KULT
A Rovatból

Sárik Péter: Mint minden magyar, a jazz-zenészeink is feketeöves panaszkodómesterek

15 éves a Sárik Péter Trió, ebből az alkalomból szeptember 8-án születésnapi koncertet adnak a MOMkultban. De beszélgettünk arról is, mennyire ismertek a magyar jazz-zenészek külföldön, és milyen az utánpótlás.

Link másolása

A Sárik Péter Trió Magyarország egyik legismertebb jazzegyüttese. Izgalmas fúzióikról híresek, elég a Bach- és Bartók-feldolgozásokra gondolni, vagy a Falusi Mariannal közös Jazzkívánságműsor sorozatra. A 15 éves születésnapi koncertre készülődve beszélgettünk Péterrel.

– Egyszer valahol azt hallottam, a jazz-zongoristák jobbak, mint a klasszikus zongoristák, mert előbbiek gond nélkül játszanak klasszikust, ha kell, a klasszikus zongoristák viszont képtelenek megszokni a jazz „fegyelmezetlenségét”, „zabolázatlanságát”. Önnek, aki klasszikus zenét ötvözi a jazzel, mi erről a véleménye?

– Hát jó is lenne, ha igaz lenne, de nem az, mivel nagyon kevés jazz-zongorista van, aki úgy játszik klasszikust, hogy azt a komolyzenei szakma is jónak tartsa. Egy dolog, hogy mi, jazz-zongoristák le tudjuk játszani a hangokat, amik a kottában vannak, de ez még nagyon távol áll a műfaj elmélyült és perfekt művelésétől.

A jazz és a klasszikus zene alapjaiban különbözik egymástól, csak néhány példa anélkül, hogy nagyon szakmáznánk: a klasszikus zenében jellemzően az első hangon van a súly, a jazzben a másodikon, a jazzben általában nem változik egy dal tempója, a klasszikusban pedig a lassítás és a gyorsítás az egyik legfontosabb érzelmi kifejezőeszköz, és persze a legfontosabb, hogy a klasszikus zenében minden hangról hangra, pontos előadói instrukciókkal meg van írva, a jazzben pedig egy igen fegyelmezett, de ugyanakkor kevés megkötést adó „szabályrendszert” követünk.

Épp ezért nagyon kevesen vannak, akik mind a két műfajban tökéletesen otthon vannak.

– Kocsis Zoltán mondta egy interjúban, amikor a nagy klasszikus mesterek (Bach, Mendelsshon) „lopásairól” kérdezték, hogy a dallam a legkevesebb, egy jó dallamot bárki találhat, a megvalósítás az érdekes. Ezt bizonyítja kicsit az Ön munkássága is, hiszen adott esetben tingli-tangli slágerekből varázsol izgalmas jazzkompozíciót. Bármit fel lehet dolgozni, vagy azért van valami minimális kritérium?

– Szerintem az első és legfontosabb szabály egy feldolgozásnál, hogy az eredeti dalhoz, műhöz a lehető legnagyobb tisztelettel forduljunk, legyen az akár egy tingli-tangli sláger is. Hisz mindig az eredeti a tökéletes, mert azt szerették meg milliók, százmilliók. Akkor is, ha klasszikus remekmű, és akkor is, ha csak esetleg egy hamiskásan elénekelt, ügyetlenül eljátszott slágerecske.

Ha megvan az alázat, akkor nagyot már nem lehet hibázni, de az nagyon fontos, hogy csak akkor jó egy átdolgozás, ha valami pluszt ad az eredetihez.

Csak akkor van értelme, ha érthetőbbé, befogadhatóbbá, esetleg maibbá teszi úgy, hogy az eredeti üzenet nem sérül. Ha a felsoroltakból egy se jellemző a megszületett feldolgozásra, akkor azt kár volt megcsinálni.

– Sokat utazik a világban. Nemrég például Hollandiában járt. A magyar jazzszcéna hol áll a világban? Mennyire ismertek és népszerűek a magyar jazz-zenészek, komponisták?

– Magyarországon nagyon sok nagyszerű jazzmuzsikus van, de kicsik vagyunk, messze vagyunk, nem vagyunk benne a nemzetközi jazz körforgásában, nem vagyunk piaci tényezők. Ez a dolog üzleti része.

A zenei részét tekintve pedig az utat néhány kivételtől eltekintve még mindig az USA jazz-zenészei mutatják, és mi leginkább azokat a trendeket követjük-másoljuk, kisebb-nagyobb lemaradással.

Szerencsére egyre több magyar jazz-zenész ismeri fel, hogy a világban az tud érvényesülni, akinek feltűnő, erős karaktere, saját, jellegzetes stílusa van. A Bartók-műsorunkkal például mindenhol óriási sikert aratunk, ami nyilván elsősorban a mester fantasztikus kompozícióinak köszönhető. De az is nagyon fontos, hogy az a fajta nagyon laza és közvetlen, a közönséget bevonó előadásmód, ahogy mi tálaljuk ezt az amúgy igen nehéz zenét, ritka azok között a jazzelőadók között, akik nem kifejezetten szórakoztató jazzt játszanak.

Azt is el kell mondanom, hogy véleményem szerint nekünk igen jó dolgunk van itt Magyarországon. Nyilván, mint minden magyar, úgy a magyar jazz-zenészek is feketeöves panaszkodómesterek. De azt látni kell, hogy telis-tele vagyunk nagyszerű klubokkal, fesztiválokkal, ahol tökéletes feltételek között tudunk fellépni. Míg mondjuk

New Yorkban a magyar átlagnál sokkal képzettebb és nagyobb kaliberű muzsikusok nyomorognak, és sokszor a tudásukhoz képest méltatlan körülmények között és mélyen alulfizetve játszanak.

Bízom benne, hogy a fiatalabb generációk majd nagyobb eséllyel tudnak betörni a jazz főtáblájára.

– Bár a jazznek is vannak kifejezetten könnyű, szórakoztató ágai, alapjában véve mégis csak rétegműfaj. Mekkora közönsége van Magyarországon, és van-e utánpótlás a fiatalok között?

– Persze, a popzenéhez képest mindenképp rétegműfaj, de úgy látom, egyre népszerűbb Magyarországon is. Ebben az is komoly szerepet játszik, hogy a jazz az egyik legsokszínűbb zenei műfaj. Ha valaki elkezd érdeklődni iránta, gyorsan rájön, hogy millió fajtája van. Könnyebb, nehezebb, smooth-jazz, jazz-rock, folk-jazz, latin-jazz, swing, django és így tovább. Mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb állót.

És ahogy már említettem, csodás fesztiváljaink vannak, ahol a világsztárok mellett a magyar jazz-világ legjobbjait hallgathatják. Ezek az alkalmak messze többek, mint koncertek, olyan események, összejövetelek, ahol jó jelen lenni, ahol a szó nem sznob értelmében minőségi élményeket kapunk.

Az utánpótlás fantasztikus, ragyogóan tehetséges fiataljaink vannak, akik úgy viszik tovább a jazzhagyományt, hogy remélhetőleg elcsábítják a saját generációjukat a koncertjeikre, és ezáltal megteremtik a jövő jazzközönségét.

– 15 éves a Sárik Péter trió. A kerek évfordulókon az ember általában von egyfajta mérleget. Ön mit emelne ki ebből a 15 évből?

– A legnagyobb örömöm, hogy 15 év után is egyben vagyunk, és a két társammal, Fonay Tibor bőgőssel és Gálfi Attila dobossal igazi csapatot alkotunk. Hármasban is több, egyszerre futó műsorunk van, és emellett csodálatos művészekkel működünk együtt. Mikor elindítottam a triót, pontosan ez volt a célom, és jó látni, hogy megvalósult.

Csodás dolgok történtek velünk az elmúlt másfél évtizedben, már hosszú évek óta szinte csak telt házak előtt játszunk, egyre többet utazunk, fontos díjakat kaptunk. De ami a legfontosabb, imádjuk ezt így együtt csinálni.

Mindhármunk számára a legfontosabb cél a fejlődés. Így bármilyen nehéz, szokatlan, a komfortzónánkon messze túlmutató új ötlettel állok is elő, a srácok boldogan vetik bele magukat.

Úgy érzem, mindezek fiatalon tartanak minket, és folyamatosan felszálló ágban vagyunk. Őszintén szólva, én mindig abban is akarok maradni.

– Szeptemberben koncerten ünneplik meg a 15 éves fennállást. Válogatást hallhatunk 15 év legjobb darabjaiból, vagy inkább az új darabokat játsszák majd?

– Leginkább a már meglévő repertoárból fogunk játszani. Csak két olyan darab lesz, amit még nem hallhatott a budapesti közönség, de az erdélyi és a szolnoki már igen.

Tesszük mindezt azért, mert egyrészt hatalmas mennyiségű és nagyon változatos anyagokat készítettünk az eddigi pályafutásunk során, szóval van miből válogatni. Másrészt egy felhőtlen örömzenélést szeretnénk, egy olyan házibuliszerű szülinapi koncertet, ahol nem kell vadonatúj dalok kottáit bújni, hanem csípőből kirázhatjuk majd a műsort. A tizedik szülinapunkon is az volt a koncepció, hogy nem volt koncepció, és életünk egyik legjobb hangulatú koncertje volt.

– Illusztris vendégek is lesznek.

– Azok bizony! Fantasztikus művészek ünnepelnek majd velünk, akikkel hosszú évek óta komoly munkakapcsolat és barátság fűz össze minket.

Berki Tamás, Illényi Katica, Falusi Mariann, Szőke Nikoletta, a fantasztikus romániai énekesnő, Luiza Zan és a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus lesznek a vendégeink.

Utóbbival új az együttműködésünk, eddig csak egy közös koncertünk volt. De olyan jól sikerült, hogy úgy éreztem, itt a helyük.

– Mit hoz a jövő? Van tervben új lemez, valamilyen új projekt?

– Természetesen nincs megállás, sőt az átlagosnál is aktívabbak leszünk a közeljövőben. Készül az új Bartók-anyag, a Falusi Mariannal közös Jazzkívánságműsor magyarul program harmadik része is, és Luiza Zannal is tervezzük a második lemezünket. Sőt, egy vadonatúj projekt terve is a fejemben van már, de ez még titok.

Szóval lesz új anyagunk bőven a jövő évi koncertekre, de addig is várunk mindenkit szeretettel szeptember 8-án a MOMkultban, egy nagy közös, vidám ünneplésre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: