt fejlesztései.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 11.



A Városligetbe látogatók idén is több elkészült projektelemet vehetnek majd birtokba.

Még ebben az évben átadják Magyarország egyik legkomplexebb játszóterét. Befejeződik az egyik legszebb épület, az Olof Palme Ház rekonstrukciója is, az épületet Millennium Háza néven ősszel nyílik meg a századfordulós Budapestet megidéző interaktív tárlattal. A Millennium Háza előtt egy kialakítanak egy új, gyönyörű rózsakertet is.

Hamarosan elkészül az Európa legnagyobb és legmodernebb múzeumi háttérintézménye, az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK) is.

A végéhez közelít a Szépművészeti Múzeum szoborgyűjteményének a jövőben otthont adó Komáromi Csillagerőd. A Magyar Zene Háza kivitelezési munkálatai a tervek szerint haladnak, a kivitelezés magasépítési szakaszba lépett, az új ismeretterjesztő központ várhatóan 2021 végén nyitja meg kapuit. Idén elkezdődik az egykori Petőfi Csarnok területén felépülő Új Nemzeti Galéria, valamint a Magyar Innováció Házaként megnyíló Közlekedési Múzeum épületének kivitelezése.

A jövő évben újabb sportpályákat és egy két kilométeres futókört is átadnak.

Az ifjúsági sportpályákat rengeteg iskolás és hobbi futó használja, de oda járnak edzeni a Rippel fivérek és a Rippel Brothers Akadémia artista növendékei is.

A nemzetközi hírű magyar artisták, többszörös Guinness-rekorderek Rippel Ferenc és Rippel Viktor gyakran tart növendékeinek órát a modern pályákon.

2020-ban az autóval érkező már használhatják a Dózsa György úti 800 férőhelyes mélygarázst.

A Néprajzi Múzeum ikonikus épületének kivitelezése már javában zajlik az 56-osok terén, a világ legjobb középületének választott múzeum 2021-re készülhet el.

Jövőre a Városligeti Gyermek és Ifjúsági Színház építése is elindul, 2022-ig pedig megvalósul a Városliget 100 hektáros parkjának teljes kert- és tájépítészeti megújítása.

A megújuló Városliget parkrészei igazán népszerűek. A Kutyás élményparkban negyedmillióan jártak az elmúlt évben. Gyakori vendégek itt a sztárok is, köztük Kulcsár Edina, aki kiskutyájával Fifikével elsőként tesztelte a parkot.

Látogatott a látássérültek pihenését szolgáló Vakok Kertje, amit Agárdi Szilvi énekesnő is kipróbált sorstársaival.

A Liget Budapest Projekt keretében tavaly befejeződött a Szépművészeti Múzeum történetének legátfogóbb rekonstrukciója és modernizációja is, így újra régi pompájában látható a több mint 70 évig lezárt Román Csarnok.

Ha érdekel a látványos videó is, lapozz

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Bezár a Keleti 2 hétre, teljesen megváltozik a vonatok menetrendje
Május 13-tól és május 26-ig a Keleti pályaudvarról induló és oda érkező vonatokat más budapesti pályaudvarra irányítják. Ne indulj útnak rutinból!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 09.



Jövő hétfőtől bezár a Keleti pályaudvar, szinte az összes budapesti vonalon változások lesznek. A hírről az MTI is megjelentetett egy közleményt, de a Máv a honlapján is megírta, mi minden módosul.

Mint azt korábban már megírtuk, május 13-tól 26-ig, két hétre zárják le Keletit karbantartás miatt.

Ebben az időszakban az érintett vonatok mindegyike módosított menetrend alapján közlekedik.

A felújításra azért van szükség, hogy a Keleti pályaudvaron csökkenjen az üzemzavarok, a meghibásodások száma, megelőzzék a sebességkorlátozások bevezetését, pontosabban közlekedjenek a vonatok. A munkák azzal kezdődtek egyébként, hogy megtervezték egy sor bódé elbontását a pályaudvar épületében.

A legfontosabb változás a menetrendben: a győri vonalról az IC-k és a railjetek a Délibe érkeznek, a pécsi IC-k Kelenföldön fordulnak. A Budapest-Újszász-Szolnok vonalról a személyvonatok és zónázók egy része Kelenföldre érkezik, másik fele Kőbánya-felsőn fordul. A Pécelig közlekedő személyvonatokat és a piliscsabaiakat összekötik. A Békéscsabára induló és onnan érkező vonatok a Nyugati pályaudvarról indulnak és oda érkeznek, a záhonyi sebesek Szolnokon fordulnak vissza.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x