YI5M4724
Ma este Színház! - egy igazi sikersztori
Alig két éve indult a last minute színházjegyeket féláron kínáló portál, mára mégis közel száz partnere és több tízezer rajongója van. Az alapítókkal beszélgettünk.
Láng Dávid - szmo.hu
2013. december 14.


Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila két éve indította el saját vállalkozását, melynek lényege, hogy a színházak szabadon maradt férőhelyeit az adott előadás napján féláron kínálják megvételre. A Ma este Színház! rövid idő alatt óriási népszerűségre tett szert, főként a fiatalabb generáció körében. Nemrég az Év Honlapja elismerést is nekik ítélték.

Mikor merült fel bennetek az alapötlet, és mi volt a közvetlen előzménye?

Tivadar: A Ma este Színházat szinte napra pontosan két évvel ezelőtt, 2011. december 9-én indítottuk. Ekkor adtuk el az első jegyeket, de a tervezési fázis már nagyjából fél évvel korábban kezdetét vette. Úgy indult az egész, hogy Attilával elhatároztuk, közösen alapítunk egy újszerű ötletre épülő vállalkozást. Egyik este összeültünk, mindketten hoztunk magunkkal három ötletet meg egy üveg bort, és megegyeztünk, hogy éjfélig elfogyasztjuk a borokat, a hat ötletből pedig kiválasztunk egyet, ami a legnagyobb potenciált rejti magában.

Így is történt, és az este végére eldőlt, hogy a Ma este Színház! megvalósításának állunk neki. Azért döntöttünk emellett, mert sokat gondolkodtunk rajta, vajon miért csak akkor járunk színházba, ha a szüleinktől kapunk jegyet szülinapra vagy karácsonyra, vagy ha valaki lepasszolja nekünk. Holott ha elmegyünk, a saját példánkból kiindulva mindig nagyon élvezzük, magunktól mégsem jut eszünkbe szinte soha. Arra jutottunk, hogy egyrészt a mi generációnk nem igazán szeret hetekre előre tervezni, másrészt a magas jegyárak is biztosan sok fiatalt visszatartanak. A koncepciónk ezért a kettő kombinálásán alapul: az előadások napján még el nem kelt jegyeket kínáljuk megvételre féláron. Így bárkinek lehetősége nyílik rá, hogy akár az utolsó pillanatban, spontán módon döntse el, hogy esti programként megnéz egy jó darabot.

Mi volt a színházak első reakciója, amikor megkerestétek őket az ötlettel?

Attila: A többségük pozitívan fogadta. Elsőként a Belvárosi Színházzal sikerült megállapodnunk, ők már a legelején csatlakoztak hozzánk és támogatták az ötlet megvalósítását. Sorban, egyenként kerestük meg a színházakat, így szép lassan bővült a kör. Persze akadt olyan is, akinek először nem annyira jött át a dolog, de a legtöbben rögtön meglátták a benne rejlő lehetőséget.

Tivadar: Annak idején kilenc résztvevővel indult el a honlap, mára pedig nyolcvanhatra nőtt a partnereink száma. A hagyományos színházakon túl akad köztük könnyűzenei előadóhely, Dumaszínház, sőt még cirkusz is.

Hogyan kezdtétek el reklámozni az oldalt? A színházak is segítettek a promócióban, vagy ez kizárólag rátok hárult?

Attila: Nem segítenek benne, de tulajdonképpen szükségünk sincsen rá, hiszen az első perctől fogva azt akartuk, hogy a hagyományostól eltérő csatornákon érjük el az embereket, ezen belül is leginkább a fiatalokat. A tradicionális színházjegy-vásárlás főként nem interneten történik, maguk a színházak sem annyira használják az online közösségi felületeket. Mi viszont már az indulásunk óta nagyon aktívak vagyunk facebook-on, ami a célcsoportunkat tekintve jóval eredményesebb, mintha például újságokban hirdetnénk. A kezdeti időszak után pedig már szájról szájra is terjedt a hírünk.

Továbbra is ketten csináltok mindent, vagy van aki segít nektek?

Attila: Van egy új kolléganőnk, Dorka, aki két hónapja csatlakozott hozzánk. Ügyes, konstruktív javaslatai vannak, mindkettőnknek nagy segítség!

IMG_4072

Hogy telik egy átlagos munkanapotok?

Tivadar: Mivel maga a rendszer alapvetően automatizálásra épül, a dolognak ezzel a részével nincsen sok tennivalónk. A színházakkal viszont, ha nem is napi szinten, de tartani kell a kapcsolatot – gyakran előfordul például, hogy valamelyiküknek kérdése vagy extra kívánsága merül fel. Ezen kívül az online közösséggel való kommunikációt is zömében ketten intézzük, a Facebook-kiírásoktól kezdve az e-mailek és telefonok megválaszolásáig. Folyamatosan keressük az új partnereket, akikkel sokszor hosszúra nyúlnak a tárgyalásaink. A pénzügyekkel, technikai fejlesztésekkel és hasonlókkal is sok idő elmegy, tehát bőven akad teendőnk.

Mennyire volt ráfizetéses a projekt a kezdetekkor, és milyen mértékben térült meg azóta a befektetés?

Attila: Direkt olyan ötletet kerestünk, amit viszonylag kis indulótőkével meg tudtunk valósítani, ezért tulajdonképpen ami nagy befektetés volt, az a saját időnk. Az elején még mindketten máshol dolgoztunk főállásban, aztán ahogy szaporodtak a teendők, otthagytuk ezeket, hogy minden energiánkat a Ma este Színházra összpontosíthassuk. A kezelési költségekből származó bevétel viszont kezdetben még csak az adminisztratív kiadások fedezésére volt elég, így körülbelül fél évig a saját tartalékainkból éltünk. Ha úgy vesszük, a dolognak ez a része a mi szempontunkból ráfizetéses volt. Szerencsére kis idő elteltével egyre jobban látszott, hogy beigazolódnak a várakozásaink, így azóta már fizetést is tudunk adni magunknak.

2

Mit szóltatok a napokban nektek ítélt Év Honlapja elismeréshez? Szerintetek konkrétan a technikai megvalósítást, vagy magát az ötletet is díjazták ezzel?

Attila: Valószínűleg is-is. Nagyon büszkék vagyunk a honlapunkra, amit egyébként Hidvégi Roland tervezett. Úgy gondoljuk – és ezzel nem vagyunk egyedül –, hogy sikerült egy rendkívül stílusos, felhasználóbarát oldalt összeraknia, külcsín és belső működés tekintetében egyaránt.

A nálatok kínált jegyeknek körülbelül mekkora hányada szokott elfogyni a nap végére?

Tivadar: Ez napról napra változik az épp aktuális kínálat függvényében. Vannak olyan előadások, amelyekre eleve csak pár eladható jegy marad, ezek sokszor már éjfél után pár perccel gazdára találnak. A Dumaszínházas estek például mindig nagyon népszerűek. De akadnak olyan gyengébb darabok is, ahová talán akkor sem ülnének be az emberek, ha nekik fizetnének érte – ezek nyilván nem fogynak el. Összességében nagyon vegyes a kép.

Az együttműködő színházaknak minden nem teltházas előadása bekerül a rendszeretekbe, vagy megszűrik előzetesen a listát?

Tivadar: Mi soha nem szűrünk, de a színházak eldönthetik, hogy mi kerüljön be tőlük és esetleg mi nem – ez a saját belátásukon múlik, sokszor még az utolsó pillanatokban is változtatnak rajta.

YI5M4724_1

YI5M4772

Milyen további újítások várhatóak a jövőben?

Attila: Sok mindenen dolgozunk, de mivel kevesen vagyunk és egyedül én fejlesztek, nem megy rohamtempóban a megvalósítás. Tervezzük például, hogy regisztráció bevezetésével könnyítjük meg a vásárlást, vagyis aki egyszer már vett jegyet nálunk, nem kell hogy újra megadja az adatait. Sokan keresnek meg minket azzal, hogy mennének színházba, de egy nap alatt nem igazán tudnak kísérőt találni maguknak, egyedül pedig nincs kedvük. Ezért szeretnénk bevezetni valamiféle közösségi megoldást arra, hogy ezek az emberek megtalálhassák egymást. Egy saját blog indítása is tervben van, ahol kicsit betekintést engednénk a színfalak mögé, hogyan is működik ez az egész. Az is elképzelhető, hogy a későbbiekben előrehozzuk az árusítás kezdetét éjfélről mondjuk előző estére, de ez azért komoly egyeztetéseket igényel a partnereinkkel.

Hosszútávra terveztek ezzel a vállalkozással?

Tivadar: Két éve működünk, de már kerestek meg minket nagyobb cégek, hogy megvásárolnák a honlapot, mivel illeszkedne a portfóliójukba. Egyelőre nem volt olyan ajánlat, amit komolyan megfontoltunk volna, viszont ez nem jelenti azt, hogy a későbbiekben ne állhatna elő ilyen helyzet. Nyilván ez is egy lehetőség, ami minden hasonló startup vállalkozás életciklusában eljöhet. Ahogy az elején mondtam, annak idején öt másik ötletünk is volt a Ma este Színház mellett, amiket végül félretettünk. Persze ezek akkor voltak aktuálisak, de ha úgy hozná az élet, valószínűleg ismét feltalálnánk magunkat.

Az viszont nagyon fontos számunkra, hogy bárki is viszi majd tovább adott esetben a céget, mindenképp tartsa meg – sőt inkább emelje – az általunk elért színvonalat. Mivel két éve ezen dolgozunk, kicsit olyan nekünk az egész, mintha a saját gyerekünk lenne, így érthető, hogy a legjobbat akarjuk a honlapnak és a felhasználóknak.


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x