KULT
A Rovatból

Szétszaggatott festmény, részeg Péterfy Bori és síró Jordán Adél a Szépművészeti Múzeumban

A Textúra előadásain a színészek a múzeumi dolgozók bőrébe bújva mutatták be az alkotásokat.

Link másolása

A kortárs magyar szerzők és neves színészek újra fantasztikus dolgot hoztak össze a Szépművészeti Múzeum képeivel játszva. A idei Textúrán múzeumi dolgozók bőrébe bújva mutatják be az irodalmi alkotásokat és a múzeum műtárgyait.

A járványügyi korlátozások miatt tavaly nagyrészt csak online közvetítésben láthattuk a Szépművészeti Múzeum népszerű színházi produkcióját, a Textúrát. Idén azonban végre élőben, a múzeum gyönyörű tereiben nézhettük meg a 2020-as előadásokat.

Az idei premier október 19-én volt, és mi is eljutottunk az öt előadás egyikére. Figyelem, spoileres élménybeszámoló!

Mi a Textúra?

A Textúra nevű előadás-sorozat lényege, hogy térben és időben összekösse a képzőművészetet az irodalmat és a színházat. Kortárs magyar szerzőket kértek fel arra, hogy új irodalmi szöveget írjanak a múzeum egy-egy alkotásához. A Textúra esti előadásain ezeket a szövegeket adják elő ismert színészek az adott festmény vagy szobor közvetlen közelében. A színészek játéka által így egyszerre elevenedik meg a kortárs szöveg, és kerül új megvilágításba az azt inspiráló műalkotás. A színészek rövid szünettel újra- és újra eljátsszák a körülbelül 10 perces jeleneteket, a nézők ezáltal semmiről nem maradnak le. Saját tempódban mozoghatsz az egyes színek között, és nézheted meg az összes előadást.

A 2020/2021-es Textúra a múzeum hatodik ilyen jellegű vállalkozása. A jeleneteket Székely Kriszta, a Katona József Színház munkatársa rendezte.

Az évad újdonsága, hogy a színészek a múzeumi dolgozók bőrébe bújva mutatják be az irodalmi alkotásokat és a múzeum műtárgyait.

Az előadásokat ezúttal egy megnyitó és egy finálé keretezte, amiket az összes néző együtt nézett meg a Reneszánsz Csarnokban. A “várva várt megnyitón” Péterfy Bori és Jordán Adél konferált fel egy “világhírű luxemburgi performanszművészt”, miközben a múzeumi dolgozóknak öltözött színészek folyton megzavarták a bemutatót. A performansz hasonlóan vicces módon zárult, a művész ugyanis dühében végül lefejelte és szétszakította a Szépmű egy értékes festményét.

A humoros és kaotikus megnyitó után az útikalauzunk iránymutatása alapján szétszéledtünk a 10 perces előadásokra. Mi Jordán Adélt követve jutottunk el az első helyszínre. Erős kezdés volt, ahogy a tárlatvezetőt alakító színésznő igazi könnyek közt beszélt terhességmegszakításáról a Mária gyermekével és Szent Annával festmény láttán.

A következő állomáson Bíró Panna Dominika hihetetlenül sokszínű mimikával tolmácsolta a Thalia múzsa festmény csapongó gondolatait.

Az egyik kedvencem Dankó István volt, aki egy kissé autista takarítót alakított, és ugyanolyan szakértelemmel beszélt Spielenberg rózsájáról, mint a padlófényezésről és portörlésről. Az előadást különösen viccessé tette, hogy a lőcsei orvosról szóló történetet takarító eszközeivel adta elő. A rózsát például egy flakon rózsaszín tisztítószer helyettesítette.

A legkülönlegesebb helyszín a sötétségbe boruló Román Csarnok volt, ahol csak az impozáns bélletes kaput világította meg fény. A biztonsági őrt alakító Vizi Dávid halálfélelmében elemlámpával rohangált a sötétben. Lenyűgöző és egyben hátborzongató látvány volt, ahogy árnyéka a kapura vetült. Nagy István gitárszólója pedig gyönyörűen hangzott, majd szinte horrorisztikussá vált a csodálatos akusztikájú teremben.

A másik kedvencem egyértelműen Péterfy Bori volt, aki egy féltékeny feleséget alakított az egyiptomi részlegben. Alapvetően nem egy vidám dolog, ha valakit megcsal a férje, és a szeretőjét (Szandrát) Kairóba viszi. De a részegen tántorgó, a nézőket inzultáló énekesnő mindenkit megnevettetett. Ráadásul a dal amit énekelt, olyan fülbemászó volt, hogy azóta dallamtapadásom van.

Azt sajnáltam, hogy Tasnádi Bencét élőben nem láthattuk. Az ő előadását sajnos csak képernyőn nézhettük meg a Szakállas férfi portréjával.

A nagyképű műtárgytechnikust - Formán Bálint alakításában - mindannyian “utáltuk”, mert annyira jól, annyira pökhendin beszélt párhuzamos barátnőiről. Jókat mosolyogtunk rajta, miközben szerelmi bánatát megosztotta Erósszal, a szerelem istenével.

Az általunk látott utolsó előadáson a teremőrt alakító Keresztes Tamás egy majom kétségbeesett, egyre dühösebb szózatát adta elő id. Jan Brueghel: Paradicsomi táj bűnbeeséssel című képe előtt. Végszóként pedig rikácsolva makogva szaladt ki a teremből.

Az egyik állomáson megnézhettünk egy kisfilmet arról, hogyan készült a Textúra 2020. Az érdekes kulisszatitkok még közelebb hozták hozzánk az előadásokat. Megismerhettük a rendező, a zeneszerző, a színészek és írók gondolatait is az általuk megalkotott összművészeti élményről. Arról is beszéltek, milyen inspirálóan hatott rájuk a különleges múzeumi környezet. Székely Kriszta rendező egyenesen azt mondta:

"Fura lesz az életem, ha nem járkálok ennyit a Szépművészeti Múzeumba."

A fináléra visszatértünk a Reneszánsz Csarnokba, ahol a színészekből álló kórus előadásában visszaköszöntek az egyes jelenetekből kiragadott kulcsmondatok. A dallamot pedig szó szerint hazáig dúdoltam magamban.

Sajnos már minden alkalomra elfogytak a jegyek. Ha lemaradtál az előadásokról, nézd meg a Textúra bemutatóját, és a színészekkel, rendezővel készült interjúkat a Szépművészeti Múzeum Youtube csatornáján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk