KULT
A Rovatból

Thuróczy Szabolcs: Reméljük, hogy másfél év múlva felfrissül az ország, távozik ez a mostani kultúrpolitika, és mindenki emberi környezetben fog tudni dolgozni

Thuróczy Szabolccsal nem csak új standup estjéről beszélgettünk, megkérdeztem, miért vállalt szerepet az Azariah filmben, meddig mehet még, hogy a színészek ingyen játszanak a filmekben, és szóba került az is, hogy lehet eljátszani egy dühöngő alkoholistát úgy, hogy ne sérüljön a színészek közti kapcsolat.


Lévai Balázs producer tavaly indította útjára az Egy életem című stand up-sorozatot, ahol egy-egy estén Szinetár Dóra, Grecsó Krisztián vagy épp Mucsi Zoltán mesélt az életéről a műfajnak megfelelő, humoros formában. Idén Thuróczy Szabolcs is csatlakozott a csapathoz.

– Köztudottan jó kapcsolatban van a standuposokkal, Kőhalmi Zoltán önálló estjében is szerepelt már, Bödőccsel nem is olyan rég közös szkeccsel jelentkeztek. Elirigyelte tőlük a műfajt?

– Igazából Mucsi Zoltán barátom indította el a lavinát, aki tavaly októberben mutatta be a saját előadását a történeteiből az Egy életem sorozatban. Ő mondta Lévai Balázs producernek, hogy szerinte a Szabinak ez jól állna, próbáljuk meg.

Nyáron felmondtam úgy 17-18 órányi anyagot, abból választottuk ki, mi kerüljön be az előadásba.

Úgyhogy Mucsi Zolit kell hibáztatni!

– Mucsi azt mondta, ő eleinte húzódozott. Önt mennyire volt nehéz meggyőzni?

– Nekem volt annyi előnyöm, hogy láttam Zoli előadását, ezért tudtam, milyennek kell lennie. Ötven év felett az ember tudja, nagyjából mi az, ami jól állhat neki, mi az, ami kevésbé. Van annyi csavar az életében, ami érdekes lehet. Az én életem sok szempontból változatos volt. Reménykedem, hogy elbírja ezt az egy óra húsz percet. Ne adj Isten, még tanulságul is szolgálhat másoknak, hogy soha ne adják fel.

– Színészeknek sokszor jelent nehézséget a stand upban, hogy nincs szerep, nincs álarc, ami mögé elbújhatnak. Ön hogy van ezzel?

– Az embernek nem egyszerű kitenni a lelkét a húspultra, de ha örömlánynak mész, ne csodálkozz… Aztán majd a nézők eldöntik, mennyire sikerült megbirkózni ezzel. Bele kell állni, mert ha csak félgőzzel csinálod, nem lesz olyan hatásos.

Nekem van egy kicsi előnyöm. Manapság sok színész csinál egyszemélyes darabot. Én a Meg sem kínáltak előadásomat majdnem százötvenszer játszottam az elmúlt három évben, és az is egy másfél órás monodráma. Ez volt számomra a stand up előszobája, sokat segített.

– Önnel viszonylag sok interjú készül. Mennyire volt kihívás vagy egyáltalán cél olyan sztorikat találni, amit még nem hallott senki?

– Nem vagyok egy nagy megnyilatkozó. Vannak persze kikerülhetetlen helyzetek, például ha bemutatják egy filmemet, akkor adok interjút, de amúgy nem keresem az alkalmat.

A családom, gyerekeim mindennapjairól egyáltalán nem szeretnék beszélni, eszem ágában sincs fotózkodni velük, vagy másképp majomkodni.

A műsor összeállításánál az elsődleges szempont az volt, mik azok a történetek, amik hatnak, működnek. Tesztelgettem, a gyerekeimnek valószínűleg a könyökén jön már ki, ezerszer hallották, mi történt velem Londonban, vagy milyen volt a gyerekkorom.

– Nem az Egy életem az egyetlen aktuális projektje mostanában Lévai Balázzsal, hiszen egy jelenet erejéig feltűnik Mucsi Zoltán társaságában az Azariah-filmben is. Az hogy alakult? Balázs kedvéért vállalta el, vagy esetleg ön is Azahriah-rajongó?

– Balázs kedvéért. Nyilván szívesen segítettünk, és elugrottunk a forgatásra a kedvéért.

De hát valljuk be, 40-50 évente van Magyarországon ilyen zenei történet, mint az Azahriah-sztori.

Nagyon fura kettősség a szememben, hogy a srác tömegben zavarban van, közben meg 60 000 embernek játszik. Szóval döbbenetes az ő története, és nyilván ez is benne volt, hogy szívesen mentem.

– Azt jól gondolom, hogy az ottani szövege rögtönzés volt?

– Igen, persze. Az improvizáció az egyik nagy kedvencem. A hülyeség jön belőlem rendesen. Nagyon szeretem, amikor nem lehet előre felkészülni, hogy mikor fog nevetni a közönség. Azt szeretem a legjobban. Az Egy életemben is kulcsfontosságú momentum, hogy úgy kell előadnom a történeteket, mintha most mesélném először.

– Nemrég mutatták be Till Attila És mi van Tomival című filmjét az ön főszereplésével. Azt már sok helyen leírták, hogy az ön által alakított szereplő alkoholista, és a film egy meglehetősen durva, erőszakos jelenettel indul. Nagyon érdekel az ilyen jellegű színészi munkával kapcsolatban, hogy mennyire tud ez csak annak az adott pillanatnak szólni? Nem maradnak óhatatlanul is tüskék a másikban, akkor is, ha csak játék volt? Hogy utána Fodor Annamari ne azt érezze a büfében, hogy ez az a pasi, aki órákon át üvöltött velem?

Tóth Zsófi és Fodor Ancsa is pontosan tudja, mennyire szeretem őket.

Mindenkinek kihívás egy ilyen jelenetet megcsinálni olyan sűrűre, mint amilyen az élet.

Nem vettük fel sokszor, láthatja, hogy egyben tartottuk az egész jelenetet, ezt minden színész kihívásnak tekinti, hogy lehet megcsinálni úgy, hogy a pokol bugyraiban érezze magát a néző. Mivel ezek a valóságban nagyon is gyakran megeső dolgok, nem finomkodhattuk el. De nyilván valóan a legnagyobb szeretetben öleltük meg egymást, amikor vége volt a jelenetnek.

– Az is köztudott, hogy a film nem kapott állami támogatást, gyakorlatilag ingyen dolgoztak. És egyre több az ilyen film. Meddig lehet ezt bírni?

– Reméljük, nem sokáig. Reméljük, hogy másfél év múlva felfrissül az ország, távozik ez a mostani kultúrpolitika, és mindenki a tehetségéhez, képességeihez méltó módon, emberi környezetben fog tudni dolgozni.

Én bízom benne, hogy megszűnik ez a minden oldalról jövő „mi kutyánk kölyke” beszélgetés, és az igazi szakemberek egymás szemébe tudnak nézni.

Talán ennek első állomása lehet a február 3. és 9. között, a Corvin Moziban megrendezett Filmszemle, amire minden filmet be lehet nevezni. Talán elindulhat egy igazi, emberi beszélgetés.

Nem lehet arra fogni, hogy nincs pénz jegyre, mert 1000 forint lesz egy jegy. Talán elindulhat a betonfeltörés, de még ez a hátralévő egy-két év is sokat számít. Rengeteg rendező külföldre ment, a szakemberek külföldi produkciókban dolgoznak Etyeken. Jó lenne egy nagy oxigénsátorban újra együtt lenni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Botrány: váratlanul kirúgták a Magyar Földrajzi Múzeum nemzetközi hírű professzorát
Azonnali hatállyal eltávolították az ország egyetlen földrajzi múzeumának alapítótagját Érden. A 68 éves professzor és a média sem kapott választ arra, miért született meg a döntés.


Furcsa körülmények között távolították el a Magyar Földrajzi Múzeumból azt a nemzetközi hírű földrajz professzort, Érd díszpolgárát, aki negyven éven át volt a vezetője az intézménynek.

Dr. Kubassek Jánost, a múzeum címzetes igazgatóját január 10-én távolította el Fekete Mácsai Anetta igazgatónő az intézményből. Pallag Zoltán igazgatóhelyettes, aki január 1. óta tölti be ezt a tisztséget, földrajz szakos diploma és tudományos fokozat nélkül, határozottan kérte, hogy a professzor azonnal hagyja el az irodáját és adja le a kulcsot. A helyi képviselő-testület az igazgatóváltáskor címzetes igazgatói és tudományos tanácsadói címmel ismerte el Kubassek János munkáját, a település díszpolgárát meglepte a döntés.

„Nem indokolta meg az igazgatónő, csak közölte velem, a jövőben nincs számomra egy talpalatnyi hely sem a múzeumban.

A koromra, a 68 évemre sem hivatkozhatnak, hiszen számos múzeumban, egyetemen – sőt minisztériumokban és a diplomáciai testületben egyaránt – 70-75 éves életkorukig dolgozhatnak kollégák. Még nem érzem magam munkaképtelennek. Ráadásul Csőzik László polgármester úr nyilvánosan többször kifejezte, hogy nagyra értékeli munkámat s továbbra is igényt tart rá” – mondta a professzor a Blikknek.

Kubassek János hozzátette: a hirtelen jött döntés megfosztotta mindattól, ami élete értelme volt, mert ezentúl nem juthat hozzá az általa felkutatott és megszerzett felbecsülhetetlen értékű Cholnoky Jenő, Germanus Gyula hagyatékokhoz, a Kelet-Afrikából, Londonból, Argentínából vagy Amerikából hazahozott Sáska László dokumentumokhoz vagy a Teleki Pál-térképekhez sem.

A múzeum vezetése egyelőre nem válaszolt arra a kérdésre, miért rúgták ki Kubassek Jánost.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Majka klipjében meglepő arc bukkant fel – a magyar póker nagyágyúja is szerepel
Majka új klipje, a "Csurran, cseppen" hatalmas sikert aratott, már több mint 6,2 millióan látták a YouTube-on. A videóban egy váratlan szereplő is feltűnik: Kónya Tamás, a magyar póker egyik legismertebb alakja.


Majka legújabb dala, a "Csurran, cseppen" január 17-én debütált a YouTube-on, és azóta is töretlenül hódít. A Blikk cikke szerint már több mint 6,2 millió megtekintésnél jár, és nemcsak Magyarországon, de például Ausztriában is vezeti a zenei toplistákat. A szám a globális ranglistán jelenleg a 45. helyen áll.

A videó egy kitalált ország, Bindzsisztán miniszterelnökének történetét meséli el, aki egy televíziós interjúban igazságszérum hatása alatt bevallja korrupciós ügyeit. A klip megjelenése óta sokan találgatnak az üzenetéről, de Majka későbbi nyilatkozatai szerint semmilyen politikai oldalhoz nem köthető a videó.

A klip egyik különlegessége, hogy Kónya Tamás, a magyar pókerélet ismert alakja is szerepel benne.

Kónya az operatőrt alakítja, ami nem véletlen: a PókerAkadémia cikke szerint Majka köztudottan nagy rajongója a kártyajátékoknak, és baráti körében is sok profi pókeres található.

Kónya Tamás nemzetközi szinten is ismert pókeres, aki olyan nagy versenyeken is játszott, mint a PokerStars Caribbean Adventure főversenye. Itt többek között Németh Andrással és Bujtás Lászlóval ült egy asztalnál. Egyes kommentelők szerint a klipben egy másik pókeres, Fekete Gergő is szerepel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Meghalt Lukáts Andor
Megrendítő veszteség érte a magyar színházi világot. Életének 81. évében elhunyt Lukáts Andor, a Jászai Mari- és Kossuth-díjas színész, rendező, aki generációkat inspirált munkásságával.


Életének 81. évében elhunyt Lukáts Andor Jászai Mari- és Kossuth-díjas színművész, rendező – írja a Katona József Színház Facebook-oldalán.

Lukáts Andor pályafutása a Pinceszínházban indult, ahol amatőr színészként kezdett dolgozni. Ezt követően

a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz szerződött, ahol eleinte segédszínészként tevékenykedett, majd színésszé és rendezővé vált. 1994 és 2008 között a Katona József Színház társulatának tagja volt.

A színház kiemelte, hogy Lukáts Andornak és Halász Péternek köszönhetően indult el a Hírszínház a Kamrában. Nevéhez számtalan felejthetetlen alakítás kötődik, emellett ő rendezte a Portugál című előadást is, amely a Katona történetének egyik leghosszabb ideig futó, közönségkedvenc darabja volt.

2008-ban megalapította a Sanyi és Aranka Színházat, amelynek igazgatójaként dolgozott. Emellett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen adjunktusként oktatott.

A Katona József Színház Lukáts Andort saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Fotók: Csellókoncert és néptáncbemutató a peronon – így ünnepelték a Magyar Kultúra Napját Budapesten
Néptáncosok, kórusok és zenészek lepték el szerda délután Ferencváros fontosabb tömegközlekedési csomópontjait.


Zenészek és táncosok vették birtokba Ferencváros fontosabb tömegközlekedési csomópontjait, a metrókat és a villamosok szerdán, a Magyar Kultúra Napján.

A Ferencvárosi Művelődési Központ és a BKV együttműködésében megvalósult programok között

voltak alternatív, világzenei és népzenei koncertek is, néptáncbemutatók, kórusok és cirkuszi produkciók.

Ezeket pedig az utasok a Nagyvárad téren, a Kálvin téren és Corvin téren élvezhették. Azonban voltak olyan művészek is, akik a 3-as, illetve 4-es metrón szórakoztatták a közönséget.

Fotós kollégánk a helyszínen örökítette meg a nem éppen hétköznapi koncerteket, előadásokat:


Link másolása
KÖVESS MINKET: