hirdetés
morgen5.jpg

Lehet verssel harcolni 2018-ban? – Különleges könyv jelent meg, amely maga is művészeti alkotás

A Morgenstern tiszta papírra 1942 nem csak 'szöveghordozó', de művészeti tárgyként is funkcionál, nem csak olvasni, de nézni is érdemes.
Tóth Bálint írása, fotók: Nagy Kincső, Zsiga Pál - szmo.hu
2018. szeptember 15.


hirdetés

A kortárs vers nem épp a legnépszerűbb termék, ahogyan a könyv sem a legkeresettebb médium. Azonban – és szerencsére – mégiscsak vannak, akik versekkel és könyvekkel próbálnak reflektálni a mindennapjainkra, segítséget nyújtani abban, hogy akár a lírán keresztül is foglalkozhassunk olyan dolgokkal, nehézségekkel, problémákkal, melyek életünk meghatározó részei, elvándorlástól a családi kapcsolatok nehézségein keresztül egészen egy közeli személy elvesztésének feldolgozásig. Mert a vers nagyon is lehet mai. Ha pedig a könyv nem csak szöveghordozó, de még művészeti tárgyként is funkcionál, talán felkeltheti olyanok érdeklődését is, akik egyébként nem olvasnának kortárs verseket.

A Morgenstern tiszta papírra – 1942 pedig ilyen könyv. Két különböző művészeti területen tevékenykedő kortárs fiatal alkotó közös munkájának meglehetősen látványos gyümölcse. A látványos ebben az esetben nem túlzás, hiszen nevezett könyvet nemcsak olvasni, de nézegetni is érdemes. Csepregi János, Junior Prima-díjas író, akinek ez a negyedik kötete és Nagy Kincső, grafikus, akinek diplomamunkájával (a Harry Potter-köteteket tervezte újra elég rendhagyó módon) néhány éve tele volt a világsajtó, gondoltak egy nagyot, és egy kicsi underground zene- és könyvkiadással foglalkozó műhely (Now Books&Music) segítségével, megalkották ezt az egészen különös vagy épp különleges könyvet.

Ha már verseskönyv: a kötet ciklusai mind egy-egy kötött tematikára épülnek, olyan problémákat járnak körül, melyekről nem vagy csak nagyon ritkán beszélünk, beszélgettünk egymással. A versek rétegekként rakódnak egymásra, összefüggenek, folyamatosan bomlanak ki, egy irányba tartanak. Furcsa talán, de címe csak a ciklusoknak van, a versek csak számokat kaptak. A kötet egésze kívülről halad befelé, ás egyre-egyre mélyebbre. Kiszólásokkal, önreflexiókkal, kérdőjelekkel megszórt világ ez, ami óhatatlanul gondolkodásra ösztönöz. Hogyan nézheti tehetetlenül végig édesanyja hosszú és végzetes betegségét egy gyermek? Tud-e bármit is kezdeni családi örökségével az unoka, akinek zsidó nagymamája sosem mesélt a második világháború alatt őt ért megpróbáltatásokról? Mi van akkor, ha itthon és külföldön, ha másképp is, de ugyanúgy kívülálló az ember?

A kötet tehát nem csak szép, de nehéz is. Nem véletlenül írja szerkesztői ajánlójában Huszti Gergely:

A Morgenstern tiszta papírra szűk térben működik igazán, ahol veszélyes közelség alakul ki szöveg és olvasó között. Nem a forma, a tárgy diktál, a ciklusoknak utóbbi ad szigorú belső ritmust. Az újraérintés lehetetlensége, a megértés kilátástalansága albioni ködként telepszik ránk, ha a remény olykor meg is csillan egy kórházkerti padon, St. Mary Mead nyúltetemein vagy épp Varsó szürkére mosott egén.

Csepregi lírai költő. Zavarba ejtő közelségbe hozza a test szenvedésének képeit, a búcsúzást önmagunktól és mégis: mindezt gyakran játékosan, néhol önfeledt humorral teszi, mint kisgyerek, aki miután szétrúgott mindent, elcsöndesedik, hogy hallgassa jelenlétünk halkuló visszhangjait…

A szerző állítása szerint sokáig kellett hadakoznia Nagy Kincsővel azért, hogy ne „csak” illusztrálni akarjon, a grafikák ne csak „alájátsszanak” a verseknek, hanem lépjenek is interakcióba, beszélgessenek, vitatkozzanak is azokkal. Az eredmény pedig egy nagyon izgalmas intermediális világ, melyben a szavaknak és a képeknek egyaránt komoly, egymást erősítő és kiegészítő súlya van. Nagy Kincső szintén lelkesen mesél a könyvhöz kapcsolódó vitáikról, beszélgetéseikről, arról, milyen volt a közös munka, mennyire termékenyen hatott a szabadság, amit grafikusként kapott. Külön érdemes még megjegyezni, hogy a könyv kötése sem hétköznapi, ugyanis ejtett gerinccel készült, így sokkal jobban lapozgatható és kevésbé kell tartani attól, hogy kiesnek a lapok, hogy megtörik a gerinc a sok forgatástól.

És ha mindez nem volna elég Markó Dániel és Tanka Balázs már el is készítette az első kisfilmeket a versek kapcsán, ezek egyikét (az Olvadáskor című) pedig a Bujtor István Filmfesztivál szakmai zsűrije augusztus 20-án a versfilm kategória különdíjával jutalmazta. A Morgenstern-univerzum tehát látványosan tágul tovább.

A film itt tekinthető meg:

Na de honnan ez a furcsa cím? Ahogyan azt Csepregi elárulta, a titokzatos címadás mögött egy meglehetősen izgalmas történet rejtőzik. Tombol a második világháború, valaki pedig – Hetényi-Heidelberg Ernő, a magyarországi buddhizmus egyik megalapozója – úgy gondolja, ideje lenne Morgensternt (német költő, aki a groteszk költészet egyik meghatározó alakja) itthon is kiadni, gyönyörű papíron. Saját fordításban, saját pénzből. Mindez egyszerre megdöbbentő és ámulatba ejtő Csepregi szerint, akit lenyűgözött, hogy „egy eszement világban és ellen, a világégés idején ez is lehet az ellenállás egy formája”. A hadakozás persze Csepregitől sem idegen, hiszen író, újságíró és intézményben élő gyerekekkel foglalkozó mentálhigiénés szakember is egyszerre.

A kézműves igényességű kötetet egyébként, a NB&M alkotói koncepciójának megfelelően, nagy könyváruházakban, könyvesláncoknál nem lehet megtalálni majd, helyettük kisebb könyvesboltokban, kávézókban, kocsmákban, galériákban találhatják majd meg az érdeklődők, ezzel is hangsúlyozva, hogy mennyire fontosnak tartják a személyes kapcsolatot olvasó és mű között 2018-ban is.

A szerzőkről és a kötetről még több dolog megtudható az NB&M honlapján.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
men-in-black-foto.jpg

Bukott a Men in Black a mozikban, de nem érdekli a nézőket Samuel L. Jackson új filmje sem

A Tessa Thompson és Chris Hemsworth főszereplésével forgatott új filmtől ugyan nem várták azt, hogy ugyanolyan magasságba röpítse a jegyeladásokat, mint a Will Smithszel és Tommy Lee Jonesszal forgatott előző mozik, de még így is alulteljesített.
MTI - szmo.hu
2019. június 17.



Elmaradt a várakozásoktól a legendás Sötét zsaruk filmek újabb részének fogadtatása, A Men in Black - Sötét zsaruk a Föld körül című amerikai akció-vígjátékra csupán 28,5 millió dollárért váltottak jegyek az észak-amerikai mozikban bemutatója hétvégéjén.

Ez nagyjából fele annak, amit a sorozat korábbi részei hoztak bemutató-hétvégén a Variety című filmes honlap szerint.

A Tessa Thompson és Chris Hemsworth főszereplésével forgatott új filmtől ugyan nem várták azt, hogy ugyanolyan magasságba röpítse a jegyeladásokat, mint a Will Smithszel és Tommy Lee Jonesszal forgatott előző mozik, de elemzők úgy becsülték, hogy 30 millió dollár fölött fog nyitni Észak-Amerikában.

Készítői most abban remélik, hogy a nemzetközi piacokon sikeres lesz a Sony társfinanszírozásában 110 millió dolláros költségvetésből készült film.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
CatchMain.jpg

Fricska a bürokrácia és az amerikai hadsereg orrára kiváló színészekkel - megnéztük George Clooney 22-es csapdája-sorozatát

Egészen kiskorom óta hallom ezt a mondást megoldhatatlan helyzetekre. Fogalmam sem volt, pontosan mi ez, egészen addig, amíg meg nem találtam George Clooney új szerelemprojektjét.
B.M. képek: YouTube - szmo.hu
2019. június 18.



Mert ez egyértelműen egy olyan minisorozat, amit Mr. Clooney el akart készíteni. Ő az egyik producere, szerepel benne, sőt két részt rendezett is. Először 1961-ben jelent meg Joseph Heller regénye, ugyanezen a címen, nem sokkal később filmet csináltak belőle igazán illusztris szereplőgárdával. Az 1970-es filmet Mike Nichols rendezte és olyan nevek szerepeltek benne, mint Alan Arkin, Orson Welles, Anthony Perkins, Bob Newhart, Martin Sheen vagy Jon Voight. Igazán az eredeti mű, és ez a film terjesztette el a 22-es csapdája kifejezést.

A Hulu (ők készítik az Egy szolgáló lány meséjét is) 2019-es sorozata is a

II. világháborúban játszódik, és egy amerikai bombázó-alakulat mindennapjait követhetjük végig benne az olasz fronton.

Főszereplőnk, Yossarian (Christopher Abbott), avagy Yo-Yo, ahogy a társai hívják, azért lép be a bombázókhoz, mert úgy hallotta, nekik a leghosszabb a kiképzésük. Így próbálja túlélni a háborút, hiszen amíg felkészítik a harcra, addig vége is lesz. Nagy sajnálatára nem így történik… a háború tovább dúl, a szakaszát pedig kiküldik Olaszországba, hogy jól bombázzanak le mindent, amit a kissé pszichopata Cathcart ezredes (Kyle Chandler) berajzol a térképen.

Először úgy voltam vele, hogy olyan lesz, mint Az elit alakulat, komoly háborús drámára számítottam, sok akciójelenettel. Mint kiderült, ennél messzebb se kerülhettem volna az igazságtól, a sorozat egy groteszk humorral fűszerezett, bürokráciaellenes anti-háborús sztori, melyben az ember felettesei az igazi ellenségek, nem a szemben álló csapat. A 6 rész alatt összesen egy jelenetben láttunk nácikat, akkor is inkább röhejes helyzetben, mint háborús környezetben. Nem erre számítottam, de nagyon jól szórakoztam azon, amit kaptam:

elképesztően abszurd, groteszk humorú sorozatot, amely néha már-már a fekete komédia határait feszegeti,

és hatalmas fricska a bürokrácia és a tökéletes amerikai hadsereg orrára, kiváló színészekkel.

A Yo-Yo-t alakító Christopher Abbott úgy néz ki, mint egy háborús propagandaposzterről szabadult szívtipró, nagyon hasonlít a fiatal Marlon Brandóra. Az ő szemén keresztül látjuk a harcok borzalmait, de egészen más módon, mint az eddigi háborús eposzokban: ő egy görbe tükröt tart az egész háborúnak és a háborút kiszolgáló hadi gépezetnek. A bombázók bizonyos mennyiségű küldetés után leszerelhetnek, ezt szeretné megjátszani Yo-Yo is, ha hagyná a rendszer, mert a Kyle Chandler által játszott ezredese folyamatosan emeli a küldetésszámot. Ő csinál két küldetést, de a kötelező kvóta 5-el növekszik. Ezért egy folyamatos, véget nem érő hajsza az élete, aminek tétje ténylegesen az élete, hiszen akármikor kilőhetik a repülőjét a bevetéseken. A 22-es csapdája pedig nem más, mint egy menekülési út. Legalább is egy a katonaságtól való menekülési út lezárása: ugyanis ha valaki kijelenti magáról, hogy őrült, a katonaorvosnak kötelessége leszerelni őt, hiszen egy őrült nem kaphat fegyvert.

Ekkor lép be a 22-es cikkely,

miszerint az a személy nem lehet őrült, aki kijelenti magáról, hogy őrült, hiszen még van annyi ép elméje, hogy félti az életét, és nem akar halálos küldetésre menni. Ergo, csak az szerelhet le idő előtt, aki őrültnek vallja magát, de aki őrültnek vallja magát, az nem lehet őrült. Ez az önmaga farkába harapó kígyó a 22-es csapdája. Yossarian is megpróbálja ezt az utat, de az orvos elmagyarázza neki, inkább próbálkozzon valamilyen végtagot elveszíteni, azzal jobban jár.

George Clooney Scheisskopf tábornokot játssza, aki eredetileg Yo-Yo kiképzőtisztje, de később életének másik megkeserítője. Látszik, hogy Clooney imádta a szerepet, igazi irritáló bolond, akinek fontosabb, hogy a menetelésnél hol van a katona keze, mint hogy életben maradjon a fronton. Apróbb szerepben Yo-Yo életében feltűnik még Hugh Laurie, aki szintén emlékezetes módon „jut ki a frontról”. Illetve még a teljes bombázóraj színészeit fel lehetne sorolni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
1-27.jpg

„A félelmeinkről is szól, hogy mivé válhatnak a nők” – interjú Fiona Shaw-val, a Megszállottak viadala színésznőjével

A Carolynt alakító színésznő elmesélte, merre halad az aktuális évad, mennyire élvezi ezt a kétértelmű univerzumot, és azt, hogy milyen különleges nőket mutat be az HBO-s széria.
Fotók: HBO - szmo.hu
2019. június 17.



Lassan véget ér a feszült HBO-krimiszéria második évada, melyben a harmadik kulcsszereplő Sandra Oh és Jodie Comer oldalán Fiona Shaw, a kemény Carolyn megformálója. Kihívásokról, karakteréről és a show humoráról is mesélt.

Mi vár Carolyn karakterére ebben az évadban?

Mostanra visszatértünk az MI6-be egy pár új csapattaggal. Ezúttal egy olyan ügyet próbálunk megoldani, melyben egy nagy hatalmú médiamogult gyilkoltak meg és úgy tűnik, ezúttal nem Villanelle volt az elkövető. Így már két gyilkos után folyik a hajsza. Ebben az évadban Carolyn sokszor kerül a figyelem középpontjába: sok mindent tud, amit a többiek nem, és olykor komolyabb játékba bonyolódik, mint amit eddig a viselkedése alapján gondoltunk volna róla.

Milyen ember Carolyn?

Ahhoz, hogy valaki az MI6-ben dolgozhasson, nagyon sajátos személyiségre van szükség, olyasvalakire, aki nem kedves és bájos, mivel mindent felül kell bírálnia, amit bárki is mond neki. Nagyon elővigyázatosnak kell lennie azzal kapcsolatban, amit mond, ahogy viselkedik és azzal kapcsolatban is, akit szeret.

Biztos vagyok benne, hogy Carolyn szereti a fiát, Kennyt, de nem tudja kimutatni, mert nem engedheti meg magának, hogy gyenge legyen.

Ez a vonása is a jófajta feszültséget szolgálja. Gyanítom, hogy Carolyn már túl van jó pár katasztrofális kapcsolaton, ezért uralja az életét a munkája. És épp ettől izgalmas ember. Carolyn és a csapata mindig viselkedésbeli túlkapásokat keresnek. A legtöbbünk nem gondolná, hogy az emberek képesek ilyen extrémen viselkedni, ahogy az a Megszállottak viadalában sokszor megesik. Carolynt már semmi sem lepi meg.

Milyen Carolyn bőrébe bújni?

Először örültem neki, hogy hasonlít rám, de aztán gyorsan rájöttem, hogy igazából nem. Felfedeztem, hogy Carolyn nem mosolyog, nem nevet – így tud működni. Nem tudni, mikor viccel, és ezt remek dolog eljátszani, ugyanakkor nagyon nehéz is. Nehéz megállapítani, hogy éppen komoly-e vagy viccel. Egyébként is ebben rejlik a széria ereje: sosem tudhatod, éppen mit gondolnak a karakterek. Ez a kétértelműség, pengeélen táncolás a show különlegessége, ettől működik igazán.

Hogyan fejlődik a figurád kapcsolata Eve-vel ebben az évadban?

Tovább bonyolódik. Azt gondolhatnánk, hogy barátok lesznek, mert ugyanazon az oldalon állnak, pedig nem – abban sem lehetünk biztosak, ki melyik oldalon áll épp. Elméletben együtt dolgoznak, de egyszerre van jó kapcsolatuk – és másfelől borzalmas is. Eve-nek támogatásra és biztatásra lenne szüksége, Carolyn azonban egyáltalán nem bátorítja őt.

Beszélne egy kicsit a sorozat humoráról?

Szerintem az az igazi újdonság a show-ban, hogy a néző sosem tudhatja, épp viccelünk vagy sem, mintha minden mondat köré egyfajta vákuumot hoztak volna létre az alkotók, ami egyszerre izgalmas és zavarba ejtő a közönségnek. És a színészeknek is.

Azt kijelenthetjük, hogy a Megszállottak viadala jó pár erős, de lényegileg tökéletlen nőről szól? Ez a kulcsa, hogy ilyen eredeti és friss a sorozat?

Olyan remek filmeken nőttünk fel, melyekben ezt a munkát mindig férfiak végezték, ezért most fantasztikus három olyan nőt látni, akik ennek a világnak a jó és rossz oldalát képviselik.

Öröm olyan figurát eljátszani, akinek vannak rossz oldalai is. Villanelle persze egyértelműen rossz, de a világ, amit ábrázolunk, erkölcsileg nem egyértelmű.

Ezek a nők nincsenek az otthonukhoz, a férjeikhez, fiaikhoz kötve. Az a vízió vezérli őket, hogy az élet mindkét gender lehetősége. A sorozat a legnagyobb félelmeinket is megmutatja azzal kapcsolatban, hogy mivé válhatnak a nők.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
painter-4075713_1280-1.jpg

A klímaváltozás lesz az idei ARC kiállítás témája

Július 16-ig várják a jelentkezőket.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 18.



Magyarországon, Európában és az egész bolygón zajló jelenségek közül nem volt kérdés, hogy idén a klímaváltozás, klímaválság, klímavészhelyzet, klímakatasztrófa összetett folyamata lesz a 19. ARC fő pályázati témája. Az ARC szerint is ez az emberiség jelenlegi legnagyobb kihívása.

Ma már megkérdőjelezhetetlen tudományos tény, hogy klímavészhelyzet és tömeges fajkihalás korában élünk. Ezért a komoly hagyományokkal és ismertséggel rendelkező pályázat és kiállítás az idén különösen felelősségteljes, szabad és kreatív képkészítésre buzdítja a pályázatán résztvevőket.

Részlet a pályázati kiírásból:

„KLÍMARIADÓ!

Alkoss képet róla!

Klíma. Katasztrófa? Globális akasztófa, amin együtt fogunk lógni? Vagy nem kell a paláver, más az, ami alá ver az emberiségnek? Oszd meg velünk ezügyben az igazságodat, és foglald képbe, plakátba, hogy mit gondolsz a klímaváltozásról! Hiszen te is hatással vagy a környezetedre! Utazol, szemetelsz, húst eszel, cuccokat veszel és levegőt – ezzel is a klímát terheled.

Klíma. Dráma? Félsz tőle? Nem hiszel benne? Generálod? Túléled? A legnagyobb fenyegetésnek tartod? Vagy nem érdekel az egész? Te a szemednek hiszel vagy a propaganda sajtónak? A tényeknek vagy a szósöl trolloknak? Sokezer tudósnak vagy párszáz politikusnak? Mindenkinek jogában áll tévedni, de gondolkodni most erről érdemes szerintünk. Vállald fel, amit gondolsz, és győzz meg másokat!

Az alkotói szabadság jegyében a felkínált témán kívül más ötlettel, témával is pályázhatsz szabadon!

Mutass utat, nevettess meg, gondolkodtass el!

Magyarország legnagyobb köztéri kiállítása várja szabad gondolataidat és zseniális vizuális ötleteidet!

Pályázz!

A pályázat kiírója részletesebb, szakértő segítséget is ad a témában a tájékozódáshoz. Az ARC a Greenpeace Magyarország honlapjának egyik aloldalát ajánlja, ahol egy gyorstalpalót talál az érdeklődő a klímaváltozásról, és néhány tippet arról, mit tehetünk egyénileg és rendszerszinten, hogy elkerüljük a klímakatasztrófát!

Idén, ahhoz, hogy a pályázatból kiállítás is legyen az ARC-nak most mindennél jobban szüksége van a kedvelőire is. Adománygyűjtő kampányt indítanak és várják minden olyan cég, szervezet és magánszemély támogatását, akiknek fontos, hogy idén is legyen ARC kiállítás és felelősséget éreznek a klímaváltozással kapcsolatban.

Az ARC bankszámlaszáma: 16200010-10073090

Külföldről a következő kódok segítségével lehet utalni az ARC-nak:

HU87 1620 0010 1007 3090 0000 0000

Swift kód: HBWEHUHB

A pályázattal kapcsolatos minden információ megtalálható a facebook.com/arcmagazin, valamint az arcmagazin.hu weboldalakon.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x