hirdetés
Marci-18_colorretouch-event.jpg

Márton András: A Bál az Interneten koncert sokaknak olyan volt, mint a holdraszállás

A súgógép találkozása a Beatlessel és Pilátussal a boncasztalon: röviden így lehetne jellemezni a KFT dobosát. Interjú.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. október 04.


hirdetés

Talán az én generációm az utolsó, amelyik még tudja, mit jelentett a rádióból magnókazettára felvenni a zenéket, és hogy próbáltuk kisilabizálni az angol szöveget – az iskolában csak oroszul tanultunk, lényegében a pop slágerekből sajátítottuk el Shakespeare nyelvét. Ez lehet az oka, hogy a Márton András Beatles fordításait tartalmazó Yesterday kötet annyira meghatározó volt számunkra. Persze, nem csak erről kérdeztem Andrást, aki a holnap kezdődő Beatles hétvége egyik sztárvendége.

- Az első, ami eszedbe jut rólad az embereknek nyilván az, hogy a KFT zenekarban dobolsz. Az első emlékezetes pillanat számomra, amikor kisgyerekként KFT rajongó lettem, amikor a Bábu vagy című számot adtátok elő meglehetősen rendhagyó körítéssel.

- Valamikor 81’ nyarán jöhetett az ötlet, akkor tavasszal kezdtünk koncertezni. Már volt egy komplett egész estés műsorunk, amit különböző versekkel, kis jelenetekkel díszítettünk és kifestve léptünk fel. Ebbe nagyon is beleillett a Bábu, amit egyébként a Szkéné Színházban dolgoztunk ki. Arra a bizonyos, 1981-es televíziós Pop és Táncdalfesztiválra a KFT öt dalt adott be anonim módon, amiből négyet kiválasztottak. Volt amit Dolák-Saly Robi énekelt, volt, amit Bódy Magdi, a harmadikat pedig Ács Enikő. Eleinte az sem volt teljesen biztos, hogy mi melyiket fogjuk előadni, variáltunk. Ott, a Szkénében ugrott be ez a bábuszerű mozgás, aminek a kidolgozásában Dékán János pantomimművész segített.

- Ugrok az időben, a másik meghatározó KFT pillanatomra. Én tulajdonképpen Nektek köszönhetően találkoztam először az internettel 1996-ban a Bál az interneten koncerten. Úgy tudom, oroszlánrészed volt abban, hogy ez megvalósulhatott.

- Igen, a zenekarból az én agytekervényeim mozognak ezen a vonalon, a technológiával kapcsolatos ötletek tényleg tőlem származnak. A 80-as évek közepén valamennyire megtanultam a Basic programozói nyelvet és ennek kapcsán ismerkedtem meg Kiss Donáttal, aki profi programozó volt. Szerettem volna elhelyezni a Bál az Operában lemezre – hangsávként rávágni a bakelitre – egy későbbi szóhasználattal már multimédiának nevezett, basic nyelven írt programot, benne játékkal, zenekari információkkal, egyebekkel.

Megterveztem és Donát egy kollégájával megírta a programot. A lemezre csak a kinyomtatott programsorok fotója került végül, mert a Lemezgyárban nem értették, mit is akarok ezzel a zörgő-börgő hangsávval. A technikai újdonságok amúgy is érdekelnek, figyelem, mi az, amit fel tudnánk használni a koncerteken, lemezen, bárhol a zenekar életében. Az internet valóban forradalmi újdonság volt 1996-ban. A mából nézve ez már nem annyira érezhető át. De néhány adatot azért tudok mondani.

Amikor bejegyeztettem a KFT domain nevet, a kft.hu az 540. volt a magyar domainek között,

addig csak vállalatok csináltak ilyet – Matáv, Sztaki, Kfki, ha mondanak valakinek valamit ezek a nevek. Ma már közel 800.000 domain név van itthon. Magyarországon még nem is nagyon tudták akkor az emberek, hogy mi is az az internet. Ezért nem is előzenekart kértem fel a koncertre, hanem Nagyistók Tibort, aki már akkor is a televíziónál dolgozott – most is ott van még –, és ilyen tematikájú műsorokkal foglalkozott. Megkértem, hogy állítson össze egy internetet bemutató programot, töltsünk le hozzá mindenféle anyagokat. Emlékszem, hogy a Számítástechnikai Kutatóintézet szerverei éjszakákon át dolgoztak, hogy egy-egy filmet letöltsenek. Irtózatos nagy adatmennyiség volt, és elképesztően lassú volt a hálózat a mai fogalmakhoz képest. Ezzel kezdődött a műsor. Tibor elmagyarázta, mi a modem, a böngésző ésatöbbi. Két számítógéptermet építettünk fel a régi Sportcsarnokban, ami a Papp László Aréna helyén állt. Összekötöttük a Sportcsarnokot egy dublini egyetemmel, és az egyetem stúdiójából énekelt velünk Hazel O’Connor, aki akkor Európa hírű, újhullámos énekesnő volt. Wahorn András pedig akkor kint élt Los Angelesben, őt arra kértem, hogy mialatt játszunk, a Csendes-óceán partjáról valós időben rajzoljon háttérképet a kivetítőre.

Koncert után többen azzal jöttek oda hozzánk, hogy nekik ez olyan volt, mint a holdraszállás közvetítése.

- Ha belegondolunk, hogy sokszor még ma is mennyi probléma van az internetes kapcsolatokkal, egészen elképesztő, hogy már akkor valósidőben tudtatok együtt zenélni valakivel. Még ma sem egyszerű feladat.

- Ügyes trükkel megoldottuk, hogy szinkronban legyünk.

- Honnan jön a technikai érdeklődés? Van ilyen végzettséged?

- Nincs semmi olyan végzettségem, ami ezt indukálná. Egyszerűen ilyesmire jár az agyam.

Az asszociációs láncaim többségének a végén legtöbb esetben valamilyen technikai dolognál lyukadok ki – pedig nem akarom.

A kilencvenes évek elején láttam egy Guns and Roses videoklipet, amiben egy villanásra feltűnt Axel Rose előtt egy monitorszerűség a színpadon. Elkezdtem gondolkozni, hogy mi az ott. Monitor lenne? De ha monitor, mi lehet rajta? Akármi is van, az hasznos volna, ha ki lehetne írni rá a dalszövegeket. Erről pedig eszembe jutott egy súgógép.

Leírtam, a következő héten megkerestem programozó ismerősöket, és gyakorlatilag egy év alatt kifejlesztettünk egy súgógépet, amiről azt hittem, hogy világtalálmány, de aztán kiderült, hogy már van két cég a világon, amelyik az enyémhez hasonló komplett rendszert gyárt. De Magyarországon újdonságnak számított. Akkor indult Friderikusz első showműsora, úgyhogy vásárolt belőle, majd több tévéstúdió is követte a példáját. Akkoriban kicsit besokalltam a szerteágazó tevékenységeimtől és túladtam rajta. Az ismerősöm, aki átvette, a mai napig rengeteg időt tölt vele, annyian bérlik tőle koncertekre, tévéfelvételekhez, rendezvényekre.

- Azért mégis csak van a technikai mellett egy humán oldalad is, hiszen történelmi újságot is szerkesztettél. A SzemTanúra gondolok.

- A gimnáziumban megbuktattak történelemből és angolból. Ennek elsősorban persze magaviseleti, fegyelmezési okai voltak. Laár Andrással egy osztályba jártunk, és nem voltunk annyira jó gyerekek, mint, amilyennek kellett volna lennünk. Retorziókat helyeztek kilátásba, amiket velem szemben végül alkalmaztak is. Amikor megbuktattak, átvillant rajtam, hogy azért ugye nem vagyok ennyire hülye. Viszont miért ilyen unalmasan tanítják a történelmet? Ezért még akkor, a 70-es évek elején felskicceltem egy könyvtervet, hogy szerintem milyen élvezetes volna a mai napilapok stílusában olvasni történelmi korok eseményeiről. Ez vagy húsz évig ott hevert a papírjaim között. Amikor aztán kidobtam, elmondtam az ötletet az édesapámnak, aki egyébként elektromérnök, és a világ első röntgen automatikáját ő találta föl. Azt mondta, miért nem adom ki én. Elgondolkodtam, megkerestem pár ismerőst, akik segítettek. Így jött létre a SzemTanú – Időutazók Hírlapja című újság, amit én terveztem, főszerkesztettem, és természetesen szakértők, történészek írták, profi újságírók tördelték, szerkesztették. Volt benne slágerlista Mózes korából, amit Batta András zenetörténész írt, volt exkluzív interjú Poncius Pilátussal, annak Lichtmann Tamás a szerzője. Több, mint negyven szerzőnk volt.

Nem vicces cikkek születtek – bár humor volt az újságban – , szakmailag hiteles írások voltak. Ezernél is több iskola fizetett elő rá.

- Tényleg elképesztő, mennyi mindennel foglalkoztál. De a legnagyobb harci tetted mind közül sokunk szemében az a Yesterday és a Boldog Karácsonyt című kötetek, a Beatles illetve John Lennon szövegeinek a fordítása. A Yesterday előszavában Révbíró Tamás úgy fogalmaz, hogy amióta ismer, a Beatles dalok fordításán dolgoztál. A Beatles majdnem mindannyiunk életében fontos volt, mi volt az a plusz, ami téged arra sarkallt, hogy lefordítsd a szövegeiket?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
Yoshitomo_nara-graffiti-niagara_bar-2009-1000x661.jpg

A japán képzőművész 10 éve egy görbe estén egyszer csak előkapott egy filctollat, ami után nem volt megállás. Később a rendőrök letartóztatták Narát a metrómegállóban graffitizésért. De ez már nem számít.
fotó: Wikipedia - szmo.hu
2019. október 14.



A Tokióban élő japán képzőművész, Jositomo Nara előző héten, a Sotheby's hongkongi aukcióján majdnem 25 millió dollárért adta el egy festményét, ez forintban kifejezve nagyjából 7,5 milliárdnak felel meg. Ezután nem csoda, hogy az összes többi műve is felértékelődött valamelyest.

A Sotheby's egyik képviselője szerint, a New York-i Niagara bárban általa "összefirkált" rajzok is több százezer dollárra rúgnak. (Ami, ha csak százezer dollárt is veszünk alapul, legalább 30 milliót ér forintban).

A képeket Nara egy részeg ünneplés hevében rajzolta a bár falaira, amit egy kiállítás megszervezése után tartottak. A művész menedzsere, Tim Blum, aki vele volt az ominózus estén, azt nyilatkozta, hogy egy pár pohár után Nara egyszer csak előkapott egy filctollat, ami után nem volt megállás.

"Mindenki benne volt a jelenlévők közül, hogy Nara összerajzolja a falat, bár akkor még nem sejtettük milyen szerepük lesz 10 év múltán."

Blum szerint az este tetőpontja egyébként is az volt, amikor a rendőrök letartóztatták Narát a metrómegállóban graffitizésért.

Lapozz a képéért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
puf2019.jpg

Leskovics „Lecsó” Gábor frontember és Molnár Balázs gitáros elemezte nekünk a 11 év kihagyás után megjelent albumot.
Fotók: Béky Zoltán - szmo.hu
2019. október 15.



Bár a Pál Utcai Fiúk hazai távlatban lassan az egyik legrégebb óta aktív zenekarnak számít (1983-as megalakulásuk óta kisebb kihagyásokkal folyamatosan koncerteznek), új lemezt 2008-ban adtak ki utoljára.

Egy hete azonban megérkezett a Legelő album várva várt folytatása Igazán ez minden címmel, amire nem kevesebb, mint 14 dal került fel. A hangzásvilágról és a mondanivalóról Lecsó a Stenknek a következőket mondta:

„A dalírásnál a zenekarban egy alapszabály van, már a kezdetektől fogva: ne a hangzás határozza meg a dalt, vagyis egy szál gitárral, vagy zongorával eljátszató legyen. Balázzsal mindketten így dolgozunk.”

Most pedig kérésünkre mindegyik számról külön-külön is elmesélték, mi ihlette, hogyan készült és mit tartanak a legfőbb üzenetének.

Íme a teljes lemez, alatta pedig az ismertetők:

1. Csoda

Balázs: Lecsó dala, az intrót a legkisebb fiam írta 12 éves korában. Pont ide illett a hangulata. Pécsett született meg az első változata, majd Zolival hármasban a mostani forma. A stúdióban kapott egy kis bendzsót, némi pszichedéliát, és Anikó vokáljával vált teljessé az áhítat.

Lecsó: Az én fejemben ennek a dalnak a hangzása valahol Neil Young és Nick Cave között helyezkedik el. A szövegében is 20 éves és mai sorok keverednek össze. A lényeg benne a hit. A hit a szerelemben.

2. Van az úgy

B: Sokat kísérleteztünk vele. Volt már Black Sabbathos bevezetője, Muse-os refrénje, játszottuk 3/4-ben és 6/8-ban is. Mindent ledobott magáról. Így maradt az az egyszerű sanzonforma, ami titokban mindig is szeretett volna lenni. Veretes Lecsó dal.

L: Egy ideje megvolt a szöveg és a zene is, de valahogy nem találtuk a formát. Sokat kísérleteztünk vele, alapvetően egy lassú dal volt, aztán egyszer valamikor, egy koncert utáni hajnalon, elkezdtem játszani a dalt otthon, de nagyon tempósan és hirtelen működni kezdett. Hoppá! Ilyen egyszerű ez.

3. Kérnéd

B: Ezt is Lovi stúdiójában kezdtük felöltöztetni. Ott született a basszus és a gitártéma is. Egy kis szöveg hiányzott –belekontárkodtam. Jó kis PUF sláger lett.

L: Igen, ez a dal lenn Pécsett nyerte el végleges formáját, kis darabokból. A puzzle darabok egyszerre csak összeálltak. Az alapötlet az enyém volt, de nem lett volna belőle dal, ha a Balázs nem ragasztgatja össze és a végén nem egészíti ki a hiányzó darabokat.

Egyébként a Balázs mutatta nekem évekkel ezelőtt a Mickey3D nevű francia zenekart. Azóta is nagyon bírom őket, kicsit olyasmi dalt szerettem volna. Eredetileg kicsit latinos volt a zenéje, ezért sokáig Brazil volt a munkacíme, de én kifúrtam, mert semmi latin nincs már benne. Kár volt. A Brazil jobb cím, mint a Kérnéd.

4. Leguggol

B: Én követtem el. Backstageből néztem egy zenekart, a gitáros leguggolt és tekert egy kicsit a torzító potméterén. Innen a szöveg, ami egyébként végül Lecsóról szól Anikó tolmácsolásában. Balatonszepezden teljesedett ki.

L: Ezt a dalt Balázs ebben a formában, csak nemrég mutatta meg nekünk. Először a bevezető riff tetszett meg, azután szép sorban a többi rész. Jól esik játszani. A szintiszólón sokan vitatkoztunk, nekem kicsit Omegás volt először, de azután megszerettem. (És rajtunk kívül ki ismeri még az Omega 6-ot? He-he...)

5. Esőben

B: Ez a kedvenc Lecsó zeném. Évekkel ezelőtt írtam rá a szöveget, szerintem ez lett a legjobb szövegem. Veszteségek ihlették. Ám történt ami történt, egyszer csak Kiscsillag-dallá változott más szöveggel. Végül mégis megcsináltuk a PUF-fal is. Aki kitalálja, melyik Kiscsillag-szám zenéje egyezik meg az Esőben zenéjével, az nyer egy...

L: Jó pár éve megírtam ezt a dalt, de a szövegeket, amiket csináltam rá, nem igazán szerettem. Végül mindkét zenekaromban írt rá más szöveget és mind a kettő teljesen mássá tette a dalt, mint az én fejemben volt. És életre kelt a dal! Persze a hangszerelés is teljesen különböző lett. Az eredeti refrén ebben a verzióban található. Gyönyörű a szövege.

6. Balatonszepezd

B: Apám halála utáni ősszel született, miután először telt el nyár úgy, hogy már senki nem volt jelen aki meghatározta gyermekkorom Balatonszepezdjét. A természeti utalások mind valósak, ahogy a cseresznye is mindíg érik a képzeletemben, ha oda gondolok.

L: Jó régen megvan már a dal. Ezt játszottuk legtöbbet az új dalok közül. Egy klasszikus Balázs dal.

7. Leteszlek

B: Sanzon a francia korszakomból, még folytatja a Legelő album fű alatt politizáló szövegvilágát. Anikó énekével sokkal üdébb lett, mint eddig.

L: Nagyon kedves zene és szöveg. Én énekeltem sokáig, de a lemez felvételénél kikönyörögtem, legyen inkább Anikóé. Pedig szerettem énekelni, de úgy éreztem, hogy nehézkessé teszem a dalt. Végül kompromisszum született, és duett lett belőle.

8. Vaktyúk

B: Életem szólója. Egyszer vettem fel mindkét sávot, aztán visszahallgatva húú! Pedig nem vagyok az az Angus fajta. Csak imádom.

L: Először a szöveg volt meg. Bár egy sima csajozós rockdalnak tűnik, de nekem mindig inkább a szabadságvágyról szólt. Pont ugyanaz a lényege, mint a Bálnak. A „világ a szolgám, az én szívem szabad!” pontosan azt az érzést jelenti, mint „a gyeplőt a lovak közé dobom”. Most nem érdekel semmi! Gyerünk!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
dfv_konyvtar_ck.jpg

Egy város, ahol nem sajnálták a pénzt a kultúrára: nézzetek szét a dunaföldvári könyvtárban, ami egy 130 éves, felújított épületben lelt otthonra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 16.



Az épület az 1800-as évek végén épült pénzintézetként, majd évtizedekig különféle iskola működött benne. Az évek során azonban alkalmatlanná vált ezt a funkcióját betölteni.

Sokáig díszelgett a tetején az ELADÓ felirat, de nem talált olyan gazdára, aki lehetőséget látott a régesrégi műemlék felújításában. Ekkor az önkormányzat az asztalra csapott és úgy döntött, meghagyva a gyönyörű homlokzatot, megépíti a Kultúra és a Könyvek Házát. Merthogy nem csak könyvtár működik itt, hanem közösségi teret is kialakítottak előadásoknak, koncerteknek és kiállításoknak.

A felújítás megkezdésekor azonban nem várt meglepetés érte az építőket és a városlakókat. A tanteremként és tanáriként működő helyiségek falaiból pompázatos vasoszlopok bukkantak elő, amik ma az olvasóterem ékességei lettek.

A könyvtár olvasóterme a felújítás alatt

A könyvtár olvasóterme a felújítás után

Németh Zsolt fotóin csodálhatjátok meg, hogy milyen elegáns és káprázatos könyvtára lett az ország közepén egy kisvárosnak, Dunaföldvárnak.


KÖVESS MINKET:






Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
Dombi-Netperces-FB-cover-9-1.jpg

Dombi amellett, hogy népszerű humorista, műsorvezetőként és szerzőként is sikeres. Legújabb könyve notebookra hasonlít, és a generációk között szeretne hidat verni.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. október 14.



- Csaknem pontosan két éve, a Pisti vagyok, ments ki innen megjelenésekor beszélgettünk utoljára. Milyen volt a fogadtatása?

- Szerették az olvasók. Volt második kiadás is. A szerkezete is tetszett az embereknek, hogy egybefüggő történet, de sok, picike részből áll.

Mert manapság az olvasóknak kevesebb ideje van olvasni, ritkábban állnak neki nagy lélegzetvételű könyveknek.

- Akkor beszéltünk róla, hogy egy online könyvön dolgozol. Abból lett végül a netperces novellák?

- Nem, az csak egy ötlet kezdemény volt, amit még mindig nem vetettem el. Az egész olyan lett volna, mint egy élő chatelés. Ez más, inkább a Twilight-, Y-akták- vagy Blackmirror-szerű, érdekes hangvételű történetek.

- Mesélj kicsit az új műről, a Netperces novellákról, hiszen mind tartalmában, mind megjelenésében egy nem mindennapi könyvről van szó.

- Ez is egy régi ötlet. A laptop másik neve az, hogy notebook. Az is egy könyv. Azt hallani, hogy a fiatalok már nem olvasnak olyan lelkesen, az idősebbek pedig nem szeretik a kütyüket. Úgy alkottam meg a könyvet, hogy az érdekes mindenki számára.

Hidat szerettem volna képezni a generációk között. Szerintem mindenkiben megvan a tudásszomj, a vágy, hogy új dolgokat lásson. Ha a könyv már nem olyan divatos, akkor hozzuk újra divatba.

Azzal az apró, nemesnek szánt csellel csempészem vissza az emberek kezébe a könyvet, hogy laptopnak álcázom.

- Azt mondjuk el az olvasóknak, hogy ez egy olyan könyv, ami külsőre úgy néz ki, mint egy laptop.

- Így van. Szürke, az éle is be van festve, a gerincsíkján csatlakozók képi láthatóak, az alján ventillátornyílások, fel van matricázva, mert a fiataloknál most ez a divat, és a legfontosabb formai követelmény, hogy a könyvet vízszintesen nyomtattuk. Tehát nem balról jobbra kell olvasni, hanem úgy kinyitni, mint egy laptopot.

Külön előszót írtam a fiataloknak és az idősebbeknek.

Mindenkinek el akartam mondani, hogy egyformán fontosak a számomra. Ha valaki megkérdezi, hogy kinek szól ez a könyv, ki a célcsoport, akkor mondhassam bármiféle költői túlzás nélkül, hogy mindenki.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!