KULT

Z-generációs feel-good filmbe rejtett sorsdráma – Megnéztük a Dívákat

A Dívák után egész máshogy látod majd a mai húszéveseket.


Az elsőfilmes Kőrösi Máténak valószínűleg sejtése sem volt arról, amikor három, találomra kiválasztott húszéves lány nyomába eredt a kamerájával néhány évvel ezelőtt, hogy a keze alól egy ennyire ütős Z-generációs film kerül majd ki. A Dívák, ami úgy mutat be három lányt magukkal ragadó egyediségükben, hogy sorsukon keresztül egy egész nemzedékről mesél, egyszerre imádnivaló feel-good mozi, fontos közérzetfilm és kordokumentum, de a vége felől nézve tulajdonképpen sorsdráma. Egyébként pedig dokumentumfilm, az egyik legjobb, amit az utóbbi években láttam. Ami őszintén és manírmentesen rombolja le a Z-generációval kapcsolatos előítéleteket, de nemcsak róluk szól, hanem egy kicsit mindannyiunkról. Rólunk, nekünk.

Kőrösi Máté éppen azon rágódott, hogy miért nem jut eszébe semmi, amiről diplomafilmet forgathatna, meg hogy úgy általában merre is tart az élete, amikor hozott egy merész döntést. Metró helyett kivételesen villamosra szállt, így a Belvárosi Tanoda előtt haladt el az útja. A suli kapujában meglátott három nevetgélő, cigizgető lányt, és egyből tudta, hogy róluk akar filmet csinálni. Szerencséjére a három lány rábólintott a tervre, és elkezdődött a közös munka, amiből a Dívák született.

Szani, Tina és Emese, akiket a suliban csak dívákként emlegetnek, éppen az érettségire készült, amikor a rendező felkérte őket a filmre. Már elmúltak húszévesek, de ilyen-olyan okokból eddig minden iskolából eltanácsolták őket. A hozzájuk hasonló budapesti fiataloknak az egyik utolsó sanszuk a Belvárosi Tanoda, egy különleges alapítványi iskola, ahol azoknak is lehetőségük van megszerezni az érettségit, akik a konzervatív iskolarendszerben nem tudtak megmaradni. A három lány itt barátkozott össze, hogy együtt, átlökdösve egymást a mélypontokon, közösen jussanak el a célig. Mert Szani, Tina és Emese valami többet, valami jobbat akar annál, mint amit az élet kínált nekik. Mert az nem túl sok, vagy éppenséggel túl sok, már ahonnan nézzük.

A Dívák előzménytörténetét maga a rendező meséli el egy animációs jelenettel a film bevezetőjében. Ezzel az önreflexív megoldással jelöli ki Kőrösi a saját nézőpontját a cselekményben, alátámasztva annak az alkotói döntésnek a jelentőségét, hogy ő maga is mindvégig hangsúlyosan jelen lesz a filmben. A rendező tehát nem néma megfigyelő, az események dokumentátora lesz csak, hanem a három lány mellett a negyedik főszereplő, még ha az egyik fontos utolsó jelenetet leszámítva nem is látjuk őt, csak a hangját halljuk. De ne szaladjunk ennyire előre.

A lányok először tulajdonképpen semmi mást nem csinálnak, mint körömlakkokról, sminkekről, ruhákról, pasikról és bulikról csevegnek, de a felütésnek köszönhetően egyből benne vagyunk a sztoriban, és majd megveszünk azért, hogy mindent megtudjunk ezekről a csajokról. Kőrösi pedig nagyon ügyesen adagolja a lányoktól kapott infókat. Először csak együtt látjuk őket, hármukat, majd lassan megismerjük őket egyenként is. Mesélnek a családi hátterükről, a gyerek- és kamaszkorukról, arról, hogy hol és miből élnek, a munkájukról, a tanulásról, és megosztják velünk a jövőjükről szőtt elképzeléseiket is.

Majd a rendező egy ponton azt kéri tőlük, hogy készítsenek neki a telefonjukkal rövid videókat magukról. Arról, hogy éppen hogyan érzik magukat, mik a félelmeik, mi bántja őket – és itt, ezekkel az intim felvételekkel fordul igazán személyessé a három lány története.

Megtudjuk, hogy az egyikük súlyosan szorong, zéró az önbizalma, amióta az eszét tudja, rosszul alszik és már kiskamasz korában rácsúszott az alkoholra, mert csak így mert emberek közé menni. Egyébként képzőművésznek készült, de egy ideje fizikus szeretne lenni, a suli mellett pedig egy kis kávézóban dolgozik.

A másik lány csonka családban nőtt fel, a szülei hol ott voltak neki, hol nem, de többnyire nem. Mindig ide-oda vetette az élet, ott lakik, ahol éppen befogadják, de a szabadságához a végsőkig ragaszkodik. Nála is korán jött az alkohol meg a fű, de mostanra pontosan tudja, mit akar, és mindent meg fog tenni azért, hogy elérje a célját. A jóga érdekli és gyerekekkel szeretne majd foglalkozni, de most éppen egy moziban dolgozik.

A harmadik lány egy nem kívánt terhességből született, az apját nem is ismeri, az anyja pedig depressziós és gyógyszerfüggő, amióta az eszét tudja. Hogy megéljen, egy karaoke-bárban pultozik éjszakánként a suli mellett. Úgy jár iskolába, hogy heti ötször egy órát alszik, de, ahogy mondja, mindenhez hozzászokik az ember.

Ha az eddigiek alapján bárki azt gondolná, hogy a Dívák valami komor szociodráma három, a társadalom perifériájára szorult fiatalról, az nagyot téved. Ez a három csaj tele van élettel, energiával, tervekkel és vágyakkal. Mindenekelőtt pedig elképesztően intelligensek, humorosak és eszeveszettül jó a dumájuk. Úgy képesek a legkeményebb dolgokról beszélni, hogy nem tudod eldönteni, sírj vagy röhögj.

Részben annak tudatában, hogy tengernyi social media celeb folyamatosan önti ránk a tartalmatlan tartalmat, azt az üzenetet sulykolva az élet értelmét kereső tízen-huszonévesekbe, hogy a siker kizárólag a minél figyelemfelkeltőbb és otrombább online jelenlétből fakad, részben pedig a bezzeg a mi időnkben minden jobb volt logikának engedve hajlamosak vagyunk azt feltételezni a mai húszévesekről, hogy mind felszínes, a külső tökéletességet a végletekig hajszoló, ambíciótlan okostelefonfüggő.

A Dívák viszont azzal, hogy a maguk természetességében mutat be három húszéves lányt, akik bár folyamatosan nyomkodják a telefonjukat és az idejük jelentős részét körmözéssel, sminkeléssel és egyebekkel töltik, sikerül a lehető legközelebb hoznia őket hozzánk. Ezáltal pedig sikeresen és ellentmondást nem tűrve rombol le minden sztereotípiát a Z-generációval kapcsolatban Ez a legnagyobb erénye a filmnek, mindamellett, hogy egyébként nagyon szexin van megcsinálva. A lányokat imádja a kamera, tök jó zenék vannak benne, a beszélgetős jeleneteket tagoló gyors snittek pedig tudatosan reflektálnak a Youtube és TikTok videók képi világára.

Szani, Tina és Emese múltjának és mostani életének megismerése önmagában is elegendő lenne ahhoz, hogy fenntartsa az érdeklődésünket, de az érettségire való készülés ad a filmnek egy izgalmas dramaturgiai ívet, a vizsga pedig egyfajta csúcspontja lesz a történetnek. Itt akár véget is érhetne a film, ahogy a rendező eredetileg tervezte, de akkor az élet nyom egy olyan sallert, hogy a fal adja a másikat. Ezen a ponton dől el, hogy a Dívák nemcsak egy remek generációs film, hanem egy olyan gyomorbavágó mozi, amit nyugodtan emlegethetünk egy lapon a korszakos jelentőségű Eufóriával.

Dívák

Magyar dokumentumfilm, 85 perc, 2021

Rendező: Kőrösi Máté

Szereplők: Magdali Alexandra, Stumpf Emese, Tordai Tünde

HBO GO


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Futni mentem: megdőlt a rekord, a rendszerváltás óta nem voltak még ennyien kíváncsiak egy magyar mozifilmre
A miniszter félrelép nézőcsúcsát vasárnap délután döntötte meg Herendi Gábor romantikus vígjátéka. A filmet hamarosan bemutatják a Netflixen is.


A Futni mentem vasárnap megdöntötte A miniszter félrelép rekordját, derült ki a film Facebook-oldalának posztjából.

„Ha szabad nagy szavakat használnunk: az elmúlt bő két és fél hónapban történelmet írtunk veletek. Bár mindig is bíztunk a FUTNI MENTEM sikerében – különben nem is tettünk volna meg érte mindent az elmúlt négy évben –, még pár hete is álomnak tűnt, ami ma valósággá vált” - olvasható a bejegyzésben.

„Délután köszönthettük a 662 964. nézőnket, ami azt jelenti, hogy Herendi Gábor új romantikus vígjátéka lett a legnézettebb magyar mozifilm 1989 óta!”

– írják a bejegyzésben a készítők, akik ennek örömére Budapesten lepték meg az egyik előadás nézőit.

„A Cinema City Westendben Herendi Gábor rendező, Ember Márk, Csányi Sándor, Tenki Réka és Trokán Péter színészek, valamint Berta Balázs és Kárpáti György producerek lepték meg a közönséget” - tették hozzá. A posztból az is kiderül, hogy a stáb tagjai nem érkeztek üres kézzel a filmtörténeti vetítésre, és ajándékcsomagokkal lepték meg a nézőket.

A filmet még mindig el lehet csípni a mozikban, azonban napokon belül már a Netlflixen is megjelenik:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Súlyos baleset a Budapesti Operettszínházban, kórházba került a fiatal színésznő
A Cirkuszhercegnő próbája tragikusan alakult: Széles Flóra eltörte a bokáját egy görkorcsolyás jelenet közben. Azonnal kórházba szállították, és már meg is műtötték.


Súlyosan megsérült Széles Flóra a Budapesti Operettszínház Cirkuszhercegnő című előadásának próbáján, tudta meg a Blikk.

A Nagymező utcai teátrumban a február 21-i bemutatóra készülnek. A próbán azonban váratlan baleset történt: a Mabel Gibson műlovarnőt alakító színésznő eltörte a bokáját. Azonnal kórházba vitték, és a lap úgy tudja, hogy már meg is műtötték.

A Blikk információi szerint a darab egyik jelenetében a szereplőknek görkorcsolyával kell mozogniuk a színpadon.

„Ez még egy korábban rendszeresen görkorcsolyát használónak is komoly nehézséget okozhat, pláne egy olyannak, aki most tanul közlekedni vele. Sajnos Flóra nem volt gyakorlott ebben, ezért történt a baleset”

– mondta a lapnak egy informátor.

A Blikk megkereste a történtekkel kapcsolatban a Budapesti Operettszínházat, de egyelőre nem kaptak választ kérdéseikre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Sajnos eléggé aggasztóak a róla érkező hírek” - Megszólalt a szexuális zaklatással vádolt világhírű író magyar kiadója
Neil Gaimant nyolc nő vádolja szexuális zaklatással. Külföldön már több kiadó is kihátrált az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzője mögül.


Korábban mi is megírtuk, hogy nyolc nő vádolja szexuális zaklatással Neil Gaimnat. A botrány kirobbanása óta a világhírű író több kiadója is közölte, hogy nem kívánnak együtt dolgozni a jövőben az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzőjével.

Az Index megkereste az író magyarországi kiadóját. Velkei Zoltánt, az Agave Kiadó vezetőjét először arról kérdezték, hogy mennyire tartja meglepőnek a külföldi kiadók kihátrálását Gaiman mögül.

„Rendkívül elkeserítőnek találjuk, ha tényleg igaz, amit állítanak vele kapcsolatban. Azért érezzük magunkat nehéz helyzetben, hogy érdemi választ adjunk, mert mi nem tudjuk, hogy pontosan hány kiadó hátrált ki eddig, valamint hogy ők tudnak-e bármit, ami esetleg nem került még a széles körű nyilvánosság elé. Mi egyelőre csak abból tudunk tájékozódni, amit olvastunk a médiában, nem vagyunk pluszinformációk birtokában” – mondta a lapnak Velkei Zoltán, akit ezután arról kérdeztek: hogyan befolyásolja a botrány a szerző és az Agave Kiadó további együttműködését.

„Sajnos eléggé aggasztóak a róla érkező hírek, de nem szeretnénk döntést hozni érdemi tájékoztatás és bírósági ítélet nélkül. Viszont amíg ez nem történik meg, nem tervezünk joghosszabbításokat”

– mondta a kiadóvezető az itthon is egyre népszerűbb szerző ügyéről.

Neil Gaiman ellen korábban nyolc nő tett szexuális visszaéléssel kapcsolatos állításokat – négyen közülük már júliusban nyilvánosság elé léptek történetükkel. Az amerikai írót szexuális erőszakkal vádolták, és 2023 januárjában feljelentést is tettek ellene az új-zélandi hatóságoknál. A rendőrség azonban végül megszüntette a nyomozást.

Scarlett Pavlovich elmondása szerint 22 éves volt, amikor megismerkedett Gaiman akkori feleségével, és a család bébiszittere lett. A nő állítása szerint az első találkozásuk alkalmával az író megkérte, hogy fürödjön meg a kerti medencében, majd maga is meztelenül csatlakozott hozzá. Pavlovich szerint Gaiman hozzádörgölőzött, és arra kérte, hogy „mesternek” szólítsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megvan a kiskapu: Magyarország továbbra sem indul az Eurovízión, a Carson Coma mégis kijuthat a dalfesztiválra
A Carson Coma a San Marinó-i előválogatón szállt versenybe, és továbbra is küzd a továbbjutásért. Ha ez sikerülne, 2019 óta először léphetne magyar előadó az Eurovízió színpadára.
Ferencz Péter - szmo.hu
2025. február 05.



Szalad az idő, 2019 óta nem indít versenyzőt Magyarország a világ leghosszabb ideje futó, évente több mint százmillió nézőt vonzó dalversenyén. A hazai előadóknak így szinte lehetetlen elverekedniük magukat az Eurovízió színpadára. A vállalkozás azért nem reménytelen, a Carson Coma például a San Marinó-i előválogatón szállt versenybe.

A korábban hazai selejtezőként működő A Dal című műsor az MTVA megfogalmazása szerint „az eurovíziós indulás helyett közvetlenül a magyar könnyűzene tehetségeit, az általuk létrehozott értékteremtő produkciókat fogja segíteni”. Vagyis a nemzetközi szereplés lehetősége helyett pénzjutalmat, Duna TV-s és Petőfi rádiós megjelenéseket, esetleg lemez- és videoklip-készítési lehetőségeket lehet nyerni.

AZ MTVA az elmúlt években egyszer sem indokolta meg érdemben, hogy miért léptünk ki a versenyből, 2019-ben arra a következtetésre jutott a sajtó, hogy

a versengés valószínűleg túlságosan LMBTQ-párti és multikulti lett a magyar kormány és közmédia ízlésének.

A Dal nézettsége mindenesetre az utóbbi években jól láthatóan csökkent, azok a hazai előadók pedig, akik továbbra is szerettek volna az Eurovízió színpadára lépni, kénytelenek voltak más lehetőségek után nézni – írja a 24.hu. A szabályok ugyanis nem tiltják, hogy másik nemzet színeiben versenyezzen valaki. Mindössze azt tiltják, hogy több ország képviseletében nevezzenek a zenészek.

A Carson Coma San Marino válogatóján próbált szerencsét, a selejtező frissen bejelentett elődöntős eredményei alapján pedig akár esélyesek is lehetnek a sikerre.

San Marino immár negyedik éve rendez olyan válogatót, amelyre a világ bármely országából lehet jelentkezni. Maga az ország túl kicsi ahhoz, hogy minden évben saját versenyzőt delegáljon. Így a válogató egyfajta „nemzetközi esély” is azoknak az előadóknak, akik máshonnan nem tudnak kijutni a versenyre. Tavaly például egy spanyol együttes, a Megara képviselte az országot a dalfesztiválon, és a 14. helyen végzett.

Az idei selejtező castingja hat hónapig tartott, összesen 1200-an pályáztak rá, 48 országból. A Carson Coma a közé a több mint kétszáz versenyző közé jutott be, akik megmérettethetik magukat az elődöntők során. Ahhoz, hogy idén valóban ők képviselhessék San Marinót, a magyar alternatív rockzenekarnak még be kell jutnia a helyi döntőbe, és meg is kell nyernie azt a többi, körülbelül tizenöt-húsz versenyzővel szemben.

Ha ez sikerülne, 2019 óta először léphetne magyar előadó az Eurovízió színpadára.

Ha megnézzük a dalverseny történetét, kiderül, Celine Dion kanadai származása ellenére 1988-ban Svájc képviseletében nyerte meg a versenyt. A rendszerváltás előtt, amikor a keleti blokk országai nem vehettek részt a dalfesztiválon, Mándoki László és Késmárky Marika az NSZK színeiben versenyeztek a Dschinghis Khan formáció tagjaiként, és 1979-ben a 4. helyet szerezték meg Jeruzsálemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk