hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
Megmenthető ma egy kis Mozart tehetsége? – fájdalmas arculcsapás A tanítónő
Maggie Gyllenhaal egy pedagógus bőrébe bújt, aki mindenét odaadná, hogy segítsen egy ötéves kis költőnek. Ám a körülmények ellene dolgoznak.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Facebook - ADS Filmek, YouTube - szmo.hu
2019. január 05.


hirdetés

Egyszerűen nem értem, hogy ez a film miért nem kapott nagyobb visszhangot. Pedig jól indult: a kritikusok szénné dicsérték, mind Maggie Gyllenhaal alakítása, mind a film őszintesége és letaglózó társadalomképe miatt. A 2018-as Sundance Filmfesztiválon Sara Colangelo rendezői díjat kapott, s két A-kategóriás fesztiválon, a torontóin és a Karlovy Vary-n is jelölték. Nálunk most mutatják be, s bárcsak annyian megnéznék ezt a filmet, mint amennyire megérdemli, hogy minél többen lássák.

Mert nagyon, nagyon fontos dologról szól A tanítónő. Arról, hogy mi történik ma a világunkban egy gondozatlan tehetséggel, hogy mi lesz egy pici maggal, amit ugyan elültettek, megvan a lehetősége, hogy gyönyörű növényke fejlődjék belőle – de csak akkor, ha öntözik. És a mi világunk, ezt üzeni Colangelo filmje és ezt mondja Gyllenhaal karaktere, a tanítónő Lisa is egy ponton: nem kedvez azoknak a tehetségeknek, akik a háttérbe szorult művészeti ágakban alkotnak. És az irodalom egyértelműen ilyen. Már nem divat olvasni, a hősnő tinédzser gyerekei is csak a mobiljukon lógnak, miközben ő egy költészet órán próbálja magába szívni a kultúrát és előhívni magából a géniuszt.

De nem sikerül neki, mert nem az. Ahogy költészettanára (Gael Garcia Bernal) mondja is később neki: középszerű.

Lisa azonban egy napon felfedez valamit, amire húsz éves pedagógusi pályafutása alatt nem volt példa: egyik óvodás tanítványa, az öt és fél éves Jimmy verseket ír (Amerikában a kindergarten öt évtől kezdődik és egyfajta iskolai előkészítő). Jobban mondva alkot: Jimmy olykor hirtelen, minden átmenet nélkül járkálni kezd és jönnek a szavak a szájából, egymás után, s korához és minden kezdő költőhöz képest elképesztően érett költeményekké formálódnak. Nyers, őszinte alkotások. Lisa ledöbben. Úgy érzi, egy kis Mozartot talált. Megkéri Jimmy-t, hogy mindig szóljon neki, ha épp verset alkot, hogy azonnal le tudja írni a költeményét, még a telefonszámát is megadja neki, nehogy elvesszenek a versek, ahogy korábban mindig.

És hamarosan meg is csörren a telefon: van egy versem, mondja a kisfiú – és valami elindul.

Innentől kezdve Lisa elhivatottan azon dolgozik, hogy a kisfiú tehetségét óvja, gondozza, vagyis hogy egyengesse az útját a saját keretein belül – csak éppen nem tud a keretein belül maradni. A film azért építkezik mind dramaturgiailag, mind színészileg zseniálisan, mert nagyon finoman adagolja, hogy ezzel a tanítónővel azért nincs minden rendben. Először csak azt látjuk, hogy depressziósnak tűnik, túlérzékenynek – néha kifejezetten nehéz nézni Gyllenhaal játékát, annyira lemezteleníti magát lelkileg -, aztán monomániásan csak a kisfiú problémaköre foglalkoztatja, majd végignézzük, amint magáénak hazudja a költészetórákon a gyerek verseit. Amikor pedig már az apa tudta nélkül elviszi a gyereket egy felolvasóestre, vegyes érzéseink támadnak.

Hiszen miért is ne törődhetne a gyerekkel egy pedagógus, ha nem árt ezzel senkinek? De az engedély nélküli elszállítás már határátlépés. Azt is borzadva nézzük, hogy a tanítónő befut a kávézó vécéjébe zokogni a gyerek szavalása után, majd megkéri a kisfiút, hogy hagyja magára pár percre (amivel valójában egy öt éves gyereket hagy egyedül). Ekkor már sejtjük a tragédiát: mint sok tanáros filmben, itt is elbukik majd az ár ellen harcoló tanár, akiről egy jól megírt félmondatból az is kiderül a film végén, hogy nemcsak a gyerek, hanem az ő saját drámája is az, ami történik kettejükkel.

A film folyamatosan adagolja a feszültséget, mígnem úgy érezzük, hogy egy drámából már-már egy thrillerbe érkeztük.

Lisa ugyanis egy ponton bepakol és titokban magával viszi a gyereket, hogy ússzanak egyet. A történet elkerülhetetlenül halad a katarzis felé, amit meg is kapunk: az utolsó jelenet utolsó képe óriási arculcsapás a nézőnek. Engem napokig kísért.

És ezért érdemes megnézni A tanítónőt, ezért az érzésért: hogy felnőttént milyen óriási felelősséget hordozunk s mennyire tojásokon lépkedünk, amikor egy gyermek tehetségéről van szó – és hogy ma milyen könnyen elveszik az érték, úgy, hogy nyoma sem marad és senkit sem érdekel, hogy ott volt valaha.


KÖVESS MINKET:




Koppintással vádolják A Dal egyik továbbjutóját - akár a versenyből is kizárhatják
Plágiumbotrány miatt egyelőre még nem tudni, hogy ki az a nyolc ember, akinek esélye van bejutni az Eurovíziós Dalfesztiválra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 17.


hirdetés

Hamarosan végre kiderül, mi lesz Magyarország kedvenc dala 2019-ben, és ki képviseli hazánkat az idei Eurovíziós Dalfesztiválon. A Dal döntős mezőnye azonban még nem biztos, hogy teljes, ugyanis az egyik csapat vagy előadó plágiumbotrányba keveredett - azaz lehet, hogy koppintották a műsorban előadott zenét.

Ha beigazolódik a gyanú, akkor az – egyelőre meg nem nevezett – érintettet kizárják, helyére pedig az elődöntőkből a döntő mezőnyébe be nem jutott, de a zsűri és a nézők által összesítve a legtöbb pontot kapott versenyző lép.

Egyelőre az alábbi indulók várják, hogy képviselhessék Magyarországot a 64. Eurovíziós Dalfesztiválon, amit május 18-án, Izraelben rendeznek meg:

Petruska, Acoustic Planet, Vavra Bence, The Middletonz, Pápai Joci, Szekér Gergő, Nagy Bogi és a Fatal Error.


KÖVESS MINKET:




Plágium miatt kizárták a versenyből a A Dal 2019 egyik indulóját
A szakértők szerint Petruska a Help Me Out of Here című szerzeményével követett el plágiumot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

Nem ez az első eset a köztévé eurovíziós selejtezőjében, hogy felmerült a plagizálás gyanúja, ám mindeddig egyszer sem sikerült rábizonyítani azt a versenyzőkre. Idén azonban az egyik döntős esetében a kizárás mellett döntöttek - írja az MTI.

A műsorkészítők szomorúan olvasták a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettesének szakmai állásfoglalását Petruska dalával kapcsolatban. Mind kiderült, a produkció túl sok részletben egyezik a Vampire Weekend White Sky c. dalával, ezért plágiumnak minősül.

A dal tempója, hangneme, hangszerelése, harmóniastruktúrája, basszusmenete és dallamkezelése is nagyon hasonlít a amerikai indie rock zenekar említett számára.

A szakmai állásfoglalás egyértelműen fogalmaz, így a műsor készítőinek, A Dal 2019 szabályzata értelmében azonnal ki kell zárniuk Petruskát a további versenyből. Az élő műsorban elhangzottak értelmében a döntő nyolcadik versenyzője az elődöntőkben a zsűritől és a közönségtől legtöbb pontot kapott versenyző, Oláh Gergő lesz.

A helyzet egyik pikantériája, hogy az énekes 2016-ban is hasonló gyanúba keveredett, akkor Trouble in my mind című számát hasonlították az itthon Bigyó felügyelő, eredeti címen Inspector Gadget néven futó, 1999-es rajzfilmsorozat főcímzenéjéhez.

Petruska idén nevezett dala:

A Wampire Weekend trackje:


KÖVESS MINKET:




Messenger-üzenetként jelennek meg Petőfi és Radnóti versei Budapest különböző pontjain
Ilyenek lennének nagyjaink, ha a mai korban alkotnának.
Címkép: MyAd Marketing - szmo.hu
2019. február 17.


hirdetés

Február második felében a főváros számos pontján citylight plakátokon jelennek meg a magyar költészet nagyjainak versei, kicsit másképp - írja a színház.org. Budapest 30 különböző helyén ugyanis többek között Radnóti, Petőfi, Weöres és Karinthy műveivel találkozhatunk majd méghozzá párbeszédes Messenger üzenet formájában emojikkal kiegészítve.

Az ötletet a MyAd Marketing csapata találta, akiknek fő célja, hogy a költészet valóban maradandó legyen minden generáció számára. Szeretnék, ha már az iskolások is értékként tekintsenek irodalmunkra, szívesen olvassanak verseket, élményként éljék meg a kötelező irodalmak olvasását is.

Hiszen a világunk egyre inkább változik, a gyerekek érdeklődési körével együtt. A közösségi média pedig remek felületet biztosít arra, hogy az irodalom minél több korosztályhoz eljusson. A MyAd Marketing csapata azt képzelte el, hogy milyen lenne, ha nagyjaink a mai korban élnének és a Messenger alkalmazáson belül üzennének.


KÖVESS MINKET:





Petruska a plágiumbotrányról: "Le vagyok sokkolva"
Az előadó közleményben fejtette ki véleményét.
Címkép: Láng Péter - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

Korábban már mi is beszámoltunk róla, hogy plágium miatt kizárták a versenyből a A Dal 2019 egyik indulóját, Petruskát. A műsorkészítőknek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese küldte el szakmai állásfoglalását Petruska dalával kapcsolatban. Mind kiderült, a produkció túl sok részletben egyezik a Vampire Weekend White Sky c. dalával, ezért plágiumnak minősül.

Az ügyben most megszólalt az előadó is, aki egy közleményt adott ki a Facebook-oldalán. Ezt teljes terjedelmében, változatlanul közöljük.

"Szombat este egy kedves barátom meglepetés születésnapi bulijának emelkedett pillanatába csapott villámként az MTVA híre. Döbbent telefonváltások következtek a többi versenyzővel, a tv műsor záró perceiben egy döntőnyi muzsikusra sikerült ráijeszteni. Miért most került ez elő? Nem vizsgálnak át alaposan mindent már a beválogatások alkalmával jó füllel és szoftverrel? - tettük fel egymás között a kérdéseket.

Aztán jött a hétfő reggel. A műsorpróbán már zenélésre készen, bedrótozva álltunk a színpadon, amikor a stáb félrehívott, hogy szeretnének velem beszélni. Megosztották velem az előző nap befutott szakértői véleményt, ami szinte sokkolt. Mivel a dalom a popzenében használt 3 legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, és a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ha valaki minden áron találni akar valamit, könnyen fog. Ez azonban nem jelent automatikusan plágiumot. A szakértői véleményt elolvastam, a műsorkészítők döntését tisztelettel tudomásul vettem. Mindezzel együtt vitatkozom az ítélettel. Nem kívánom visszaküzdeni magam A Dal 2019 mezőnyébe, azonban nem hagy nyugodni, hogy dalszerzőként egy ilyen méltatlan helyzetbe kerültem.

Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet.

Jelenleg le vagyok sokkolva, szomorú vagyok, és korántsem a műsorban való szereplésem elvesztése miatt. Átgondoltan igyekszem építeni a szakmai életem, folyamatosan arra törekszem, hogy a dalaim mondjanak valamit, össze tudjunk általuk kapcsolódni, és nem mellesleg folyamatosan olyan zenei kifejezőeszközökkel kísérletezem, amivel talán színfolt lehetek az ország popkulturális palettáján. Nincs könnyű dolgom magammal, amikor hosszan ülök egy-egy dallam, vagy szöveg fölött, de mindig azt igazolja vissza élet – gondoljunk csak a Dalos zsűri szép szavaira is -, hogy megéri ez a befektetés. Egy kicsit az ebbe vetett erőm tört meg, remélem, csak időlegesen.

Nos, ha nem Dal, akkor új lemez, új koncertek várnak, ebből igyekszem töltekezni (és most átnéztem minden számomat, hogy ne érje szó a ház elejét).

Köszönöm, ha mellettem álltok ebben

Andris






KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x