Megdöbbentő, hogy mit megy az új Civic Type-R
Lélegzetelállító úttartás, brutális nyomaték, precíz váltó - nem véletlenül rekorder az új Honda Civic utcai sportautó változata.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2018. szeptember 16.


Amikor az emberek összeírják az autós bakancslistájukat, valószínűleg 10-ből 9-en rávésik a Honda Civic Type-R-t. A japán gyártó utcai sportautója a maga nemében kultikus modell, a Focus RS, az R Golf és a Subaru WRX STI játszik ebben a mezőnyben, ebben az árkategóriában. Mind-mind egytől-egyik vérbeli izomautó, a gyerekektől az idősekig mindenki áhítattal nézi őket. A legújabb generációs Honda Civic Type-R azonban formavilágának köszönhetően kilóg a sorból, különleges, erős élekkel, spoilerekkel, szárnyakkal megrajzolt vonalai olyan karakteres arcot szabnak a kocsinak, ami messze kitűnik a kompakt autók maszlagából. Hozzáteszem: a Civic Type-R komoly fórral indul, hiszen az alapmodell is már jóval sportosabb az átlagosnál.

De nem csak a külső, hanem a beltér is a sportosságról árulkodik, rendkívül stabil oldaltartású ülések, sportkormány, sportpedálok fogadnak, amikor elfoglalom a mélyen fekvő vezetőülést. Szükség is van erre, ugyanis brutálisat megy az autó, de erről még egy picit később. A kocsi belső formavilágában az alapmodellek megoldásait hozza, de sok helyen visszaköszönnek a  sportosságra utaló piros betétek, ami összhangban van a sportülések színével. Tároló rekeszből akad bőven, azonban a kocsi terhelhetősége miatt hátul csak ketten utazhatnak. A csomagtér ezzel szemben bőséges helyet biztosít: 420 liternyi csomagot pakolhatunk be a tág nyíláson át.

A műszerfalon a fordulatszámmérő dominál, annak közepén látjuk az aktuális sebességet. A fedélzeti számítógép kezelése elsőre bonyolultabb az átlagnál, de azért kiismerhető, második nekifutásra már könnyebben kezelhető. A középkonzol navija relatíve szép grafikájú, a kezelőfelülete azonban nem az igazi, van gördülékenyebben használható megoldás a versenytársaknál. De ezt alapvetően elnézi az ember, főleg azután, hogy beindította a 2.0 literes turbómotort, amely 320 lóerős teljesítményre képes, maximális nyomatéka pedig 400 Nm, ami 2500-4000-es fordulat között áll rendelkezésre. A számok beszédesek, de leginkább az 5,7 másodperces gyorsulás az, ennyi idő kell a Type-R-nek ahhoz, hogy elérje a 100 km/órás sebességet. Árulkodó az is, hogy a kocsi végsebessége 272 km/óra, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy kategóriájában, - azaz az elsőkerekes alsó-középkategóriás modellek között -, Nürburgring rekordot futott.

Ehhez persze hozzájárult a versenyautósan feszes futómű és a rendkívül precíz, hatfokozatú kézi váltó is, ami óriást dob a vezetési élményen. Szinte milliméternyi mozdulatokkal lehet váltani a fokozatok között, ami jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy igazán tempósat autózzunk. A sportosságot nem csak gyorsításkor, hanem lassulás közben is érezzük, ekkor ugyanis a motor kis, automatikus gázfröccsöt adva készül fel a kisebb fokozat. Ez hanghatásban és vezetéstechnikailag is sokat ad.

A 2017-es Type-R-ben három menetprogram közül választhatunk, a Sport és a +R mellett megjelent a Comfort üzemmód is. Ezek jelentősen eltérő futómű-beállítást, kormány-geometriát és gázreakciókat kínálnak fel a pilótának, aki mindig kedvének, illetve az időjárási és útviszonyoknak megfelelően autózhat. Az előző Type R-hez viszonyítva a szélesebb tartományban állítható futómű jelenti a legfőbb különbséget, az új, Comfort névre keresztelt üzemmódban például jobb a menetkomfort és kevésbé gyorsak a kormányreakciók.

Akárcsak az új, ötajtós Civic-hez, az új Type R-hez is alapáron jár a Honda SENSING csomag, ami a kategória egyik legátfogóbb menetbiztonsági rendszere. A működéséhez szükséges adatokat speciális kamerák, radarok és ultramodern szenzorok szolgáltatják, segítségükkel a vezető még időben észreveheti és elkerülheti a balesetveszélyes helyzeteket.

Az új Type-R 11,7 millió forintról indul, a jobban felszerelt GT változatért 900.000 forinttal kell többet fizetni, ami egyedül azért magas egy picit, mert a vetélytársak ennyiért összkerekes autót adnak, ami azért még nagyobb erőátvitelt biztosít. Az élmény és az egyediség miatt persze ez nem feltétlenül perdöntő tény.

Adatok

Hengerűrtartalom:  1996 cm3

Teljesítmény: 320 LE (235 kW)/6500

Nyomaték: 400 Nm/2500-4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 5,7 s

Végsebesség: 272 km/h

Tesztfogyasztás: 9,3 l/100 km

Modell alapára: 11.749.000 Ft


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x