hirdetés
IMG_1123k-1.jpg

Kump Edinának szeptemberben 7 gramm szemete volt – igen, jól látod, ennyi

És emiatt nem kellett szenvednie, mert a hulladékmentes életmódnak szerinte nem szabad az önsanyargatásról szólnia.
Szegedi Éva, Fotó: Mervai Márk - szmo.hu
2017. december 18.


hirdetés

7 gramm szemét. Pontosabban 6,85 gramm szemét. Ennyit termelt Kump Edina idén szeptemberben. Nem hiszed? Nem csoda. Ő is alig hitte el, amikor megmérte.

Pedig igaz, tényleg csupán ennyi szemetet gyűjtött össze a háztartásában, meg is mutatta egy fotón, mi került abban a hónapban a kukába. Kump Edina környezetkutató, hulladékcsökkentési szakértő ugyanis tudatosan szoktatta rá magát és a párját a hulladékmentes életmódra, a szemét csökkentésére, a műanyag cuccok kikerülésére.

"Nehéz volt eljutni az egy marék szemétig?" - kérdezem Edinát, akivel dunakeszi lakásán beszélgettünk. "Azért nem volt nehéz - válaszolja -, mert én ezt igazából el sem akartam érni. Nem ez volt a célom. Csupán az, hogy csökkentsem a háztartásunkban keletkező hulladék és szemét mennyiségét."

Edináék otthona első pillantásra pont úgy néz ki, mint a legtöbb lakás.

hirdetés

Egyáltalán nem feltűnő, hogy itt két olyan ember él, aki otthon komposztál, újrahasznosítható, természetes anyagokból készült tárgyakat használ, és amit csak lehet, csomagolás nélkül vásárol. A komposztálásra szolgáló vödröket sem venném észre, ha Edina nem hívná fel rá a figyelmet.

"Sajnos arra még nincsen lehetőség, hogy a társasház többi lakójával együtt komposztáljunk, így a saját háztartásunkon belül oldjuk meg. A gilisztakomposztálókban a trágyagiliszták gyorsítják a bontási folyamatot, és a legjobb az, hogy csak minimális macerával jár a kezelésük: arra kell ráérezni, milyen időközönként kapják az újabb zöld hulladék adagot a giliszták, a közbeeső időben pedig békén kell hagyni őket. Teljesen szagtalanul, csendesen elvannak a lakásban."

Ha túl sok a keletkező komposztálandó anyag, a családban vagy az ismeretségi körben elviszik valakihez, aki be tudja fogadni. Aki idegenkedik a lakásában tartott komposztálótól, az a társasházban a kertben megoldhatja a többi lakóval közösen, illetve keresni lehet olyan ismerőst, akinél van nagyobb kapacitású komposztáló.

"A hulladékmentességben azt is szeretem, és szerintem a mindennapi életvitelben ez az egyik legnagyobb előnye, hogy segít átállni a problémafókuszú gondolkodásmódról a megoldásfókuszúra"

- árulja el Edina. "És ez kiterjed az élet minden más területére is."IMG_0983k

Élete nagy kalandja 2014 őszén indult, miután a párjával egy kertes házból átköltözött a jelenlegi lakásba, és rádöbbentek, hogy ennek következtében mennyivel több lett a kommunális szemetük. Edinát zavarta, hogy miközben a munkájában hulladékgazdálkodással, környezetvédelmi szemléletformálással foglalkozik, otthon ennyi szemetet termel. A párjával beszélgetni kezdett erről, és ő is azt mondta, vágjanak bele, de radikális irányba ne menjenek el, ne a zero waste, vagyis a teljes hulladékmentesség legyen a cél, mivel ezt nem tartották megvalósíthatónak, hanem csak az, hogy minél kevesebb szemét kerüljön a kukába.

"Ismertem a zero waste mozgalmat, tudom, hogyan alakult ki, és hogyan lett belőle életmódmozgalom, de ebből néha csupán annyit látni, hogy emberek befőttes üvegben mutogatják a szemetüket, és azt mondják, 3 év alatt ennyit termeltek. Én pedig - mivel azokban szelektálható anyagok is voltak, eléggé szkeptikus voltam. Miért? Mondok egy példát. Amikor fáj a fejem, beveszek egy fájdalomcsillapítót, annak van csomagolása, az hol van a befőttes üvegből, ha olyan hulladékokat is abba gyűjtenek, amit szelektálni lehetne? Nekik soha nem fáj a fejük?

A zero waste mindennapokban való megvalósítása több lépcsőből épül fel, amelyek mentén törekedhetünk arra, hogy minél kevesebb szemetet termeljünk, ebben pedig a szelektálásnak mint végső mentsvárnak is helye van."

Edinának részben az ellentmondások miatt nem volt célja a zero waste, részben pedig azért, mert úgy hitte, ez rengeteg negatív értelemben vett lemondással járna, és állandó ráfeszüléssel, hogy mikor mit és hol szerezzen be.

A hulladékmentesség lényege ugyanis nem az önsanyargatás, és nem is bizonyos tárgyakhoz ragaszkodás, hanem az, hogy a pazarlásról és a felesleges hulladéktermelésről mondunk le, és arról, hogy mindenfélét összevásároljunk, ahelyett, hogy átgondoljuk, mire van valójában szükségünk.

"A folyamat közben persze bejönnek bizonyos tárgyak is, mivel a korábban használt eldobható eszközökre alternatívát kellett találni" - magyarázza Edina. - Egy év elteltével döbbentünk rá, hogy már csak néhány hajszál választ el minket az úgymond hulladékmentes mindennapoktól, pedig meg sem erőltettük magunkat."

IMG_1095k

Edina néhány perc leforgása alatt készített lenmagzselét, amit hajbalzsam helyett használ. A lenmagot meg tudja venni kimérve, így ez nem csak sokkal olcsóbb, hanem egyben hulladékmentes megoldást is nyújt.

IMG_1123k

Mi minden változott Edináék háztartásában? Nem vásárolnak például papír zsebkendőt és papír szalvétát, helyettük textilt használnak. Erre például elég nehezen állt át Edina, sokáig ragaszkodott az eldobható zsebkendőhöz, amióta viszont kipróbálta a hagyományos típust, nagyon jónak találja.

A sztenderd, elterjedt tisztítószerek, tisztálkodásra használt eszközök, higiéniai termékek helyett is igyekeznek kifejezetten környezetbarát megoldásokat keresni.

Takarításhoz eddig sem vettek mindenféle kütyüket és ötvenféle szert, mivel mindig is ecetet vagy citromsavat, mosószódát és szódabikarbónát használtak a tisztításhoz. De most kifejezetten olyan tartós eszközöket szereznek be, amelyek, ha lehetséges, élettartamuk végén komposztálhatók vagy szelektíven gyűjthetők. Nem volt egyszerű dolguk, mivel ma sok olyan termékre mondják rá, hogy környezetbarát, aminek ehhez semmi köze.

Eldobható mosogatószivacs helyett komposztálható mosogatókeféket használnak, amelyeket Németországban gyártanak helyi bükkfából – lószőrrel vagy növény rosttal, illetve kókuszrosttal. Bár drágábbak, mint a műanyag szivacsok, sokkal hosszabb az élettartamuk, így összességében kisebb költség ezeket vásárolni.

Műanyag fogkefe helyett szintén komposztálható bükkfával és disznószőrrel készült fogkefét használnak.

Az intim higiénés eszközök talán a legizgalmasabbak. A mosható betét és az intim kehely ugyan élettartama végén úgyis a kommunális kukába kerül, mert nem lehet újrahasznosítani, ám olyan hosszú ideig (5-10 évig) lehet használni őket, hogy még mindig sokkal inkább környezetbarát megoldást jelentenek, mint az egyszer használatos műanyag betétek vagy a tamponok.

Edináék ivókulacsot visznek magukkal, és ebbe töltenek vizet, otthon pedig szódásszifonnal készítenek bubis vizet, ha éppen azt akarnak inni.

Eldobható borotva helyett hagyományos zárt fésűs borotvát használnak cserélhető pengével, arctisztító vatta helyett mosható pamutpárnát, bolti sminklemosó tej helyett szőlőmagolajat. A fürdőszoba nincsen tele műanyag flakonokkal. A bolti samponok, hajöblítők helyett ott a samponszappan, a lenmagzselé és az almaecetes öblítést. De Edinának ezektől is pontosan olyan a haja, mint korábban a bolti samponoktól.IMG_1002k

IMG_1010k

Edina időnként saját maga is készít szappanokat

IMG_1027k
IMG_0989k

Fa mosogatókefe növényi sörtékkel fél év napi használatot követően és újonnan

IMG_1019k

Edina táskájában mindig van 1-2 zsinóros vászonzsák, illetve egy hordozható, összecsukható étkészlet

IMG_1022k

Edina maga készíti a kozmetikumait, így a parfümjét és az ajakápolóját is. Ezek is mindig a táskájában lapulnak, a textil szalvéta mellett

Kump Edina a honlapján, a Facebook-oldalán és Instagramon is megmutatja, hogyan él, és milyen trükkökkel csökkenti a szemét termelését.

A Hulladékmentes.hu 2016 elején indult. Ehhez az utolsó lökést az adta meg, amikor Edina egy tanárképzésen hulladékgazdálkodásból tartott előadást, és a résztvevők a végén kérdéseket tettek fel. „Oké, szép és jó, de ezt a gyakorlatban hogyan lehet átültetni?” Elkezdték arról kérdezni, ő például személyesen mit és hogyan csinál, amiből a végére az kerekedett ki, hogy a résztvevők erősen ajánlották, kezdjen el erről minél több információt elérhetővé tenni, mert az, amit ő már természetesnek él meg, másban sokszor fel sem merül.

A webshop beindítását is az élethelyzet követelte ki tőle. Amikor a Hulladékmentes elindult, sokan keresték meg azzal, hogy ő mit használ, milyen szempontok szerint választ, és hol szerzi be azokat. Edina úgy vélte, könnyebb mindent egy helyre gyűjteni, ahol az információk, a termékek és a szakértői segítség is rendelkezésre áll, mint külön mindent egyesével elmagyarázni.

Megdöbbentő, egy-egy nagyobb bevásárlás alkalmával mekkora a csomagolás mennyisége. "A megvásárolt termékek térfogatának akár 40-50 százalékát is kiteheti" – mondja Edina. "A vásárlás átgondolásával is jelentős mennyiségű hulladékot lehet spórolni.

Sőt, azt tapasztaltuk, hogy bár bizonyos környezetbarát termékek többe kerülnek, a hulladékmentes életmód összességében olcsóbb."

Hogyan kerüli el Edina azt, hogy eszméletlen mennyiségű szeméttel járjon a vásárlás? Például azzal, hogy vászonszatyrokat visz magával, és mindent ebbe kér, hogy ne kelljen a bolti (egyébként nem lebomló) nejlonzacskókat használni. Vászontasakba kerül szinte minden a pékárutól a kimérve vásárolt zabpelyhen át a zöldségekig. Ebben is mérik le neki. Otthon tölti át ezek egy részét csatos üvegbe.

"Arra is ügyelünk, hogy ésszerű maradjon a hulladékmentesség, például csak azért nem ülünk autóba, hogy mindent kimérve kapjunk meg, így ha másképp nem megy, bizonyos termékeket csomagolásban vásárolunk meg, majd a csomagolásukat használjuk, végső esetben szelektáljuk."

Az étkezésük is átalakult. Már nincsenek zacskós levesek, chipsek, félkész ételek. "Korábban rengeteg pizzát rendeltünk, most inkább megsütjük itthon, ha arra vágyunk, vagy a közeli étteremben eszünk egyet. Egyéb környezetvédelmi megfontolásból igyekszem a hús és az állati eredetű termékek mennyiségét csökkenteni, a csak csomagolásban kapható termékek egy részét pedig helyettesíteni, lecserélni másra, és ezzel több zöldséget és friss élelmiszert fogyasztunk, összességében egészségesebben is étkezünk."

Érdekel, erős, negatív kritikákat kaptak-e már Edináék a megváltozott vásárlási szokásaik miatt, de azt mondja, eddig ilyen még nem fordult elő. „De azért, úgy gondolom, ez hozzáállás kérdése is. Nem bátortalanul megyek be az üzletbe a vászonzsákkal, hanem úgy, hogy rögtön tisztázom: ezt így szeretném vásárolni, van-e rá mód? Ha nincsen, akkor oké, nem beszélünk róla tovább. Szerintem ebben az esetben nem az eladó van értünk, hanem az eladó együttműködhet velünk – ha pedig nem működik együtt, dönthetünk úgy, hogy akkor máshol vásárolunk."

"Az egyik budapesti piacon például két olyan stand is van, ahol magokat, mákot, csokikat lehet kapni kimérve. Az egyikük ellenséges (bár ő mindenkivel az, nem csak velem), a másik pedig nem. Ezért nem kérdés, melyiküknél vásárolok."IMG_1162kIMG_1181kIMG_1189k

IMG_1195k
IMG_1059k

Amit lehet, csomagolás nélkül vásárolnak, amit viszont nem tudnak így megoldani, azt igyekeznek minél hulladékszegényebb, szelektálható csomagolásban beszerezni

Mennyi idő alatt érhető el egy háztartásban az Edináéhoz hasonló hulladékmentesség? Szerinte ez néhány tudatos hónap alatt is megvalósítható, de a folyamatos apró változtatások segítségével egy család két év alatt kényelmesen átállhat.

"Az általam termelt havi szemetet 2016-ban mértem meg először. Amikor idén ősszel újra megmértem, az egészben az volt a legdurvább, hogy ez alatt az egy év alatt is felére csökkent a kommunális szemét mennyisége, úgy, hogy észre sem vettem, ami talán nem is csoda, mivel már csak grammokról beszélünk.

Az egész fokozatosan alakuló folyamat volt. Először azt figyeltük meg, melyik az a hulladékáram, amiből a legtöbb kerül a kukába, és arra kerestünk megoldást. Amikor az megoldódott, megvizsgáltuk, még mi kerül a szemétbe, és annak a csökkentésén dolgoztunk. Nem volt semmilyen kényszer, például ha valamihez csak csomagolásban tudtunk hozzájutni, de szükségünk volt rá, akkor megvettük bűntudat nélkül, mert amit lehetett, azt így is megtettük: odafigyeltünk arra, hogy mit vásárolunk, valóban szükségünk volt rá és ügyeltünk arra, hogy ha már van csomagolása, akkor az tovább használható, vagy maximum szelektálható legyen. Ebben a formában élhető és nem elvakult irány volt ez számunkra."

"Nem tűnik sziszifuszi munkának, amit csinálsz? - kérdezem Edinától. - Hiszen Magyarországon az emberek többsége hihetetlen mennyiségű szemetet termel."

"Úgy vagyok vele, hogy valahol el kell kezdeni. Rendszerint minden új irány, kezdeményezés kevés alakkal indul útjára. Az újdonságok mind hasonló utat járnak be, amit Everett Rogers adaptációs diagramja ír le a legszemléletesebben. Eszerint az emberek 2,5 százaléka azonnal érdeklődik az újdonságok iránt, majd idővel csatlakoznak hozzájuk az úgynevezett korai elfogadók (13,5%), őket követi a korai és késői többség (34-34%), végül a lemaradók (16%)."

Edina úgy véli hasonló folyamat játszódik le a hulladékmentességgel is. Ugyanis nem szalmalángéletű, eltűnőben lévő irányzat, hanem olyan, amely iránt egyre szélesebb körben érdeklődnek külföldön és nálunk is. Nyugat-Európában például egyre több hulladékmentességgel foglalkozó szervezet alakul, egyre több kifejezetten csomagolásmentes üzlet nyílik, egyre több blog ír arról, hogy ez milyen könnyen megvalósítható. Emiatt a vállalatoknak is megéri ebbe az irányba nyitni, mivel van már akkora környezettudatos vásárlói réteg, amely ezt igényli.

"Ha csupán egyetlen ember változtat valamit az életén, azt érzékelni fogja a környezete is. Tudom, hogy még nem szembetűnő, de látom, hogy egyre több embert érdekel a hulladékmentes életmód, az önkéntes egyszerűség, egyre több ember kezd el ezzel foglalkozni és változtatni."


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ykra_ss20_ykra_ss20__24A0944.jpg

Külföldön is rajonganak a menő magyar hátizsákért – mi az YKRA titka?

„Ha valamit szívből csinálsz, azt a vásárlóid is látni fogják, és meglesz a siker” – vallják a márka alapítói.
Steszkó Zsanett írása, fotók: YKRA - szmo.hu
2020. július 16.


hirdetés

A szerelemprojektből inspiráló vállalkozássá cseperedett márka a retro hangulatot mesterien elegyíti a praktikummal és a frappáns, élettel teli dizájnnal. Teszi mindezt az alapcsapaton kívül szuper tervezőkkel és a fenntarthatóságot szívügyként kezelő, országon belüli gyártással.

„Szerintem a javíthatóság és a minőség a jövő. A legfenntarthatóbb hátizsák az, amit nem kellett megvegyél”

- mondja Lakatos Balázs ötletgazda, akivel a legújabb kollekció és a most induló, túrázós közösségük mellett a kezdetekről, a mérföldkövekről és arról is beszélgettünk, hogy hogyan is érdemes vállalkozást indítani.

Lassan 10 éve létezik az YKRA, a márka elstartolását a TELEP pincéjéhez kötitek. Emlékszel esetleg arra a gondolat-szikrára, ami útjára indított titeket?

Igen, pontosan megvan, habár ez nem egy nagy szikra, hanem több kisebb, ami egy ponton összeért. Először 14 évesen, még New Yorkban jött az ötlet, hogy egyszer szeretnék majd egy ruhamárkát alapítani. Aztán már egyetem alatt, Párizsban, jegyzetekre firkálgatás közben jött az YKRA név. Míg végül egy időre cipőbolti eladó lettem a Wesselényi utcában, egy kis design márkánál, ahol Tumblr pörgetés közben jött az ötlet, hogy hátizsákokat fogok gyártani. Innen már egyenes út vezetett a Telep pincébe, ahol a Kukuri Krew-s lányok segítettek az első prototípusokkal.

hirdetés

Ha jól tudom, rögtön családi vállalkozásként kezdtetek (Balázs és Balogh Judit), volt már tapasztalatotok hasonló téren vagy a márkával együtt tanultatok bele a dolgokba?

Egyikünk sem ilyen háttérrel rendelkezik. Mi menet közben lettünk egy család, és ami először csak az én őrült ötletem volt, abba szép lassan Juci is belebonyolódott, segített azzal, ami egyedül nem ment. Az évek alatt nagyon-nagyon sokat tanultunk, és minden nap hoz valami új kihívást. Nem unatkozunk.

Mióta bekerült a látómezőmbe, az YKRA valahogy a tökéletes elegyét alkotja a folytonos megújulásnak, naprakészségnek és a nosztalgikus, retro hangulatnak egyaránt. A legelejétől megvolt ez az alapvonal? Ha igen, mi inspirálta?

Emlékszem, amikor még az egyetem alatt végigkísértem, ahogy a Veja a semmiből lett egyik napról a másikra Párizs legmenőbb cipőmárkája. Ez engem teljesen lenyűgözött.

A cél első naptól az volt, hogy egy olyan márkát hozzak létre, ami megállja a helyét bárhol a világban, értéket teremt, és időtlen.

A nosztalgiát és a retro hangulatot a gyerekkori emlékeim és élményeim inspirálták, Jugoszláviából és a rendszerváltás előtti Magyarországról. De önmagában a retro az kevés. A sikerhez kell az is, hogy mindig meglepő légy, és olyat alkoss, amire senki sem számított.

A grafikai dizájn nyilván kollekciónként változik, de magukon a táskákon, kiegészítőkön formailag mennyit változtattatok a 9 év alatt? Ha változtattatok, akkor személyes elképzelések, divattrendek vagy inkább vásárlói visszajelzések alapján?

Elég határozott véleménnyel rendelkezem a dolgokról, és ha valami működik, azon nem szívesen változtatok. Ma már szinte hihetetlen, de kb. 4-5 évig csak egy hátizsákmodellt gyártottunk. Ahogy múltak az évek, és nőtt a gyártásunk, mindig kinőttük a beszállítókat, és amikor váltani kellett, akkor mindig válaszút előtt álltunk: az olcsóbbat vagy a jobb minőséget válasszuk? Mi mindig az utóbbi mellett döntöttünk. Így mára szinte a táska összes eleme jobb minőségűre cserélődött, és kifejezetten nekünk gyártják az alapanyagokat, a vászontól, ami így már nem fakul, az olasz bőrig, ami idővel és használattal kopik tökéletesre. Természetesen hallgatunk a vásárlóinkra, barátainkra, és ha elég sokan kérik ugyanazt, akkor az előbb vagy utóbb megvalósul. Így kerültek zsebek és laptoptartó a MATRA MINI-be. De más nagyon nem változott, és az új termékeknél is mindig arra figyelünk, hogy kellően egyszerűek legyenek, és simán beleolvadjanak a már meglévő termékpalettánkba.

Mi alapján kerül kiválasztásra egy-egy kollekció mintavilága, színvilága? Pl. MATRA, BAKONY vagy a legújabb, a JETSET?

Nagyon szeretek olyan alkotókkal dolgozni, akikre felnézek és inspirálnak. Általában egy évre előre dolgozunk a mintákkal. Ilyenkor az alkotóval elkezdünk közösen ötletelni, és én órákon át tudom őket fárasztani az elképzeléseimmel és Pinterest moodboardjaimmal. Ekkorra bennem már elég tiszta kép él arról, hogy mit szeretnék viszontlátni. De azért senkinek sem kötjük meg a kezét, mindenkinek azt szoktam mondani, hogy csinálja úgy, ahogy ő boldog lenne vele. Ez általában be is szokott jönni. A JETSET-nél egy meghiúsult projekt hamvaiból indultunk ki Balázs Violával. A mintavilág a 70-es évek utazási plakátjairól inspirálódott, míg a színeket közösen találtuk ki Violával.

Lehet, hogy ez túlzottan kulisszatitoknak számít, de azért hátha: számíthatunk még hazai helyszínekhez kötődő sorozatokra?

Természetesen! Persze többet sajnos nem árulhatok el...

Vannak visszatérő designerek a csapatban vagy mindig új arcokkal szerettek dolgozni? Őket hogy találjátok meg?

Csordás Levi, illetve Balázs Viola az, akikkel újra és újra együtt dolgozunk, leginkább amiatt, mert zsenik, és mindig szuper, amit alkotnak. Nagyon rajongok a munkáikért! Persze a cél az, hogy minél több különböző tehetséggel dolgozhassunk együtt. Mostanában egyre nagyobb márkákkal vannak kollabjaink, így sok mintánál már nem csak hazai tervezőkkel vagy barátokkal dolgozunk. És természetesen, ahogy nő a márka, egyre több megkeresést is kapunk tehetségesebbnél tehetségesebb alkotóktól. Így dolgoztunk például tavaly egy szuper animációs stúdióval, a Pirossal, a HIKERS TALE mintán.

Jelenleg nagyjából mekkora csapat dolgozik szűkebb és tágabb értelemben az YKRA cuccokon?

Hatan-heten dolgozunk az irodában. Ezen kívül kb. 10-15 fő szabadúszó, akivel rendszeresen dolgozunk. A gyártás a beszállítókon keresztül pedig összességében többszáz ember.

Időről időre változnak a legnépszerűbb termékek vagy van olyan, ami stabilan ül a dobogón?

A bőrpántos MATRA MINI az örök klasszikusunk, de mostanában a kiegészítők hasítanak, abból is a hasitasi, a FANNY PACK, illetve a SIDE POUCH.

Milyen mérföldkövek jutnak azonnal eszetekbe az YKRA eddigi életéből?

Az első nagy sikerek: bekerülni a MERCI párizsi áruházba, vagy amikor a világhírű Henrik Vibskovnak készítettünk táskákat a koppenhágai és párizsi divathetekre a Telep pincéjében. Én ezekre vagyok a legbüszkébb. Meg a berlini Seek tradeshow-k. Utána a műhely megszűnése, és a költözés Budára, a lakásunkba, majd Kati, a gyártásvezetőnk érkezése. Ott indult útjára a mai YKRA. Aztán jött az irodánk a Villányi úton, és Lebó Eszter, az ügyvezetőnk. Azóta pedig minden év egy elég nagy ugrás. Nehéz követni!

Az évek alatt szerelemprojektből menő, külföldön is jelen lévő vállalkozássá nőttetek, szuper együttműködéseket is kialakítottatok. Mi lenne az az 1-2 legfontosabb tanács, amit kezdő önmagatoknak adnátok, ha visszamehetnétek az időben?

Végy egy gazdag befektetőt, aki nem akar profitot látni, mondjuk 5-10 évig… Utólag persze mindenki nagyon okos. Nekünk is lehetett volna sokat spórolni időben és energiában. De nem biztos, hogy ugyanitt lennénk. Én nagyon elégedett vagyok azzal, ahol most tartunk, és örülök, hogy sok okos ember őszinte jótanácsai helyett inkább az érzéseimre hallgattam.

Ha mégis adhatnék tanácsot, akkor az az lenne, hogy sokszor jobb, ha a szívedre hallgatsz és inkább a hosszabb utat választod, mintsem a gyors meggazdagodásra hajtasz. Ha valamit jól csinálsz, szívből, szeretettel, odaadással, azt a vásárlóid látni fogják, és meglesz a siker. Egy másik jó tanács pedig, hogy szuper, ha a szívedre hallgatsz, de előtte mindig nézz rá a pénztárcádra is! Mielőtt vállalkozol, legyél tisztában az anyagi vonzataival. A kezdő vállalkozók rendre felülbecsülik a várt bevételeiket, és alábecsülik a kiadásokat és a szükséges munkát.

Egy kezdő vállalkozás hatalmas teher és kihívás, és habár nincs főnököd, aki miatt túlóráznál, egyszer csak ott találod magad, hogy a munkának sosincs vége, és álmatlan éjszakákon is a vállalkozásod gondjai fognak gyötörni. Fontos, hogy ezeket előre tudd, és tudd kezelni azt a stresszt, ami ezzel jár. Én még egyszer nem indítanék vállalkozást anélkül, hogy legalább 2-3 évre elegendő tőke ne állna rendelkezésre. Igaz, így, ha nincs saját tőkéd, kell egy befektető, és megosztod valakivel a tulajdonodat, de cserébe éveket spórolhatsz meg, és rögtön profin, a megfelelő csapattal kezdhetsz hozzá álmaid megvalósításához. Azért ez sem kockázatmentes, ezért érdemes kicsiben kezdeni és organikusan nőni! Mi például mindig csak annyi terméket gyártottunk, amennyit el tudtunk adni, illetve ami belefért a gyártási büdzsénkbe.

Van olyan név, akivel szívesen kollaborálnátok, de még nem került rá sor?

Kb. másfél évre előre tele a naptárunk, elég menő márkákkal, úgyhogy általában inkább minket találnak meg, mintsem hogy mi keresgéljünk. De természetesen vannak olyan alkotók, akikkel nagyon szívesen dolgoznánk együtt. Ilyen például Gosia Herba lengyel illusztrátor, illetve Kövecses Anna, Barabás Zsófi, Fenyvesi Zsófi.

A Hightligt of Hungary jelöltjei közé is bekerültetek, ez egyfajta hivatalos elismerése is annak, hogy olyan saját márkát hoztatok létre, amire kis hazánkban büszkék lehetünk. Hogy éreztek ezzel kapcsolatban?

Mi nagyon örülünk annak, ha itthon is elismerik, amit csinálunk! Főleg, hogy sokáig Berlinben menőbb volt az YKRA, mint Budapesten.

Persze a legnagyobb elismerés az a sok tízezer elégedett vásárlónk, akik az itthon kézzel készült termékeinket hordják szerte szét a nagyvilágban!

Van esetleg olyan márka, vállalkozás, amit példaképnek tekintetek? Akár magyar, akár külföldi.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
mti-domokos-scaled.jpg

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését: a Föld kockákból épül fel!

Domokos Gábor, aki társával megalkotta korábban a Gömböcöt, most kutatócsoportjával újabb korszakalkotó felfedezést tett az alakfejlődési folyamatok terén.
MTI, Fotó: MTI/Mohai Balázs - szmo.hu
2020. július 19.


hirdetés

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését, miszerint a Föld kockákból épül fel - közölte az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat szombaton az MTI-vel.

A közlemény szerint Platón, az egyik legnagyobb ókori görög filozófus kései munkáiban úgy vélte, a világmindenséget alkotó négy elem - a föld, a víz, a tűz és a levegő - mindegyike szabályos testekből épül fel, ezek közül a föld hexaéderekből, vagyis kockákból.

A három magyar és egy amerikai tudósból álló kutatócsoport igazolta, hogy

ha véletlenszerűen választott síkokkal kellően sokszor vágunk ketté egy testet, akkor a folyamat eredményeként keletkező testek (poliéderek) lapjainak, csúcsainak és éleinek átlaga rendre 6-hoz, 8-hoz és 12-höz tart, vagyis az "átlagos alakzat" egy kocka lesz.

hirdetés

A csoport nagy léptékű számítógépes kísérletekkel megvizsgálta a kőzetekben a természetes aprózódást előidéző feszültségmezőket, és igazolta, hogy a természetben előforduló, töredezést okozó leggyakoribb feszültségmezők a testeket kettérepesztik, és ezáltal átlagos értelemben kockákat hoznak létre.

Így tehát a Földön (és más égitesteken) fellelhető töredezett sziklák és kövek geometriai átlaga maga a kocka - tették hozzá.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
sara-cave-northfoto.jpg

Internet és áram nélkül, szinte a természetben nőtt fel egy nő, mégis szoftvermérnök lett belőle

Sara kisgyermekkorában még vízcsapot sem látott.
Címkép: Northfoto/Sara Cave/SWNS.COM - szmo.hu
2020. július 22.


hirdetés

Bizonyára sokan ismerik azt a mondást, amely szerint, ha Hemingway az őserdőben születik, aligha lett volna belőle világhírű író. A születési determináltság e negatív szemléletére cáfolt rá egy, a Salamon-szigeteken világra jött nő.

A 24 éves Sara Cave gyermekkorát a Csendes-óceáni szigetek egyik, mindössze 400 lelkes falujában töltötte, ahol semmilyen kapcsolat nem volt a modern világgal. Nemhogy internetjük nem volt, de a legközelebbi telefon is csak a tőlük távoli szigeten, a fővárosban, Honiarában volt. Házukban nem volt sem elektromos áram, sem vízvezeték.

Ezzel együtt úgy emlékszik első éveire, hogy azok nagyon egyszerűek és szépek voltak, és az emberek a természettel együtt éltek. Ha délután 5 órakor ment le a nap, 6 órakor már aludtak. Sara nagyanyjának volt egy részletes anatómiai könyve, amelyből segítette a falu szülő asszonyait – írta a Yahoo

Szülei azonban, bármennyire is szerettek itt élni, Ausztráliába, Brisbane-be költöztek, elsősorban a Salamon-szigeteki iskolarendszer miatt, amely vizsgarendszere miatt nagyon keveseknek tette lehetővé a továbbtanulást.

A kis Sara számára valóságos kulturális sokk volt a hipertechnicizált világ, kezdve a mosógéptől, hiszen ő még ahhoz szokott, hogy a folyóra járt a ruháját mosni. Középiskolásként azonban már informatikusként dolgozó apját segítette web-oldalak tervezésében.

hirdetés

Innen indult el szoftverfejlesztés felé. Jelenleg a Gaia Resource környezetvédelmi tanácsadó cégnél dolgozik mérnökként Perthben.

„Sok olyan gyerekkel jártam együtt iskolába, akiknek nem voltak meg ezek a lehetőségeik. Nekem megvoltak, és mindent, amit csinálok, értük teszem és azért, hogy visszaadjak valamit a hazámnak” – mondta Sara.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
rasovszky_kristof.jpg

Rasovszky Kristóf óriási új csúccsal nyerte a Balaton-átúszást

A válogatott úszónak 57 perc elég volt az 5200 méteres távhoz.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 01.


hirdetés

Rasovszky Kristóf új csúccsal nyerte a 38. Lidl Balaton-átúszást, írja az MTI.

A Révfülöp és Balatonboglár közötti klasszikus 5200 méteres távot a 23 éves világbajnok kereken 57 perc alatt teljesítette, ezzel Papp Márk 2016-os, 58:33 perces rekordját adta át a múltnak.

A nőknél Olasz Anna volt a leggyorsabb, ő 1:01.37 órás eredménnyel ért célba.

Gellért Gábor, a nyílt vízi úszóválogatott szövetségi kapitánya elmondta, a junior- és a felnőttcsapat szinte minden tagja részt vett az eseményen, kiegészülve a medencés versenyző Késely Ajnával.

Révfülöpről reggel 8 óra óta vágnak neki az úszók a távnak, startolni 12 óráig lehet azoknak, akik előzetesen regisztráltak.

hirdetés

Rasovszky Kristóf már a felkészülés során arról beszélt, hogy kedvező feltételek esetén képes lehet megdönteni a 2016-os rekordidőt:

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!