hirdetés
YI5M4724.jpg

Ma este Színház! - egy igazi sikersztori

Alig két éve indult a last minute színházjegyeket féláron kínáló portál, mára mégis közel száz partnere és több tízezer rajongója van. Az alapítókkal beszélgettünk.
Láng Dávid - szmo.hu
2013. december 14.


hirdetés

Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila két éve indította el saját vállalkozását, melynek lényege, hogy a színházak szabadon maradt férőhelyeit az adott előadás napján féláron kínálják megvételre. A Ma este Színház! rövid idő alatt óriási népszerűségre tett szert, főként a fiatalabb generáció körében. Nemrég az Év Honlapja elismerést is nekik ítélték.

Mikor merült fel bennetek az alapötlet, és mi volt a közvetlen előzménye?

Tivadar: A Ma este Színházat szinte napra pontosan két évvel ezelőtt, 2011. december 9-én indítottuk. Ekkor adtuk el az első jegyeket, de a tervezési fázis már nagyjából fél évvel korábban kezdetét vette. Úgy indult az egész, hogy Attilával elhatároztuk, közösen alapítunk egy újszerű ötletre épülő vállalkozást. Egyik este összeültünk, mindketten hoztunk magunkkal három ötletet meg egy üveg bort, és megegyeztünk, hogy éjfélig elfogyasztjuk a borokat, a hat ötletből pedig kiválasztunk egyet, ami a legnagyobb potenciált rejti magában.

Így is történt, és az este végére eldőlt, hogy a Ma este Színház! megvalósításának állunk neki. Azért döntöttünk emellett, mert sokat gondolkodtunk rajta, vajon miért csak akkor járunk színházba, ha a szüleinktől kapunk jegyet szülinapra vagy karácsonyra, vagy ha valaki lepasszolja nekünk. Holott ha elmegyünk, a saját példánkból kiindulva mindig nagyon élvezzük, magunktól mégsem jut eszünkbe szinte soha. Arra jutottunk, hogy egyrészt a mi generációnk nem igazán szeret hetekre előre tervezni, másrészt a magas jegyárak is biztosan sok fiatalt visszatartanak. A koncepciónk ezért a kettő kombinálásán alapul: az előadások napján még el nem kelt jegyeket kínáljuk megvételre féláron. Így bárkinek lehetősége nyílik rá, hogy akár az utolsó pillanatban, spontán módon döntse el, hogy esti programként megnéz egy jó darabot.

Mi volt a színházak első reakciója, amikor megkerestétek őket az ötlettel?

Attila: A többségük pozitívan fogadta. Elsőként a Belvárosi Színházzal sikerült megállapodnunk, ők már a legelején csatlakoztak hozzánk és támogatták az ötlet megvalósítását. Sorban, egyenként kerestük meg a színházakat, így szép lassan bővült a kör. Persze akadt olyan is, akinek először nem annyira jött át a dolog, de a legtöbben rögtön meglátták a benne rejlő lehetőséget.

Tivadar: Annak idején kilenc résztvevővel indult el a honlap, mára pedig nyolcvanhatra nőtt a partnereink száma. A hagyományos színházakon túl akad köztük könnyűzenei előadóhely, Dumaszínház, sőt még cirkusz is.

Hogyan kezdtétek el reklámozni az oldalt? A színházak is segítettek a promócióban, vagy ez kizárólag rátok hárult?

Attila: Nem segítenek benne, de tulajdonképpen szükségünk sincsen rá, hiszen az első perctől fogva azt akartuk, hogy a hagyományostól eltérő csatornákon érjük el az embereket, ezen belül is leginkább a fiatalokat. A tradicionális színházjegy-vásárlás főként nem interneten történik, maguk a színházak sem annyira használják az online közösségi felületeket. Mi viszont már az indulásunk óta nagyon aktívak vagyunk facebook-on, ami a célcsoportunkat tekintve jóval eredményesebb, mintha például újságokban hirdetnénk. A kezdeti időszak után pedig már szájról szájra is terjedt a hírünk.

Továbbra is ketten csináltok mindent, vagy van aki segít nektek?

Attila: Van egy új kolléganőnk, Dorka, aki két hónapja csatlakozott hozzánk. Ügyes, konstruktív javaslatai vannak, mindkettőnknek nagy segítség!

IMG_4072

Hogy telik egy átlagos munkanapotok?

Tivadar: Mivel maga a rendszer alapvetően automatizálásra épül, a dolognak ezzel a részével nincsen sok tennivalónk. A színházakkal viszont, ha nem is napi szinten, de tartani kell a kapcsolatot – gyakran előfordul például, hogy valamelyiküknek kérdése vagy extra kívánsága merül fel. Ezen kívül az online közösséggel való kommunikációt is zömében ketten intézzük, a Facebook-kiírásoktól kezdve az e-mailek és telefonok megválaszolásáig. Folyamatosan keressük az új partnereket, akikkel sokszor hosszúra nyúlnak a tárgyalásaink. A pénzügyekkel, technikai fejlesztésekkel és hasonlókkal is sok idő elmegy, tehát bőven akad teendőnk.

Mennyire volt ráfizetéses a projekt a kezdetekkor, és milyen mértékben térült meg azóta a befektetés?

Attila: Direkt olyan ötletet kerestünk, amit viszonylag kis indulótőkével meg tudtunk valósítani, ezért tulajdonképpen ami nagy befektetés volt, az a saját időnk. Az elején még mindketten máshol dolgoztunk főállásban, aztán ahogy szaporodtak a teendők, otthagytuk ezeket, hogy minden energiánkat a Ma este Színházra összpontosíthassuk. A kezelési költségekből származó bevétel viszont kezdetben még csak az adminisztratív kiadások fedezésére volt elég, így körülbelül fél évig a saját tartalékainkból éltünk. Ha úgy vesszük, a dolognak ez a része a mi szempontunkból ráfizetéses volt. Szerencsére kis idő elteltével egyre jobban látszott, hogy beigazolódnak a várakozásaink, így azóta már fizetést is tudunk adni magunknak.

2

Mit szóltatok a napokban nektek ítélt Év Honlapja elismeréshez? Szerintetek konkrétan a technikai megvalósítást, vagy magát az ötletet is díjazták ezzel?

Attila: Valószínűleg is-is. Nagyon büszkék vagyunk a honlapunkra, amit egyébként Hidvégi Roland tervezett. Úgy gondoljuk – és ezzel nem vagyunk egyedül –, hogy sikerült egy rendkívül stílusos, felhasználóbarát oldalt összeraknia, külcsín és belső működés tekintetében egyaránt.

A nálatok kínált jegyeknek körülbelül mekkora hányada szokott elfogyni a nap végére?

Tivadar: Ez napról napra változik az épp aktuális kínálat függvényében. Vannak olyan előadások, amelyekre eleve csak pár eladható jegy marad, ezek sokszor már éjfél után pár perccel gazdára találnak. A Dumaszínházas estek például mindig nagyon népszerűek. De akadnak olyan gyengébb darabok is, ahová talán akkor sem ülnének be az emberek, ha nekik fizetnének érte – ezek nyilván nem fogynak el. Összességében nagyon vegyes a kép.

Az együttműködő színházaknak minden nem teltházas előadása bekerül a rendszeretekbe, vagy megszűrik előzetesen a listát?

Tivadar: Mi soha nem szűrünk, de a színházak eldönthetik, hogy mi kerüljön be tőlük és esetleg mi nem – ez a saját belátásukon múlik, sokszor még az utolsó pillanatokban is változtatnak rajta.

YI5M4724_1

YI5M4772

Milyen további újítások várhatóak a jövőben?

Attila: Sok mindenen dolgozunk, de mivel kevesen vagyunk és egyedül én fejlesztek, nem megy rohamtempóban a megvalósítás. Tervezzük például, hogy regisztráció bevezetésével könnyítjük meg a vásárlást, vagyis aki egyszer már vett jegyet nálunk, nem kell hogy újra megadja az adatait. Sokan keresnek meg minket azzal, hogy mennének színházba, de egy nap alatt nem igazán tudnak kísérőt találni maguknak, egyedül pedig nincs kedvük. Ezért szeretnénk bevezetni valamiféle közösségi megoldást arra, hogy ezek az emberek megtalálhassák egymást. Egy saját blog indítása is tervben van, ahol kicsit betekintést engednénk a színfalak mögé, hogyan is működik ez az egész. Az is elképzelhető, hogy a későbbiekben előrehozzuk az árusítás kezdetét éjfélről mondjuk előző estére, de ez azért komoly egyeztetéseket igényel a partnereinkkel.

Hosszútávra terveztek ezzel a vállalkozással?

Tivadar: Két éve működünk, de már kerestek meg minket nagyobb cégek, hogy megvásárolnák a honlapot, mivel illeszkedne a portfóliójukba. Egyelőre nem volt olyan ajánlat, amit komolyan megfontoltunk volna, viszont ez nem jelenti azt, hogy a későbbiekben ne állhatna elő ilyen helyzet. Nyilván ez is egy lehetőség, ami minden hasonló startup vállalkozás életciklusában eljöhet. Ahogy az elején mondtam, annak idején öt másik ötletünk is volt a Ma este Színház mellett, amiket végül félretettünk. Persze ezek akkor voltak aktuálisak, de ha úgy hozná az élet, valószínűleg ismét feltalálnánk magunkat.

Az viszont nagyon fontos számunkra, hogy bárki is viszi majd tovább adott esetben a céget, mindenképp tartsa meg – sőt inkább emelje – az általunk elért színvonalat. Mivel két éve ezen dolgozunk, kicsit olyan nekünk az egész, mintha a saját gyerekünk lenne, így érthető, hogy a legjobbat akarjuk a honlapnak és a felhasználóknak.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ajtokilincs-1000x668.jpeg

Két fiatal feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset

Csupán 3800 forintba kerül és szinte minden baktériumot megöl. A speciális fogantyút két hongkongi diák alkotta meg.
Fotó: James Dyson Award - szmo.hu
2019. október 18.



Akár néhány éven belül vége lehet a kézfejre húzott pulóverekkel vagy a csuklóval kinyitott mosdóajtók korszakának. Két hongkongi diák ugyanis néhány éve feltalálta az önmagát fertőtlenítő kilincset, az ötlet pedig idén révbe is érhet: a hiánypótló találmány bekerült a James Dyson-díj húsz döntőse közé, olvasható a Good News Network cikkében.

Mint minden igazán jó ötlet, ez is fillérekbe kerül, hiszen az ajtónyitást remélhetően forradalmasító kilincshez használt anyagok mindössze 13 dollárba (kb. 3800 forint) kerülnek. A szinte baktérium-biztos kilincs működési elve is pofonegyszerű: a két diák titán-dioxid port és ultraibolya LED-lámpákat kombinált. A titán-dioxid fotokatalizátor, vagyis amikor az ultraibolya fény aktiválja a bevonatot, olyan hidroxilcsoportokat hoz létre, melyek lebontják a baktériumokat.

A laboratóriumi tesztek során a kilincs ezzel a módszerrel elpusztította a baktériumok 99,8 százalékát.

Ráadásul az ajtó nyitásából és becsukásából származó kinetikus energia elegendő villamos energiát ad a fogantyú megvilágításához és működéséhez. Így tulajdonképpen a kilincs egyben saját maga generátora is, ettől pedig Sum Ming Wong és Kin Pong Li találmánya teljesen önműködő.

A James Dyson-díj győztesét november 14-én hirdetik ki. A dicsőségen kívül 30 ezer dollárt is kap a legjobb ötlet tulajdonosa. A húsz döntőst - köztük az önmagát fertőtlenítő kilincset is - ebben a rövid videóban mutatják be:


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
labor.jpg

Európában elsőként Magyarországon érhető el az életmentő rákdiagnosztikai világújdonság

Az eljárással egyszerűen és hatékonyan kimutatható, hogy egy rákos daganat gyógyszeres kezelése vagy eltávolítása után a beteg szervezetében maradt-e akár csak néhány sejtből álló tumor.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 16.



A világújdonságnak számító Signatera teszt áttörés a képalkotó eljárásokhoz (PET-CT, CT, MR, röntgen) képest és az amerikai megjelenéssel egy időben Magyarországon is igénybe vehető.

Az eljárással egyszerűen és hatékonyan kimutatható, hogy egy rákos daganat gyógyszeres kezelése vagy eltávolítása után a beteg szervezetében maradt-e akár csak néhány sejtből álló tumor.

A klinikai használatra kidolgozott tudományos teszt hazánkban egyedüliként a PentaCore Laboratóriumban érhető el.

A Signatera egy adott személy tumorára szabott DNS-teszt, amely az eddigi leghatékonyabb diagnosztikai eszköz a rák kezelés közbeni és utáni monitorozásában, illetve a kiújult rákos sejtek minél korábbi felfedezésében. Utóbbi esetben a képalkotó vizsgálatokhoz képest,

a daganat típusától függően akár 8 – 24 hónappal hamarabb észlelhető a kiújulás. A daganat kiújulásának felismerésében megbízhatósága 99% felett van emlő-, illetve tüdőrák esetében, míg vastagbél-, illetve hólyagráknál 93%, ami a legmodernebb képalkotó diagnosztikai eszközöknél is csak 60-70%.

A teszt a kioperált daganatból eltárolt minta és a frissen levett vérminta összevetésével készül el. Ez a komplex genetikai vizsgálat határozza meg az adott daganatra jellemző egyedi mutációs mintázatot, amellyel a tumor a későbbiekben is bármikor beazonosíthatóvá válik egy egyszerű folyadék-biopsziát (vérvétel) követően. A rendszeres ellenőrző vérvizsgálatoknál a kérdéses tumor genetikai mintázatát kell csak keresni, ugyanis a daganatokból – akármilyen kicsik – bejut a vérkeringésbe a tumorra jellemző DNS. Az eredményben szereplő számértéknek is komoly jelentősége van, hiszen minél több a kimutatott tumor DNS a mintában, annál nagyobb maga a tumor.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
46705842745_ec7f55216a_b.jpg

Greta Thunberg bekerült a legbefolyásosabb nők 100-as listájába, Meghan és Katalin hercegnék nem

A klímaharcos svéd iskoláslány egyike azoknak a nőknek, akik a BBC szerint 2019-ben a legnagyobb befolyásra tettek szerint a világban és a legtöbbeknek adtak ihletet.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 17.



A brit közszolgálati médium listája összeállításakor a következő kérdésre összpontosított: milyen lenne a jövő, ha nők irányítanák? Így érthető, hogy a globális felmelegedésre szenvedélyes fellépésével, kíméletlenül őszinte szavaival figyelmeztető Gretának ott a helye a 100-as listán. Ezen belül is nagy figyelmet kapott, hogy hajóval kelt át az Atlanti-óceánon, hogy felszólaljon az ENSZ klímacsúcsértekezletén.

Bekerült az exkluzív klubban Dina Asher-Smith, aki Dohában az első brit női világbajnoki címet szerezte a 200 méteres síkfutásban, és a 100 méteren elért 2. helyével minden idők leggyorsabb brit nője lett.

Ugyancsak a legbefolyásosabbak közé emelkedett Alexandria Ocasio-Cortez, aki 30 évesen a valaha legfiatalabb amerikai kongresszusi képviselőnő lett és aki többször is címoldalra került az év folyamán Donald Trump elnökkel vívott heves összecsapásaival.

A válogatás az élet szinte valamennyi területéről zajlott. Ott van a listán például Katie Bouman amerikai asztrofizikus-számítástechnikus, Nisha Ayub malajziai transznemű aktivista, Isikava Jumi, aki elindította a tűsarok elleni mozgalmat Japánban, de meghívták Hollie személyében szexrabszolga-túlélőt, Ljubov Szobol orosz korrupció-ellenes aktivistát, vagy Amy Webb amerikai jövőkutatót is.

Némi meglepetés a Daily Mail szerint, hogy az egymással folyamatosan rivalizáló két hercegnő, Meghan Markle és Kate Middleton szinte mindennapos médiaszereplésük ellenére sem tudták beverekedni magukat. Úgy látszik, ehhez kevés volt, hogy Meghan jótékonysági célú szakácskönyvet jelentetett meg és hogy gyújtó hangú beszédet mondott saját színesbőrűségéről Fokvárosban. Ugyancsak kevéssé értékelték Kate erőfeszítéseit a családok visszatérítésére a természetbe, és kampányait a gyermekek mentális egészségéért.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
72644798_498242707691592_2688382702452736000_n-1000x563.jpg

Megvan a világ legértékesebb márkája: 234 milliárd dollárt ér

Nagy meglepetések nincsenek az Interbrand nevű amerikai tanácsadó vállalat globális rangsorában.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 17.



A 100 vállalatot rangsoroló "Best Global Brands" globális márkarangsorban az első helyen az Apple áll, a márka értéke több, mint 234 milliárd dollár, 9 százalékkal több a tavalyinál. A második helyezett Google márkaértéke 8 százalékkal, 167,7 milliárd dollárra emelkedett. Tavalyhoz hasonlóan az idén is harmadik helyezett az Amazon, amelynek értéke 24 százalékkal, 125,2 milliárd dollárra nőtt.

Nincs változás a következő öt helyen sem:

4. a Microsoft (108,8 milliárd dollár, tavalyhoz képest plusz 17 százalék),

5. a Coca-Cola (63,4 milliárd dollár, mínusz 4 százalék),

6. a Samsung (61,1 milliárd dollár, plusz 2 százalék),

7. a Toyota (56,2 milliárd dollár, plusz 5 százalék, a

8. pedig a Mercedes-Benz (50,8 milliárd dollár, plusz 5 százalék).

A tavalyi 10. helyről a 9. helyre lépett előre a McDonald's, amelynek márkaértéke 4 százalékkal, 45,4 milliárd dollárra emelkedett. Négy helyet javított, a 14. helyről a 10. helyre ugrott a Disney, a márka értéke egy év alatt 11 százalékkal, 44,4 milliárd dollár nőtt. Eközben a tavalyi 9. helyről a 14. helyre csúszott vissza a Facebook, amelynek márkaértéke 12 százalékkal, 39,9 milliárd dollárra csökkent.

A legnagyobb mértékben a Mastercard márka értéke nőtt, 25 százalékkal, 9,43 milliárd dollárra, és ezzel a tavalyi 70. helyről a 62. helyre lépett előre.

A listára először került fel az Uber (87. lett 5,7 milliárd dollár márkaértékkel) és a Linkedln (98. hellyel, 4,9 milliárd dollárral).

Hat év után a százas listára ismét visszakerült a Dell, rögtön a 63. helyezést érte el, 9 milliárd dollár márkaértékkel. A százas rangsorban szereplő cégek együttes értéke 2130 milliárd dollár, ami 5,7 százalékkal több tavalyhoz képest.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!