hirdetés
Lengyel-tamás-1.jpg

"Megegyezés nélkül nem kerülhetjük el a sebeket" – beszélgetés Lengyel Tamással a férfi nő-kapcsolatról

Amit az egyik legkegyetlenebb oldaláról világít meg Nina Raine angol szerző Nemek és igenek című darabja. Magyarországi ősbemutatóját március 2-án tartják a Centrál Színházban.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2019. február 25.


hirdetés

Az eredeti címet (Consent – beleegyezés, egyetértés) szellemes szójátékká változtatta a fordító Baráthy György. Az utolsó próbahét előtt az egyik főszereplővel, Lengyel Tamással beszélgettünk, mindenekelőtt az ő figurájáról.

– Egy nagyon sikeres védőügyvédet játszom, aki nem csinál morális kérdést abból, hogy kit véd, és a védenceit milyen módon menteti fel. Ez a szakma nagyon közel áll hozzá, mert hatalmas ego-harcos. Jó képességű, okos férfinak, egyfajta alfahímnek képzeli magát, aki úgy érzi, bizonyos dolgok és előfeltételek járnak neki az életben. Hivatásával is azt bizonyítja magának, mennyire rátermett és milyen jól tudja az eseményeket irányítani. Nagyhangú, már-már erőszakos, önző figura, aki nemigen tartja tiszteletben más véleményét, ha az nem egyezik az övével. Nem csapatjátékos, hanem egyszemélyes bulldózer. Természetesen a férfitulajdonságokat nagyon respektálja, vannak komoly férfibarátságai, de státuszban önmagát, és magát a férfinemet is kissé feljebb helyezi.

– A történet középpontjában egy nemi erőszak ügye szerepel, ami, ha nagyon sarkosan közelítjük meg, a nemek harcának legextrémebb formája. Azon túl, hogy büntetőjogi fogalom.

– Ezért is mondtam, hogy Edward nem nézi, hogy ki mit követett el. Elvállalja azt, amit jól megfizetnek és amiről úgy gondolja, kihívás számára. A darabban éppen az az érdekes, hogy betekinthetünk egy perbe, amelyben egy erőszaktevőt véd, és bizonyítékok hiányában fel is mentet, majd ugyanezt kapja vissza az élettől. Párkapcsolatának legnagyobb válságában, amikor kérdés lesz, kinél marad a gyerek, a feleség azzal vádolja meg, hogy erőszakot követett el rajta. Ekkor szembesül azzal, hogy ô maga is kerülhet olyan kiszolgáltatott helyzetbe, mint azok az áldozatok, akikkel szemben a védelmet képviselte. Egészen elképesztő párhuzam, hogy az eddigi véleményvezér, aki a dolgok történéséit igazgatta, annak egyik pillanatról a másikra a feje felett dönthetnek a sorsáról. Így fordulhatna elő, hogy bizonyítékok kizárása, továbbá a jogi szabályozás révén egy nem-erőszaktevő valóban erőszaktevővé válik, vagy egy megerőszakolt nő jogorvoslat nélkül távozik a bíróságról.

– Az előadást beharangozó fotókon mindegyik szereplő arcán van egy seb.

– Ez egy szimbólum, ami arra utal, hogy kapcsolataink során, sőt, már azzal is, hogy egyáltalán a világon vagyunk, mindannyian szerzünk sérüléseket. Egyben azt is sugallja, ami az eredeti címben is benne van: egyetértés, megegyezés nélkül, ha mindig önző módon csak saját magunkra gondolunk, ha nem vagyunk képesek másra figyelni, nem kerülhetjük el a sebeket.

– A darab eredeti bemutatója nagyjából egybeesett a #MeToo-mozgalom elindulásával. Vajon ez-e a módja annak, hogy eljussunk a férfi és nő közötti egyenjogúsághoz, a kölcsönös tisztelethez?

– Én egy kicsit csalódott vagyok, hogy a #MeToo-nak nem lett komolyabb következménye Magyarországon. Porba hullott két fej, de máshová nem gyűrűzött be. Pedig az ilyen atrocitások, biztos vagyok benne, hogy sok más szakmában is előfordulnak, de talán túlságosan erős az egzisztencia-féltés és az emberek úgy érzik: nincs értelme kiállni a nyilvánosság elé, mert semminek nincs következménye. Inkább úgy élik meg az egészet, mint egy szükséges rosszat, hogy az életük fenntartható legyen. Ami magát a kampányt illeti, úgy gondolom, ha túlzásba viszik, egy idő után az emberek elkezdenek félni, mit tehetnek, és mi számít a másik ember személyes tere megsértésének. Miután ezek nehezen meghatározható dolgok, ha mindenre felhasználjuk, akkor pont az ellenkező hatást válthatja ki: görcsössé válunk mindenféle kommunikációban, kapcsolatfelvételben, egyfajta ál-tisztelet, művi távolságtartás alakulhat ki a másikkal szemben, mert senki nem fogja tudni, meddig mehet el.

– A Nemek és igenek heves vitákat váltott ki világszerte. Te milyen fogadtatást vársz a darabtól?

– Nem ezen gondolkodom most. Számomra inkább az a fontos, hogy a figurához való viszonyom tisztázódjon, minden pillanatban tudjam, mit játszom, mi a szándékom, hová tart a karakterem, tudjak az energiáimmal úgy bánni, hogy végig kitartson. Ez egy nagyszerű szerep, régen volt alkalmam ilyen komoly, drámai szerepet játszani. Edward a darab egyik fő figurája, így az előadás minőséget illetően nagyon nagy a felelősségem.

– Évek óta igen elfoglalt vagy: színház, tv-sorozatok, filmek, köztük nemzetközi produkciók.

– Most úgy néz ki, hogy a nyarat újra végigforgatom, de a magyar színészek élete annyira kiszolgáltatott és kiszámíthatatlan, hogy sokszor egyik napról a másikra tudjuk meg, mi fog történni velünk…

– Te a szerencsésebbek közé tartozol, és még az a veszély sem fenyeget, hogy beskatulyáznak.

– Igen, ennek a szerepnek azért is örülök nagyon, mert az utóbbi években főleg vígjátékokban játszottam. Sokan meg is kérdezték tőlem, tudatos döntés-e ez részemről, előnyben részesítem-e a könnyedebb műfajt, de eddig nem volt olyan drámai szerep, amely felkeltette volna az érdeklődésem. Szerencsére szabadúszóként válogathatok az ajánlatok között és sokfelé lehetek, sokféle szerepben.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
x_faktor_mentorok_2019.jpg

Megvan, mikor startol el az X-Faktor

Új mentorral és régi műsorvezetővel indul.
Fotó: RTL Klub/Szabó Gábor - szmo.hu
2019. szeptember 16.



Idén már a kilencedik évaddal és egy új mentorral érkezik az X-Faktor.

Mint arról mi is beszámoltunk, augusztusban megtartotta az őszi tévés szezon nyitányát jelző sajtótájékoztatóját az RTL Magyarország. Kolosi Péter, a médiavállalat programigazgató vezérigazgató-helyettese ismertette, milyen műsorokra építi stratégiáját az RTL Klub a következő időszakban. Az eseményen arról is szó volt, hogy az egyik legnépszerűbb műsor, az X-Faktor 2019 őszén is elindul.

A mostani mentorcsapatban Gáspár Laci, Puskás Peti, ByeAlex és Dallos Bogi terelgeti a jelentkezőket.

A műsorvezető Kiss Ramóna lesz. Az előzetes videója Instagramon:

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

X-Faktor (@xfaktorhun) által megosztott bejegyzés,

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
apey1.jpg

„Vannak hatalmas rajongóink, akik feltetováltatták a szövegeinket” – 10 éves az Apey & the Pea

A zenekar frontemberét, Áron Andrást a Budapest Parkos jubileumi koncert apropóján kérdeztük. Azt ígéri: a színpad 90 percig lángolni fog.
Láng Dávid; címkép: Horpáczi Dávid - szmo.hu
2019. szeptember 17.



Áron András, művésznevén Apey a hazai könnyűzene egyik legsokoldalúbb egyénisége: két zenekarával, az Apey & the Pea-vel és a Trillionnal igazi odalépős, kemény metálban és rockban utazik, egy szál gitáros szólóestjein azonban egészen más arcát megmutatva a lírai dalok jutnak főszerephez.

Arról kérdeztük, hogy csapódott le ez a kettősség a rajongóinál, mit adott számukra a tavalyi Nagy-Szín-Pados győzelem és az idén tavasszal lenyomott európai turné, valamint mire számíthat a közönség szeptember 19-én a Parkban.

– Hogyan éltétek meg ezt a 10 évet a zenekar alapítása óta? Gyorsan elrepült, vagy épp ellenkezőleg, nagyon is soknak tűnt?

– Egyszerre érzem azt, hogy nagyon gyorsan elpattant ez a tíz év, és közben érzem természetesen azt a rengeteg pillanatot, amit együtt megéltünk, és ahogyan formálódtunk, változtunk. Soknak nem érzem, előbb-utóbb mindig előjön egy újabb riff, amitől mindhármunk gyomrában megmozdul valami, és írni akarunk valami újat.

– Mit adott nektek a tavalyi Nagy-szín-pad győzelem, mit köszönhettek neki így utólag visszatekintve?

– Kijutottunk a EUROSONIC-ra, ami a legnagyobb showcase fesztivál Európában. Játszottunk a Sziget nagyszínpadon, a Strand nagyszínpadán, és a még nagyobb VOLT Fesztivál nagyszínpadán, egész nyáron kizárólag királyi bánásmódban volt részünk.

Szakmailag kaptunk egy óriási elismerést, jó érzés volt, hogy kicsit mindenki magáénak érezte a győzelmünket, amiben annyi mindenki segített: rajongók, zenekarok, barátok. Sosem fogjuk elfelejteni, hogy ennek a részesei lehettünk.

Fotó: Bodnár Dávid

Fotó: Bodnár Dávid

– Jelzésértékű-e szerinted, hogy utánatok idén is egy keményebb műfajban utazó zenekar, a Useme nyert, a Dalban pedig tavaly az AWS? Elmosódhatnak ezáltal a metálszíntér és a mainstream határai, egyáltalán jó lenne-e az?

– Szerintem amíg olyan zenekarok nyernek bármit, és kapnak platformot, akik szívből csinálják ezt az egészet, és nem egy gyárból kipréselt tucat rádió valami, addig én mindenkinek örülök.

– Mekkora az átfedés az Apey & the Pea, a Trillion és a szólókoncertjeid közönsége között? Vannak olyanok, akik mindenhová követnek?

– Vannak, akikkel minden koncerten találkozom az első sorban, bármilyen városban is vagyok, bármelyik formációval. Ez mindig nagyon jó érzés. Van, aki eddig nem volt keményzene-hívő, de ráakadt a szólóanyagaimon keresztül, és ugyanígy visszafele is, vagy a Trillion irányába. Mára szerintem pont tökéletesen elkülönültek egymástól tisztes távolságba, és inkább segítik egymást.

– Meg szoktak lepődni a rajongóid, amikor a hangos-zúzós zenekari koncertek után az egy szál gitáros fellépéseidet is megnézik?

– Volt már olyan, hogy szólókoncertemen hallottam, amint valaki azt mondja:

"De akkor most ezt fogja nyomni egész végig? Azt hittem zúznak, mi ez a szar?"

Ez természetesen benne van a pakliban, de elég ritka. (nevet)

– Mennyire válik el a két éned? Bensőséges-akusztikus, vagy tombolós dalokat írsz könnyebben?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
napfonat.jpg

Klippremier: széki népdalt formált saját képére öt énekhanggal a Napfonat

Egyik tagjukról Eszter dalának nevezték el, és igazi nyári hangulatú, Duna-parti piknikezős videót is forgattak hozzá.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. szeptember 19.



A Napfonat 2018 tavaszán alakult, energikus női, ütős hangszerekkel kiegészített a cappella együttesként. Mottójuk a következő: "Egység, kör, több szólam, ritmus, összhang, figyelem, mélység, lágy és sokszínű nőiesség..."

Az együttes tagjai külön-külön is izgalmas zenei világokat képviselnek, különféle stílusok, zenei (jazz, népzene, könnyűzene), és kulturális (Felvidék, Erdély, Oroszország) hátterükből fakadóan. Ez a sokféleség egyedi (hang)színt és világzenei jelleget kölcsönöz az együttesnek.

Kompozícióik sajátos módon fogalmazzák újra a magyar és más nemzetek (orosz, szlovák, lengyel, spanyol, cigány, indiai, tahiti stb.) népdalainak világát, polifonikus hangzásba öltöztetve őket, kiemelve a népzene erejét és szépségét, az énekhang felszabadító hatását.

2018 tavaszától több teltházas koncertet is adtak Budapesten. Felléptek például a Fonóban, a Szimpla kertben, az Artus Stúdióban, emellett a Művészetek Völgyében, illetve külföldön is. Meghívott vendégei voltak a lengyelországi Festival Kultury Nebanalnej összművészeti fesztiválnak, melyre idén is visszalátogatnak.

Tagok: Farkas Kriszti (Volkova), Szalay Heni, Szarka Anita, Tóth Eszter, Tóth Orsi

A dalról

"A dal alaptémája Eszterünket dicséri, ezért is adtuk neki végül az Eszter dala címet. Alapvetően nem populáris dalszerkezetekben gondolkodunk a dalainkban, így sokszor hagyjuk, hogy egy-egy téma szabadon hömpölyögjön, vagy épp folyjon át egy másik hangnembe szólisztikus részekkel tarkítva – ahogy történik ez az Eszter dalában is –, így úszunk át a dal második felében a „Szól a világ…” kezdetű széki népdalba."

A klipről

"Éppen egy koncerttel egybekötött alkotói hétvégére készültünk a Dunakanyarba, amikor jött az ötlet, hogy miért ne forgathatnánk egy jó hangulatú klipet a Duna-parton, ha már úgyis ott leszünk. A koncepciónk annyi volt, hogy szeretnénk jól érezni magunkat és magunkat adni a videóban mindenféle körítés nélkül.

Így kitaláltuk, hogy csapunk egy pikniket finomságokkal, borral, jó hangulattal, fürdőzünk a naplementében, zenélünk, táncolunk és aztán megnézzük, mi sül ki belőle.

Úgy érezzük, hogy a Lőrinczi Hunor és Végh Teodóra által készített videó tökéletesen visszaadja annak a délutánnak a felhőtlenségét és megmutat egy kis szeletet abból is, hogy milyen csapat vagyunk mi valójában."

2019. decemberében jelenik meg a Napfonat népdal-feldolgozásokat és versmegzenésítéseket tartalmazó bemutatkozó albuma, melyre már egy saját szerzemény is várható.

Zene: Napfonat (Farkas Krisztina ’Volkova’, Szalay Heni, Szarka Anita, Tóth Eszter, Tóth Orsi)

Video production: Hunor Lőrinczi Photography (Lőrinczi Hunor és Végh Teodóra)

Hangfelvétel, mixing & mastering: Lee Olivér

Fotók: Molnár Anna

Logó: Makhult Gabi


KÖVESS MINKET:




hirdetés
14450707964_e5bc62dc10_b.jpg

Sztárzenekarok körül nyüzsgő groupie-k, szexuális kizsákmányolás – a rockzene #MeToo pillanata még hátravan

Chrissie Hynde, a Pretenders együttes énekesnője szerint a filmvilághoz hasonlóan előbb-utóbb ebben a közegben is borítani fog valaki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. szeptember 16.



A szókimondásáról és nem egyszer radikális akcióiról híres Chrissie az Independentnek adott interjúban úgy vélekedett: ma sem változott jelentősen a helyzet a 70-es évekhez, a Pretenders indulása idejéhez képest, amikor mindent megtettek azért, hogy a nőknek csak marginális szerep jusson a műfajban.

Meggyőződése, hogy sok lány azért nem ragadott gitárt, mert nem akartak elvtelen kompromisszumokat kötni, főleg nem szexuális szívességeket tenni azért, hogy felléphessenek.

Nem jobb a véleménye az MTV-nek az énekesnőkre gyakorolt hatásáról sem. „Amikor a csatorna megjelent, egyesek rájöttek, hogyha egy kicsit soft-pornó szerű videókat csinálnak, akkor bekerülnek és eladhatókká válnak – mert a szex jó üzlet. Ez az irányzat nagyon gyorsan gyökeret vert, és az érdekes zene jó időre ismét vissza került a föld alá” – mondja Chrissie, ő azonban sosem érzett erre késztetést, és nem kényszerítették rá.

A Pretendersben nem érzett soha sem szexizmust, sem diszkriminációt, az egész csak a zenéről szólt számukra.

Az énekesnő a Harvey Weinsteinről készült dokumentumfilm kapcsán nem azt találja legkülönösebbnek, hogy sokan szemet hunytak Weinstein viselkedése felett, hanem az, hogy hová fejlődtek a dolgok a #MeToo-val.

Szerinte az akkori események összefüggtek a „Playboy-kultúrával”, menőnek számított, hogy idősebb férfiak lecsaptak a magukat tálcán kínáló fiatal lányokra.

Hasonló jelenség megvolt a zeneiparban is, ahol a lányok a sztárzenekarok körül nyüzsgő „groupie”-k voltak, akik önkéntes szabad prédává váltak. Éppen ezért ennek a műfajnak is el fog jönni a #MeToo-pillanata

– jósolja.

A 68 éves Hynde kijelentései már sokszor váltottak ki nagy vihart. A vegetáriánus énekesnőt egyszer le is tartóztatták, amikor vérnek látszó festékkel kente össze egy KFC-étterem ablakait, a 80-as évek végén pedig azzal okozott feltűnést, hogy arra szólította fel híveit: dobáljanak Molotov-koktélokat a McDonald's-okra.

Ma már az állatvédelemnek szelídebb módját űzi: az angliai Rutland farm támogatója, ahol a borjakat nem választják el anyjuktól.

Négy évvel ezelőtt Chrissie a Timesnak arról beszélt, hogy ha egy nő nem akar egy erőszaktevő áldozatává válni, ne vegyen fel magas sarkú cipőt, mert abban nem lehet menekülni. Önéletrajzában bevallotta, hogy tizenéves korában megerőszakolta egy motoros banda tagja, de ebben szerepe volt az ő felelőtlen, kihívó viselkedésének is.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x