Továbbra is hangulatos és rejtélyes sci-fi a Különválás – Indult a második évad
Dan Erickson és Ben Stiller még mindig a képernyő elé szegez az AppleTV+ sorozat új évadjával. Nem csak technikailag tökéletes! Elgondolkodtató, okos és érdekfeszítő a Különválás.
A Különválás visszatért és jobb, mint valaha! Back to business as usual, mondhatná a kulturált angol úr. A második évadra sokat kellett várni, hiszen a 2022-es első eresztés után hamar megtudtuk, hogy sikeres volt a sorozat, és be is rendelték a folytatást. A probléma inkább a háttérben rejtőzött, ha hihetünk a pletykáknak. De erről majd később.
Dan Erickson nem tartozik a tapasztaltabb showrunnerek közé. A Különválás volt az első munkája Hollywoodban, ám itt rögtön producer, író és showrunner szerepkört is elvállalt. Az ő agyából pattant ki a széria remek felvetése. Mi lenne, ha leválasztanánk a tudatunk egy részét, és a munkában csak az a részünk dolgozna. Az énünk egyik fele nem tudja, mit dolgozunk, a másik fele pedig nem ismeri a munkán kívüli világot. Számára csak a munka létezik.
Amikor beérünk a munkahelyünkre, egyszerűen csak kimarad nekünk ez az idő, és csak akkor térünk magunkhoz, amikor már hazafele indulunk az irodából.
A Különválás már az érdekes alapötlettel elkapott. Főleg, hogy a sorozat azok szemszögéből mutatja be a történteket, akik munkára vannak ítélve. Ők akkor kezdenek el élni, amikor már mindenki elkezdett dolgozni. Ám itt jön a fogas kérdés, hogy az így munkára fogott pszichénk hogyan fog reagálni a véget nem érő feladatokra és a kvázi rabszolgaságra. Egyáltalán etikus-e ez a megoldás?
Az anyacégnek, a Lumon óriásvállalatnak ez tökéletes megoldás, hiszen a titoktartás bombabiztos, a munkamorál pedig hatalmas, hiszen a főszereplőink agya csak a munkára koncentrál, nincs semmi zavaró háttértényező. Egészen az első évad történéséig.
A munkára fogott ének elkezdenek kíváncsiskodni a kinti változatuk iránt és szökni terveznek.
Az évadzáróban fellázad a munkaerő, és kitudódik a világ számára, hogy a Lumon milyen ördögi módon jár el a dolgozóival. A második évad meglepően pozitív hangnemben kezdődik. De kezdjük is a kiemelkedő megoldásokkal. Ben Stiller rendezése (egyébként ő az egyik producer is) az első részben egy nagyon hangulatos, vágás nélkülinek tűnő impresszív felvétellel indít. A kamera mozgása intenzív, tökéletesen mozog a rohanó színésszel együtt. Nagyon jó alaphangot teremt.
Amikor megérkezik Mark S. (Adam Scott) az új munkatársaihoz, jön Mr. Milchick (Tramell Tillman) és elmagyarázza neki az új alaphelyzetet.
Miután a lázadásuk miatt kiderült a Lumon titka, belekényszerítették a céget egy új nézőpontba.
Élhető környezetet kell teremteniük a belső éneknek, és el kell kerülni a személyiségek kihasználását. Ez persze borzasztó gyanúsnak tűnik az anyavállalat kinevezett vezetőjének a szájából, de az első rész alapján nem tudni, mit tesz majd a Lumon a „lázadókkal”.
Egy biztos Mark S. kikényszeríti a vezetőségből, hogy adják vissza korábbi munkatársait, Hellyt (Britt Lower), Dylant (Zach Cherry) és Irvinget (John Turturro).
A régi bagázs pedig egy új tervet próbál kieszelni, hogyan tudnák megszöktetni Mark S. kinti énjének halottnak vélt feleségét, akiről úgy gondolják, ő az irodai pszichológus, csak szintén „különválasztva” igazi énjétől.
Az amúgy is komplikált történet tovább bonyolódik, már ha ez lehetséges, és a szereplők önmaguknak sem hihetnek. Az első részben remekül szővik a cselekményt. Végig izgalmas és érdekes marad a téma, mintha el se hagytuk volna Mark S.-éket. Pedig azért nem kevés idő telt el az előző részek óta. Ez valószínűleg a háttérben történő drámáknak köszönhető. Több helyen is olvastam, hogy Dan Erickson showrunneri pozíciója többször is megingott.
Az AppleTV+ rengeteg pénzt szánt a produkcióra, és ezt a magas büdzsét is sikerült túllépnie a készítőknek.
Mondjuk ez a végeredményen meg is látszott: ugyan gyönyörű volt a sorozat előző eresztése, de a készítő stúdió és az Apple is Erickson lecserélésén gondolkodtak. Kapott is egy gardedámot maga mellé a második évadra, akivel persze a showrunner nem igazán jött ki. Ezeket a pletykákat termesztésen mindenki cáfolta, de nem lepődnék meg, ha igaznak bizonyulnának. Egy biztos, Ben Stiller producer/rendező bizalmat szavazott a produkció és Erickson mellett a második évadra is.
Még mindig nagyon hangulatos és rejtélyes sorozat a Különválás, amit élvezet nézni. A színészek munkája remek, Adam Scott különösen jó alakítást nyújt, de mellette szinte mindenki tökéletesen játszik.
A kafkai hangulat elsőrangú és különleges, a háttérben történő események pedig a sorozat minőségét eddig nem rontották – legalábbis a bevezető részből kiindulva.
Mindenkinek ajánlom a Különválást, továbbra is remek élmény egy ennyire különleges sci-fit nézni. Az AppleTV hetente adagolva szállítja az újabb részeket.
A Különválás visszatért és jobb, mint valaha! Back to business as usual, mondhatná a kulturált angol úr. A második évadra sokat kellett várni, hiszen a 2022-es első eresztés után hamar megtudtuk, hogy sikeres volt a sorozat, és be is rendelték a folytatást. A probléma inkább a háttérben rejtőzött, ha hihetünk a pletykáknak. De erről majd később.
Dan Erickson nem tartozik a tapasztaltabb showrunnerek közé. A Különválás volt az első munkája Hollywoodban, ám itt rögtön producer, író és showrunner szerepkört is elvállalt. Az ő agyából pattant ki a széria remek felvetése. Mi lenne, ha leválasztanánk a tudatunk egy részét, és a munkában csak az a részünk dolgozna. Az énünk egyik fele nem tudja, mit dolgozunk, a másik fele pedig nem ismeri a munkán kívüli világot. Számára csak a munka létezik.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Mi történt? Egy korábbi részt adott le a TV2 a Kincsvadászokból, a nézők felháborodtak
A pénteki esti epizódban a műsorújság szerint új részt várhattak a nézők, de a csatorna keresztbe tett az elvárásoknak. Sokan azonnal észrevették a cserét, és nemtetszésüket fejezték ki az online térben.
A port.hu szerint péntek este 19.50-kor a Kincsvadászok II. évadának 30. része került volna adásba – írja a 24.hu. Ehelyett azonban
a csatorna a reality első évadának egyik epizódját vetítette.
A nézők közül többen is észrevették, hogy a műsorban korábban látott szereplők tűntek fel. Egy Reddit-fórumon több hozzászóló megjegyezte, hogy az eladók ismerősek voltak a tavalyi adásokból. Felmerült az is, hogy Kelen Anna műtárgyszakértő, aki az idei évad forgatásakor várandós volt, a péntek esti epizódban nem volt az.
Egy hozzászóló szerint már a csütörtök esti előzetesből látszott, hogy nem új epizód kerül adásba. A nézők közül többen a Kincsvadászok hivatalos Facebook-oldalán is jelezték nemtetszésüket, mert a TV2 nem adott előzetes tájékoztatást az ismétlésről.
A port.hu szerint péntek este 19.50-kor a Kincsvadászok II. évadának 30. része került volna adásba – írja a 24.hu. Ehelyett azonban
a csatorna a reality első évadának egyik epizódját vetítette.
A nézők közül többen is észrevették, hogy a műsorban korábban látott szereplők tűntek fel. Egy Reddit-fórumon több hozzászóló megjegyezte, hogy az eladók ismerősek voltak a tavalyi adásokból. Felmerült az is, hogy Kelen Anna műtárgyszakértő, aki az idei évad forgatásakor várandós volt, a péntek esti epizódban nem volt az.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
„Ez nem csak pofátlan, hanem cinikus is” - Tarr Béla Orbán Viktorról, aki szerint az a filmes is jól jár, aki nem rájuk szavaz
A neves magyar filmrendező a Klubrádiónak beszélt a magyar film helyzetéről annak kapcsán, hogy életműdíjat kapott a Magyar Filmszemlén. Tarr szerint a magyar film kényszerpályán mozog.
Életműdíjat kapott a Magyar Filmszemlén Tarr Béla. A rendezéstől 2011-ben visszavonult művész a magyar film jelenlegi helyzetéről azt mondta, hogy a magyar film kényszerpályán mozog. „Tudom, hogy a több mint egy évtized után újraindult Magyar Filmszemle sokaknak euforikus örömet okozott, ez azonban szerinte valójában csapda” – fogalmazott a Klubrádiónak.
Tarr visszautalt Orbán Viktor január végi beszédére, amit a fóti stúdió megnyitásán tartott. A miniszterelnök szerint a kormány beruházásával az a filmes is jól jár, aki nem rájuk szavaz. Tarr szerint ezzel azt mondta: „Hogy mi a francnak adjunk mi erre pénzt, hogyha így is, úgy is megoldják a fiúk. Na most, hát nem így van. Ez nemcsak, hogy pofátlan szöveg volt, mert ahhoz már szokva vagyunk, hanem hogy egyszerűen cinikus. Fiúk, ha meg tudjátok oldani, akkor csináljátok. Na most, hát nem így van. Mert azért a film még mindig a hetedik művészet, és a magyar kultúra része, és mint ilyet, köteles támogatni a mindenkori kormányzat és segíteni és megteremteni a normális munkafeltételeket.
A csapda az, hogy most elhiszik, hogy van film, és közben nincs is film igazából, merthogy ezek kényszerű módon jöttek létre. Ezek dadogva, kínlódva, tényleg kínlódva jöttek létre"
– mondta Tarr Béla, aki 2011-ben hagyta abba a filmezést. Akkor mutatták be A torinói ló című filmjét. Később elhagyta az országot, és úgy ítélte meg, a tanítványai sem tudnak ebben a rendszerben forgatni. Szarajevóban a film.factory néven ismert filmiskoláját vezette. 2021 óta Budapesten több fiatal tanítványának segített a filmjeik elkészítésében: vállalt egy workshopot a Freeszfe Egyesületben, amelynek elnöke is volt – olvasható a Klubrádió összeállításában.
Életműdíjat kapott a Magyar Filmszemlén Tarr Béla. A rendezéstől 2011-ben visszavonult művész a magyar film jelenlegi helyzetéről azt mondta, hogy a magyar film kényszerpályán mozog. „Tudom, hogy a több mint egy évtized után újraindult Magyar Filmszemle sokaknak euforikus örömet okozott, ez azonban szerinte valójában csapda” – fogalmazott a Klubrádiónak.
Tarr visszautalt Orbán Viktor január végi beszédére, amit a fóti stúdió megnyitásán tartott. A miniszterelnök szerint a kormány beruházásával az a filmes is jól jár, aki nem rájuk szavaz. Tarr szerint ezzel azt mondta: „Hogy mi a francnak adjunk mi erre pénzt, hogyha így is, úgy is megoldják a fiúk. Na most, hát nem így van. Ez nemcsak, hogy pofátlan szöveg volt, mert ahhoz már szokva vagyunk, hanem hogy egyszerűen cinikus. Fiúk, ha meg tudjátok oldani, akkor csináljátok. Na most, hát nem így van. Mert azért a film még mindig a hetedik művészet, és a magyar kultúra része, és mint ilyet, köteles támogatni a mindenkori kormányzat és segíteni és megteremteni a normális munkafeltételeket.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
L.L. Junior és Azahriah péntek este egy különleges meglepetéssel rukkolt elő a rajongóknak. A népszerű énekes és a rapper közös dala, amelyben Farkas Pisti is közreműködik, már elérhető a YouTube-on.
Péntek este debütált a ZHA MAJ DUR című szám klipje a videómegosztón. L.L. Junior az Instagram-történetében osztotta meg a hírt, hogy megjelent az új dal. Azahriah a közös fotójuk mellé ezt írta:
„Ez a Valentin-napi ajink nektek.”
Azahriah, azaz Baukó Attila az elmúlt években villámgyorsan vált a magyar zenei élet egyik legmeghatározóbb alakjává. Tavaly ősszel bejelentette, hogy egy időre visszavonul, most viszont úgy tűnik, újra aktívan dolgozik.
L.L. Junior neve szintén nem ismeretlen a hazai közönség számára. A '90-es évek végén Fatimával és Beattel közösen megalapította a Fekete Vonatot, amely hatalmas sikereket aratott: két platinalemezt és egy aranylemezt is kiadtak. Később Junior szólókarrierbe kezdett, és azóta is meghatározó szereplője a magyar könnyűzenének.
A ZHA MAJ DUR klipjének története egy szórakozóhelyen indul, majd egy templomban folytatódik. A premier után egy órával már közel 12 ezren nézték meg a videót.
L.L. Junior és Azahriah péntek este egy különleges meglepetéssel rukkolt elő a rajongóknak. A népszerű énekes és a rapper közös dala, amelyben Farkas Pisti is közreműködik, már elérhető a YouTube-on.
Péntek este debütált a ZHA MAJ DUR című szám klipje a videómegosztón. L.L. Junior az Instagram-történetében osztotta meg a hírt, hogy megjelent az új dal. Azahriah a közös fotójuk mellé ezt írta:
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
„Előbb lőttek meg, mint ahogy az első sört megihattam volna legálisan” – A Sólyom végveszélyben igaz története dokumentumfilmen
A Netflix készített egy remek kis dokumentum-sorozatot, ami nem csak az amerikai oldalról mutatja be az eseményeket, és még Ridley Scott 2001-es Sólyom végveszélyben című filmjét is befejezik nekünk!
Idén lesz a szomáliai hadműveletek 32. évfordulója, erre a Netflix, Ridley Scott produceri tevékenysége mellett, elhozta nekünk A Sólyom végveszélyben: A mogadishui csatát. Egy háromrészes dokumentumsorozatot az 1993. október elején történt eseményekről. Előzményekről annyira nem beszélnek, de aki látta a címben is szereplő háborús filmet, az pontosan tudja, mi okozta a konfliktust. Szomáliában több törzs küzdött a hatalomért, ami miatt kirobbant egy polgárháború.
A legnagyobb támogatása Mohamed Farrah Aididnak volt, aki szinte személyi kultuszt épített ki.
Aidid hadúr követőinek és a polgárháborúnak köszönhetően ENSZ-erők érkeztek a régióba, és „békefenntartói” szerepet végeztek. Az ENSZ Amerika segítségét kérte, és megérkeztek a Delta Force és a Ranger speciális erők a régióba. A Delta Force az amerikai hadsereg krémje volt, a legjobbak között is a legjobbak, a Rangerek pedig a „testőrök” szerepét játszották a speciális kommandósoknak. A konfliktus akkor kezdett eldurvulni, amikor az amerikai erők különleges hadműveleteket hajtottak végre az ENSZ tudta nélkül. Amerika el akarta fogni vagy megölni Aididot bármi áron.
A sorozat több interjúból áll, ahol nemcsak Rangereket és Delta Force katonáit kérdezik, hanem Aidid csapatai közül is több harcos visszaemlékezését hallhatjuk. Sőt, még helyi civilek is nyilatkoznak, több ártatlan család is megszólal, akik az összecsapások áldozatává váltak. Az érdekesség, hogy Amerika megérkezése után gyorsan elmérgesedett a helyzet a megszálló katonák és a helyiek között. Ugyanis a katonai akcióknak sajnos gyakran ártatlan áldozatai is voltak, aminek következtében rengetegen csatlakoztak Aidid milíciájába. A szikra, ami belobbantotta az utcai harcokat, az 1993. október 3-ai speciális akció volt.
Két csapat Delta Force katonának kellett elfognia Aidid katonai vezetését, akik épp egy megbeszélést tartottak egy épületben.
A Rangerek követték a Delta Force-ot, és biztosították nekik a helyszínt, majd egy terepjáró konvoj indult a túszokért a város külső kerületéből. Arra viszont nem számított az amerikai vezetés, hogy szinte az egész város ellenük fordul. Nem sokkal a katonák megérkezése után elszabadult a pokol. Rögtön több fegyveres lőni kezdett a katonákra, a terepjáró konvoj is eltévedt, és több helikoptert is lelőttek a szomáliai erők. A jelen lévő amerikaiakra szinte az egész város rárontott, összefogott mindenki ellenük.
Egyik első személy, akivel közelebbről megismerkedünk, Randy Ramaglia Ranger lesz, aki a Delta Force kísérő erőit szolgálta a harcban. Miután megismerjük a volt katona hátterét, húsba vágóan mesél a tapasztalatairól. Leírást kapunk a konvojjal történtekről Brad Thomas Ranger szájából, aki két jó barátját is elveszítette az anarchiában. Majd egy Delta Force kommandós, Tom Satterly is elmeséli, hogyan harcoltak egy teljes napon át egy szomáliai család házából.
Gyakorlatilag végigkövethetjük a 2001-es Sólyom végveszélyben történetét. A 2001-es Ridley Scott által rendezett háborús film tökéletes időben érkezett az amerikai nemzet életébe. A szeptember 11-ei támadások után az országnak szüksége volt egy hazafias drámára, amit Scott filmje tökéletesen megadott nekik.
Emellett a film meglepően pontosan adta át a történelem ezen részletét. A drámai csúcspontok tényleg úgy zajlottak, ahogy azokat a brit rendező megmutatta nekünk.
A Rangerek és a Delta Force alakulat harca a hihetetlen túlerő ellen, miközben az egész város rájuk támad. Közben a fejetlen csirke módjára kapkodó amerikai vezetés próbálta kihozni az embereit, inkább kevesebb sikerrel. Minden hasonlóan alakult, de amit sose tudtunk meg a filmből, hogy mi történt a második helikopter lezuhant pilótájával, akit elvittek a helyiek. Pont a dokumentumsorozat előtt néztem meg a filmet újra, és feltűnt, hogy Mike Durant története félbemarad a Scott-filmben. Nos, most megtudjuk az igazat a katonáról, sőt, még nyilatkozik is a pilóta.
Technikailag szinte hibátlan a sorozat. Az „újrajátszások” néha kicsit puritánok és ismétlődő jellegűek, de aki erre kíváncsi, az nézze meg a filmet. Erős vágóképekkel dolgoznak, hatásos zenével. A szörnyűségeket főleg a helyi civilek szájából hallani. Sokan az egész családjukat elveszítették, vagy maradandó sérülést szenvedtek, mert épp rossz helyen voltak, rossz időben. Az archív felvételek, hangfelvételek nagyon hatásosak. A híradások, fényképek sokkoló részleteket osztottak meg velünk, amiket lehet, hogy nem is akartunk tudni. Kicsit jobb rálátást kínál az egész konfliktusra, mint a film.
Az előzményeket nem igazán emeli ki a széria, tényleg csak a mogadishui harcra koncentrál, pedig a helyi civilek igen kemény szenvedésnek voltak kitéve Aidid polgárháborúja alatt.
Ezt Scott drámai nyitánya jobban átadja. Cserébe viszont a politikai hátteret és következményeket a doksinak köszönhetően jobban átláthatjuk. A helyiek szemszöge nagyon érdekes, vannak, akik még mai napig is utálják az amerikaiakat, úgy, hogy az Aidid-diktatúra alatt éheztek és szenvedtek. A sorozat szerkezete pont úgy épül fel, mint a Sólyom végveszélybené. Több látószögből kapjuk az információkat, követjük a konvojt, a Rangereket és a Delta Force erőit, majd az első helikopter kilövése utáni mentőakciót. A folytatásban pedig a lelőtt helikopter utáni pánikot ismerjük meg. A harmadik rész felénél véget ér a mogadishui harc, onnantól a következményeket láthatjuk.
Jól leírja az eseményeket az interjú Randy Ramaglia Rangerrel. Azt mondta, hogy előbb lőtték meg, mint hogy az első sörét megihatta volna legálisan. Ebből is látszik, hogy az USA oldaláról is sok tapasztalatlan fiatalt vetettek be, míg a milícia oldalán sok háborús veterán volt a szomáliai lázadók között, nemcsak gyerekkatonák és átlagemberek. Az igazság, hogy Amerika mindig is azt gondolta, hogy bármit megtehet. Amikor pedig visszanyal a fagyi egy vietnámi háborúval vagy egy szomáliai kivonulással, akkor a sebeiket nyalogatják és drámai háborús filmeket gyártanak a vereségekből.
Ez a doksi talán kicsit felnyithatja a szemeket, hogyan lehetséges, hogy 18 amerikai katona meghalt és 73 megsebesült, a szomáliai halottakat pedig 200 és 1500 fő közé becsülik, és mégis ez az USA drámája marad.
Ráadásul az áldozatok között nemcsak a lázadó milícia embereit, de a kereszttűzbe került ártatlanokat is megtalálhatjuk. Így mégse hangzik annyira pátoszos hősi történetnek, mint ahogy azt bemutatták Scotték. Illetve az se hangzik túl biztatóan, hogy Szomáliában újra polgárháború van, 2009 óta még a mai napig tart. Ki tudja, mennyi ártatlan áldozatnál járhatnak most?
Idén lesz a szomáliai hadműveletek 32. évfordulója, erre a Netflix, Ridley Scott produceri tevékenysége mellett, elhozta nekünk A Sólyom végveszélyben: A mogadishui csatát. Egy háromrészes dokumentumsorozatot az 1993. október elején történt eseményekről. Előzményekről annyira nem beszélnek, de aki látta a címben is szereplő háborús filmet, az pontosan tudja, mi okozta a konfliktust. Szomáliában több törzs küzdött a hatalomért, ami miatt kirobbant egy polgárháború.
A legnagyobb támogatása Mohamed Farrah Aididnak volt, aki szinte személyi kultuszt épített ki.
Aidid hadúr követőinek és a polgárháborúnak köszönhetően ENSZ-erők érkeztek a régióba, és „békefenntartói” szerepet végeztek. Az ENSZ Amerika segítségét kérte, és megérkeztek a Delta Force és a Ranger speciális erők a régióba. A Delta Force az amerikai hadsereg krémje volt, a legjobbak között is a legjobbak, a Rangerek pedig a „testőrök” szerepét játszották a speciális kommandósoknak. A konfliktus akkor kezdett eldurvulni, amikor az amerikai erők különleges hadműveleteket hajtottak végre az ENSZ tudta nélkül. Amerika el akarta fogni vagy megölni Aididot bármi áron.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!